eitaa logo
نهضت اندیشه
67 دنبال‌کننده
31 عکس
7 ویدیو
10 فایل
ارتباط با ما: @Nehzatonline
مشاهده در ایتا
دانلود
Nehzat 00.pdf
2.65M
🔺نشریه نهضت (با نظارت حجت الاسلام و المسلمین عسگری) 🔸 پیش شماره اول 🔸 مهر 1401 ▫️ @nashrie_nehzat
🔺 امر امیر: 🔸 من به یکایکِ شما عزیزان توصیه میکنم تا آن‌جا که میتوانید، با صحیفه سجادیّه مأنوس شوید. کتاب بسیار عظیمی است. این که گفته‌اند زبور آل محمّد، واقعاً همین طور است؛ پُر از نغمه‌های معنوی است، دعا و درس است؛ هم درس اخلاق است، هم درس علم‌النّفس است، هم درس امور اجتماعی است. ✅ بیانات در دیدار جمعی از پاسداران 13آذر1376
🔺 پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی حادثه‌ی تروریستی در حرم حضرت احمد بن موسی (شاهچراغ) شیراز
🔺 بسم اللّه الرّحمن الرّحیم 🔸 جنایت شقاوت‌آمیز در حرم مطهّر حضرت احمد بن موسی علیهماالسلام که به شهادت و مجروح شدن دهها مرد و زن و کودک بی‌گناه انجامید، دلها را اندوهگین و داغدار کرد. عامل یا عاملان این جنایت اندوهبار یقیناً مجازات خواهند شد ولی داغ عزیزان و نیز هتک حرمت حرم اهل بیت علیهم‌السلام جز با جستجو از سررشته‌ی این فاجعه‌آفرینی‌ها و اقدام قاطع و خردمندانه درباره‌ی آن، جبران نخواهد شد. همه در مقابله با دست دشمن آتش‌افروز و عوامل خائن یا جاهل و غافل او وظائفی برعهده داریم؛ از دستگاههای حافظ امنیت و قوه‌ی قضائیه تا فعالان عرصه‌ی فکر و تبلیغ و تا آحاد مردم عزیز باید ید واحده‌ئی باشند در مقابل جریانی که به جان مردم و امنیت آنان و مقدسات آنان بی‌اعتنائی و بی‌احترامی روا میدارد. ملّت عزیز و دستگاههای مسئول یقیناً بر توطئه‌ی خباثت‌آمیز دشمنان فائق خواهند آمد، انشاءالله. اینجانب به خانواده‌های عزادار این حادثه و به مردم شیراز و به همه‌ی ملت ایران تسلیت میگویم و شفای مجروحان را از خداوند متعال مسألت میکنم. ✅ سید علی خامنه‌ای 5 آبان 1401
🔺 سوره بقره آیه ۲ 🔸 قرآن به روشنی و بدون هیچ دغدغه و نگرانی عقاید مخالفان را بیان می‌کند و ابائی ندارد از اینکه افکار مخالفان را در کنار معارف خود قرار دهد و مردم و مخاطبان را در میدان مقایسه بیاندازد. قرآن حتی توهین و تحقیر مخالفان در مورد خود، رسول گرامی اسلام و سایر انبیاء و مومنان را اشاره می کند و نگاه امنیتی به مسائل اعتقادی ندارد. به راحتی و بدون واهمه بیان می‌کند که مخالفان به پیامبر(ص) ساحر و مجنون می گویند و قرآن را شعر و خیال می‌خوانند. خود قرآن صراحتا می گوید منافقان و مشرکان، مومنان را سفیه و دیوانه و کم خرد می نامند و منعی برای بیان این مسائل ندارند. 🔸 اما دلیل قرآن برای بیان این مسائل چیست؟ قرآن «لا ریب فیه» است. قرآن به استحکام خود، به اتقان خود یقین دارد لذا ابائی ندارد عقاید و انحرافات مخالفان را بیان کند. نگاه قرآن در مواجه با افکار و عقاید دیگر امنیتی نیست، به دلیل اینکه کلام آن محکم و استوار است و با زبان مناسب آن را بیان می‌کند. استواری و زبان مناسب علت این مسأله است. اسلام به دلیل هجمه ها و شبهه ها، بالندگی و رشد قابل توجهی داشته و هرجا که هجمه‌ای به معارف آن شده با بررسی دقیق تر و عمیق تر نه تنها هجمه ها ناکام مانده بلکه ابعاد وسیع تری از این معارف آشکار شده که حقانیت آن را بیش از پیش اثبات نموده است. 🔸 انقلاب اسلامی هم زاییده تفکر مبتنی بر معارف قرآنی است لذا نباید از مواجه با شبهه و مخالفت ابائی داشته باشد و به راحتی می توان تک تک تهدید های برعلیه آن را به فرصت رشد و بالندگی تبدیل نمود البته به شرطی که وسط میدان تبیین ایفای نقش نماییم.
🔺 شرح چهل حدیث
🔺 شرح چهل حدیث ▫️ فصل در تفکّر است 🔸 ‏‏بدان که اوّل شرط مجاهده با نفس و حرکت به جانب حق تعالی «تفکّر» است. و بعضی از علمای اخلاق آن را در بدایات در مرتبه پنجم قرار داده اند‏ و آن نیز در مقام خود صحیح است.‏ 🔸 ‏‏و تفکر در این مقام عبارت است از آنکه انسان لااقل در هر شب و روزی مقداری- و لو کم هم باشد- فکر کند در اینکه آیا مولای او که او را در این دنیا آورده و تمام اسباب آسایش و راحتی را از برای او فراهم کرده، و بدن سالم و قوای صحیحه، که هر یک دارای منافعی است که عقل هر کس را حیران می کند، به او عنایت کرده، و این همه بسط بساط نعمت و رحمت کرده، و از طرفی هم این همه انبیا فرستاده، و کتابها نازل کرده و راهنماییها نموده و دعوتها کرده، آیا وظیفه ما با این مولای مالک الملوک چیست؟ آیا تمام این بساط فقط برای همین حیات حیوانی و اداره کردن شهوت است که با تمام حیوانات شریک هستیم، یا مقصود دیگری در کار است؟ آیا انبیاء کرام و اولیاء معظم و حکمای بزرگ و علمای هر ملت که مردم را دعوت به قانون عقل و شرع می کردند و آنها را از شهوات حیوانی و از این دنیای فانی پرهیز می دادند با آنها دشمنی داشتند و دارند، یا راه صلاح ما بیچاره های فرو رفته در شهوات را مثل ما نمی دانستند؟‏ 🔸 اگر انسان عاقل لحظه ای فکر کند می فهمد که مقصود از این بساط چیز دیگر است، و منظور از این خلقت عالم بالا و بزرگتری است، و این حیات حیوانی مقصود بالذات نیست. و انسان عاقل باید در فکر خودش باشد، و به حال بیچارگی خودش رحم کند و با خود خطاب کند: ای نفس شقی که سالهای دراز در پی شهوات عمر خود را صرف کردی و چیزی جز حسرت نصیبت نشد، خوب است قدری به حال خود رحم کنی، از مالک الملوک حیا کنی، و قدری در راه مقصود اصلی قدم زنی، که آن موجب حیات همیشگی و سعادت دائمی است، و سعادت همیشگی را مفروش به شهوات چند روزه فانی، که آن هم به دست نمی آید حتی با زحمتهای طاقت فرسا. قدری فکر کن در حال اهل دنیا از سابقین تا این زمان که می بینی.‏ ‏‏ملاحظه کن زحمتهای آنها و رنجهای آنها در مقابل راحتی آنها چقدر زیادتر و بالاتر است، در صورتی که برای هر کس هم راحتی و خوشی پیدا نمی شود. آن انسانی که در صورت انسان و از جنود شیطان است و از طرف او مبعوث است و تو را دعوت به شهوات می کند و می گوید زندگانی مادی را باید تأمین کرد، قدری در حال خود او تأمل کن، و قدری او را استنطاق کن ببین آیا خودش از وضعیت راضی است؟ یا آنکه خودش مبتلا است می خواهد بیچاره دیگری را هم مبتلا کند؟‏ 🔸 ‏‏و در هر حال از خدای خود با عجز و زاری تمنا کن که تو را آشنا کند به وظایف خودت که باید منظور شود ما بین تو و او. و امید است این تفکر که به قصد مجاهده با شیطان و نفس امّاره است، راه دیگری برای تو بنمایاند و موفق شود به منزل دیگر از مجاهده. ▫️ فصل در عزم است 🔸‏‏ منزل دیگر که بعد از تفکر از برای انسان مجاهد پیش می آید، منزل «عزم» است. (و این غیر از «اراده» است که شیخ الرئیس‏ در اشارات آن را اوّل درجات عارفین دانسته.)‏ بعضی از مشایخ ما، أطال الله عمره، می فرمودند که «عزم» جوهره انسانیت و میزان امتیاز انسان است، و تفاوت درجات انسان به تفاوت درجات عزم او است.‏ 🔸 ‏‏و عزمی که مناسب با این مقام است عبارت است از بنا گذاری و تصمیم بر ترک معاصی، و فعل واجبات، و جبران آنچه از او فوت شده در ایام حیات، و بالاخره عزم بر اینکه ظاهر و صورت خود را انسان عقلی و شرعی نماید که شرع و عقل به حسب ظاهر حکم کنند که این شخص. انسان است. و انسان شرعی عبارت از آن است که موافق مطلوبات شرع رفتار کند، و ظاهرش ظاهر رسول اکرم، صلّی الله علیه و آله، باشد، و تأسی به آن بزرگوار بکند در جمیع حرکات و سکنات و در تمام افعال و تروک. و این امری است بس ممکن، زیرا که ظاهر را مثل آن سرور کردن امری است مقدور هر یک از بندگان خدا.‏ 🔸‏‏ و بدان که هیچ راهی در معارف الهیه پیموده نمی شود مگر آنکه ابتدا کند انسان از ظاهر شریعت. و تا انسان متأدّب به آداب شریعت حقه نشود، هیچیک از اخلاق حسنه از برای او به حقیقت پیدا نشود، و ممکن نیست که نور معرفت الهی در قلب او جلوه کند و علم باطن و اسرار شریعت از برای او منکشف شود. و پس از انکشاف حقیقت و بروز انوار معارف در قلب نیز متأدب به آداب ظاهره خواهد بود. و از این جهت دعوی بعضی باطل است که به ترک ظاهر. علم باطن پیدا شود. یا پس از پیدایش آن به آداب ظاهره احتیاج نباشد. و این از جهل گوینده است به مقامات عبادت و مدارج انسانیت. و شاید موفق شدم به بیان بعضی از آن در این ورقه ها، إن شاء الله تعالی.‏ ای عزیز، بکوش تا صاحب «عزم» و دارای اراده شوی، که خدای نخواسته اگر بی عزم از این دنیا هجرت کنی، انسان صوری بیمغزی هستی که در آن عالم به صورت انسان محشور نشوی، زیرا که آن عالم محل کشف باطن و ظهور سریره است. و جرئت بر معاصی کم کم انسان را بی عزم می کند... 🔲 1/2
و این جوهر شریف را از انسان می رباید. استاد معظّم ما، دام ظلّه، می فرمودند بیشتر از هر چه گوش کردن به تغنّیات سلب اراده و عزم از انسان می کند.‏ 🔸‏‏ پس ای برادر، از معاصی احتراز کن، و عزم هجرت به سوی حق تعالی نما، و ظاهر را ظاهر انسان کن، و خود را در سلک ارباب شرایع داخل کن، و از خداوند تبارک و تعالی در خلوات بخواه که تو را در این مقصد همراهی فرماید، و رسول اکرم، صلّی الله علیه و آله، و اهل بیت او را شفیع قرار ده که خداوند به تو توفیق عنایت فرماید و از تو دستگیری نماید در لغزشهایی که در پیش داری، زیرا که انسان ‏در ایام حیات لغزشگاههای عمیقی دارد که ممکن است در آن واحد به پرتگاه هلاکت چنان افتد که دیگر نتواند از برای خود چاره بکند، بلکه در صدد چاره جویی هم بر نیاید، بلکه شاید شفاعت شافعین هم شامل حال او نشود. نعوذ بالله منها.‏ ✅ شرح چهل حدیث امام خمینی(ره) 🔲 2/2
🔺 توحید انقلابی
🔺 توحید انقلابی: 🔸 توحید به عنوان مهمترین مفهوم اسلامی بسیار دستخوش تحریف شده و جریان های خارجی و داخلی، خواسته و ناخواسته بسیار در توضیح و تعریف این مفهوم به خطا رفته اند و ذهن جامعه اسلامی را منحرف نموده و کارکرد این مفهوم را از او گرفته اند. توحید مفهومی شده که فرد را به مرور از اجتماع جدا نموده و او را به انزوای تخدیر شده ای سوق می دهد و توحید اصلی، اساسی و جامعه پرداز، به کناری رفته و جز در اندک افرادی تجلی ندارد. 🔸 «در میان واژه های مذهبی و غیرمذهبی، کمتر واژه ای را می توان یافت که تا این حد، پر بار از مفاهیم انقلابی و سازنده و ناظر به ابعاد گوناگون زندگی اجتماعی و تاریخی انسان باشد». به همین دلیل پایه و مبدا اصلی همه ادیان الهی توحید است. 🔸 محتوای توحید جوانب گوناگونی دارد که به اختصار به بخشی از این جوانب خواهیم پرداخت. الف) از دیدگاه یک جهان‌بینی عمومی: «به معنای وحدت و یکپارچگی همه جهان و خویشاوندی تمام اجزا و عناصر آن است». از آنجایی که مبدا و علت هستی همه موجودات عالم یکی است و تعدد خالق و آفریدگار ندارد می‌توان این عالم را یک مجموعه واحد دانست که یک جهت‌گیری واحد دارد. به همین دلیل قرآن از هماهنگی و یکپارچگی عالم صحبت می‌کند و خلقت عالم را حق می‌داند. مَا تَرَى فِي خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِنْ تَفَاوُتٍ (سوره ملک آیه ۳) در آفرینش خداوند رحمان هیچ تضادّ و عیبی نمی‌بینی! مَا خَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَأَجَلٍ مُسَمًّى (سوره روم آیه ۸) آسمانها و زمین و آنچه را میان آن دو است جز بحق و برای زمان معیّنی نیافریده است. 