eitaa logo
تفسیر و فقه آل محمد (ع)
69 دنبال‌کننده
1 عکس
0 ویدیو
0 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی و نشر آثار استاد نصیری گیلانی nasirigilani.ir کانال استاد: @nasirigilani_ir ارتباط با ما: @nasirigilani_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه 1240 (10/2/1403) جمع بندی روایات در زمینه حکم خوابیدن مرد و زن یا دو مرد و دو زین زیر یک لحاف: بخشی از روایات ناظر به خوابیدن دو همجنس زیر یک لحاف است: (11 روایت) یک؛ اگر دو مرد یا دو زن (دو همجنس) زیر یک لحاف بخوابند و رابطه جنسی محدود (بدون دخول) داشته باشند، حد زنا (صد تازیانه) بر آنان جاری است. دو؛ اگر دو مرد یا دو زن زیر یک لحاف برهنه بخوابند، حد زنا (صد تازیانه) بر آنان جاری می گردد. برهنه خوابیدن دو مرد و دو زن حداقل به معنای برقراری رابطه جنسی محدود (بدون دخول) است. سه؛ اگر دو مرد یا دو زن با لباس و بدون رابطه جنسی محدود زیر یک لحاف بخوابند، از سی تا صد تازیانه می خورند. (تعزیر) چهار؛ اگر دو مرد یا دو زن زیر یک لحاف بخوابند و رابطه جنسی از نوع لواط یا مساحقه انجام گیرد، به ترتیب حد لواط (یکی از سه نوع عقوبت) یا حد مساحقه (صد تازیانه) اجرا می گردد. یازده روایت ناظر به این دو حکم است. بخشی از روایات ناظر به خوابیدن زن و مرد زیر یک لحاف است: (9 روایت) این دست از روایات دو دسته هستند: شماری از روایات تعزیر و شماری دیگر حد اعلام می کنند. روایات دسته نخست (حد تعزیر) مقدم اند: یک؛ موافق منطق حاکم به شریعت است (جرائا وفاقا) وقتی زنایی اتفاق نیافتاد، نباید حد زنا جاری شود. شاهد مدعا این روایت است: 34278- 9- «3» وَ عَنْ حُمَيْدِ بْنِ زِيَادٍ عَنِ ابْنِ سَمَاعَةَ عَنْ غَيْرِ وَاحِدٍ عَنْ أَبَانٍ وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبَانٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِذَا وُجِدَ الرَّجُلُ وَ الْمَرْأَةُ فِي لِحَافٍ وَاحِدٍ قَامَتْ «4» عَلَيْهِمَا بِذَلِكَ بَيِّنَةٌ وَ لَمْ يُطَّلَعْ مِنْهُمَا عَلَى «5» سِوَى ذَلِكَ جُلِدَ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ. دو؛ مخالف قرآن است؛ زیرا قرآن برای زنا صد تازیانه معین کرده است: الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِئَةَ جَلْدَةٍ وَلَا تَأْخُذْكُمْ بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآَخِرِ وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ سه؛ موافق اصل برائت و اصل تاکید شریعت بر کاستن و حذف حدود در موارد مشتبه است. چهار؛ موافق عمل شهرت عظیمه اصحاب است. @nasirigilani_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(سال سیزدهم) 🔸 الشیعه : أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا 🔹 جلسه: 1237 🗓 دوشنبه 3 اردیبهشت 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: ادامه بررسی فقهی روایات: «بابُ ثُبُوتِ التَّعْزِيرِ بِحَسَبِ مَا يَرَاهُ الْإِمَامُ عَلَى الرَّجُلَيْنِ وَ الْمَرْأَتَيْنِ وَ الرَّجُلِ وَ الْمَرْأَةِ إِذَا وُجِدَا فِي لِحَافٍ وَاحِدٍ أَوْ ثَوْبٍ وَاحِدٍ مُجَرَّدَيْنِ مِنْ غَيْرِ ضَرُورَةٍ وَ لَا قَرَابَةٍ وَ يُقْتَلَانِ فِي الرَّابِعَةِ» @nasirigilani_lectures
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 (سال چهارم) 🔹 جلسه: 187 🗓 دوشنبه 3 اردیبهشت 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: ادامه تفسیر آیه شریفه «وَلَقَدْ آَتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَقَفَّيْنَا مِنْ بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ وَآَتَيْنَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ أَفَكُلَّمَا جَاءَكُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوَى أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَرِيقًا كَذَّبْتُمْ وَفَرِيقًا تَقْتُلُونَ» (بقره، 86) @nasirigilani_lectures
سلام علیکم، اعظم الله اجورنا و اجورکم. فردا یکشنبه، به علت مشکلی غیر مترقبه درس استاد برگزار نمی شود. اعتذار
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(سال سیزدهم) 🔸 الشیعه : أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا 🔹 جلسه: 1238 🗓 شنبه 8 اردیبهشت 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: ادامه بررسی فقهی روایات: «بابُ ثُبُوتِ التَّعْزِيرِ بِحَسَبِ مَا يَرَاهُ الْإِمَامُ عَلَى الرَّجُلَيْنِ وَ الْمَرْأَتَيْنِ وَ الرَّجُلِ وَ الْمَرْأَةِ إِذَا وُجِدَا فِي لِحَافٍ وَاحِدٍ أَوْ ثَوْبٍ وَاحِدٍ مُجَرَّدَيْنِ مِنْ غَيْرِ ضَرُورَةٍ وَ لَا قَرَابَةٍ وَ يُقْتَلَانِ فِي الرَّابِعَةِ» @nasirigilani_lectures
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 (سال چهارم) 🔹 جلسه: 187 🗓 دوشنبه 3 اردیبهشت 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: ادامه تفسیر آیه شریفه «وَلَقَدْ آَتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَقَفَّيْنَا مِنْ بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ وَآَتَيْنَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ أَفَكُلَّمَا جَاءَكُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوَى أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَرِيقًا كَذَّبْتُمْ وَفَرِيقًا تَقْتُلُونَ» (بقره، 86) @nasirigilani_lectures
✳️ جمع بندی روایات در زمینه حکم خوابیدن مرد و زن یا دو مرد و دو زن زیر یک لحاف: از بررسی ده جلسه ای درس خارج فقه و تحلیل سندی و دلالی بیست و پنج روایت که در کتاب وسائل الشیعه با عنوان «بابُ ثُبُوتِ التَّعْزِيرِ بِحَسَبِ مَا يَرَاهُ الْإِمَامُ عَلَى الرَّجُلَيْنِ وَ الْمَرْأَتَيْنِ وَ الرَّجُلِ وَ الْمَرْأَةِ إِذَا وُجِدَا فِي لِحَافٍ وَاحِدٍ أَوْ ثَوْبٍ وَاحِدٍ مُجَرَّدَيْنِ مِنْ غَيْرِ ضَرُورَةٍ وَ لَا قَرَابَةٍ وَ يُقْتَلَانِ فِي الرَّابِعَةِ» بازتاب یافته است و نیز پس از بررسی دیدگاه فقیهان مکرم شیعه، نتایج ذیل قابل استفاده است: 🔹بخشی از روایات ناظر به خوابیدن دو همجنس زیر یک لحاف است: (11 روایت) یک؛ اگر دو مرد یا دو زن (همجنس) زیر یک لحاف بخوابند و رابطه جنسی محدود (بدون دخول) داشته باشند، حد زنا (صد تازیانه) بر آنان جاری است. دو؛ اگر دو مرد یا دو زن زیر یک لحاف برهنه بخوابند، حد زنا (صد تازیانه) بر آنان جاری می گردد. برهنه خوابیدن دو مرد و دو زن حداقل به معنای برقراری رابطه جنسی محدود (بدون دخول) است. سه؛ اگر دو مرد یا دو زن با لباس و بدون رابطه جنسی محدود زیر یک لحاف بخوابند، از سی تا صد تازیانه می خورند. (تعزیر) چهار؛ اگر دو مرد یا دو زن زیر یک لحاف بخوابند و رابطه جنسی از نوع لواط یا مساحقه انجام گیرد، به ترتیب حد لواط (یکی از سه نوع عقوبت) یا حد مساحقه (صد تازیانه) اجرا می گردد. یازده روایت ناظر به این دو حکم است. 🔹بخشی از روایات ناظر به خوابیدن زن و مرد (دو جنس) زیر یک لحاف است: (9 روایت) این دست از روایات دو دسته هستند: شماری از روایات تعزیر و شماری دیگر حد اعلام می کنند. 🔹 در تحلیل و جمع نهایی روایات می توان گفت که روایات دسته نخست (حد تعزیر) به دلایل ذیل مقدم اند: یک؛ موافق منطق حاکم به شریعت است (جرائا وفاقا) وقتی زنایی اتفاق نیافتاد، نباید حد زنا جاری شود. شاهد مدعا این روایت است: «عَنْ حُمَيْدِ بْنِ زِيَادٍ عَنِ ابْنِ سَمَاعَةَ عَنْ غَيْرِ وَاحِدٍ عَنْ أَبَانٍ وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبَانٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِذَا وُجِدَ الرَّجُلُ وَ الْمَرْأَةُ فِي لِحَافٍ وَاحِدٍ قَامَتْ عَلَيْهِمَا بِذَلِكَ بَيِّنَةٌ وَ لَمْ يُطَّلَعْ مِنْهُمَا عَلَى سِوَى ذَلِكَ جُلِدَ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ.» دو؛ مخالف قرآن است؛ زیرا قرآن برای زنا صد تازیانه معین کرده است: «الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِئَةَ جَلْدَةٍ وَلَا تَأْخُذْكُمْ بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآَخِرِ وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ» و زنا غیر از خوابیدن کنار یکدیگر در یک بستر است. سه؛ تعزیر موافق اصل برائت است. چهار: تعزیر موافق اصل تاکید شریعت بر کاستن و حذف حدود در موارد مشتبه است. پنج؛ تعزیر موافق شهرت عظیمه اصحاب است. @nasirigilani_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(سال سیزدهم) 🔸 الشیعه : أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا 🔹 جلسه: 1239 🗓 یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: ادامه بررسی فقهی روایات: «بابُ ثُبُوتِ التَّعْزِيرِ بِحَسَبِ مَا يَرَاهُ الْإِمَامُ عَلَى الرَّجُلَيْنِ وَ الْمَرْأَتَيْنِ وَ الرَّجُلِ وَ الْمَرْأَةِ إِذَا وُجِدَا فِي لِحَافٍ وَاحِدٍ أَوْ ثَوْبٍ وَاحِدٍ مُجَرَّدَيْنِ مِنْ غَيْرِ ضَرُورَةٍ وَ لَا قَرَابَةٍ وَ يُقْتَلَانِ فِي الرَّابِعَةِ» @nasirigilani_lectures
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 (سال چهارم) 🔹 جلسه: 189 🗓 یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: تفسیر آیه شریفه «وَلَمَّا جَاءَهُمْ کتَابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ وَکانُوا مِنْ قَبْلُ یسْتَفْتِحُونَ عَلَی الَّذِینَ کفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُمْ مَا عَرَفُوا کفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَی الْکافِرِینَ» (بقره،89) @nasirigilani_lectures
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(سال سیزدهم) 🔸 الشیعه : أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا 🔹 جلسه: 1240 🗓 دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: ادامه بررسی فقهی روایات: «بابُ ثُبُوتِ التَّعْزِيرِ بِحَسَبِ مَا يَرَاهُ الْإِمَامُ عَلَى الرَّجُلَيْنِ وَ الْمَرْأَتَيْنِ وَ الرَّجُلِ وَ الْمَرْأَةِ إِذَا وُجِدَا فِي لِحَافٍ وَاحِدٍ أَوْ ثَوْبٍ وَاحِدٍ مُجَرَّدَيْنِ مِنْ غَيْرِ ضَرُورَةٍ وَ لَا قَرَابَةٍ وَ يُقْتَلَانِ فِي الرَّابِعَةِ» @nasirigilani_lectures
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 (سال چهارم) 🔹 جلسه: 190 🗓 دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: ۱. ادامه تفسیر آیه شریفه «وَلَمَّا جَاءَهُمْ کتَابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ وَکانُوا مِنْ قَبْلُ یسْتَفْتِحُونَ عَلَی الَّذِینَ کفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُمْ مَا عَرَفُوا کفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَی الْکافِرِینَ» (بقره،89) ۲. بحث مفصل در چرایی عدم صراحت آیات قرآن در باره ولایت اهل بیت (ع) و چرایی عدم ذکر نام حضرت امیر (ع) در قرآن @nasirigilani_lectures