eitaa logo
نسیم فیض
321 دنبال‌کننده
11.1هزار عکس
949 ویدیو
61 فایل
💻 کانال توصیفی و اطلاع رسانی کانون فرهنگی و تبلیغی و کانون فهمای #مسجد_جامع_چالوس، گزارش های صوتی و تصویری از فعالیت های فرهنگی، هنری و تبلیغی مسجد جامع چالوس، بیان معارف و احکام از مکتب قرآن و اهل بیت علیهم السلام، ادمین : @LabbaikeYaHossine @TMLP_11
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 📸 گزارش تصویری از جلسه ی آموزش عمومی قرآن کریم ( روخوانی، روانخوانی، تجوید، صوت و لحن ) 🎤 با کلام : استاد مهدی شریفی 🔺قاری ممتاز و حافظ کل قرآن 🗓 سه شنبه 1402/04/20 🕌 مسجد جامع چالوس 👇 ••✾❀❀✾•• https://gap.im/Kanon_Masjed_j_CHalous 👇🍀 🎁 مرکز حفظ و نشر آثار فرهنگی و تبلیغی مسجد جامع چالوس ( نسیم فیض) 🎁 ╭┅┅┅┅❀☘️🕋☘️❀┅┅┅┅╮ 🆔https://eitaa.com/nasimefeyz ╰┅┅┅┅❀☘️🕋☘️❀┅┅┅┅╯
آموزش عمومی قرآن- استاد مهدی شریفی-مسجد جامع چالوس14020420.mp3
41.03M
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 🎧 گزارش صوتی از جلسه ی آموزش عمومی قرآن کریم ( روخوانی، روانخوانی، تجوید، صوت و لحن ) 🎤 با کلام : استاد مهدی شریفی 🔺قاری ممتاز و حافظ کل قرآن 🗓 سه شنبه 1402/04/20 🕌 مسجد جامع چالوس 👇 ••✾❀❀✾•• https://gap.im/Kanon_Masjed_j_CHalous 👇🍀 🎁 مرکز حفظ و نشر آثار فرهنگی و تبلیغی مسجد جامع چالوس ( نسیم فیض) 🎁 ╭┅┅┅┅❀☘️🕋☘️❀┅┅┅┅╮ 🆔https://eitaa.com/nasimefeyz ╰┅┅┅┅❀☘️🕋☘️❀┅┅┅┅╯
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 📣📣📣 🔰 مراسم قرائت دعای کمیل 🎙 با نوای : کربلایی سید محمد مهدی مطهری 🗓 پنج شنبه شب 1402/04/22 ⏱ بعد از نماز جماعت مغرب و عشاء 🕌 مسجد جامع چالوس 👇 ••✾❀❀✾•• https://gap.im/Kanon_Masjed_j_CHalous 👇🍀 🎁 مرکز حفظ و نشر آثار فرهنگی و تبلیغی مسجد جامع چالوس ( نسیم فیض) 🎁 ╭┅┅┅┅❀☘️🕋☘️❀┅┅┅┅╮ 🆔https://eitaa.com/nasimefeyz ╰┅┅┅┅❀☘️🕋☘️❀┅┅┅┅╯
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 🌺 جمعه می آید و ما ندبه کنان، دست به کاری بزنیم 🌺 چشم پر اشک، ز مشتاقی کویش به دعایی بزنیم 🌺 سینه سوزان، به در خانه ی او رفته، ندایی بزنیم 🌺 دل خود را به جمال رخ مهتاب، صفایی بزنیم ✍️ اکنون که همه ما در تاریکستان عصر غیبت مولايمان و در فراق و هجران بهار زندگی مان و برای از گمراهی گناهان و بدعت هایمان، مضطریم؛ و مولايمان هم بر دعایمان، مضطر ماست، همیشه دست به می نشینیم تا زائر خلوتگاه انس با مولايمان شویم. مگر نه این که از زبان پاکان عالم شنیده ام که: 💠 《 إکثرُوا الدُّعا بِتعجیلِ الفَرَج فإنَّ ذلکَ فَرَجَکم. 》 ❇️ ای مومنین، برای زود آمدن ظهور ما بسیار دعا کنید؛ چون آن دعا گشایش کار شماست.👇 📣📣📣 🔰مراسم دعای پرفیض ندبه 🎙با نوای : کربلایی سید علی ضیاءالموسوی 🗓 زمان : روز جمعه 1402/04/23 ⏱ ساعت 7/30 صبح 🕌 👇 ••✾❀❀✾•• https://gap.im/Kanon_Masjed_j_CHalous 👇🍀 🎁 مرکز حفظ و نشر آثار فرهنگی و تبلیغی مسجد جامع چالوس ( نسیم فیض) 🎁 ╭┅┅┅┅❀☘️🕋☘️❀┅┅┅┅╮ 🆔https://eitaa.com/nasimefeyz ╰┅┅┅┅❀☘️🕋☘️❀┅┅┅┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 🗓 24 ذی‌الحجه؛ برگرفته از سه مناسبت قرآنی 👇 ••✾❀❀✾•• https://gap.im/Kanon_Masjed_j_CHalous 👇🍀 🎁 مرکز حفظ و نشر آثار فرهنگی و تبلیغی مسجد جامع چالوس ( نسیم فیض) 🎁 ╭┅┅┅┅❀☘️🕋☘️❀┅┅┅┅╮ 🆔https://eitaa.com/nasimefeyz ╰┅┅┅┅❀☘️🕋☘️❀┅┅┅┅╯
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✍️ در این روز پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله با اهل بیت خود یعنی فاطمه و علی و حسن و حسین(علیهم السلام) به مباهله با علمای نصرانی نجران رفت؛ اما علمای نصرانی از عاقبت مباهله با آن حضرت ترسیدند و از مباهله خودداری كردند و تسلیم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله شدند. ❇️ این آیه نازل شد: 💠 « فَمَنْ حَآجَّكَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَ أَبْنَاءكُمْ وَ نِسَاءنَا وَ نِسَاءكُمْ وَ أَنفُسَنَا و أَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةُ اللّهِ عَلَى الْكَاذِبِینَ ؛ ❇️ هرگاه بعد از دانشی که به تو رسیده، کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آن ها بگو ؛ بیایید فرزندانمان و فرزندانتان و زنانمان و زنانتان، و ما، خویشان نزدیک و شما، خویشان نزدیک خود را فرا خوانیم؛ سپس مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغ‌گویان قرار دهیم». 📖 آیه ۶۱ سوره آل عمران. 🗓 ۲۴ ذی الحجه، سالروز نزول آیه تطهیر در شان اهل بیت پاك پیامبر اكرم صلوات الله علیهم اجمعین است كه روایت كامل این ماجرا در حدیث شریف كساء آمده است. ❇️ این آیه نازل شد : 💠 «وَقَرْنَ فِی بُیوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِینَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا یرِیدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَیطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا ؛ ❇️ و در خانه‌های خود بمانید و همچون جاهلیت نخستین (در میان مردم) ظاهر نشوید، و نماز را بر پا دارید و زكاة را ادا كنید، و خدا و رسولش را اطاعت نمایید خداوند فقط می‌خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور كند و كاملا شما را پاك سازد». 📖 آیه ۳۳ سوره احزاب. 🗓 ۲۴ ذی الحجه، روزی است كه امیرالمومنین علی علیه السلام در مسجد و در حین نماز انگشتر خود را به سائل و فقیر بخشید؛ لذا آیه مبارکه ۵۵ سوره مائده مشهور به آیه ولایت در شأن آن حضرت نازل شد. 💠 « إِنَّما وَلِیکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ ؛ ❇️ ولیّ شما، تنها خدا و پیامبر اوست و کسانی که ایمان آورده‌اند؛ همان کسانی که نماز برپا می‌دارند و در حال رکوع زکات می‌دهند». 📖 آیه ۵۵ سوره مائده. 👇 ••✾❀❀✾•• https://gap.im/Kanon_Masjed_j_CHalous 👇🍀 🎁 مرکز حفظ و نشر آثار فرهنگی و تبلیغی مسجد جامع چالوس ( نسیم فیض) 🎁 ╭┅┅┅┅❀☘️🕋☘️❀┅┅┅┅╮ 🆔https://eitaa.com/nasimefeyz ╰┅┅┅┅❀☘️🕋☘️❀┅┅┅┅╯
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ❓روز «مباهله» چه روزي است؟ 👇 ••✾❀❀✾•• https://gap.im/Kanon_Masjed_j_CHalous 👇🍀 🎁 مرکز حفظ و نشر آثار فرهنگی و تبلیغی مسجد جامع چالوس ( نسیم فیض) 🎁 ╭┅┅┅┅❀☘️🕋☘️❀┅┅┅┅╮ 🆔https://eitaa.com/nasimefeyz ╰┅┅┅┅❀☘️🕋☘️❀┅┅┅┅╯
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 🔺شرايط مباهله در اسلام: ✍️ يكي از انواع نفرين حقّ، « مباهله » است. 👈همان گونه كه از تعريف مباهله بر مي آيد، مباهله يك نحوه از دعا است؛ 🔻از اين رو گفته اند: شرايطي كه براي دعا ذكر شده، براي مباهله نيز لازم است؛ ولي با توجه به اين كه مباهله دعاي خاصي است، تبعاً داراي ويژگي ها و شرايط ويژه اي نيز است، از جمله كسي كه مي خواهد مباهله كند، بايد خود را سه روز اصلاح اخلاقى كند، روزه بگيرد، غسل كند، با كسى كه مى ‏خواهد مباهله كند به صحرا برود، ساعتى كه در آن مباهله مي شود: بين الطلوعين؛ يعني: ميان سپيده دم تا برآمدن آفتاب است، انگشتان دست راستش را در انگشتان راست او بيفكند، از خودش آغاز كند و بگويد: 💠 « اللّهُمَّ رَبَّ السَّمواتِ السَّبْعِ وَ الارَضينَ السَّبْعِ وَ رَبَّ الْعَرْشِ الْعَظيمِ اِنْ كانَ فُلانٌ جَحَدَ الْحَقَّ وَ كَفَرَ بِهِ فأَنْزِلْ عَلَيْهِ حُسْبانا مِنَ السَّماءِ وَ عَذاباً اَليماً» ❇️ يعني: اى خدايى كه پروردگار آسمان هاى هفت گانه و زمين هاى هفت گانه و پروردگار عرش با عظمت هستى! اگر فلانى(طرف مقابل در مباهله) منكر حق است و نسبت به آن كفر مى ورزد، پس نازل گردان بر او آتشى از آسمان و عذابى دردناك. و بعد بار ديگر اين دعا را تكرار كند. 👇 ••✾❀❀✾•• https://gap.im/Kanon_Masjed_j_CHalous 👇🍀 🎁 مرکز حفظ و نشر آثار فرهنگی و تبلیغی مسجد جامع چالوس ( نسیم فیض) 🎁 ╭┅┅┅┅❀☘️🕋☘️❀┅┅┅┅╮ 🆔https://eitaa.com/nasimefeyz ╰┅┅┅┅❀☘️🕋☘️❀┅┅┅┅╯
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✍️ در سال دهم هجرى (632 م) كه پايه هاى حكومت اسلام، كاملاً مستحكم شده بود. پيامبر گرامى اسلام صلی الله علیه و آله به موازات مكاتبه با سران دولِ جهان و مراكز مذهبى، نامه اى نيز براى اسقف نجران فردی به نام « ابو حارثه بن علقمه» فرستاد و اهالى آن منطقه را به اسلام دعوت كرد. 🔻متن اين نامه به اين شرح است: به نام خداى ابراهيم و اسحاق و يعقوب. اين نامه اى است از محمد پيامبر صلی الله علیه و آله و فرستاده خدا به اسقف نجران. خداى ابراهيم و اسحاق و يعقوب را حمد و ستايش و شما را از پرستش و عبادت بندگان به پرستش خدا دعوت مى كنم؛ شما را دعوت مى كنم كه از ولايت بندگان خدا خارج شويد و تحت ولايت خداوند در آييد و اگر اين دعوت را نمى پذيريد، بايد به حكومت اسلامى جزيه ( ماليات) بپردازيد، وگرنه با شما اعلام جنگ مى كنم. والسلام. 🔺فرستادگان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وارد منطقه ی نجران شده و نامه آن حضرت را به اسقف نجران دادند. اسقف، نامه را با دقت خواند. وقتى از محتواى نامه مطلع شد، وحشت عجيبى سراپاى وجودش را فرا گرفت. شخصى را نزد «شرحبيل بن وداعه»، كه شخصى با درايت و كاردان بود، فرستاد و او را به خدمت فرا خواند و نظر او را درباره نامه پيامبر اکرم جويا شد. شرحبيل گفت: ما مكرراً از پيشوايان مذهبى مان شنيده ايم و به اين مطلب يقين داريم كه خداوند به حضرت ابراهيم علیه السلام وعده داده است كه نبوت را از نسل اسحاق به فرزندان اسماعيل منتقل كند و هيچ بعيد نيست كه محمد همان پيامبر موعود باشد. با اين حال، اين يك مسأله مذهبى و مربوط به نبوت است و من در اين گونه مسائل نظرى ندارم؛ اگر از امور دنيوى بود، بدون شك اظهار نظر مى كردم و از هيچ گونه تلاشى فروگذار نمى كردم. 🔺اسقف، به دنبال دو نفر ديگر به نام هاى «عبدالله بن شرحبيل» و «جبار بن فيض» فرستاد و نظر آن ها را نيز جويا شد. آن ها نيز همان پاسخ شرحبيل را تكرار كردند. نگرانى اسقف، بيشتر شد و دستور داد : ناقوس ها را به صدا در آوردند. پس از اين كه همه مردم نجران گرد آمدند، اسقف، نامه ی پيامبر اکرم را براى مردم خواند و از آنان نظرخواهى كرد. 👈نتيجه اين شد كه گروهى از صاحب نظران را براى بررسى اوضاع و احوال پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله به مدينه بفرستند. بنابراين 70 نفر از نخبگان و دانايان انتخاب شدند كه در رأس آنان 3 تن از رهبران مذهبى قرار داشته اند: 🔻«ابو حارثه بن علقمه»، اسقف اعظم نجران، كه سمت نمايندگى رسمى كليساهاى روم را در حجاز به عهده داشت؛ «عبدالمسيح» كه لقب اش «عاقب» بود و به عقل و درايت شهرت داشت؛ «أيهم» كه به او «سيد» مى گفتند. 👈هيئت نمايندگى مسيحيان، وارد مدينه شدند. قبل از آن كه نزد پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله بروند، لباس هاى فاخر ابريشمى پوشيدند و انگشتر طلا به دست كردند و بر پيامبر اكرم - كه در مسجد بود - وارد شدند و به پيامبر اکرم سلام كردند. 👈حضرت، پاسخ آن ها را نداد و حاضر به سخن گفتن با آن ها نشد. مسيحيان، غمگين و متحير به فكر چاره بودند كه ناگاه چشمشان به «عثمان بن عفّان» و «عبدالرحمن بن عوف» افتاد. چون از دوران جاهليت با آن ها آشنا بودند، نزد آنان رفتند و موضوع را با آن دو در ميان گذاشتند. آن دو اظهار داشتند كه حل اين مشكل به دست على بن ابى طالب علیه السلام است. بنابراين از آن حضرت كه در آن جا حاضر بود، چاره خواستند. حضرت فرمود: لباس هاى ابريشمى و انگشترهاى طلا را از خود دور كنيد و با همان لباس سفر به خدمت حضرت برويد. مطمئن باشيد كه حضرت، شما را خواهد پذيرفت. آن ها طبق راهنمايى حضرت على علیه السلام عمل كردند و خدمت رسول اكرم صلی الله علیه و آله رفتند. 🔅حضرت آن ها را پذيرفت و فرمود: ❇️ قسم به آن كسى كه مرا به حق مبعوث كرد، دفعه اول كه اين جماعت نزد من آمدند، شيطان همراهشان بود. 🔻مسيحيان قبل از آن كه وارد مذاكره رسمى با پيامبر اسلام صلی الله علیه و آله شوند، اظهار داشتند؛ چون هنگام نماز است، اجازه دهيد، نمازمان را بخوانيم. حضرت، به آن ها اجازه داد و آن ها به طرف قبله خودشان(مشرق) نماز خواندند. پس از اقامه نماز، مذاكرات آغاز شد و حضرت رسول صلی الله علیه و آله براى بار ديگر آن ها را به اسلام دعوت كرد؛ ولى اظهار داشتند كه ما قبل از تو مسلمان شده ايم. 🔅حضرت فرمود: ❇️ دروغ مى گوييد، چون شما صليب را عبادت مى كنيد و گوشت خوك مى خوريد و عيسى را فرزند خدا مى دانيد و اين امور با اسلام و اعتقاد به خداوند يگانه سازگار نيست. 👇 ••✾❀❀✾•• https://gap.im/Kanon_Masjed_j_CHalous 👇🍀 🎁 مرکز حفظ و نشر آثار فرهنگی و تبلیغی مسجد جامع چالوس ( نسیم فیض) 🎁 ╭┅┅┅┅❀☘️🕋☘️❀┅┅┅┅╮ 🆔https://eitaa.com/nasimefeyz ╰┅┅┅┅❀☘️🕋☘️❀┅┅┅┅╯
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✍️ تصميم هيئت مسيحى به پيامبر اسلام صلی الله علیه و آله ابلاغ شد و قرار شد، هر دو طرف فرداى آن روز (24 ذى حجه) براى انجام مباهله در خارج از مدينه حاضر شوند. پس از معلوم شدن زمان مباهله، پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله افرادى را جهت دعوت كردن مردم براى مشاهده جريان مباهله، به مدينه و اطراف آن فرستاد تا از همه مردم دعوت به عمل آورند. روز موعود جمعيت بسيارى از زن و مرد در محل مباهله حاضر شدند. مسيحيان نجران تسليم مى شوند. مسيحيان با ديدن چهره مصمم و مطمئن پيامبر اسلام صلی الله علیه و آله و همراهانش از يك سو، و شنيدن سخنان يأس آور اسقف نجران از سوى ديگر، تصميم گرفتند در برابر خواسته هاى پيامبر اکرم تسليم شوند. بنابراين خدمت پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله رسيده و گفتند: يا اباالقاسم! ما با تو مباهله نمى كنيم، ولى حاضريم مصالحه كنيم و هر مقدارى كه خواسته باشى، به تو جزيه بپردازيم. پيامبر بزرگوار اسلام پيشنهاد آن ها را پذيرفت و از انجام مباهله منصرف شد و قرارداد صلحى بين پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله و مسيحيان نجران بسته شد. 🔻بر اساس قراردادى كه به امضاى طرفين رسيد، قرار شد، مسيحيان نجران در مقابل امنيتى كه به بركت حكومت اسلامى تأمين مى شود، سالانه 2 هزار حُلّه (هر حله برابر با يك قواره پارچه براى يك دست لباس) به عنوان جزيه به حكومت اسلامى بپردازند؛ البته به اين شكل كه هزار حُلّه را در ابتداى سال و هزار حُلّه را در نيمه آن پرداخت كنند. قيمت هر حُلّه نيز چهل درهم بود. بنا به گفته بعضى از مورخان، علاوه بر2 هزار حُلّه، پرداخت 30 زره و نيزه و 30 اسب و 30 شتر نيز شرط شد. 👇 ••✾❀❀✾•• https://gap.im/Kanon_Masjed_j_CHalous 👇🍀 🎁 مرکز حفظ و نشر آثار فرهنگی و تبلیغی مسجد جامع چالوس ( نسیم فیض) 🎁 ╭┅┅┅┅❀☘️🕋☘️❀┅┅┅┅╮ 🆔https://eitaa.com/nasimefeyz ╰┅┅┅┅❀☘️🕋☘️❀┅┅┅┅╯
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✍ درس‌های دیگری که از واقعه روز مباهله می‌آموزیم : 1⃣ از آن‌جا که مباهله، به‌عنوان آخرین حربه پیامبر اکرم، پس از اثر نکردن منطق و استدلال مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین منظور آن، ظاهر شدن اثر خارجی نفرین است؛ نه یک نفرین ساده بی‌اثر. 2⃣ پیشنهاد مباهله را کسی می‌دهد که بر حقانیت خود پا فشاری داشته باشد و در این واقعه، پیامبر اکرم بود که مباهله را طرح کرد. 3⃣ آیه مباهله، مقام نبوت و رسالت پیامبر اکرم را هم به روشنی اثبات می‌کند؛ زیرا کسانی که حاضر نشدند، با او مباهله کنند، یقین کردند که او فرستاده خداست. 4⃣ مباهله، روشن گر این است که حضرت عیسی علیه‌السلام، رسول و پیامبر خداست؛ نه فرزند خدا؛ عابد است و نه معبود؛ مخلوق است و نه خالق. 5⃣ زن و مرد، در مسئله دین و دیانت دوشادوش همدیگر هستند؛ (ابناءنا، نساءنا و انفسنا در آیه مباهله اشاره به این مساله دارد). 6⃣ در دعا کردن آنچه مهم است، انگیزه‌ها و شخصیت‌هاست؛ نه تعداد (گروه مباهله‌کننده پنج نفر بیش‌تر نبودند). 7⃣ علی بن ابی‌طالب، جانِ رسول خداست. (انفسنا) 8⃣ استدلال منطقی آوردن، اولین راه برای بحث با دیگران است. 9⃣ آخرین برگ برنده مؤمن واقعی، دعاست. 🔟 استدلال را باید پاسخ داد؛ ولی مجادله و لجاجت را باید سرکوب کرد. 1⃣1⃣ اگر شما محکم بایستید، دشمن به دلیل باطل بودنش، عقب‌نشینی می‌کند. 2⃣1⃣ قوام و اساس دین اسلام به خاطر همین پنج نفر است؛ وگرنه پیامبر می‌توانست شخصاً نفرین کند و اهل بیت اش را با خودش نیاورد. ولی این قضیه نشان داد که اهل بیت پیامبر، هم‌گام و همراه او برای رسیدن به حق هستند و همواره آماده استقبال از مرگ‌ هستند. 👇 ••✾❀❀✾•• https://gap.im/Kanon_Masjed_j_CHalous 👇🍀 🎁 مرکز حفظ و نشر آثار فرهنگی و تبلیغی مسجد جامع چالوس ( نسیم فیض) 🎁 ╭┅┅┅┅❀☘️🕋☘️❀┅┅┅┅╮ 🆔https://eitaa.com/nasimefeyz ╰┅┅┅┅❀☘️🕋☘️❀┅┅┅┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 🎥 تلاوت بسیار زیبای آیه ی تطهیر 🎤با نوای : مرحوم استاد راغب مصطفی غلوش 👇 ••✾❀❀✾•• https://gap.im/Kanon_Masjed_j_CHalous 👇🍀 🎁 مرکز حفظ و نشر آثار فرهنگی و تبلیغی مسجد جامع چالوس ( نسیم فیض) 🎁 ╭┅┅┅┅❀☘️🕋☘️❀┅┅┅┅╮ 🆔https://eitaa.com/nasimefeyz ╰┅┅┅┅❀☘️🕋☘️❀┅┅┅┅╯
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 🗓 بیست و چهارم ماه ذی الحجه، سالروز نزول آیه ی تطهیر 👇 ••✾❀❀✾•• https://gap.im/Kanon_Masjed_j_CHalous 👇🍀 🎁 مرکز حفظ و نشر آثار فرهنگی و تبلیغی مسجد جامع چالوس ( نسیم فیض) 🎁 ╭┅┅┅┅❀☘️🕋☘️❀┅┅┅┅╮ 🆔https://eitaa.com/nasimefeyz ╰┅┅┅┅❀☘️🕋☘️❀┅┅┅┅╯
