eitaa logo
نسیم حیات
200 دنبال‌کننده
529 عکس
89 ویدیو
1 فایل
📚 بازخوانی نظرات و آرای شهید آوینی
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 شهید آوینی: 🔅 باب جهاد، دروازه‌ی استقلال و عزت اسلام است. 📝 گفتارمتن مستند «انقلاب سنگ» @nasime_hayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 شهید آوینی: ✊ هرچه هست، اگرچه آوارگی ملت فلسطین به درازا کشیده است، اما اکنون همه دریافته‌اند که دیگر روزبه‌روز به پایان خویش نزدیک می‌شود. مبارزه‌ای بزرگ در پیش است و فلسطینیان در هر کجای کره‌ی زمین که هستند، باید خود را برای این روز بزرگ و یک مبارزه‌ی بزرگ آماده کنند. دوران خرد سیاسی به سر آمده است و راهی جز مبارزه وجود ندارد. 📝 گفتارمتن مستند «انقلاب سنگ» @nasime_hayat
🌹 شهید آوینی: 🔅 راه قدس مرد جنگ می‌خواهد و مرد جنگ نیز کربلایی است. 📝 گفتارمتن مستند «راه قدس از کربلا» @nasime_hayat
🌹 شهید آوینی: 🔅 مسجد جامع خرمشهر قلب شهر بود كه می‌تپید و تا بود، مظهر ماندن و استقامت بود و آن‌گاه نیز كه خرمشهر به اشغال متجاوزان در آمد و مدافعان ناگزیر شدند كه به آن سوی شط خرمشهر كوچ كنند، باز هم مسجد جامع مظهر همه‌ی آن آرزویی بود كه جز در بازپس‌گیری شهر بر آورده نمی‌شد. مسجد جامع، همه‌ی خرمشهر بود. 📝 گفتارمتن مستند «شهری در آسمان» @nasime_hayat
🌹 شهید آوینی: 🔅 عيد صيام، رستاخيز جان است و انسان روح كبريايی است كه در خاك فقر دميده‌اند. 🔅 جان محتاج صوم است تا روح به اعتدال ربيع واصل شود. تا خورشيد عشق از افق جان طلوع كند، و نسيم لطف بوزد و درخت دل به شكوفه بنشيند، و اين بهار درون است. 📗 کتاب «رستاخیز جان» @nasime_hayat
🌹 شهید آوینی: 🔅 انقلاب اسلامی پیش از هر چیز بر یک انقلاب روحیِ درونی مبتنی است که تجدید عهد فطرت است میان انسان و خالق او، که اگر رخ دهد، آن جاذبه‌ی ازلیِ عشق دلِ او را نیز به امام و انقلاب می‌بندد و اگرنه، به ظاهر در این‌جا، در مرکز آن تجدید میثاق می‌زید، اما حقیقتاً در غرب، و وجودش در ذیل تاریخ غرب معنا می‌گیرد. شاید نماز هم بگزارد، به ظاهر رو به سوی کعبه، اما روی‌گردان از باطنِ قبله و نماز که انصراف از شرق و غرب است و توجه به حق. رو به سوی خانه‌ی خدا ایستاده، اما سجده بر شیطان می‌برد و یا حتی چون آل سعود، در قلب عالم و مهبطِ وحی، بساط شیطان‌پرستی می‌گسترد. 📝 مقاله‌ی «هنر، تاریخ و میثاق ولایت» @nasime_hayat
🌹 شهید آوینی: 🔅 تاریخِ دینْ تاریخ تجدید عهد فطرت است، عهدی که میان ناس و ربُّ النّاس بسته شده و امام امت (ره) برای این تجدید میثاق آمده بود، برای شکستن بت‌ها و آزاد ساختن انسان از قید اغلالی که بر جسم و جانش غلبه یافته بود. تحول تاریخی عظیمی نیز که از وجود او در جهان ظهور یافت، تنها با تحولات و انقلاب‌هایی قابل قیاس است که از وجود انبیای اولوالعزم جلوه کرده است. 📝 مقاله‌ی «هنر، تاریخ و میراث ولایت» @nasime_hayat
