eitaa logo
نسرا گیلان
431 دنبال‌کننده
889 عکس
239 ویدیو
10 فایل
نسرا (نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
مشاهده در ایتا
دانلود
📚سواد بازی 🖋مولف : محمدحسن یادگاری، فاطمه حاجی کاظم طهرانی ناشر: پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی سال چاپ: ۱۴۰۱ تعداد صفحات: 160 🔹کتاب سواد بازی از شناخت قواعد بومی سواد بازی‌های رایانه‌‎ای سخن گفته است. گفته شده است که بازی‌های رایانه‌ای زمینه‌ای برای رهایی و شکوفایی قابلیت‌های روحی و انسانی و ذهنی دریغ‌شده از بشر در جهان و دوران صنعتی و مجازی شده است؛ در واقع جهان صنعتی‌شده امکان بسیاری از کسب تجربه‌ها، خلاقیت‌ها، ماجراجویی‌ها، جابه‌جایی‌ها، تغییرات، رشد و نموهای درونی، اقدامات اجرایی و عملیاتی در جهت بهبود شرایط کنونی را از بشر سلب کرده است. 🔹در چنین شرایطی است که بازی‌های رایانه‌ای با ارائهٔ جهان‌هایی مجازی که هر کدام دارای اصول و قواعد متنوع و مختلفی هستند، تمامی این امکانات سلب‌شده از بشر را در اختیارش قرار می‌دهند تا تجربه و ایده‌پروری کند، خلاقیت به خرج می‌دهد و در نهایت بتواند بر مسائل و سختی‌ها چیره آید. این رسانه دارای مقتضیات خاص متمایز از سایر رسانه‌ها است که قابلیت شکل‌دهی نظام معرفت‌شناسی در شرایط تعامل‌‌گرانه با بازیکن را دارا است. 🔹در این کتاب، نویسندگان تلاش کرده‌اند تا باتوجه‌به تجربیات، خاطرات و سوابق در مواجه زیستهٔ خودشان در حوزهٔ بازی‌های رایانه‌ای و خانواده، مفاهیم را مورد توجه و بحث قرار دهند. 🔹فصل نخست این کتاب ابعاد رسانه‌ای بازی رایانه‌ای را بررسی کرده و در آن جایگاه مخاطب و اهمیت سواد رسانه‌ای را بیان کرده است. 🔹در فصل دوم این کتاب رهیافت‌های پژوهشی این حوزه معرفی شده و مباحثی همچون تجربیات جهانی، مدیریت زمان و مکان بازی، نظارت والدین، رفتارهای جایگزین و مواردی از این دست مورد توجه نویسندگان بوده است. 🔹در فصل سوم نویسندگان این کتاب والدین و کارشناسان را مورد مخاطب خود قرار داده و یافته‌های گفت‌وگوی خود را با این دو گروه در این‌باره ثبت و ضبط کرده‌اند. تصویر ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
حالیا چشم جهانی نگران من و توست... ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
‼️تکنیک‌های شناختی رسانه‌های معاند برای اثرگذاری در انتخابات را بشناسید: 🔺قهر مردم با انتخابات، استفاده از آمار و ارقام با هدف ایجاد عملیات روانی، افشاگری، نفوذ و هک اطلاعات، بزرگ کردن کاستی‌ها از جمله تکنیک‌های شناختی رسانه‌های معاند برای اثرگذاری در فضای انتخابات ایران است. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🚬 فیلم و سریال‌‌ها چگونه نوجوانان را سیگاری ‌می‌کنند؟! 🔹جیمز سارجنت یک پژوهشگر در علوم روانشناختی مغز است و تحقیقات خود را درباره تأثیر تلویزیون بر نوجوانان و جوانان انجام داده است. او به بررسی این موضوع پرداخته که تماشای شخصیت‌های سریال‌ها و انیمیشن‌ها که سیگار می‌کشند، چگونه بر تصمیم‌گیری‌ها و عادات مصرف دخانیات نوجوانان تأثیر می‌گذارد 🔹او می‌گوید در یک مطالعه در سال ۲۰۰۳ که بر روی ۶۵۲۲ نوجوان آمریکایی انجام شده، مشخص شد که نوجوانانی که کمتر از میانگین در معرض نمایش مصرف دخانیات در فیلم‌ها بودند، نسبت به نوجوانانی که بیشتر در معرض چنین نمایش‌هایی بودند، شش تا دوازده برابر کمتر احتمال داشت که به مصرف دخانیات روی آورند 🔹سارجنت نشان داد که نمایش کشیدن سیگار در فیلم‌ها نه تنها ممکن است نوجوانان را به آغاز سیگار کشیدن ترغیب کند، بلکه به نظر می‌رسد که با احتمال تبدیل شدن نوجوانان به سیگاری‌های معتاد نیز ارتباط نزدیکی دارد. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
💢چگونه به فردی که مورد اذیت و آزار سایبری است کمک کنیم؟ ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🔴 نحوه تاثیر رسانه‌ها بر ادراک ما 💻📚 رسانه‌هایی که بر ادراک ما اثر دارند، شامل انواع گونه‌های رسانه از جمله کتاب، داستان، موسیقی، انیمیشن، تبلیغات و... می‌شوند. 🔵 اثر رسانه‌ها بر ادراک ما در سه لایه: 1⃣ دانش: انتقال محتوا و اطلاعات 2⃣ نگرش: فراتر از دانش 3⃣ گرایش: لایه‌ی عمیق‌تر عاطفی 🧠 تغییر در ادراک انسان بر اثر مواجهه با رسانه‌ها در رفتار نیز نمودار خواهد شد. ✍🏻 اگر اثر تبلیغات در رفتار ظاهر نمی‌شد هیچ‌کس سراغ تبلیغات نمی‌رفت. 🗯 از کاربرد و اثرگذاری رسانه‌ها در راستای اهداف متعالی غافل نشویم! 👨🏻‍🏫 من به عنوان یک معلم باید بتوانم از رسانه استفاده کرده و تاثیرات مثبتی را در دانش‌آموزانم به وجود آورم. ❗️رسانه‌ها ادراک ما را می‌سازند. ⚠️ رسانه‌ها با تغییر ادراک ما، سبک زندگی و هویت ما را تغییر می‌دهند. 🪖 مثال سرباز عراقی: رسانه دروغ نمی‌گوید. اما واقعیت را طوری می‌گوید که ادراک شما مطابق با میل رسانه باشد. ⚠️ ‌رسانه می‌تواند تنها با ویرایش یک‌ عکس، جهان خلق کند. 🔥 مثال آتش‌سوزی: توجه به قدرت کلمات در ساخت روایت 🎥 بازنمایی از مهم‌ترین مفاهیم در سواد رسانه‌ای به معنی قاب بندی از واقعیت ❌ هیچ رسانه‌ای در هیچ کجای دنیا بی‌طرف نیست! 🔴 همه‌ی رسانه‌ها موظف به بازنمایی هستند. 🟠مثال‌هایی از اثرگذاری‌های شناختی رسانه‌ای: 🔸قیمت‌گذاری کفش: لنگر اندازی مغز روی قیمت 🔸فروشگاه رفاه: اثرهاله‌ای استفاده از چهره‌های مشهور 🔸مایع لباسشویی: استفاده از جذابیت داستان، اثرهاله‌ای افراد زیبا، استفاده از محتوای طنز ✅ کلیشه ذهنی: فرایند تثبیت شده ذهنی حاصل از ایجاد ارتباط بین لفظ و معنا 💠 کلیشه ذهنی لزوما بد نیست و برای کارکرد مغز لازم است. 🔹اغلب مواقع کلیشه ذهنی با تکرار ایجاد می‌شود. 🔸راه دیگر ساخت کلیشه ذهنی، ظرف موثر است. 🔹به این معنا که در شرایطی خاص (زمان، مکان و حالت) قرار می‌گیریم تا ظرفیت ساخت کلیشه ایجاد شود. ⬛️ فنون اقناع به ظرف‌ موثر اشاره دارد. ◻️ انواع فنون اقناع: ▫️ادعای آشکار و مستند ▫️شواهد علمی ▫️ترس ▫️کاریزما ▫️برچسب زدن ▫️مقایسه ▫️طنز و شوخی و... ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🎯 نام هر درد و رنجی تروما نیست — چطور یک بیماری روانی به مد شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد؟ 🔴 این روزها تروما به واژۀ رایجی تبدیل شده است که خیلی‌ها گمان می‌کنند تجربه‌اش کرده‌اند. اما در گذشته، تروما دایرۀ خیلی محدودتری از آسیب‌ها را در بر می‌گرفت که معمولاً ناشی از جراحات جسمی بود. در اوایل قرن بیستم، روان‌رنجوری‌هایی مانند «موج‌گرفتگی» در سربازانی که از جنگ بازگشته بودند نیز به آن اضافه شد. بعدها روان‌شناسان مجموعۀ پیامدهای تروما را در مفهوم جدیدی به اسم «اختلال استرس پس از سانحه» یا پی‌تی‌اس‌دی دسته‌بندی کردند که دایرۀ بسیار وسیعی داشت و همین باعث شد این کلمه وارد زبان عموم مردم شود. 🔴 پی‌تی‌اس‌دی یکی از شناخته‌شده‌ترین حالاتی است که به دنبال تروما ایجاد می‌شود. علائم آن عبارت‌اند از افکار مزاحم، اجتناب از یادآوری خاطرات مربوط به تروما، و تغییر در احساسات، شناخت، برانگیختگی و واکنش‌های فرد. 🔴 امروزه دانش ما دربارۀ تروما، دلایل به وجود آمدن آن و پیامدهایش، خیلی گسترده‌تر شده است. می‌دانیم تجربیات مختلف از جمله حضور در جنگ، آزار و تجاوز جنسی و هر اتفاق آزاردهنده و مرگبار دیگری می‌تواند منجر به مشکلات پس از سانحه شود. همچنین امروزه می‌دانیم اتفاقاتی که به‌طور مستقیم مرگبار نیستند، ازجمله رفتارهایی همچون سوءاستفادۀ عاطفی یا مالی، قلدری و بی‌توجهی نیز می‌توانند به واکنش‌ها و پاسخ‌های پس از سانحه منجر شوند. بااین‌حال، چنین نیست که هر آسیب یا مشکل روانی‌ای را بشود ناشی از تروما دانست. 🔴 روان‌شناسی به نام آهونا گوها این استفادۀ بیش‌ازحد از واژۀ تروما را «تلۀ تروما» نامیده است. تلۀ تروما وضعیتی است که علی‌الخصوص در بستر شبکه‌های اجتماعی با آن روبه‌روئیم: توصیف رفتارها و عادت‌های نسبتاً بی‌ضرر به‌عنوان نشانۀ تروما. چیز‌هایی مثل تماشای مکرر یک برنامه یا درگیری بیش‌ازحد با یک تصمیم کوچک. 🔴 تلۀ تروما می‌تواند خطراتی جدی به بار بیاورد. اولاً باعث می‌شود تصور نادرستی از این مفهوم مهم نزد عموم مردم ایجاد شود. به‌عنوان نمونه، یکی از مهم‌ترین خصوصیات تروما، اجتناب قربانیان از به زبان آوردن آن است. آن‌ها حتی اگر از آن واقعه حرف بزنند، معمولاً شدتِ آسیبی که دیده‌اند را پنهان می‌کنند. این کاملاً در تقابل است با داستان‌های پراشک چشمی که در شبکه‌های اجتماعی تحت عنوان تروما دست به دست می‌شود. همچنین تلۀ تروما ممکن است باعث شود فرد به‌اشتباه در خودش اختلالی را تشخیص دهد و بر اساس آن تصمیماتی اشتباه بگیرد. 🔴 تلۀ تروما گاهی در شبکه‌های اجتماعی به دست‌آویزی برای جلب توجه بیشتر تبدیل می‌شود، و چه بسا اهدافی اقتصادی برای تبلیغ یک محصول یا ایده، در پشت آن نهفته باشد. 