💢 سهگانه تاثیر #رسانه در مهندسی شخصیت
🔻وقتی از رسانه صحبت می کنیم، موضوع ما یک امر فانتزی و سرگرمی صرف نیست. پشت صحنه ای حرفه ای با اتاق فکری هوشمند و متشکل از اربابان قدرت و ثروت در عرصه صنعت فرهنگ که هدفی جز تثبیت هژمونی و سلطه پایدار ندارند.
🔻کارویژه رسانه چیست و صنعت فرهنگ در رسانه چه می کند؟ شناسایی و آنالیز دقیق شخصیت انسان و دقت و توجه به وزنی که هر بخش از شخصیت دارد، یک هنرشناختی در فعالیت رسانه ای و عملیات روانی است که اگر به درستی صورت بگیرد، به مرور به هک شدن انسان و توانایی تسلط بر اقدامات و ترجیحات و انتخابات او منجر شود.
🔻قابل ذکر و توضیح است که سه بعد شخصیت انسان، احساسات، اندیشه ها و کنش های اوست. متناظر با هربخش، الگوریتمی از ذائقه سازی، انگاره سازی و عادت سازی در دستگاه تبلیغاتی اطلاعاتی قدرت های رسانه ای طراحی و مهندسی می شود.این مهندسی شخصیت در سه گام صورت گرفته و به مرحله کنترل و مهار نائل می گردد.
💥انگاره سازی
در گام نخست وارد مرحله شناختی می شود و با تاکتیک تصویرسازی(imagemanagement) و با استفاده از #تکنیک_های_اقناعی چون برجسته سازی، تولیدکلیشه و برچسب زنی و...انگاره سازی را در مخاطبین رقم زده و مدیریت ذهن و تصورات انسان را به دست می گیرد.
نمونه عینی آن، اسلام هراسی و ایران هراسی پروژه ای در سینمای هالیوودی قابل مشاهده است)
💥ذائقه سازی
در گام دوم وارد عملیات روانی تسخیر عواطف و احساسات می شود و لازمه جدی آن، شناسایی و مهندسی ذایقه است. اینکه چه سبکی یا مدلی یا کسانی یا مصرفی را می پسندیم و لایک می کنیم، محور فهم و لو رفتنذایقه ما می باشد که بدلیل نگاه مصرفی حاکم بر سبک زندگی مردم و عدم دقت در فعالیت مجازی براحتی تعیین و تثبیت می شود.
💥عادت سازی
در گام سوم و مبتنی بر نظام ترجیحات و اطلاعاتی که در اختیار مغزدیجیتال حاکم بر رسانه قرار داده ایم، خط و مشی رفتاری ما در فضای مجازی شکل می گیرد و کنشگری ما در غفلت از عقبه حاکم بر آن رقم میخورد. از طریق تکنیک های تکرار و شرطی سازی و بکاربستن سیستم محرک_پاسخ و حذف عنصر مکث و تفکر در رفتارشناسی، تاکتیک عادت سازی را به نتیجه رسانده و پازل کنشگری انسان را تکمیل می نمایند.
مدل صف بستن ها و خرید ها و ثبت نام گروهی و یکهویی و جوزده، نحوه حضور و رای دادن در انتخابات و جنس اعتراضات مدنی و سبک زندگی مصرفی و رفتارنمایشی مردم، نمونه های بارزی از رفتارسازی های حساب شده و مبتنی بر نظام عرضه تقاضای مصنوعی و مهندسی شده می باشد که بایستی به چشم یک پاشنه آشیل فرهنگی_امنیتی_رسانه ای به آن نگریسته و راهبرد منسجمی و فوری در نهادهای مربوطه اتخاذ گردد.
✍️علیرضامحمدلو
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
آنتوان گایگر، مجموعه عکسی دارد که نشان میدهد چگونه #روح آدمهای زمانۀ ما، به درون موبایلهایشان کشیده میشود. آدمهایی که شمایل انسانیشان تغییر کرده و صورتشان مسخ شده است. آنتوان کایگر به شیوهای خلاقانه هشدار میدهد که #تکنولوژی، در حال بلعیدن ما انسانهای عصر دیجیتال است!
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◻ امام خامنهای: امام نشان داد ابرقدرتها شکست پذیرند و هیچ وقت تصور چنین چیزی نمیشد. تحول در نگاه به قدرت های جهانی و ابرقدرتها؛ آن زمان هیچکس فکر نمی کرد بر خلاف اراده آمریکا بتوان کاری کرد.
◻امام کاری کردند که خود رؤسای جمهور آمریکا گفتند که خمینی ما را تحقیر کرد. امام و کارگزاران امام(ره) ابرقدرتها را شکست دادند. امام ثابت کردند که ابرقدرت ها ضربه پذیر و شکست پذیرند، دیدید که شوروی چگونه فروپاشید و وضعیت امروز آمریکا را هم که می بینید.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
#یادداشت_رسانه
زبان، عشق، فضای مجازی
🔍به بهانه قتل یک دختر نوجوان۱۴ ساله به دست پدرش و در ادامه ارتباط با یک جوان تقریبا۳۰ ساله، بررسی کنیم که چه عواملی #در_سطح_تکنیکال فضای مجازی و رسانه زمینه ساز چنین اتفاقات تلخی می شود.
▫️کاری با تحلیل های اجتماعی و بسترهای شکل گیری این واقعه دردناک فعلا نداریم و در متن مفصل تری می شود به آن پرداخت که عوامل پیدا و پنهان قضیه چه بوده و مقصران دولتی_خانوادگی_شخصیتی چه افراد یا نهادهایی هستند؟
▫️سوال این است که در فضای مجازی و درسطح رسانه چه چارچوب زبانی حاکم است؟ نقش زبانرسانه چیست که باعث تفاهم انسان هایی با اختلاف سنی بسیار بالا می شود؟ چگونه با ۱۵سال اختلاف سنی، رسانه می تواند با ادبیات حاکم بر آن، #فهم_متقابل و اقناع کافی برای یک ارتباط ایجاد نماید؟
🔸از این زوایه سوال کنیم که به راستی عشق چیست؟ بقدری اطلاعات فراوانی با سرعت بسیار بالایی در حال رد و بدل شدن است که گاهی باید #مکث و تاملی نمود و بدیهیات را از نو بازدید و بازتعریف نمود.
🔸بلی باید پرسید که #عشق چیست؟ آیا محصول یک لحظه و یک نگاه است یا یک مقوله فرآیندی است و طی سلسله اتفاقات و #کاشت یک سرسری علایم عاطفی_عملی سرکوچه دلی به تدریج به بهمن عشقی بدل می گردد؟
🔸قبل از رواج فضای مجازی که برخی عشق ها سرکوچه ها و دم خیابان ها و مقابل مدرسه ها شکل می گرفت، #عشق_خیابانی و درلحظه و با یک نگاه، خوش عاقبت و فرهیختگانی نبود و معمولا مورد مذمت واقع می شد.
🔸بعد از رواج فضای مجازی که شخصیت ها پشت نقاب های نوشتاری و تصویری سنگر گرفتند و #هویت_های_آواتاری شکل گرفت، این پروفایل و متن و زبان یک شخص بود که به مرور و در طول زمان و نه در یک لحظه لزوما، ارتباطی را رقم بزند و عواطفی را درگیر نماید.
چه اتفاقی در حال رخ دادن است و اساسا در مقوله روابط محبت آمیز، چه عنصر یا عناصری بعنوان #شاه_کلید عمل می نمایند؟
🔹آنچه که از برخی بررسی ها و تحلیل ها به دست می آید، کارکرد زبان بعنوان عنصری جدی در #فرایند_عشقی_سازی_روابط می باشد. استفاده از مقوله شعر و ادبیات خاص و واژگان متفاوت و یونیک در فضای مجازی، هنرِ دوستی و #قدرت_عاطفی_ارتباطی یک شخص را معین می کند.
🔹زبان دیگر عامل انتقال صرفا نیست و فقط برای #برونی_سازی و خودافشایی به کار نمی رود. صرفا این نیست که بیان عواطفی رخ بدهد و دیگری از تمنای درونی واقعی انسان باخبر شود.
زبان بعنوان برچسب هنرمندانه ای استفاده می شود که #خاصیت_درونی_سازی داشته و نفوذ در شخصیت دیگرانرا به مرور به انجام می رساند.
🔹زبان یک مدل کدگذاری حرفه ای است که برای دورزدن تمام گاردهای طرف مقابل استفاده می شود و باعث درونی شدن #فیگورهای_مجازی شخص در دل و ذهن مخاطب خاصش می شود.
🔻امروز اگر عاشق باشی و زبان ضعیفی داشته باشی یا از اول وارد بازی عاطفی نخواهی شد و یا بعد از ورود محکوم به #شکست از رقبای حرفه ای زبان باز و زبان دان خواهی شد که زمان زیادی را صرف یادگیری دلربایی و #تله_گذاری_های_زبانی_عاطفی نموده اند.
🔺مراقب باشیم که در فضای مجازی به راحتی و باهر انسان حتی ظاهرالصلاح و سالمی وارد گفت و گو نشویم که هرگفت و گو و بیانی می تواند سراسر کدگذاری شده باشد و از هرعبارتی ردپاهایی در دل ها و ذهن ها کاشته شود که به مرور منجر به ایجاد یک #بهمن_عاطفی خواهد شد.
☑️پس بایستی حواسمان به عبارات و جملاتی باشد که در فضای مجازی رد و بدل می شود و این فقط مخصوص نوجوانان و جوانان نیست که قربانی نشوند، چه بسا بزرگترها و صاحبان تجربه نیز اسیر #مزمزه_کردن و تجربه نگاری عبارات دیگران شده و به تدریج در قفس زبانی_عاطفی دیگری گرقتار گردند.
⏹ عباراتی مثل دلم خواست، متفاوت بود، متمایز و باشعور بود و این بابقیه فرق دارد و امثال ذلک صرفا می توانند طرح واره های شخصیتی یک انسان باشند که باعث ازبین رفتن #توان_ذهنی مقابله با هجوم عاطفی دیگران گردند.
🖊علیرضامحمدلو نویسنده و محقق سوادرسانه
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⭕️#عناصر_ارتباط
🔶عناصر شش گانه ارتباطات عبارتند از:
1- فرستنده (مولف)
2- پیام (محتوا)
3- مجرای ارتباطی (رسانه یا بستر انتقال پیام)
4- گیرنده (مخاطب)
5- رمزگان(برای مثال حروف الفبا نوعی رمزگان است که به صورت قراردادی از آن ها برای کدگذاری مفاهیم و معنا استفاده می کنیم)
6- بافت (فرهنگی که پیام در بستر آن در حال انتقال است. اینکه پیام در چه بافت فرهنگی منتشر می شود در معنا و مفهومی که از آن برداشت می شود به شدت موثر است)
#عناصر_ارتباط
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
برای درک هر متنی به این سه مفهوم احتیاج دارید:
#متن:
هرآنچه که در داخلِ خودِ اثرِ ادبی و هنری (یا علمی و فلسفی) قرار دارد، متعلق به حوزۀ متن است؛ هرچیزی که بهطور آشکار یا پنهان، مستقیم یا غیرمستقیم و باتأکید یا بدون تأکید در اثرِ هنری وجود دارد، متعلق به دنیای متن است. دیالوگهای یک فیلم، مکانها و شخصیتهای آن، وقایعِ داستان، مضامین و درونمایههای مستتر در آن، موسیقی، تصاویر، صداها و بازیها، همگی، بخشی از دنیای متناند و ارجاع به آنها و استفاده از آنها برای درک و تحلیلِ اثر منجر به فهمی درونی و پایبند به دنیای متن میگردد.
#زیرمتن:
زیر متن منظور بستری است که اثرِ هنری در درون آن شکل میگیرد و هنرمند با تأثیرپذیری از آن، آثارِ خود را خلق میکند. حتا هنرمندی که ادعای استقلال از شرایطِ پیرامونی دارد و آثاری خلق میکند که ظاهراً وجهۀ اجتماعی و بیرونی ندارند و به دنیاهای شخصی و ذهنیِ هنرمند مربوط میشوند، نیز، در اساس از جهانبینی و شخصیتِ خاصِ آن هنرمند نشأت گرفتهاند که به نوبۀ خود بهطور خودآگاه و ناخودآگاه از شرایطِ پیرامونی تأثیر پذیرفته است.
#فرامتن:
فرامتن به عناصری گفته میشود که خارج از دنیای متن قرار دارند اما به آن مرتبطاند و نشانهها و ارجاعاتی در متن به ما اجازه میدهند تا به این عناصرِ بیرونی توجه و آنها را واردِ تحلیلِ اثرِ هنریِ موردِ نظر کنیم.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🌀 حذف برخی رشتههای مهم از شاخه کارودانش!
یکی از رشتههایی که خلاء آن حداقل در ایام قرنطینه کرونا مشاهده شد، رشته تولید محتوای الکترونیکی بود. مهارتی که حتی خیلی از معلمان فاقد آن بوده و از توانایی تولید یک محتوای ساده درسی عاجز بودند.
حال خبر میرسد که رشته تولید محتوا در سال جهش تولید، کلا از شاخه کارودانش حذف شده است.
رشتهای که نیاز مبرم عصر رسانهای شده حاضر است. و دانشآموزان به راحتی میتوانند با تحصیل در این رشته کسب و کاری برای خود داشته باشند (فریلنسری و..)
امیدوارم دلیل قانعای کننده از جانب شورایعالی آموزش و پرورش و دبیر این شورا، در این رابطه بیان شود!
از طرفی بیان میشود که دانشآموزان به سمت رشتههای فنی و مهارتی سوق داده میشوند، اما معلوم نیست این حذف کردن با چه دلیلی انجام شده است.
شاید منافع برخی در این باشد که دانشآموزان سراغ رشتههای پرمتقاضی مانند پزشکی بروند!
#تولید_محتوا
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔻 زندگی رنگیرنگی بلاگرهای اینستاگرامی از کجا میاد؟
🔹 سوئیتهوم/ sweethome در لغت به معنی خانه شیرین است. اما بسیاری از کاربران اینستاگرامی به عنوان پسوند نام کاربریشون از اون استفاده کردن! کاربرانی که هر روز عکسهای رنگی زیبایی از خونه و زندگی و اعضای خانوادهشون در حالتهای مختلف منتشر میکنند.
🔸 این کاربرا بیشتر روزمرهنویسان اینستاگرامی هستند، از قصه آشنایی با همسرشون و خاطرات عاشقانشون میگن. درباره فرزندشون، بارداری و زایمانشون!
🔹 نکات خونهداری و خرید زیادی رو به مخاطباشون آموزش میدن. این فعالان روزمرهنویس و بیسروصدای اینستاگرام خیلی هم پرطرفدارند، کاربرانی که ساده و بی سروصدا به نظر میرسن اما مثل یک سلبریتی سینمایی ذهنهای زیادی رو به خودشون مشغول کردن.
🔸 در ظاهر بیخطرند اما باعث افسردگیهای زیادی شدن!
🔹 اگر کامنتهای این صفحات رو باز کنید پره از پیامهایی مثل«من دیشب خواب شما رو دیدم.» «صفحه شما حالمو خوب میکنه» «کاش منم میتونستم مثل شما زندگی کنم.» «شما یک زن کاملی» «من زندگی شما رو الگوم قرار دادم»
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
✍نگاهی به روشهای رایج عملیات روانی
🔻ارائه پيشگويي هاي فاجعه آميز
🌀در اين تاكتيك با استفاده از آمارهاي ساختگي و ساير شيوه هاي جنگ رواني (از جمله كلي گويي، پاره حقيقت گويي، اهريمن سازي و...) به ارائه پيشگويي هاي مصيبت بار مي پردازند كه بتوانند حساسيت مخاطب را نسبت به آن افزايش داده و بر اساس ميل و هدف خويش افكار وي را هدايت کنند.
🌀از اين تاكتيك در تبليغات انتخاباتي بشدت استفاده مي شود كه نمونه هاي بسياري از آن را مي توان در انتخابات های اخير بر شمرد.
🌀ارائه اخبار و آمارهاي آلوده به دروغ از وضعيت سياسي، اقتصادي كشور و فاجعه آميز بودن آينده كشور در صورت تداوم وضع موجود، ذيل اين تاكتيك تعريف مي شود.
🌀سایه جنگ، قطع تعامل با دنیا، کشیدن دیوار در پیادهروها، محدودیت آزادی ها و... نمونه های اخیر توسل به پیش گویی های فاجعه آمیز است.
🌀در نطق های انتخاباتی توسل به این شیوه و ترسیم آیندهای ترسناک با روی کار آمدن یک فرد بشدت مورد استفاده است.
💢سواد رسانهای:
🔅نسبت به اظهارات کاندیداها با نگاه انتقادی نگریسته و براساس اطلاعات دارای #منبع_معتبر تصمیم بگیریم.
🔅هر اظهارنظر کلی و بدون #سند و مدرک را از سوی کاندیداها نپذیریم.
🔅به عقلانی بود آنچه گفته می شود دقت کنیم چراکه اساسا روش پیشگوییهای فاجعه آمیز #کلی هستند، بازگویی سخنانی هستند که #قطره_ای_از_واقعیت را در دل اطلاعات #ساختگی قرار دادهاند، تصویری #ترسناک از رقبا می سازد و ایجاد آینده ترسناک و #مبهم میکند.
🔅در این روش تمرکز بر #تحریک_احساسات مخاطب مخصوصا ایجاد ترس است.
#معصومه_نصیری
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🎮 بازیهای ویدیوئی تعاملی هستند:
📌 رسانههای قدیمیتر مثل کتاب، نشریات، رادیو و موسیقی برای ارائۀ محتوای خود از جریان یکطرفۀ انتقال پیام استفاده میکنند. این جریان یکطرفه که از سَمتِ تولیدکنندۀ پیام به سمت مخاطب در جریان است نمیتواند در لحظه، واکنش مخاطب را در نظر بگیرد و بر مبنای آن نوع و جهت پیام را تغییر دهد.
برای مثال زمانی که مخاطبان مطلبی از یک نوشته یا کتاب را میخوانند و از بخشهایی از آن نوشته انتقاد دارند نمیتوانند این نقد را به نویسنده منتقل کنند. از طرفی نویسنده نیز بهزودی متوجه انتقاد خواننده نمیشود تا بتواند فرصتی برای توضیح و یا تصحیح متن خود پیدا کند و در بهترین حالتِ ممکن در چاپ بعدی این تغییرات را اعمال خواهد کرد.
📌 در #بازی_های_ویدیوئی مخاطب مستقیماً با فرایند تولید و انتقال پیام درگیر است و نقشی فعال دارد. خاصیت تعاملی بازیهای ویدیوئی باعث میشود پیام در کوتاهترین زمان و با تأثیرگذاری بیشتری منتقل شود و در ذهن بازیکن جای بگیرد.
فصل بازی های ویدئویی / کتاب 150هشتگ #نهضت_سواد_رسانه_ای
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan