#معرفی_کتاب
#آقا_روح_الله
📚 در فصل اول کتاب، اوضاع کودکی و در فصل دوم وقایع تاریخی از زمان کودکی تا جوانی امام مورد بررسی قرار گرفتهاست.
فصل سوم به احوالات امام در حوزه قم اختصاص دارد و موضوع فصل چهارم، احوالات شخصی ایشان از جهت عبادت و تفریح و ... است.
در فصل پنجم ماجراهای جذاب ازدواج، تولد فرزندان، اجارهنشینی، خانهدار شدن و ... میآید. در فصل ششم و هفتم دوباره بستر تاریخی این بازه زمانی بررسی شدهاست؛ از اقدامات رضاخان برای اینکه رضاشاه شود، واکنش علمایی چون شهید مدرس، اقدامات و مبارزات متعدد صورتگرفته در دوره رضاشاه به خصوص توسط آیتالله حائری به عنوان زعیم حوزه قم، و تجربیات امام در این فضا، حوادثی است که در این دو فصل مورد بررسی قرار گرفتهاست.
بخش پایانی کتاب نیز با عنوان «پینوشت» به زندگی شخصیتهای مهم و برجسته از علما و اساتید امام در این بازه زمانی میپردازد.
«آقا روحالله؛ بررسی دوران طلبگی امامخمینی در بستر تاریخ»، نوشتۀ حمیدرضا باقری، با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم، در 384 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه، و با قیمت 90 هزار تومان توسط شرکت چاپ و نشر بینالملل روانۀ بازار شدهاست.
چاپ و نشر بینالملل
#معرفی_کتاب #آقا_روح_الله 📚 در فصل اول کتاب، اوضاع کودکی و در فصل دوم وقایع تاریخی از زمان کودکی تا
معرفی تفصیلی کتاب #آقا_روح_الله در خبرگزاری کتاب ایران
https://www.ibna.ir/fa/book/319588/
#معرفی_کتاب
#قالب_تهی_کن
📚 تفاوت انسانها در چیست؟ ظاهر، باطن، خلق و شخصیت، کنش؟ محدوده این تفاوتها ثابت و واضح است؛ حتی اگر در قالب کثرت صفات تعریف شود؛ اما بزرگانی بودند که خرق عادت کردند و بسیار متفاوت بودند. ائمه، متکی بر علم اکتسابی یا آراسته به دانش ازلی بی نظیر و بسی فراتر از انسانهای دورههای پیشین یا زمان کنونی بودند.
آخرین امام ما وجودی بس خارقالعاده، خاص و قدرتمند دارند که ایشان را قائد و قائمی بی همتا نمودهاست. تسلط ایشان بر زمان و احاطه بر مکان بهقطع و یقین هدیهای الهی است برای عنایت بر قلمرو حکومتی که نه به ضعف و کاستی گراید و نه در ظرف زمان و محدودۀ مکان نقصان یابد. ایشان پادشاهی جهانی و مظلومرسی بیهمتا هستند.
کتاب «قالب تهی کن» حکایت عنایت امامزمان علیهالسلام است به فریادی برخاسته از یک دختر چینی. تازه مسلمانی دردمند که دست نیاز به سوی خدای عزوجل دراز کردهاست.این کتاب داستانی حقیقی از کرامت وجود گرامی و گرانقدر حضرت بقیة الله بر دختری چینی است.
📌 «قالب تهی کن» نوشتۀ الهه بهشتی، در 72 صفحه و با قیمت 20 هزار تومان، به تازگی توسط شرکت چاپ و نشر بینالملل منتشر شدهاست.
ارتحال مرجع عالیقدر جهان تشیع، حضرت آیتالله علوی گرگانی رحمتاللهعلیه را خدمت حضرت ولی عصر علیهالسلام تسلیت عرض مینماییم.
ارتحال حجتالاسلام والمسلمین علی صفوی شاملو را به جامعه فرهنگی کشور تسلیت عرض میکنیم
https://www.ibna.ir/fa/naghli/319643/
#گزیده_کتاب
#مقابر
📚 آشکار شدن جسد حضرت حیقوق بعد از ۲۶۰۰ سال، یکی از وقایع مهم تاریخی است که باعث شد توجه عمومی به بارگاه آن حضرت افزایش یابد. لازم به ذکر است که قبلاً به علت عدم شناسایی صاحب قبر، احترامی که شایسته و در شأن حضرت حیقوق باشد، صورت نمیگرفت، تا آنکه مرحوم آیتالله خالصیزاده که او را انگلیسیها در زمان رضاشاه از عراق به ایران تبعید کرده بودند و سالها در نهاوند و تویسرکان در تبعید بود، مردم را متوجه مقام و منزلت این پیامبر بزرگوار گردانید. با این حال به مرقد مطهر و اطراف آن توجه چندانی نشد، تا آنکه در اول سال ۱۳۷۲ه.ش اراده الهی تعلق گرفت که جسد مطهر پس از ۲۶۰۰ سال در قبر نمایان شود و همین امر سبب عمران و آبادی این محل مقدس گردید، بطوری که هماکنون زائران زیادی از دور و نزدیک جهت زیارت به این محل مشرف میشوند.»
📌 برگرفته از ص ۸۹ کتاب «مقابر؛ تحقیقی پیرامون مقابر انبیاء بنیاسرائیل در ایران به انضمام سایر مقابر موجود»، تالیف یاسمن غنی، شرکت چاپ و نشر بینالملل
چاپ و نشر بینالملل
#معرفی_کتاب #آقا_روح_الله 📚 در فصل اول کتاب، اوضاع کودکی و در فصل دوم وقایع تاریخی از زمان کودکی تا
#گزیده_کتاب
#آقا_روح_الله
📚 آقا روحالله در موردحجاب و ارتباط همسر خود با نامحرم هم خیلی مقید بود. حساسیت و سختگیری آقا روحالله در خرید نرفتن بانو ثقفی، چندین بار موجب اختلاف ایشان و همسرشان شده بود:
آقا نسبت به من خیلی متعصب بود و اجازه نمیداد خرید کنم و این رسم تا بیست سال بعد از ازدواجمان طول کشید. آنچه نیاز داشتم، یا کارگرمان میخرید و یا به دوستان میگفتم و بهندرت به همراه کسی برای خرید از خانه بیرون میرفتم. آقا اصرار داشت که من برای خرید به بازار نروم و میگفت: هرچه میخواهید دستور بدهید دیگران تهیه کنند. نمیخواست من در مغازه با فروشنده روبرو و همسخن شوم.
📌 برگرفته از ص ۱۸۸ کتاب آقا روح الله، تألیف حمیدرضا باقری، شرکت چاپ و نشر بینالملل
#گزیده_کتاب
#آقا_روح_الله
📚 بانو ثقفی در مورد اختلافات و ناراحتیهایی که در زندگی بین ایشان و آقا روحالله رخ میداد، میفرمایند:
گاهی سر مسائل مختلف از یکدیگر کدورت پیدا میکردیم. اگر این کدورت سطحی بود، زود رفع میشد و الا پایۀ قهر گذاشته میشد. او میدانست که من تحمل ندارم و شدیداً میرنجم، لذا قهر آقا بدون گفتوگو و نزاع بود. آنجا میفهمیدم قهر است که وقتی حرف میزدم جواب نمیداد، من هم دیگر هیچ نمیگفتم و میرفتم سراغ کارهایم. البته روحاً ناراحت بودم. مواظب بودیم بچهها نفهمند. قهرهای ما یکی دو روز بیشتر طول نمیکشید. بعد از یکی دو روز به عنوان اینکه پیراهن میخواهد و یا سؤالی دارد، مرا صدا میکرد و حرف میزد. تو گویی هیچ اتفاقی نیفتادهاست.
📌 برگرفته از ص ۱۸۹ کتاب "آقا روح الله"، تألیف حمیدرضا باقری، شرکت چاپ و نشر بینالملل
#گزیده_کتاب
#آقا_روح_الله
📚 آقا روحالله وقتی میخواست کاری را به فرزندان خود یاد بدهد، سعی میکرد بیشتر از اینکه تذکر بدهد، خود به انجام آن مقید باشد و تا میتوانست اهمیت مسائل را به صورت غیرمستقیم به فرزندان میفهماند. دختران ایشان در مورد اینگونه رفتارهای پدر میگویند: وقتی کاری را میگفتند انجام ندهید، ما میدیدیم ایشان در تمام مدت عمرشان آن کار را نمیکنند. ما هم انجام نمیدادیم. مثلاً وقتی به ما قهراً میگفتند: «اول وقت باید نماز بخوانید»، خودشان از نیم ساعت به ظهر وضو میگرفتند و مشغول قرآن و بعد خواندن نماز میشدند و ما هم داخل حیاط مشغول بازی بودیم. آقا یک مرتبه هم نیامدند صدا کنند که دخترها بایستید برای نماز ... ولی میگفتند شما باید در طول این ساعت نماز بخوانید، وای به حال کسی که در طول این ساعت نماز را نخواند. آن وقت اگر آن نماز را نمیخواند، میبایست از خانه بیرون برود.
📌 برگرفته از ص ۱۹۵ و ۱۹۶ کتاب "آقا روح الله"، تألیف حمیدرضا باقری، شرکت چاپ و نشر بینالملل
#عرفان_و_سیاست
📝 در آستانۀ دوازدهم فروردین، روز جمهوری اسلامی، نشست نقد و بررسی کتاب «عرفان و سیاست؛ تبیین جایگاه سیاست و انقلاب اسلامی در مکتب عرفانی علامه طهرانی»، تألیف سید محمدمحسن دعایی و محمدحسن وکیلی که با همکاری شرکت چاپ و نشر بینالملل و مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی، سال گذشته به چاپ رسید، برگزار میشود.
برگزاری این نشست در قالب پخش زندۀ اینستاگرامی خواهد بود و پنجشنبه شب، یازدهم فروردین 1401، ساعت 20/30 با حضور مؤلفان کتاب و همچنین محسن دریابیگی به عنوان منتقد کتاب، از صفحۀ اینستاگرام شرکت چاپ و نشر بینالملل به نشانی Intlpub_ir و صفحات میهمانان مراسم پخش خواهد شد.
📌 قبل از جلسه، محسن دریابیگی در یادداشتی، اهم انتقادات خود نسبت به کتاب را مکتوب کردهاست تا مؤلفان کتاب و همچنین خوانندگان آن، با ذهنی آماده در جلسه نقد و بررسی کتاب حضور پیدا کنند:
👇👇👇
چاپ و نشر بینالملل
#عرفان_و_سیاست 📝 در آستانۀ دوازدهم فروردین، روز جمهوری اسلامی، نشست نقد و بررسی کتاب «عرفان و سیاست
#نقد_کتاب
#عرفان_و_سیاست
✅ یادداشت حجتالاسلاموالمسلمین دکتر محسن دریابیگی در نقد کتاب «عرفان و سیاست» که برای مولفین محترم کتاب هم فرستاده شد تا با آمادگی ذهنی در جلسۀ نقد حاضر باشند و انشاءالله شاهد یک گفتوگوی عالمانه و منسجم باشیم:
دو بزرگوار برآنند که مکتب عرفانی نجف جامعترین مکتب عرفانی است که بین فقه اصغر و اکبر جمع کرده و نسبت به حوزههای اجتماعی و سیاسی دلمشغولی دارد؛ مدرسهای که فقهای عظام همچون ملاحسینقلی همدانی، سید علی قاضی و ... بر تارک آن میدرخشند. جریانی که مجاهدینی امثال سید عبدالحسین لاری، شیخ محمد باقر بهاری و سید محمد سعید حبوبی را در این مسیر تربیت کردهاست.
صورت فعلیتیافته این زیست معنوی اجتماعی سیاسی را در مرحوم آیتالله سید محمد حسین حسینی طهرانی میتوان مشاهده کرد. عناوین آثار وی خود حاکی از این شمولیت است.
سوالات جدی و پاسخهای دو نفر آگاه به این مدرسه، خواننده را با این جریان آشنا میکند و ذهنیت روشنی نسبت به داوریهای مختلف را فراهم میآورد.
سوالاتی را که پس از خواندن این اثر به ذهن فاتر آمده، در زیر آورده تا پاسخهای عزیزان را در این رابطه بشنویم. باید عرض کنم حقیر با این مدرسه ناآشنا نیست و خلاصهای از امامشناسی آن بزرگوار را در جوانی توسط انتشارات سوره مهر منتشر ساختهام و نسبت به مرحوم طهرانی ارادت دارم و تمامی سوالات در این مقال، روشی است نه نگرشی:
1- مولف نحوه تالیف سیاست با عرفان را در این مدرسه روشن نساختهاست؛ طوری که با توجه به نگاه تشکیکی به ولایت فقیه (فقیه اعلم و درجه فقیه غیر اعلم و درجه عدول مومنین و درجه فساق مومنین- ولایت فقیه در حکومت اسلام، ج 2، صص 205 الی 214 - به نقل از ص122 کتاب) چطور مشروعیت عرفانی توجیهگر و ابزار سیاست نشود؟ از سوی دیگر، در حالی که معیار برتری این مدرسه بر مدارس رقیب عرفانی (حتی شیعی) را همین توجه به سیاست دینی میداند، نحوه تعامل عارف با سیاست را روشن نکردهاست؛ طوری که متوجه نشدم اگر مراد، ورود عارفان به حوزه سیاست است، مرحوم شاه آبادی که به مدرسه اخلاقی اصفهان منسوب هستند، حضورشان بسیار پر رنگ تر بودهاست. ضمن اینکه بسیاری از این افراد مثل اخوان طباطبایی و کشمیری در مسائل سیاسی حضور حداقلی داشتهاند. اگر هم مراد از این تلفیق، قبول نظریه ولایت فقیه به نحو اطلاق باشد، این را در بسیاری از شاگردان نمیبینیم.
عدم تلفیق مناسب و متناسب عرفان و سیاست میتواند به هر دو آسیب بزند.
به نظر نگارنده نسبت عرفان به سیاست لابشرط است؛ این مربی است که به شاگرد اجازه این ورود را میدهد یا نمیدهد. توانایی شاکله و روحیات عارف مهم است. طبق آنچه نگارنده درآثار این مدرسه خواندهاست، علت فاصله گرفتن مرحوم علامه طهرانی از سیاست، نهی مرحوم حداد بود.
ضمن اینکه مرزهای دقیقی برای تفاوت مدرسه عرفانی نجف با مدارس دیگری مثل مرحوم سید جمالالدین گلپایگانی یا حتی مرحوم شیخ جواد انصاری بیان نشدهاست. با توجه به قولی که از مرحوم آقای قاضی آمده که شیوه ما در معرفت نفس احراق است، اوحدی توان حضور در مجامع سیاسی را دارند.