eitaa logo
نسرا گیلان
433 دنبال‌کننده
848 عکس
236 ویدیو
10 فایل
نسرا (نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
مشاهده در ایتا
دانلود
🚬 فیلم و سریال‌‌ها چگونه نوجوانان را سیگاری ‌می‌کنند؟! 🔹جیمز سارجنت یک پژوهشگر در علوم روانشناختی مغز است و تحقیقات خود را درباره تأثیر تلویزیون بر نوجوانان و جوانان انجام داده است. او به بررسی این موضوع پرداخته که تماشای شخصیت‌های سریال‌ها و انیمیشن‌ها که سیگار می‌کشند، چگونه بر تصمیم‌گیری‌ها و عادات مصرف دخانیات نوجوانان تأثیر می‌گذارد 🔹او می‌گوید در یک مطالعه در سال ۲۰۰۳ که بر روی ۶۵۲۲ نوجوان آمریکایی انجام شده، مشخص شد که نوجوانانی که کمتر از میانگین در معرض نمایش مصرف دخانیات در فیلم‌ها بودند، نسبت به نوجوانانی که بیشتر در معرض چنین نمایش‌هایی بودند، شش تا دوازده برابر کمتر احتمال داشت که به مصرف دخانیات روی آورند 🔹سارجنت نشان داد که نمایش کشیدن سیگار در فیلم‌ها نه تنها ممکن است نوجوانان را به آغاز سیگار کشیدن ترغیب کند، بلکه به نظر می‌رسد که با احتمال تبدیل شدن نوجوانان به سیگاری‌های معتاد نیز ارتباط نزدیکی دارد. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
💢چگونه به فردی که مورد اذیت و آزار سایبری است کمک کنیم؟ ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🔴 نحوه تاثیر رسانه‌ها بر ادراک ما 💻📚 رسانه‌هایی که بر ادراک ما اثر دارند، شامل انواع گونه‌های رسانه از جمله کتاب، داستان، موسیقی، انیمیشن، تبلیغات و... می‌شوند. 🔵 اثر رسانه‌ها بر ادراک ما در سه لایه: 1⃣ دانش: انتقال محتوا و اطلاعات 2⃣ نگرش: فراتر از دانش 3⃣ گرایش: لایه‌ی عمیق‌تر عاطفی 🧠 تغییر در ادراک انسان بر اثر مواجهه با رسانه‌ها در رفتار نیز نمودار خواهد شد. ✍🏻 اگر اثر تبلیغات در رفتار ظاهر نمی‌شد هیچ‌کس سراغ تبلیغات نمی‌رفت. 🗯 از کاربرد و اثرگذاری رسانه‌ها در راستای اهداف متعالی غافل نشویم! 👨🏻‍🏫 من به عنوان یک معلم باید بتوانم از رسانه استفاده کرده و تاثیرات مثبتی را در دانش‌آموزانم به وجود آورم. ❗️رسانه‌ها ادراک ما را می‌سازند. ⚠️ رسانه‌ها با تغییر ادراک ما، سبک زندگی و هویت ما را تغییر می‌دهند. 🪖 مثال سرباز عراقی: رسانه دروغ نمی‌گوید. اما واقعیت را طوری می‌گوید که ادراک شما مطابق با میل رسانه باشد. ⚠️ ‌رسانه می‌تواند تنها با ویرایش یک‌ عکس، جهان خلق کند. 🔥 مثال آتش‌سوزی: توجه به قدرت کلمات در ساخت روایت 🎥 بازنمایی از مهم‌ترین مفاهیم در سواد رسانه‌ای به معنی قاب بندی از واقعیت ❌ هیچ رسانه‌ای در هیچ کجای دنیا بی‌طرف نیست! 🔴 همه‌ی رسانه‌ها موظف به بازنمایی هستند. 🟠مثال‌هایی از اثرگذاری‌های شناختی رسانه‌ای: 🔸قیمت‌گذاری کفش: لنگر اندازی مغز روی قیمت 🔸فروشگاه رفاه: اثرهاله‌ای استفاده از چهره‌های مشهور 🔸مایع لباسشویی: استفاده از جذابیت داستان، اثرهاله‌ای افراد زیبا، استفاده از محتوای طنز ✅ کلیشه ذهنی: فرایند تثبیت شده ذهنی حاصل از ایجاد ارتباط بین لفظ و معنا 💠 کلیشه ذهنی لزوما بد نیست و برای کارکرد مغز لازم است. 🔹اغلب مواقع کلیشه ذهنی با تکرار ایجاد می‌شود. 🔸راه دیگر ساخت کلیشه ذهنی، ظرف موثر است. 🔹به این معنا که در شرایطی خاص (زمان، مکان و حالت) قرار می‌گیریم تا ظرفیت ساخت کلیشه ایجاد شود. ⬛️ فنون اقناع به ظرف‌ موثر اشاره دارد. ◻️ انواع فنون اقناع: ▫️ادعای آشکار و مستند ▫️شواهد علمی ▫️ترس ▫️کاریزما ▫️برچسب زدن ▫️مقایسه ▫️طنز و شوخی و... ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🎯 نام هر درد و رنجی تروما نیست — چطور یک بیماری روانی به مد شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد؟ 🔴 این روزها تروما به واژۀ رایجی تبدیل شده است که خیلی‌ها گمان می‌کنند تجربه‌اش کرده‌اند. اما در گذشته، تروما دایرۀ خیلی محدودتری از آسیب‌ها را در بر می‌گرفت که معمولاً ناشی از جراحات جسمی بود. در اوایل قرن بیستم، روان‌رنجوری‌هایی مانند «موج‌گرفتگی» در سربازانی که از جنگ بازگشته بودند نیز به آن اضافه شد. بعدها روان‌شناسان مجموعۀ پیامدهای تروما را در مفهوم جدیدی به اسم «اختلال استرس پس از سانحه» یا پی‌تی‌اس‌دی دسته‌بندی کردند که دایرۀ بسیار وسیعی داشت و همین باعث شد این کلمه وارد زبان عموم مردم شود. 🔴 پی‌تی‌اس‌دی یکی از شناخته‌شده‌ترین حالاتی است که به دنبال تروما ایجاد می‌شود. علائم آن عبارت‌اند از افکار مزاحم، اجتناب از یادآوری خاطرات مربوط به تروما، و تغییر در احساسات، شناخت، برانگیختگی و واکنش‌های فرد. 🔴 امروزه دانش ما دربارۀ تروما، دلایل به وجود آمدن آن و پیامدهایش، خیلی گسترده‌تر شده است. می‌دانیم تجربیات مختلف از جمله حضور در جنگ، آزار و تجاوز جنسی و هر اتفاق آزاردهنده و مرگبار دیگری می‌تواند منجر به مشکلات پس از سانحه شود. همچنین امروزه می‌دانیم اتفاقاتی که به‌طور مستقیم مرگبار نیستند، ازجمله رفتارهایی همچون سوءاستفادۀ عاطفی یا مالی، قلدری و بی‌توجهی نیز می‌توانند به واکنش‌ها و پاسخ‌های پس از سانحه منجر شوند. بااین‌حال، چنین نیست که هر آسیب یا مشکل روانی‌ای را بشود ناشی از تروما دانست. 🔴 روان‌شناسی به نام آهونا گوها این استفادۀ بیش‌ازحد از واژۀ تروما را «تلۀ تروما» نامیده است. تلۀ تروما وضعیتی است که علی‌الخصوص در بستر شبکه‌های اجتماعی با آن روبه‌روئیم: توصیف رفتارها و عادت‌های نسبتاً بی‌ضرر به‌عنوان نشانۀ تروما. چیز‌هایی مثل تماشای مکرر یک برنامه یا درگیری بیش‌ازحد با یک تصمیم کوچک. 🔴 تلۀ تروما می‌تواند خطراتی جدی به بار بیاورد. اولاً باعث می‌شود تصور نادرستی از این مفهوم مهم نزد عموم مردم ایجاد شود. به‌عنوان نمونه، یکی از مهم‌ترین خصوصیات تروما، اجتناب قربانیان از به زبان آوردن آن است. آن‌ها حتی اگر از آن واقعه حرف بزنند، معمولاً شدتِ آسیبی که دیده‌اند را پنهان می‌کنند. این کاملاً در تقابل است با داستان‌های پراشک چشمی که در شبکه‌های اجتماعی تحت عنوان تروما دست به دست می‌شود. همچنین تلۀ تروما ممکن است باعث شود فرد به‌اشتباه در خودش اختلالی را تشخیص دهد و بر اساس آن تصمیماتی اشتباه بگیرد. 🔴 تلۀ تروما گاهی در شبکه‌های اجتماعی به دست‌آویزی برای جلب توجه بیشتر تبدیل می‌شود، و چه بسا اهدافی اقتصادی برای تبلیغ یک محصول یا ایده، در پشت آن نهفته باشد. 🔴 البته که خوب است آسیب‌های روانی را جدی بگیریم و به دنبال درمان آن‌ها باشیم، اما حتماً لازم نیست برای توجیه درد و رنج خود به آن برچسب تروما بچسبانیم، زیرا بدون این کار هم می‌توانیم به رنج خود توجه کنیم و آن را تسکین دهیم. همچنین، طبیعی است که در زندگی با موقعیت‌های سخت بین‌فردی، برای مثال روابط پرتنش، دعوا با دوستان یا رقابت‌های خواهر و برادری، مواجه شویم. این تجربه‌ها تروما نیستند و حتی ممکن است در رویارویی با آن‌ها، انعطاف‌پذیری و مهارت‌های بین‌فردی را یاد بگیریم و به شناخت بهتری از خودمان برسیم. 📌 آنچه خواندید مروری کوتاه است بر مطلب «هر اتفاق ناراحت‌کننده‌ای تروما نیست» که در بیست‌‌ونهمین شمارۀ فصلنامۀ ترجمان علوم انسانی منتشر شده است. این مطلب در تاریخ ۲۷ خرداد در سال ۱۴۰۲ در وب‌سایت ترجمان نیز بارگذاری شده است. این مطلب نوشتۀ آهونا گوها است و بهاره مظاهری آن را ترجمه کرده است. برای خواندن نسخه کامل این مطلب و دیگر مطالب ترجمان، به وب‌سایت ترجمان سر بزنید. 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://b2n.ir/n16867 ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
💢 مسابقه "کتابچه صوتی سواد رسانه‌ای" (جلد دوم) 🔹نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی(نسرا) 🔹با همکاری رادیو سلامت 🔸حاوی 38 مبحث سواد رسانه‌ای ⭕️با موضوعات ✅گزینش و پردازش پیام‌های رسانه‌ای ✅بازی به جای ترس ✅تاریخچه تلویزیون ✅درجه‌بندی بازی‌ها و.... ✳️ مهلت شرکت در مسابقه: از نیمه شعبان تا عید سعید فطر ✳️ برای شرکت در این مسابقه بزرگ به پیوند زیر مراجعه و پس از ثبت نام وارد بخش دوره‌های آموزشی شوید و ضمن استفاده از فایل های صوتی آموزشی تا عید سعید فطر در آزمون با ۲۵ سوال چهار گزینه‌ای شرکت کنید. 🔻پیوند ثبت نام: B2n.ir/w85406 🔻پیوند دوره‌های آموزشی: https://B2n.ir/z31551 🚩نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی(نسرا) 🆔 @nasraa_ir
📍 کتاب تکنیک های عملیات روانی در حوزه رسانه و خبر ✍️ نویسنده: احمد قدیری ابیانه 🔖انتشارات دانشیاران ایران 📌 توضیحات: 📃 آنچه محتوای این کتاب را تشکیل داده، برآیند همان موضوعی است که در دنیا با عنوان پروپاگاندا نام برده می شود که در اینجا علاوه بر بیان ترفندهای خبری، پانزده راهکار عینی و عملی مقابله و مصونیت در برابر آن نیز ذکر شده تا مطلب، فراتر از بحث های نظری، ابزاری برای استفاده و به کارگیری اصول را توسط مخاطب فراهم آورده باشد. ✅برای تهیه نسخه الکترونیکی کتاب روی لینک زیر کلیک کنید: ahmadghadiri.ir/post/443 ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🔘دیدن کلیپ غیراخلاقی و ۹ پیشنهاد مادرانه برای تربیت رسانه‌ای ▪️شبکه‌های اجتماعی هم مصیبتی شده اند، میلیارد‌ها دلار خرج می‌شود تا فرزندتان را از خودش و از شما بگیرند ▪️همه‌ی این‌ها درست؛ اما نقش مادر کلیدی است. سواد رسانه‌ای مادر کارگشاست. در روزگاری که همه خوابند هیچ‌کس مثل مادر هوشیار نیست و مؤثر. ▪️شما می‌خواهید به فرزندتان کمک کنید. حالا فرض کنید سردبیر یک رسانه‌اید و او مخاطب، باید چه کرد؟ تغییر در مخاطب از طرق فرآیند اقناع انجام می‌شود. رسانه با اقناع، بینش و گرایش و رفتار مخاطب را تغییر می‌دهد. با این مقدمه باید چه کرد؟ 1⃣ اول: نگران باشید نه مضطرب گام اول خودتانید. شما رسانه‌اید. اما رسانه‌ی هیجانی و عصبانی هیچ‌وقت نمی‌تواند مؤثر باشد. پس بر خود مسلط باشد. نه خودتان احساس گناه کنید و نه به فرزند احساس گناه دهید. صبور باشید و همه‌چیز را تمام شده نپندارید. 2⃣ دوم: مقتدرانه عمل کنید، نه مستبدانه مستبدانه تصمیم نگیرید و برخورد متصلبانه نکنید. با این حال مقتدر باشید. آدم مقتدر، قدرتش از اعتبارش است. هم قدرت دارد و هم مشروعیت. مادر به خودی خود اعتبار دارد. این اقتدار را نگه دارید که بسیار از آن کار برمی‌آید. اولین گام برای اقناع اعتبار منبع است که مادر در اوج آن قرار دارد. 3⃣ سوم: اهل مدارا باشید نه مسامحه فرق ظریفی این دو دارند. با فرزندتان متناسب با شرایطی که دارد مدارا کنید، اما مسامحه نکنید. یعنی بی‌خیال نباشید. آدمی که مدارا می‌کند تلاش می‌کند متناسب با شناخت و ظرفیت فرزند او را گام‌به‌گام به مقصد هدایت کند. اما آدم اهل مسامحه فرزندش را ر‌ها می‌کند. 4⃣ چهارم: نظارت کنید نه مچ‌گیری نرم‌افزار‌های مختلفی برای نظارت بر فرزند وجود دارد، از آن‌ها استفاده کنید. برای نظارت وقت بگذارید، اما هر اطلاعی کسب کردید جار نزنید. مچ نگیرید تا حریم‌ها حفظ شود و فرزندان احساس نکنند راه بازگشت وجود ندارد. فقط اطلاع کسب کنید تا متناسب با آگاهی تصمیم بگیرید. 5⃣ پنجم: فعال باشید، نه منفعل مرحله بعدی شکستن مقاومت است و در اینجا شکستن تابو. ماجرا را عادی کنید تا حس کنجکاوی بر دیگر هیجان‌ها اضافه نشود. خیلی صادقانه و تا دیر نشده موضوعی که نگرانش هستید را با او در میان بگذارید. مثلاً اگر اطمینان دارید که فرزندتان در معرض مواجهه با کلیپ است خودتان زودتر سربسته او را مطلع کنید که ماجرا چیست و حس کنجکاوی را تعدیل کنید. بگذارید از شما بشنود تا دیگری. 6⃣ ششم: تذکر دهید نه تعلیم مرحله بعد از شکستن مقاومت، ایجاد تردید است. برای ایجاد تردید استدلال کافی نیست، از عواطف استفاده کنید. از ابزار‌هایی که می‌تواند یک تلنگر برای فرزندان محسوب شود. آنچه فرزندتان می‌داند را در این مرحله تذکر دهید. مثلاً توجه دادن به خودش، به بزرگیش و هویتش. یا تذکر دادن به عقوبت‌های دنیایی و غیردنیایی. یا حتی اینکه هر آدم عاقلی در هر جای دنیا نسبت به این موضوع(موضوع غیر اخلاقی داخل کلیپ) نوعی نفرت دارد. این مرحله تذکر است نه تعلیم. بین این دو تفاوت است، مثل تفاوت حکمت و موعظه. در تذکر، برخلاف تعلیم شخصیت متذکر و اعتبار منبع بسیار مهم است. مادر و مادری از این جهت خیلی مؤثر است. 7⃣ هفتم: تعلیم دهید نه تخدیر حالا نوبت شناخت است. فرزندانتان را در مرحله دودلی ر‌ها نکنید. تحمیق یا تخدیر یعنی بی‌اعتنایی به آگاهی‌بخشی و ر‌ها کردن فرزند در جهل. با زبان همدلی و متکی به نقاط مشترک با فرزند برای او استدلال کنید. استدلال درباره‌ی چه؟ سه چیز. اولاً صاحب اثر کیست و چه ویژگی‌هایی دارد. دوم درباره خود اثر. اینکه چه مشخصاتی دارد. موسیقی و شعر و بازیگران و.... مرحله سوم نیز اینکه این کلیپ در شرایط امروز جامعه چه کارکردی دارد؟ چه چیز را در مخاطب هدف گرفته است. چرا برایش تخریب این وجه در مخاطب اهمیت دارد؟ 8⃣ هشتم: تشویق کنید نه تأدیب واپسین مرحله در اقناع ترغیب است؛ یعنی ایجاد رفتار. این مرحله را با تشویق امتحان کنید تا تأدیب. مثلاً تشویقش کنید همین مسیر را برای کمک به دوستانش دنبال کند. تلاش کنید در این ایام بیشتر سمت کار‌های دلپسند و دوست داشتنی برای خودش و خانواده برود. بیشتر سمت معنویت برود و کمتر در تنهایی و خلوتی شبکه‌های اجتماعی باشد. 9⃣ نهم: پیروزید نه شکست‌خورده توجه کنید که در هر شرایطی پیروزید. زیبایی نزد فرزند شماست به امانت. بخواهد و نخواهد درونش خوبی‌ها را فریاد می‌کند؛ هم از درون به فضایل کشش دارد و هم از بیرون. هر کاری از دستتان ساخته است انجام دهید، اما توجه کنید که هدایت اصلی دست من و شما نیست، دست اوست که حاضر و ناظر و باقیست. اوست که هادی است به اسم رب و مربی است و تربیت با اوست. پس اول تلاش و بعد هم با حسن ظن و ایمان به پیروزی دعا کنید... منبع، گرالیت
✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🔘دیدن کلیپ غیراخلاقی و ۹ پیشنهاد مادرانه برای تربیت رسانه‌ای ▪️شبکه‌های اجتماعی هم مصیبتی شده اند، میلیارد‌ها دلار خرج می‌شود تا فرزندتان را از خودش و از شما بگیرند ▪️همه‌ی این‌ها درست؛ اما نقش مادر کلیدی است. سواد رسانه‌ای مادر کارگشاست. در روزگاری که همه خوابند هیچ‌کس مثل مادر هوشیار نیست و مؤثر. ▪️شما می‌خواهید به فرزندتان کمک کنید. حالا فرض کنید سردبیر یک رسانه‌اید و او مخاطب، باید چه کرد؟ تغییر در مخاطب از طرق فرآیند اقناع انجام می‌شود. رسانه با اقناع، بینش و گرایش و رفتار مخاطب را تغییر می‌دهد. با این مقدمه باید چه کرد؟ 1⃣ اول: نگران باشید نه مضطرب گام اول خودتانید. شما رسانه‌اید. اما رسانه‌ی هیجانی و عصبانی هیچ‌وقت نمی‌تواند مؤثر باشد. پس بر خود مسلط باشد. نه خودتان احساس گناه کنید و نه به فرزند احساس گناه دهید. صبور باشید و همه‌چیز را تمام شده نپندارید. 2⃣ دوم: مقتدرانه عمل کنید، نه مستبدانه مستبدانه تصمیم نگیرید و برخورد متصلبانه نکنید. با این حال مقتدر باشید. آدم مقتدر، قدرتش از اعتبارش است. هم قدرت دارد و هم مشروعیت. مادر به خودی خود اعتبار دارد. این اقتدار را نگه دارید که بسیار از آن کار برمی‌آید. اولین گام برای اقناع اعتبار منبع است که مادر در اوج آن قرار دارد. 3⃣ سوم: اهل مدارا باشید نه مسامحه فرق ظریفی این دو دارند. با فرزندتان متناسب با شرایطی که دارد مدارا کنید، اما مسامحه نکنید. یعنی بی‌خیال نباشید. آدمی که مدارا می‌کند تلاش می‌کند متناسب با شناخت و ظرفیت فرزند او را گام‌به‌گام به مقصد هدایت کند. اما آدم اهل مسامحه فرزندش را ر‌ها می‌کند. 4⃣ چهارم: نظارت کنید نه مچ‌گیری نرم‌افزار‌های مختلفی برای نظارت بر فرزند وجود دارد، از آن‌ها استفاده کنید. برای نظارت وقت بگذارید، اما هر اطلاعی کسب کردید جار نزنید. مچ نگیرید تا حریم‌ها حفظ شود و فرزندان احساس نکنند راه بازگشت وجود ندارد. فقط اطلاع کسب کنید تا متناسب با آگاهی تصمیم بگیرید. 5⃣ پنجم: فعال باشید، نه منفعل مرحله بعدی شکستن مقاومت است و در اینجا شکستن تابو. ماجرا را عادی کنید تا حس کنجکاوی بر دیگر هیجان‌ها اضافه نشود. خیلی صادقانه و تا دیر نشده موضوعی که نگرانش هستید را با او در میان بگذارید. مثلاً اگر اطمینان دارید که فرزندتان در معرض مواجهه با کلیپ است خودتان زودتر سربسته او را مطلع کنید که ماجرا چیست و حس کنجکاوی را تعدیل کنید. بگذارید از شما بشنود تا دیگری. 6⃣ ششم: تذکر دهید نه تعلیم مرحله بعد از شکستن مقاومت، ایجاد تردید است. برای ایجاد تردید استدلال کافی نیست، از عواطف استفاده کنید. از ابزار‌هایی که می‌تواند یک تلنگر برای فرزندان محسوب شود. آنچه فرزندتان می‌داند را در این مرحله تذکر دهید. مثلاً توجه دادن به خودش، به بزرگیش و هویتش. یا تذکر دادن به عقوبت‌های دنیایی و غیردنیایی. یا حتی اینکه هر آدم عاقلی در هر جای دنیا نسبت به این موضوع(موضوع غیر اخلاقی داخل کلیپ) نوعی نفرت دارد. این مرحله تذکر است نه تعلیم. بین این دو تفاوت است، مثل تفاوت حکمت و موعظه. در تذکر، برخلاف تعلیم شخصیت متذکر و اعتبار منبع بسیار مهم است. مادر و مادری از این جهت خیلی مؤثر است. 7⃣ هفتم: تعلیم دهید نه تخدیر حالا نوبت شناخت است. فرزندانتان را در مرحله دودلی ر‌ها نکنید. تحمیق یا تخدیر یعنی بی‌اعتنایی به آگاهی‌بخشی و ر‌ها کردن فرزند در جهل. با زبان همدلی و متکی به نقاط مشترک با فرزند برای او استدلال کنید. استدلال درباره‌ی چه؟ سه چیز. اولاً صاحب اثر کیست و چه ویژگی‌هایی دارد. دوم درباره خود اثر. اینکه چه مشخصاتی دارد. موسیقی و شعر و بازیگران و.... مرحله سوم نیز اینکه این کلیپ در شرایط امروز جامعه چه کارکردی دارد؟ چه چیز را در مخاطب هدف گرفته است. چرا برایش تخریب این وجه در مخاطب اهمیت دارد؟ 8⃣ هشتم: تشویق کنید نه تأدیب واپسین مرحله در اقناع ترغیب است؛ یعنی ایجاد رفتار. این مرحله را با تشویق امتحان کنید تا تأدیب. مثلاً تشویقش کنید همین مسیر را برای کمک به دوستانش دنبال کند. تلاش کنید در این ایام بیشتر سمت کار‌های دلپسند و دوست داشتنی برای خودش و خانواده برود. بیشتر سمت معنویت برود و کمتر در تنهایی و خلوتی شبکه‌های اجتماعی باشد. 9⃣ نهم: پیروزید نه شکست‌خورده توجه کنید که در هر شرایطی پیروزید. زیبایی نزد فرزند شماست به امانت. بخواهد و نخواهد درونش خوبی‌ها را فریاد می‌کند؛ هم از درون به فضایل کشش دارد و هم از بیرون. هر کاری از دستتان ساخته است انجام دهید، اما توجه کنید که هدایت اصلی دست من و شما نیست، دست اوست که حاضر و ناظر و باقیست. اوست که هادی است به اسم رب و مربی است و تربیت با اوست. پس اول تلاش و بعد هم با حسن ظن و ایمان به پیروزی دعا کنید... ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
نسرا گیلان
📍 : زندگی در عیش، مردن در خوشی ✍️ نویسنده: نیل پستمن ✍️ مترجم: صادق طباطبایی 🔖 انتشارات اطلاعات 📌 توضیحات : 📃 در این کتاب مولف تأثیرات رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی را به عنوان یکی از تکنولوژیهای فراگیر و مدرن بر فکر و اندیشه و شعور و رفتار انسانها و نیز بر فرهنگ و ارزشها و باورهای مذهبی جوامع مورد بررسی و پژوهش قرار داده است. توجه اصلی پستمن در این مطالعه، بر روی تلویزیون متمرکز است و از زوایای متفاوتی به روشن ساختن اثر تخریبی این رسانه بر شکل گیری فکر و رأی و اندیشه و جهان بینی انسان می پردازد. او بر این باور است که انسانهای عصر حاضر خاصه در ایالات متحده آمریکا حاکمیت و قدرت تعیین سرنوشت خویش را یکسره از دست داده و آن را یکجا به وسایل ارتباط جمعی سپرده اند. در حقیقت این وسایل ارتباط جمعی هستند که در بعد گسترده، از یک سو نقش روزافزون خود را بر آنچه بدان وقوف می‌یابیم، با آن آشنا می‌شویم، هر آنچه تجربه می‌کنیم و... برعهده گرفته‌اند و بدان‌ها شکل می‌دهند؛ از سوی دیگر، [رسانه ها]به گونه‌ای رو به تزاید به ما تحمیل می‌کنند که چه بیندیشیم، چگونه بیندیشیم، چه و چگونه و چرا احساس کنیم و ... . ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🔴 راه‌حل مقابله با تاثیر ناخودآگاه رسانه‌ها 💥 بسیاری از زمینه آسیب‌پذیری بچه‌ها ریشه در نوع تربیت آنها در دنیای حقیقی دارد. ❗️بنابراین نباید نوع تربیت‌مان صرفا رسانه‌ای باشد! ❕به همین خاطر توجه ما به زمینه‌های تربیت رسانه‌ای در دنیای واقعی است. ✅ هویت دارای دو نوع سرمایه است: 1⃣ گرایشی: امیالی که برای بچه‌ها شکل می‌گیرد. برای مثال دانش‌آموز میل به برنامه‌ریزی دارد. دنبال یادگیری مهارت است. 🔺 طراحی محیط آموزشی به شدت در شکل گیری سرمایه گرایشی موثر است. 🔺 عامل موثر دیگر تنظیم روابط است. تنظیم روابط مربی با دانش‌آموز و دانش‌آموزان با یکدیگر 🔸 مثال: اگر نظم مشهودی در خانواده حکم‌فرما باشد؛ برای مثال والدین در ساعت مشخصی مطالعه کنند، تلویزیون تماشا کنند و غذا بخورند، باعث می‌شود فرزند خانواده هم میل به برنامه‌ریزی و منظم بودن پیدا کند. به همین خاطر با برنامه‌ریزی از فضای مجازی هم استفاده می‌کند. ⚠️ ریشه استفاده‌های نابهنجار از رسانه را، در خلأهای خودمان پیدا کنیم. 2⃣دشناختی: ذهن منطقی و تفکر نقادانه معلم سر کلاس متکلم وحده نباشد و با دانش‌آموزان گفت‌وگو کند. دانش‌آموزان روی نظر همدیگر فکر کنند و نظر بدهند. ❓برای توانمندسازی کودکان در انتخاب آگاهانه چه کنیم؟ 🔵 بچه‌ها برای انتخاب باید دلیل داشته باشد. ارزش افزوده گزینه‌ی انتخابی چیست؟ *⃣ تقسیم‌بندی محتوای رسانه‌ای: 🔴 آسیب زننده 🟠 سرگرمی و کند شدن روند رشد 🟢 رشد و مهارت ایجاد می‌کند. ✅ فرزند ما باید یادبگیرد با بند و بار انتخاب و مصرف کند. 🟣 تحقیق قبل از مصرف: 🔥 داغ نبینیم! ❌ اصلا نبینیم! 👥 مشورت با کارشناسان تربیتی 🔸 شناخت ژانر و گونه محتوا 🤔 گمانه زنی در مورد روند داستان 👨‍👩‍👧‍👦 بررسی جریان مخاطبان و مصرف‌کنندگان ◻️ سامانه‌های هدایت مصرف: ▪️منظوم: نظرات و نقدهای دیگران در مورد فیلم‌ها ▫️رامون: بررسی فیلم‌ها، پیشنهادهایی برای گفت‌وگو، رده بندی سنی ▪️کدومو: رده‌بندی سنی برای انیمیشن‌ها، فیلم‌ها، کتاب‌ها، بازی‌ها و... ▫️چی خوبه: رده‌بندی سنی، پیشنهاد گفت و گو ▪️Common sense media: رده‌بندی و ارزیابی محصولات رسانه‌ای ⚠️دمعلمی که آبادی ایمن نباشد، نمی‌تواند آبادی ایمن بسازد. 🔶 در رابطه با گفت‌وگو با فرزندان: 🔹شروع از موضوعات مورد علاقه فرزندان 🔸زمان مناسب 🔹سوال پیچ نکنیم. 🔸گفت‌وگوی دورهمی ⬅️ برای منطقی کردن دانش‌آموزان باید گفت‌وگو داشت. 🗣 باید قدرت گفت‌وگو را افزایش داد و بعد سراغ قدرت نوشتن رفت. 🧠 خود معلمین هم باید تفکر منطقی و قدرت گفت‌وگوی خودشان را افزایش دهند. ✅رسانه موضوع جذابی برای گفت‌وگو با دانش‌آموزان است. 👬 استفاده از شیوه‌های گروهی در طرح درس دانش‌آموزان با یکدیگر صحبت کنند، بحث کنند و به نتیجه برسند. 🪖 باید توجه داشت موضوعات چالشی برای گفت‌وگو انتخاب نشود که دعوا نشود! ❌ پیامدهای تصویری شدن: ❗️کم حوصلگی ❗️عدم تمرکز ❗️تفکر گریزی ✅ توصیه‌ها: 🟢 مطالعه 🟢 بازی‌های خواندنی 🟢 قصه‌گویی و قصه خوانی 🟢 بازی‌های کلامی 🔵 قصه‌خوانی فعال: 🔹 تعیین ایستگاه‌هایی در داستان 🔹 در ایستگاه‌ها با بچه‌ها گفت‌وگو می‌کنیم. (سوال می‌پرسیم، بچه‌ها را به انتقاد وامی‌داریم و...) ✅ چهارگام تحلیل بعد از مشاهده فیلم 1⃣ داستان فیلم چه بود؟ از بچه‌ها بخواهیم که داستان را روایت کنند. با این کار میزان فهم داستان را می‌سنجیم. 2⃣ نکات مثبت را بگویند. صحنه، شخصیت و یا... که نوجوان ما از آن خوشش آمده را بگوید. 3⃣ نکات منفی را بگویند. صحنه، شخصیت و یا... که نوجوان ما از آن خوشش نیامده را بگوید. 4⃣ اگر جای نویسنده بودید، چه تغییری ایجاد می‌کردید. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🔘 مواجهه با فرزندان در فضای مجازی ▫️مواجهه با فرزندان در فضای مجازی باید با آرامش و یا گاهی نادیده گرفتن عمدی باشد تا استفاده کودک از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی از کنترل خارج نگردد. ▫️نوع مواجهه ما با مسائل و اتفاقات پیرامون خود میتواند نقش پر رنگی در ادامه مسیر حل آن مسئله یا بیشتر شدن مشکلات داشته باشد. ▫️وقتی که برای اولین با با فرزند خود مواجه میشویم که در حال تماشای یک برنامه یا بازی خشن و یا فیلم نامناسب با سن خودش است؛ برخورد اول ما با اوست که انتهای ماجرا را مشخص میکند. ▫️امروزه بازخورد سلبی منفی ترین اثر را در این مسائل خواهد داشت. اگر شخصی بخواهد با زور و حالت آمرانه فرزند خود را از انجام چنین فعالیت هایی منع کند درواقع کاملا نتیجه عکس خواهد گرفت. این مسئله واقعیتی است که در جامعه امروز وجود دارد. اگر به این موضوعات دقت کنیم میتوانیم یک زندگی ایده آل به کودکان خودمان هدیه بدهیم. ▫️در تربیت رسانه ای نوع برخورد اولیه باید کاملا با آرامش باشد یا حتی گاهی اوقات با یک نادیده گرفتن عمدی و بی توجهی اولیه. برای مثال با یک بهانه قشنگ مانند بردن فرزندمان به خرید یا پارک او را از این فضا دور کنیم و در فرصتی دیگر با یک بیان دوستانه واقعیت منفی را به شکلی دلسوزانه به او بگوییم. جوری که فرزند احساس کند این اتفاقات همگی به نفع او صورت میگیرد. ▫️این شکل از مواجهه با فرزندان در رسانه و فضای مجازی او را در یک مسیر درست و مفید قرار خواهد داد... ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
مامان و باباهای باسواد رسانه ای...! این پست صفرتا صدش مخصوص مامان باباهاست👨‍👩‍👧‍👦 ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
⭕️دقایقی بدون فضای مجازی 🔻 در مورد آدم بزرگا اینطوریه که اوقات فراغت از کارشون رو رسانه بازی می‌کنن؛ تلویزیون می بینن یا در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخن. 🔻 در مورد بچه‌ها، قضیه برعکسه؛ یعنی رسانه ها اوقات اصلیشون رو پر می‌کنن و ما والدین باید براشون اوقات فراغت از رسانه تعریف کنیم. 🔻 بچه‌ها نیاز دارن گاهی به دور از هیاهوی رسانه باشن. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🎯 چطور عکس‌ها و چت‌هایی باقی‌مانده از عزیزانمان معنای سوگواری را تغییر می‌دهند؟ 🔴 اگر همانطور که ماریسا رنی‌لی، روزنامه‌نگار آمریکایی گفته است، معنی غم «تکرار تجربۀ کنار آمدن با فقدان» باشد، نوعی از غمِ خردکننده هست که فقط ما آدم‌های عصر دیجیتال تجربه‌اش کرده‌ایم: عزیزی را از دست می‌دهیم، اما ردپاهای دیجیتالش با ما می‌ماند. وقت و بی‌وقت در یک «یادآوری خودکار تاریخ تولد» که به ایمیل‌مان می‌آید، یا هنگام اسکرول‌کردن این یا آن شبکۀ اجتماعی، اسمش را یا عکسش را می‌بینیم و دوباره فقدانش بر سرمان آوار می‌شود. برای این پیام‌های خودکار فرقی نمی‌کند که گاهی چقدر به فراموش‌کردن و گذشتن نیاز داریم. 🔴 بعد از مرگ آدم‌ها، دارایی‌های دیجیتال آن‌ها بدون رسیدگی در فضای اینترنت معلق می‌ماند. و وقتی وارثان کنترل حساب‌های متوفی را برعهده می‌گیرند، با دوراهی چالش‌برانگیزی روبه‌رو می‌شوند: آیا این یادگاری‌های عجیب و غریب را نگه دارند، یا همۀ حساب‌ها را ببندند و مرگ مجدد عزیزشان را بپذیرند؟ 🔴 یکی از هزاران نمونه‌، اشلی ریس، زن جوانی است که همسر ۳۴ ساله‌اش را در اثر سرطان از دست داد. تازه بعد از آن بود که فهمید حضور رابرت در زندگی دیجیتال او چقدر محسوس است. هر گاه یوتوب را باز می‌کرد، الگوریتم هوشمند ویدئوهایی را نشانش می‌داد که رابرت می‌پسندید؛ نیرویی غمبار او را به خواندنِ هزاران بارۀ چت‌هایش با رابرت می‌کشید، هر گاه دلش تنگ می‌شد، گالری عکس‌های گوشی همسرش را باز می‌کرد و لحظه‌های باهم‌بودنشان را می‌دید و همۀ این‌ها به زبان خودش «یعنی آسیب روحی هر روزه». 🔴 پرسه‌زدن در حساب‌های کاربری کسی که از دنیا رفته همان‌قدر که آرامش‌بخش است، می‌تواند دردناک هم باشد و چیزهایی را آشکار می‌کند که بازماندگان انتظارش را ندارند و برایش آماده نیستند. 🔴 ماری، زنی که مادرش را از دست داده، چنین تجربه‌ای داشت. مادرش قبل از مرگ اطلاعات همۀ حساب‌های کاربری‌اش را به دخترش سپرد و تازه بعد از مرگ او بود که ماری فهمید مادرش یک حساب ناشناس توییتر داشته است که آنجا بحث‌های سیاسی می‌کرده یا حساب اسپاتیفای او پر از آهنگ‌های تیلور سوئیفت بوده است. این یافته‌های تازه اگرچه برای ماری جالب بود، اما غمی دردناک هم با خود داشت و یادآور این بود که رابطۀ او با مادرش، آنقدرها هم که فکر می‌کرد، نزدیک نبوده است. 🔴 فناوری‌هایی که می‌تواند یادگاری‌های سابقاً ناملموس افراد را ثبت کند، نعمت است. خیلی از بازماندگان می‌گویند از پیام‌های دیگران به حساب‌های کاربری عزیزان درگذشته‌شان حس خوبی پیدا می‌کنند، اما این حس آغشته به درد نیز هست. 🔴 وب‌سایت‌ها تعطیل می‌شوند، حساب‌های کاربری هک می‌شوند، دستگاه‌ها خراب می‌شوند. نمی‌توان به این خیال بود که پیام‌ها و خاطرات شبکه‌های اجتماعی تا ابد باقی‌ می‌مانند. اما آن‌ها آنقدر باقی خواهند ماند که به فکرشان باشیم. شاید بد نباشد که «وصیت‌‌های دیجیتال» را جدی‌تر بگیریم. به این فکر کنیم که راه درست مواجهه با میراث دیجیتال عزیزانمان چیست، یا شاید باید به اطرافیانمان بگوییم که اگر آن اتفاق حتمی افتاد، چه باید بکنند. چون این چیزها دیگر فقط مشتی آت‌وآشغال دیجیتال نیستند. روزی می‌رسد که این‌ها تنها چیز‌هایی هستند که از ما به ‌جا ‌مانده‌. 📌 آنچه خواندید مروری کوتاه است بر مطلب «مادرم می‌گوید بعد از مرگش برایم ایمیل می‌فرستد» که در بیست‌‌ونهمین شمارۀ مجلۀ ترجمان علوم انسانی منتشر شده است. این مطلب در تاریخ ۹ مهر ۱۴۰۲ در وب‌سایت ترجمان نیز بارگذاری شده است. این مطلب نوشتۀ کیت لیندزی است و آمنه محبوبی‌نیا آن را ترجمه کرده است. برای خواندن نسخه کامل این مطلب و دیگر مطالب ترجمان، به وب‌سایت ترجمان سر بزنید. 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://B2n.ir/n41173 ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🎯 هوش مصنوعی هیچ‌وقت از مخترعانش باهوش‌تر نخواهد شد —نظریۀ «انفجار هوش» بر مبنای درک نادرستی از هوش به وجود آمده است 📍آیا روزی هوش مصنوعی خودش را از دست ما انسان‌ها آزاد می‌کند و بر ما مسلط می‌شود؟ تعداد قابل‌توجهی از دانشمندان فکر می‌کنند نباید این سوال را شوخی گرفت. فرض کنید روزی هوش مصنوعی به چنان مرحله‌ای از پیشرفت برسد که بتواند نمونه‌های ارتقایافته‌تری از خودش بسازد. یعنی دیگر برای تولید و بهبود خود نیازی به انسان‌ها نداشته باشد. بدین‌ترتیب خیلی زود به نقطه‌ای می‌رسد که هیچ انسانی یارای مقابله با آن را ندارد. بااین‌حال فرانسوآ شوله می‌گوید این سناریو هیچ‌وقت اتفاق نخواهد افتاد. چرا؟ . 🟡 حامی مالی این شماره از مجلۀ ترجمان علوم انسانی «آکادمی همراه اول» است. @hamrah_academy 🔖 ۴۳۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۲۶ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: B2n.ir/g00775 ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
⭕️پنج نکته مهم در مورد استفاده از شبکه های اجتماعی: 1️⃣اول فکر و تحقیق! هر مطلبی را بدون اینکه راجع به آن فکر یا تحقیق نکردیم چشم بسته انتشار ندهیم! 2️⃣ حساب می شود! هر لایک و هر بازنشری ، و سرک کشیدن در پیج ها و ... همه ثبت می شوند و روزی در برابر خداوند باید پاسخگوی رفتارمان باشیم. 3️⃣ فقط ایرانی! شک نکنید! شبکه های اجتماعی هم کیفیت بالایی دارند ، هم ایمن تر و سالم ترند. 4️⃣عضو نشویم! آشنایی با شبکه های اجتماعی خوب است ، اما لازم نیست در همه آن ها عضو شویم! 5️⃣اعتماد نکنیم! برای اعتماد و دوستی در فضای مجازی ؛ وسواس به خرج دهیم! ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
13 ویژگی یادداشت در رسانه ✍🏼رضا غبیشاوی روزنامه نگاری جدید 1. یادداشت نظر نویسنده را دارد برخلاف خبر و گزارش و مصاحبه که نظر خبرنگار را ندارد. یادداشت به دور از بی طرفی و همراه با سوگیری است. برخلاف خبر و گزارش و مصاحبه که باید بی طرفانه و بدون سوگیری باشند. 2. یادداشت نسبت به مقاله کوتاه تر است. 3. یادداشت درباره موضوع و اتفاق روز است. 4. سوژه یادداشت باید برای مخاطبان، جذاب یا مهم باشد. 5. یادداشت باید نسبت به زمان بروز اتفاق و سوژه،‌ با حداقل فاصله منتشر شود. 6. یادداشت باید نظر نویسنده را داشته باشد/ مهمترین بخش یادداشت، نظر نویسنده است. 7. کسی باید یادداشت بنویسد که نظر داشته باشد. 8. بهتر است در بخش اول یادداشت، نویسنده نظر خود را صریح بیان کند. یادداشت حاوی نظر صریح و شفاف نظر نویسنده است. مگر در موارد استثنا، نظر باید صریح و شفاف بیان شود. 9. یادداشت نویس می تواند برای انتقال مفهوم خود در کنار بیان صریح موارد از تکنیک های زیر استفاده کند: افعال معکوس، طنز، اغراق،‌ اشاره غیرمستقیم، تصور آینده یا نتیجه و ... 10. یادداشت نویس باید کاملا نسبت به موضوع مسلط و اطلاعات کامل داشته باشد. 11. یادداشت ، نظر نویسنده را با استفاده از استدلال های منطقی و فنی بیان می کند. 12. در نتیجه مطالعه یادداشت، اطلاعات مخاطب باید افزایش یابد. 13. متن یادداشت باید جذاب و گیرا باشد. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
❌کلاهبرداری با گفتگوهای آنلاین درون بازی❌ 1️⃣ »»اطلاعات و مشخصات خود را برای آنها بازگو نکنید. 2️⃣»»با غریبه‌ها در گفتگوهای آنلاین قرار ملاقات حضوری نگذارید. 3️⃣»» اگر شما را ترغیب به نصب نرم‌افزار خاص یا کلیک بر روی لینک خاصی نمودند، امتناع نمایید. ‌‌‌‌‼️چقدر نسبت به بازی های آنلاین آگاه هستید..؟! ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🎯 هوش مصنوعی هیچ‌وقت از مخترعانش باهوش‌تر نخواهد شد —نظریۀ «انفجار هوش» بر مبنای درک نادرستی از هوش به وجود آمده است 📍آیا روزی هوش مصنوعی خودش را از دست ما انسان‌ها آزاد می‌کند و بر ما مسلط می‌شود؟ تعداد قابل‌توجهی از دانشمندان فکر می‌کنند نباید این سوال را شوخی گرفت. فرض کنید روزی هوش مصنوعی به چنان مرحله‌ای از پیشرفت برسد که بتواند نمونه‌های ارتقایافته‌تری از خودش بسازد. یعنی دیگر برای تولید و بهبود خود نیازی به انسان‌ها نداشته باشد. بدین‌ترتیب خیلی زود به نقطه‌ای می‌رسد که هیچ انسانی یارای مقابله با آن را ندارد. بااین‌حال فرانسوآ شوله می‌گوید این سناریو هیچ‌وقت اتفاق نخواهد افتاد. چرا؟ 🔖 ۴۳۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۲۶ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: B2n.ir/g00775 ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🔘نشست های مجازی میخوانمت 💢 قرآن در زندگی انسان عصر جدید 💠کارشناس: دکتر شهریار پرهیزگاری قاری برجسته بین المللی ♻️ شنبه ۲۶ اسفند ماه ⚫️ ساعت ۲۱ 💢 پخش زنده از کانال بصیرت در پیام رسان روبیکا https://rubika.ir/baseeratt ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🎯 ما بازی می‌کنیم چون بازی‌ها پوچ و بی‌معنی‌اند — افسون سیاه بازی‌های احمقانه 📍در سال ۲۰۱۳، یک طراح بازی گمنامِ ویتنامی، بازی ساده‌ای به نام فلپی‌برد منتشر کرد. نام این بازی -پرندۀ شل‌و‌ول- تقریباً همه‌چیز را دربارۀ آن لو می‌دهد. بازیکن باید با ضربه‌زدن روی صفحۀ گوشی‌اش پرنده‌ای را دائماً در حال سقوط است، روی هوا نگه دارد و جلو ببرد. این بازی ناگهان محبوبیتی جهانی پیدا کرد؛ اما راز آن چه بود؟ وقتی طراح بازی حاضر به هیچ مصاحبه‌ای نشد، این راز عجیب‌تر هم شد. ایان بوگاست معتقد است علاقۀ جهانی به این بازی را باید طور دیگری دید. 🔖 ۱۰۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۶ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: B2n.ir/w72958 ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
💢 سلسله نشست‌های تخصصی قرآنی 📌 کنشگری قرآنی در فضای مجازی 👈چه کنیم فضای مجازی رنگ و بوی قرآن بگیرد؟ 🔻کارشناس: آقای حسین نقی 📌جانشین سازمان فضای مجازی بسیج 📆 یکشنبه ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۲ 🕗 ساعت ۲۱:۰۰ 📲 پخش زنده از کانال بصیرت در پیام رسان روبیکا 👇👇👇 https://rubika.ir/baseeratt 🚩نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی(نسرا) 🆔 @nasraa_ir
نسرا گیلان
دلزدگی رسانه‌ای یا : آیا ما عامدانه در حال بی‌ارزش کردن فجایع انسانی برای مخاطب هستیم؟ یکی از نظریه‌ها در تبلیغ رسانه‌ای باورها، پدیده Media BackFire یا شلیک معکوس رسانه‌ایست. این تئوری می‌گوید: زیاده‌روی در اظهار عقیده"الف" از طریق رسانه می‌تواند موجب فراگیری عقیده متفاوت "ب" شود. تصور کنید شما در یک مهمانی یک‌ساعت پیوسته نطق می‌کنید. حالا در‌این‌ میان اگر شخصی حرف بی‌ارزشی هم بزند، احتمالاً با اقبال حضار مواجه می‌شود. ایده "شلیک معکوس" بیان می‌دارد که اقبال افراد به آن حرف، نه الزاماً بابت ارزش آن، که نوعی اعتراض به تکرار شما و استقبال از هر چیز جدیدی است. در فضای رسانه‌ای کشور نیز مشاهده می‌کنیم رویه بسیاری از فعالان مذهبی نیز متفاوت نیست: نه الزاماً به فکر جذب و اقناع مخاطبین بیرونی‌تر هستند نه نگران دلزدگی و ریزش مخاطبین شبیه به خود هستند. اثر دیگر این اشباع - که در ماجراهای این روزهای غزه نیز کم‌وبیش شاهد آن بودیم- چیزی‌ست که خانم دی‌مولر (پژوهشگر حوزه رسانه) از آن به عنوان "خستگی از شفقت" یاد می‌کند: "یعنی که مواجهه‌ی بیش از حد با تصاویر وحشتناک یا روایت غصه در گزارش‌های خبری، می‌تواند باعث سردیِ عواطف بیننده شود و کاری کند که او، به جای واکنش به شواهد، آن‌ها را پس بزند." و شاید به همین دلیل است که این سری حجم واکنش‌ها به ماجرای غزه در خارج کشور، به مراتب بیشتر از مخاطب اشباع‌شده ایرانی بوده است. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
نسرا گیلان
دلزدگی رسانه‌ای یا : آیا ما عامدانه در حال بی‌ارزش کردن فجایع انسانی برای مخاطب هستیم؟ یکی از نظریه‌ها در تبلیغ رسانه‌ای باورها، پدیده Media BackFire یا شلیک معکوس رسانه‌ایست. این تئوری می‌گوید: زیاده‌روی در اظهار عقیده"الف" از طریق رسانه می‌تواند موجب فراگیری عقیده متفاوت "ب" شود. تصور کنید شما در یک مهمانی یک‌ساعت پیوسته نطق می‌کنید. حالا در‌این‌ میان اگر شخصی حرف بی‌ارزشی هم بزند، احتمالاً با اقبال حضار مواجه می‌شود. ایده "شلیک معکوس" بیان می‌دارد که اقبال افراد به آن حرف، نه الزاماً بابت ارزش آن، که نوعی اعتراض به تکرار شما و استقبال از هر چیز جدیدی است. در فضای رسانه‌ای کشور نیز مشاهده می‌کنیم رویه بسیاری از فعالان مذهبی نیز متفاوت نیست: نه الزاماً به فکر جذب و اقناع مخاطبین بیرونی‌تر هستند نه نگران دلزدگی و ریزش مخاطبین شبیه به خود هستند. اثر دیگر این اشباع - که در ماجراهای این روزهای غزه نیز کم‌وبیش شاهد آن بودیم- چیزی‌ست که خانم دی‌مولر (پژوهشگر حوزه رسانه) از آن به عنوان "خستگی از شفقت" یاد می‌کند: "یعنی که مواجهه‌ی بیش از حد با تصاویر وحشتناک یا روایت غصه در گزارش‌های خبری، می‌تواند باعث سردیِ عواطف بیننده شود و کاری کند که او، به جای واکنش به شواهد، آن‌ها را پس بزند." و شاید به همین دلیل است که این سری حجم واکنش‌ها به ماجرای غزه در خارج کشور، به مراتب بیشتر از مخاطب اشباع‌شده ایرانی بوده است. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
📚کتاب «آرایش رسانه‌ای» منتشر شد 📖کتاب «آرایش رسانه‌ای» با قلم عبدالعلی علی عسگری رییس رسانه ملی و همراهی اسماعیل ارجمندی توسط انتشارات ساقی روانه بازار نشر شد. 📚کتاب «آرایش رسانه‌ای» با قلم عبدالعلی علی عسگری رییس رسانه ملی با همکاری اسماعیل ارجمندی الگوی گام به گام طراحی آرایش رسانه‌ای را مورد بررسی قرار داده است، برای کسانی که علاقمند به آینده شناسی رسانه و مطالعات ارتباطات و ساختار مدیریت رسانه در شرایط نوین رسانه ای جهان هستند قابل مطالعه است. برشی از کتاب: 🖊زندگی امروز در عصر روند تحولات پرشتاب رقم می‌خورد و این تحولات بیش از همه بر عرصه‌های تصمیم سازی و سیاست گذاری تاثیر گذارده است. 🔹عرصه رسانه نیز از این دگردیسی و تطورات چشمگیر و تصمیم سازی های پرفشار بی بهره نمانده است و در مواجهه و ملازمت با چالش‌هایی نظیر تنوع و تکثر انواع رسانه‌های نوین و پاسخگویی به نیازهای متنوع مخاطب متکثر داخلی و جهانی به یکی از چالش برانگیزترین حوزه‌های تصمیم سازی بدل شده است. 📖کتاب «آرایش رسانه‌ای» در ۲۰۸ صفحه به چاپ رسیده و جز تازه ترین کتاب های انتشارات ساقی است.
📖کتاب «آرایش رسانه‌ای» با قلم عبدالعلی علی عسگری رییس رسانه ملی و همراهی اسماعیل ارجمندی توسط انتشارات ساقی روانه بازار نشر شد. 📚کتاب «آرایش رسانه‌ای» با قلم عبدالعلی علی عسگری رییس رسانه ملی با همکاری اسماعیل ارجمندی الگوی گام به گام طراحی آرایش رسانه‌ای را مورد بررسی قرار داده است، برای کسانی که علاقمند به آینده شناسی رسانه و مطالعات ارتباطات و ساختار مدیریت رسانه در شرایط نوین رسانه ای جهان هستند قابل مطالعه است. برشی از کتاب: 🖊زندگی امروز در عصر روند تحولات پرشتاب رقم می‌خورد و این تحولات بیش از همه بر عرصه‌های تصمیم سازی و سیاست گذاری تاثیر گذارده است. 🔹عرصه رسانه نیز از این دگردیسی و تطورات چشمگیر و تصمیم سازی های پرفشار بی بهره نمانده است و در مواجهه و ملازمت با چالش‌هایی نظیر تنوع و تکثر انواع رسانه‌های نوین و پاسخگویی به نیازهای متنوع مخاطب متکثر داخلی و جهانی به یکی از چالش برانگیزترین حوزه‌های تصمیم سازی بدل شده است. 📖کتاب «آرایش رسانه‌ای» در ۲۰۸ صفحه به چاپ رسیده و جز تازه ترین کتاب های انتشارات ساقی است. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
💐 شعار سال ۱۴۰۳ جهش تولید با مشارکت مردم ✏️ رهبر معظم انقلاب اسلامی: اگر ما بخواهیم جهش تولید داشته باشیم، بایستی اقتصاد را مردمی کنیم باید پای مردم را به عرصه‌ی تولید به نحو محسوسی باز کنیم، موانع حضور مردم را برطرف کنیم. در بخش مردمی ظرفیّتهای بزرگی وجود دارد که من ان‌شاءاللّه توضیح خواهم داد در این باره و این ظرفیّتها بایستی فعّال بشود، باید از آنها به نفع کشور و به نفع مردم استفاده بشود. لذا من به این مناسبت شعار امسال را این قرار دادم: «جهش تولید با مشارکت مردم» این شعار امسال است. ۱۴۰۳/۱/۱ 🌷 ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan