eitaa logo
سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت روحانیت
159 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
190 ویدیو
9 فایل
#سازمان_نشر_آثار_روحانیت #سازمان_نشر_آثار_و_ارزش_های_مشارکت_روحانیت #دبیرخانه_پیشکسوتان_وشهدای_روحانی 💠کانال سازمان نشر آثار روحانیت در ایتا 👇 @nashreathar در سروش : splus.ir/nashreathar در اینستاگرام: @parchamdaraneenghlab
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از محمد فاضل سعیدی
🌸آیه جهاد🌸 💠حرمت جنگ در ماههای حرام و بیان گناهان بزرگتر از آن 💠 🔹 يسْئلُونَكَ عَنِ الشهَّرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِيهِ قُلْ قِتَالٌ فِيهِ كَبِيرٌ وَ صَدٌّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ وَ كُفْرُ بِهِ وَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَ إِخْرَاجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبرَ عِندَ اللَّهِ وَ الْفِتْنَةُ أَكْبرَ مِنَ الْقَتْلِ وَ لَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتىَ‏ يَرُدُّوكُمْ عَن دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُواْ وَ مَن يَرْتَدِدْ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَيَمُتْ وَ هُوَ كَافِرٌ فَأُوْلَئكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فىِ الدُّنْيَا وَ الاَخِرَةِ وَ أُوْلَئكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُون 🔹از تو درباره جنگ در ماه حرام مى‏پرسند. بگو: هر جنگى در آن [گناهى‏] بزرگ است، ولى هر نوع بازداشتن [مردم‏] از راه خدا و كفرورزى به او و [بازداشتن مردم از] مسجد الحرام و بيرون راندن اهلش از آن، نزد خدا بزرگ‏تر [از جنگ در ماه حرام‏] است؛ و فتنه [شرك و بت‏پرستى‏] از كشتار بزرگ‏تر است. و مشركان همواره با شما مى‏جنگند تا شما را اگر بتوانند از دينتان برگردانند. و از شما كسانى كه از دينشان برگردند و در حال كفر بميرند، همه اعمال خوبشان در دنيا و آخرت تباه و بى‏اثر مى‏شود، و آنان اهل آتش‏اند و در آن جاودانه‏اند. 📚(آیه 217 سوره بقره) 🔸نكته‏ ها: مراد از كلمه «فتنة» در آيه، شرك، شكنجه، امتحان وبلوى‏ است. در تفاسير شيعه وسنى آمده است: رسول اكرم صلى الله عليه و آله شخصى را به نام عبداللّه بن جحش به همراه هشت نفر با نامه‏اى براى كسب اطلاعات از كفّار و مشركان فرستاد، امّا بعد از ملاقات، درگيرى پيش آمد و در اين بين رئيس گروه مقابل كشته شد و دو نفر از آنان به اسارت درآمده و اموالشان مصادره گرديد. اين حادثه در اوّل ماه رجب كه از ماه‏هاى حرام است‏ واقع شده بود، در حالى كه اين گروه گمان كرده بودند كه آخر جمادى‏الثانى است، نه اوّل رجب. به هر حال اين قتال اشتباهاً در اوّل رجب صورت گرفت و كفّار اين موضوع را دستاويز قرار داده و شايع كردند كه مسلمانان احترام ماه‏هاى حرام را نگه نمى‏دارند. در برابر اين تبليغات دشمنان، قرآن جواب مى‏دهد كه گرچه جنگ در ماه حرام واقع شده، ولى اين قتال به اشتباه از سوى مسلمانان صورت گرفته است، در حالى كه شما مشركان به عمد مرتكب گناهانى شده‏ايد كه مجازات آنها به مراتب از قتال در ماه حرام بيشتر است. بنابراين شما با داشتن سابقه‏ى آن همه جنايت ورسوايى وارتكاب گناهان بزرگ، نبايد اين عمل اشتباه را دستاويز قرار دهيد. حبط عمل مرتد در دنيا، به اين است كه از فوائد اسلام محروم مى‏شود. زيرا كيفر او، جدايى از همسر مسلمان، محروميّت از ارث، قطع رابطه با مسلمانان، خروج از حمايت اسلام و در نهايت قتل است. و حبط عمل او در آخرت، محو تمام كارهاى خير اوست. «حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ» 🔸پيام‏ ها: 1- به شبهات، پاسخ مناسب بدهيد. «يَسْئَلُونَكَ ... قُلْ» 2- مسجد الحرام واهل آن، احترام ويژه دارند. «الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ إِخْراجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبَرُ» 3- تعيين اهميّت گناهان، بدست خداوند است. «إِخْراجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبَرُ، الْفِتْنَةُ أَكْبَرُ ...» 4- سلب امنيّت، مهمّ‏تر از قتل است. «وَ الْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ» 5- لازم است آرزوها، هدف‏ها و تلاش‏هاى دشمن خود را بشناسيم. «وَ لا يَزالُونَ يُقاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ» 6- هجوم دشمن، توجيه كننده‏ى كفر و ارتداد شما نيست. «وَ لا يَزالُونَ يُقاتِلُونَكُمْ ... وَ مَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ ...» 7- دشمنان، همواره در كمين هستند وارتداد و كفر وپشت كردن به دينتان را مى‏خواهند وبه غير آن راضى نمى‏شوند. آنها دنبال پيروزى موقت نيستند، بلكه مى‏خواهند فرهنگ ومكتب شما را از بين ببرند. «حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ» 8- حسن عاقبت، ملاك ارزش است. چه بسا مسلمانانى كه كافر مرده‏اند. «فَيَمُتْ وَ هُوَ كافِرٌ» 9- ارزش ايمان و عقيده تا جايى است كه اگر ايمان رفت، اعمال صالح نيز حبط مى‏شود. «مَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ ... حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ» (تفسیر نور ج1 ص 337 ) 💠کانال سازمان نشر آثار روحانیت در ایتا 👇 @nashreathar در سروش : splus.ir/nashreathar در اینستاگرام: @parchamdaraneenghlab
امروز سه شنبه 12 مرداد ۱۴۰۰ 23 ذی الحجه ۱۴۴۲ 3 اوت ۲۰۲۱ 💠کانال سازمان نشر آثار روحانیت در ایتا 👇 @nashreathar در سروش : splus.ir/nashreathar در اینستاگرام: @parchamdaraneenghlab
امروز 12 مرداد ماه سالروز ولادت شهدای روحانی : آقا علی قدوسی رمضان محمدی حجت الله باقری قهی علی طالبی فتاج محمود ملایی ایولی یاد و نامشان گرامی باد. 💠کانال سازمان نشر آثار روحانیت در ایتا 👇 @nashreathar در سروش : splus.ir/nashreathar در اینستاگرام: @parchamdaraneenghlab
امروز 12 مرداد ماه سالروز شهادت شهدای روحانی : عبدالکریم بخردیان عسگری حیدری اکبر کشانی مرتضی حسینی اشتهاردی رسول طاهر پور سفید کوهی یاد و نامشان گرامی باد. 💠کانال سازمان نشر آثار روحانیت در ایتا 👇 @nashreathar در سروش : splus.ir/nashreathar در اینستاگرام: @parchamdaraneenghlab
📖معرفی کتاب (دربند  اروند)                                                                                                                                                                    📃خاطرات شفاهی آیت الله علی معلمی                                                                                                                         🔽 مصاحبه و تدوین :احمد علی ابکایی، مهدی خلیلی                                                                                                                                 🔹استان مازندران 🔸در 9 تیر ماه 132‪2 که با یکشنبه 25رمضان  136‪2 هجری قمری مصاف بود در روستای کلاگر محله  جویبار که امروزه یکی از محلات شهری شهر جویبار است به دنیا آمد. 🌷خلاصه  کتاب: 🌷 غلام رضامعتقدبود که انسان اگر چیزی را باور نداشته باشد وبخواهد از آن دفاع کند، دروغگو است. روزی سوار اتومبیل پیکان بودیم وصحبت امام (ره) از رادیو پخش می شد. امام در سخنانش فرموده بود:(دوران ما دوران استثنایی است. جوانان ما استثایی هستند) غلام رضا کنارم نشسته بود و گفت:(استثنای زمان ما شمایید، شمایید که این دوران را استثنایی کردید) آن لحظه وقتی دیدم که چنین فهم بالایی دارد، در درونم خدا را شکر کردم. 💠کانال سازمان نشر آثار روحانیت در ایتا 👇 @nashreathar در سروش : splus.ir/nashreathar در اینستاگرام: @parchamdaraneenghlab
اعمال روز مباهله. التماس دعا. اللهم عجل لولیک الفرج بحق حضرت زینب «سلام الله علیه»
🌷تاریخ شفاهی🌷 📖حجت الاسلام و المسلمین  ابراهيم پور شیخ استان گیلان. لاهیجان منبع:کتاب کاشفان حقیقت تفقه. جلد 49 صفحه 96 🔸 قطعنامه، بالاخره یک حال و هوای خاصی را داشت آن زمان به یاد دارم که در جبهه بودیم که خبر قطعنامه‌ را شنیدیم برای ما خیلی تلخ بود، خیلی سخت بود چون در آن زمان رزمنده ها به یک حد از شجاعت و اقتدار رسیده بودند به قول خودشان که پیروزی را کاملا در خودشان می دیدند، شاید اولا ازپشت وقایع جنگ و احساسات جنگ اطلاع مستقیم نداشتند به این مبنا که امکانات یا مثلا جوابگویی کل دامنه ی جنگ را داشته باشد، ولی برای شان تلخ بود، واقعا خیلی تلخ بود، منتها آنچه برای شان تسکین بخش بود و خودشان را مجاب می کردند، فرمایش امام بود. 💠کانال سازمان نشر آثار روحانیت در ایتا 👇 @nashreathar در سروش : splus.ir/nashreathar در اینستاگرام: @parchamdaraneenghla