🔸 این نگاه جهان را یک مجموعه هدفمند و دقیق می داند که اجزای آن همانند اجزای یک سیستم منظم در کنار هم ایفای نقش می نمایند و هر جزء بر اساس جایگاه و ویژگی هایش در این سیستم نقش می پذیرد. به این معنا که اگر هر عضوی کند، متوقف یا تباه شود موجب کندی و اختلال در سیستم کلی می شود. این اجزاء در عالم هستی با یکدیگر پیوند عمیق و اتصال دقیق دارند. 🔸 «به معنای هدف داری آفرینش و حساب شدگی و انضباط محاسبه شده جهان و وجود معنا و روح در فرد فرد اجزای آن نیز هست». این جهان و همه افراد آن آفریننده ای واحد دارند که حکیم است و در این آفرینش حکمت هست و این خلقت در جهتی مشخص و دارای هدفی معین می باشد. وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاءَ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا لَاعِبِينَ (انبیاء آیه ۱۶) ما آسمان و زمین، و آنچه را در میان آنهاست از روی بازی نیافریدیم! این کل یکپارچه دارای هدفی و خلقتش دارای مقصود مشخصی است. 🔸 «فراتر از این، به معنای سر به فرمانی همه اشیاء و عناصر عالم در برابر خدا نیز هست». همه قوانین عالم و فرآیند های آن تحت فرمان و بنده خدای متعال است که آن به آن خلقت و اجزای آن سر به فرمان و تحت امر اوست. إِنْ كُلُّ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ إِلَّا آتِي الرَّحْمَنِ عَبْدًا (مریم آیه ۹۳) تمام کسانی که در آسمانها و زمین هستند، بنده اویند! وَقَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا سُبْحَانَهُ بَلْ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ كُلٌّ لَهُ قَانِتُونَ (بقره آیه ۱۱۶) و (یهود و نصاری و مشرکان) گفتند: «خداوند، فرزندی برای خود انتخاب کرده است»! -منزه است او- بلکه آنچه در آسمانها و زمین است، از آن اوست؛ و همه در برابر او خاضعند! وَمَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَالْأَرْضُ جَمِيعًا قَبْضَتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَالسَّمَاوَاتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمِينِهِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ (زمر آیه ۶۷) آنها خدا را آن گونه که شایسته است نشناختند، در حالی که تمام زمین در روز قیامت در قبضه اوست و آسمانها پیچیده در دست او؛ خداوند منزّه و بلندمقام است از شریک هایی که برای او می‌پندارند. 🔸 از این دیدگاه، توحید یعنی جهان با وجود اینکه از اجزای مختلف و متعدد ایجاد شده ولی این اجزاء در کنار هم یکپارچگی و پیوند دارند و یک کل واحد را تشکیل می دهند که دارای هدف و جهت مشخص بوده و قوانین و روابط آنها تحت فرمان خداوند متعال قرار دارد. 🔸 کمترین ثمره این نگاه این است که انسان دست خدا را در لحظه لحظه عالم بسته نمی داند و هیچگاه از گشایش و رحمت خداوند نا امید نمی شود و استقامت او در مسیر حق افزون تر خواهد شد. ✅ برگرفته از کتاب روح توحید؛نفی عبودیت غیرخدا
🔺 گاپ، پروژه ای صهیونیستی
🔺 گاپ، پروژه ای صهیونیستی 🔸 توسعه طلبی صهیونیست‌ های کابالائیست این بار پس از فلسطین متوجه منطقه جنوب شرق ترکیه می‌باشد، منطقه‌ ای که ده‌ ها سال است که پروژه بزرگ توسعه اقتصادی موسوم به گاپ، پروژه جنوب شرقی آناتولی در آن، در حال اجراست، هم اکنون به جولانگاه صهیونیست‌ های یهودی و مسیحی تبديل شده است. 🔸 این منطقه بنا بر آموزه‌های توراتی، بخشی از سرزمين های ارض موعود است. این منطقه هم به دليل ایدئولوژیک هم به علت اهميت ژئواستراتژيك و هم به جهت موقعيت ژئوپليتيكی خود، در برپايي اسرائيل بزرگ، از محوری ترين مناطق واقع در قلمرو ارض موعود به حساب می آيد. 🔸 هرچند که گفته شده است که با اجرای این پروژه، تغییرات بسیار بزرگی در زندگی مردم منطقه، از نظر وضعیت اقتصادی و معیشتی به وجود خواهد آمد و این پروژه نقطه پایانی خواهد بود بر فقر و چالش های سیاسی، اجتماعی خشونت باری که سالیان سال است در این منطقه جریان دارد؛ اما این پروژه برنامه‌ ای است در راستای محقق ساختن راهبرد اسرائیل بزرگ و انضمام این منطقة ژئواستراتژیک به گستره ارض موعود! 🔸 این پروژه که از اواسط دهه هفتاد، مراحل برنامه ریزی آن آغاز شد، از اواخر دهه هشتاد وارد پروسه اجرایی گردید. روند اجرای این پروژه از همان ابتد با مشکلات برنامه‌ ریزی شده عدیده‌ ای مواجه گردید؛ به عنوان مثال عدم حمايت مالی بانك جهانی از پروژه گاپ، به نوعی زمینه سازی برای ورود رژیم صهیونیستی به بهانه سرمايه گذاری و انتقال تكنولوژی به این پروژه گردید. 🔸 اينکه رژیم صهیونیستی بر اساس نظر بعضی از یهودیان سرشناس ترکیه، مثل اسحق آلاتون، یکی از صاحبان صنایع و از اعضای لابی یهود در این کشور، پیشاپیش مطالعات و اطلاعات جامعی درباره این پروژه و چگونگی موفقيت آن در اختیار داشته نكته مسلّمی است و به همین سبب نیز آمادگی خود برای مشارکت در این پروژه و ورود به تمامی مسائل مربوط به گاپ را، در ملاقاتی كه در سال 1993م. بین هیئت بيست نفره بازدید کننده خود از گاپ و اطاق بازرگانی غازی آنتپ صورت می گيرد، اعلام می دارد. 🔸 قرائن و شواهد حاکی از آنست که منطقه جنوب شرق ترکیه و پروژه گاپ، همچون شرایط منطقه، بافت جمعیتی، مشکلات و چالش‌ های قومی و فرهنگی موجود در آن به طور جدی از سوی صهیونیست‌ ها مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است و این امر بدون کمک و مساعدت عوامل داخلی صهیونیسم بین الملل در ترکیه ممكن نبوده است. ▫️ موقعیت گاپ در ترکیه با توجه به موقعیت عراق و سوریه 🔸 نفوذ و تأثیرگذاری بر تصمیم گیری های دولت های ترکیه از آغازین سال های مهاجرت برنامه ریزی شده یهودیان سفاردی به سرزمین های عثمانی ادامه داشته و دارد. با این حال چرا نباید این احتمال قریب به یقین مطرح شود که پروژه گاپ یک پروژه کاملاً صهیونیستی و بخشی از تلاش های آنها برای برپایی اسرائیل بزرگ است؟ 🔸 در این باره سخنان پروفسور رمضان دمیر، یکی از صاحب نظران ترک جای تأمل بسیار دارد: 🔲 1/4
🔸 آنچه که امروز در رسانه ها مطرح می شود این است که تابه امروز هیچ یک از گروه ها اعم از ملی گرا یا اسلامی، امکان ابراز وجود نداشته اند، حتی و حتی پروژه «جنوب شرق آناتولی» (گاپ) نیز که در اصل و به احتمال بسیار زیاد با حمایت «امپراتوری جهانی مالی و اقتصادی یهود» و از جانب کانون های قدرت غربی برای اسرائیل به اجرا در آمده است، محصول طرحی است که در راستای تحقق دولت اسرائیل بزرگ و ارض موعود، به عنوان باور آرمانی یهود قدم به قدم به پیش برده می شود.. 🔸 گفته می شود که از سه هزار خانواده ای که در حال حاضر، ترکیه را اداره می کنند یهودیان دونمه (ظاهراً مسلمانِ یهودی الاصل) ساباتئیست هستند که در صورت صحت آن، بسیار نگران کننده است. تمامی مؤسسات و سازمان های دولتی توسط این گروه اداره می شود. 🔸 اقدامات تأمل برانگیز رژیم صهیونیستی در منطقه گاپ، چنان گسترده و همه جانبه است که توجه رسانه های ارتباطی و افکار عمومی ترکیه و جهان را به طور جدی به خود معطوف داشته است. 🔸 واکنش و سخنان مقامات صهیونیستی از سال 1994 م. یعنی سال آغاز فعالیت های رسمی این رژیم در پروژه گاپ، ورود شرکت های ریز و درشت اسرائیلی به پروژه، بازگردانیدن مهاجران کرد و ترک یهودی الاصل به منطقه،خرید و اجاره مستقیم یا با واسطه اراضی گسترده در منطقه و ورود هم پیمانان مسیحی صهیونیست آن به منطقه، همه و همه، حکایت از هدف گذاری جدی منطقه جنوب شرق آناتولی از سوی صهیونیست های کابالائیست، در راستای استراتژی بزرگ آنان، یعنی اسرائیل بزرگ است. ▫️ دلایل اهمیّت ژئو استراتژیک و ژئوپلیتیک منطقه گاپ (بخش اول) 🔸 گاپ دربرگیرنده اراضی وسیع و گسترده ای واقع در بین دو رود دجله و فرات بوده که دارای مراکز هیدروالکتریک سدها، تأسیسات مواصلاتی، همه گونه زیرساخت های لازم مربوط به کشاورزی، توریسم، صنایع و تأسیسات مربوط به توریسم و پروژه های بسیار دیگراست. 🔸 هیدروالکتریک سدها، تأسیسات مواصلاتی، همه گونه زیرساخت های لازم مربوط به کشاورزی، توریسم، صنایع و تأسیسات مربوط به توریسم و پروژه های بسیار دیگراست. 🔸 هفت گروه پروژه ای بزرگ در این منطقه فعّالند. در گاپ، بیست و دو سد و نوزده سانترال هیدروالکتریک در قالب سیزده پروژه در دست اجراست. این پروژه، پروژة بسیار عظیمی است که در مساحتی بالغ بر هفتاد و پنج هزار کیلومترمربع در حال اجراست. 🔸 با ایجاد تأسیسات آبیاری در این منطقه یك میلیون و هشتصد هزار هکتار از اراضی منطقه، تحت آبیاری قرار خواهد گرفت. این درحالی است که عموماً کمبود آب در منطقة «خاورمیانه» مشکلی بسیار جدّی است و در این میان رژیم صهیونیستی از نقطه نظر نیازهای آبی به شدّت در مضیقه است. 🔲 2/4
▫️ دلایل اهمیّت ژئو استراتژیک و ژئوپلیتیک منطقه گاپ 🔸 گاپ دربرگیرنده اراضی وسیع و گسترده ای واقع در بین دو رود دجله و فرات بوده که دارای مراکز هیدروالکتریک سدها، تأسیسات مواصلاتی، همه گونه زیرساخت های لازم مربوط به کشاورزی، توریسم، صنایع و تأسیسات مربوط به توریسم و پروژه های بسیار دیگراست. 🔸 هفت گروه پروژه ای بزرگ در این منطقه فعّالند. در گاپ، بیست و دو سد و نوزده سانترال هیدروالکتریک در قالب سیزده پروژه در دست اجراست. این پروژه، پروژة بسیار عظیمی است که در مساحتی بالغ بر هفتاد و پنج هزار کیلومترمربع در حال اجراست. 🔸 با ایجاد تأسیسات آبیاری در این منطقه یك میلیون و هشتصد هزار هکتار از اراضی منطقه، تحت آبیاری قرار خواهد گرفت. این درحالی است که عموماً کمبود آب در منطقة «خاورمیانه» مشکلی بسیار جدّی است و در این میان رژیم صهیونیستی از نقطه نظر نیازهای آبی به شدّت در مضیقه است. 🔸 اصولاً در خاورمیانه مشکلی به نام مشکل آب وجود دارد. شاید هم بتوان گفت که در ارتباط با آب، مشکلاتی اقتصادی و استراتژیک وجود دارد… 🔸 در سال 1986م. برای اوّلین بار احتمال بروز جنگ بر سر مسئله آب در منطقه خاورمیانه از طرف مرکز بین المللی بررسی های استراتژیك سازمان سیا مطرح گردید. این مؤسّسه که دفتر مرکزی آن در واشنگتن است، بدون هیچ مقدمه ای گزارشی در ارتباط با مسئله آب درخاورمیانه منتشر کرد. 🔸 در این گزارش، مسائلی همچون، افزایش بیابان های خشک،کاهش روند جریان آب های رودخانه ها و ارزش و اهمیت آب نسبت به نفت، به عنوان نتایج گزارش درج گریده بود. ضمناً یک پیش گویی نیز صورت پذیرفته بود: …جنگ های آینده درخاورمیانه در ارتباط با تقسیم آب سه رود بزرگ نیل، اردن و فرات رخ خواهد داد. 🔸 میزان آب صرفی مقرّر شده برای هر نفر در سرزمین های اشغالی، هر روز کمتر می شود. لیبی و سعودی نیز منابع زیرزمینی آب خود را مورد بهره بهره برداری قرار داده اند. سوریه و عراق نیز درباره آینده بسیار نگران هستند. ترکیه و ایران نیز کمی بیش از آب مورد نیاز خود را دارا هستند. قیمت آب رفته رفته همانند نفت اهمیّت می یابد. افزایش رقابت بین همسایگان در مورد آب، روز به روز آنها را به سمت وسوی رویارویی های نظامی احتمالی سوق می دهد. بعضی از دولت های منطقه... 🔲 3/4