🔴 البته که خوب است آسیب‌های روانی را جدی بگیریم و به دنبال درمان آن‌ها باشیم، اما حتماً لازم نیست برای توجیه درد و رنج خود به آن برچسب تروما بچسبانیم، زیرا بدون این کار هم می‌توانیم به رنج خود توجه کنیم و آن را تسکین دهیم. همچنین، طبیعی است که در زندگی با موقعیت‌های سخت بین‌فردی، برای مثال روابط پرتنش، دعوا با دوستان یا رقابت‌های خواهر و برادری، مواجه شویم. این تجربه‌ها تروما نیستند و حتی ممکن است در رویارویی با آن‌ها، انعطاف‌پذیری و مهارت‌های بین‌فردی را یاد بگیریم و به شناخت بهتری از خودمان برسیم. 📌 آنچه خواندید مروری کوتاه است بر مطلب «هر اتفاق ناراحت‌کننده‌ای تروما نیست» که در بیست‌‌ونهمین شمارۀ فصلنامۀ ترجمان علوم انسانی منتشر شده است. این مطلب در تاریخ ۲۷ خرداد در سال ۱۴۰۲ در وب‌سایت ترجمان نیز بارگذاری شده است. این مطلب نوشتۀ آهونا گوها است و بهاره مظاهری آن را ترجمه کرده است. برای خواندن نسخه کامل این مطلب و دیگر مطالب ترجمان، به وب‌سایت ترجمان سر بزنید. 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://b2n.ir/n16867 ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
💢 مسابقه "کتابچه صوتی سواد رسانه‌ای" (جلد دوم) 🔹نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی(نسرا) 🔹با همکاری رادیو سلامت 🔸حاوی 38 مبحث سواد رسانه‌ای ⭕️با موضوعات ✅گزینش و پردازش پیام‌های رسانه‌ای ✅بازی به جای ترس ✅تاریخچه تلویزیون ✅درجه‌بندی بازی‌ها و.... ✳️ مهلت شرکت در مسابقه: از نیمه شعبان تا عید سعید فطر ✳️ برای شرکت در این مسابقه بزرگ به پیوند زیر مراجعه و پس از ثبت نام وارد بخش دوره‌های آموزشی شوید و ضمن استفاده از فایل های صوتی آموزشی تا عید سعید فطر در آزمون با ۲۵ سوال چهار گزینه‌ای شرکت کنید. 🔻پیوند ثبت نام: B2n.ir/w85406 🔻پیوند دوره‌های آموزشی: https://B2n.ir/z31551 🚩نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی(نسرا) 🆔 @nasraa_ir
📍 کتاب تکنیک های عملیات روانی در حوزه رسانه و خبر ✍️ نویسنده: احمد قدیری ابیانه 🔖انتشارات دانشیاران ایران 📌 توضیحات: 📃 آنچه محتوای این کتاب را تشکیل داده، برآیند همان موضوعی است که در دنیا با عنوان پروپاگاندا نام برده می شود که در اینجا علاوه بر بیان ترفندهای خبری، پانزده راهکار عینی و عملی مقابله و مصونیت در برابر آن نیز ذکر شده تا مطلب، فراتر از بحث های نظری، ابزاری برای استفاده و به کارگیری اصول را توسط مخاطب فراهم آورده باشد. ✅برای تهیه نسخه الکترونیکی کتاب روی لینک زیر کلیک کنید: ahmadghadiri.ir/post/443 ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🔘دیدن کلیپ غیراخلاقی و ۹ پیشنهاد مادرانه برای تربیت رسانه‌ای ▪️شبکه‌های اجتماعی هم مصیبتی شده اند، میلیارد‌ها دلار خرج می‌شود تا فرزندتان را از خودش و از شما بگیرند ▪️همه‌ی این‌ها درست؛ اما نقش مادر کلیدی است. سواد رسانه‌ای مادر کارگشاست. در روزگاری که همه خوابند هیچ‌کس مثل مادر هوشیار نیست و مؤثر. ▪️شما می‌خواهید به فرزندتان کمک کنید. حالا فرض کنید سردبیر یک رسانه‌اید و او مخاطب، باید چه کرد؟ تغییر در مخاطب از طرق فرآیند اقناع انجام می‌شود. رسانه با اقناع، بینش و گرایش و رفتار مخاطب را تغییر می‌دهد. با این مقدمه باید چه کرد؟ 1⃣ اول: نگران باشید نه مضطرب گام اول خودتانید. شما رسانه‌اید. اما رسانه‌ی هیجانی و عصبانی هیچ‌وقت نمی‌تواند مؤثر باشد. پس بر خود مسلط باشد. نه خودتان احساس گناه کنید و نه به فرزند احساس گناه دهید. صبور باشید و همه‌چیز را تمام شده نپندارید. 2⃣ دوم: مقتدرانه عمل کنید، نه مستبدانه مستبدانه تصمیم نگیرید و برخورد متصلبانه نکنید. با این حال مقتدر باشید. آدم مقتدر، قدرتش از اعتبارش است. هم قدرت دارد و هم مشروعیت. مادر به خودی خود اعتبار دارد. این اقتدار را نگه دارید که بسیار از آن کار برمی‌آید. اولین گام برای اقناع اعتبار منبع است که مادر در اوج آن قرار دارد. 3⃣ سوم: اهل مدارا باشید نه مسامحه فرق ظریفی این دو دارند. با فرزندتان متناسب با شرایطی که دارد مدارا کنید، اما مسامحه نکنید. یعنی بی‌خیال نباشید. آدمی که مدارا می‌کند تلاش می‌کند متناسب با شناخت و ظرفیت فرزند او را گام‌به‌گام به مقصد هدایت کند. اما آدم اهل مسامحه فرزندش را ر‌ها می‌کند. 4⃣ چهارم: نظارت کنید نه مچ‌گیری نرم‌افزار‌های مختلفی برای نظارت بر فرزند وجود دارد، از آن‌ها استفاده کنید. برای نظارت وقت بگذارید، اما هر اطلاعی کسب کردید جار نزنید. مچ نگیرید تا حریم‌ها حفظ شود و فرزندان احساس نکنند راه بازگشت وجود ندارد. فقط اطلاع کسب کنید تا متناسب با آگاهی تصمیم بگیرید. 5⃣ پنجم: فعال باشید، نه منفعل مرحله بعدی شکستن مقاومت است و در اینجا شکستن تابو. ماجرا را عادی کنید تا حس کنجکاوی بر دیگر هیجان‌ها اضافه نشود. خیلی صادقانه و تا دیر نشده موضوعی که نگرانش هستید را با او در میان بگذارید. مثلاً اگر اطمینان دارید که فرزندتان در معرض مواجهه با کلیپ است خودتان زودتر سربسته او را مطلع کنید که ماجرا چیست و حس کنجکاوی را تعدیل کنید. بگذارید از شما بشنود تا دیگری. 6⃣ ششم: تذکر دهید نه تعلیم مرحله بعد از شکستن مقاومت، ایجاد تردید است. برای ایجاد تردید استدلال کافی نیست، از عواطف استفاده کنید. از ابزار‌هایی که می‌تواند یک تلنگر برای فرزندان محسوب شود. آنچه فرزندتان می‌داند را در این مرحله تذکر دهید. مثلاً توجه دادن به خودش، به بزرگیش و هویتش. یا تذکر دادن به عقوبت‌های دنیایی و غیردنیایی. یا حتی اینکه هر آدم عاقلی در هر جای دنیا نسبت به این موضوع(موضوع غیر اخلاقی داخل کلیپ) نوعی نفرت دارد. این مرحله تذکر است نه تعلیم. بین این دو تفاوت است، مثل تفاوت حکمت و موعظه. در تذکر، برخلاف تعلیم شخصیت متذکر و اعتبار منبع بسیار مهم است. مادر و مادری از این جهت خیلی مؤثر است. 7⃣ هفتم: تعلیم دهید نه تخدیر حالا نوبت شناخت است. فرزندانتان را در مرحله دودلی ر‌ها نکنید. تحمیق یا تخدیر یعنی بی‌اعتنایی به آگاهی‌بخشی و ر‌ها کردن فرزند در جهل. با زبان همدلی و متکی به نقاط مشترک با فرزند برای او استدلال کنید. استدلال درباره‌ی چه؟ سه چیز. اولاً صاحب اثر کیست و چه ویژگی‌هایی دارد. دوم درباره خود اثر. اینکه چه مشخصاتی دارد. موسیقی و شعر و بازیگران و.... مرحله سوم نیز اینکه این کلیپ در شرایط امروز جامعه چه کارکردی دارد؟ چه چیز را در مخاطب هدف گرفته است. چرا برایش تخریب این وجه در مخاطب اهمیت دارد؟ 8⃣ هشتم: تشویق کنید نه تأدیب واپسین مرحله در اقناع ترغیب است؛ یعنی ایجاد رفتار. این مرحله را با تشویق امتحان کنید تا تأدیب. مثلاً تشویقش کنید همین مسیر را برای کمک به دوستانش دنبال کند. تلاش کنید در این ایام بیشتر سمت کار‌های دلپسند و دوست داشتنی برای خودش و خانواده برود. بیشتر سمت معنویت برود و کمتر در تنهایی و خلوتی شبکه‌های اجتماعی باشد. 9⃣ نهم: پیروزید نه شکست‌خورده توجه کنید که در هر شرایطی پیروزید. زیبایی نزد فرزند شماست به امانت. بخواهد و نخواهد درونش خوبی‌ها را فریاد می‌کند؛ هم از درون به فضایل کشش دارد و هم از بیرون. هر کاری از دستتان ساخته است انجام دهید، اما توجه کنید که هدایت اصلی دست من و شما نیست، دست اوست که حاضر و ناظر و باقیست. اوست که هادی است به اسم رب و مربی است و تربیت با اوست. پس اول تلاش و بعد هم با حسن ظن و ایمان به پیروزی دعا کنید... منبع، گرالیت
✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🔘دیدن کلیپ غیراخلاقی و ۹ پیشنهاد مادرانه برای تربیت رسانه‌ای ▪️شبکه‌های اجتماعی هم مصیبتی شده اند، میلیارد‌ها دلار خرج می‌شود تا فرزندتان را از خودش و از شما بگیرند ▪️همه‌ی این‌ها درست؛ اما نقش مادر کلیدی است. سواد رسانه‌ای مادر کارگشاست. در روزگاری که همه خوابند هیچ‌کس مثل مادر هوشیار نیست و مؤثر. ▪️شما می‌خواهید به فرزندتان کمک کنید. حالا فرض کنید سردبیر یک رسانه‌اید و او مخاطب، باید چه کرد؟ تغییر در مخاطب از طرق فرآیند اقناع انجام می‌شود. رسانه با اقناع، بینش و گرایش و رفتار مخاطب را تغییر می‌دهد. با این مقدمه باید چه کرد؟ 1⃣ اول: نگران باشید نه مضطرب گام اول خودتانید. شما رسانه‌اید. اما رسانه‌ی هیجانی و عصبانی هیچ‌وقت نمی‌تواند مؤثر باشد. پس بر خود مسلط باشد. نه خودتان احساس گناه کنید و نه به فرزند احساس گناه دهید. صبور باشید و همه‌چیز را تمام شده نپندارید. 2⃣ دوم: مقتدرانه عمل کنید، نه مستبدانه مستبدانه تصمیم نگیرید و برخورد متصلبانه نکنید. با این حال مقتدر باشید. آدم مقتدر، قدرتش از اعتبارش است. هم قدرت دارد و هم مشروعیت. مادر به خودی خود اعتبار دارد. این اقتدار را نگه دارید که بسیار از آن کار برمی‌آید. اولین گام برای اقناع اعتبار منبع است که مادر در اوج آن قرار دارد. 3⃣ سوم: اهل مدارا باشید نه مسامحه فرق ظریفی این دو دارند. با فرزندتان متناسب با شرایطی که دارد مدارا کنید، اما مسامحه نکنید. یعنی بی‌خیال نباشید. آدمی که مدارا می‌کند تلاش می‌کند متناسب با شناخت و ظرفیت فرزند او را گام‌به‌گام به مقصد هدایت کند. اما آدم اهل مسامحه فرزندش را ر‌ها می‌کند. 4⃣ چهارم: نظارت کنید نه مچ‌گیری نرم‌افزار‌های مختلفی برای نظارت بر فرزند وجود دارد، از آن‌ها استفاده کنید. برای نظارت وقت بگذارید، اما هر اطلاعی کسب کردید جار نزنید. مچ نگیرید تا حریم‌ها حفظ شود و فرزندان احساس نکنند راه بازگشت وجود ندارد. فقط اطلاع کسب کنید تا متناسب با آگاهی تصمیم بگیرید. 5⃣ پنجم: فعال باشید، نه منفعل مرحله بعدی شکستن مقاومت است و در اینجا شکستن تابو. ماجرا را عادی کنید تا حس کنجکاوی بر دیگر هیجان‌ها اضافه نشود. خیلی صادقانه و تا دیر نشده موضوعی که نگرانش هستید را با او در میان بگذارید. مثلاً اگر اطمینان دارید که فرزندتان در معرض مواجهه با کلیپ است خودتان زودتر سربسته او را مطلع کنید که ماجرا چیست و حس کنجکاوی را تعدیل کنید. بگذارید از شما بشنود تا دیگری. 6⃣ ششم: تذکر دهید نه تعلیم مرحله بعد از شکستن مقاومت، ایجاد تردید است. برای ایجاد تردید استدلال کافی نیست، از عواطف استفاده کنید. از ابزار‌هایی که می‌تواند یک تلنگر برای فرزندان محسوب شود. آنچه فرزندتان می‌داند را در این مرحله تذکر دهید. مثلاً توجه دادن به خودش، به بزرگیش و هویتش. یا تذکر دادن به عقوبت‌های دنیایی و غیردنیایی. یا حتی اینکه هر آدم عاقلی در هر جای دنیا نسبت به این موضوع(موضوع غیر اخلاقی داخل کلیپ) نوعی نفرت دارد. این مرحله تذکر است نه تعلیم. بین این دو تفاوت است، مثل تفاوت حکمت و موعظه. در تذکر، برخلاف تعلیم شخصیت متذکر و اعتبار منبع بسیار مهم است. مادر و مادری از این جهت خیلی مؤثر است. 7⃣ هفتم: تعلیم دهید نه تخدیر حالا نوبت شناخت است. فرزندانتان را در مرحله دودلی ر‌ها نکنید. تحمیق یا تخدیر یعنی بی‌اعتنایی به آگاهی‌بخشی و ر‌ها کردن فرزند در جهل. با زبان همدلی و متکی به نقاط مشترک با فرزند برای او استدلال کنید. استدلال درباره‌ی چه؟ سه چیز. اولاً صاحب اثر کیست و چه ویژگی‌هایی دارد. دوم درباره خود اثر. اینکه چه مشخصاتی دارد. موسیقی و شعر و بازیگران و.... مرحله سوم نیز اینکه این کلیپ در شرایط امروز جامعه چه کارکردی دارد؟ چه چیز را در مخاطب هدف گرفته است. چرا برایش تخریب این وجه در مخاطب اهمیت دارد؟ 8⃣ هشتم: تشویق کنید نه تأدیب واپسین مرحله در اقناع ترغیب است؛ یعنی ایجاد رفتار. این مرحله را با تشویق امتحان کنید تا تأدیب. مثلاً تشویقش کنید همین مسیر را برای کمک به دوستانش دنبال کند. تلاش کنید در این ایام بیشتر سمت کار‌های دلپسند و دوست داشتنی برای خودش و خانواده برود. بیشتر سمت معنویت برود و کمتر در تنهایی و خلوتی شبکه‌های اجتماعی باشد. 9⃣ نهم: پیروزید نه شکست‌خورده توجه کنید که در هر شرایطی پیروزید. زیبایی نزد فرزند شماست به امانت. بخواهد و نخواهد درونش خوبی‌ها را فریاد می‌کند؛ هم از درون به فضایل کشش دارد و هم از بیرون. هر کاری از دستتان ساخته است انجام دهید، اما توجه کنید که هدایت اصلی دست من و شما نیست، دست اوست که حاضر و ناظر و باقیست. اوست که هادی است به اسم رب و مربی است و تربیت با اوست. پس اول تلاش و بعد هم با حسن ظن و ایمان به پیروزی دعا کنید... ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan