eitaa logo
چاپ و نشر بین‌الملل
182 دنبال‌کننده
489 عکس
39 ویدیو
21 فایل
در این کانال ان‌شاءالله ضمن معرفی کتاب‌های انتشارات، گزیده‌های سودمند از کتاب‌ها هم منتشر می‌شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ گزارش خبرگزاری کتاب ایران از مراسم رونمایی کتاب که امروز برگزار شد. https://www.ibna.ir/fa/report/313280
در آستانۀ سیزدهم آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، آیین رونمایی از کتاب «حقوق بشر آمریکایی از منظر اندیشۀ امام‌خمینی»، تألیف غلامرضا جمشیدیها و سید محمدجواد قربی، در فروشگاه انتشارات بین‌الملل واقع در میدان فلسطین برگزار شد. در این مراسم ابتدا محمدجواد محمدحسینی، مسئول روابط عمومی شرکت چاپ و نشر بین‌الملل با اشاره به کتاب «آنچه در آمریکا نیافتم»، تألیف ابوالحسن ندوی که در دهۀ هشتاد توسط همین انتشارات به چاپ رسید، از سابقۀ انتشار آثار وزین پیرامون استکبارستیزی و نقد تمدن غرب سخن گفت و اهمیت کتاب «حقوق بشر آمریکایی از منظر اندیشۀ امام‌خمینی» را در این دانست که انتشار چنین آثاری از تحریف اندیشۀ رهبر کبیر انقلاب اسلامی جلوگیری می‌کند. وی اعلام کرد شرکت چاپ و نشر بین‌الملل آماده است تا آثار محققینی که با رویکردی آکادمیک و بر پایۀ اسناد معتبر خارجی سوابق آمریکا در نقض حقوق بشر و نقض عهدهای بین‌المللی را به قلم می‌آوردند، منتشر کند؛ مشروط به آنکه یا نوآوری داشته یا تکمیل‌کننده و تصحیح‌کنندۀ آثار مشابه قبلی باشد. این دست آثار که بر پایۀ چنین اسنادی باشد، می‌تواند در تمام محافل علمی مورد استناد قرار بگیرد و ذهنیت جامعۀ جهانی را نسبت به آمریکا روشن‌تر نماید. همچنین این شرکت از ترجمۀ آثار خارجی با این موضوع و رویکرد هم استقبال می‌کند. سپس دکتر غلامرضا جمشیدیها، استاد تمام دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران، به ایراد سخن پرداخت. او در ابتدای سخنانش به علت گرایشش به نظریات امام‌خمینی اشاره کرد و گفت بخاطر علاقه به اندیشه‌های دکتر شریعتی پا در رشتۀ جامعه‌شناسی گذاشتم و در مسیر مطالعات جامعه‌شناسی به دنبال یک تئوری بودم که جواب سوالاتم را بدهد، ولی درس‌های جامعه‌شناسی هم بازخوانی تاریخ غرب است، نه چیز دیگر و این درس‌ها جواب سوالات مرا نداد. تا اینکه در مقطع دکترا به نظریه‌ای رسیدم که با نظر امام‌خمینی هم تطابق داشت. نظریۀ دولت و تمدن؛ به این معنی که هر جا دولتی باشد، تمدن هم هست و برای اصلاح جامعه باید دولت‌ها اصلاح شوند. وی خاطر نشان کرد در جریان مطالعات خود بدین نتیجه رسیدم که نهاد سیاسی بیش از هر چیز بر روی فرهنگ تأثیر دارد. در ادبیات جامعه‌شناسی هم می‌گویند که خرده‌نظام‌های سیاسی برای جامعه هدف‌گذاری می‌کند و خلاصه دولت‌ها می‌توانند مسیر جامعه را تغییر دهند. دکتر جمشیدیها سپس به موضوع حقوق بشر که آن را هم می‌توان در چارچوب نظریۀ دولت و تمدن تحلیل کرد، پرداخت و آن را یک موضوع قدیمی دانست و افزود در این زمینه دو نظریه وجود دارد: یکی ناهمانندی انسان‌ها و دیگری همانندی آن‌ها. تا قرن 18 میلادی اروپایی‌ها با نظریۀ همانندی انسان‌ها آشنا نبودند و حتی ارسطو به نظریۀ ناهمانندی انسان‌ها معتقد است و طبق نظر او یونانیان آزاده هستند و باقی مردم به حکم طبیعت برده‌اند. این فکر، فکر مسلط بر یونان و بطور کلی در اروپا بوده و اکثر متفکران آنان، چنین اندیشه‌ای دارند. هگل هم می‌گوید کودک تاریخ در شرق شروع شده و در غرب به پختگی رسیده و ملت ژرمنی در اوج است. لذا طبق این نظر، آنان شرقی‌ها را تحقیر می‌کنند و می‌گویند شما نمی‌توانید و نمی‌فهمید؛ و می‌خواهند شرق تحت سلطۀ آنان باشد. این نظریه ابزاری در دست سیاست‌مداران است. در مقابل، نظریۀ همانندی انسان‌ها وجود دارد که ما اشاراتی به این نظریه را در نهج البلاغه می‌بینیم. حضرت امیرالمؤمنین‌علی علیه‌السلام در مقدمۀ فرمان خود به مالک اشتر می‌فرماید: «وأشعِرْ قَلبَكَ الرَّحمَةَ لِلرَّعِيَّةِ ، والمحبَّة لَهُم ، واللُّطفَ بهِم؛ ولاتَكونَنَّ علَيهِم سَبُعا ضارِيا تَغتَنِمُ أكلَهُم؛ فإنَّهُم صِنفانِ : إمّا أخٌ لَكَ في الدِّينِ ، أو نَظيرٌ لَكَ في الخَلقِ»؛ دل خود را آكنده از مهر و محبّت و لطف نسبت به مردم گردان و مبادا براى آنان چون جانور درنده‌‏اى باشى كه خوردنشان را غنيمت دانی؛ زيرا كه مردم دو دسته‏‌اند: يا برادر دينی تو هستند و يا همنوع تو (نظيرٌ لَكَ في الخَلقِ). مؤلف کتاب «حقوق بشر آمریکایی از اندیشۀ امام خمینی(ره)» عنوان کرد که بعد از قرن 18 اروپایی‌ها به این نظریه رسیدند و حقوق بشر را بر اساس این نظریه تدوین کردند؛ ولی تنها در مقام حرف! در مقام عمل به همان نظریۀ ناهمانندی معتقدند و اعتقادشان این است که مردم شرق نمی‌توانند فکر کنند. آن‌ها اصلاً نمی‌توانند قبول کنند که با ما برابر هستند.
دکتر جمشیدیها به ابتدای صحبت خود بازگشت و گفت امام‌خمینی در آغاز انقلاب اسلامی همان نظریۀ همانندی و برابری انسان‌ها را مطرح کرد و شعار «ما می‌توانیم» بر اساس همین نظریه است. ایشان بر این اصل که فقط اروپایی‌ها می‌فهمند، خط بطلان کشید. بنابراین طبق نظر ایشان علت عقب‌ماندگی مسلمین، دولت‌های مسلمان هستند نه مردم. طبق نظر ایشان، اصلاحات باید از بالا شروع شود؛ راه اصلاح جامعه، اصلاح دولتمردان است و این، با همان نظریۀ دولت و تمدن تطابق دارد. وی در پایان سخنان خود به این تکته توجه داد که در منابع ما آنچه برای نظریه‌سازی در علوم اجتماعی نیاز است، وجود دارد و ما در دانشگاه تهران به سمت تآسیس یک گروه علوم اجتماعی اسلامی رفتیم و مجله‌ای هم داریم تحت عنوان «نظریه‌های اجتماعی متفکران مسلمان». ما به دنبال این هستیم که اندیشه‌های امام و رهبری را با یک بینش جدید برجسته کنیم. کتاب «حقوق بشر آمریکایی از منظر اندیشۀ امام خمینی(ره)»، با شمارگان 1100 نسخه و با قیمت 40000 تومان توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل به زینت طبع آراسته گردیده‌است. قرار است کتاب دیگری از همین مؤلفان با عنوان «دو گونه مذهب» تا پایان سال توسط همین انتشارات روانۀ بازار شود. نظریۀ مؤلف که در این کتاب تشریح خواهد شد، این است که دشمن حتماً با لباس مذهب برای مقابله می‌آید، نه لباس کفر.
معرفی تفصیلی کتاب به قلم یکی از نویسندگان آن، آقای سید محمدجواد قربی «حقوق بشر آمریکایی از منظر اندیشۀ امام‌خمینی قدس سره» مؤلف: دکتر غلامرضا جمشیدیها، سید محمدجواد قربی ناشر: شرکت چاپ و نشر بین‌الملل، تهران، چاپ اول، 1400 223 صفحه، 40000 تومان نگارندگان، این کتاب را در چهار فصل سازماندهی کرده‌اند. تلاش این مجموعه، نمایان ساختن ماهیت و باطن شعار حقوق بشر در سیاست خارجی آمریکا از منظر امام خمینی(ره) است و در این راستا، صحیفۀ نور، منبع اصلی این کتاب پژوهشی است. نویسندگان این کتاب بعد از ارائه پیشگفتار، در فصل اول با عنوان «ماهیت ضدبشری آمریکا» به بررسی هفت مسئله رایج در حوزه رفتارشناسی آمریکا در حوزۀ نقض حقوق انسان‌ها در جامعه جهانی می‌پردازند. در این بخش‌ها مطالب مهمی از منظر امام خمینی(ره) ارائه شده است که با عناوینی نظیر: جریان استکبار جهانی، آمریکا به مثابۀ شیطان بزرگ، نقض حقوق ملت‌ها و جوامع انسانی از سوی آمریکا، سلطۀ اقتصادی آمریکا و تاراج سرمایۀ ملت‌های مستقل، نفوذ فرهنگی آمریکا در کشورهای آزاده و مستقل، پیگیری اهداف استعماری آمریکا از طریق سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری و نقش عملکرد آمریکا در ناامنی جهانی در فصل اول ارائه شده‌اند. تجزیه و تحلیل مطالب مذکور نیز بر اساس مواضع و سخنرانی‌های امام بوده است. در فصل دوم کتاب با عنوان «نقد حقوق بشر آمریکایی»، بعد از ارائۀ یک مقدمه و بررسی حقوق بشر آمریکایی به مثابۀ یک مسئله در روابط جهانی، یک برداشت مفهومی از حقوق بشر در ادبیات سیاسی و حقوق بین‌الملل ارائه و بعد از طرح مقدمات، دیدگاه و برداشت‌های امام خمینی(ره) نسبت به مسئلۀ حقوق بشر به عنوان یکی از مسائل انسانی ارائه شده‌است و بعد از بررسی مفهوم حقوق بشر از منظر رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حقوق بشر آمریکایی تبیین می‌شود و با استناد به جملات ایشان نشان داده می‌شود که این «حقوق بشر آمریکایی» نیز پوشالی و صرفاً الفاظی فاقد محتوا برای بشریت است. مواضع و رویکرد کارتر در ارائۀ سیاست حقوق بشر، نه تنها امری برای صلح جهانی و رسیدگی به وضعیت ملت‌های آزاده نبوده است، بلکه به حضرت امام(ره) سیاست حقوق بشر آمریکایی در تضاد با منافع ملت‌هاست و قطعاً آسیب و زیان‌های زیادی برای امت اسلامی و ملت‌های مستقل خواهد داشت. مداقه در صحیفه امام(ره) نشان داد که از منظر ایشان، حقوق بشر آمریکایی "حافظ حقوق مستکبران" بوده است و توجهی به مصالح ملی سایر کشورها ندارد و زیاده‌خواهی قدرت‌های استکباری جهان با این سیاست پیگیری می‌شود. از این رو، اعلامیۀ جهانی حقوق بشر به جای توجه به مسائل انسان‌ها در جامعه جهانی، بسترساز چپاول و سوءاستفادۀ آمریکا و هم‌پیمانانش از دولت-ملت‌ها شده است. «حقوق بشر و منافع استعماری آمریکا» عنوان فصل سوم این کتاب است و تلاش دارد ارتباط بین سیاست حقوق بشر و منافع ملی آمریکا را از منظر امام خمینی(ره) تبیین نماید. یافته‌های این فصل نشان می‌دهد که حقوق بشر بسترهای توجیه جنایت‌های آمریکا را فراهم می‌آورد و نظام سیاسی آمریکا با پوشش حقوق بشر، در سایر نقاط جهان مداخله می‌نماید. حقوق بشر آمریکایی با کشورهای هم‌پیمان آمریکا هیچ کاری ندارد و همواره نهادهای بین‌المللی حقوق بشر نسبت به متحدان استراتژیک آمریکا نظیر اسرائیل و برخی کشورهای عربی سکوت می کنند. علاوه بر این، سیاست حقوق بشر را از طریق رسانه‌های بین‌المللی دیداری و شنیداری ترویج می‌کنند، ولی خودشان پایبند به اصول انسانی در کشورهای خود نیستند و شواهد فراوانی از نقض حقوق بشر در آمریکا مشاهده می‌شود که رسانه‌ها و نهادهای بین المللی نسبت به آن سکوت می‌نمایند. ادامه... https://www.alef.ir/news/4000813013.html
تفاوتهای زن و مرد هم می‌تواند چنان زندگی را شیرین کند که با هیچ رفاقت و صمیمیتی و یکی بودنی حاصل نشود و هم می‌تواند عامل تلخکامی زهر آلودی شود تا جایی که زندگی مشترک را ترسناک و ناخواستنی کند و منجر به جدایی در کمتر از یکسال زیست مشترک و یا به جدایی های بعد از ۱۰سال زندگی مشترک بیانجامد که ظاهراً طبق آمار این دو بازه بیشترین‌ میزان جدایی را دارد. خصوصا با بالا رفتن سن ازدواج دو فرد تا بیش از ربع قرن جداگانه و در دو خانواده زندگی می‌کنند و بعد از این مدت طولانی حتی به همدیگر یکسال فرصت نمی‌دهند تا در ادامه بتواند بیشتر و بهتر زندگی مشترک داشته باشند. شناخت ظرائف روان شناسانه زن و مرد و تعریف رفتارهای خردمندانه براساس آن موضوع کتابی کم حجم از نجمه سادات مشهدی است که خود سالها تجربۀ مشاوره را دارد و سعی کرده چکیدۀ این تجارب را با تلفیق با مطالب علمی در اختیار عموم قرار دهد. عناوین بخش های کتاب عبارتند از : بخش اول: تامین نیازهای عاطفی و احساسی مرد بخش دوم: تامین نیازهای جسمی و مادی مرد بخش سوم:تامین نیازهای معنوی مرد در این کتاب سعی شده از کلی گویی پرهیز شود و مطالب کاربردی و روشن گفته شود. چاپ اول «عشق مراقبت می‌خواهد»، در پاییز 99، با قیمت 22000 و با شمارگان 2000 نسخه توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل روانۀ بازار شده‌است.
📚 ازتخلیۀ روحی خود، آن هم زمانی که همسرتان در آخر روز از سرکار برمی‌گردد، خودداری کنید! به فکر و مغز همسرتان فرصت استراحت دهید تا بتواند درکتان کند.
📚 برخی روانشناسان معتقدند گاهی مرد رارها کنید تا با خود خلوت کند وبه ملاقات دوستان وآشنایان خود برود. از مجاورت فراوان با اوبپرهیزید. اگر این فضا را به او دهید، به شما عشق می‌ورزد و صمیمیت بین شما بیشتر می‌شود.
📚 همسر شما به یک شریک، غمخوار، یاور و رامشگر نیاز دارد. اگر در رختخواب با او سخاوتمندانه برخورد نکنید، او هم با شما صمیمانه رفتار نخواهد کرد. اگر همواره در اختیار او باشید، لازم نخواهد بود که نگران و مراقب او باشید. زیرا او با وجود شما به جای دیگری نخواهد رفت. هر آنچه او میخواهد، به او بدهید تا هر آن چه شما می‌خواهید، به شما بدهد. وقتی باطری درونی مرد را شارژ کردید، او برای فتح تمامی مسائل و مشکلات زندگی و محل کارش آماده خواهد بود.
📌 هشتمین روز از ماه ربیع الثانی، مصادف است با ولادت امام حسن عسکری علیه‌السلام. شرکت چاپ و نشر بین‌الملل دو کتاب با موضوع زندگی و سخنان این امام همام منتشر کرده‌است که در روزهای آتی به معرفی آنها پرداخته و گزیده‌هایی از آن تقدیم می‌کنیم.
کتاب فرهنگ جامع سخنان امام حسن عسکری علیه‌السلام به همت گروه حدیث پژوهشکده باقر العلوم علیه‌السلام تدوین و با ترجمۀ حجت الاسلام جواد محدثی از سوی شرکت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر شده‌است. در این مجموعه سعی شده احادیث تکرار و تقطیع نشود و ترتیب متن احادیث هم از منابع اولیه انتخاب و متن کامل آورده شود و چنانچه در متن احادیث در منابع اختلاف قابل توجهی بود بیان شده و اگر اختلاف در متن خیلی زیاد بود دو حدیث محسوب شده و هر دو آورده شده است. نکته قابل ذکر دیگر اینکه با توجه به اینکه به نظر مؤلفین، کتاب "تفسیر المنسوب الی الامام الحسن العسکری" انتسابش به امام قطعی نیست لذا در این موسوعه احادیثی که فقط در تفسیر منسوب به امام حسن عسکری آمده و در منابع دیگر حدیثی ذکر نشده، در این موسوعه نیامده است. این کتاب در چهار فصل تدوین شده است: سخنان امام در عقاید، سخنان امام در احکام، سخنان امام در اخلاق، و زیارت و دعاهای نقل شده از آن حضرت.
📚 کتاب زندگی امام حسن عسگری علیه‌السلام تألیف علی اکبر جهانی، توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل چاپ شده‌است. مؤلف در این کتاب به حوادثی از زندگی امام حسن عسگری در دورۀ امامت آن حضرت و قبل از آن اشاره دارد. این اطلاعات شامل نقش حضرت در امور سیاسی در زمان حیات پدر، صفات، حاکمان معاصر، علل حبس و زندانی شدن، وضعیت اقتصادی خلفای معاصر، وزرای معاصر حضرت و ویژگی‌های آن‌ها و وضعیت شیعیان در این دوره است. همچنین به موضع امام در برابر بدعت‌ها و انحرافات، مکاتبات حضرت با شیعیان، نقش امام در حمایت از علویان، آثار فقهی، اعتقادی و تفسیری امام و حوادث پس از شهادت حضرت، اشاره شده‌است. این مجموعه با جملات قصاری از حضرت امام حسن عسگری به پایان می‌رسد.
گزارش سایت و کانال تلگرامی کتابان از کتاب سب و لعن از منظر شیعه امامیه و وهابیت 👈 چاپ و نشر بین‌الملل منتشر کرد:🔻 🔸آن‌چه نظر شیعه را از دیدگاه اهل سنت جدا می‌سازد، این نکته است که درباره‌ی همه‌ی صحابه به یک شیوه نمی‌توان قضاوت کرد و همه‌ی آنان را عادل و مومن واقعی شمرد و برای گرفتن معارف دین به همه‌ی آنان اعتماد کرد؛ وهابیت و پیشوایان آنان کسانی را که در برابر صحابه‌ی پیامبر (ص) موضع داشته‌ و آنان را سبّ و لعن کنند ملحد و کافر دانسته و در صورت توبه نکردن حکم به قتل آنان می‌دهند. امروزه بسیاری از انفجارها و عملیات‌های انتحاری در کشورهای پاکستان، افغانستان و عراق به همین بهانه صورت گرفته و کشته شدن تعداد زیادی از مسلمانان (شیعه و سنی) را به دنبال دارد. 📔شناسنامه: قاسم حزیراوی، سبّ و لعن از منظر شیعه امامیّه و وهّابیت، تهران: شرکت چاپ و نشر بین‌الملل، چاپ نخست، ۱۴۰۰، بها: ۳۸ هزار تومان. yun.ir/cqo2kf
📚 کلینی با سند خود از حسن‌ین‌ظزیف چنین نقل می‌کند: دو مسئله در دلم می‌گذشت، خواستم دربارۀ آن دو به امام عسکری علیه‌السلام نامه بنویسم. نامه نوشتم و پرسیدم: هر گاه قائم علیه‌السلام قیام کند، چگونه قضاوت می‌کند؟ و جای قضاوتش میان مردم کجاست؟ و خواستم از او دربارۀ چیزی برای تب نوبه‌ای بپرسم. موضوع تب از یادم رفت. چنین جواب داد: از قائم پرسیدی؛ چون قیام می‌کند، با علم خود میان مردم داوری می‌کند، همچون حضرت داوود (علی‌نبیناوآله‌وعلیه‌السلام) و شاهد نمی‌خواهد، می‌خواستی برای تب نوبه‌ای چیزی بپرسی که فراموش کردی. پس بر ورقی بنویس و آن را بر تبدار بیاویز. اگر خدا بخواهد به اذن او خوب می‌شود: «یا نار کونی برداً و سلاماً علی ابراهیم» آنچه را امام عسکری فرمود، بر او آویختیم و خوب شد. 📌برگرفته از ص 137 کتاب
📚 کلینی از ابوهاشم جعفری چنین روایت کرده‌است: از تنگی زندان و فشار بند و زنجیر به امام عسکری علیه‌السلام شکایت کردم. حضرت برایم نوشت: امروز نماز ظهر را در خانه خودت می‌خوانی. مرا هنگام ظهر از زندان بیرون آوردند و همانگونه که فرموده بود، در خانه خودم نماز خواندم. همچنین در تنگنای مالی بودم. خواستم از حضرت در آن نامه چند دینار درخواست کنم، اما خجالت کشیدم. چون به خانه‌ام رفتم، صد دینار برایم فرستاد و چنین نوشت: هر گاه نیازی داشتی خجالت نکش، آن را بطلب، ان‌شاءالله آنچه را دوست داری خواهی دید. 📌 برگرفته از ص ۱۷۴ کتاب
موسسه البلاغ با همکاری شرکت چاپ و نشر بین‌الملل، شرح حال و زندگی‌نامه پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم و هر یک ائمه معصومین را بطور فشرده و مختصر و با بیانی ساده و روان در مجلداتی تحت عنوان "سرچشمه‌های نور" منتشر کرده‌است. یکی از این مجلدات هم اختصاص به امام حسن عسکری علیه‌السلام دارد که تحت این عنوان است: "فرازهایی از زندگانی امام حسن عسکری" این کتاب کم‌حجم (۱۱۹ صفحه)، ۴ فصل دارد: ۱- زندگی و شخصیت اجتماعی و عبادی امام حسن عسکری ۲- مبارزات سیاسی امام حسن عسکری ۳- مقام علمی امام حسن عسکری ۴- مدایح و مراثی امام حسن عسکری
✅ «من خواب دیده‌ام»، رمانی تاریخی با موضوع «واقفیه»، به‌زودی منتشر خواهد شد 📝 فاطمه الیاسی که پیشتر با کتاب «تونل سوم» شناخته شده بود، این بار دست به خلق رمانی تاریخی زده تا مقطعی از تاریخ را پوشش دهد که کمتر بدان پرداخته شده بود. کتاب «من خواب دیده‌ام» نگاهی داستانی به جریان انحراف گروهی از شیعیان در دوران امام کاظم (علیه‌السلام) است که به واقفیه معروف شدند و از بیعت با امام رضا (علیه‎السلام) سر باز زدند. نویسنده در این رمان کوشیده دلایل و انگیزه‌های انحراف گروهی که به واقفیه موسوم بودند را با نگاه داستانی به نمایش بکشد. هرچند وقف و واقف تداعی کنندۀ مفاهیم مثبت در ذهن ماست، اما واقفیه این بار کاری با ذهنیت‎ها ندارد. هدف، حفظ منافع است با هر ترفندی! در دنیای آشفته‌‎ای که امام و حجت خدا در زندان حکومت عباسی محبوس است، بیرون از چهار دیواری نمور و تاریک زندان، اتفاقاتی در جریان است. امام هرچند در حبس باشد، باید راه ارتباطی با شیعیان خود پیدا کند تا طریق و مذهب جاودانی جدش را حفظ کند. وکیل و گمارده‎‌‌هایی که مورد تایید امام هستند، این مهم را بر عهده دارند. سوال‎ها و حرف‎های شیعیان را به گوش امام می‎رسانند و برای مردم از امام، جواب می‎گیرند. خمس و زکات اموالشان را می‎گیرند و به امانت نگه می‎دارند، تا روزی که امام از حبس ظلمانی حکومت رها شود؛ اما اگر امام رها نشود چه؟ اگر امام در حبس به شهادت برسد، تکلیف اموال کلانی که نزد وکلا جمع شده، چه می‎شود؟ وکلای مورد تایید امام، عالمان و شیعیان پاک و زلال حضرت که دلشان را به دریا زده‎اند و در خفقان حکومت عباسی خطر کردند تا با امام زمانشان ارتباط بگیرند، با اموال جمع شده چه خواهند کرد؟ دل بریدن از برق مدهوش کنندۀ سکه‎های طلا برای آن‎ها مثل آب خوردن است یا مثل جان کندن؟ با دومین اثر مستقل داستانی فاطمه الیاسی که در مراحل چاپ قرار دارد و در ۲۱۴ صفحه توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل به زودی روانۀ بازار خواهد شد، همراه شوید و به دل تاریخ سفر کنید تا عاقبت و سرنوشت این اموال را ببینید. https://www.ibna.ir/fa/tolidi/313539
(تبیین جایگاه سیاست و انقلاب اسلامی در مکتب عرفانی علامه طهرانی) 📚 کسانی که دستی در مطالعۀ مکاتب و شخصیت‌های عرفانی دارند، می‌دانند که پیرامون شخصیت مرحوم علامه سید محمدحسین حسینی طهرانی، نظرات گوناگونی وجود دارد. آقایان حجج اسلام سید محمدمحسن دعایی، مدیر عامل مؤسسۀ مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی و محمدحسن وکیلی، از اساتید حوزۀ علمیۀ مشهد، در شش برنامۀ تلویزیونی پیرامون اندیشۀ سیاسی و فعالیت‌های اجتماعی علامه طهرانی صحبت کردند که متن این برنامه‌ها پیاده‌سازی و ویرایش شد و به همراه بیست و دو ضمیمه، به صورت یک کتاب درآمد. سید محمدمحسن دعایی در پیشگفتار کتاب، در تبیین هدف از انتشار این اثر، با اشاره به سیرۀ علامه طهرانی که در عین سلوک معنوی به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی هم اشتغال داشت، عواملی از جمله کتوم بودن علامه، غرض‌ورزی برخی مخالفان و کم‌اطلاعی از تاریخ را باعث این می‌داند که برخی به نقد غیرمنصفانه و حتی اتهام و افتراء به آن مرحوم روی بیاورند. دعایی البته اذعان دارد که سؤالات و ابهاماتی برای تودۀ مردم و نخبگان هم در این رابطه وجود دارد و لذا سعی کرده تا به همراه محمدحسن وکیلی در یک مجموعۀ کامل تلویزیونی به کلیۀ شبهات و سوالات پاسخ دهد. بخش نخست این کتاب پیرامون مکتب عرفانی- فقاهتی نجف است که علامه طهرانی را هم باید در همین چارچوب شناخت. در بخش دوم مناسبات منصب ولایت فقیه و مقام انسان کامل مورد بررسی قرار می‌گیرد. بخش سوم و چهارم، ابعاد سیاسی، عرفانی و فرهنگی شخصیت علامه طهرانی تشریح می‌شود و در بخش‌های پنجم و ششم در مورد سیرۀ علاقمندان علامه طهرانی و شبهاتی که پیرامون آن‌ها وجود دارد، بحث می‌شود. بخش انتهایی کتاب هم، همانطور که پیشتر اشاره شد حاوی ضمائم است و از جملۀ مهمترین این ضمائم، ضمیمۀ دوم، یعنی نامۀ علامه طهرانی به امام‌خمینی (ره) در مورد پیش‌نویس قانون اساسی است. 📌 کتاب «عرفان و سیاست؛ تبیین جایگاه سیاست و انقلاب اسلامی در مکتب عرفانی علامه طهرانی»، تألیف آقایان محمدمحسن دعایی و محمدحسن وکیلی، حاصل همکاری شرکت چاپ و نشر بین‌الملل و مؤسسۀ مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی است که با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 70000 تومان به‌تازگی روانۀ بازار شده‌است. https://www.ibna.ir/fa/tolidi/313543
مطالعۀ کتاب‌های شرکت چاپ و نشر بین‌الملل پیرامون امام حسن عسکری علیه‌السلام در کتابخانۀ دیجیتال نور فرهنگ جامع سخنان امام حسن عسکری علیه‌السلام https://noorlib.ir/book/info/65685 فرازهایی از زندگانی امام حسن عسکری علیه‌السلام https://noorlib.ir/book/info/63993 زندگی امام حسن عسکری علیه‌السلام https://noorlib.ir/book/info/65911
🔖 شمارۀ تماس فروشگاه شرکت چاپ و نشر بین‌الملل جهت خرید کتاب: 021- 88912057 🔖 نشانی صفحۀ اینستاگرام فروشگاه: @nashrebeynolmelal
علم و معرفت امام به زبان‌های گوناگون 📚 نصیر، خادم حضرت می‌گوید: بارها شنیده‌ام که حضرت عسکری علیه‌السلام به زبان خادمان خویش با آن‌ها سخن می‌گفت که در میان آن‌ها رومی و ترک و غربی و شرقی وجود داشت. پس من از این ماجرا تعجب می‌کردم و با خویش می‌گفتم امام در اینجا زاده شد و کسی ندیده‌است که امام بدان سرزمین‌ها برود و کسی هم از آن سرزمین‌ها بدینجا نیامده‌است. سپس امام به من توجه کرد و گفت: محققاً خداوند حجت خویش را از میان دیگر مردم مشخص و معین کرده و به او معرفت هر چیزی را عنایت کرده‌است؛ ای نصیر بدان که امام زبان‌ها را می‌شناسد و به اسباب و حوادث آگاه است و اگر چنین نباشد بین حجت خدا و محجوج (کسی که برای او حجت آورده شده) فرقی نیست. برگرفته از ص ۶۱ کتاب
📚 کتاب «طواف عشق؛ بازنویسی واقعه»، کوشش دکتر محمدحسین رجبی دوانی است در جهت تلخیص و بازنویسی ترجمۀ مقتل مشهور «اللهوف علی قتلی الطفوف» سیدبن‌طاووس است که به تازگی با شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 24000 تومان توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل تجدید چاپ شده‌است. رجبی دوانی در ابتدای کتاب به اقدامات خود در بازنویسی ترجمۀ این اثر اشاره می‌کند و حذف مقدمۀ مؤلف (سیدبن‌طاووس)، حذف اشعار مندرج در متن، حذف برخی روایات که مستقیماً به شرح وقایع و حوادث امام‌حسین علیه‌السلام مربوط نمی‌شد و همچنین حذف نام راویان را در جهت تلخیص متن ذکر می‌کند. مترجم همچنین تلاش کرده تا عبارات نسبت به ترجمه‌های قبلی کتاب لهوف، یعنی ترجمۀ عقیقی بخشایشی و مولوی‌نیا، ساده‌تر و روان‌تر شود. لهوف به سبب شخصیت برجستۀ مؤلف و نامدار بودن وی، در میان شیعه از اعتبار و شهرت خاصی برخوردار است. سیدبن‌طاووس در مقدمۀ کتاب، هدف از نگارش لهوف را عرضۀ مقتلی مختصر و مفید برای زائران حرم حسینی ذکر نموده‌است تا آنان را از حمل مقاتل مفصل و مراجعه به آن‌ها بی‌نیاز گرداند.
📚 هلال‌بن‌نافع نقل می‌کند من از میان دو لشکر بیرون آمده و بالای سر حسین ایستادم و او در حال جان دادن بود. به خدا قسم کشتۀ آغشته به خونی را زیباتر و نورانی‌تر از او ندیدم. نور صورتش و زیبایی سیمایش من را از فکر به کشته شدنش باز داشته بود. حسین در آن حال آب طلب کرد ... برگرفته از ص 74 و 75 کتاب
حکایت فصد امام حسن عسکری توسط شاگرد بختیشوع نام خاندان بختیشوع برای کسانی که مطالعاتی در تاریخ پزشکی دورۀ اسلامی داشتند، آشناست. علاقمندان می‌توانند با مراجعه به مدخل «آل بختیشوع» در دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی که توسط مرحوم آذرتاش آذرنوش نگارش یافته‌است، اطلاعات خوبی پیرامون این خاندان کسب کنند. بختیشوع (سوم) ‎بن جبرائیل (دوم)، پزشکی از این خاندان است که هم‌عصر امامین عسکریین علیهما‌السلام و هم‌عصر چند تن از خلفای عباسی از جمله متوکل بود. در کتب روایی شیعه، حکایتی از مراودۀ این طبیب برجسته با امام حسن عسکری علیه‌السلام وجود دارد که ذکر آن در ایام ولادت آن امام همام خالی از لطف نیست. حکایتی که خواهد آمد، در کتاب کافی (چاپ اسلامیه، 1407 ق، ج 1، ص 513)، از معتبرترین و کهن‌ترین کتب حدیثی شیعه و در کتاب الخرائج و الجرائح (چاپ مؤسسۀ امام‌مهدی، 1409 ق، ج 1، ص 422)، تألیف قطب‌الدین رواندی (قرن ششم هجری) آمده‌است. البته روایت کلینی با روایت راوندی تفاوت‌هایی دارد و روایت رواندی مفصل‌تر است. روایت کلینی از محمد‌بن‌حسن‌بن‌مکفوف است و او هم از جماعتی شیعه و آن‌ها هم از رگ‌زنی مسیحی در سامرا ماجرا را نقل می‌کنند. این رگ‌زن مسیحی در ضمن روایت می‌گوید: «من پیش پسر بختیشوع رفتم و ماجرا را برای او نقل کردم ...» اگر منظور از پسر بختیشوع، جبرائیل (دوم)‎ بن بختیشوع (دوم)‎ بن جرجیس، باشد که او مدتها قبل درگذشته و رگ‌زن مسیحی نمی‌تواند در آن زمان پیش او رفته باشد. مگر اینکه منظور از پسر بختیشوع، عبیدالله اول باشد که در این زمینه متخصصین امر باید نظر دهند که با توجه به متن روایت و سخنان رد و بدل شده، آیا می‌شود چنین احتمالی را پذیرفت یا خیر. به هر حال این احتمال وجود دارد که با توجه به قرائنی، در ضبط روایت یا کلام راوی سهوی پیش آمده باشد و مراد، همان بختیشوع، پزشک متوکل عباسی باشد نه پسر وی. روایت راوندی، روایتی مرسل است؛ او از شخصی به نام مرعبدا روایت می‌کند. مرعبدا طبیبی نصرانی در ری است که طبق نقل راوندی بیش از صد سال عمر کرده‌است. مرعبدا به گفتۀ خویش شاگرد خاص بختیشوع (نه پسر بختیشوع)، پزشک متوکل بوده‌است و امام از بختیشوع خواسته بوده تا خاص‌ترین یاران خود را برای فصد بفرستد. ما در اینجا ابتدا ترجمۀ روایت کتاب کافی را که مختصرتر است، می‌آوریم و سپس در پیوست، ترجمۀ روایت کتاب الخرائج را که توسط جواد محدثی در کتاب فرهنگ جامع سخنان امام حسن عسکری علیه‌السلام آمده، ‌خواهیم آورد. روایت کتاب کافی: علی بن محمد، از حسن بن حسين روايت كرده است كه گفت: حديث كرد مرا محمد بن حسن مكفوف و گفت كه: حديث كرد مرا بعضی از اصحاب ما، از بعضی از رگ‌زنان سامرا كه از جمله ترسايان بود كه حضرت امام حسن عسكری عليه السلام روزی در وقت نماز ظهر به طلب او فرستاد و فرمود كه: «اين رگ را فصد كن»، و آن فصّاد گفت كه: رگی به من نمود كه من آن را از جمله رگ‏هايی كه فصد می‏شود، نفهميده بودم و هرگز نديده بودم كه كسی آن را فصد كرده باشد، پس من در دل خود گفتم كه: امری از اين عجيب‏تر نديدم، مرا امر می‏كند كه در وقت ظهر فصد كنم و اين وقت، وقت فصد نيست؛ چه هوا در نهايت گرمی است و دويم آنكه اين رگ، رگی است كه آن را نمی‏فهمم. بعد از آن به من فرمود كه: «منتظر باش كه ديگر باره تو را خواهم طلبيد و در اين خانه باش» و چون شام كردم مرا طلبيد و فرمود كه: «خون را رها كن»، من رها كردم. بعد از آن گفت: «ببند»، من بستم. و فرمود كه: «در خانه باش» و چون نصف شب شد، به سوی من فرستاد و فرمود كه: «خون را رها كن». فصّاد گفت كه: من تعجّب كردم بيشتر از تعجّبی كه اوّل كرده بودم و خوشم نيامد كه از او بپرسم كه چرا چنين می‏كند؟ و گفت كه: به گشودن رگ، خون را رها ساختم، پس خون سفيدی بيرون آمد كه گويا نمك بود. بعد از آن فرمود كه: «خون را حبس كن». فصّاد گفت كه: خون را حبس كردم و گفت كه: بعد از آن فرمود كه: «در خانه باش» و چون صبح كردم قهرمان و كارفرمای خويش را امر فرمود كه سه اشرفی به من دهند. من آن را گرفتم و بيرون آمدم تا آنكه آمدم به نزد پسر بَختِيشوع طبيب نصرانی و اين قصّه را بر او خواندم. فصّاد گفت كه: پسر بَختِيشوع گفت: به خدا سوگند، كه من نمی‏فهمم كه چه می‏گويی و آنچه می‏گويی، نمی‏دانم و آن را در چيزی در طب نشناخته‏ام و در كتابی نخوانده‏ام، و چنان نمی‏دانم كه كسی در اين روزگار داناتر باشد به كتاب‏های نصرانيّت از فلان كس فارسی‏ پس به سوى او بيرون رو و از او بپرس. فصّاد گفت كه: كشتى كوچكی را كرايه كردم تا بصره و آمدم به اهواز، پس به فارس رفتم، به نزد صاحب خود و اين خبر را به او دادم، به من گفت كه: چند روزی مرا مهلت ده. من او را مهلت دادم، بعد از آن به نزد وی آمدم كه جواب بگيرم، گفت كه: اين را كه از اين مرد حكايت می‌كنی، حضرت مسيح عليه‌السلام در عمر خويش يك مرتبه آن را كرده‌است.