روح قانون.mp3
1.11M
#روح_قانون
#حضور_قلب_در_نماز
#سبک_شریعت_در_ارتقای_بندگان
#اسرارالصلاة جلسه 2
#شرح_زیارت_امین_الله
🌴🌴در زیات امین الله خطاب به امیر المومنین (علیه السلام) چنین می گوییم:
«أَشْهَدُ أَنَّكَ جَاهَدْتَ فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ».
یعنی: من شهادت می دهم که حق جهاد و مجاهده توحیدی را شما انجام دادید.
🌺در خصوص جهاد در تعابیر دینی، با دواصطلاح روبرویم:
یکی «جهاد فی سبیل الله» و دیگری «جهاد فی الله».
♦️در آیه شریفه «إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ الَّذينَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا في سَبيلِ اللَّهِ أُولئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ» (بقره/218) به «جهاد فی سبیل الله» اشاره می کند.
♦️در آیه شریفه «وَ الَّذِينَ جَاهَدُواْ فِينَا لَنهَدِيَنهَّمْ سُبُلَنَا» (عنکبوت/ 69) تعبیر به جهاد فی الله به کار رفته است.
☀️☀️علامه طباطبایی در تفسیر المیزان میفرماید:
منظور از «جاهدوا فینا»، جهاد با نفس و در مسیر توحید و ولایت و جهاد سلوکی است. (المیزان، ج16، ص151)
🍀وقتی در این زیارت شهادت میدهیم که امیرالمومنین (علیه السلام) جهاد فی الله داشته، یعنی حضرت در راه توحید، مجاهده داشته است، پس ما نیز باید در این مسیر گام برداریم.🍀
🍂در خصوص این دست از مجاهدات، در حالات حضرت نقل شده است که ایشان کارهای سلوکی سنگینی انجام میدادند.
🍂در دوره رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) عده ای سلاّک الهی بودند.
🍂عثمان بن مظعون یکی از این افراد است که حضرت در نهج البلاغه در مورد ایشان میفرماید:
«كَانَ لِي فِيمَا مَضَى أَخٌ فِي اللَّه». (نهج البلاغه، حکمت 289)
تعبیر به «أخ فی الله» غیر از تعبیر به «أخ فی الدین» و «أخ فی الخلق» است، که معنایی خاص داشته و ناظر به فضای توحیدی و سلوکی است.
🍀امیرالمومنین (علیه السلام) به عنوان پیشوا و الگوی این عده بودند که به لحاظ سلوکی حالات ویژه و عجیبی داشتند. این نشان از عظمت و قوت حضرت در این زمینه دارد. وقتی در زیارت می گوییم: «أشهد أنک جاهد فی الله...»
این را در نظر بگیریم که حضرت در این زمینه چقدر تلاش کردند.
🍀همچنین شبی خدمت حضرت زهرا (سلام الله علیها) رسیدند و عرض کردند: علی (علیه السلام) در نخلستان جان داده است. حضرت زهرا (سلام الله علیها) فرمودند: این کار هر شب او است. شب های حضرت اینچنین آباد بود و در عین حال روزها هم آن طور مشغول کار و خدمت به خلق بودند.
🍀از نمونه های دیگر کارهای سلوکی حضرت آن جریانی است که در نهج البلاغه نقل شده: «حضرت نیمه های شب همچون انسان مارگزیده به خود می پیچید و گریه می کرد و محاسن مبارک را به دست گرفته و با خود چنین نجوا می کردند:
ای دنیا شخص دیگری را گول بزن!» (نهج البلاغه، حکمت 77)
🌴در ادامه زیارت امین الله اینچنین حضرت را خطاب قرار می دهیم:
«وَ عَمِلْتَ بِكِتَابِهِ وَ اتَّبَعْتَ سُنَن نَبِيِّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ»؛
یعنی مجاهدت در راه توحید باید با دو چیز همراه باشد:
1. عمل به کتاب الهی؛
2. تبعیت کردن از تمام سنت های رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم).
#امیرالمونین_علیه_السلام
#جهاد_فی_الله
#سلوک_توحیدی
https://eitaa.com/nasimehekmat
استاد یزدان پناه:
🌴برخی می گویند: این حرکت انقلابی حضرت امام به خاطر فقاهتش بود! در حالی که در اندیشه حضرت امام جایگاه عرفان، در اصل و ریشه ی تمدن جای دارد!
☘اگر لایه های تمدن شکافته شود، حضرت امام مغز آن را عرفان می داند که آن باید بسط داده شود و خود را در ساحت های مختلف جامعه بشری نمایان سازد.
🍀در بسط اندیشه های اجتماعی حضرت امام باید فکری جدی شود.
#تمدن_توحیدی_اسلام
#عرفان_اسلامی
#امتدادتمدن_اسلامی_درساحت_های_اجتماعی
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 لوح| امام صادق(ع) مرد مبارزه بود
🔻حضرت آیتالله خامنهای:«امام صادق(ع) در اواخر دوران بنیامیه، شبکهی تبلیغاتی وسیعی را که کار آن، اشاعهی امامت آلعلی(ع) و تبیین درست مسألهی امامت بود، رهبری میکرد.» ۵۸/۳/۲۱
🖨چاپ👇
http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=37180
🍃 حقیقت رابطه ما با حضرت حق(قسمت اول) 🍃
✨در روز قیامت همه نسبت ها گسسته می شود.
✨تنها نسبتی که باقی می ماند، همین حقیقت فقری است.
✨حقیقت فقری حقیقتی است که فقر تمام شئوناتش را پر نموده و در همه مراتبش فقیر است؛
✨چه در ذاتش، چه در صفاتش و چه در فعلش.
✨یافتن این حقیقت که حقیقت ماست، ما را به همه مراتب توحید می رساند؛
✨توحید ذاتی، صفاتی و فعلی.
✨من عرف نفسه فقد عرف ربه یعنی همین.
✨یعنی هرکس خود را بشناسد، اول خدا را یافته است...
#اسرارالصلاة_جلسه14
#رابطه_حق_وخلق
نسيم حكمت (اطلاعرساني آثار و دروس استاد حجت الاسلام و المسلمين سيد يدالله يزدان پناه دام ظله)
https://eitaa.com/nasimehekmat
🍃 رابطه ما با حضرت حق (قسمت دوم)🍃
✨اگر حقیقت ما فقط تعلق و فقر به حضرت حق است، پس چرا عین فقر بودنمان برای ما واضح نیست و ما فقیر بودنمان را نمی یابیم؟
✨به علت تعشقات مادی و تعینات.
✨انسان وقتی از موطن الهی به عالم ملائکه، سپس عالم مثال و پس از آن، عالم ماده، تنزل می یابد، رنگ این عوالم را میگیرد و متعین میشود.
✨هر کدام از این تعینات خود، حجاب است. حجاب ها پشت حجاب که گاهی هفتاد هزار حجاب می گردد.
✨این نسبت شریفه(حقیقت فقری ما به حضرت حق) زیر خروارها حجاب قرار گرفته است.
✨یکی از عوامل تعلقات مادی، نفس اماره است و این، خود حجاب است.
✨ با این توضیح، ما نور اصیل حقیقی داریم زیر خروارها حجاب.
✨ به عنوان نمونه در روایات داریم هفت تکبیر پیامبر، هفت حجاب را پاره کرد.
یا نمونه دیگر این که تربت امام حسین علیهالسلام هفتاد حجاب را برطرف میکند.
✨حجاب ها هم ظلمانی است مثل نفس اماره، هم نورانی است مثل اسما الله
که از آنها هم باید گذشت. حتی خود رسول الله حجاب اعظم نورانی است.
✨البته برخی افراد در نشئه عنصری هستند که لطافت جانشان باعث میشود، حجاب نداشته باشند، یا برخی غیر معصوم که نمازهای خاص دارند.
✨هرچه حجاب بیشتر باشد، نسبت شریفه پنهان تر است. ما باید رفع حجاب کنیم.
✨میان عاشق و معشوق هیچ حائل نیست
تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز...
#اسرارالصلاة_جلسه14
#رابطه_حق_وخلق
نسيم حكمت (اطلاعرساني آثار و دروس استاد حجت الاسلام و المسلمين سيد يدالله يزدان پناه دام ظله)
https://eitaa.com/nasimehekmat
🌱رابطه ما با حضرت حق (قسمت سوم)
✨حقیقت اصلی ما که حقیقت فقری است، باید حال روزانه ما باشد و ما باید با آن زندگی کنیم.
✨چگونه میتوانیم با حقیقت اصلی زندگی کنیم؟
✨دین مدار باشیم.
✨کل دین آمده برای رفع تعشقات.
با به کار بستن دین، تعشقات را از دل بیرون میکنیم.
✨دل مثل آینه است. وقتی غبارش را پاک کنید، کارش نشان دادن حقیقت است و چیز دیگری نمیخواهد.
✨یکی از تعینات راسخ همین انانیت است.
دل را باید از این تعینات پاک کرد، تا حقیقت خود را نشان دهد.
✨دین حقیقتی است که هزاران کار را باهم انجام میدهد. بخشی از دین همین رفع تعشق است.
✨به همین دلیل باید دین را آگاهانه و موبه مو انجام داد.
✨مثلا شخص حجاب دارد اما به همین حجاب عجب میگیرد.
✨انسان شریعت را باید با همه زوایا با معرفت و خالصانه انجام دهد و بگوید من هیچ کاری از دستم بر نمی آید، همه از اوست.
#اسرارالصلاة_جلسه14
#رابطه_حق_وخلق
https://eitaa.com/nasimehekmat
🍃 رابطه ما با حضرت حق(قسمت چهارم)🍃
✨چرا خداوند متعال از ما میخواهد عبد باشیم؟
✨ما عبد خدا هستیم؛ چه مومن چه کافر
اما از ما خواسته شده در ساحت اراده و زندگی خود عبد باشیم. چرا؟
✨سرش این است که نسبت شریفه عبدساز، قرب هم میسازد!
✨«عبد» در آیاتی مانند:
قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
نَبِّئْ عِبَادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
إِنَّ عِبَادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ ۚ وَكَفَىٰ بِرَبِّكَ وَكِيلًا
فَادْخُلِي فِي عِبادِي
یعنی عبد سلوکی.
✨همه انسان ها، بنده خدای متعال هستند، اما در مقام اراده و سلوک نیز بنده شدن، قرب است.
✨ چنین فردی، تمام ساحتهای زندگی اش را عبدانیت پر کرده است.
✨مانند حضرت مسیح
لَّن يَسْتَنكِفَ الْمَسِيحُ أَن يَكُونَ عَبْدًا لِّلَّهِ وَلَا الْمَلَائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ
✨ یا حضرت خضر
عَبْدًا مِّنْ عِبَادِنَا آتَيْنَاهُ رَحْمَةًمِنْ عِندِنَا وَعَلَّمْنَاهُ مِن لَّدُنَّا عِلْمًا
✨مراد این آیات، عبد سلوکی است و رحمتی که در ادامه است، به خاطر این عبد بودن است.
✨ در داستان بشر حافی، امام کاظم علیه السلام فرمودن این مولای شما عبد است یا حر.
وقتی خادم گفت: معلوم است، حر.
امام فرمودند: اگر عبد بود، این گونه عمل نمیکرد!
✨بنابراین، برای رسیدن به قرب باید عبد بودن را تمرین کنیم.
#اسرارالصلاة_جلسه14
#رابطه_حق_وخلق
نسيم حكمت (اطلاعرساني آثار و دروس استاد حجت الاسلام و المسلمين سيد يدالله يزدان پناه دام ظله)
https://eitaa.com/nasimehekmat