🌸آیه جهاد🌸 💠دستور جنگ برای خدا با متجاوزان و عدم تجاوز از حدود 💠 🔹 و قَاتِلُواْ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَ لَا تَعْتَدُواْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِين 🔹و در راه خدا با كسانى كه با شما مى‏جنگند بجنگيد، و [هنگام جنگ از حدود الهى‏] تجاوز نكنيد، كه خدا تجاوزكاران را دوست ندارد. 📚(آیه 190 سوره بقره) 🔸نكته‏ ها: در اين آيه ضمن تصريح به ضرورت دفاع و مقابله در برابر تجاوز ديگران، يادآور مى‏شود كه در ميدان جنگ نيز از حدود و مرزهاى الهى تجاوز نكرده و متعرض بيماران، زنان، كودكان و سالمندانى كه با شما كارى ندارند نشويد. قبل از دعوت آنان به اسلام، دست به‏ اسلحه نبريد و شروع كننده جنگ نباشيد و مقرّرات و عواطف انسانى را حتّى در جنگ مراعات كنيد. بعضى از صفات، در شرايط مختلف ارزش خود را از دست مى‏دهند؛ مثلا ترحّم يك ارزش است، ولى ترحّم بر پلنگ تيز دندان، ستمكارى بر گوسفندان است. و يا علم يك ارزش است، لكن گاهى ندانستن ارزش مى‏شود. مثلا شبى كه حضرت على عليه السلام در بستر پيامبر صلى الله عليه و آله به جاى آن حضرت خوابيد و پيامبر خدا هجرت نمودند، ارزش اين فداكارى بدان است كه حضرت على نداند كه كشته مى‏شود يا نه. و اگر بداند كه او را نمى‏كشند، افراد عادّى نيز حاضرند چنين عملى را انجام بدهند. به هر حال هر يك از سخاوت و شجاعت ممكن است در شرايطى كم‏ارزش يا پرارزش يا بى‏ارزش شود، لكن تنها صفتى كه هرگز از ارزش نمى‏افتد، مسئله‏ى عدالت است كه در هر زمان و مكان و نسبت به هر فرد، دوست يا دشمن يك ارزش است. برخورد با دشمن دو مرحله دارد: 1- بى‏اعتنايى و اعراض. «دَعْ أَذاهُمْ»، «فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ» 2- خشونت و جنگ. «وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ»، «وَ قاتِلُوا ... الَّذِينَ يُقاتِلُونَكُمْ» جنگ مسلمانان، براى دفاع از خود و دين خداوند است، لكن هدف دشمن از جنگ، خاموش كردن نور خدا؛ «لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ»وبه تسليم كشاندن مسلمانان است. «لَنْ تَرْضى‏ عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لَا النَّصارى‏ حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ» 🔸پيام‏ ها: 1- دفاع و مقابله به مثل، از حقوق انسانى است. اگر كسى با ما جنگيد ما هم با او مى‏جنگيم. «قاتِلُوا ... الَّذِينَ يُقاتِلُونَكُمْ» 2- هدف از جنگ در اسلام، گرفتن آب و خاك و يا استعمار و انتقام نيست، بلكه‏ هدف، دفاع از حقّ با حذف عنصرهاى فاسد و آزادسازى افكار و نجات انسان‏ها از خرافات و موهومات مى‏باشد. «فِي سَبِيلِ اللَّهِ» 3- حتّى در جنگ بايد عدالت وحقّ رعايت شود. «قاتِلُوا ... لا تَعْتَدُوا» بارها قرآن با جمله‏ى «لاتعتدوا» سفارش كرده كه در انجام هر فرمانى از حدود ومرزها تجاوز نشود. 4- ظلم و ستم و ايستادگى در مقابل دين خدا، رشته‏ى محبّت الهى را پاره مى‏كند. «إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ» 5- تنها حضور در جبهه سبب قرب الهى نيست، بلكه محبوبيّت نزد پروردگار زمانى است كه در جنگ عادل باشيم و حقوق را رعايت كنيم. «لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ» 6- در جنگ، هدف بايد فقط خدا باشد، نه هوسها، تعصّب‏ها، غنائم، ريا و سمعه. «فِي سَبِيلِ اللَّهِ» 7- حتّى در دفاع از حقّ طبيعى خود، بايد خدا را در نظر گرفت. با آنكه آنان جنگ را عليه شما آغاز كردند و شما بايد دفاع كنيد، ولى باز هم «فِي سَبِيلِ اللَّهِ‏» باشد. (تفسیر نور ج1 ص 299 ) 💠کانال سازمان نشر آثار روحانیت در ایتا 👇 @nashreathar در سروش : splus.ir/nashreathar در اینستاگرام: @parchamdaraneenghlab