#گزیده_کتاب
#تحریر_اخلاق_ناصری
✅ آداب غذا خوردن
📚 قبل از حاضر شدن بر سر سفره، ابتدا دست و دهن و بینی خود را پاک کند و با آماده شدن غذا بر سر سفره، شروع به خوردن نکند، مگر اینکه میزبان باشد. هنگام غذا خوردن، دست و آستین خود را آلوده نکند و اگر با دست غذا میخورد، با بیش از سه انگشت نخورد و دهان خود را بیش از حد باز نکند و لقمۀ بزرگ تر از دهان خود برندارد و غذا را زود فرونبرد و به مدت طولانی در دهان نگه ندارد و انگشتان خود را نلیسد. به رنگ غذاها نگاه نکند و آن را نبوید و برای خوردن نگزیند و اگر بهترین غذای بر سر سفره اندک بود، آن را با ولع نخورد، بلکه بر دیگران ایثار کند. انگشت خود را چرب نکند و از تر کردن نان و نمک بپرهیزد و به کسی که با او غذا میخورد نگاه نکند و چشم به لقمۀ او ندوزد. از طرف مقابل خود بخورد و آنچه به دهان میبرد، مانند استخوان و غیر آن، بر نان و سفره نگذارد و اگر در لقمه خود، استخوان یا مویی یافت، به گونهای از دهان بیرون آورد که دیگری متوجه نشود.
کاری که صدور آن از دیگران باعث تنفر اوست، خود انجام ندهد و این را در نظر بگیرد که اگر کسی میخواهد باقیماندۀ غذا را بخورد، رغبت به آن داشته باشد و چیزی از دهان و لقمه در کاسه و سفره و نان نیندازد. اگر جمعْ دست از غذا خوردن برداشتند، او نیز دست بکشد و به خوردن ادامه ندهد، اگرچه هنوز سیر نشده باشد؛ مگر اینکه در خانۀ خود یا در جایی باشد که غریبهای در آنجا نیست.
📌 برگرفته از ص 201 کتاب «تحریر اخلاق ناصری»، نوشتۀ خواجه نصیرالدین طوسی و تحریر سید رحیم حسینی، شرکت چاپ و نشر بینالملل
#معرفی_کتاب
#حسین_علی
📚 کتاب «حسین علی، درود خداوند بر او»، اثر محمدحسین مهدوی مؤید، در 641 صفحه، با بهای 55 هزار تومان از سوی شرکت چاپ و نشر بینالملل به زیور طبع آراسته شدهاست.
موید در کتاب «حسین علی» در قالب 128 فصل کوتاه به روایت واقعۀ عاشورا میپردازد. کتاب از حرکت امام از مدینه آغاز میشود و با شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام به پایان میرسد. این کتاب در عین حال که از لحاظ ادبی اثری ارزشمند و قوی است، ولی از لحاظ روایات تاریخی نیز متکی بر منابع متعدد است و در پایان هر فصل از این منابع نام برده شدهاست.
ویژگی مهم کتاب حسین علی، نثر منحصر به فرد و شعرگونۀ آن است که به زبان فارسی سره نوشته شدهاست و در آن کمتر از لغات عربی استفاده و جایگزینهای مناسب برای لغات و عبارات عربی در نظر گرفته و ترجمهای جدید از احادیث و روایات ارائه شدهاست؛ همچنین در بعضی از فصلهای کتاب شعرهایی در رثای سالار شهیدان و یارانشان آورده شدهاست.
#گزیده_کتاب
#سیمرغ_سی_مرغ
📚 او که از ابتدای نهضت تیغش را بر گلوی عمال اسرائیل گذاشته بود، جمعه آخر ماه مبارک رمضان آن سال و سال های بعد را #روز_قدس خواند، تا خواب راحت را از چشم صهیونیستها تا همین امروز ربوده باشد.
«روز قدس یک روز جهانی است. روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است. روز مقابله ملتهایی است که در زیر فشار ظلم آمریکا و غیر آمریکا بودند، در مقابل قدرت هاست.»
#معرفی_کتاب
#رساله_حقوق_امام_سجاد علیهالسلام
📚 با وجود اینکه شرحهای فراوانی بر «رساله حقوق» نوشته شده، عمدۀ این شرحها افزون بر درازدامن و مفصّل بودن، بدون توجّه به نکات موشکافانه که در سخن امامسجّاد علیهالسلام نهفته، نگارش یافته است. كتاب «رساله حقوق امام سجّادعلیهالسلام؛ ارزیابی سندی، تحلیل انتقادی نسخهها و شرح متن» درصدد است اولاً: از نظر سبک و روش کار، با تمرکز بر متن رساله حقوق و ژرفاندیشی در ظرایف کلام زینالعابدین علیهالسلام، در حدّ توان، پرده از زوایای پنهان سخنان آن حضرت بردارد و ثانیاً: اشارههای توحیدی امام سجّاد علیهالسلام را در حدّ فهم نویسنده نشان دهد. بدین ترتیب، توجّه اصلی نگارنده در این شرح، به استخراج نکات و ظرایف سخن امام سجّاد علیهالسلام بهویژه نکات توحیدی معطوف خواهد بود.
📌 «رساله حقوق امام سجّاد علیهالسلام؛ ارزیابی سندی، تحلیل انتقادی نسخهها و شرح متن»، تألیف کاووس روحی برندق، در 327 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 68000 تومان توسط شرکت چاپ و نشر بینالملل بهتازگی روانۀ بازار شدهاست.
#گزیده_کتاب
#احکام_کاربردی
✅ منشأ اختلافات فقها در بحث اول ماه قمری
📝 در مورد ثابتشدن اول ماه، فقهای بزرگوار در دو مسئلۀ عمده با هم اختلاف نظر دارند:
1- کیفیت رؤیت ماه؛ یعنی آیا اگر ماه با چشم مسلح دیده شود ولی با چشم عادی دیده نشود، برای رؤیت کافی است یا خیر؟
2- آیا اگر ماه در جایی دیده شد، برای مناطق دیگر هم کفایت میکند؟ آن مناطق باید چه ویژگیای داشته باشند تا برای اهالی آنجا هم اول ماه ثابت شود؟
پاسخ سوال اول: در مورد کیفیت رؤیت ماه، بسیاری از مراجع از جمله آیتالله سیستانی معتقدند که ماه باید بطور عادی دیده شود و اگر ماه با چشم عادی قابل رؤیت نباشد، اول ماه ثابت نمیشود؛ اما برخی دیگر از فقها از جمله آیتالله خامنهای میفرمایند: «رؤيت با وسيله، فرقی با رؤيت به طريق عادی ندارد و معتبر است.» از نظر ایشان ملاک این است که عنوان «رؤیت» برای کار کسانی که استهلال میکنند، صادق باشد ولو با تلسکوپ.
پاسخ سوال دوم: اگر در شهری اوّلِ ماه ثابت شود، به نظر برخی فقها چون آیتالله خامنهای و آیتالله سیستانی در شهرهای دیگر كه در افق، با آن شهر متّحد میباشند و اصطلاحاً اتّحاد افق دارند، نیز اوّلِ ماه ثابت میشود و منظور از اتّحاد افق در اینجا آن است كه اگر در شهر اوّل، ماه دیده شود، در شهر دوم هم اگر مانعی مانند ابر یا گرد و غبار نباشد، ماه دیده میشود؛ به عبارتی مبنای این دسته از فقها، «اتحاد افق» است.
برخی دیگر از فقها مبنای «اتحاد افق» را قبول ندارند؛ به این معنی که معتقدند اگر در شهر الف ماه دیده شود، در هر جای دیگری که در قسمتی از شب با شهر الف، اشتراک داشته باشد، اول ماه ثابت میشود؛ یعنی کافی است هر دو نقطه در برخی دقایق، شب باشند؛ مانند مرحوم آیتالله خویی و صافی گلپایگانی رحمتاللهعلیهما و طبق نظر حضرت آیتالله وحید خراسانی حفظهالله رؤیت ماه در شهری که در بیشتر شب با شهر مکلف مشترک است، کافی است و در غیر این صورت ثبوت هلال در آن، محلّ اشکال است.
📌 برگرفته از کتاب احکام کابردی، تألیف حجت الاسلام و المسلمین کریمی که بهزودی توسط شرکت چاپ و نشر بینالملل منتشر خواهد شد.
#گزیده_کتاب
#احکام_کاربردی
✅ توضیحاتی در مورد اتحاد افق
📝 همافق بودن یا نبودن دو منطقه نسبت به یکدیگر، امر ثابتی نیست؛ بلکه در ماههای مختلف، با توجه به مختصات هلال، ممکن است متفاوت باشد. اما بطور کلی و عموم، معمولاً اگر شهری که ماه دیده شده، در شرق شهر دوّم - که مثلاً مانعی از دیدهشدن ماه در آن بوده - قرار داشته باشد، چنانچه در خط عرض جغرافیایی، بیش از یک یا دو درجه اختلاف نداشته باشند، غالباً ملازمه وجود داشته و غالباً دیده شدن ماه در شهر اوّل، اوّل ماه را برای شهر دوّم نیز ثابت میکند؛ بنابراین مثلاً ثابت شدن رؤیت ماه در مشهد، اوّل ماه را غالباً برای نیشابور، سبزوار، شاهرود، دامغان، تهران، قروین، سقز، سردشت و ... ثابت میکند.
⚠ نکتۀ مهم این است که مرزها و تقسیمات کشوری و شهری به هیچ وجه در اتّحاد افق و عدم آن، دخیل نمیباشند.
📌 برگرفته از کتاب احکام کابردی، تألیف حجت الاسلام و المسلمین کریمی که بهزودی توسط شرکت چاپ و نشر بینالملل منتشر خواهد شد.
#معرفی_کتاب
#رهگذر_پر_آشوب
📚 رهگذر پر آشوب، تألیف سید محمدعلی دیباجی (دانشیار دانشگاه تهران)، عبدالرضا آتشین صدف (کارشناس ارشد فلسفه دین دانشگاه تهران) و قادر حافظ (دکترای عرفان دانشگاه ادیان) به نقد مبانی و رویکردهای فرقههای نوظهور از منظر فلسفه و حکمت میپردازد و عنوان کتاب از شعر حافظ عاریت گرفته شدهاست که گفت:
به چشم عقل در این رهگذار پرآشوب
جهان و کار جهان بی ثبات و بی محل است
در این کتاب بحث میشود که فرقههای نوظهور که به صورت التقاطی یا اختراعی به وجود آمدهاند، ناشی از جبران خلاء نظامهای متافیزیکی در غرب است. البته جبران صوری نه محتوایی. حضور اینها در کشورهای شرقی نیز به همین دلیل و نوعی غربزدگی است و در کشورهای اسلامی کاملاً صوری یا سیاسی است؛ و نتیجه عدم توجه و عدم بازخوانی میراث متافیزیک به عنوان دانش بنیادین در عقلانیت و تمدن اسلامی است.
📌 «رهگذر پر آشوب؛ بررسی فسلفی و حِکْمی جنبشهای نومتافیزیکی غرب»، با همکاری پژوهشکده باقر العلوم علیهالسلام، در 404 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه و به قیمت 64900 تومان توسط شرکت چاپ و نشر بینالملل منتشر شدهاست.
گفتوگوی زندۀ اینستاگرامی پیرامون کتاب «مقابر؛ تحقیقی پیرامون مقابر انبیاء بنیاسرائیل در ایران به انضمام سایر مقابر موجود»
با حضور:
مؤلف کتاب، خانم یاسمن غنی (کارشناس ارشد ایرانشناسی از دانشگاه شهید بهشتی)
و آقای دکتر محمدحسین رجبی دوانی (مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام و عضو هیئت علمی دانشگاه امامحسین علیهالسلام)
پنج شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
ساعت ۱۹
پخش از طریق صفحه شرکت چاپ و بینالملل در اینستاگرام
صفحات ابتدایی.pdf
752.9K
صفحات ابتدایی کتاب #مقابر شامل فهرست، مقدمه و بخشی از پیشگفتار
معرفی تفصیلی کتاب #رهگذر_پر_آشوب در خبرگزاریهای زیر:
https://www.mehrnews.com/news/5481052/
https://adyannews.com/121021/
https://www.ibna.ir/fa/book/320725/
مقابر.m4a
42.24M
صوت جلسه معرفی کتاب مقابر با حضور دکتر رجبی دوانی و مولف کتاب، خانم غنی
گزارش مکتوب این جلسه در خبرگزاری ایرنا
https://www.irna.ir/news/84742696
#گزیده_کتاب
#تحریر_اخلاق_ناصری
✅ تکریم زن
📚 زن را باید مورد احترام و تکریم قرار داد، به واسطۀ چیزهایی که باعث محبت و مهربانی میشوند، تا هر وقت که به خاطر او رسید که ممکن است مرد، او را از این اسباب محبت محروم سازد، برای جلوگیری از این امر، در امور منزل و اطاعت از شوهر، اهتمام بیشتری به کار بندد و نظام و شکل مطلوب از خانواده به وجود آید. کرامت در این زمینه در شش جهت، در خور توجه است:
جهت اول: زن را زیبا و آراسته نگه دارد؛
جهت دوم: او را در پس پرده و حجاب حفظ کند و از نامحرم به دور نگاه دارد و به هر مقداری که در این زمینه مبالغه نماید بهتر است، بهگونهای که هیچ بیگانهای از آثار و شمایل و صدای او باخبر نباشد؛
جهت سوم: در امور مربوط به سرپرستی و مدیریت زندگی با او مشورت کند، به شرط آنکه همراهی با وی در این زمینه، موجب طمع او به سرپرستی خانواده نشود؛
جهت چهارم: دست زن را در استفاده از مایحتاج زندگی به میزانی که مصلحت خانوادگی اقتضا میکند باز بگذارد و بر او سخت گیری نکند و به او اجازه دهد تا در امور مهم زندگی از خدمتگزار استفاده کند؛
جهت پنجم: با خویشان و خانواده زن صلۀ رحم داشته باشد و به مقدار لازم از کمک و همیاری ایشان دریغ نورزد؛
جهت ششم: وقتی میبیند زنی که در اختیار اوست صلاحیت و شایستگی برای زندگی مشترک با وی دارد، در برابر او زن دیگری اختیار نکند، اگرچه از حیث زیبایی و مال و ثروت و خانواده، در مرتبه ای بالاتر از زن اول باشد.
📌 برگرفته از ص 185 کتاب «تحریر اخلاق ناصری»، نوشتۀ خواجه نصیرالدین طوسی و تحریر سید رحیم حسینی، شرکت چاپ و نشر بینالملل
#معرفی_کتاب
#عرفان_و_معنویت
📚 این اثر شامل مجموعه گفتوگوهای نویسنده با ۳۰ استاد حوزه و دانشگاه است که پیرامون مسائل و زوایای امروزی عرفان و معنویت، سامان پذیرفتهاست. بحث از عرفان در زمان کنونی، تنها به عنوان شاخهای علمی مطرح نیست تا محدود به مراکز علمی و پژوهشی باشد؛ بلکه گسترش خوانشهای معنوی جدید شرقی، غربی و حتی نمونههای ایرانی برآمده از متن تعالیم ایرانی – اسلامی، به همراه مجموعه آموزههایی در شکل و قالب عرفان بازاری، موجب شده دامنۀ عرفان به لحاظ موضوع و مسائل، گسترش یافته و قلمروهای جدیدی را شامل شود. نویسنده برای جهت دهی به کتاب، گفتوگوها را ذیل پنج فصل مجزا تقسیمبندی موضوعی کردهاست: مبانی و مسائل، عرفان و عترت، عرفان و جامعه، بایستههای تربیتی- تبلیغی و دیدگاههای نقادانه.
مؤلف در مقدمۀ کتاب مینویسد: «وضعیت شناخت عرفان در سطح عمومی و تخصصی دچار تغییراتی شدهاست. مراد از شناخت عرفان، تنها در قالب سنتی آن و به گونۀ فراگیری از محضر استاد و رسالههای اصلی در عرفان نظری و عملی نیست؛ تا چنین اشکال شود شناخت عرفان همواره مستلزم مطالعه کتابهای مرسومی است که دههها، بلکه سدههاست، بر طبق آن عمل شده و خواهد شد. بلکه مراد، شناختی مضاعف از قالب سنتی و به همراه درک عوامل تأثیرگذار و برآمده از رخدادهای مهم ملی و بین المللی است. به عبارت دیگر، عرفان در دوران معاصر با مسائل جدیدی روبهروست؛ نظیر: گسترش موج معنویتگرایی و معنویتخواهی در ایران و جهان، استقبال عمومی از مباحث عرفانی، گسترش مباحث التقاطی، واکاوی نسبت عرفان با دیگر علوم انسانی، رواج فرقههای دینی و معنوی و نحلههای صوفیانه و ...»
📌 «عرفان و معنویت، فرصتها و چالشها؛ گفتوگوهایی پیرامون زوایای امروزی عرفان و معنویت» به اهتمام محمدحسین کیانی، با همکاری پژوهشکده باقر العلوم علیهالسلام، با شمارگان 1000 نسخه، در 528 صفحه و با قیمت 79900 تومان توسط شرکت چاپ و نشر بینالملل منتشر شدهاست.
✅ نمایشگاه بینالمللی کتاب از فردا در مصلای امامخمینی رحمهُالله آغاز میشود.
شرکت چاپ و نشر بینالملل نیز انشاءالله در آن حضور خواهد داشت و کتابهایی جدید در آن عرضه خواهد کرد. امروز در خبرگزاری کتاب ایران و برخی دیگر از خبرگزاریها فهرست تازههای انتشارات عرضه شد.
https://www.ibna.ir/fa/tolidi/321228
نشانی غرفه شرکت چاپ و نشر بینالملل در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران:
شبستان اصلی مصلای امامخمینی رحمهُالله، راهروی ۶، غرفه ۱۷
📌 برای دسترسی آسانتر از در شماره ۱۳ وارد شبستان اصلی شوید. مستقیم بیایید تا به راهروی ۶ برسید.
با افتخار میزبانتان هستیم. 😊
✅ نشستهای شرکت چاپ و نشر بینالملل در سرای اهل قلم نمایشگاه بینالمللی کتاب
1⃣ گفتوگوی صمیمی با آقای محمدحسن روزیطلب، مؤلف کتاب «سیاستورزی مؤمنانه»
جمعه (23 اریبهشت 1401) ساعت 15، سرای اهل قلم نمایشگاه بینالمللی کتاب (طبقۀ بالای شبستان اصلی)
این کتاب، به بررسی مواضع سیاسی مرحوم آیتالله مصباح یزدی رحمهُالله در سالهای 1384 تا 1392 میپردازد.
2⃣ معرفی کتابهای «رسالۀ حقوق امام سجاد علیهالسلام» و «حدیث عنوان بصری»
با حضور مؤلف کتاب، حجتالسلاموالمسلمین دکتر کاوس روحی برندق
شنبه (24 اردیبهشت 1401) ساعت 14، سرای اهل قلم نمایشگاه بینالمللی کتاب (طبقۀ بالای شبستان اصلی)
3⃣ میزگرد آسیبشناسی تاریخنگاری انقلاب و سالهای بعد از آن
با حضور آقایان: دکتر مجید تفرشی، رضا مختاری اصفهانی و عباس سلیمی نمین
جمعه (30 اریبهشت 1401) ساعت 19، سرای اهل قلم نمایشگاه بینالمللی کتاب (طبقۀ بالای شبستان اصلی)
📌 برای خرید کتابهای شرکت چاپ و نشر بینالملل با 10 درصد تخفیف از نمایشگاه مجازی کتاب به پیوند زیر مراجعه فرمایید:
https://b2n.ir/g50887
در صورت مراجعۀ حضوری به نمایشگاه، کتابها با 20 درصد تخفیف عرضه خواهد شد.
#معرفی_کتاب
#بنیان_اندیشه_سیاسی_اسلام_در_قرآن
📚 کتاب «بنیان اندیشۀ سیاسی اسلام در قرآن»، حاصل پژوهش سعید جلیلی، دبیر سابق و عضو فعلی شورای عالی امنیت ملی و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام، توسط شرکت چاپ و نشر بینالملل منتشر شد و به نمایشگاه کتاب امسال رسید.
مؤلف در این کتاب در پی یافتن پاسخ پرسشهایی پیرامون جامعه و دولت و مناسبات بین آنها از قرآن کریم (و نه سایر منابع) است؛ البته وی اندیشه سیاسی را یک «بنیان» میبیند که بر پایههای هستیشناسانه، معرفتشناسانه، فرجامشناسانه و انسانشناسانۀ خود بنا میشود و با روشن ساختن این پایههاست که سایر مفاهیم و گزارههای یک اندیشه قابل فهم و توضیح خواهد بود.
این پژوهش، پایاننامۀ مقطع دکتری جلیلی در دانشگاه امامصادق علیهالسلام است که در سال 1381 از آن دفاع شدهاست.
📌 «بنیان اندیشۀ سیاسی اسلام در قرآن»، تألیف سعید جلیلی، در 382 صفحه و با شمارگان 1200 نسخه و با قیمت 100 هزار تومان توسط شرکت چاپ و نشر بینالملل منتشر شدهاست.
https://www.ibna.ir/fa/tolidi/321366/
https://www.mehrnews.com/news/5488644/
http://www.shabestan.ir/detail/News/1175063
33.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ چگونه خمس اموال را محاسبه کنیم؟
مصاحبه خبرگزاری ایرنا با حجتالاسلام و المسلمین کریمی، مؤلف کتاب #خمس (خمس درآمدها و مال حلال مخلوط به حرام) پیرامون این اثر.
https://www.irna.ir/news/84752648/