🌹 شهید آوینی: 🔅 یکی از بزرگ‌ترین مفاسد قلبی، «عُجْب» است. إن شاءالله ما به «کِبر» گرفتار نیستیم ولی معمولاً به «عُجب» که مقدمه‌ی «کِبر» است گرفتاریم. «عُجب» هم اگر خدای نکرده یک مقدار ریشه‌دار شود تبدیل به «کِبر» می‌شود و اگر یک ذره «کِبر» باشد انسان اصلاً به «حقیقت» راه ندارد. 🎙 گفتاری از شهید آوینی @nasime_hayat
🌹 شهید آوینی: 🏴 ای بقیع، ای مطهر، ای رازدار صدیق صدیقه‌ی اطهر (س) و ای هم‌نوای مولا مهدی (عج) آن‌گاه كه غریبانه، آن‌جا به زیارت می‌آید، ای بقیع مطهر، ای گنجینه‌دار نور، ای مدفن عشاق، و ای حكایت‌گر غربت، براستی این راز را با كه باید گفت؛‌ كه اسلام در مدینه‌النبی از همه‌جا غریب‌تر است؟ 📝 سفرنامه‌ی «سفر به سرزمین نور» @nasime_hayat
🌹 شهید آوینی: 🔅 حضرت امام (ره) بت‌های ظاهر و باطن را شکست و با انقلاب اسلامی خانه‌ی حقیقتی را بنیان نهاد که کعبه‌ی دل‌های ناس است، اُمّ‌القراست، بیت عتیق است و اُسوه‌ی قیام ناس که نه شرقی است و نه غربی. @nasime_hayat
🌹 شهید آوینی: 🔅 شعر حضرت روح‌الله یک‌سره حکمت است، و فرشته‌ی شعر – که حضرت روح القدس باشد – چشمه‌های حکمت را از قلب به زبان و قلمش غلیان بخشیده، نه اوهام و تخیلات را. و اگر سخن از وحی می‌گوییم و واسطگی شاعر در نزول شعر، نه آن‌چنان است که بخواهیم نسبت میان شعر و جان شاعر را انکار کنیم... سخن از آیینگی و قابلیت است. 📝 مقاله‌ی «ختم ساغر» @nasime_hayat
🌹 شهید آوینی: 🔅 اکنون، این ماییم و امانت او. دست بیعت از آستین اخلاص برآریم و در کف فرزند و برادرش و تلمیذ مدرسه‌اش بگذاریم. @nasime_hayat
🌹 شهید آوینی: 🔅 آن‌چه که مسلّم است این است که ساختمان نظام جمهوری اسلامی بر اصولی شکل گرفته است که ضعف‌های فردی و جزئی را در موجودیت کلیِ خود مستحیل و این امکان را از بین می‌برد که خدای ناکرده در ذات اسلامیِ نظام تغییری حادث شود و دشمنان داخلی و خارجی از این لحاظ امید در باد بسته‌اند؛ اما از سوی دیگر، هرگز نباید از این حقیقت غافل شد که آن‌چه دشمن را طمع‌کار می‌کند این است که مع الأسف نشانه‌های بسیاری از گرایش‌های لیبرالیستی و غرب‌گرایانه در غالب مؤسساتِ وابسته به دولت و علی‌الخصوص در مراکز فرهنگی و هنریِ آن به چشم می‌خورَد که چهره‌ی مشوّهی از نظام جمهوری اسلامی در دیدگان نامحرم می‌نشانَد. نگاهی جامع به کتاب‌فروشی‌ها، گالری‌های خصوصی و غیر خصوصی، موزه‌ها، تئاترها و سینماها، رادیو و تلویزیون، فعالیت‌های فرهنگی و هنریِ پارک‌ها، هتل‌ها و دیگر مؤسسات تحت پوشش بنیادهای دولتی و نیمه‌دولتی...، با صرف نظر از استثنائاتی معدود، دوستان انقلاب را سخت به اضطراب و حیرت می‌اندازد ودشمنان را به طمع. اگر فساد جنسی و غیر جنسی رایج در خیابان‌ها، بازارها و مؤسسات خصوصی و غیر خصوصی را نیز به آن‌چه گفتیم علاوه کنیم، طرحی از یک توطئه‌ی شیطانیِ گسترده در پس پرده خواهیم دید که پرداختن به آن فرصتی دیگر می‌خواهد. 📝مقاله‌ی «گرداب شیطان» | آبان ١٣۶٨ @nasime_hayat
✅ بخشی از دست‌نوشته‌ی شهید آوینی که سال‌ها قبل درخصوص اهمیت نهادهای انقلابی و هم‌چنین «جهاد سازندگی» تحریر نمودند به مناسبت سالروز تشکیل جهاد سازندگی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) تقدیم حضور می‌شود. 🌹 شهید آوینی: «در پشت جبهه‌ها ما فرزندان انقلاب داشتيم رفته‌رفته باور می‌كردیم اين يك سرنوشت لايتغير است كه انقلاب بايد فرزندان خويش را ببلعد و خود را برای بلعيده شدن آماده كرده بوديم. آن عزيز رجايی شهيد می‌گفت هر كسی بايد چيزی را قربانی راه انقلاب كند و من آبرويم را قربانی می‌كنم و ما كه هنوز سنگينی خون آن عزيزان را بر گرده‌ی رنجور خويش داشتيم، پذيرفته بوديم كه بايد برای اسلام خود را تقديم كنيم؛ جهاد سازندگی را، سپاه پاسداران را، بنياد شهيد را، كميته‌ها را و... و چه باك؛ مگر نه اين است كه تا خون فلق بر افق صبح ننشيند، خورشيد طلوع نخواهد كرد؛ بگذار خون ما بر افق انقلاب بنشيند و خورشيد عدالت سر از غيبت صدها ساله بردارد چه باك. كميته‌های انقلاب فدايی انقلاب بشوند؛ نام "وزارت " مثل يك وصله‌ی ناجور بر تارك عرش نگين سپاه پاسداران بنشيند؛ اداره‌ها جهادی نشوند كه هيچ، "جهاد" اداره شود و انقلاب مثل گربه بی‌وفایی كه فرزندان خويش را می‌خورد، يكايك ما را ببلعد؛ چه باك. از يك سو می‌بينيم كه نظام اداری كشور، فرزندان حقيقی انقلاب را دفع می‌كند و هر روز بيش از پيش به دامان تخصص‌گرايی، بروكراسی و فساد می‌غلتد و از سوی ديگر می‌ديدیم كه چگونه كشتی انقلاب اسلامی موج‌ها را می‌شکافد و طوفان‌ها را می‌شکند و با نيروی بسم‌الله بر همه‌ی جريان‌های بيرونی غلبه می‌يابد و كره‌ی زمين را تسخير می‌كند. از یک‌سو خون شهدای‌مان همان‌طور كه آن بزرگوار مطهری (ره) گفته بود بر شريان‌های اجتماع پخش می‌شد؛‌ بچه‌ها خيلی زود بزرگ مرد می‌شدند و مرد می‌شدند و مردان آرپی جی به دوش به صحنه‌های اعجاب‌انگيز جهاد فی سبيل‌الله می‌رفتند، اما از سويی ديگر در درون خودمان، شمشير دو دم انقلاب، تو گويی جناح دولت را با جناح دشمن اشتباه گرفته بودند. نه‌تنها ديگر سخنی از انقلاب اقتصادی اداری بر زبان نبود، بلكه روز به روز اين پندار تقويت می‌شد كه سيستم بروكراتيك ادارات و بافت اقتصادی به جای مانده از دوران حاكميت طاغوت، همان پيكره‌ی متناسبی است كه روح انقلاب اسلامی نياز دارد. اگر این‌چنین نبود پس چرا هر كه مسئوليتی را در تشكيلات بروكراتيك می‌پذیرفت، هر چندخود پيش از آن از مناديان انقلاب اداری بود چيزی نمی‌گذشت كه ناگهان اسير از جبهه‌ی مقابل در می‌آورد و از آن پس تحكيم مبانی سيستم بروكراسی را به معنای تثبيت نظام جمهوری اسلامی می‌گرفت و هر نوع مخالفتی را ضربه‌زدن به اصل نظام می‌دانستند. چه بسيار بودند كسانی كه با همين تهديد، تلاش‌های حزب‌الله را برای ايجاد تحول در نظام اداری در خط آمريكا می‌دیدند و پنجه در پنجه‌ی انجمن‌های اسلامی و جهاد ادارات می‌افكندند و هر نوع حركت انقلابی را رودررويی با نظام جمهوری اسلامی می‌دانستند؛ خصوصيت مشتركی كه در نهادهای انقلابی، كميته‌ها، سپاه پاسداران، جهاد سازندگی و بسيج وجود دارد اتكا به مردمی است كه با ايمان به اسلام و ولايت فقيه همواره وجود خود را بر محور اراده‌ی رهبری و صلاح ديد او معنا می‌كنند. موفقيت نهادهای انقلابی به‌طور كامل مرهون همين خصوصيت است. اگر اين انگیزه‌ی الهی را از ميان برداريد، ديگر هیچ‌چیز از اين نهادها باقی نمی‌ماند؛ روح انقلاب اسلامی قالب و پیكره‌ی خاص خويش را می‌خواهد و آن خصوصيتی كه قالب را تمايز می‌بخشد اتكا به مردمی است كه با ايمان به اسلام و ولايت فقيه همواره وجود خود را بر محور ولايت معنا می‌كنند؛ اين خصوصيت فی نفسه باعث تجلی خصوصيات ديگری در قالب تشكيلاتی نهادهای انقلابی شده است كه بسيار شگفت‌‌آور است...» @nasime_hayat
🌹 شهید آوینی: 🔅 موفقيت نهادهای انقلابی به‌طور كامل مرهون همين خصوصيت است. اگر اين انگیزه‌ی الهی را از ميان برداريد، ديگر هیچ‌چیز از اين نهادها باقی نمی‌ماند؛ روح انقلاب اسلامی قالب و پیكره‌ی خاص خويش را می‌خواهد و آن خصوصيتی كه قالب را تمايز می‌بخشد اتكا به مردمی است كه با ايمان به اسلام و ولايت فقيه همواره وجود خود را بر محور ولايت معنا می‌كنند؛ اين خصوصيت فی نفسه باعث تجلی خصوصيات ديگری در قالب تشكيلاتی نهادهای انقلابی شده است كه بسيار شگفت‌‌آور است... @nasime_hayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 شهید آوینی: 🔅 آن عزيز رجايی شهيد می‌گفت هر كسی بايد چيزی را قربانی راه انقلاب كند و من آبرويم را قربانی می‌كنم و ما كه هنوز سنگينی خون آن عزيزان را بر گرده‌ی رنجور خويش داشتيم، پذيرفته بوديم كه بايد برای اسلام خود را تقديم كنيم... @nasime_hayat
🌹 شهید آوینی: 🔅 جمهوری اسلامی آن‌سان که در نظر امام وجود داشت نظامی است مبتنی بر ولایت که بر رأی جمهور مردم نیز تکیه دارد و این معنا را هرگز نباید با دموکراسی خلط کرد. دموکراسی را می‌توان مسامحتاً این‌چنین معنا کرد: حکومت مردم بر خویش براساس قوانینی که خودشان وضع کرده‌اند. حال آن‌که «مردم» در این تعریف یک لفظ موهوم است و مصداق ندارد. 🔅 دموکراسی هرگز با حکومت اسلامی جمع نمی‌شود، چراکه در احکام و قوانین، امکان عدول از کتاب الله وجود ندارد و حق قانون‌گذاری غیر مشروط از مردم سلب گشته و قوانین پارلمانی تنها در حدود شرع مشروعیت می‌یابند. پس در جمهوری اسلامی رأی محکوم و محدود به حدود ولایت است. این کجا و دموکراسی کجا؟ و اگر کسانی نادانسته حکومت اسلامی را عین دموکراسی می‌انگارند، مرادشان بیان این حقیقت است که «مردم اسلام را می‌خواهند و اسلام عین ولایت است.» 📝 مقاله‌ی «پروسترویکای اسلامی وجود ندارد» @nasime_hayat
🌹 شهید آوینی: 🔅 بنیان نفاق را باید از ریشه برانداخت، اگرنه، چون ماری كه سركوفت نشده باشد، بار دیگر جان خواهد گرفت. 📗 کتاب «گنجینه‌ی آسمانی» @nasime_hayat
🌹 شهید آوینی: 🔅 راستی تاریخ چه شگفتی‌ها در آستین دارد! قرن‌ها پیش وقتی فرزندان موسی بن جعفر (علیه السلام) برای زیارت آقا امام رضا (علیه السلام) به ایران می‌آمدند، چه كسی می‌دانست كه در روزی این‌چنین، ایران كانون نهضتی خواهد شد كه زمینه‌ی قیام موعود و برچیده گشتن نظام حكومت جور از جهان را فراهم خواهد ساخت؟ 📔 کتاب «گنجینه‌ی آسمانی» @nasime_hayat
🎞 مستندی از مقاله‌ی «انفجار اطلاعات» 📝 نویسنده‌ی مقاله: «شهید آوینی» https://www.aparat.com/v/dv4cC @nasime_hayat
🌹 شهید آوینی: 🔅 ما سنگر می‌سازیم، كلاه‌خود می‌پوشیم و ماسك می‌زنیم، اما مقام امن را در جایی دیگر می‌جوییم، در آن مأمن حقیقی، عندالله، آن‌جا كه بال فرشتگان در آتش غیرت حق می‌سوزد و جز شهدا را بدان‌جا بار نمی‌دهند. 📔 کتاب «گنجینه‌ی آسمانی» @nasime_hayat
🌹 شهید آوینی: 🔅 جاذبه‌ی خاك تن را به پایین می‌كشد و جاذبه‌ی آسمان روح را به بالا، و انسان در حیرت میان این دو جاذبه، راه خود را به سوی حق باز می‌شناسد... 📔 کتاب «گنجینه‌ی آسمانی» @nasime_hayat
🌹 شهید آوینی: 🔅 در جهانی که عقلْ یک‌سره طعمه‌ی شيطان گشته است و عشق را جز در کشاله رفتن بدن‌های کرخت نمی‌جویند، از هر طريق که راه بسپاری، کار را به قطعنامه‌ی ۵٩٨ می‌کشانند و قوانين خودبنیادانه‌ی اومانیستی عقل‌انديشانه‌ی شرک‌آميز را در برابر قانون عشق می‌گذارند.... و چه بايد کرد؟ ... نه!، نه فقط هيچ چيز تمام نشده است؛ که تاريخ فردا نيز از آن ماست. ۵٩٨ @nasime_hayat
🌹 شهید آوینی: 🔅 اطمینانْ تنها در یاد خداست و برای آن‌که با یاد خدا اُنس دارد، زمین و آسمان و دریا تفاوتی ندارد. همه‌جا ملک خداست و هیچ حول و قوّه‌ای مگر از جانب او نیست. 📝 گفتارمتن مستند «تیم آتش» @nasime_hayat
🌹 شهید آوینی: 🔅 آن روز عظمت راهپیمایی برائت از مشركین به‌راستی خیره‌كننده بود؛ شكوهی كه حقیقتاً، و نه در مقام مبالغه، از حد توصیف فراتر است. اجتماع عظیم راهپیمایان از بعثه‌ی شماره‌ی دو در جهت مقابل مسجدالحرام، تا آن‌جا كه چشم می‌دید گسترده بود و حتی از بالای پشت‌بام ساختمان بعثه نیز نمی‌شد انتهای جمعیت را تشخیص داد. 📝 گفتارمتن مستند «مرثیه» 🕋 درباره‌ی حج خونین سال ١٣۶۶ @nasime_hayat