🔸 قدرت انحصاری کردن منابع آب با بهره گیری از سد ها و به کارگیری تأسیسات آبی را دارا می باشند. 🔸 گفته می شود که کشور کلیدی آغاز گر بحران در منطقه خاورمیانه، اسرائیل است. در حال حاضر بخش بزرگی از آب موردنیاز اسرائیل از منابع آبی دریاچه طبریه تأمین می شود. کاسته شدن سطح آب دریاچه طبریه، به عنوان مهم ترین منبع آب رژیم صهیونیستی، نگرانی های جدی ای را موجب گردیده است. رافائل ايتان، رئیس شاخه نظامی موساد در دهه 60 و رئیس ستاد ارتش اسرائیل در سال های 1978 1983 م. و عامل كشتار صبرا و شتيلا که در سال 1968 م. به عنوان مشهورترین جاسوس اسرائیل، به عنوان وزیر کشاورزی در دهه نود هشدار می دهد که: هیچگاه تاکنون حجم آب دریاچه طبریّه تا به این قدرکاسته نشده بود. منابع ذخیره آب اسرائیل با خطر روبروست. 🔸 او همچنین اعلام داشته بود که: کمبود منابع آب اسرائیل را تهدید می کند. این امر نشانگر آن است که اسرائیل براي آب، هیچ گریزی از جنگ ندارد؛ چنان که نخست وزیر اسرائیل اسحاق رابین نيز اعلام داشته بود كه: امیدوارم مسئله آب نیازبه راه حل نظامی نداشته باشد. 🔸 بر اساس برآورد وزارت کشاورزی رژیم صهیونیستی، جمعیت سرزمین های اشغالی در سال 2020 م. با ضریب رشد چهل و دو درصد، به هشت ونیم میلیون نفر بالغ خواهد گردید. به تبع افزایش جمعیّت شهری نیاز به مسکن نیز پدید خواهد آمد و برای تأمین آن حدّاقل هجده درصد از اراضی کشاورزی از دست خواهد رفت. 🔸 علاوه بر این اگر در نظر گرفته شود که بیش از نصف میزان آب مورد نیاز برای مصارف کشاورزی نیز در آینده قابل تأمین نخواهد بود، رژیم صهیونیستی در آینده از نقطه نظر محصولات کشاورزی نیز در مضیقه شدیدی قرار خواهد گرفت. 🔸 کارشناسان اعلام می دارند که در سال 2020 م. به نسبت افزایش جمعیّت، میزان نیاز به محصولات کشاورزی نیز احتمالاً افزایش خواهد یافت؛ لذا این کشور که در حال حاضر صادرکننده محصولات کشاروزی است، با درنظر گرفتن سیصد و شصت هزار هکتار اراضی کشاورزی و منابع آبی ناکافی، در آینده قادر به تولیدات کافی در این زمینه نخواهد بود. ✅ موعود عصر 🔲 4/4
🔺 حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 🔸 استاد سطوح عالی حوزه 🔸 دانشجوی رشته مخابرات دانشگاه صنعتی شریف در سال 1368 🔸 ورود به حوزه علمیه در سال 1371 🔸 شاگرد دروس خارج حضرات آیات تبریزی، بهجت، لاریجانی، مددی، تحریری، اعرافی 🔸 متخصص مبانی انقلاب اسلامی و اندیشه امامین انقلاب اسلامی 🔲 1/5
🔺 نیاز امروز انقلاب به عقلانیت راهبردی 🔲 2/5
🔺 جایگاه حلقه های میانی در طرح رهبری 🔲 3/5
🔺 نقش حلقه های میانی در شکل گیری اندیشه پیشرفت 🔲 4/5
🔺 ابهامات پیش روی حلقه های میانی 🔲 5/5
🔺 مقدمه کتاب شذرات المعارف 🔸 کتاب شذرات المعارف نوشته مرحوم آیت الله شاه آبادی استاد ارجمند امام راحل (ره) به روشنی نشان می دهد اسلام حقیقی و عرفان اصیل با آنچه در تصور عموم جامعه است تفاوت دارد. این کتاب مسیر جامعه پردازی، بر پایه اسلام ناب محمدی (ص) را ترسیم می نماید و امام خمینی (ره) با بهره گیری از اندیشه آیت الله شاه آبادی (ره) انقلاب اسلامی ایران را پایه گذاری نمود. 🔸 نکته جالب توجه این است که ماموران ساواک بعد از یورش به بیت امام خمینی (ره) دست نوشته های آیت الله شاه آبادی (ره) را به غارت بردند و معدوم نمودند غافل از اینکه این اندیشه تجلی دوباره در شاگرد اعظم ایشان پیدا کرده و این دانش را تبدیل به کنش و عملی نموده است.
🔺 بخشی از شذره أولی ▫️ مقدمه 🔸 مدت زمانی است که جامعه اسلامی دچار بیماری انتشار عقاید باطل و اخلاق رذیله و افعال و کارهای قبیح و زشت شده تا حدی که نمی توان به جامعه نسبت انسانیت داد، چه رسد به اینکه نسبت اسلامی به آن بدهیم و روز به روز هم بر شدت این بیماری افزوده می شود تا جایی که می تواند کل جامعه را فاسد کند و اسم آن را همانند رسمش محو و نابود نماید. 🔸 در این شرایط می بینیم گروهی از افراد متدین و دغدغه مند در محافل و مجالس، اظهار درد و تاسف می نمایند و به فکر درمان آن نیستند و غافل هستند از اینکه صحبت درباره بیماری، بیماری را درمان نخواهد کرد. راه درمان، بعد از دانستن علت این بیماری است. اگر نظر دقیق و عمیقی کنیم خواهیم دانست که علت این بیماری ها چند چیز است: ▫️ 1- غرور 🔸 در گام نخست، غرور مسلمانان به حقانیت خود که باعث شده میدان دعوت به معاندین و مخالفین تحویل داده شود و سبب شده به اسلام انفرادی قناعت شود و تبلیغ و امر به معروف و نهی از منکر ترک شود. 🔸 همچنین غرور به شفاعت، سبب ارتکاب انواع رذائل اخلاقی و گناهان کبیره شده است تا جایی که به آن نیز افتخار می نمایند و باید دانست که غرور به اسلام و غرور به شفاعت منجر به فاصله گرفتن هم از اسلام و هم شفاعت خواهد شد. زیرا سرایت کفر و فسق در روح سریعتر از سرایت وبا در بدن است. به طور خلاصه می توان گفت: قرآن مجید با اسلام انفرادی تناسب ندارد، به عنوان مثال قرآن نمی فرماید به تنهایی نماز را اقامه کن، بلکه علاوه بر اقامه نماز، تولید نمازگزار و اقامه نماز را به عهده مسلمانان گذاشته یا نمی فرماید تنها از زنا فاصله بگیر بلکه علاوه بر آن منع وقوع زنا را در عالم به عهده ایشان قرار داده است. ▫️ 2- یأس (ناامیدی) 🔸 عامل بعدی ناامیدی از رسیدن به سعادت دینی و دنیایی است. یعنی اگر هم از چاه غرور خارج شود ، گرفتار چاه پر از تباهی ناامیدی می شود و خود را متوقف می نماید و از هرگونه تکلیف مبرا می داند. با وجود اینکه این عالم محل تحصیل و تکمیل سعادت است. البته هم سعادت دینی و هم سعادت دنیایی. ▫️ 3- افتراق (چند دستگی) 🔸 چند دستگی مسلمانان و از بین رفتن رشته اخوت بین آن و ارتباط با اجانب و بیگانگان موجب از بین رفتن دنیا و آخرت آن ها شده است. حتی جمع شدن و تشکیلات با فکر و مبانی مختلف از افراد با فکر و مبانی مختلف اساس اجتماع را بیشتر به هم می زند. (یعنی اگر جامعه از افراد با افکار متفاوت شکل بگیرد، کمتر آسیب می بیند تا زمانی که جامعه از گروه هایی با افکار متفاوت تشکیل شود.) هر چقدر ارتباط کمتر و افتراق بیشتر شود، اختلال شدیدتر شده و در نهایت منجر به فروپاشی از جمیع جهات می شود. تا جایی که دشمن، با فهم این جهت در این مسیر گام های محکم تر و سریع تری برداشته و اساس زندگی دینی و دنیایی مسلمانان را برچیده است. و این جامعه مصداق آیه شریفه خسر الدنیا و الآخره ذلک هو الخسران المبین خواهد بود. ▫️ 4- نداشتن بیت المال 🔸 جریان اسلام در دنیا نیاز به عدّه و عدّه دارد و به همین دلیل خداوند عالم، زکات و خمس را واجب نموده و سایر مسائل مالی را برای اداره جامعه تنظیم کرده است. ✅ بازنویسی کتاب شریف شذرات المعارف مرحوم آیت الله شاه آبادی
🔺 دعای نوزدهم صحیفه سجادیه (دعا برای درخواست و طلب باران)
Nehzat 01.pdf
4.78M
🔺نشریه نهضت (با نظارت حجت الاسلام و المسلمین عسگری) 🔸 شماره اول 🔸 آبان 1401 ▫️ @nashrie_nehzat