eitaa logo
نشرخوبیها
286 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
2.7هزار ویدیو
7 فایل
مسجدصاحب الزمان علیه السلام شهرستان خوانسار
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 زیارت امام زمان علیه السلام در روز جمعه 🔵 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الاَْمْرِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يامَوْلايَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَاُخْريكَ، اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَاَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ، وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ، وَاَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَالتّابِعينَ وَالنّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ، وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ، يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ، الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ، َالْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ، وَقَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ، وَاَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَجارُكَ، وَاَنْتَ يا مَوْلايَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ، وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِْجارَةِ، فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ. https://eitaa.com/nashrekhoobiha_sahebzaman
21.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻فرمانده کل‌قوا در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش: 🔹تجربه برجام می‌گوید مذاکره با آمریکا هیچ مشکلی را حل نمی‌کند ◻️کلید حل مشکلات مسئولان متعهد و همراهی ملت متحد ◻️راهپیمایی ۲۲ بهمن مظهر اتحاد ملی ◻️ به تلاش مسئولان برای کاهش مشکلات معیشتی بسیار امیدوارم ◻️باید ۱۹ بهمن ۵۷ روز تولد ارتش جدید ایران شناخته بشود ◻️نهضت نوآورانه در وزارت دفاع و ارتش و سپاه باید ادامه پیدا کند ◻️در دوران رژیم پهلوی ارتش در ذیل سازمان نظامی آمریکا تعریف می‌شد / سلاح‌ها، انتصابات، آموزش و محل مصرف شدن این ارتش، همه آمریکایی بود، حتی از مسئولان کشور هم اجازه نمیگرفتند https://eitaa.com/nashrekhoobiha_sahebzaman
تقویم نجومی اسلامی ✴️ شنبه 👈20 بهمن / دلو 1403 👈9 شعبان 1446👈8 فوریه 2025 🕌 مناسبت های دینی و اسلامی. 🌙⭐️ احکام دینی و اسلامی. ❇️امروز برای همه امور خوب و شایسته است خصوصا برای امور زیر: ✅شروع کسب و کار و مشاغل. ✅امور زراعی و کشاورزی. ✅درختکاری. ✅قرض و وام دادن و گرفتن. ✅و وارد شدن بر روسا و امیران و طلب حوائج خوب است. 🚘مسافرت: مسافرت خوب و خیر فراوان در پی دارد.ان شاءالله. 👶زایمان خوب و نوزاد ولادتش آسان و حالش خوب است. 🔭 احکام و اختیارات نجومی. 🌓 امروز قمر تا عصر در برج جوزا است و برای امور زیرغ نیک و پسندیده است. ✳️ارسال جنس به مشتری. ✳️خرید و سفارش جنس. ✳️معامله املاک و مستغلات. ✳️مبادله سند و قولنامه و قرار داد نوشتن. ✳️تاسیس شرکت و امور مشارکتی. ✳️ابتدای آموزش و امور تعلیمی. ✳️و آغاز نویسندگی و نگارش کتاب مقاله و پایان نامه نیک است. 🟣امور کتابت ادعیه و حرز و نماز و بستن آن خوب است. 💇💇‍♂  اصلاح سر و صورت. طبق روایات، (سر و صورت) در این روز از ماه قمری ،باعث درد و بیماری می شود. 💉💉 حجامت: فصد زالو انداختن خون_دادن یا در این روز از ماه قمری، باعث درد اعضا می شود. 💑حکم مباشرت امشب شب یکشنبه: سندی بر جواز یا منع مباشرت وارد نشده است. 😴😴 تعبیر خواب: خواب و رویایی که امشب. (شبِ یکشنبه) دیده شود تعبیرش در آیه ی 10 سوره مبارکه "یونس علیه السلام" است. دعواهم فیها سبحانک اللهم و تحیتهم... و از مفهوم و معنای آن استفاده می شود که از جانب خواب بیننده عمل صالح یا خیری به وجود آید که در دنیا و آخرت به او نفع رساند. از این قبیل امور قیاس شود. 💅 ناخن گرفتن. شنبه برای ، روز مناسبی نیست و طبق روایات ممکن است موجب بیماری در انگشتان دست گردد. 👚👕دوخت و دوز. شنبه برای بریدن و دوختن، روز مناسبی نیست آن لباس تا زمانی که بر تن آن شخص باشد موجب مریضی و بیماری اوست.(این حکم شامل خرید لباس و پوشیدن نمی شود) 🙏🏻 استخاره: وقت در روز شنبه: از طلوع آفتاب تا ساعت ۱۰ و بعداز اذان ظهر تا ساعت ۱۶ عصر. 📿 ذکر روز شنبه ،یارب العالمین ۱۰۰ مرتبه 📿 ذکر بعد از نماز صبح ۱۰۶۰ مرتبه که موجب غنی و بی نیاز شدن میگردد. 💠 ️روز شنبه طبق روایات متعلق است به (ص). سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد. https://eitaa.com/nashrekhoobiha_sahebzaman
☀️ امام حسن مجتبی (علیه‏‌السلام) : ✨ هشت نصیحت امام حسن مجتبی علیه السلام 1⃣ بخشش آن است که اما و اگری پیش از آن نباشد و منت گذاری درپی آن نیاید. 2⃣ بخشندگی پیش از درخواست از بزرگ‏ترین بزرگواری‏‌هاست. 3⃣ گناه را با کیفر مداوا مکن و در میان آن دو، راهی برای عذر خواهی بگذار. 4⃣ شوخی هیبت را می‏‌بلعد. 5⃣ انسان ساکت بر هیبت و وقار خود می‌‏افزاید. 6⃣ آن کس که از او چیزی بخواهند، آزاد است تا آن زمان که وعده دهد. و برده است، تا آن زمان که به وعده عمل کند. 7⃣ فرصت زودگذر است. و به کندی و سختی دوباره به دست می‏‌آید. 8⃣ نعمت‏ها تا زمانی که هستند ناشناخته‌‏اند و هنگامی که رخت بربستند، شناخته می‏‌شوند. 📚 معانی‌الأخبار، ص۲۵۷، ح۲ 🌺 @harrozba_qoraan
💎پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: يا أبا ذرٍّ، اِغتَنِمْ خَمسا قَبلَ خَمسٍ: شَبابَكَ قَبلَ هَرَمِكَ، و صِحَّتَكَ قَبلَ سَقَمِكَ، و غِناكَ قَبلَ فَقرِكَ، و فَراغَكَ قَبلَ شُغلِكَ، و حَياتَكَ قَبلَ مَوتِكَ اى ابوذر! پنج چيز را پيش از پنج چيز غنيمت شمار: جوانيت را پيش از پيريت و تندرستيت را پيش از بيماريت و توانگريت را پيش از تهى دستيت و آسودگيت را پيش از گرفتاريت و زندگيت را پيش از مردنت 📖ميزان الحكمه جلد13 صفحه 170 https://eitaa.com/nashrekhoobiha_sahebzaman
🍃بــــرکــات معنـــوی اســتغفـــار🍃 ➊مغفرت و آمرزش خداوند ➋پذيرفته شدن توبه ➌رفع بوى بد گناهان و معطّر شدن به عطر استغفار ➍دست يافتن به رضوان خداوند ➎همراهى با امامان معصوم (ع) مخصوصاً امام زمان (ع) ➏محبوبيت نزد خدا و امام زمان (عليه السلام) ➐ورود در نور اعظم خدا ➑درخشش نامه عمل ، آن گاه كه بالا مى رود ➒زمين خوردن شيطان و خنثى شدن وسوسه هاى او ➓زوال كابوس يأس و اميدوار شدن به مغفرت خداوند ➊➊پاك شدن زنگار دل و صفا يافتن قلب انسان ➋➊روى آوردن خير و خوبى به انسان ➌➊بازگشت روح ايمان و تكميل حقيقتش در انسان ➍➊ورود به بهشت •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ربی و اتوب الیه https://eitaa.com/nashrekhoobiha_sahebzaman
| مروری بر بیانات روز گذشته رهبر انقلاب در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش. ۱۴۰۳/۱۱/۱۹ 💠درباره اهمیت نوزدهم بهمن سال ۵۷ 🔰در این روز یک پرچمی برافراشته شد، یک پایه‌ای گذاشته شد 🔺توانست خط سیر ارتش جدید را تعیین کند 👌۱۹ بهمن باید روز تولد ارتش جدید ایران شناخته بشود ✨عاملی که توانست شخصیت‌های برجسته‌ای را از درون ارتش به میدان انقلاب بکشاند، ◀️همین حرکت شجاعانه بود ♦️افرادی مثل شهیدان 🌟نامجو 🌟صیاد 🌟بابایی 🌟ستاری 🌟کلاهدوز 🌟فلاحی 👌و افراد دیگر 🔖برخی خصوصیات حرکت نوزدهم بهمن سال ۵۷ ◀️شجاعانه بودن ❌هیچ‌ کس آن روز نمیدانست که سه روز بعد از این، رژیم پهلوی ساقط خواهد شد؛ 🚨ممکن بود همه‌ی‌ آنها به اعدام محکوم بشوند؛ 💪آنها شجاعت نشان دادند ◀️بهنگام بودن 👌حرکت این جوانها بهنگام بود، در لحظه بود ⭕️اینها صرفاً برای این نیست که از جمعی تمجید کرده باشیم؛ 👈برای این است که ما امروز هم به همینها احتیاج داریم. ◀️محاسبه‌شده و عقلانی بودن ❌یک حرکت آنیِ تصمیم‌گیری‌شده‌ در لحظه نبود ✅روی آن فکر، کار و مطالعه شده بود 💎حرکت انقلابی بیش از هر حرکت دیگری به محاسبه و به عقلانیت احتیاج دارد ◀️استفاده از غفلت دشمن 📍دستگاه‌های ضداطلاعات آن روز و فرماندهان سطح بالای ارتشِ پادشاهی 🤛از جایی که گمان نمیکردند ضربه را خوردند 🔖هویت بخشی حرکت نوزدهم بهمن سال ۵۷ به ارتش ایران 🔰این حرکت به ارتش ایران هویت داد 🚨دوران آن رژیم، نقشه‌ کلی این بود که ارتش ایران در ذیل دستگاه نظامی آمریکا تعریف بشود؛ ⛔️استقلالی وجود نداشت ❌سازمان، آمریکایی ❌سلاح، آمریکایی ❌محدودیت دسترسی به سلاح به اجازه‌ آمریکا ❌انتصابات مهم، آمریکایی ❌آموزش، آمریکایی ❌محل مصرف شدن این ارتش، آمریکایی ⭕️حتی از مسئولان کشور هم اجازه نمیگرفتند 👆جایگاه ارتش این‌جوری بود 📌یکی از اعتراضهای امام (ره) در نطقی که ایشان در سال ۴۳ کرد در اعتراض به کاپیتولاسیون، ⏪همین بود که به ارتش اهانت میشود ✅انقلاب آمد به ارتش هویت داد 👌ارتش هم شایستگی خودش را نشان داد و شد یک ارتش سرافراز و مستقل. ♦️اتفاقاً تجربه‌ دفاع مقدس پیش آمد و ارتش در صفوف مقدم دفاع مقدس حضور پیدا کرد 💠درباره وظایف امروز ارتش 📌امروز مهم‌ترین وظیفه‌ ارتش، تقویت خود است 🔹از لحاظ نیروی انسانی 🔸تسلیحات 🔹آموزش 🔸آمادگی رزمی 🔹آمادگی دفاعی 🔻آن روزی که درگیری وجود ندارد، مهم‌ترین وظیفه‌ی سازمانهای نظامی این است: 🔍نگاه کنند 💢آسیب‌پذیری‌هایی که احیاناً در مجموعه‌ی سازمان وجود دارد، پیدا کنند 📍روی اینها کار کنند 💪خود را تقویت کنند 🌐این نهضت نوآوری، ساخت نوآورانه که چند سال است شروع شده 📌چه در وزارت دفاع 📌چه در ارتش 📌چه در سپاه 👈باید ادامه پیدا کند. 💠درباره بحث مذاکره 👌امروز وزارت خارجه‌ جمهوری اسلامی ایران یکی از پرکارترین وزارت‌خارجه‌ها است ♦️کارش همین است دیگر؛ با کشورهای دنیا مذاکره میکنند، رفت‌وآمد میکنند، حرف میزنند، قرارداد میبندند؛ ❌استثنائی که وجود دارد آمریکا است ⁉️چرا استثنا است؟ 👈اوّلاً مذاکره‌ با آمریکا هیچ تأثیری در رفع مشکلات کشور ندارد ♦️دلیل⏪تجربه 🔺ما در دهه‌ ۹۰... مذاکره کردیم، امتیاز دادیم، کوتاه آمدیم ⭕️امّا نتیجه‌ای را که مقصودمان بود به دست نیاوردیم 💢همین معاهده را هم با همه‌ نقصهایی که داشت، طرف مقابل باز خراب کرد، نقض کرد، پاره کرد 👆با یک چنین دولتی ⛔️مذاکره نباید کرد؛ 🚨مذاکره کردن عاقلانه نیست، هوشمندانه نیست، شرافتمندانه نیست 👈ما البته مشکلاتی در داخل داریم ◀️آن چیزی که این مشکلات را برطرف میکند، عامل داخلی است 📌عامل داخلی عبارت است از: ⏪همت مسئولان متعهد ⏪همراهی ملت متحد ✊راهپیمایی ۲۲ بهمن، هر سال، مظهر اتحاد ملی در کشور ما است ✨ملت بصیر و مسئولان خستگی‌ناپذیر 🔺این است که مشکلات ما را برطرف میکند ❇️مسئولان مشغولند، بحمداللّه کارهایی دارند میکنند ♦️بنده بسیار امیدوار هستم که همین دولت محترم بتواند ✅مشکلات معیشتی مردم را لااقل کم کند ✅ سختی‌ها را برطرف کند 💠درباره اظهارات اخیر آمریکایی‌ها 🗺آمریکایی‌ها نشسته‌اند دارند نقشه‌ جهان را روی کاغذ تغییر میدهند! 🗣درباره‌ ما هم نظر میدهند، حرف میزنند، اظهارنظر میکنند، تهدید میکنند؛ ↙️ما اگر تهدیدمان بکنند، تهدیدشان میکنیم؛ ↙️اگر این تهدید را عملی کنند، ما هم تهدید را عملی میکنیم؛ ↙️اگر به امنیت ملت ما تعرض کنند، ما هم به امنیت آنها تعرض خواهیم کرد 👊بدون تردید ❇️این، رفتارِ فراگرفته‌ از قرآن و دستور اسلام است و وظیفه‌ای است که بر عهده‌ ما است 🍀امیدواریم خدای متعال ما را در انجام وظایفمان موفق بدارد https://eitaa.com/nashrekhoobiha_sahebzaman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام خمینی و نظریه طاغوت (1) مقدمه در بهمن سال 1357، مبارزات ملت مسلمان ایران به اوج خود رسیده و به پیروزی انجامید، این مبارزات هر چند «رژیم پهلوی» را هدف قرار داده بود ولی از مدتها پیش، مبارزه بر علیه «طاغوت»، در فرهنگ مردم، رایج شده بود. این اصطلاح، كاملاً ریشه مذهبی و دینی داشت و از «متن قرآن» اقتباس شده بود، البته مفهوم «طاغوت» عام و فراگیر بود و شامل هر قدرت ستمگری می شد، ولی آن روزها مردم بیش از درگیرشدن با بحث های مفهومی، به دنبال ساقط كردن «یك مصداق روشن» بودند. در بیانات حضرت امام خمینی، این تفاوت مفهوم و مصداق، قابل دریافت بود ایشان از سرنگون كردن طاغوت كه «در كشور ما»، رژیم پهلوی است، سخن می گفت.[1] حضرت امام در سال 1347 در بحث های حكومت اسلامی در حوزه نجف، درباره ملاك طاغوتی بودن حكومت بحث كرده بودند، و اینك در كوران مبارزه علیه رژیم، به شكل عینی آن ملاك ها را بر رژیم پهلوی تطبیق می كردند. در این بیانات، رهبری انقلاب اسلامی، مردم را به طاغوت بودن رژیم پهلوی، از راه ارائه ملاكهای طاغوتی بودن آشنا می كرد و سپس وظیفه در برابر طاغوت را گوشزد می نمود. حضرت امام، وقتی می خواست سران ارتش شاه را از اطاعت از فرمانده كل خود نهی كند، چنین استدلال می كرد كه: «اطاعت شاه، اطاعت طاغوت است».[2] و البته این صغرای استدلال بود، و كبری نیاز به بیان نداشت كه اطاعت از طاغوت حرام است. و گاه به این كبری اشاره می كردند: «با هر وسیله ممكن به سقوط این دستگاه جبار قیام كنید، اطاعت این دستگاه، اطاعت طاغوت و حرام است»[3] با سقوط رژیم شاهنشاهی و استقرار جمهوری اسلامی، باز هم حضرت امام بارها در خصلت های طاغوت و رژیم طاغوتی صحبت كردند. زیرا معتقد بودند، همچنان مشكل طاغوت برای نظام جدید و نوپا می تواند خطر جدی تلقی شود. طرح سؤال طاغوتی دانستن قدرت رژیم پهلوی، دیدگاه خاص و نظریه ویژه امام خمینی نبود. بلكه عموم متفكران اسلامی، بر این حكم، اتفاق نظر داشتند. ولی سؤال مهم و اساسی این است كه حضرت امام در این باره «چه مبنائی» داشتند و چرا به طاغوتی بودن آن رژیم، حكم می كردند؟ و چون این بحث «جنبه مبنائی» دارد و در واقع پاسخی به «نظریه قدرت» شمرده می شود، لذا این سؤال را به شكل كامل تر و كلی تر می توان مطرح كرد كه با چه ملاك و یا ملاك هایی، «قدرت سیاسی»، قدرت طاغوتی می گردد؟ جواب اگر طاغوت به «حاكم غیرمشروع» تفسیر شود، قهراً بر مبنای ولایت فقیه، هر دولتی كه حق فقهاء را در كشورداری نادیده انگارد، «طاغوت» است و حضرت امام خمینی در بحث های ولایت فقیه خود، این مسأله را به اجمال مطرح فرمودند و طاغوت را به «قدرت های سیاسی ناروایی كه در سراسر وطن اسلامی برقراراند» تفسیر نمودند.[4] و تعبیر گویاتر ایشان این بود كه: «طاغوت،حكومت های جور و قدرت های ناروایی است كه در مقابل حكومت الهی طغیان كرده و سلطنت و حكومت را برپاداشته اند»[5] و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این موضوع به صراحت بیان گردید كه حتی رئیس جمهوری كه به اتكای رأی مردم، قدرت اجرائی كشور را به دست می گیرد، اگر از پشتوانه نصب فقیه برخوردار نباشد، غیرمشروع بوده و «طاغوت» است: «اگر چنانچه ولایت فقیه در كار نباشد، طاغوت است، یا خداست یا طاغوت. اگر به امر خدا نباشد، رئیس جمهور با نصب فقیه نباشد، غیرمشروع است، وقتی غیرمشروع شد، طاغوت است. اطاعت از او اطاعت از طاغوت است».[6] در عین حال، در دوران مبارزه علیه رژیم ستم شاهی، حضرت امام، با ملاك های دیگری، رژیم حاكم را « طاغوتی» می خواندند و حداقل در بیانیه ها و سخنرانی های خود، این حكم را به مستندات دیگری، پیوند می زدند، مثلاً می فرمودند: «شاه و دولت او كه قیام مسلحانه بر «ضد ملت»حق طلب، و بر«ضد قانون»اساسی، و بالاتر بر«ضد احكام»آزادی بخش اسلام، نموده اند، قهراً خائنند و اطاعت از آنان، «اطاعت از طاغوت» است. به آنان مجال ندهید».[7] ارائه ملاك های متعدد و تفسیرهای متفاوت از دولت طاغوتی، نه به معنای آن است كه در مبنای حضرت امام «ابهام» وجود دارد، و نه به معنای «تعارض دیدگاههای» ایشان است. چه اینكه به معنای «تجدیدنظر» در آراء گذشته و عدول از آنها نیست. بلكه با توجه به چند اصل كه در كلمات ایشان دیده می شود، می¬توان به دریافت دیدگاه جامع و همه جانبه امام خمینی درباره «حكومت طاغوتی» دست یافت. ادامه دارد. .... 1 . صحیفه امام، ج 3، ص 323. 2. همان، ج 4، ص 310. 3. همان، ج 5، ص 93 و 350 ، و ج 6، ص 2. 4 . ولایت فقیه، ص 149. 5. همان، ص 89. 6 . صحیفه امام، ج 1،ص 221. 7 . همان، ج 4، ص 310. ‌‌‌کانالمون  ⇩ https://eitaa.com/nashrekhoobiha_sahebzaman
امام خمینی و نظریه طاغوت(2) شاخص های حکومت طاغوت 1- حكومت برای برخورداری از مشروعیت دینی، نیازمند «تأیید الهی» است. این تأیید درباره معصومان با «نص» و در عصر غیبت با «نصب عام»، و یا «انتخابِ» مورد امضای شارع، انجام می گیرد. حاكمانی كه از این تأیید برخوردار نباشند، فاقد مشروعیت و طاغوتند اند. ولی نباید تأیید نسبت به شخص حاكم را به معنی نادیده انگاشتن «صلاحیت های لازم» برای وی، و یا به معنی آزاد بودن او برای هرگونه رفتار و اقدامی تلقی كرد. نصب حاكم در اینجا، مثل نصب قاضی است كه از یك سو فقط به افراد واجد شرایط از قبیل عدالت، اختصاص دارد و از سوی دیگر وجودِ آن شرایط و نصب وی، برای آن است كه شخص قاضی صرفاً در چهارچوب «قوانین و احكام»، به صدور حكم اقدام كند. از این رو «منصوب بودن» قاضی، دلیلی برای آنكه او بتواند «خلاف قاعده و قانون» عمل كند، نیست، در نتیجه فرمانروائی كه در رفتارش از جاده عدالت خارج می شود و حكم شرع و قانون معتبر را نادیده می انگارد، نه تنها فاقد مبدأ مشروعیت می شود و از این نظر «طاغوت» است، بلكه از نظر رفتار ظالمانه و متعدّیانه نیز «طاغوت» است، (طاغوت مضاعف). به بیان دیگر، هر حكومتی كه موازین شرعی را نادیده می گیرد و بقا و دوام خود را در قربانی كردن احكام الهی می بیند، «طاغوتی» است، چه این موازین مربوط به «شرایط فرمانروایان» و «نصب آنان» باشد و چه این موازین، به اقدامات و رفتارهای آنان مربوط شود. لذا حضرت امام خمینی، بارها و بارها، رژیم شاه را به دلیل «رفتارهای ناروا» مورد اعتراض قرار داده و آن را «طاغوت» می خواندند.ایشان مملكتی را كه در آن به اتكای سرنیزه، ظلم وجود داشته باشد، «طاغوتی» می نامیدند.[8] 2- معرفی دیگر امام از محیط طاغوتی و فضای سیاسی در حاكمیت طاغوت آن بود كه «رعب و وحشت» بر جامعه حاكم است، حاكمان از مردم می ترسند و برای رهایی از ترس، محیط «رعب و وحشت آور» درست می كنند.[9] حضرت امام در جایی دیگر نیز حكم طاغوتی را با ویژگی «وحشت مردم»، معرفی كرده اند.[10]، پرواضح است كه آن بزرگوار، «نصب» را جایگزین «وحشت» نمی دانستند به این معنی كه اگر «نصب» وجود داشته باشد، تحقق ملاك های طاغوتی بودن، ضرری به حكومت نمی رساند و با همین یك ملاك، از همه ملاك های دیگر باید چشم پوشی كرد. 3- همانگونه كه درباره مشروعیت یك نظام سیاسی، بر مبنای شكل گیری «ساختار» آن می توان نظر داد، همچنین می توان بر مبنای «محتوای نظام» از نظر رعایت هنجارهای دینی و قانونی، داوری كرد و البته همیشه این دو نوع داوری، به «یك نتیجه» نمی انجامد، چراكه ممكن است یك نظام، از یك جهت از نصاب مشروعیت برخوردار بوده، ولی از جهت دیگر، واجد نمره قبولی نباشد، اینكه در چنین صورتی، شهروندان، چه وظیفه ای در برابر نظام حاكم دارند، مسأله دیگری است كه اینك مورد نظر نیست. و به هرحال برای حذف قدرت طاغوتی تغییرات ساختاری، هرچند لازم است، ولی به تنهائی كافی نبوده، و بدون تحولات محتوائی، «حكومت طاغوت» به معنی واقعی كلمه، از بین نرفته است. حضرت امام می فرمود: «اگر بنا باشد در دولت كه می رویم تحول نشده باشد... همان رژیم است و همان مسائل طاغوتی، منتها «اسم» را ما عوض كردیم، ما می خواهیم انشاءالله «مسمی» عوض بشود، تغییر داده بشود: رژیم طاغوتی به همه محتوا، به رژیم انسانی اسلامی به همه محتوا».[11] این جملات كه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوره حاكمیت جمهوری اسلامی، از سوی امام ایراد می شد، گویای آن است كه حضرت امام «نفی طاغوت» را در «نفی رژیم شاه» و در «استقرار نهادهای» جمهوری اسلامی، محدود نمی دید و نفی طاغوت را بدون تغییر رویه عملی و دگرگونی محتوائی، نمی خواست. شگفت آور است كه ایشان، بعد از «تحقق نصب» مسئولان عالی رتبه كه بالاترین مقامات اجرائی و قضائی و لشگری را دربر می گرفت، باز هم از «تغییر اسم» یاد می كردند. این جملات از حضرت امام، در این باره جداً شگفت آور است و نشان می دهد كه «حكومت طاغوت» چه عرض عریضی دارد: «اگر بنا شد كه جمهوری اسلامی، دادگاه هایش اسلامی نباشد، وزارتخانه هایش اسلامی نباشد، این حكومت «طاغوتی» است و به «اسم اسلام»، همان طاغوت است، منتها اسمش را عوض كردیم، ما نمی خواهیم اسم عوض شود، ما می خواهیم محتوا درست بشود.»[12] حضرت امام نگران آن بودند كه نظامی كه ساختارش جنبه دینی و اسلامی پیدا كرده، از نظر محتوا، از اسلام فاصله داشته باشد و آغاز این فاصله را نه در «تغییر كلی» و دگرگونی های اساسی و بنیادین، بلكه در تعدّی نسبت به «یك وجب زمین» مردم و در «ظلم به یك نفر» می دیدند كه در نهایت به «استقرار یك نظام طاغوتی، با نام اسلامی» می انجامد! «اگر یك وَجَب زمین مصادره بشود بدون میزان های شرعی و اگر یك نفر آدم به او ظلم بشود، بر خلاف معاهده ای است كه با اسلام كرده ایم. نباید اسم اسلام رویش بگذاریم و در واقع طاغوت باشد، یك وقتی