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 1️⃣ آیه تطهیر صراحت دارد که «اهل بیت» از هر گونه پلیدی و پلشتی ظاهری و باطنی منزه هستند. مراد از «بیت» در آیه تطهیر «بیت» نبوت و رسالت است نه خانه مسکونی، لذا منظور از «اهل بیت» در آیه تطهیر نیز «اصحاب کساء» هستند؛ یعنی پیامبر محمد مصطفی و علی و فاطمه و حسن و حسین صلوات الله علیهم اجمعین. این نظر همه مفسران شیعه و برخی از مفسران اهل سنت است، هرچند عده‌ای از دشمنان اهل بیت علیهم السلام با چنگ زدن به پاره‌ای از روایات و تمسک به وحدت سیاق معنایی خواسته‌اند آن را به زنان پیامبر اکرم تفسیر کنند. این روایات مخدوش هستند و با دلیل‌های انکارناشدنی مردود شده‌اند. 2️⃣ در قرآن کریم شواهد دیگری – جز آیه تطهیر- دیده می‌شود که این آیه جداگانه نازل شده است و پیوندی با آیات پیشین و پسین خود ندارد. 3️⃣ آیات مربوط به زنان پیامبر اکرم لحن انذار و تهدید دارند و آیه تطهیر لحن احترام و تکریم، و هر کدان شأن نزول مستقلی دارد که در منابع تفسیری آمده است و اگر آیه تطهیر را شامل زنان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بدانیم، معنای درستی که خرد سالم آن را بپذیرد، نمی‌توان برای آیه ذکر کرد. 4️⃣ در منابع اسلامی –اعم از شیعه و سنی- روایات متعددی از صحابه کبار پیامبر و همسران آن حضرت نقل شده که همه آن‌ها نزول آیه تطهیر را در شأن اصحاب کساء دانسته‌اند. 5️⃣ شخصیت‌های بزرگواری درباره عصمت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و معصومان دیگر به آیه تطهیر استناد کرده‌اند که مهم‌ترین آنان خود حضرت صدیقه طاهره علیها السلام–در موضوع فدک- است. 6️⃣ زنان پیامبر اکرم معصوم نیستند و اراده الهی بر طهارت ذاتی و فعلی آنان تعلق نگرفته است و هیچ کدام از آنان در دامان معصوم پرورش نیافته‌اند و لازمه زوجیت آنان با پیامبر اکرم نیز تحقق شرط مذکور نیست و به صرف زوجیت نمی‌توان آنان را در مفهوم و مصداق «اهل بیت» به شمار آورد، هرچند با رسول اکرم صلی الله علیه و آله نیز زیر یک سقف زندگی کرده باشند. ضمنا باید یقین کرد که حضرت علی علیه السلام نیز از «اهل بیت» است؛ زیرا او و حضرت رسول صلی الله علیه و آله هر دو از یک نژادند و سنخیت ذاتی و وجودی و نوری واحد دارند؛ 🔅چنان‌که خود آن حضرت فرمود: 💠 «أَنَا وَ عَلِیٌّ مِن نُورٍ وَاحِدٍ» و روایات بسیاری دلالت دارند که معصومان دیگر علیهم السلام نیز از «اهل بیت» به شمار می‌آیند. 👇 ••✾❀❀✾•• https://gap.im/Kanon_Masjed_j_CHalous 👇🍀 🎁 مرکز حفظ و نشر آثار فرهنگی و تبلیغی مسجد جامع چالوس ( نسیم فیض) 🎁 ╭┅┅┅┅❀☘️🕋☘️❀┅┅┅┅╮ 🆔https://eitaa.com/nasimefeyz ╰┅┅┅┅❀☘️🕋☘️❀┅┅┅┅╯
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✍️علمای شیعه، آیه ولایت یعنی: آیه ۵۵ سوره مائده را دلیل محکمی بر امامت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می‌‌دانند. 🌹تا جایی که برخی از بزرگان مثل شیخ طوسی (ره) معتقدند: این آیه، قوی‌ترین نص بر امامت حضرت علی علیه السلام در قرآن کریم است. در قرآن، آیات فراوانی در موضوع امامت آمده است که هر یک از آن ها بخشی از معارف را بیان می‌‌کنند. به عنوان مثال، آیه تطهیر، مطهّران جامعه را به عنوان الگو معرفی می‌‌کند و آیه ی مباهله مصداق مطهّران را بیان می‌‌کند که چه کسانی هستند. در آیه ولایت نیز نکات مهمی‌ بیان می‌‌شود از جمله: 👈مطابق این آیه شریفه، ولایت فقط از آنِ سه گروه است. 👈مصداق حقیقی ولی و سرپرست جامعه به مردم معرفی می‌‌شود. 👈شخص امیر المؤمنین علی علیه السلام به عنوان ولیّ معرفی می‌‌شود. نزول این آیه در شأن حضرت علی علیه السلام بین شیعه و سنی اجماعی است و همه آن را قبول دارند و این مطلب اهمیت بحث در ارتباط با آیه ولایت را نشان می‌‌دهد. 👇 ••✾❀❀✾•• https://gap.im/Kanon_Masjed_j_CHalous 👇🍀 🎁 مرکز حفظ و نشر آثار فرهنگی و تبلیغی مسجد جامع چالوس ( نسیم فیض) 🎁 ╭┅┅┅┅❀☘️🕋☘️❀┅┅┅┅╮ 🆔https://eitaa.com/nasimefeyz ╰┅┅┅┅❀☘️🕋☘️❀┅┅┅┅╯
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 1️⃣ نکته اول: مفسران قرآن، تقریباً بر نزول آیه ولایت در شأن امیرالمؤمنین علیه السلام اجماع دارند. 🔺قوشچی حنفی که از اهل سنت است، می‌‌‌گوید : به اتفاق نظر مفسران، این آیه در حقّ علی بن ابیطالب علیه السلام نازل شده است، هنگامی که انگشتر خود را در حال رکوع به مسکین داد. 🔺میر سیّد شریف جرجانی می‌نویسد: امامانِ تفسیر اجماع کرده‌اند بر این که مراد از «الَّذینَ یقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ‏» علی علیه السلام است، در حال رکوع نماز سائلی از او درخواستی نمود و حضرت انگشتر خود را به او داد و در آن هنگام این آیه نازل شد. 🔺همین طور سعد الدّین تفتازانی می‌‌گوید: به اتفاق مفسران این آیه درباره علی بن ابیطالب علیه السلام نازل شده، هنگامی که انگشتر خود را در حال رکوع نماز به سائل داد. در این زمینه روایات بسیاری در دست است. ابن کثیر در تفسیر خود مدعی است که این آیه درباره امیرالمؤمنین علیه السلام نازل شده؛ در حالی که در رکوع نماز انگشتر خود را به سائل دادند. 🔺همین طور نسائی در جامع الاصول، طبری، حاکم نیشابوری، ابن عساکر و سیوطی در همین زمینه روایاتی دارند. 🔺روایتی را از ابوذر نقل می‌‌کنند که قابل توجه است، ابوذر غفاری می‌‌گوید: من روزی از روزها با رسول خدا صلی الله علیه و آله در مسجد نماز می‌خواندم، سائلی وارد مسجد شد و از مردم تقاضای کمک کرد، کسی چیزی به او نداد، دست خود را به آسمان بلند کرد و گفت: خدایا! تو شاهد باش که من در مسجد رسول تو تقاضای کمک کردم ؛ ولی کسی جواب مساعد به من نداد، در همین حال علی بن ابیطالب علیه السلام که در حال رکوع بود با انگشت کوچک دست راست خود اشاره کرد، سائل نزدیک آمد و انگشتر را از دست آن حضرت بیرون آورد. پیامبراکرم صلی الله علیه و آله در حال نماز بود، این ماجرا را مشاهده کرد، هنگامی که از نماز فارغ شد، سر به سوی آسمان بلند کرد و گفت: خدایا ! برادرم موسی از تو تقاضای شرح صدر کرد و خواست که کارها را بر او آسان سازی و گره از زبان او بگشایی تا مردم گفتار او را درک کنند و نیز موسی درخواست کرد. هارون برادر او را وزیر و یاور او قرار دهی و به وسیله او نیرویش را زیاد کنی و در کارهای او شریک سازی. خداوندا ! من محمد پیامبر و برگزیده تو هستم، به من شرح صدر عطا کن و کارها را بر من آسان کن، از خاندان من علی را وزیر من قرار بده تا به وسیله او پشتیبانی قوی داشته باشم. 🌹ابوذر می‌گوید: هنوز دعای پیامبر پایان نیافته بود که جبرئیل امین علیه السلام نازل شد و به آن حضرت گفت: بخوان «إِنَّما وَلِیكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا»، همین آیه را نازل کردند. این حدیث ابوذر را کتاب احقاق الحق و المراجعات آورده‌اند. همچنین اهل سنت نیز این روایت ابوذر را آورده‌اند. 👇 ••✾❀❀✾•• https://gap.im/Kanon_Masjed_j_CHalous 👇🍀 🎁 مرکز حفظ و نشر آثار فرهنگی و تبلیغی مسجد جامع چالوس ( نسیم فیض) 🎁 ╭┅┅┅┅❀☘️🕋☘️❀┅┅┅┅╮ 🆔https://eitaa.com/nasimefeyz ╰┅┅┅┅❀☘️🕋☘️❀┅┅┅┅╯
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 2️⃣ نکته دوم: بزرگان و علمای شیعه این آیه را دلیل بر امامت امیرالمؤمنین علیه السلام گرفته‌اند. 🌹شیخ طوسی از بزرگان علمای شیعه می‌‌فرماید: قوی ترین نص بر امامت حضرت علی علیه السلام از قرآن آیه «إِنَّما وَلِیكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ» است. 🌹علامه حلی هم در شرح کلام خواجه نصیر الدین طوسی می‌نویسد: این دلیل دیگری بر امامت امیر المؤمنین علیه السلام است و استدلال به این آیه بر ولایت و امامت حضرت متوقف بر مقدماتی است. 3️⃣ نکته سوم: ❓«ولیّ» به چه معنایی است؟ اگرچه کلمه «ولیّ» در لغت عرب به معانی متعددی آمده، مثل مالک امر، سرپرست، دوست، یاری کننده، ولی معنای شایع این کلمه به خصوص در جایی که به صورت مطلق ذکر می‌شود و قرینه‌ای نمی‌آید. 👈معنای اول «مَن قامَ بِالأَمر» یعنی: مالک امر، صاحب تسلط و فرمانروایی است. ولیِّ طفل یعنی سرپرست او، ولیِّ جامعه هم یعنی: سرپرست جامعه. 👈این که قرآن در چند آیه قبل از آیه ولایت به مؤمنین می‌‌فرماید: یهود و نصاری را ولی خود نگیرید، به معنای این است که آن ها را سرپرست خود نگیرید، نه این که با آن ها دوست نباشید، مسلمان ها می‌توانند با یهود و نصارا مراودات عرفی مثل: تجارت، ازدواج موقت، شراکت کاری و … برقرار کنند که بیانگر ممنوع نبودن دوستی با اهل کتاب است. 4️⃣ نکته چهارم: اگر آیه ولایت درباره امیرالمؤمنین علیه السلام آمده است؛ ❓پس چرا به صورت جمع آمده است؟ ✅ در پاسخ گفته‌اند : در ادبیات عرب در استعمال فراوانی دیده می‌شود که فعل جمع یا وصف جمع را برای فرد به کار می‌برند. در قرآن هم این استعمال زیاد دیده می‌شود، مثلاً ، در آیه مبارکهٔ مباهله می‌‌فرماید: 💠«فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا» «أَبْناءَنا» جمع است؛ ولی مصداق آن دو نفر بیشتر نبودند، امام حسن و امام حسین علیهما السلام؛ «وَ نِساءَنا»: «نِساءَنا» جمع است؛ ولی یک مصداق بیشتر نداشت، «وَ أَنْفُسَنا»: «أَنْفُسَنا»، جمع است؛ اما مصداق آن فقط امیرالمؤمنین علیه السلام بود. 👈در آیه دیگری درباره پیامبراکرم صلی الله علیه و آله می‌‌فرماید: 💠﴿وَ مِنْهُمُ الَّذينَ يُؤْذُونَ النَّبِيَّ﴾ بعضی از منافقان هستند که پیامبر را می‌آزارند. 🔺برخی از مفسرین گفته‌اند : این آیه دربارهٔ یک نفر از منافقون بوده است. در سورهٔ منافقون می‌‌فرماید: 💠﴿يَقُولُونَ لَئِنْ رَجَعْنا إِلَى الْمَدينَةِ لَيُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ﴾ مى‏‌گویند: حتما اگر (از این سفر جنگى) به مدینه بازگردیم آن كه عزیزتر است آن را كه ذلیل‏تر است (گروه منافقان، پیامبر و یارانش را) از آن بیرون خواهد كرد. 🔺نقل کرده‌اند: این حرف را عبد الله بن أُبَی گفته است. قرآن به صورت جمع بیان می‌‌کند با این که مصداق یک نفر بوده است. 🌹علامه طبرسی در مجمع البیان ذیل آیه ولایت چنین می‌گوید: 👈نکته در آوردن صیغهٔ جمع برای امیرالمؤمنین علیه السلام، تعظیم ایشان است، همان گونه که هنگام مبارزهٔ امیرالمؤمنین علیه السلام با عمرو بن عبدود در غزوه خندق پیامبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود: تمام ایمان در برابر تمام شرک قرار گرفت. 🌹بعضی از بزرگان مثل: مرحوم سید شرف الدین نکات دیگری نیز مطرح کرده‌اند. 👈نکتهٔ دیگری که به نظر می‌رسد، این است که «ألَّذِینَ آمَنوا» در واقع جمع باشد، «إِنَّما وَلِیكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا»، «الَّذینَ آمَنُوا» دوازده نور امامت ائمه ی هدی علیهم السلام هستند. 👇 ••✾❀❀✾•• https://gap.im/Kanon_Masjed_j_CHalous 👇🍀 🎁 مرکز حفظ و نشر آثار فرهنگی و تبلیغی مسجد جامع چالوس ( نسیم فیض) 🎁 ╭┅┅┅┅❀☘️🕋☘️❀┅┅┅┅╮ 🆔https://eitaa.com/nasimefeyz ╰┅┅┅┅❀☘️🕋☘️❀┅┅┅┅╯