⭕️دقایقی بدون فضای مجازی
🔻 در مورد آدم بزرگا اینطوریه که اوقات فراغت از کارشون رو رسانه بازی میکنن؛ تلویزیون می بینن یا در شبکههای اجتماعی میچرخن.
🔻 در مورد بچهها، قضیه برعکسه؛ یعنی رسانه ها اوقات اصلیشون رو پر میکنن و ما والدین باید براشون اوقات فراغت از رسانه تعریف کنیم.
🔻 بچهها نیاز دارن گاهی به دور از هیاهوی رسانه باشن.
#پوستر
#بازی
#کودک
#تربیت_رسانهای
#آداب_مصرف_رسانه
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
🎯 چطور عکسها و چتهایی باقیمانده از عزیزانمان معنای سوگواری را تغییر میدهند؟
🔴 اگر همانطور که ماریسا رنیلی، روزنامهنگار آمریکایی گفته است، معنی غم «تکرار تجربۀ کنار آمدن با فقدان» باشد، نوعی از غمِ خردکننده هست که فقط ما آدمهای عصر دیجیتال تجربهاش کردهایم: عزیزی را از دست میدهیم، اما ردپاهای دیجیتالش با ما میماند. وقت و بیوقت در یک «یادآوری خودکار تاریخ تولد» که به ایمیلمان میآید، یا هنگام اسکرولکردن این یا آن شبکۀ اجتماعی، اسمش را یا عکسش را میبینیم و دوباره فقدانش بر سرمان آوار میشود. برای این پیامهای خودکار فرقی نمیکند که گاهی چقدر به فراموشکردن و گذشتن نیاز داریم.
🔴 بعد از مرگ آدمها، داراییهای دیجیتال آنها بدون رسیدگی در فضای اینترنت معلق میماند. و وقتی وارثان کنترل حسابهای متوفی را برعهده میگیرند، با دوراهی چالشبرانگیزی روبهرو میشوند: آیا این یادگاریهای عجیب و غریب را نگه دارند، یا همۀ حسابها را ببندند و مرگ مجدد عزیزشان را بپذیرند؟
🔴 یکی از هزاران نمونه، اشلی ریس، زن جوانی است که همسر ۳۴ سالهاش را در اثر سرطان از دست داد. تازه بعد از آن بود که فهمید حضور رابرت در زندگی دیجیتال او چقدر محسوس است. هر گاه یوتوب را باز میکرد، الگوریتم هوشمند ویدئوهایی را نشانش میداد که رابرت میپسندید؛ نیرویی غمبار او را به خواندنِ هزاران بارۀ چتهایش با رابرت میکشید، هر گاه دلش تنگ میشد، گالری عکسهای گوشی همسرش را باز میکرد و لحظههای باهمبودنشان را میدید و همۀ اینها به زبان خودش «یعنی آسیب روحی هر روزه».
🔴 پرسهزدن در حسابهای کاربری کسی که از دنیا رفته همانقدر که آرامشبخش است، میتواند دردناک هم باشد و چیزهایی را آشکار میکند که بازماندگان انتظارش را ندارند و برایش آماده نیستند.
🔴 ماری، زنی که مادرش را از دست داده، چنین تجربهای داشت. مادرش قبل از مرگ اطلاعات همۀ حسابهای کاربریاش را به دخترش سپرد و تازه بعد از مرگ او بود که ماری فهمید مادرش یک حساب ناشناس توییتر داشته است که آنجا بحثهای سیاسی میکرده یا حساب اسپاتیفای او پر از آهنگهای تیلور سوئیفت بوده است. این یافتههای تازه اگرچه برای ماری جالب بود، اما غمی دردناک هم با خود داشت و یادآور این بود که رابطۀ او با مادرش، آنقدرها هم که فکر میکرد، نزدیک نبوده است.
🔴 فناوریهایی که میتواند یادگاریهای سابقاً ناملموس افراد را ثبت کند، نعمت است. خیلی از بازماندگان میگویند از پیامهای دیگران به حسابهای کاربری عزیزان درگذشتهشان حس خوبی پیدا میکنند، اما این حس آغشته به درد نیز هست.
🔴 وبسایتها تعطیل میشوند، حسابهای کاربری هک میشوند، دستگاهها خراب میشوند. نمیتوان به این خیال بود که پیامها و خاطرات شبکههای اجتماعی تا ابد باقی میمانند. اما آنها آنقدر باقی خواهند ماند که به فکرشان باشیم. شاید بد نباشد که «وصیتهای دیجیتال» را جدیتر بگیریم. به این فکر کنیم که راه درست مواجهه با میراث دیجیتال عزیزانمان چیست، یا شاید باید به اطرافیانمان بگوییم که اگر آن اتفاق حتمی افتاد، چه باید بکنند. چون این چیزها دیگر فقط مشتی آتوآشغال دیجیتال نیستند. روزی میرسد که اینها تنها چیزهایی هستند که از ما به جا مانده.
📌 آنچه خواندید مروری کوتاه است بر مطلب «مادرم میگوید بعد از مرگش برایم ایمیل میفرستد» که در بیستونهمین شمارۀ مجلۀ ترجمان علوم انسانی منتشر شده است. این مطلب در تاریخ ۹ مهر ۱۴۰۲ در وبسایت ترجمان نیز بارگذاری شده است. این مطلب نوشتۀ کیت لیندزی است و آمنه محبوبینیا آن را ترجمه کرده است. برای خواندن نسخه کامل این مطلب و دیگر مطالب ترجمان، به وبسایت ترجمان سر بزنید.
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://B2n.ir/n41173
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
🎯 هوش مصنوعی هیچوقت از مخترعانش باهوشتر نخواهد شد
—نظریۀ «انفجار هوش» بر مبنای درک نادرستی از هوش به وجود آمده است
📍آیا روزی هوش مصنوعی خودش را از دست ما انسانها آزاد میکند و بر ما مسلط میشود؟ تعداد قابلتوجهی از دانشمندان فکر میکنند نباید این سوال را شوخی گرفت. فرض کنید روزی هوش مصنوعی به چنان مرحلهای از پیشرفت برسد که بتواند نمونههای ارتقایافتهتری از خودش بسازد. یعنی دیگر برای تولید و بهبود خود نیازی به انسانها نداشته باشد. بدینترتیب خیلی زود به نقطهای میرسد که هیچ انسانی یارای مقابله با آن را ندارد. بااینحال فرانسوآ شوله میگوید این سناریو هیچوقت اتفاق نخواهد افتاد. چرا؟
.
🟡 حامی مالی این شماره از مجلۀ ترجمان علوم انسانی «آکادمی همراه اول» است.
@hamrah_academy
🔖 ۴۳۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۲۶ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
B2n.ir/g00775
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
⭕️پنج نکته مهم در مورد استفاده از شبکه های اجتماعی:
1️⃣اول فکر و تحقیق! هر مطلبی را بدون اینکه راجع به آن فکر یا تحقیق نکردیم چشم بسته انتشار ندهیم!
2️⃣ حساب می شود! هر لایک و هر بازنشری ، و سرک کشیدن در پیج ها و ... همه ثبت می شوند و روزی در برابر خداوند باید پاسخگوی رفتارمان باشیم.
3️⃣ فقط ایرانی! شک نکنید! شبکه های اجتماعی هم کیفیت بالایی دارند ، هم ایمن تر و سالم ترند.
4️⃣عضو نشویم! آشنایی با شبکه های اجتماعی خوب است ، اما لازم نیست در همه آن ها عضو شویم!
5️⃣اعتماد نکنیم! برای اعتماد و دوستی در فضای مجازی ؛ وسواس به خرج دهیم!
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
13 ویژگی یادداشت در رسانه
✍🏼رضا غبیشاوی
روزنامه نگاری جدید
1. یادداشت نظر نویسنده را دارد برخلاف خبر و گزارش و مصاحبه که نظر خبرنگار را ندارد. یادداشت به دور از بی طرفی و همراه با سوگیری است. برخلاف خبر و گزارش و مصاحبه که باید بی طرفانه و بدون سوگیری باشند.
2. یادداشت نسبت به مقاله کوتاه تر است.
3. یادداشت درباره موضوع و اتفاق روز است.
4. سوژه یادداشت باید برای مخاطبان، جذاب یا مهم باشد.
5. یادداشت باید نسبت به زمان بروز اتفاق و سوژه، با حداقل فاصله منتشر شود.
6. یادداشت باید نظر نویسنده را داشته باشد/ مهمترین بخش یادداشت، نظر نویسنده است.
7. کسی باید یادداشت بنویسد که نظر داشته باشد.
8. بهتر است در بخش اول یادداشت، نویسنده نظر خود را صریح بیان کند.
یادداشت حاوی نظر صریح و شفاف نظر نویسنده است. مگر در موارد استثنا، نظر باید صریح و شفاف بیان شود.
9. یادداشت نویس می تواند برای انتقال مفهوم خود در کنار بیان صریح موارد از تکنیک های زیر استفاده کند:
افعال معکوس، طنز، اغراق، اشاره غیرمستقیم، تصور آینده یا نتیجه و ...
10. یادداشت نویس باید کاملا نسبت به موضوع مسلط و اطلاعات کامل داشته باشد.
11. یادداشت ، نظر نویسنده را با استفاده از استدلال های منطقی و فنی بیان می کند.
12. در نتیجه مطالعه یادداشت، اطلاعات مخاطب باید افزایش یابد.
13. متن یادداشت باید جذاب و گیرا باشد.
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
#سواد_رسانه
#سواد_بازی
❌کلاهبرداری با گفتگوهای آنلاین درون بازی❌
1️⃣ »»اطلاعات و مشخصات خود را برای آنها بازگو نکنید.
2️⃣»»با غریبهها در گفتگوهای آنلاین قرار ملاقات حضوری نگذارید.
3️⃣»» اگر شما را ترغیب به نصب نرمافزار خاص یا کلیک بر روی لینک خاصی نمودند، امتناع نمایید.
‼️چقدر نسبت به بازی های آنلاین آگاه هستید..؟!
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
🎯 هوش مصنوعی هیچوقت از مخترعانش باهوشتر نخواهد شد
—نظریۀ «انفجار هوش» بر مبنای درک نادرستی از هوش به وجود آمده است
📍آیا روزی هوش مصنوعی خودش را از دست ما انسانها آزاد میکند و بر ما مسلط میشود؟ تعداد قابلتوجهی از دانشمندان فکر میکنند نباید این سوال را شوخی گرفت. فرض کنید روزی هوش مصنوعی به چنان مرحلهای از پیشرفت برسد که بتواند نمونههای ارتقایافتهتری از خودش بسازد. یعنی دیگر برای تولید و بهبود خود نیازی به انسانها نداشته باشد. بدینترتیب خیلی زود به نقطهای میرسد که هیچ انسانی یارای مقابله با آن را ندارد. بااینحال فرانسوآ شوله میگوید این سناریو هیچوقت اتفاق نخواهد افتاد. چرا؟
🔖 ۴۳۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۲۶ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
B2n.ir/g00775
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
🔘نشست های مجازی میخوانمت
💢 قرآن در زندگی انسان عصر جدید
💠کارشناس:
دکتر شهریار پرهیزگاری قاری برجسته بین المللی
♻️ شنبه ۲۶ اسفند ماه
⚫️ ساعت ۲۱
💢 پخش زنده از کانال بصیرت در پیام رسان روبیکا
https://rubika.ir/baseeratt
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
🎯 ما بازی میکنیم چون بازیها پوچ و بیمعنیاند
— افسون سیاه بازیهای احمقانه
📍در سال ۲۰۱۳، یک طراح بازی گمنامِ ویتنامی، بازی سادهای به نام فلپیبرد منتشر کرد. نام این بازی -پرندۀ شلوول- تقریباً همهچیز را دربارۀ آن لو میدهد. بازیکن باید با ضربهزدن روی صفحۀ گوشیاش پرندهای را دائماً در حال سقوط است، روی هوا نگه دارد و جلو ببرد. این بازی ناگهان محبوبیتی جهانی پیدا کرد؛ اما راز آن چه بود؟ وقتی طراح بازی حاضر به هیچ مصاحبهای نشد، این راز عجیبتر هم شد. ایان بوگاست معتقد است علاقۀ جهانی به این بازی را باید طور دیگری دید.
🔖 ۱۰۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۶ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
B2n.ir/w72958
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
💢 سلسله نشستهای تخصصی قرآنی #میخوانمت
📌 کنشگری قرآنی در فضای مجازی
👈چه کنیم فضای مجازی رنگ و بوی قرآن بگیرد؟
🔻کارشناس: آقای حسین نقی
📌جانشین سازمان فضای مجازی بسیج
📆 یکشنبه ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۲
🕗 ساعت ۲۱:۰۰
📲 پخش زنده از کانال بصیرت در پیام رسان روبیکا
👇👇👇
https://rubika.ir/baseeratt
🚩نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی(نسرا)
🆔 @nasraa_ir
نسرا گیلان
دلزدگی رسانهای یا :
آیا ما عامدانه در حال بیارزش کردن فجایع انسانی برای مخاطب هستیم؟
یکی از نظریهها در تبلیغ رسانهای باورها، پدیده Media BackFire یا شلیک معکوس رسانهایست. این تئوری میگوید:
زیادهروی در اظهار عقیده"الف" از طریق رسانه میتواند موجب فراگیری عقیده متفاوت "ب" شود.
تصور کنید شما در یک مهمانی یکساعت پیوسته نطق میکنید. حالا دراین میان اگر شخصی حرف بیارزشی هم بزند، احتمالاً با اقبال حضار مواجه میشود.
ایده "شلیک معکوس" بیان میدارد که اقبال افراد به آن حرف، نه الزاماً بابت ارزش آن، که نوعی اعتراض به تکرار شما و استقبال از هر چیز جدیدی است.
در فضای رسانهای کشور نیز مشاهده میکنیم رویه بسیاری از فعالان مذهبی نیز متفاوت نیست: نه الزاماً به فکر جذب و اقناع مخاطبین بیرونیتر هستند نه نگران دلزدگی و ریزش مخاطبین شبیه به خود هستند.
اثر دیگر این اشباع - که در ماجراهای این روزهای غزه نیز کموبیش شاهد آن بودیم- چیزیست که خانم دیمولر (پژوهشگر حوزه رسانه) از آن به عنوان "خستگی از شفقت" یاد میکند:
"یعنی که مواجههی بیش از حد با تصاویر وحشتناک یا روایت غصه در گزارشهای خبری، میتواند باعث سردیِ عواطف بیننده شود و کاری کند که او، به جای واکنش به شواهد، آنها را پس بزند."
و شاید به همین دلیل است که این سری حجم واکنشها به ماجرای غزه در خارج کشور، به مراتب بیشتر از مخاطب اشباعشده ایرانی بوده است.
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan