آیا او از لایک نکردن منظوری دارد؟
ما در زندگی واقعی برای انتقال پیام ها و مقصودمان به دیگران از سازوکارهای مختلفی استفاده می کنیم که ارتباط کلامی(مانند حرف زدن) و ارتباط غیرکلامی(مانند زبان بدن) از جمله آنهاست. هر کدام از این نوع ارتباط ها ابزارها و ویژگی های خاص خود را دارند و در زمینه های اجتماعی مختلف به شکل های مختلفی بکار گرفته می شوند. مثلا در دنیای واقعی اگر با کسی رودربایستی داریم ولی می خواهیم به او این منظور را منتقل کنیم که « من دیگر حوصله شنیدن حرفهایت را ندارم» از زبان بدن استفاده می کنیم و ممکن است به عمد خمیازه بکشیم یا به صفحه گوشی مان خیره شویم تا او متوجه منظور ما شود.
با ظهور و گسترش شبکه های اجتماعی، هم ارتباط کلامی و هم ارتباط غیرکلامی همچون زبان بدن باید به زبان شبکه های اجتماعی ترجمه می شد. منظور آنکه، ارتباط بین فردی در دنیای واقعی باید به واسطۀ ابزارها و لوازم موجود در شبکه های اجتماعی انجام می شد و افراد منظورشان را با توجه به علامت ها و نشانه های موجود در این شبکه ها منتقل می کردند. شاید یکی از دلایل رشد ایموجی ها و استیکرهای مختلف، نیاز افراد برای انتقال منظورشان بدونِ، یا در کنار، بکارگیری کلمات است. برای مثال وقتی کلمه « استیکر فحش » را در نوار جستجوی گوگل تایپ می کنیم پیشنهادهای گوگل به شرح زیر است: استیکر فحش ناموسی، استیکر فحش خنده دار، استیکر فحش ترکی، استیکر حرف زشت، استیکر فحش عمه، استیکر فحش دار. فحش عمه جای بسی تأمل دارد. بگذریم.
زبان جاری در شبکه های اجتماعی به تدریج و آرام آرام در حال شکل گیری است. روزانه هزاران استیکر، ایموجی و نشانه بین المللی و حتی به زبان ها و گویش های محلی، و با تصاویر شخصیت های مختلف وارد بازار می شود و هر کاربر برای انتقال منظور خود از آنها استفاده می کند. امکان سوء تفاهم، اختلاف و برداشت های ناصحیح از پیامها نیز بسیار وجود دارد. علاوه بر اینها، به تدریج « زبان مجازی بدن» نیز در شبکه های اجتماعی شکل گرفته است که صرفا مبتنی بر علامت ها و نشانه های ملموس و موجود همچون استیکرها نیست. منظور، رفتارهای اجتماعی مختلفی است که در فضای مجازی بروز می یابد و در معرض تفسیرها و برداشت های مختلف قرار می گیرد. برای مثال، لایک کردن یک عکس ممکن است معنای مشخصی داشته باشد. اینکه من عکس را پسندیدم. ولی آیا لایک نکردن عکس هم معنای مشخصی دارد؟ آیا ما نام افرادی را که لایک نمی کنند را به حافظه مان می سپاریم و مقابله به مثل می کنیم؟ سین(دیده) شدن پیام ما توسط گیرنده معنای مشخصی دارد. یعنی او پیام ما را دیده است. ولی آیا پاسخ ندادن فوری او به پیام هم معنای مشخصی دارد و فورا باید درباره این رفتار قضاوت کرد؟ ما با یکی از اعضای فامیل یا دوستان رفت و آمد نداریم. یک عضو دیگر فامیل یا دوستان مدام عکس هایی از مهمانی هایی در اینستاگرام منتشر می کند که او حضور دارد و با لبخند به دوربین نگاه می کند. آیا این عضو فامیل با انتشار این عکس ها می خواهد به ما چیزی بگوید و منظوری دارد؟
فضای مجازی ارتباط کلامی و ارتباط غیرکلامی خاص خود را دارد. هنوز این فضا عرصه آزمایش و خطاست و شکل گیری توافقی همگانی در خصوص زبان و معانی نشانه های آن نیازمند سپری شدن زمان است. به همین دلیل صراحت و رک گویی، پرسش و بیان منظور، پرهیز از تفاسیر شتابزده از پیام و در نهایت مدارای اجتماعی از جمله مواردی است که شاید به کاهش تضادها کمک کند. / فردین علیخواه
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
💢 سهگانه تاثیر #رسانه در مهندسی شخصیت
🔻وقتی از رسانه صحبت می کنیم، موضوع ما یک امر فانتزی و سرگرمی صرف نیست. پشت صحنه ای حرفه ای با اتاق فکری هوشمند و متشکل از اربابان قدرت و ثروت در عرصه صنعت فرهنگ که هدفی جز تثبیت هژمونی و سلطه پایدار ندارند.
🔻کارویژه رسانه چیست و صنعت فرهنگ در رسانه چه می کند؟ شناسایی و آنالیز دقیق شخصیت انسان و دقت و توجه به وزنی که هر بخش از شخصیت دارد، یک هنرشناختی در فعالیت رسانه ای و عملیات روانی است که اگر به درستی صورت بگیرد، به مرور به هک شدن انسان و توانایی تسلط بر اقدامات و ترجیحات و انتخابات او منجر شود.
🔻قابل ذکر و توضیح است که سه بعد شخصیت انسان، احساسات، اندیشه ها و کنش های اوست. متناظر با هربخش، الگوریتمی از ذائقه سازی، انگاره سازی و عادت سازی در دستگاه تبلیغاتی اطلاعاتی قدرت های رسانه ای طراحی و مهندسی می شود.این مهندسی شخصیت در سه گام صورت گرفته و به مرحله کنترل و مهار نائل می گردد.
💥انگاره سازی
در گام نخست وارد مرحله شناختی می شود و با تاکتیک تصویرسازی(imagemanagement) و با استفاده از #تکنیک_های_اقناعی چون برجسته سازی، تولیدکلیشه و برچسب زنی و...انگاره سازی را در مخاطبین رقم زده و مدیریت ذهن و تصورات انسان را به دست می گیرد.
نمونه عینی آن، اسلام هراسی و ایران هراسی پروژه ای در سینمای هالیوودی قابل مشاهده است)
💥ذائقه سازی
در گام دوم وارد عملیات روانی تسخیر عواطف و احساسات می شود و لازمه جدی آن، شناسایی و مهندسی ذایقه است. اینکه چه سبکی یا مدلی یا کسانی یا مصرفی را می پسندیم و لایک می کنیم، محور فهم و لو رفتنذایقه ما می باشد که بدلیل نگاه مصرفی حاکم بر سبک زندگی مردم و عدم دقت در فعالیت مجازی براحتی تعیین و تثبیت می شود.
💥عادت سازی
در گام سوم و مبتنی بر نظام ترجیحات و اطلاعاتی که در اختیار مغزدیجیتال حاکم بر رسانه قرار داده ایم، خط و مشی رفتاری ما در فضای مجازی شکل می گیرد و کنشگری ما در غفلت از عقبه حاکم بر آن رقم میخورد. از طریق تکنیک های تکرار و شرطی سازی و بکاربستن سیستم محرک_پاسخ و حذف عنصر مکث و تفکر در رفتارشناسی، تاکتیک عادت سازی را به نتیجه رسانده و پازل کنشگری انسان را تکمیل می نمایند.
مدل صف بستن ها و خرید ها و ثبت نام گروهی و یکهویی و جوزده، نحوه حضور و رای دادن در انتخابات و جنس اعتراضات مدنی و سبک زندگی مصرفی و رفتارنمایشی مردم، نمونه های بارزی از رفتارسازی های حساب شده و مبتنی بر نظام عرضه تقاضای مصنوعی و مهندسی شده می باشد که بایستی به چشم یک پاشنه آشیل فرهنگی_امنیتی_رسانه ای به آن نگریسته و راهبرد منسجمی و فوری در نهادهای مربوطه اتخاذ گردد.
✍️علیرضامحمدلو
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
آنتوان گایگر، مجموعه عکسی دارد که نشان میدهد چگونه #روح آدمهای زمانۀ ما، به درون موبایلهایشان کشیده میشود. آدمهایی که شمایل انسانیشان تغییر کرده و صورتشان مسخ شده است. آنتوان کایگر به شیوهای خلاقانه هشدار میدهد که #تکنولوژی، در حال بلعیدن ما انسانهای عصر دیجیتال است!
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◻ امام خامنهای: امام نشان داد ابرقدرتها شکست پذیرند و هیچ وقت تصور چنین چیزی نمیشد. تحول در نگاه به قدرت های جهانی و ابرقدرتها؛ آن زمان هیچکس فکر نمی کرد بر خلاف اراده آمریکا بتوان کاری کرد.
◻امام کاری کردند که خود رؤسای جمهور آمریکا گفتند که خمینی ما را تحقیر کرد. امام و کارگزاران امام(ره) ابرقدرتها را شکست دادند. امام ثابت کردند که ابرقدرت ها ضربه پذیر و شکست پذیرند، دیدید که شوروی چگونه فروپاشید و وضعیت امروز آمریکا را هم که می بینید.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
#یادداشت_رسانه
زبان، عشق، فضای مجازی
🔍به بهانه قتل یک دختر نوجوان۱۴ ساله به دست پدرش و در ادامه ارتباط با یک جوان تقریبا۳۰ ساله، بررسی کنیم که چه عواملی #در_سطح_تکنیکال فضای مجازی و رسانه زمینه ساز چنین اتفاقات تلخی می شود.
▫️کاری با تحلیل های اجتماعی و بسترهای شکل گیری این واقعه دردناک فعلا نداریم و در متن مفصل تری می شود به آن پرداخت که عوامل پیدا و پنهان قضیه چه بوده و مقصران دولتی_خانوادگی_شخصیتی چه افراد یا نهادهایی هستند؟
▫️سوال این است که در فضای مجازی و درسطح رسانه چه چارچوب زبانی حاکم است؟ نقش زبانرسانه چیست که باعث تفاهم انسان هایی با اختلاف سنی بسیار بالا می شود؟ چگونه با ۱۵سال اختلاف سنی، رسانه می تواند با ادبیات حاکم بر آن، #فهم_متقابل و اقناع کافی برای یک ارتباط ایجاد نماید؟
🔸از این زوایه سوال کنیم که به راستی عشق چیست؟ بقدری اطلاعات فراوانی با سرعت بسیار بالایی در حال رد و بدل شدن است که گاهی باید #مکث و تاملی نمود و بدیهیات را از نو بازدید و بازتعریف نمود.
🔸بلی باید پرسید که #عشق چیست؟ آیا محصول یک لحظه و یک نگاه است یا یک مقوله فرآیندی است و طی سلسله اتفاقات و #کاشت یک سرسری علایم عاطفی_عملی سرکوچه دلی به تدریج به بهمن عشقی بدل می گردد؟
🔸قبل از رواج فضای مجازی که برخی عشق ها سرکوچه ها و دم خیابان ها و مقابل مدرسه ها شکل می گرفت، #عشق_خیابانی و درلحظه و با یک نگاه، خوش عاقبت و فرهیختگانی نبود و معمولا مورد مذمت واقع می شد.
🔸بعد از رواج فضای مجازی که شخصیت ها پشت نقاب های نوشتاری و تصویری سنگر گرفتند و #هویت_های_آواتاری شکل گرفت، این پروفایل و متن و زبان یک شخص بود که به مرور و در طول زمان و نه در یک لحظه لزوما، ارتباطی را رقم بزند و عواطفی را درگیر نماید.
چه اتفاقی در حال رخ دادن است و اساسا در مقوله روابط محبت آمیز، چه عنصر یا عناصری بعنوان #شاه_کلید عمل می نمایند؟
🔹آنچه که از برخی بررسی ها و تحلیل ها به دست می آید، کارکرد زبان بعنوان عنصری جدی در #فرایند_عشقی_سازی_روابط می باشد. استفاده از مقوله شعر و ادبیات خاص و واژگان متفاوت و یونیک در فضای مجازی، هنرِ دوستی و #قدرت_عاطفی_ارتباطی یک شخص را معین می کند.
🔹زبان دیگر عامل انتقال صرفا نیست و فقط برای #برونی_سازی و خودافشایی به کار نمی رود. صرفا این نیست که بیان عواطفی رخ بدهد و دیگری از تمنای درونی واقعی انسان باخبر شود.
زبان بعنوان برچسب هنرمندانه ای استفاده می شود که #خاصیت_درونی_سازی داشته و نفوذ در شخصیت دیگرانرا به مرور به انجام می رساند.
🔹زبان یک مدل کدگذاری حرفه ای است که برای دورزدن تمام گاردهای طرف مقابل استفاده می شود و باعث درونی شدن #فیگورهای_مجازی شخص در دل و ذهن مخاطب خاصش می شود.
🔻امروز اگر عاشق باشی و زبان ضعیفی داشته باشی یا از اول وارد بازی عاطفی نخواهی شد و یا بعد از ورود محکوم به #شکست از رقبای حرفه ای زبان باز و زبان دان خواهی شد که زمان زیادی را صرف یادگیری دلربایی و #تله_گذاری_های_زبانی_عاطفی نموده اند.
🔺مراقب باشیم که در فضای مجازی به راحتی و باهر انسان حتی ظاهرالصلاح و سالمی وارد گفت و گو نشویم که هرگفت و گو و بیانی می تواند سراسر کدگذاری شده باشد و از هرعبارتی ردپاهایی در دل ها و ذهن ها کاشته شود که به مرور منجر به ایجاد یک #بهمن_عاطفی خواهد شد.
☑️پس بایستی حواسمان به عبارات و جملاتی باشد که در فضای مجازی رد و بدل می شود و این فقط مخصوص نوجوانان و جوانان نیست که قربانی نشوند، چه بسا بزرگترها و صاحبان تجربه نیز اسیر #مزمزه_کردن و تجربه نگاری عبارات دیگران شده و به تدریج در قفس زبانی_عاطفی دیگری گرقتار گردند.
⏹ عباراتی مثل دلم خواست، متفاوت بود، متمایز و باشعور بود و این بابقیه فرق دارد و امثال ذلک صرفا می توانند طرح واره های شخصیتی یک انسان باشند که باعث ازبین رفتن #توان_ذهنی مقابله با هجوم عاطفی دیگران گردند.
🖊علیرضامحمدلو نویسنده و محقق سوادرسانه
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⭕️#عناصر_ارتباط
🔶عناصر شش گانه ارتباطات عبارتند از:
1- فرستنده (مولف)
2- پیام (محتوا)
3- مجرای ارتباطی (رسانه یا بستر انتقال پیام)
4- گیرنده (مخاطب)
5- رمزگان(برای مثال حروف الفبا نوعی رمزگان است که به صورت قراردادی از آن ها برای کدگذاری مفاهیم و معنا استفاده می کنیم)
6- بافت (فرهنگی که پیام در بستر آن در حال انتقال است. اینکه پیام در چه بافت فرهنگی منتشر می شود در معنا و مفهومی که از آن برداشت می شود به شدت موثر است)
#عناصر_ارتباط
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
برای درک هر متنی به این سه مفهوم احتیاج دارید:
#متن:
هرآنچه که در داخلِ خودِ اثرِ ادبی و هنری (یا علمی و فلسفی) قرار دارد، متعلق به حوزۀ متن است؛ هرچیزی که بهطور آشکار یا پنهان، مستقیم یا غیرمستقیم و باتأکید یا بدون تأکید در اثرِ هنری وجود دارد، متعلق به دنیای متن است. دیالوگهای یک فیلم، مکانها و شخصیتهای آن، وقایعِ داستان، مضامین و درونمایههای مستتر در آن، موسیقی، تصاویر، صداها و بازیها، همگی، بخشی از دنیای متناند و ارجاع به آنها و استفاده از آنها برای درک و تحلیلِ اثر منجر به فهمی درونی و پایبند به دنیای متن میگردد.
#زیرمتن:
زیر متن منظور بستری است که اثرِ هنری در درون آن شکل میگیرد و هنرمند با تأثیرپذیری از آن، آثارِ خود را خلق میکند. حتا هنرمندی که ادعای استقلال از شرایطِ پیرامونی دارد و آثاری خلق میکند که ظاهراً وجهۀ اجتماعی و بیرونی ندارند و به دنیاهای شخصی و ذهنیِ هنرمند مربوط میشوند، نیز، در اساس از جهانبینی و شخصیتِ خاصِ آن هنرمند نشأت گرفتهاند که به نوبۀ خود بهطور خودآگاه و ناخودآگاه از شرایطِ پیرامونی تأثیر پذیرفته است.
#فرامتن:
فرامتن به عناصری گفته میشود که خارج از دنیای متن قرار دارند اما به آن مرتبطاند و نشانهها و ارجاعاتی در متن به ما اجازه میدهند تا به این عناصرِ بیرونی توجه و آنها را واردِ تحلیلِ اثرِ هنریِ موردِ نظر کنیم.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🌀 حذف برخی رشتههای مهم از شاخه کارودانش!
یکی از رشتههایی که خلاء آن حداقل در ایام قرنطینه کرونا مشاهده شد، رشته تولید محتوای الکترونیکی بود. مهارتی که حتی خیلی از معلمان فاقد آن بوده و از توانایی تولید یک محتوای ساده درسی عاجز بودند.
حال خبر میرسد که رشته تولید محتوا در سال جهش تولید، کلا از شاخه کارودانش حذف شده است.
رشتهای که نیاز مبرم عصر رسانهای شده حاضر است. و دانشآموزان به راحتی میتوانند با تحصیل در این رشته کسب و کاری برای خود داشته باشند (فریلنسری و..)
امیدوارم دلیل قانعای کننده از جانب شورایعالی آموزش و پرورش و دبیر این شورا، در این رابطه بیان شود!
از طرفی بیان میشود که دانشآموزان به سمت رشتههای فنی و مهارتی سوق داده میشوند، اما معلوم نیست این حذف کردن با چه دلیلی انجام شده است.
شاید منافع برخی در این باشد که دانشآموزان سراغ رشتههای پرمتقاضی مانند پزشکی بروند!
#تولید_محتوا
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔻 زندگی رنگیرنگی بلاگرهای اینستاگرامی از کجا میاد؟
🔹 سوئیتهوم/ sweethome در لغت به معنی خانه شیرین است. اما بسیاری از کاربران اینستاگرامی به عنوان پسوند نام کاربریشون از اون استفاده کردن! کاربرانی که هر روز عکسهای رنگی زیبایی از خونه و زندگی و اعضای خانوادهشون در حالتهای مختلف منتشر میکنند.
🔸 این کاربرا بیشتر روزمرهنویسان اینستاگرامی هستند، از قصه آشنایی با همسرشون و خاطرات عاشقانشون میگن. درباره فرزندشون، بارداری و زایمانشون!
🔹 نکات خونهداری و خرید زیادی رو به مخاطباشون آموزش میدن. این فعالان روزمرهنویس و بیسروصدای اینستاگرام خیلی هم پرطرفدارند، کاربرانی که ساده و بی سروصدا به نظر میرسن اما مثل یک سلبریتی سینمایی ذهنهای زیادی رو به خودشون مشغول کردن.
🔸 در ظاهر بیخطرند اما باعث افسردگیهای زیادی شدن!
🔹 اگر کامنتهای این صفحات رو باز کنید پره از پیامهایی مثل«من دیشب خواب شما رو دیدم.» «صفحه شما حالمو خوب میکنه» «کاش منم میتونستم مثل شما زندگی کنم.» «شما یک زن کاملی» «من زندگی شما رو الگوم قرار دادم»
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
✍نگاهی به روشهای رایج عملیات روانی
🔻ارائه پيشگويي هاي فاجعه آميز
🌀در اين تاكتيك با استفاده از آمارهاي ساختگي و ساير شيوه هاي جنگ رواني (از جمله كلي گويي، پاره حقيقت گويي، اهريمن سازي و...) به ارائه پيشگويي هاي مصيبت بار مي پردازند كه بتوانند حساسيت مخاطب را نسبت به آن افزايش داده و بر اساس ميل و هدف خويش افكار وي را هدايت کنند.
🌀از اين تاكتيك در تبليغات انتخاباتي بشدت استفاده مي شود كه نمونه هاي بسياري از آن را مي توان در انتخابات های اخير بر شمرد.
🌀ارائه اخبار و آمارهاي آلوده به دروغ از وضعيت سياسي، اقتصادي كشور و فاجعه آميز بودن آينده كشور در صورت تداوم وضع موجود، ذيل اين تاكتيك تعريف مي شود.
🌀سایه جنگ، قطع تعامل با دنیا، کشیدن دیوار در پیادهروها، محدودیت آزادی ها و... نمونه های اخیر توسل به پیش گویی های فاجعه آمیز است.
🌀در نطق های انتخاباتی توسل به این شیوه و ترسیم آیندهای ترسناک با روی کار آمدن یک فرد بشدت مورد استفاده است.
💢سواد رسانهای:
🔅نسبت به اظهارات کاندیداها با نگاه انتقادی نگریسته و براساس اطلاعات دارای #منبع_معتبر تصمیم بگیریم.
🔅هر اظهارنظر کلی و بدون #سند و مدرک را از سوی کاندیداها نپذیریم.
🔅به عقلانی بود آنچه گفته می شود دقت کنیم چراکه اساسا روش پیشگوییهای فاجعه آمیز #کلی هستند، بازگویی سخنانی هستند که #قطره_ای_از_واقعیت را در دل اطلاعات #ساختگی قرار دادهاند، تصویری #ترسناک از رقبا می سازد و ایجاد آینده ترسناک و #مبهم میکند.
🔅در این روش تمرکز بر #تحریک_احساسات مخاطب مخصوصا ایجاد ترس است.
#معصومه_نصیری
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🎮 بازیهای ویدیوئی تعاملی هستند:
📌 رسانههای قدیمیتر مثل کتاب، نشریات، رادیو و موسیقی برای ارائۀ محتوای خود از جریان یکطرفۀ انتقال پیام استفاده میکنند. این جریان یکطرفه که از سَمتِ تولیدکنندۀ پیام به سمت مخاطب در جریان است نمیتواند در لحظه، واکنش مخاطب را در نظر بگیرد و بر مبنای آن نوع و جهت پیام را تغییر دهد.
برای مثال زمانی که مخاطبان مطلبی از یک نوشته یا کتاب را میخوانند و از بخشهایی از آن نوشته انتقاد دارند نمیتوانند این نقد را به نویسنده منتقل کنند. از طرفی نویسنده نیز بهزودی متوجه انتقاد خواننده نمیشود تا بتواند فرصتی برای توضیح و یا تصحیح متن خود پیدا کند و در بهترین حالتِ ممکن در چاپ بعدی این تغییرات را اعمال خواهد کرد.
📌 در #بازی_های_ویدیوئی مخاطب مستقیماً با فرایند تولید و انتقال پیام درگیر است و نقشی فعال دارد. خاصیت تعاملی بازیهای ویدیوئی باعث میشود پیام در کوتاهترین زمان و با تأثیرگذاری بیشتری منتقل شود و در ذهن بازیکن جای بگیرد.
فصل بازی های ویدئویی / کتاب 150هشتگ #نهضت_سواد_رسانه_ای
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔴سرزمینی در فضای مجازی بالغ بر یک میلیارد جمعیت!
🔺آمارها از "اینستاگرام" چه می گویند؟
☑️ بالغ بر ۱ میلیارد نفر کاربر هر ماه از اینستاگرام استفاده می کنند
در واقع اینستاگرام بعد از فیس بوک دومین شبکه اجتماعی بزرگ و پرطرفدار از لحاظ تعداد کاربران فعال در ماه به شمار می رود.
☑️ بالغ بر ۵۰۰ میلیون کاربر هر روزه از قابلیت" استوری" اینستاگرام استفاده می کنند
این قابلیت که حدوداً سه سال پیش به این شبکه اجتماعی افزوده شد، از همان ابتدا مورد استقبال بی نظیر کاربران قرار گرفت به گونهای که هم اکنون تبدیل به یکی از ابزارهای مهم دیجیتال مارکتینگ شده و به عنوان یک کانالارتباطی اصلی میان شرکت ها و برندهای مختلف با مشتریان به شمار می رود.
☑️. ۲۰۰ میلیون کاربر اینستاگرام به طور روزانه حداقل یک بار پروفایل های تجاری را بازدید می کند
از آنجاییکه اینستاگرام در سالهای اخیر تبدیل به یکی از ابزارهای قدرتمند و تاثیر گذار در دیجیتال مارکتینگ شده است، بسیاری از کاربران نیز خواسته یا ناخواسته به هنگام ورود به این پلتفرم بسیاری از صفحات کاربری تجاری را نیز بازدید میکنند.
☑️ ۸۹درصد از کاربران اینستاگرام به خارج از ایالات متحده آمریکا تعلق دارند
شاید بسیاری از افراد تصور کنند از آنجایی که اینستاگرام یکی از زیرمجموعههای شرکت آمریکایی فیسبوک محسوب می شود، تعداد کاربران آمریکایی آن نیز باید بسیار بیشتر از کاربران سایر نقاط جهان باشد. اما جالب است بدانید از حدود یک میلیارد کاربر فعال ترین شبکه اجتماعی تنها حدود ۱۱۰ میلیون نفر از آنها به ایالات متحده آمریکا تعلق دارند. کاربران کشورهای برزیل، هند، اندونزی و روسیه از جمله بزرگترین مخاطبان و طرفداران اینستاگرام به شمار می روند.
☑️ رشد اینستاگرام در کانادا به شدت سرعت گرفته است
☑️ کاربران زن بیشتر از مردان به اینستاگرام علاقه دارند
بر اساس آمار و گزارش های منتشر شده ۵۲ درصد از کاربران اینستاگرام زن هستند این در حالی است که ۴۸ درصد از آنها مرد بوده اند. این بدان معناست که کاربران زن علاقه بیشتری به گشت و گذار در این شبکه اجتماعی داشته و زمان بیشتری را به آن اختصاص میدهند.
☑️ به طور متوسط کاربران ۲۸ دقیقه در روز را به اینستاگرام اختصاص میدهند
تازهترین برآوردهای صورت گرفته حاکی از آن است که کاربران فضای مجازی در سال جاری میلادی به طور میانگین حدود ۲۸ دقیقه در روز را به گشت و گذار این شبکه اجتماعی اختصاص میدهند.
☑️ حدود ۷۵ درصد از کسب و کارهای آمریکایی در سال ۲۰۲۰ از اینستاگرام استفاده می کنند
آمار و گزارش های جدید منتشر شده نشان می دهد که ۷۵.۳ درصد شرکت ها و برند ها و کسب و کارهای تجاری در ایالات متحده آمریکا از شبکه اجتماعی اینستاگرام در سال جاری میلادی استفاده خواهند کرد./ ایسنا
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
💰با توجه به نقش تجاریِ این شبکه اجتماعی؛ حضور و کاربری خود را در اینستاگرام هدفمند کنید !
#سواد_رسانهای
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
#شخصیت_شناسی_در_فضای_مجازی
#اینستاگرام
✅ افراد مبتلا به افسردگی بیشتر در اینستاگرام پست میگذارند!
🔴اینکه هر چند وقت یک بار در #اینستاگرام پست ارسال میکنید میتواند نشان دهندهٔ سلامت روان شما باشد و محققین دانشگاه هاروارد و ورمونت با استفاده از یک برنامهی کامپیوتری بیش از ۴۳ هزار پست از ۱۶۶ کاربر را آنالیز کردند تا ببینند که افرادی که به افسردگی مبتلا هستند از این برنامه چطور استفاده میکنند. نتیجه این بود کسانی که از افسردگی رنج میبرند بیشتر از کسانی که هیچ مشکل ذهنیای نداشتند پست میگذاشتند. آنها همچنین فیلترهای کمتری را هم برای عکسهایشان استفاده میکردند.
منبع: اینفومدیا
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
5 ویژگی #مخاطب_فعال که او را از مخاطب منفعل جدا میکند
✅گزینش گر است: یعنی خود مخاطب، پیام موردنظر را از بین مجموعه پیام هایی که از طریق رسانهها فرستاده میشود، انتخاب میکند.
✅فایده گرا است: یعنی پیامهایی را انتخاب میکند که برایش سود داشته باشد، یا نیازی را از او برطرف کند.
✅هدفمند است: یعنی بطور آگاهانه و ارادی و براساس طرح ذهنی خود، رسانهای را برای استفاده و دریافت پیام انتخاب میکند.
✅خود را با رویدادها درگیر میکند: یعنی فکر میکند و دنبال تکمیل یا توقف اطلاعات است. در واقع بعد از فکر کردن و درگیری با خبر، بهره لازم را از آن میبرد.
✅در برابر نفوذ رسانهها مقاومت میکند: یعنی نفوذ رسانه در او بسیار کم است، مقاومت میکند، انتخاب میکند و متفاوت عمل میکند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
💠مقایسه کارکرد شبکه های اجتماعی:
🌐توئیتر:
✅به آن شبکه اجتماعی تولید گفته می شود.
توئیتر یک شبکه اجتماعی متن محور است و مهم ترین و تاثیرگذارترین عنصر آن متن هایی هستند که توئیت می شود و عکس ها و ویدئوها و سایر موارد صرفا نقش مکمل را دارند.
قدرت در توئیتر دست افرادی است که نخبه و صاحب نظر هستند.
در توئیتر جنگ،جنگ روایت هاست و افرادی میتوانند موفق شوند که روایت های جذاب تری از اتفاقات مختلف ارائه کنند.
توئیتر شبکه اجتماعی مبتنی بر هشتگ است و طبق الگوریتم آن،در توئیت ها نباید بیش از دو هشتگ استفاده کرد(در روزمره نویسی ها نیازی به استفاده از هشتگ نیست).
🌐اینستاگرام:
✅به آن شبکه اجتماعی سبک زندگی گفته می شود.
اینستاگرام یک شبکه اجتماعی عکس و فیلم محور است و برگ برنده در آن دست افرادی است که بتوانند محتواهای باکیفیت و جذاب تری را در اختیار مخاطب قرار دهند.
قدرت در اینستاگرام در دست سلبریتی ها و افراد مشهور است چراکه سبک زندگی آن ها جذابیت زیادی برای مخاطب دارد.
در اینستاگرام داشتن خلاقیت و تولیدمحتوای باکیفیت تاثیر زیادی در جذب مخاطب دارد.
اینستاگرام شبکه اجتماعی مبتنی بر هشتگ است و براساس مستندات و تجربیات تعداد استاندارد هشتگ برای بیشتر دیده شدن پست، ۹ الی ۱۱ هشتگ می باشد.
🌐تلگرام:
✅به آن شبکه اجتماعی توزیع گفته می شود
تلگرام یک پیام رسان است و کانال محور هست.
کانال ها به عنوان مرجع های انتشاری نقش و اهمیت زیادی در تلگرام دارند.
در تلگرام شبکه سازی و ایجاد بسترهای انتشاری(گروه ها و سوپر گروه ها) اهمیت ویژه ای در رشد کانال ها دارند.
هشتگ در تلگرام صرفا جنبه طبقه بندی مطالب را دارد.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⭕️اینگونه از رسانه "کتاب" استفاده کنیم
1.جای کتاب را هیچ چیز پر نمی کند.
2. بعضی کتابها سالمند و بعضی کتابها مسموم
3.بعضی کتابها غذایند و بعضی تنقلات
4.از وقت های مرده استفاده کنید
5.لازم نیست حتما کتاب بخرید
6.کتاب خوب بخوانید
7.خوب کتاب بخوانید
8.پس از خواندن جا بگذارید
9.کتاب هدیه بدهید
10.همین حالا شروع کنید
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
✅ دوره آموزش مجازی فتوشاپ مقدماتی
💠 با اعطای مدرک معتبر
💢 آخرین مهلت ثبت نام: 25 خردادماه
🔵 شروع دوره: 26 خرداد ماه
🔶 هزینه دوره: 30 هزار تومان (50درصد تخفیف ویژه اعضای شمسا)
💎 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
yun.ir/nasragil
09215830475
@Gilshamsa
♦️ معاونت تربیت و آموزش مرکز فضای مجازی سپاه قدس گیلان ♦️
💢اعتیاد مدرن
چگونه به گوشی های هوشمند دچار شده ایم؟
وقتی در تلفن هوشمند خود غرق میشویم و حواسمان از دنیای اطراف پرت میشود فکر میکنیم این فقط یک اتفاق یا مسوولیت ماست. اما اینگونه نیست. دلیل دیگر آن است که تلفنهای هوشمند و اَپها جهتگیریهای روانی و نقاط آسیبپذیر ما را سرقت میکنند. من هنگامی که شعبدهباز بودم درباره نقاط آسیبپذیر ذهن مطالب زیادی آموختم. شعبدهبازان کار خود را با جستوجو برای نقاط کور، آسیبپذیر و متعصب در ذهن مردم آغاز میکنند. بنابراین میتوانند بدون اینکه مردم بفهمند بر آنها تاثیر بگذارند. وقتی فهمیدید کدام دکمههای افراد را فشار دهید آنگاه میتوانید آنها را همانند یک پیانو بنوازید. و این دقیقاً همان کاری است که فناوری با ذهن شما انجام میدهد. طراحان اَپ کلیدهای آسیبپذیری روانی شما را مینوازند تا بتوانند توجه شما را جلب کنند.
هر فرد بهطور متوسط 150 بار در روز تلفن خود را بررسی میکند، اما چرا؟ آیا ما 150 انتخاب آگاهانه انجام میدهیم؟ دلیل اصلی وجود مولفه روانی شماره یک در دستگاههاست: پاداشهای متغیر و پراکنده.
طراحان فناوری برای افزایش درجه وابستگی فقط لازم است اقدامات کاربر (مانند کشیدن یک دسته) را به یک پاداش متغیر ربط دهند. شما یک اهرم را میکشید و بلافاصله یک پاداش هیجانآور (یک مسابقه و جایزه) دریافت میکنید یا هیچ چیز نمیگیرید. هرگاه درجه متغیر بودن پاداش بالاتر رود اعتیاد به حداکثر میرسد.
آیا این تاثیر واقعاً کار میکند؟ بله. دستگاههای سکهای در ایالات متحده بیش از مجموع درآمد بیسبال، فیلمها و شهربازیها درآمدزایی میکنند. طبق گفته پروفسور ناتاشا داوشول از دانشگاه نیویورک و مولف کتاب «اعتیاد با طراحی» در مقایسه با انواع مختلف قماربازی، مردم سه یا چهار برابر سریعتر درگیر دستگاههای سکهای میشوند.
اما واقعیت تلخ اینجاست: چندین میلیارد نفر یک دستگاه سکهای در جیب خود دارند. هرگاه ما تلفن را از جیب خود بیرون میآوریم با یک دستگاه سکهای بازی میکنیم تا ببینیم چه پیامهایی دریافت کردهایم. وقتی انگشت خود را روی صفحه اینستاگرام میکشیم با یک دستگاه سکهای بازی میکنیم تا ببینیم عکس بعدی چیست. وقتی صفحه را میکشیم تا ایمیل خود را تازه کنیم با یک دستگاه بازی میکنیم تا ببینیم ایمیل بعدی چیست و وقتی صفحه دوستیابی را لمس میکنیم با دستگاه بازی میکنیم تا ببینیم دوستی پیدا میکنیم یا خیر.
گاهی اوقات این کار عمدی است: اَپها و وبسایتها پاداشهای متغیر و پراکندهای را برای تمام محصولاتشان در نظر میگیرند چرا که این کار برای تجارت و کسبوکار مفید است.
گاهی اوقات نیز (همانند ایمیل) این کار فقط یک اتفاق است.
روش دیگری که فناوری برای دزدیدن اذهان به کار میبرد آن است که به ما القا میکند یک درصد احتمال وجود دارد که ما موضوعی مهم را از دست بدهیم. علاوه بر این، اَپها از نیاز فرد به تایید اجتماعی سوءاستفاده میکنند. وقتی ما این پیام را دریافت میکنیم «دوست شما شما را در یک عکس تگ کرده است»، بلافاصله حس تایید اجتماعی و تعلق به ما دست میدهد. اما همه این کارها در کنترل شرکتهای فناوری است.
فیسبوک و اینستاگرام بهطور خودکار پیشنهاد میکنند چه عکسهایی را باید تگ کنیم و به این ترتیب آنها باعث میشوند افراد در عکسها بیایند. بنابراین وقتی دوستم مرا تگ میکند او در واقع به پیشنهاد فیسبوک پاسخ میدهد و خود انتخاب مستقلی ندارد. اما فیسبوک با این روش تعداد دفعاتی را که میلیونها نفر احساس تایید اجتماعی دارند دستکاری میکند.
همین امر هنگامی اتفاق میافتد که ما عکس پروفایل خود را عوض میکنیم. فیسبوک میداند که آن همان زمانی است که ما در مقابل تایید اجتماعی آسیبپذیر هستیم: «دوستان من در مورد عکس جدیدم چه نظری دارند؟». فیسبوک رتبه این عکس را بالاتر میبرد و بنابراین عکس زمان طولانیتری در صفحه اخبار میماند و دوستان بیشتری آن را لایک میکنند یا در مورد آن نظر (کامنت) میدهند. هر لایک یا نظر یک بار دیگر ما را به فیسبوک میکشاند. همه افراد به طور ذاتی به تایید اجتماعی پاسخ میدهند اما برخی گروههای سنی به ویژه نوجوانان در مقابل آن آسیبپذیری بیشتری دارند. به همین دلیل میتوان میزان قدرت طراحان را هنگام سوءاستفاده از این آسیبپذیری درک کرد. / هفته نامه تجارت فردا
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⭕️سانسور
🔺در گذشته، سانسور از طریق مسدود کردن جریان اطلاعات به اجرا در میآمد. در قرن بیستویکم، از طریق غوطهور کردن انسانهاچیزی سیلاب اطلاعات بیاهمیت و نامربوط عملی میشود.
💢انسانها واقعا نمیدانند به چه چیزی توجه نشان دهند و اغلب وقت خود را صرف بحث و بررسی درباره موضوعات فرعی میکنند. در زمانهای دور، قدرت داشتن به معنی دسترسی به اطلاعات بود. اکنون قدرت یعنی آگاهی بر اینکه ازچه چیز باید چشم پوشید.
💢شیوه معیار سانسور برای دههها چنین بود: گلوگاههای اصلیِ انتشار خبر را شناسایی و مسدود کن. حالا این شیوه بیشتر خندهدار است تا ترسناک. دیگر گلوگاهِ اصلیای وجود ندارد، و خبرها در شبکهای عظیم از ارتباطات فردیِ مجازی دست به دست میشود.
#سواد_رسانه_ای
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔻سندروم اردک
✅هرگز زندگی واقعی خود را با زندگی مجازی دیگران مقایسه نکنید.
🌀این اصطلاح توسطِ پژوهشگرانِ دانشگاهِ استنفورد، بعد از بررسی پستهایِ مجازیِ چند دانشجو که خودکشی کرده بودند، ابداع شد.
🌀اگر به شنا کردنِ اردک در آب توجه کنیم، ما تنها قسمتی از بدنِ او را می بینیم که به آرامی بر روی آب در حال حرکت است؛ در حالی که متوجه تقلایِ این اردک که با تلاش پاهای خود را تکان می دهد تا حرکت کند، نمی شویم.
🌀دانشجویانی هم که خودکشی کرده بودند، تصاویری شاد یا نقل قولهایی امیدبخش از خود منتشر کرده بودند که به ظاهر نشان میداد آنان بسیار شاد و خوشبخت هستند؛ در صورتی که خارج از شبکههای مجازی و در دنیای واقعی، با مشکلاتِ روحیِ زیادی دست و پنجه نرم می کردند.
🌀در واقع مبتلایان به " #سندروم_اردک " کسانی هستند که تلاش میکنند همواره تصویری شاد و خوشبخت از خود در #فضای_مجازی نشان دهند؛ در صورتی که در دنیای واقعی با مشکلات زیادی مواجه هستند.
🌀به دلیل غیر رسمی بودنِ این بیماری، روش تشخیص رسمی برای سندروم اردک وجود ندارد. نشانههای این بیماری نیز خیلی واضح نیستند. همانطور که قبل از این هم گفته شد فرد مبتلا به سندروم اردک سعی می کند خود را کاملا شاد نشان دهد، بیرون فرد کاملا آرام و شاد است، اما درون فرد آرامشی ندارد.
🌀نمونههای این افراد جوانانی هستند که دائماً از لحظات شاد خود تصاویری در دنیای مجازی به اشتراک می گذارند، در حالیکه شاید در واقعیّت آنطور که به نظر میرسد، شاد نباشند.
🌀با توجه به این سندرم هرگز #زندگی_واقعی خود را با #زندگی_مجازی دیگران مقایسه نکنید.
#محمدحسین_نژادی
پژوهشگر سواد رسانه
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔴حرکت از پله دوم!
💢عملیات روانی به مثابه اقداماتی است که با هدفگیری ضمیر ناخودآگاه و ذهن مخاطب برای تحقق هدفی خاص طرحریزی میشود.
💢در تیترهای بی بی سی یکی از اقدامات برای شبههافکنی در ذهن مخاطب #حرکت_از_پله_دوم است؛ یعنی بیان واقعه از میانه ماجرا؛ شروع روایت از یک واقعه بدون بیان ریشه و رعایت سلسه علت و معلولی آن.
۱-افسران بوفالو در حمایت از همکارشان بخاطر حرکت منجر به مرگ یک پیرمرد دسته جمعی استعفا دادند.
۲- مسئولین ایرانی پذیرفتهاند که به لاستیک ماشین شلیک کردهاند اما راننده با ادامه مسیر باعث آتش سوزی شده!(عدم توجه به ایست.)
۳ـ مسئولین ایرانی گفته اند عامل حادثه (راننده) را مورد پیگرد قرار میدهند.
💢چند نکته درباره انتخاب تیتر:
۱: نه تنها اخبارِ مهم تیتر میشود، بلکه آنچه تیتر شود نیز مهم جلوه میکند.
۲: در تیتر با انتخاب گزینشی یک عبارت، به کل گفته و منظورِ گوینده و البته برداشت مخاطب جهت میبخشیم.
۳: گاهی متن مغایر با مفهوم ظاهری تیتر است.
۴: تعداد خوانندگان تیتر یک خبر بیشتر از خوانندگان متن همان خبر است./#معصومه_نصیری
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔴پیش بینی های «ری کورزویل» در مورد وضعیت فناوری در آینده
💢سال 2019:
خداحافظی رایانه های شخصی و لوازم جانبی رایانه ها با کابل و سیم
💢سال 2020:
افزایش قدرت رایانه های شخصی با امکان مقایسه آنها با توان مغز انسان
💢سال 2021:
امکان دسترسی به اینترنت بی سیم در 85 درصد از نقاط کره زمین
💢سال 2022:
وضع قانون رفتار انسان ها و ربات ها در ایالات متحده و اروپا(تعیین وظایف و حوزه فعالیت ربات ها)
💢سال 2024:
اجباری شدن هوش رایانه ای در خودروها(عدم اجازه نشستن پشت خودرو فاقد هوش مصنوعی)
💢سال 2025:
تشکیل بازارهای بزرگ عضو های مصنوعی بدن انسان
💢سال 2026:
تمدید عمر به ازای هر ثانیه به کمک پیشرفت علم
💢سال 2027:
تبدیل ربات های خدمتکار با توان انجام کارهای سخت،همچون یخچال و قهوه جوش،به یک ابزار و دستگاه معمولی در زندگی روزمره انسان
💢سال 2028:
ارزان و قابل دسترسی شدن انرژی خورشیدی برای مصرف ساکنان زمین
💢سال 2029:
هوشمند شدن رایانه ها(در چارچوب مدل سازی رایانه ای مغز انسان)
💢سال2030:
گسترش استفاده از نانوفناوری در صنعت
💢سال 2031:
استفاده از چاپگرهای سه بعدی اعضای بدن در تمام بیمارستان ها
💢سال 2032:
استفاده از نانو رباتها در علم پزشکی (حذف مواد زاید از بدن و اسکن مغز برای کشف اسرار آن)
💢سال 2034:
نخستین دیدار انسان با هوش مصنوعی
💢سال 2036:
استفاده از روشهای برنامه نویسی برای برنامه نویسی سلولها و درمان بیماریها
💢سال 2038:
ظهور ربات های انسان نما(مجهز به هوش مضاعف)
💢سال 2039:
کاشت مستقیم نانو ماشین ها در مغز(غوطه وری کامل انسان در دنیای مجازی بدون هیچ دستگاهی)
💢سال 2040:
کاشت موتور جستجو در بدن انسان(مشاهده نتیجه آن روی لنز یا عینک مخصوص)
💢سال 2041:
افزایش توان اینترنت به میزان 500 برابر امروز
💢سال 2042:
نخستین مورد جاودانگی انسان. ارتش نانو ربات ها به کمک سامانه ی دفاعی بدن آمده و انواع بیماری ها را درمان می کند.
💢سال 2043:
بدن انسان می تواند به کمک نانو ربات ها به هر شکلی که بخواهد در بیاید.
💢سال 2044:
توانایی هوش غیر بیولوژیکی،میلیاردها برابر هوش انسان
💢سال 2045:
آغاز عصر تکینگی یا برگشت ناپذیری فناوری،کره ی زمین به یک ابر رایانه تبدیل خواهد شد.
💢 سال 2099:
تکینگی فناوری سراسر کره زمین را فرا خواهد گرفت.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan