eitaa logo
چاپ و نشر بین‌الملل
175 دنبال‌کننده
470 عکس
33 ویدیو
20 فایل
در این کانال ان‌شاءالله ضمن معرفی کتاب‌های انتشارات، گزیده‌های سودمند از کتاب‌ها هم منتشر می‌شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
ضمانت بدهکار 📝 گاهی شخصی در اثر ضمانت فرد دیگری که اقساط خود را پرداخت نمی‌کند ملزم به پرداخت اقساط او می‎شود (مثلاً از حقوقش که درآمد بین سال اوست، کسر می‌شود). در این صورت، اگر بدهکار بدهی خود را بعد از سال خمسی ضامن، به او پرداخت کند، ضامن باید فوراً خمس این مبالغ را بپردازد. برگرفته از ص ۱۱۸ کتاب «خمس؛ بیان مسائل خمس درآمدها و مال حلال مخلوط به حرام به صورت مبنایی»، تألیف علیرضا کریمی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
حکایت فصد امام حسن عسکری توسط شاگرد بختیشوع نام خاندان بختیشوع برای کسانی که مطالعاتی در تاریخ پزشکی دورۀ اسلامی داشتند، آشناست. علاقمندان می‌توانند با مراجعه به مدخل «آل بختیشوع» در دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی که توسط مرحوم آذرتاش آذرنوش نگارش یافته‌است، اطلاعات خوبی پیرامون این خاندان کسب کنند. بختیشوع (سوم) ‎بن جبرائیل (دوم)، پزشکی از این خاندان است که هم‌عصر امامین عسکریین علیهما‌السلام و هم‌عصر چند تن از خلفای عباسی از جمله متوکل بود. در کتب روایی شیعه، حکایتی از مراودۀ این طبیب برجسته با امام حسن عسکری علیه‌السلام وجود دارد که ذکر آن در ایام ولادت آن امام همام خالی از لطف نیست. حکایتی که خواهد آمد، در کتاب کافی (چاپ اسلامیه، 1407 ق، ج 1، ص 513)، از معتبرترین و کهن‌ترین کتب حدیثی شیعه و در کتاب الخرائج و الجرائح (چاپ مؤسسۀ امام‌مهدی، 1409 ق، ج 1، ص 422)، تألیف قطب‌الدین رواندی (قرن ششم هجری) آمده‌است. البته روایت کلینی با روایت راوندی تفاوت‌هایی دارد و روایت رواندی مفصل‌تر است. روایت کلینی از محمد‌بن‌حسن‌بن‌مکفوف است و او هم از جماعتی شیعه و آن‌ها هم از رگ‌زنی مسیحی در سامرا ماجرا را نقل می‌کنند. این رگ‌زن مسیحی در ضمن روایت می‌گوید: «من پیش پسر بختیشوع رفتم و ماجرا را برای او نقل کردم ...» اگر منظور از پسر بختیشوع، جبرائیل (دوم)‎ بن بختیشوع (دوم)‎ بن جرجیس، باشد که او مدتها قبل درگذشته و رگ‌زن مسیحی نمی‌تواند در آن زمان پیش او رفته باشد. مگر اینکه منظور از پسر بختیشوع، عبیدالله اول باشد که در این زمینه متخصصین امر باید نظر دهند که با توجه به متن روایت و سخنان رد و بدل شده، آیا می‌شود چنین احتمالی را پذیرفت یا خیر. به هر حال این احتمال وجود دارد که با توجه به قرائنی، در ضبط روایت یا کلام راوی سهوی پیش آمده باشد و مراد، همان بختیشوع، پزشک متوکل عباسی باشد نه پسر وی. روایت راوندی، روایتی مرسل است؛ او از شخصی به نام مرعبدا روایت می‌کند. مرعبدا طبیبی نصرانی در ری است که طبق نقل راوندی بیش از صد سال عمر کرده‌است. مرعبدا به گفتۀ خویش شاگرد خاص بختیشوع (نه پسر بختیشوع)، پزشک متوکل بوده‌است و امام از بختیشوع خواسته بوده تا خاص‌ترین یاران خود را برای فصد بفرستد. ما در اینجا ابتدا ترجمۀ روایت کتاب کافی را که مختصرتر است، می‌آوریم و سپس در پیوست، ترجمۀ روایت کتاب الخرائج را که توسط جواد محدثی در کتاب فرهنگ جامع سخنان امام حسن عسکری علیه‌السلام آمده، ‌خواهیم آورد. روایت کتاب کافی: علی بن محمد، از حسن بن حسين روايت كرده است كه گفت: حديث كرد مرا محمد بن حسن مكفوف و گفت كه: حديث كرد مرا بعضی از اصحاب ما، از بعضی از رگ‌زنان سامرا كه از جمله ترسايان بود كه حضرت امام حسن عسكری عليه السلام روزی در وقت نماز ظهر به طلب او فرستاد و فرمود كه: «اين رگ را فصد كن»، و آن فصّاد گفت كه: رگی به من نمود كه من آن را از جمله رگ‏هايی كه فصد می‏شود، نفهميده بودم و هرگز نديده بودم كه كسی آن را فصد كرده باشد، پس من در دل خود گفتم كه: امری از اين عجيب‏تر نديدم، مرا امر می‏كند كه در وقت ظهر فصد كنم و اين وقت، وقت فصد نيست؛ چه هوا در نهايت گرمی است و دويم آنكه اين رگ، رگی است كه آن را نمی‏فهمم. بعد از آن به من فرمود كه: «منتظر باش كه ديگر باره تو را خواهم طلبيد و در اين خانه باش» و چون شام كردم مرا طلبيد و فرمود كه: «خون را رها كن»، من رها كردم. بعد از آن گفت: «ببند»، من بستم. و فرمود كه: «در خانه باش» و چون نصف شب شد، به سوی من فرستاد و فرمود كه: «خون را رها كن». فصّاد گفت كه: من تعجّب كردم بيشتر از تعجّبی كه اوّل كرده بودم و خوشم نيامد كه از او بپرسم كه چرا چنين می‏كند؟ و گفت كه: به گشودن رگ، خون را رها ساختم، پس خون سفيدی بيرون آمد كه گويا نمك بود. بعد از آن فرمود كه: «خون را حبس كن». فصّاد گفت كه: خون را حبس كردم و گفت كه: بعد از آن فرمود كه: «در خانه باش» و چون صبح كردم قهرمان و كارفرمای خويش را امر فرمود كه سه اشرفی به من دهند. من آن را گرفتم و بيرون آمدم تا آنكه آمدم به نزد پسر بَختِيشوع طبيب نصرانی و اين قصّه را بر او خواندم. فصّاد گفت كه: پسر بَختِيشوع گفت: به خدا سوگند، كه من نمی‏فهمم كه چه می‏گويی و آنچه می‏گويی، نمی‏دانم و آن را در چيزی در طب نشناخته‏ام و در كتابی نخوانده‏ام، و چنان نمی‏دانم كه كسی در اين روزگار داناتر باشد به كتاب‏های نصرانيّت از فلان كس فارسی‏ پس به سوى او بيرون رو و از او بپرس. فصّاد گفت كه: كشتى كوچكی را كرايه كردم تا بصره و آمدم به اهواز، پس به فارس رفتم، به نزد صاحب خود و اين خبر را به او دادم، به من گفت كه: چند روزی مرا مهلت ده. من او را مهلت دادم، بعد از آن به نزد وی آمدم كه جواب بگيرم، گفت كه: اين را كه از اين مرد حكايت می‌كنی، حضرت مسيح عليه‌السلام در عمر خويش يك مرتبه آن را كرده‌است.
مراودۀ بختیشوع با امام عسکری.pdf
435K
ترجمۀ حکایت مراودۀ بختیشوع و امام عسکری در کتاب فرهنگ جامع سخنان امام حسن عسکری (چاپ انتشارات بین‌الملل) به نقل از کتاب الخرائج و الجرائح
📌 یادداشت خانم سیده طیبه موسوی اصل به مناسبت وفات حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها ✅ چرایی حضور کم‌رنگ بانوان شیعه در نقل حدیث سال گذشته کتابی با عنوان «بانوان محدث شیعه و خدمت به حدیث تا پایان قرن پنجم هجری » از سوی شرکت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر شد. مؤلف این کتاب، خانم سیده طیبه موسوی اصل است. او دارنده مدرک کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث است که هم‌اکنون تحصیلات خود را در مقطع دکتری همین رشته طی می‌کند. او در یادداشت زیر، ضمن معرفی تفصیلی کتاب خویش، از عواملی سخن گفته که باعث شد زنان شیعه نتوانند مثل مردان در انتشار احادیث نقش ایفا کنند. ادامه ... https://www.ibna.ir/fa/note/314013/
حضرت معصومه.pdf
124.8K
به مناسبت وفات حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها صفحات 292 الی 294 کتاب «بانوان محدث شیعه» که مربوط به زندگی، وفات و مقامات حضرت فاطمۀ معصومه است، تقدیم همراهان ارجمند می‌گردد.
📚 راست است كه ازدواج كردن عشق و علاقه مى‏‌خواهد و اگر ميان دو همسر عشق نباشد، در خانوادۀ آنها خوشبختى هم نيست. اما اگر عشق‌ورزيدن تابع معيارهاى عقلى نباشد، خيلى زود تبديل به نفرت مى‌‏شود و عواقب ناگوارى به بار مى‏‌آورد كه محصول آميزش عشق‌‏هاى خام و بى‌‏منطق است. متأسفانه، جوان به سبب غريزۀ سركش و تند جنسى، شيفتۀ صورتِ ظاهرى مى‌‏شود و به‌گمان اينكه همه‌‏چيز در حُسن ظاهر است، دل‌باخته مى‌‏شود. غافل از اينكه: اى بسا ابليس آدم رو كه هست پس به هر دستى نبايد داد دست ازدواج و خواستگارى كردن، مقدمۀ اشتراک در بسيارى از ابعاد زندگى، براى يک عمر، بلكه براى هميشه است. زن گرفتن يا شوهر كردن، پوشيدن لباس نيست كه انسان هر روز كه آن را نخواهد يا بهترش را بيابد، از بدن جدا كند. زيبايى ظاهرى خوب است، عشق هم لازم است. بی‌شک جلوۀ ظاهرى، دل را مى‌‏ربايد و عقل را گيج و حيران مى‌‏كند؛ اما بايد در برابر خواست دل، قوى و مصمم بود. 📌 برگرفته از ص 25 و 26 کتاب «مسائل و مشکلات خانوادگی»، تألیف احمد بهشتی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
📚 حقيقت اين است كه اگر انسان در راهِ انتخاب معشوق بخواهد آرمان‌گرا باشد، بهتر اين است كه هرگز به معشوق خود نرسد. زيرا وقتى رسيد، متوجه مى‌‏شود كه به‌جاى آب، به‌دنبال سراب رفته و به‌جاى سكۀ زر به سكۀ قلب روى آورده است و بيهوده عمر خود را در راه آن به باد داده است. به همين دليل گفته‌‏اند: «آفَةُ ‏العِشقِ ‏الوَصلُ» وصال، آفت عشق است. زيرا عاشق آرمانى وقتى به واقعيت رسيد، مى‌‏فهمد كه آنچه در خيال او بوده با واقعيت كاملاً متفاوت است. اما همين عاشق، اگر همچنان از معشوق خود دور و مهجور بماند، پروانه‏‌وار در تب‌و‌تاب شعلۀ شمع عشق مى‌‏سوزد و از اين سوختن هم لذت مى‏‌برد! 📌 برگرفته از ص 34 و 35 کتاب «مسائل و مشکلات خانوادگی»، تألیف احمد بهشتی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
📚 اگر چشم‌‏چرانى‌‏ها به زيان بشر نبود، قرآن از آن منع نمى‌‏كرد. اگر خودنمايى زن‌ها و دخترهاى جوان، خانمان‌‏برانداز و وحشتناک و جاهلانه و تباه‌‏كننده نبود، قرآن به زنان نمى‌‏گفت: وَلا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الجاهِليَّةِ «همچون زنان عصر جاهليت، خودنمايى نكنيد.» اگر با هر نگاهى خيالى در دل نمى‏نشست، اسلام نمى‏گفت: نگاه كردن به نامحرم، تيرى از تيرهاى شيطان است؛ دست نظر رشته‌‏كش دل بود دل برود چشم چو مايل بود 📌 برگرفته از ص 42 کتاب «مسائل و مشکلات خانوادگی»، تألیف احمد بهشتی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
📚 اصولاً دخترى كه دربه‌‏در به دنبال پسرى مى‌‏دود تا او را شكار خود كند، كارى برخلاف مقتضاى آفرينش كرده است. قاعده اين است كه پسر، طالب و دختر، مطلوب باشد. اگر دختر، طالب و پسر مطلوب واقع شود ترديدى نيست كه دختر در كار خود شكست مى‌‏خورد. زن، هنگامى در چشم مرد قدر و بها دارد كه خود را از نظر و دسترس او مستور و دور بدارد. اما زنى كه سخاوت‌مندانه خود را عرضه مى‏‌كند و قواعد آفرينش و ‌سنت‌های اجتماعى و مذهبى را زير پا مى‌‏گذارد، در نظر مرد بى‌‏قدر و كم‌‏بها مى‌‏شود. اين‌گونه زنان، مطلوب مردانى واقع مى‌‏شوند كه در پى ارضاى هوس‌هاى آنى خود هستند و نمى‌‏خواهند براى خود همسرى بجویند كه شريک عمر و زندگى است. 📌 برگرفته از ص 44 کتاب «مسائل و مشکلات خانوادگی»، تألیف احمد بهشتی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
📚 یکی از طلاب نقل کرده است وقتی به محضرشان رفتم تا درس حوزه را با هدایت این عالم ربّانی آغاز کنم، ایشان به من گفت: از فردا کتاب جامع‌المقدمات را بیاور، روز بعد کتاب را نزدشان بردم، به تصور این‌که استادی برایم تعیین کرده‌اند امّا با شگفتی دیدم ایشان فرمود: اکنون هنگام تعطیلی حوزه و ایام محرم و صفر است؛ تا استاد شما از سفر بیاید،‌ خودم برایتان درس می‌گویم،‌ از اوّل کتاب امثله و شرح امثله و مقداری از صرف‌میر را برایم تدریس کرد و بعد مرا به استاد سپرد. 📌 برگرفته از ص ۱۲۲ کتاب «فرزانۀ فروزندۀ جان‌ها و دل‌ها» در شرح احوال آیت‌الله شیخ مجتبی قزوینی، تألیف غلامرضا گلی زواره، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
📚 هنگامی که امام حسین در مسیر خود به سوی کوفه به منزل عذیب هجانات رسید، چهار نفر از شیعیان کوفه از آن شهر، خود را در این منزل به امام رساندند و به آن حضرت ملحق شدند. این افراد عبارت بودند از: نافع‌بن‌هلال جملی (مرادی)، عمروبن‌‌خالد صیداوی و غلام او به نام سعد، مجمّع‌بن‌عبدالله عائذی که همه از قبیلۀ مذحج بودند. حربن‌یزید ریاحی قصد داشت آنها را دستگیر کند و نزد عبیدالله‌بن‌زیاد بفرستد، یا خودشان به کوفه برگردند، ولی امام فرمود: «اینان یاران من هستند و با تمام قوا از ایشان دفاع خواهم کرد و در صورتی که برای آنها مزاحمتی ایجاد کنی به ناچار با تو نبرد خواهم کرد.» حر نیز از تعرض به آنها دست برداشت. 📌 برگرفته از ص ۳۵۶ کتاب «کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی»، تألیف محمدحسین رجبی دوانی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
تقلید (معنای دقیق فقهی) 📚 تقلید، عملی است که مستند به فتوای مجتهد باشد؛ یعنی مکلف با آگاهی از فتوای مجتهد، طبق آن عمل کند، ولی اگر مکلف عملش تصادفاً با فتوای مجتهد هماهنگ شد، تقلید صدق نمیکند. البته اگر کسی عملش با فتوای مجتهدی که وظیفۀ تقلید از وی را دارد، مطابقت داشت، هر چند آگاهانه نبوده باشد، این عمل کافی است و نیاز به تکرار ندارد. 📌 برگرفته از ص ۲۹ کتاب «احکام کاربردی»، پژوهش علیرضا کریمی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
📚 در زندگى خانوادگى، در برابر مسائل مهم، يعنى مسائلى كه به آبرو و شرافت و سعادت و سرنوشت اعضاى خانواده مربوط است، بايد حساس و سخت‌گير و دقيق بود. اما در مسائل غير مهم، ناديده انگاشتن و تجاهل ‏و تغافل، موجب آرامش و آسايش و گرمى زندگى خانوادگى است. به‌فرمودۀ امام صادق علیه‌السلام: صَلاحُ حالِ التَّعايُش والتَّعَاشُر ملْأُ مكيالٍ ثُلْثَاهُ فطنةٌ و ثُلْثُه تَغَافُلٌ. «صلاح زندگى و معاشرت با مردم، پُرى پيمانه‏‌اى است كه دو‌سوم آن، زيركى و يک‌سوم آن، خود را غافل وانمود كردن است.» اگر زن بخواهد تمام جزئيات زندگى شوهر را زيرنظر بگيرد و همۀ آنها را در پرونده‏اى قطور، گرد آورد و در هر فرصتى در پى افشاگرى برآيد و در محكمۀ خانوادگى برای هرکدام از این جزئیات، ساعت‌ها شوهر را محاكمه كند و حاضر نباشد از هيچ چيز چشم بپوشد، بايد بداند كه كاخ سعادت خانوادگى را به‌دست خود واژگون خواهد كرد. مرد نيز اگر نسبت به همسر خود، كمال سخت‌گيرى را داشته باشد و از هيچ خطا و لغزش و ضعف كوچكى چشم نپوشد و در تمام امور جزئى و غير مهم زندگى مداخله كند، بايد بداند كه خوشبختى را از دست خواهد داد. 📌 برگرفته از ص ۶۶ کتاب «مسائل و مشکلات خانوادگی»، تألیف احمد بهشتی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
چه جوری به هم بیایم؟ (جلد اول) ویترینی از تفاوت‌های زن و مرد از مجموعه کتاب‌های "آرام شاد" نویسنده: حسین رستمی
📚 هوای دو نفره (جلد اول) مهارت‌های همسرداری 📌 از مجموعه کتاب‌های «آرام شاد» نویسنده: حسین رستمی
📚 بانوی بانوان جهان (چاپ سوم) نویسنده: مرحوم استاد علی دوانی
📚 خیابانی به درازای ابدیت 📌شرح حال داستانی شیخ محمد خیابانی نویسنده: مرحوم مجتبی حبیبی
جلسه نقد و بررسی کتاب «بصره و نقش آن در تحولات قرن اول هجری» روز سه‌شنبه اول آذر با حضور دکتر سید امیرحسینی، نویسندۀ کتاب و دکتر سعید طاووسی مسرور، به عنوان منتقد در سالن اجتماعات خبرگزاری مهر برگزار می‌شود. https://www.mehrnews.com/news/5635572
آیین رونمایی از کتاب «پژوهشی جامع در تصوف فرقه‌ای» چهار‌شنبه، 2 آذر در سرای اهل قلم خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار خواهد شد. https://www.ibna.ir/fa/tolidi/329065
بقاء بر تقلید میت 📚 طبق نظر امام‌خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای تقلید از مجتهد میت، به شرطی که تقلید (به همان معنا که در بالا گفته شد) از او محقق شده باشد (کافی است به بعضی مسائل مطابق فتوای او عمل کرده باشد نه تمام مسائل)، مطلقاً جایز است؛ ولو در مسائلی که در زمان حیاتِ مجتهدِ فوت‌شده، از او تقلید نکرده بود. خواه مجتهد زنده از او اعلم باشد یا نباشد؛ البته اگر مجتهد زنده از مجتهد میت اعلم باشد، احتیاط مستحب است که مکلف از او تقلید نماید. طبق نظر آیت‌الله سیستانی، اگر مجتهدی از دنیا برود و این مجتهد از مجتهدین زنده اعلم باشد، باید از همان مجتهدی که از دنیا رفته، تقلید کرد؛ بعنی بر تقلید از وی باقی ماند. همچنین طبق نظر معظمله در این مسئله، همین که مکلف در زمان حیات مجتهد اعلمی که اکنون از دنیا رفته، این التزام را داشته که از فتوای او متابعت کند، و لو اینکه به دستورات وی عمل نکرده باشد یا حتی دستورات وی را نمیدانسته‌است، مکلف اکنون نیز باید از همان مجتهد تقلید کند. 📌 برگرفته از ص ۳۰ و ۳۱ کتاب «احکام کاربردی»، پژوهش علیرضا کریمی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل