eitaa logo
نسرا گیلان
441 دنبال‌کننده
709 عکس
234 ویدیو
10 فایل
نسرا (نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
مشاهده در ایتا
دانلود
🎯 اگر در فضای مجازی به دوستمان حمله کردند، باید از او دفاع کنیم؟ 🔴 فرهنگ شبکه‌های اجتماعی مملو از خشونت کلامی است. آدم‌ها همدیگر را مسخره می‌کنند، ناسزا می‌گویند، برچسب‌های ناخوشایند به دیگران می‌زنند یا اصلاً دروغ می‌گویند. شاید به‌عنوان نظاره‌گر، گاهی این رفتارها برایمان خنده‌دار به نظر برسد، یا نمود بی‌انصافی و حرمت‌شکنی باشد. اما اگر کسی که مورد حمله قرار گرفته، آدمی باشد که از نزدیک می‌شناسیمش و با او صمیمیتی داریم، داستان شدیداً تغییر می‌کند. فرض کنید به دوست چندین ساله، همکار نزدیک، یا خواهر و برادرتان حمله کرده باشند، چه باید بکنید؟ 🔴 اگنس کالارد، فیلسوف پرآوازه، چند سال پیش بعد از نوشتن یادداشتی جنجالی در توییتر مورد حملۀ مجازی قرار گرفت. در آن چند روز سخت، احساس می‌کرد هر کس در توییتر از او دفاع می‌کند، مرهمی بر زخم‌هایش گذاشته. 🔴 او می‌نویسد: «روشن‌ترین خاطره‌ام از آن دوران این است که وقتی مردم در توییتر از من دفاع می‌کردند حس بسیار خوبی داشت: بدجور دلم می‌خواست مردم به دفاع از من به پا خیزند. خودم نیز دوست داشتم از خود دفاع کنم.» اما همسرش جلوی او را می‌گرفت. از نظر همسرش، آن جنگ هیچ ‌برنده‌ای نداشت: «هرگونه دفاع و هرگونه موضع‌گیری فقط به جنگ دامن می‌زند و کشمکش را تداوم می‌بخشد. همین است که هرچقدر مردم علیه این فرهنگ مبارزه می‌کنند، هیچ‌کس هنوز نتوانسته است نفرت‌پراکن‌ها را شکست دهد. 🔴 در دعواهای رایج در شبکه‌های اجتماعی، گاهی احساس می‌کنیم «جنگ» تمام‌عیاری بین دو طرفِ مشخص وجود دارد. اما دقیقاً همین نکته اشتباه است؛ چون در این دعواها، توده‌هایی بی‌شکل که موضع و استدلال روشنی ندارند، نقش اصلی را ایفا می‌کنند. 🔴 پس شاید بهترین راه، کنار کشیدن از این مبارزه‌ها باشد. جنگیدن در جنگی که امکان برنده‌شدن در آن وجود ندارد، منطقی نیست. کالارد می‌نویسد: اگر روزی مورد حملۀ مجازی قرار بگیرم «نقشه‌ام‌ این است که مبارزه نکنم. اگر بتوانم با کمی توضیح و شفاف‌سازی به اتهامات پایان دهم، چنین می‌کنم: مردم حق دارند حقیقت را بشنوند. اما، قبل از اینکه نقاب عمومی‌ام را کاملاً حول محور این نبرد سازمان‌دهی کنم، دست از تلاش برمی‌دارم». همین تحلیل، میزان انتظار او از دفاع دیگران از خودش را نیز مشخص می‌کند. 🔴 این انتظار که در حین حمله‌های مجازی، دوستانمان «شجاعت» به خرج دهند و در دفاع از ما صحبت کنند، نخستین گام در راه از دست دادن دوستانمان است. بنابراین نباید حمله‌های مجازی را به آزمون رفاقت و وفاداری تبدیل کرد. 🔴 اگر چنین انتظاری داشته باشیم، اتفاقی که می‌افتد از این قرار است: چند تن از دوستانمان، کم و بیش از ما دفاع می‌کنند، در نتیجه، به کسانی که ساکت مانده‌اند (یعنی اکثر دوستان) مشکوک می‌شویم. حالا باید دوستان جدیدی به‌جای آن‌ها پیدا کنیم که در چنین موقعیت‌هایی بی‌ملاحظه موضع عمومی بگیرند. بعد از چند وقت، در محاصرۀ آدم‌هایی قرار می‌گیریم که فکر می‌کنیم «دوستان واقعی» ما هستند، اما درواقع دیگر دوستی نداریم. و فقط تعدادی متحدِ پرسروصدا داریم که سرشان درد می‌کند برای دعواهای مجازی. 📌 آنچه خواندید مروری کوتاه است بر مطلب «اگر در فضای مجازی به من حمله کردند، بگذارید زنده به گورم کنند»که در بیست‌‌وپنجمین شمارۀ فصلنامۀ ترجمان علوم انسان منتشر شده است. این مطلب در تاریخ ۴ بهمن ۱۴۰۱ در وب‌سایت ترجمان نیز بارگذاری شده است. این مطلب نوشتۀ اگنس کالارد است و علیرضا شفیعی نسب آن را ترجمه کرده است. برای خواندن نسخه کامل این مطلب و دیگر مطالب ترجمان، به وب‌سایت ترجمان سر بزنید. 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://b2n.ir/q19375 ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
💠 استعاره فیل و فیل‌سوار 🔸یک فیل را در نظر بگیرید که شخصی بر روی آن سوار است و افسار فیل را کاملا در دست دارد. اگر از شما بپرسند برای جهت‌یابی و تعیین مسیر، تصمیم‌گیری بر عهده کدام است، احتمالا پاسخ خواهید داد شخص سوارکار مسیر را مشخص می‌کند. این فیل و این سوارکار، استعاره‌ای از ذهن شما هستند. بخش تحلیل‌گر و منطقی ذهن شما همان شخص سوار بر فیل و بخش احساسی، خودکار و غیر منطقی ذهن‌تان، همان فیل می‌باشد. 🔸این نظریه، توسط جاناتان هاید (Jonathan Haidt)، روانشناس آمریکایی و نویسنده کتاب “فرضیه خوشحالی” بخوبی تفسیر شده است. به نظر می‌رسد شخص سوار بر فیل که افسار حیوان را در دستش گرفته، رییس و راهبر است، اما کنترل شخص سوار بر حیوان متزلزل است. هر بار که فیل ٦ تنی و سوار ۶۰ کیلوگرمی بر روی جهت حرکت مخالف باشند، شخص سوار بر فیل خواهد باخت. ◀️ تمام دفعاتی که باشگاه ثبت‌نام کرده‌اید اما نرفته‌اید، تمام نصف شب‌هایی که به افرادی که نباید، پیام داده‌اید، تمام دفعاتی که با شنیدن بوی غذا رژیم خود را شکسته‌اید، برای انتخاب مسیر، فیلِ ذهنِ شما تصمیم گرفته است. البته بخش سومی هم در این استعاره وجود دارد و تاثیرگذار است: شکل مسیر. ◀️ اگر می خواهید کنترل فیل‌تان برایتان راحت‌تر باشد، باید مسیری را انتخاب کنید که برخلاف میل فیل‌تان نباشد یا حرکت در آن مسیر برایش طاقت‌فرسا و غیرممکن نباشد. در نهایت، راهکار رسیدن به موفقیت در این مسیر، این است که همیشه فیل و شخص سوار بر آن را با هم حرکت دهید و در واقع دو بخش احساسی و منطقی را به تعادل برسانید. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🔴 صحنه‌های غیراخلاقی را چه کسانی به سینما آوردند⁉️ ‼️داستان نفوذ به هالیوود! 🔺«هیچ‌ندان‌ها»! این عنوانی بود که آمریکایی‌های اصیل به سلاطین هالیوودی نسبت دادند. سلاطینی که هالیوود را از نو پی‌ریزی کردند و طوری در همه جای آن تولید و تکثیر شدند که دیگر جایی برای دانایان نماند! 🔺تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان، نویسندگان، مؤسسان استعدادیابی، قانون‌گذاران، پزشکان و گروه‌های امدادی و در نهایت فیلم‌سازان. همه و همه مشتی هیچ‌ندان بودند که برای ورود به صنعت سینما و فیلم‌سازی، نه آموزشی دیده بودند، نه دانشی داشتند و نه تجربه‌ای. اینها فقط تعدادی یهودی آس و پاس بودند که خانه و کاشانه خود را در اقصی نقاط اروپا رها کرده و به کشور پر زرق و برق آمریکا رفتند تا بخت زندگی خود را در آنجا بیازمایند. بختی که اتفاقاً با آن‌ها یار بود! 🔺یهودیان هالیوود یک چاشنی جادویی به این صنعت اضافه کردند. چیزی که آمریکایی‌های متمدن و البته مسیحی اجازه‌ی استفاده از آن را به خود ندادند: صحنه‌های غیراخلاقی‼️ این نسخه‌ای بود که مهاجران یهودی با اضافه کردنِ زنان و مردان خوش‌چهره، صحنه‌های رمانتیکِ آن‌چنانی و البته تبلیغات وسیع برای سینمای معتدل آمریکا بین سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۲۰ پیچیدند. ♦️یهودیان هالیوود، دست‌کم نسل اولی که صنعت سینما را پایه گذاردند، گروهی آشکارا همگن بودند که تجربه‌های کودکی‌شان آشکارا مشابه بود. 🔺 کارل لیملی (لمله) Carl Laemmle ، در سال ۱۸۶۷ در لاوپهایم، روستای کوچکی در جنوب‌غربی آلمان، به دنیا آمد. مادر محبوبش کمی پس از سیزدهمین سالگرد تولد لیملی درگذشت و او پدرش را، که تاجری ماجراجو و آس و پاس بود، متقاعد کرد اجازه بدهد برای امتحان بختش به آمریکا برود. همین لیملی بود که نهایتاً یونیورسال پیکچرز (Universal Pictures) را تأسیس کرد. 🔺 آدولف زوکر (زوکور – سوکور) Adolph Zukor زاده‌ی روستایی کوچک در منطقه انگورکاری توکی مجارستان بود. پدرش در دوره‌ی نوزادی زوکر مُرد و مادرش هم چند سال بعد. آدولف را نزد دائیش در همان حوالی فرستادند که حاخامی سرد و بی‌عاطفه بود. زوکرِ تنها، مستقل و محبت‌ندیده مثل لیملی اجازه گرفت به آمریکا برود و زندگی تازه‌ای را شروع کند. او بعدها پارامونت پیکچرز (Paramount Pictures) را بنیان نهاد. 🔺 ویلیام فاکس William Fox هم مجار بود. والدینش مهاجرت کرده بودند، ولی پدرش بی‌کفایت و مسئولیت‌ناپذیر بود. سال‌ها بعد، ویلیام در مراسم تشییع پدر روی تابوت آب دهان انداخت. پسر به ناچار نان‌آور شده بود و نوشابه، ساندویچ و دوده بخاری می‌فروخت. او در آینده این تجربه را در فاکس فیلم کورپوریشن (Fox Film Corporation) به کار گرفت. 🔺 لوئیس بی. میر (لویی) Louis B. Mayer می‌گفت فراموش کرده که دقیقاً در کجای روسیه و چه روزی به دنیا آمده است. او بعدها چهارم جولای را روز تولد خود خواند. میر با والدینش در نواحی دریایی کانادا زندگی می‌کرد. پدرش سقط‌فروش بود و کشتی‌های آسیب‌دیده را نجات می‌داد. لویس در نوجوانی علیه اقتدار پدر شورید، به بوستون رفت و کوشید کسب و کار سقط‌فروشی و نجات کشتی خود را راه بیاندازد و البته او در آینده بزرگ‌ترین استودیوی هالیوود را رهبری می‌کرد: مترو گلدوین مایر (Metro-Goldwyn-Mayer). 🔺 بنجامین وارنر، همسر، پسر و دختر نوزادش را در لهستان ترک کرد تا مانند بستگانش بخت خود را در آمریکا بیازماید. پس از دو سال پینه‌دوزی در بالتیمور، آن‌قدر پول جمع کرده بود که خانواده‌اش را از لهستان به آمریکا بیاورد. او سال‌ها در شرق آمریکا و کانادا با گاری‌اش دوره می‌گشت و خرت و پرت می‌فروخت تا بالاخره در یانگستاون اوهایو مستقر شد. در یانگستاون، پسرانش هری، سم، آلبرت و جک تصمیم گرفتند پول‌هایشان را روی هم بگذارند و یک پروژکتور بخرند. محصول این تصمیم شرکت نام آور برادران وارنر (Warner Bros) بود. ‼️نکته‌ی مهم و قابل تأمل در مورد یهودیان مهاجر، این بود که همگی آنها پس از ورود به آمریکا، گذشته‌ی خود را به باد فراموشی سپردند و به گونه‌ای با این کشور جدید هماهنگ و هم‌نوا شدند که گویی همان‌جا متولد شده و می‌خواهند به آن وفادار باشند. ‼️تمامی این افراد ضمن این‌که زندگی مشقّت‌باری در دوران کودکی، نوجوانی و حتی جوانی داشتند، نسبت به خانه و خانواده خود بی‌تفاوت و حتی متنفّر بودند. 📍در پایان می‌توان گفت، هالیوودِ قدرتمندِ امروز، حاصل تلاش و عقده‌گشایی عده‌ای یهودی مفلوک و درمانده است که سعی‌شان برای آمریکایی‌شدن به نتیجه رسید و به مرور زمان به فرمانروایان ابدی در صنعت پول‌ساز سینما بدل شدند. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
آشنایی با چند بیماری اینترنتی 😕 ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
💢سونامی سطحی‌نگری‼️ ✳️ سطحی‌نگری و ساده‌اندیشیِ روزافزونی که توسط به جامعه تزریق می‌شود، به منزله سونامی هولناکی گشته که هر آن می‌تواند کشور را درگیر یک بحران بی‌بازگشت کرده و به سمت ویرانی ببرد؛ آشوب‌های موسوم به زن زندگی آزادی که چند ماهی وقت و امکانات کشور را درگیر خود کرد، نمایشگاه کوچکی از عوارض سطحی‌نگری بود که به نمایش گذاشته شد و همگان به چشم خود دیدند که چه هزینه سنگینی را به دست کشور گذاشت! فوت شخصی که اتفاقا سابقه بیماری هم داشته است به نیروی انتظامی نسبت داده شد و عده‌ای نیز به راحتی و بدون هیچ دردسری این ادعا را پذیرفتند و به دنبال آن، آشوب‌های کذایی را رقم زدند! ✳️شعبه‌های سطحی‌نگری محدود به یک حادثه یا رخداد نیست؛ ⁉️آیا کسی که نشانه مردمی بودن یک مسئول یا عالم دین را پرخاشگری و کینه‌توزی عليه دیگر مسئولان کشور می‌داند، قربانی سطحی‌نگری نشده است؟ مگر دادوبیداد و عربده‌کشی یک شخصیت سیاسی، چه دردی از مردم را دوا خواهد کرد؟ آیا جز نشاندن آن شخص در صدر اخبار، دستاورد دیگری خواهد داشت؟! آیا این تصور که باید علمای دین فریاد برآورده و برای ارزانی فلان کالا فتوای حُرمت آن کالا را صادر کنند، برخاسته از سطحی‌نگری ‌نیست؟ آیا رسانه‌ای که تعداد بالای استیضاح و عزل وزرا را نشانه کارآمدی یک مجلس معرفی می‌کند در حال پمپاژ سطحی‌نگری به جامعه نیست؟ آیا سطحی‌نگریِ فرد و رسانه‌‌ای که تحقق همزمان "کاهش تورم" و "تداوم گرانی" را نشانه دروغگویی مسئولان قلمداد می‌کند روشن نیست؟ آیا منشا قضاوت حوادث بر اساس گزاره معروف "کار خودشونه!" سطحی‌نگری نیست؟و... همه این موارد تنها گوشه‌ای از نتایج و پیامدهای سطحی‌نگری است اما چاره چیست؟ چگونه می‌توان این روند فزاینده سطحی‌نگری را متوقف کرد؟ ✳️ باید اعتراف کرد که مقابله با این آفت به جهت آن که با نقاب آگاهی و رشد فکری(!) صورت می‌گیرد، کاری بس دشوار و طاقت‌فرسا است! بسیار شنیده می‌شود که برخی‌ها را عامل آگاه شدن مردم معرفی کرده و این‌گونه وانمود می‌کنند که گسترش فضای مجازی امکان فریب افکار عمومی را از بین برده است! غافل از آن که همین تصور از فضای مجازی، نقطه آغازین حیله و فریب رسانه‌ای است؛ گردانندگان فضای مجازی با تکیه بر همین تلقی است که اخبار و حوادث دروغ را به گونه‌ای هنرمندانه و بی هیچ استرسی منتشر کرده و در کنار آن توهم آگاهی را نیز به مخاطب تزریق می‌کنند تا راه هرگونه تعقل واقعی را مسدود نمایند؛ بدین ترتیب هم عطش حقیقت‌جویی انسان را سرکوب کرده و هم با انتشار جهت‌دار اخبار، عنان اختیار و فکر مخاطب را در دست می‌گیرند؛ ✅ به نظر می‌رسد تقویت مبانی معرفتی با آثار و کتب بزرگان دین و همچنین یادگیری روش تفکر صحیح، تنها راه فرار از سطحی‌نگری است و همین راهکار است که اجازه نمی‌دهد انسان با هر نسیم مجازی این سوی و آن سوی شود؛ و بالأخره گفتنی است بهترین راه برای مخالفان جمهوری اسلامی آن است که به هر نحو ممکن جامعه را از اندیشیدن عاقلانه محروم کرده و سرگرم سراب آگاهی کنند؛ چرا که محصول تفکر و تعقل صحیح، هر چه که باشد در سبد جمهوری اسلامی خواهد ریخت. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🔴 نان عده ای در زمین دشمن است! ♻️از دلار تا سکوی مجازی دشمن 🔺هر چقدر که کشورمان به دلار وابسته باشد، اقتصاد ما متزلزل و بی ریشه خواهد بود و آسیب های شدید اقتصادی و معیشتی در انتظار مردم و کشور است. در عوض، عده ای هستند که اساساً نانشان در این است که سرنوشت ملت و کشور همچنان به دلار گره بخورد، از همین رو با ارائه تحلیل های شبه علمی و با سنگ اندازی، اجازه نمی دهند که کشور را از دست دلار نجات دهیم. 💢در عرصه نیز اساساً نان عده ای در این است که فعالیت اینستاگرام، تلگرام، واتس اپ، توییتر و مانند آن در کشورمان آزاد باشد. در این میان، عده ای هستند که با فروش بیشتر پهنای باند خارجی و در حقیقت با فاسد شدن مردم و جوانان، سودهای نجومی می برند! ⚠️این تفکر مسموم با سنگ اندازی‌ها و ارائه تحلیل‌های سطحی و همچنین ایجاد اختلال محاسباتی در میان مسئولین و تصمیم گیران در واقع اجازه نمی‌دهد که ما در عرصه پیامرسان و شبکه اجتماعی، در دنیا حرف برای گفتن داشته باشیم. ⏪ متاسفانه برخی افراد نا آگاه و ساده اندیش هم با استدلالات و توجیه این افراد، فریب می خورند. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
💢تکنیک های انتخاباتی «پاره حقیقت گویی»؛ از جریان تحریف تا مهندسی رأی 📌این روزها اگر مشاهده کردید کاندیداها مدام بر روی یک وجه از موضوعات تاکید و از بیان همه‌ی ابعاد آن پرهیز می‌کنند؛ یعنی در تلاش هستند با قطعه قطعه کردن یک رویداد، بخش‌هایی از موضوع را حذف و بخش‌هایی که موجب انحراف مسیر تصمیم‌گیری رأی دهندگان به نفع خود می‌شود را پررنگ کنند. ⁉️در این روش چگونه بخش شناختی رأی دهندگان متأثر می‌شود؟ 🔺کاندیدا بر روی هست‌ها متمرکز می‌شود و این یعنی چون مخاطب ذهنیت خوبی در این موارد دارد با او همراه شده و حواسش از برنامه و حتی کارنامه‌ی فرد منحرف می‌شود. ♨️ پاره حقیقت گویی مخاطب را از مطالبه برنامه دور میکند. در این روش تحریف واقعیت نیز به راحتی رخ می‌دهد. 📌هنگام مشاهده مناظره ها و سخنرانی های کاندیداها، تنها چیزی که نباید رخ دهد؛ «هیجان زده شدن» است. عاقلانه و موشکافانه قول و فعل ها را بررسی کنید... ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🔶 عصر پساحقیقت، عصر بدبینی به مسئول و سازمان است 🔺رشد ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی و افزایش تعداد رسانه‌ها، از جمله رسانه‌های فاقد اعتبار، میزان انتشار اخبار نادرست در جامعه افزایش یافته و این موضوع، نیاز به راستی آزمایی را افزایش می‌دهد. 🔺«محمد لسانی» پژوهشگر رسانه به ایرنا می‌گوید خبر جعلی عامدانه تولید می‌شود و در تمام جهان، سلبریتی‌ها بلندگوی خبر جعلی هستند. در ایران هنوز مفهوم خبر جعلی به درستی شناخته نشده و در سرویس‌های شبهه و شایعه به آن پرداخته می‌شود. 🔺در وضعیت فعلی خیلی اشتباه است که خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های حاکمیتی و حاکمیت بگویند این طور هست یا این طور نیست! خب یک طرف ماجرا خود حاکمیت است. در عصر فرسایش اعتبار طرفیت داریم و وقتی حاکمیت یک طرف ماجرا باشد و بخواهد قضاوت کند، چرا مردم این قضاوت را قبول کنند؟ 🔺«لی مکین تایر» می‌نویسد در عصر پساحقیقت فرسایش اعتبار شکل می‌گیرد، به خاطر گوشی‌های تلفن همراه که زمینه مردمی دارند و عصر بدبینی به مسئول و سازمان است. 🔗گزارش را اینجا بخوانید ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🎯 کدام مشاغل از انقلاب هوش مصنوعی جان سالم به در خواهند برد؟ 📍از انقلاب صنعتی تا انفجار پیشرفتِ فناوری در چند دههٔ گذشته، ماشین‌ها در کنار انسان‌ها کار کرده‌اند. اما امروز، و به‌خصوص با ظهور هوش مصنوعی، بحث‌ها دربارهٔ امکان جایگزینی انسان با رایانه‌، بیش‌ازپیش، داغ شده است. مثلاً می‌گویند داوران ورزشی، حسابدارها و برنامه‌نویسان، به احتمال زیاد، شغلشان را از دست خواهند داد، ولی برای کسانی که با مردم سروکار دارند همچنان کار هست. آیا واقعاً همین‌طور است؟ آیا شغل و حرفه به وظایفی که رایانه‌ها بر عهده خواهند گرفت تقلیل پیدا خواهد کرد؟ نقش انسان و عاملیت انسانی در این دگرگونی چیست؟ اصلاً آیا کار در آینده ماهیت فعلی‌اش را خواهد داشت؟ . 🟡 حامی مالی این شماره از مجلۀ ترجمان علوم انسانی «آکادمی همراه اول» است. @hamrah_academy 🔖 ۳۰۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۱۸ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: B2n.ir/u45960 ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
📚سواد بازی 🖋مولف : محمدحسن یادگاری، فاطمه حاجی کاظم طهرانی ناشر: پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی سال چاپ: ۱۴۰۱ تعداد صفحات: 160 🔹کتاب سواد بازی از شناخت قواعد بومی سواد بازی‌های رایانه‌‎ای سخن گفته است. گفته شده است که بازی‌های رایانه‌ای زمینه‌ای برای رهایی و شکوفایی قابلیت‌های روحی و انسانی و ذهنی دریغ‌شده از بشر در جهان و دوران صنعتی و مجازی شده است؛ در واقع جهان صنعتی‌شده امکان بسیاری از کسب تجربه‌ها، خلاقیت‌ها، ماجراجویی‌ها، جابه‌جایی‌ها، تغییرات، رشد و نموهای درونی، اقدامات اجرایی و عملیاتی در جهت بهبود شرایط کنونی را از بشر سلب کرده است. 🔹در چنین شرایطی است که بازی‌های رایانه‌ای با ارائهٔ جهان‌هایی مجازی که هر کدام دارای اصول و قواعد متنوع و مختلفی هستند، تمامی این امکانات سلب‌شده از بشر را در اختیارش قرار می‌دهند تا تجربه و ایده‌پروری کند، خلاقیت به خرج می‌دهد و در نهایت بتواند بر مسائل و سختی‌ها چیره آید. این رسانه دارای مقتضیات خاص متمایز از سایر رسانه‌ها است که قابلیت شکل‌دهی نظام معرفت‌شناسی در شرایط تعامل‌‌گرانه با بازیکن را دارا است. 🔹در این کتاب، نویسندگان تلاش کرده‌اند تا باتوجه‌به تجربیات، خاطرات و سوابق در مواجه زیستهٔ خودشان در حوزهٔ بازی‌های رایانه‌ای و خانواده، مفاهیم را مورد توجه و بحث قرار دهند. 🔹فصل نخست این کتاب ابعاد رسانه‌ای بازی رایانه‌ای را بررسی کرده و در آن جایگاه مخاطب و اهمیت سواد رسانه‌ای را بیان کرده است. 🔹در فصل دوم این کتاب رهیافت‌های پژوهشی این حوزه معرفی شده و مباحثی همچون تجربیات جهانی، مدیریت زمان و مکان بازی، نظارت والدین، رفتارهای جایگزین و مواردی از این دست مورد توجه نویسندگان بوده است. 🔹در فصل سوم نویسندگان این کتاب والدین و کارشناسان را مورد مخاطب خود قرار داده و یافته‌های گفت‌وگوی خود را با این دو گروه در این‌باره ثبت و ضبط کرده‌اند. تصویر ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
حالیا چشم جهانی نگران من و توست... ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
‼️تکنیک‌های شناختی رسانه‌های معاند برای اثرگذاری در انتخابات را بشناسید: 🔺قهر مردم با انتخابات، استفاده از آمار و ارقام با هدف ایجاد عملیات روانی، افشاگری، نفوذ و هک اطلاعات، بزرگ کردن کاستی‌ها از جمله تکنیک‌های شناختی رسانه‌های معاند برای اثرگذاری در فضای انتخابات ایران است. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🚬 فیلم و سریال‌‌ها چگونه نوجوانان را سیگاری ‌می‌کنند؟! 🔹جیمز سارجنت یک پژوهشگر در علوم روانشناختی مغز است و تحقیقات خود را درباره تأثیر تلویزیون بر نوجوانان و جوانان انجام داده است. او به بررسی این موضوع پرداخته که تماشای شخصیت‌های سریال‌ها و انیمیشن‌ها که سیگار می‌کشند، چگونه بر تصمیم‌گیری‌ها و عادات مصرف دخانیات نوجوانان تأثیر می‌گذارد 🔹او می‌گوید در یک مطالعه در سال ۲۰۰۳ که بر روی ۶۵۲۲ نوجوان آمریکایی انجام شده، مشخص شد که نوجوانانی که کمتر از میانگین در معرض نمایش مصرف دخانیات در فیلم‌ها بودند، نسبت به نوجوانانی که بیشتر در معرض چنین نمایش‌هایی بودند، شش تا دوازده برابر کمتر احتمال داشت که به مصرف دخانیات روی آورند 🔹سارجنت نشان داد که نمایش کشیدن سیگار در فیلم‌ها نه تنها ممکن است نوجوانان را به آغاز سیگار کشیدن ترغیب کند، بلکه به نظر می‌رسد که با احتمال تبدیل شدن نوجوانان به سیگاری‌های معتاد نیز ارتباط نزدیکی دارد. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
💢چگونه به فردی که مورد اذیت و آزار سایبری است کمک کنیم؟ ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🔴 نحوه تاثیر رسانه‌ها بر ادراک ما 💻📚 رسانه‌هایی که بر ادراک ما اثر دارند، شامل انواع گونه‌های رسانه از جمله کتاب، داستان، موسیقی، انیمیشن، تبلیغات و... می‌شوند. 🔵 اثر رسانه‌ها بر ادراک ما در سه لایه: 1⃣ دانش: انتقال محتوا و اطلاعات 2⃣ نگرش: فراتر از دانش 3⃣ گرایش: لایه‌ی عمیق‌تر عاطفی 🧠 تغییر در ادراک انسان بر اثر مواجهه با رسانه‌ها در رفتار نیز نمودار خواهد شد. ✍🏻 اگر اثر تبلیغات در رفتار ظاهر نمی‌شد هیچ‌کس سراغ تبلیغات نمی‌رفت. 🗯 از کاربرد و اثرگذاری رسانه‌ها در راستای اهداف متعالی غافل نشویم! 👨🏻‍🏫 من به عنوان یک معلم باید بتوانم از رسانه استفاده کرده و تاثیرات مثبتی را در دانش‌آموزانم به وجود آورم. ❗️رسانه‌ها ادراک ما را می‌سازند. ⚠️ رسانه‌ها با تغییر ادراک ما، سبک زندگی و هویت ما را تغییر می‌دهند. 🪖 مثال سرباز عراقی: رسانه دروغ نمی‌گوید. اما واقعیت را طوری می‌گوید که ادراک شما مطابق با میل رسانه باشد. ⚠️ ‌رسانه می‌تواند تنها با ویرایش یک‌ عکس، جهان خلق کند. 🔥 مثال آتش‌سوزی: توجه به قدرت کلمات در ساخت روایت 🎥 بازنمایی از مهم‌ترین مفاهیم در سواد رسانه‌ای به معنی قاب بندی از واقعیت ❌ هیچ رسانه‌ای در هیچ کجای دنیا بی‌طرف نیست! 🔴 همه‌ی رسانه‌ها موظف به بازنمایی هستند. 🟠مثال‌هایی از اثرگذاری‌های شناختی رسانه‌ای: 🔸قیمت‌گذاری کفش: لنگر اندازی مغز روی قیمت 🔸فروشگاه رفاه: اثرهاله‌ای استفاده از چهره‌های مشهور 🔸مایع لباسشویی: استفاده از جذابیت داستان، اثرهاله‌ای افراد زیبا، استفاده از محتوای طنز ✅ کلیشه ذهنی: فرایند تثبیت شده ذهنی حاصل از ایجاد ارتباط بین لفظ و معنا 💠 کلیشه ذهنی لزوما بد نیست و برای کارکرد مغز لازم است. 🔹اغلب مواقع کلیشه ذهنی با تکرار ایجاد می‌شود. 🔸راه دیگر ساخت کلیشه ذهنی، ظرف موثر است. 🔹به این معنا که در شرایطی خاص (زمان، مکان و حالت) قرار می‌گیریم تا ظرفیت ساخت کلیشه ایجاد شود. ⬛️ فنون اقناع به ظرف‌ موثر اشاره دارد. ◻️ انواع فنون اقناع: ▫️ادعای آشکار و مستند ▫️شواهد علمی ▫️ترس ▫️کاریزما ▫️برچسب زدن ▫️مقایسه ▫️طنز و شوخی و... ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🎯 نام هر درد و رنجی تروما نیست — چطور یک بیماری روانی به مد شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد؟ 🔴 این روزها تروما به واژۀ رایجی تبدیل شده است که خیلی‌ها گمان می‌کنند تجربه‌اش کرده‌اند. اما در گذشته، تروما دایرۀ خیلی محدودتری از آسیب‌ها را در بر می‌گرفت که معمولاً ناشی از جراحات جسمی بود. در اوایل قرن بیستم، روان‌رنجوری‌هایی مانند «موج‌گرفتگی» در سربازانی که از جنگ بازگشته بودند نیز به آن اضافه شد. بعدها روان‌شناسان مجموعۀ پیامدهای تروما را در مفهوم جدیدی به اسم «اختلال استرس پس از سانحه» یا پی‌تی‌اس‌دی دسته‌بندی کردند که دایرۀ بسیار وسیعی داشت و همین باعث شد این کلمه وارد زبان عموم مردم شود. 🔴 پی‌تی‌اس‌دی یکی از شناخته‌شده‌ترین حالاتی است که به دنبال تروما ایجاد می‌شود. علائم آن عبارت‌اند از افکار مزاحم، اجتناب از یادآوری خاطرات مربوط به تروما، و تغییر در احساسات، شناخت، برانگیختگی و واکنش‌های فرد. 🔴 امروزه دانش ما دربارۀ تروما، دلایل به وجود آمدن آن و پیامدهایش، خیلی گسترده‌تر شده است. می‌دانیم تجربیات مختلف از جمله حضور در جنگ، آزار و تجاوز جنسی و هر اتفاق آزاردهنده و مرگبار دیگری می‌تواند منجر به مشکلات پس از سانحه شود. همچنین امروزه می‌دانیم اتفاقاتی که به‌طور مستقیم مرگبار نیستند، ازجمله رفتارهایی همچون سوءاستفادۀ عاطفی یا مالی، قلدری و بی‌توجهی نیز می‌توانند به واکنش‌ها و پاسخ‌های پس از سانحه منجر شوند. بااین‌حال، چنین نیست که هر آسیب یا مشکل روانی‌ای را بشود ناشی از تروما دانست. 🔴 روان‌شناسی به نام آهونا گوها این استفادۀ بیش‌ازحد از واژۀ تروما را «تلۀ تروما» نامیده است. تلۀ تروما وضعیتی است که علی‌الخصوص در بستر شبکه‌های اجتماعی با آن روبه‌روئیم: توصیف رفتارها و عادت‌های نسبتاً بی‌ضرر به‌عنوان نشانۀ تروما. چیز‌هایی مثل تماشای مکرر یک برنامه یا درگیری بیش‌ازحد با یک تصمیم کوچک. 🔴 تلۀ تروما می‌تواند خطراتی جدی به بار بیاورد. اولاً باعث می‌شود تصور نادرستی از این مفهوم مهم نزد عموم مردم ایجاد شود. به‌عنوان نمونه، یکی از مهم‌ترین خصوصیات تروما، اجتناب قربانیان از به زبان آوردن آن است. آن‌ها حتی اگر از آن واقعه حرف بزنند، معمولاً شدتِ آسیبی که دیده‌اند را پنهان می‌کنند. این کاملاً در تقابل است با داستان‌های پراشک چشمی که در شبکه‌های اجتماعی تحت عنوان تروما دست به دست می‌شود. همچنین تلۀ تروما ممکن است باعث شود فرد به‌اشتباه در خودش اختلالی را تشخیص دهد و بر اساس آن تصمیماتی اشتباه بگیرد. 🔴 تلۀ تروما گاهی در شبکه‌های اجتماعی به دست‌آویزی برای جلب توجه بیشتر تبدیل می‌شود، و چه بسا اهدافی اقتصادی برای تبلیغ یک محصول یا ایده، در پشت آن نهفته باشد. 🔴 البته که خوب است آسیب‌های روانی را جدی بگیریم و به دنبال درمان آن‌ها باشیم، اما حتماً لازم نیست برای توجیه درد و رنج خود به آن برچسب تروما بچسبانیم، زیرا بدون این کار هم می‌توانیم به رنج خود توجه کنیم و آن را تسکین دهیم. همچنین، طبیعی است که در زندگی با موقعیت‌های سخت بین‌فردی، برای مثال روابط پرتنش، دعوا با دوستان یا رقابت‌های خواهر و برادری، مواجه شویم. این تجربه‌ها تروما نیستند و حتی ممکن است در رویارویی با آن‌ها، انعطاف‌پذیری و مهارت‌های بین‌فردی را یاد بگیریم و به شناخت بهتری از خودمان برسیم. 📌 آنچه خواندید مروری کوتاه است بر مطلب «هر اتفاق ناراحت‌کننده‌ای تروما نیست» که در بیست‌‌ونهمین شمارۀ فصلنامۀ ترجمان علوم انسانی منتشر شده است. این مطلب در تاریخ ۲۷ خرداد در سال ۱۴۰۲ در وب‌سایت ترجمان نیز بارگذاری شده است. این مطلب نوشتۀ آهونا گوها است و بهاره مظاهری آن را ترجمه کرده است. برای خواندن نسخه کامل این مطلب و دیگر مطالب ترجمان، به وب‌سایت ترجمان سر بزنید. 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://b2n.ir/n16867 ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
💢 مسابقه "کتابچه صوتی سواد رسانه‌ای" (جلد دوم) 🔹نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی(نسرا) 🔹با همکاری رادیو سلامت 🔸حاوی 38 مبحث سواد رسانه‌ای ⭕️با موضوعات ✅گزینش و پردازش پیام‌های رسانه‌ای ✅بازی به جای ترس ✅تاریخچه تلویزیون ✅درجه‌بندی بازی‌ها و.... ✳️ مهلت شرکت در مسابقه: از نیمه شعبان تا عید سعید فطر ✳️ برای شرکت در این مسابقه بزرگ به پیوند زیر مراجعه و پس از ثبت نام وارد بخش دوره‌های آموزشی شوید و ضمن استفاده از فایل های صوتی آموزشی تا عید سعید فطر در آزمون با ۲۵ سوال چهار گزینه‌ای شرکت کنید. 🔻پیوند ثبت نام: B2n.ir/w85406 🔻پیوند دوره‌های آموزشی: https://B2n.ir/z31551 🚩نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی(نسرا) 🆔 @nasraa_ir
📍 کتاب تکنیک های عملیات روانی در حوزه رسانه و خبر ✍️ نویسنده: احمد قدیری ابیانه 🔖انتشارات دانشیاران ایران 📌 توضیحات: 📃 آنچه محتوای این کتاب را تشکیل داده، برآیند همان موضوعی است که در دنیا با عنوان پروپاگاندا نام برده می شود که در اینجا علاوه بر بیان ترفندهای خبری، پانزده راهکار عینی و عملی مقابله و مصونیت در برابر آن نیز ذکر شده تا مطلب، فراتر از بحث های نظری، ابزاری برای استفاده و به کارگیری اصول را توسط مخاطب فراهم آورده باشد. ✅برای تهیه نسخه الکترونیکی کتاب روی لینک زیر کلیک کنید: ahmadghadiri.ir/post/443 ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🔘دیدن کلیپ غیراخلاقی و ۹ پیشنهاد مادرانه برای تربیت رسانه‌ای ▪️شبکه‌های اجتماعی هم مصیبتی شده اند، میلیارد‌ها دلار خرج می‌شود تا فرزندتان را از خودش و از شما بگیرند ▪️همه‌ی این‌ها درست؛ اما نقش مادر کلیدی است. سواد رسانه‌ای مادر کارگشاست. در روزگاری که همه خوابند هیچ‌کس مثل مادر هوشیار نیست و مؤثر. ▪️شما می‌خواهید به فرزندتان کمک کنید. حالا فرض کنید سردبیر یک رسانه‌اید و او مخاطب، باید چه کرد؟ تغییر در مخاطب از طرق فرآیند اقناع انجام می‌شود. رسانه با اقناع، بینش و گرایش و رفتار مخاطب را تغییر می‌دهد. با این مقدمه باید چه کرد؟ 1⃣ اول: نگران باشید نه مضطرب گام اول خودتانید. شما رسانه‌اید. اما رسانه‌ی هیجانی و عصبانی هیچ‌وقت نمی‌تواند مؤثر باشد. پس بر خود مسلط باشد. نه خودتان احساس گناه کنید و نه به فرزند احساس گناه دهید. صبور باشید و همه‌چیز را تمام شده نپندارید. 2⃣ دوم: مقتدرانه عمل کنید، نه مستبدانه مستبدانه تصمیم نگیرید و برخورد متصلبانه نکنید. با این حال مقتدر باشید. آدم مقتدر، قدرتش از اعتبارش است. هم قدرت دارد و هم مشروعیت. مادر به خودی خود اعتبار دارد. این اقتدار را نگه دارید که بسیار از آن کار برمی‌آید. اولین گام برای اقناع اعتبار منبع است که مادر در اوج آن قرار دارد. 3⃣ سوم: اهل مدارا باشید نه مسامحه فرق ظریفی این دو دارند. با فرزندتان متناسب با شرایطی که دارد مدارا کنید، اما مسامحه نکنید. یعنی بی‌خیال نباشید. آدمی که مدارا می‌کند تلاش می‌کند متناسب با شناخت و ظرفیت فرزند او را گام‌به‌گام به مقصد هدایت کند. اما آدم اهل مسامحه فرزندش را ر‌ها می‌کند. 4⃣ چهارم: نظارت کنید نه مچ‌گیری نرم‌افزار‌های مختلفی برای نظارت بر فرزند وجود دارد، از آن‌ها استفاده کنید. برای نظارت وقت بگذارید، اما هر اطلاعی کسب کردید جار نزنید. مچ نگیرید تا حریم‌ها حفظ شود و فرزندان احساس نکنند راه بازگشت وجود ندارد. فقط اطلاع کسب کنید تا متناسب با آگاهی تصمیم بگیرید. 5⃣ پنجم: فعال باشید، نه منفعل مرحله بعدی شکستن مقاومت است و در اینجا شکستن تابو. ماجرا را عادی کنید تا حس کنجکاوی بر دیگر هیجان‌ها اضافه نشود. خیلی صادقانه و تا دیر نشده موضوعی که نگرانش هستید را با او در میان بگذارید. مثلاً اگر اطمینان دارید که فرزندتان در معرض مواجهه با کلیپ است خودتان زودتر سربسته او را مطلع کنید که ماجرا چیست و حس کنجکاوی را تعدیل کنید. بگذارید از شما بشنود تا دیگری. 6⃣ ششم: تذکر دهید نه تعلیم مرحله بعد از شکستن مقاومت، ایجاد تردید است. برای ایجاد تردید استدلال کافی نیست، از عواطف استفاده کنید. از ابزار‌هایی که می‌تواند یک تلنگر برای فرزندان محسوب شود. آنچه فرزندتان می‌داند را در این مرحله تذکر دهید. مثلاً توجه دادن به خودش، به بزرگیش و هویتش. یا تذکر دادن به عقوبت‌های دنیایی و غیردنیایی. یا حتی اینکه هر آدم عاقلی در هر جای دنیا نسبت به این موضوع(موضوع غیر اخلاقی داخل کلیپ) نوعی نفرت دارد. این مرحله تذکر است نه تعلیم. بین این دو تفاوت است، مثل تفاوت حکمت و موعظه. در تذکر، برخلاف تعلیم شخصیت متذکر و اعتبار منبع بسیار مهم است. مادر و مادری از این جهت خیلی مؤثر است. 7⃣ هفتم: تعلیم دهید نه تخدیر حالا نوبت شناخت است. فرزندانتان را در مرحله دودلی ر‌ها نکنید. تحمیق یا تخدیر یعنی بی‌اعتنایی به آگاهی‌بخشی و ر‌ها کردن فرزند در جهل. با زبان همدلی و متکی به نقاط مشترک با فرزند برای او استدلال کنید. استدلال درباره‌ی چه؟ سه چیز. اولاً صاحب اثر کیست و چه ویژگی‌هایی دارد. دوم درباره خود اثر. اینکه چه مشخصاتی دارد. موسیقی و شعر و بازیگران و.... مرحله سوم نیز اینکه این کلیپ در شرایط امروز جامعه چه کارکردی دارد؟ چه چیز را در مخاطب هدف گرفته است. چرا برایش تخریب این وجه در مخاطب اهمیت دارد؟ 8⃣ هشتم: تشویق کنید نه تأدیب واپسین مرحله در اقناع ترغیب است؛ یعنی ایجاد رفتار. این مرحله را با تشویق امتحان کنید تا تأدیب. مثلاً تشویقش کنید همین مسیر را برای کمک به دوستانش دنبال کند. تلاش کنید در این ایام بیشتر سمت کار‌های دلپسند و دوست داشتنی برای خودش و خانواده برود. بیشتر سمت معنویت برود و کمتر در تنهایی و خلوتی شبکه‌های اجتماعی باشد. 9⃣ نهم: پیروزید نه شکست‌خورده توجه کنید که در هر شرایطی پیروزید. زیبایی نزد فرزند شماست به امانت. بخواهد و نخواهد درونش خوبی‌ها را فریاد می‌کند؛ هم از درون به فضایل کشش دارد و هم از بیرون. هر کاری از دستتان ساخته است انجام دهید، اما توجه کنید که هدایت اصلی دست من و شما نیست، دست اوست که حاضر و ناظر و باقیست. اوست که هادی است به اسم رب و مربی است و تربیت با اوست. پس اول تلاش و بعد هم با حسن ظن و ایمان به پیروزی دعا کنید... منبع، گرالیت
✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🔘دیدن کلیپ غیراخلاقی و ۹ پیشنهاد مادرانه برای تربیت رسانه‌ای ▪️شبکه‌های اجتماعی هم مصیبتی شده اند، میلیارد‌ها دلار خرج می‌شود تا فرزندتان را از خودش و از شما بگیرند ▪️همه‌ی این‌ها درست؛ اما نقش مادر کلیدی است. سواد رسانه‌ای مادر کارگشاست. در روزگاری که همه خوابند هیچ‌کس مثل مادر هوشیار نیست و مؤثر. ▪️شما می‌خواهید به فرزندتان کمک کنید. حالا فرض کنید سردبیر یک رسانه‌اید و او مخاطب، باید چه کرد؟ تغییر در مخاطب از طرق فرآیند اقناع انجام می‌شود. رسانه با اقناع، بینش و گرایش و رفتار مخاطب را تغییر می‌دهد. با این مقدمه باید چه کرد؟ 1⃣ اول: نگران باشید نه مضطرب گام اول خودتانید. شما رسانه‌اید. اما رسانه‌ی هیجانی و عصبانی هیچ‌وقت نمی‌تواند مؤثر باشد. پس بر خود مسلط باشد. نه خودتان احساس گناه کنید و نه به فرزند احساس گناه دهید. صبور باشید و همه‌چیز را تمام شده نپندارید. 2⃣ دوم: مقتدرانه عمل کنید، نه مستبدانه مستبدانه تصمیم نگیرید و برخورد متصلبانه نکنید. با این حال مقتدر باشید. آدم مقتدر، قدرتش از اعتبارش است. هم قدرت دارد و هم مشروعیت. مادر به خودی خود اعتبار دارد. این اقتدار را نگه دارید که بسیار از آن کار برمی‌آید. اولین گام برای اقناع اعتبار منبع است که مادر در اوج آن قرار دارد. 3⃣ سوم: اهل مدارا باشید نه مسامحه فرق ظریفی این دو دارند. با فرزندتان متناسب با شرایطی که دارد مدارا کنید، اما مسامحه نکنید. یعنی بی‌خیال نباشید. آدمی که مدارا می‌کند تلاش می‌کند متناسب با شناخت و ظرفیت فرزند او را گام‌به‌گام به مقصد هدایت کند. اما آدم اهل مسامحه فرزندش را ر‌ها می‌کند. 4⃣ چهارم: نظارت کنید نه مچ‌گیری نرم‌افزار‌های مختلفی برای نظارت بر فرزند وجود دارد، از آن‌ها استفاده کنید. برای نظارت وقت بگذارید، اما هر اطلاعی کسب کردید جار نزنید. مچ نگیرید تا حریم‌ها حفظ شود و فرزندان احساس نکنند راه بازگشت وجود ندارد. فقط اطلاع کسب کنید تا متناسب با آگاهی تصمیم بگیرید. 5⃣ پنجم: فعال باشید، نه منفعل مرحله بعدی شکستن مقاومت است و در اینجا شکستن تابو. ماجرا را عادی کنید تا حس کنجکاوی بر دیگر هیجان‌ها اضافه نشود. خیلی صادقانه و تا دیر نشده موضوعی که نگرانش هستید را با او در میان بگذارید. مثلاً اگر اطمینان دارید که فرزندتان در معرض مواجهه با کلیپ است خودتان زودتر سربسته او را مطلع کنید که ماجرا چیست و حس کنجکاوی را تعدیل کنید. بگذارید از شما بشنود تا دیگری. 6⃣ ششم: تذکر دهید نه تعلیم مرحله بعد از شکستن مقاومت، ایجاد تردید است. برای ایجاد تردید استدلال کافی نیست، از عواطف استفاده کنید. از ابزار‌هایی که می‌تواند یک تلنگر برای فرزندان محسوب شود. آنچه فرزندتان می‌داند را در این مرحله تذکر دهید. مثلاً توجه دادن به خودش، به بزرگیش و هویتش. یا تذکر دادن به عقوبت‌های دنیایی و غیردنیایی. یا حتی اینکه هر آدم عاقلی در هر جای دنیا نسبت به این موضوع(موضوع غیر اخلاقی داخل کلیپ) نوعی نفرت دارد. این مرحله تذکر است نه تعلیم. بین این دو تفاوت است، مثل تفاوت حکمت و موعظه. در تذکر، برخلاف تعلیم شخصیت متذکر و اعتبار منبع بسیار مهم است. مادر و مادری از این جهت خیلی مؤثر است. 7⃣ هفتم: تعلیم دهید نه تخدیر حالا نوبت شناخت است. فرزندانتان را در مرحله دودلی ر‌ها نکنید. تحمیق یا تخدیر یعنی بی‌اعتنایی به آگاهی‌بخشی و ر‌ها کردن فرزند در جهل. با زبان همدلی و متکی به نقاط مشترک با فرزند برای او استدلال کنید. استدلال درباره‌ی چه؟ سه چیز. اولاً صاحب اثر کیست و چه ویژگی‌هایی دارد. دوم درباره خود اثر. اینکه چه مشخصاتی دارد. موسیقی و شعر و بازیگران و.... مرحله سوم نیز اینکه این کلیپ در شرایط امروز جامعه چه کارکردی دارد؟ چه چیز را در مخاطب هدف گرفته است. چرا برایش تخریب این وجه در مخاطب اهمیت دارد؟ 8⃣ هشتم: تشویق کنید نه تأدیب واپسین مرحله در اقناع ترغیب است؛ یعنی ایجاد رفتار. این مرحله را با تشویق امتحان کنید تا تأدیب. مثلاً تشویقش کنید همین مسیر را برای کمک به دوستانش دنبال کند. تلاش کنید در این ایام بیشتر سمت کار‌های دلپسند و دوست داشتنی برای خودش و خانواده برود. بیشتر سمت معنویت برود و کمتر در تنهایی و خلوتی شبکه‌های اجتماعی باشد. 9⃣ نهم: پیروزید نه شکست‌خورده توجه کنید که در هر شرایطی پیروزید. زیبایی نزد فرزند شماست به امانت. بخواهد و نخواهد درونش خوبی‌ها را فریاد می‌کند؛ هم از درون به فضایل کشش دارد و هم از بیرون. هر کاری از دستتان ساخته است انجام دهید، اما توجه کنید که هدایت اصلی دست من و شما نیست، دست اوست که حاضر و ناظر و باقیست. اوست که هادی است به اسم رب و مربی است و تربیت با اوست. پس اول تلاش و بعد هم با حسن ظن و ایمان به پیروزی دعا کنید... ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
📍 : زندگی در عیش، مردن در خوشی ✍️ نویسنده: نیل پستمن ✍️ مترجم: صادق طباطبایی 🔖 انتشارات اطلاعات 📌 توضیحات : 📃 در این کتاب مولف تأثیرات رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی را به عنوان یکی از تکنولوژیهای فراگیر و مدرن بر فکر و اندیشه و شعور و رفتار انسانها و نیز بر فرهنگ و ارزشها و باورهای مذهبی جوامع مورد بررسی و پژوهش قرار داده است. توجه اصلی پستمن در این مطالعه، بر روی تلویزیون متمرکز است و از زوایای متفاوتی به روشن ساختن اثر تخریبی این رسانه بر شکل گیری فکر و رأی و اندیشه و جهان بینی انسان می پردازد. او بر این باور است که انسانهای عصر حاضر خاصه در ایالات متحده آمریکا حاکمیت و قدرت تعیین سرنوشت خویش را یکسره از دست داده و آن را یکجا به وسایل ارتباط جمعی سپرده اند. در حقیقت این وسایل ارتباط جمعی هستند که در بعد گسترده، از یک سو نقش روزافزون خود را بر آنچه بدان وقوف می‌یابیم، با آن آشنا می‌شویم، هر آنچه تجربه می‌کنیم و... برعهده گرفته‌اند و بدان‌ها شکل می‌دهند؛ از سوی دیگر، [رسانه ها]به گونه‌ای رو به تزاید به ما تحمیل می‌کنند که چه بیندیشیم، چگونه بیندیشیم، چه و چگونه و چرا احساس کنیم و ... . ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🔴 راه‌حل مقابله با تاثیر ناخودآگاه رسانه‌ها 💥 بسیاری از زمینه آسیب‌پذیری بچه‌ها ریشه در نوع تربیت آنها در دنیای حقیقی دارد. ❗️بنابراین نباید نوع تربیت‌مان صرفا رسانه‌ای باشد! ❕به همین خاطر توجه ما به زمینه‌های تربیت رسانه‌ای در دنیای واقعی است. ✅ هویت دارای دو نوع سرمایه است: 1⃣ گرایشی: امیالی که برای بچه‌ها شکل می‌گیرد. برای مثال دانش‌آموز میل به برنامه‌ریزی دارد. دنبال یادگیری مهارت است. 🔺 طراحی محیط آموزشی به شدت در شکل گیری سرمایه گرایشی موثر است. 🔺 عامل موثر دیگر تنظیم روابط است. تنظیم روابط مربی با دانش‌آموز و دانش‌آموزان با یکدیگر 🔸 مثال: اگر نظم مشهودی در خانواده حکم‌فرما باشد؛ برای مثال والدین در ساعت مشخصی مطالعه کنند، تلویزیون تماشا کنند و غذا بخورند، باعث می‌شود فرزند خانواده هم میل به برنامه‌ریزی و منظم بودن پیدا کند. به همین خاطر با برنامه‌ریزی از فضای مجازی هم استفاده می‌کند. ⚠️ ریشه استفاده‌های نابهنجار از رسانه را، در خلأهای خودمان پیدا کنیم. 2⃣دشناختی: ذهن منطقی و تفکر نقادانه معلم سر کلاس متکلم وحده نباشد و با دانش‌آموزان گفت‌وگو کند. دانش‌آموزان روی نظر همدیگر فکر کنند و نظر بدهند. ❓برای توانمندسازی کودکان در انتخاب آگاهانه چه کنیم؟ 🔵 بچه‌ها برای انتخاب باید دلیل داشته باشد. ارزش افزوده گزینه‌ی انتخابی چیست؟ *⃣ تقسیم‌بندی محتوای رسانه‌ای: 🔴 آسیب زننده 🟠 سرگرمی و کند شدن روند رشد 🟢 رشد و مهارت ایجاد می‌کند. ✅ فرزند ما باید یادبگیرد با بند و بار انتخاب و مصرف کند. 🟣 تحقیق قبل از مصرف: 🔥 داغ نبینیم! ❌ اصلا نبینیم! 👥 مشورت با کارشناسان تربیتی 🔸 شناخت ژانر و گونه محتوا 🤔 گمانه زنی در مورد روند داستان 👨‍👩‍👧‍👦 بررسی جریان مخاطبان و مصرف‌کنندگان ◻️ سامانه‌های هدایت مصرف: ▪️منظوم: نظرات و نقدهای دیگران در مورد فیلم‌ها ▫️رامون: بررسی فیلم‌ها، پیشنهادهایی برای گفت‌وگو، رده بندی سنی ▪️کدومو: رده‌بندی سنی برای انیمیشن‌ها، فیلم‌ها، کتاب‌ها، بازی‌ها و... ▫️چی خوبه: رده‌بندی سنی، پیشنهاد گفت و گو ▪️Common sense media: رده‌بندی و ارزیابی محصولات رسانه‌ای ⚠️دمعلمی که آبادی ایمن نباشد، نمی‌تواند آبادی ایمن بسازد. 🔶 در رابطه با گفت‌وگو با فرزندان: 🔹شروع از موضوعات مورد علاقه فرزندان 🔸زمان مناسب 🔹سوال پیچ نکنیم. 🔸گفت‌وگوی دورهمی ⬅️ برای منطقی کردن دانش‌آموزان باید گفت‌وگو داشت. 🗣 باید قدرت گفت‌وگو را افزایش داد و بعد سراغ قدرت نوشتن رفت. 🧠 خود معلمین هم باید تفکر منطقی و قدرت گفت‌وگوی خودشان را افزایش دهند. ✅رسانه موضوع جذابی برای گفت‌وگو با دانش‌آموزان است. 👬 استفاده از شیوه‌های گروهی در طرح درس دانش‌آموزان با یکدیگر صحبت کنند، بحث کنند و به نتیجه برسند. 🪖 باید توجه داشت موضوعات چالشی برای گفت‌وگو انتخاب نشود که دعوا نشود! ❌ پیامدهای تصویری شدن: ❗️کم حوصلگی ❗️عدم تمرکز ❗️تفکر گریزی ✅ توصیه‌ها: 🟢 مطالعه 🟢 بازی‌های خواندنی 🟢 قصه‌گویی و قصه خوانی 🟢 بازی‌های کلامی 🔵 قصه‌خوانی فعال: 🔹 تعیین ایستگاه‌هایی در داستان 🔹 در ایستگاه‌ها با بچه‌ها گفت‌وگو می‌کنیم. (سوال می‌پرسیم، بچه‌ها را به انتقاد وامی‌داریم و...) ✅ چهارگام تحلیل بعد از مشاهده فیلم 1⃣ داستان فیلم چه بود؟ از بچه‌ها بخواهیم که داستان را روایت کنند. با این کار میزان فهم داستان را می‌سنجیم. 2⃣ نکات مثبت را بگویند. صحنه، شخصیت و یا... که نوجوان ما از آن خوشش آمده را بگوید. 3⃣ نکات منفی را بگویند. صحنه، شخصیت و یا... که نوجوان ما از آن خوشش نیامده را بگوید. 4⃣ اگر جای نویسنده بودید، چه تغییری ایجاد می‌کردید. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🔘 مواجهه با فرزندان در فضای مجازی ▫️مواجهه با فرزندان در فضای مجازی باید با آرامش و یا گاهی نادیده گرفتن عمدی باشد تا استفاده کودک از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی از کنترل خارج نگردد. ▫️نوع مواجهه ما با مسائل و اتفاقات پیرامون خود میتواند نقش پر رنگی در ادامه مسیر حل آن مسئله یا بیشتر شدن مشکلات داشته باشد. ▫️وقتی که برای اولین با با فرزند خود مواجه میشویم که در حال تماشای یک برنامه یا بازی خشن و یا فیلم نامناسب با سن خودش است؛ برخورد اول ما با اوست که انتهای ماجرا را مشخص میکند. ▫️امروزه بازخورد سلبی منفی ترین اثر را در این مسائل خواهد داشت. اگر شخصی بخواهد با زور و حالت آمرانه فرزند خود را از انجام چنین فعالیت هایی منع کند درواقع کاملا نتیجه عکس خواهد گرفت. این مسئله واقعیتی است که در جامعه امروز وجود دارد. اگر به این موضوعات دقت کنیم میتوانیم یک زندگی ایده آل به کودکان خودمان هدیه بدهیم. ▫️در تربیت رسانه ای نوع برخورد اولیه باید کاملا با آرامش باشد یا حتی گاهی اوقات با یک نادیده گرفتن عمدی و بی توجهی اولیه. برای مثال با یک بهانه قشنگ مانند بردن فرزندمان به خرید یا پارک او را از این فضا دور کنیم و در فرصتی دیگر با یک بیان دوستانه واقعیت منفی را به شکلی دلسوزانه به او بگوییم. جوری که فرزند احساس کند این اتفاقات همگی به نفع او صورت میگیرد. ▫️این شکل از مواجهه با فرزندان در رسانه و فضای مجازی او را در یک مسیر درست و مفید قرار خواهد داد... ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan