eitaa logo
نسیم حکمت
5.8هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
108 ویدیو
151 فایل
اطلاع‌رساني آثار و دروس حضرت استاد حجت الاسلام و المسلمين سيد يدالله يزدان پناه دام ظله
مشاهده در ایتا
دانلود
20150304091438-9715-27.pdf
334.6K
📖 #جزوات_طلبگی (۶۲) 📝 بررسی اصول و مبانی تأویل عرفانی از منظر روایات ✏️ #استاد_یزدان_پناه 🔖🔖 خانه طلاب جوان 🔰🔰 @khaneTolab https://eitaa.com/nasimehekmat
✅ نکته ای برای مشتاقان حقیقت در فلسفه بحث اسماء و صفات الهی مطرح شده است، ولی اوجش را باید در عرفان نظری دنبال نمود. گرچه صدرا این بحث را به جای خوبی رسانده و اصل مساله را حل نموده و کلیدش را ارایه کرده است، ولی از مفصلات آن بحث نکرده است. لذا بحث اسماءحسنی را باید در عرفان نظری پی گرفت. محمدتقی مجلسی پدر علامه محمدباقر مجلسی، در نامه ای به ملامحمد طاهر قمی، و در پاسخ به اعتراضات این شخص نسبت به مبانی عرفانی و دیدگاه های عرفا، چنین می گوید: «اگر ابن عربی و شاگردانش نبودند، شما بحث اسماء حسنی را خوب می فهمیدید؟» اصلا علم اسماء حسنی یک علم شریف است و هنر می خواهد و این جز از فضای علم عرفان نظری بر نمی آید. در فلسفه نهایت چند اسم از اسماء الهی حل شده است، اسمائی همچون حیّ و علیم و قدیر و حکیم و نهایتا چند اسم دیگر؛ اما در عرفان نظری عمده اسماء الله و بلکه ربط اسماء به هم، ضوابط ارتباطشان و این که مرکز ثقلشان چیست، بحث شده است. ✳️ آدم وقتی این ها را می خواند، تازه می فهمد که اهل بیت علیهم السلام آن چه در مورد اسماء فرمود، چه معنایی دارد. https://eitaa.com/nasimehekmat
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️ 🌴صلوات خاصه آقا امام باقر علیه السلام🌴 «اللَّهُمَ صَلِ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍ بَاقِرِ الْعِلْمِ وَ إِمَامِ الْهُدَى وَ قَائِدِ أَهْلِ التَّقْوَى وَ الْمُنْتَجَبِ مِنْ عِبَادِكَ اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهُ عَلَماً لِعِبَادِكَ وَ مَنَاراً لِبِلَادِكَ وَ مُسْتَوْدَعاً لِحِكْمَتِكَ وَ مُتَرْجِماً لِوَحْيِكَ وَ أَمَرْتَ بِطَاعَتِهِ وَ حَذَّرْتَ مِنْ مَعْصِيَتِهِ فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ وَ رُسُلِكَ وَ أُمَنَائِكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ» https://eitaa.com/nasimehekmat
🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 شهادت امام باقر علیه السلام تسلیت باد. #امام_باقر علیه السلام #مقام_علمی_اهلبیت علیهم السلام قَالَ وَهْبُ بْنُ وَهْبٍ الْقُرَشِيُّ سَمِعْتُ الصَّادِقَ علیه السلام يَقُولُ: قَدِمَ وَفْدٌ مِنْ أَهْلِ فِلَسْطِينَ عَلَى الْبَاقِرِ علیه السلام فَسَأَلُوهُ عَنْ مَسَائِلَ فَأَجَابَهُمْ ثُمَّ سَأَلُوهُ عَنِ الصَّمَدِ ... ثُمَّ قَالَ علیه السلام: لَوْ وَجَدْتُ لِعِلْمِيَ الَّذِي آتَانِيَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ حَمَلَةً لَنَشَرْتُ التَّوْحِيدَ وَ الْإِسْلَامَ وَ الْإِيمَانَ وَ الدِّينَ وَ الشَّرَائِعَ مِنَ «الصَّمَدِ». وهب بن وهب قرشی می گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمود: گروهی از اهل فلسطین به محضر امام باقر علیه السلام رسیدند و از مسایل مختلفی از ایشان سوال نمودند. سپس از [وصف] الصمد سوال پرسیدند... [حضرت بعد از پاسخ مفصلی که در تفسیر این اسم الهی بیان داشتند در پایان چنین فرمودند:] اگر جان پذیرایی، برای علمی که خداوند عز وجل به من عطا نموده است، می یافتم، همانا توحید و اسلام و ایمان و دین و تمام شرایع را از صمد، نشر می دادم. (توحید صدوق، ص 92) https://eitaa.com/nasimehekmat
🌹🌸🌷🌹🌸🌷🌹🌸🌷🌹🌸🌷🌹🌸🌷🌹🌸🌷 امام هادی علیه السلام فرمودند: « مَن تَواضَعَ فِِی الدُّنیا لِاخوانِهِ فَهُوَ عِندَ اللهِ مِنَ الصِّدّیقینَ وَ مِن شیعَةِ عَلِیِّ بنِ أَبِی طالبٍ حَقّاً.» کسی که در معاشرت با برادران دینی خود، تواضع کند، به راستی چنین کسی نزد خدا از صدّیقین و از شیعیان علی بن ابی طالب خواهد بود. (احتجاج، ج1، ص 460) https://eitaa.com/madresehbagherain https://eitaa.com/nasimehekmat
کتاب «تأملاتی در فلسفه فلسفه اسلامی» تالیف استاد یزدان پناه، در همایش کتاب سال حوزه در سال 1397، به عنوان اثر شایسته تقدیر و همچنین اثری با عنوان محور ویژه شناخته شد.
#کلام_استاد 🔰ولایت پذیری🔰 🍃🌸 نام سوره «مائده» را سوره «ولایت پذیری» می‌گذارم . 🍃🌸 در این سوره، صحبت «بلغ ما انزل الیک» و «الیوم اکملت لکم دینکم» و... است. ابتدای سوره نیز، بحث عهد و میثاق است که خداوند یادآور می‌شود که اگر به آن عمل نکنید، گرفتار خواهید شد. ♦️با این توضیحات، این سوره، سوره «امیر المومنین» علیه السلام است.♦️ این سوره: 🔸هم قبل الغدیر (بلغ ما انزل الیک) 🔸و هم حین الغدیر (الیوم اکلمت لکم) 🔸و هم بعد الغدیر (اوفوا بالعقود) را شامل می‌شود. #عرفان_در_وادی_عمل #ایمان https://eitaa.com/nasimehekmat
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 ✨عنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: خَطَبَ رَسُولُ اللَّهِ ع فِي حَجَّةِ الْوَدَاعِ، فَقَالَ: ✨«يَا أَيُّهَا النَّاسُ وَ اللَّهِ مَا مِنْ شَيْءٍ يُقَرِّبُكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ وَ يُبَاعِدُكُمْ مِنَ النَّارِ إِلَّا وَ قَدْ أَمَرْتُكُمْ بِهِ وَ مَا مِنْ شَيْءٍ يُقَرِّبُكُمْ مِنَ النَّارِ وَ يُبَاعِدُكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ إِلَّا وَ قَدْ نَهَيْتُكُمْ عَنْهُ.» ✨ابوحمزه ثمالی از امام باقر علیه السلام نقل می‌کند که فرمود: پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم در حجه‌الوداع فرمود: ✨«ای مردم! به خدا سوگند هیچ چیزی نیست که شما را به بهشت نزدیک و از جهنم دور کند مگر اینکه من شما را به آن امر نمودم و هیچ چیزی شما را به جهنم نزدیک و از بهشت، دور نمی‌کند مگر اینکه من شما را از آن باز داشتم.» (اصول کافی، ج 2، ص 74) https://eitaa.com/nasimehekmat
قال الامام الکاظم علیه السلام: 🔶من أرادَ أن یکنَ أقوَی النّاسِ فَلیتَوکل عَلی الله 🔸هر که می‌خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید. 📝بحار الانوار، ج. ۷، ص. ۱۴۳ 💐میلاد سراسر نور باب الحوائج،اسوه استقامت و صبر و حلم،امام موسی کاظم را بمحضر فرزندان گرامیشان،حضرت امام رضا و حضرت فاطمه معصومه علیهماالسلام و حضرت صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه شیعیان و شیفتگان و محبین حضرتشان تبریک و شادباش عرض مینماییم 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac https://eitaa.com/nasimehekmat
🌴السلام علیک یا أباعبدالله الحسین🌴 ✅علامه طباطبایی: کاش مرثیه‌خوان بودم! یک بار شخصی به محضر علامه آمده بود، اما ایشان را نمی‌شناخت و به همین سبب سخنان ناپسندی گفـته بود. وقـتی فهمید شخصی که رو‌به‌روی وی نشسته، علامه طباطبائی است، اظهار شرمندگی و عذرخواهی کرد و به ایشان گفت: «من گمان نمی‌کردم که شما حضرت علامه طباطبائی باشید و از ظاهرتان این گونه تصور کردم که یک مرثیه‌خوان (امام حسین) هستید!» علامه فرمود: «ای کاش بنده یک مرثیه‌خوان حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام بودم! همه سال‌هایی که سرگرم درس و بحث بوده‌ام، با یک مرثیه‌خوانی امام حسین برابری نمی‌کند!» https://eitaa.com/nasimehekmat
🔰روش‌شناسی صدرا🔰 ✅راه‌های فهم بهتر نظریات صدرا: ❇️برای فهم متون صدرا ابتدا باید ببینیم او چه کرده است؛ یعنی 1️⃣ ابتدا باید یک مبحث مشخص را در چند کتاب‌ صدرا بررسی کنیم، تا بفهمیم چه کرده است. 2️⃣ هویت نکته‌ عمیقی که صدرا گفته را پیدا کنیم، سپس تأمل عقلانی افزوده خودمان را کنار آن، قرار دهیم. ❌اکثر اشکالاتی که به صدرا شده، غالباً وارد نیست. 🔸با صدرا باید همراه شد.🔸 شیوه استدلال صدرا نیز متفاوت است. قلم صدرا در استدلال به سرعت پیش می‌رود و مانند دیگران نیست که بایستد و با تمام جوانب بنگارد. برخی مقدمات را به شکل مرتب می‌نویسند اما صدرا قلم سحاری دارد یعنی در فهم، استدلال می‌کند نه اینکه در استدلال بفهمد [ صدرا، آنچه را فهمیده است، در قالب استدلال در می‌آورد؛ نه اینکه استدلال کند تا بفهمد.] 💠باید پشت صحنه کارهای صدرا را فهمید.💠 ✅در فیلسوفانی مانند صدرا، اول باید خوب فهمید، بعد اگر اشکالی به ذهن آمد، فاصله گرفت. https://eitaa.com/madresehbagherain https://eitaa.com/nasimehekmat
تخت فولاد اصفهان
◼️◼️◾️◾️▪️▪️◾️◾️◼️◼️ 🌴 السلام علیک ایها العبد الصالح المطیع لله و لرسوله 🌴 مشک برداشت که سیراب کند دریا را رفت تا تشنگی‌اش آب کـند دریا را آب روشن شد و عکـس قمر افتاد در آب ماه می‌خواست که مهتاب کند دریا را تشنه می‌خواست ببیند لـب او را دریا پس ننوشید که سیراب کند دریا را کوفه شد علقمه، شقّ القمری دیگر دید ماه افتاد که محراب کند دریا را تـا خجالت بکشد، سرخ شود چهره آب زخم می‌خورد که خوناب کند دریا را ناگهان موج برآمد که رسید اقیانوس تا در آغوش خودش خواب کند دریا را آب مهریّه ی گل بود والّا خـورشید در توان داشت که مرداب کند دریا را روی دست تو ندیده است کسی دریا را چون خدا خواست که نایاب کند دریا را (سید حمید رضا برقعی) https://eitaa.com/nasimehekmat
◼️◼️◾️▪️▪️▪️◾️◾️◼️◼️ 🌴 السلام علیک یا اباعبدالله الحسین 🌴 امام حسین علیه السلام در شب عاشورا خطاب به یارانش: «فَإِنْ كُنْتُمْ قَدْ وَطَّنْتُمْ أَنْفُسَكُمْ عَلَى مَا وَطَّنْتُ نَفْسِي عَلَيْهِ، فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ إِنَّمَا يَهَبُ الْمَنَازِلَ الشَّرِيفَةَ لِعِبَادِهِ بِاحْتِمَالِ الْمَكَارِهِ... وَ اعْلَمُوا أَنَّ الدُّنْيَا حُلْوَهَا وَ مُرَّهَا حُلُمٌ، وَ الِانْتِبَاهَ فِي الْآخِرَةِ» اگر جانتان را در همان جایی که جان من وطن گزیده، جای داده اید، پس بدانید که خداوند منازل شریف را در پی تحمل سختی ها اعطا می نماید، ... و بدانید که دنیا شیرین و تلخش، خواب است و بیداری در آخرت است. (تفسير منسوب به امام حسن عسكري عليه السلام، ص: 219) https://eitaa.com/nasimehekmat
📢📢📢📢📢📢📢 برنامه دروس استاد یزدان پناه در سال تحصیلی 1398- 1399 با سلام به اطلاع سروران گرامی می رساند به توفیق الهی دروس استاد یزدان پناه از روز شنبه 30 شهریورماه 1398 آغاز خواهد شد. https://eitaa.com/nasimehekmat
📖در مورد فلسفه اسلامی دو کار بر عهده حکمت دوستان است: 1️⃣ ما وارث یک تراث عظیم در فلسفه به عنوان فلسفه اسلامی هستیم. حداقل کاری که باید انجام دهیم این است که این میراث گران بها را برای آیندگان نگاه داریم. فلسفه‌ای که منسجم و محکم و دارای مبانی معرفت شناختی، هستی شناختی، خداشناسی و آخرت شناختی و.. که بسترهای ویژه ای را برای دین شناسی فراهم نموده است. 2️⃣ بحث امتدادها است. در جای خودش گفته شده است که چه ظرفیت هایی در حکمت اسلامی در این خصوص وجود دارد. 🔘در مورد تراث حکمت اسلامی، منابع دست اول در دسترس ما هست. ✔️ولی در مورد امتدادها وضعیت آموزشی ما به گونه‌ای است که چیزی اصلا وجود ندارد. 98/6/24 https://eitaa.com/madresehbagherain https://eitaa.com/nasimehekmat
⭕️📢📢📢📢📢⭕️ با سلام خدمت سروران گرامی به اطلاع می رساند امکان حضور خواهران در دروس استاد یزدان پناه فراهم است. قسمت بالای مسجد آیت الله جوادی آملی مخصوص خواهران است. لذا خواهرانی که شرایط و امکان حضور در دروس استاد را دارند با هماهنگی با مسئول کلاس و اطلاع از شرایط حضور، می توانند در کلاس شرکت نموده و از این فرصت بهره مند گردند.
🔰 وجه نياز به فلسفه با دو رويكرد پيشيني و پسيني يکي از بحث‌هاي کلان دربارة علم فلسفه، که در زمرة بحث‌هاي «فلسفة فلسفه» قرار مي‌گيرد، تبيين وجه نياز به فلسفه است. فيلسوف بايد براي اين پرسش که: «چه ضرورتي براي پرداختن به علم فلسفه وجود دارد؟» پاسخ خوبي داشته باشد. به اين پرسش، و به‌طور کلي به پرسش از وجه نياز به يک علم، به دو شيوه مي‌توان پاسخ گفت: پسيني و پيشيني. 1️⃣ منظور از پاسخ‌گويي به شيوة پسيني اين است که پس از شکل‌گيري يک علم و فراهم آمدن دسته‌اي از گزاره‌هاي علمي، عالماني که با آن علم سروکار دارند، بررسي مي‌کنند که اين علم موجود، که داراي دسته‌اي از گزاره‌هاست، چه نيازي را پاسخ مي‌گويد و پرداختن بدان چه ضرورتي دارد. به ديگر بيان، بررسي وجه نياز به يک علم در شيوة پسيني، پس از شکل‌گيري آن علم و با توجه به آنچه که تحقق يافته است، صورت مي‌گيرد. 2️⃣ اما شيوة ديگر اين است که با صرف‌نظر از اينکه علمي پديد آمده و مسائل ويژه‌اي را يافته و به نيازهايي هم پاسخ مي‌دهد، به تأمل دربارة وجه ضرورت آن علم پرداخته شود. پس از روشن شدن موضوع يک علم و سنخ‌شناسي مسائل آن، مي‌توان چنين تأملي را آغازيد. در اين شيوه، به اينکه اين علم پديد آمده و مجموعه‌اي از مسائل را نيز در خود دارد، توجه نمي‌شود، بلکه بررسي‌گر نظر خود را از علم موجود بر مي‌گرداند، و به اين نکته مي‌انديشد که اين علم بر اساس موضوعي که دارد، چه نيازي را بر طرف خواهد کرد و چه ضرورتي را پاسخ خواهد گفت. بنابراين اگر هيچ مسئله‌اي هم از آن علم مطرح نشده باشد، اين‌گونه از بررسي جاي دارد و اصلا وابسته به تعداد مسائل و حجم مباحث علم نيست. بسته به نوع تبييني که ارائه مي‌شود، بدين شيوه حتي مي‌توان روش آن علم را نيز تبيين و تعيين کرد. بنابراين پس از اينکه موضوع فلسفه به‌خوبي مشخص شد، مي‌توان به تبيين وجه نياز بدان پرداخت. اين شيوه، شيوة پيشيني است. ✅ علامه طباطبايي در كتاب نهايه الحكمه وجه نياز به فلسفه را به شيوه پيشيني بيان كرده است. (برگرفته از دروس خارج نهايه الحكمه) https://eitaa.com/nasimehekmat
✅متن اصلاحی که استاد امروز 1398.7.1 دوشنبه در کلاس بیان داشتند به شرح ذیل می باشد: «بهتر است متن علامه اینگونه می بود: ینقسم الموجود الی 1- ما وجوده فی نفسه و نسمیه وجود المستقل ای المستقل بالتعقل و الاشاره بحسب الخارج و الوجود المحمولی او النفسی 2- و ما وجوده فی غیره و نسمیه الوجود الرابط و هذا الوجود الرابط علی انواع: 1. قیل النوع الاول الوجود الرابط فی مطابَق القضایا، غایة ما یقال فی الاستدلال علیه: ان هناک قضایا صادقة منطبقة علی الخارج عن موطن القضایا سواء کان فی الذهن او الخارج من الحقایق الفلسفیة و المنطقیة و الماهویة الخارجیة کهذا الوجود علة و الانسان کلی و زید قائم و الانسان ضاحک و هذه القضایا تنطبق بموضوعاتها و محمولاتها علی الخارج عن موطنها بمعنی ان لها حقائق خارجیة بالمعنی الاعم بالنظر الأدق حتی فی الحقائق الفلسفیة و المنطقیة، لأن لها حظّاً من الوجود. و أیضا مرکبات تقییدیة مأخوذة من هذه القضایا من حیث الکشف عن الخارج کعلیة هذا الوجود و کلیة الانسان و قیام زید و ضحک الانسان. المراد من هذه القضایا، قضایا موضوعاتها بحسب الخارج غیر محمولاتها لأنا نجد مثلا لیس القیام نفس زید بعینه و لا زیدٌ نفس القیام بعینه، و هکذا فی سائر الامثلة مع أنا نجد بحسب الحس و الاستدلال بین اطرافها المتغایرة فی الخارج من الامر الذی نسمیه نسبة و ربطا و اتصافا فی الخارج، ما لا نجده فی الموضوع فی الخارج وحده و لا فی المحمول فیه وحده و لا بین الموضوع و غیر المحمول بحسب الخارج و لا بین المحمول و غیر الموضوع بحسبه، فهناک ای فی الخارج عن موطن القضایا و بحسب مطابَقها فی الخارج أمر موجود وراء الموضوع و المحمول فهذه النسبة، نسبة خارجیه فی موطن مطابق هذه القضایا فی الخارج و هی غیر النسبة و الربط الموجود فی موطن نفس هذه القضایا ای الرابط بحسب الاصطلاح المنطقی. و لیست هذه النسبة الخارجیة منفصلة الذات عن الطرفین فی الخارج بحیث تکون ثالثتهما و مفارقة لهما کمفارقة أحدِهما الآخرَ فی الخارج و إلا احتاجت إلی رابط فی الخارج یربطها بالموضوع و رابط آخر یربطها بالمحمول فکان المفروض ثلاثة خمسة و احتاج الخمسة إلی أربعة روابط أخر و صارت تسعة و هلمّ جرّا. فتسلسل اجزاء القضیة أو المرکب فی الخارج إلی غیر النهایة و هی محصورة بین حاصرین، هذا محال. فهی إذن موجودة فی الطرفین الخارجیین قائمة بهما قیام الربط بأطرافها و قیام أمر تعلقی بمتعلقه فهذه لیست بخارجة منهما من غیر أن تکون عینهما أو جزءهما أو عین احدهما أو جزءه و لا أن تنفصل منهما. فهذه النسبة الخارجیة لایمکن تعقلها بحسب الخارج و الإشارة إلی ذاتها فی الخارج علی ماهی علیها إلا بتعقّل طرفیها و فیهما، مع انّها لیست عینهما. لهذا کان وجودها فی غیرها و مع تعقل غیرها فی الخارج. فهذه فی حد ذاتها لیست إلا الربط بطرفیها و لا یمکن الإشارة بحسب ذاتها فی الخارج مستقلة عن طرفیها و لایمکن تعقلها علی ما هی علیها و بما أنها حقیقیة ربطیة خارجیة من دون أطرافها فهی هویة ربطیة تعلقیة حرفیة غیر مستقلة بالمفهوم بحسب الخارج، نحو وجودها انها نفس الربط و التعلق بالغیر لا أن لها ذاتا لها الربط. و الطرفان الخارجیان اللذان وجودها فیهما هما بخلافه فهذان مستقلان بالمفهومیة و یمکن الإشارة إلیهما بحسب ذاتهما فی الخارج بالاستقلال و إن کان غیر موجودَین إلا مع القیام بالغیر کالأعراض فهما موجودان فی نفسه من دون أن یکونا فی غیره بحسب ذاته. نحو وجودهما أنهما استقلالیٌّ غیر تعلقی فهما هویتان استقلالیتان اسمیتان. فثبت أن من الموجود ما وجوده فی نفسه و هو المستقل أی المستقل بالمفهومیه و التعقل و الاشاره، و منه ما وجوده فی غیره و غیر مستقل بالمفهومیه و هو الرابط. و قد ظهر مما تقدم أن معنی توسط النسبة بین الطرفین فی الخارج کون وجودها قائما بالطرفین موجودا فیهما رابطا بینهما. 2. و من أنواع الوجود الرابط النسب و الاضافات الخارجیه... 3. و منها الوجود الرابط فی المعالیل... » https://eitaa.com/nasimehekmat