eitaa logo
نسرا گیلان
433 دنبال‌کننده
862 عکس
236 ویدیو
10 فایل
نسرا (نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
مشاهده در ایتا
دانلود
بازنمایی رسانه‌ای بازنمایی ضد واقعیت نیست! نشان دادن واقعیت به شکلی خاص را بازنمایی می گویند. بازنمایی به معنای نشان دادن ضد واقعیت نیست بلکه برداشتی از حقیقت است و رسانه ها به کمک بازنمایی می کوشند تفسیر و تحلیل خود از واقعیت را به ذهن مخاطب ارسال کنند. به گونه ای که مخاطب احساس تفاوتی بین آنها نکند. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
‍ 🎯 تحلیل‌های «نسلی» چیزی شبیه طالع‌بینی‌اند 🔴 هر جا حرفی دربارۀ جوانان و مسائل مربوط به آن‌ها پیش بیاید، خیلی زود پای تحلیل‌هایی وسط می‌آید که اساس استدلالشان «اختلاف نسل‌ها» است. هم بزرگترهایی که خودشان را متعلق به «نسل»های گذشته می‌دانند، هم جوان‌ترهایی که عضو نسل جدیدند، برای توضیحات تفاوت‌هایشان با همدیگر سراغ این مفهوم می‌روند. اما واقعاً نسل چیست؟ آیا می‌شود مجموعۀ پروپیمانی از ویژگی‌ها را به دستۀ بزرگی از آدم‌ها چسباند، صرفاً به خاطر اینکه سال تولدشان به هم نزدیک بوده است؟ 🔴 مفهوم نسل، تا قرن نوزدهم، در ساختار خویشاوندی تعریف می‌شد: والدین و خواهران و برادرانشان «نسل قدیم» را تشکیل می‌دادند و فرزندان آن‌ها «نسل جدید» را. در طول قرن نوزدهم این مفهوم به کلِ ساختار اجتماعی تعمیم داده شد و در این عقیدۀ تازه آدم‌هایی که در یک بازۀ سی‌ساله به دنیا می‌آمدند متعلق به یک نسل دانسته می‌شدند. 🔴 این تعریف مشکلات بسیاری داشت. معلوم نبود چه سالی باید نقطۀ شروع یک نسل قرار بگیرد و مشخص نبود چرا کسی که در سالِ آخر یک دورۀ سی‌ساله به دنیا می‌آید، باید خصوصیات نسل قبلی را داشته باشد و کسی که یک سال پس از او به دنیا می‌آید، متعلق به نسل بعدی باشد. با همۀ این مشکلات، نسل مفهومی را در اختیار متفکران گذاشت که از طریق آن می‌توانستند دربارۀ یکی از معمایی‌ترین پدیده‌های اجتماعی صحبت کنند: تغییرات فرهنگی. چرا فرهنگ دائماً در حال تغییر است؟ شاید دلیلش این باشد که نسلی می‌رود و نسل دیگری جایش را می‌گیرد. 🔴 تا پیش از سال ۱۹۴۵، بیشتر افرادی که به نظریه‌پردازی پیرامون نسل‌های مختلف مشغول بودند از سبک‌های ادبی و هنری و گرایش‌‌های غالب فکری در هر نسل صحبت می‌کردند، مثلاً تغییر از رمانتیسیسم به واقع‌گرایی، یا از لیبرالیسم به محافظه‌گرایی. گاهی هم یک واقعه مبنای ساختن یک نسل می‌شود، مثل جنگ ویتنام، یازده سپتامبر یا کووید. 🔴 امروزه، به دلایلی ناشناخته، معمولاً نسل‌ها را بازه‌های پانزده ساله در نظر می‌گیرند و طوری دربارۀ آن‌ها حرف می‌زنند که انگار هر نسل دی‌ان‌اِی متفاوتی با دیگر نسل‌ها دارد. ما سرخوشانه از تفاوت‌های بنیادین دهه شصتی‌ها با دهۀ هفتادی‌ها حرف می‌زنیم و به این مسئله توجه نمی‌کنیم که تفاوت میان دهۀ شصتی و دهۀ هفتادی، تقریباً، همان‌قدر بامعناست که تفاوت بین متولدین برج اسد و سُنبله معنا‌دار است. بابی دافی، نویسندۀ کتاب افسانۀ نسل‌ها، می‌گوید نسل‌ها بی‌فایده نیستند، اما باید آن‌ها را در کنار دو عامل دیگر دید: رویدادهای تاریخی و اثرات چرخۀ زندگی. 🔴 یافتۀ کلی دافی این است که گروه‌های سنی مختلف، خیلی بیشتر از آن چیزی که در بحث از نسل‌ها گفته می‌شود، به هم شبیه‌اند. از طرف دیگر، خیلی از اختلاف نظرها، بیش از اینکه به سن ربط داشته باشند، به شرایط اقتصادی، گرایش سیاسی، طبقه، نژاد یا جنسیت ربط دارند. تفاوت‌هایی که جوانان در دل آن‌ها رشد می‌کنند. 🔴 لویی مناند، مورخ اجتماعی چیره‌دست، می‌گوید مفهوم نسل، بیش از هرجا، برای توضیح فرهنگ جوانان استفاده می‌شود، اما «فرهنگ جوانان» را چه کسی خلق می‌کند؟ مسن‌ترها. عاملیت جوانان در این حد است که می‌توانند بین گوش‌دادن یا ندادن به یک موسیقی خاص، پوشیدن یا نپوشیدن لباسی خاص، یا شرکت‌کردن یا نکردن در تظاهرات یکی را انتخاب کنند. و گزینه‌هایی که پیش روی آن‌ها وجود دارد، هیچ‌وقت ساختۀ خود آن‌ها نیست. این اتفاق همانقدر که دربارۀ انقلاب جنسی در دهۀ شصت صادق است، دربارۀ «فرهنگ اینترنتی» نسل ایکس هم صادق است. 🔴 مناند می‌گوید ناکامی در شناخت نحوۀ شکل‌گیریِ تاروپودِ جامعه سبب شده است که به تحلیل‌های نسلی متوسل شویم. 📌 آنچه خواندید مروری کوتاه است بر مطلب «ديگر حرف‌زدن دربارۀ «اختلاف نسل‌ها» بس است» که در بیست‌‌ودومین شمارۀ مجلۀ ترجمان علوم انسانی منتشر شده است. این مطلب در تاریخ ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در وب‌سایت ترجمان نیز بارگذاری شده است. این مطلب نوشتۀ لویی مناند است و نسیم حسینی آن را ترجمه کرده است. برای خواندن نسخۀ کامل این مطلب و دیگر مطالب ترجمان، به وب‌سایت ترجمان سر بزنید. 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: B2n.ir/x95009 ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
چگونه "نسل زِد" از رسانه های اجتماعی برای جستجوی آنلاین استفاده می کند؟ منبع: آژانس ارتباطات شرینگ/ ۱۵ آبان ۱۴۰۳ به عنوان یک جمعیت اقتصادی و فرهنگی با اهمیت فراوان، نسل زد (یا زومرها/ متولدین پس ازسال ۲۰۰۰) همچنان در کانون توجه برندها قرار دارد. اما برای درک بهتر نیازهای واقعی آنها و برقراری ارتباط موثر با این جوانان مطالبه گر و باهوش، شناخت شبکه های جستجوی مورد علاقه آنها کافی نیست. شما باید عمیقاً تحقیق کنید تا دریابید که آنها چگونه محتوای آنلاین را جستجو و مصرف می کنند. در این مقاله نگاهی می اندازیم به عادات آنها در شبکه های اجتماعی، از زمانی که در این کانال ها می گذرانند تا الگوهای مصرف محتوا. نسل زد، بیش از ۴ ساعت در روز در رسانه های اجتماعی جستجو در موتورهای جستجوی سنتی دیگر واقعاً در میان نسل جوان زد کارایی ندارد. در سال‌های اخیر، متوجه شده‌ایم که شمار جستجوها در شبکه‌های اجتماعی فقط در میان این دسته از جمعیت در حال افزایش است. نظرسنجی های انجام شده توسط پلت فرم مشاوره مالی، "فوربس ادوایزر"، به وضوح نشان می دهد که ۴۶ درصد از اعضای این نسل ترجیح می دهند در شبکه های اجتماعی جستجو کنند. حتی تعجب آورتر: آنها مایلند بیش از ۴ ساعت در روز را در رسانه های اجتماعی صرف کنند. دلیل اول برای استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی: برای آنها، این پلت فرم ها آسان و سریع استفاده می شوند. دوم، اکثر آنها می گویند که می توانند به مجموعه گسترده ای از ویدیوهای با کیفیت در رسانه های اجتماعی دسترسی داشته باشند. این همه چیز نیست، این شبکه ها به آن هااجازه می دهند تا خودشان را ابراز کرده، آزادانه خودشان را بیان و ارتباط ایجاد کنند. یوتیوب در راس شبکه های اجتماعی مورد علاقه نسل زد نسل زد بدون اینترنت و شبکه های اجتماعی وجود ندارد. همانطور که پیش از این گفتیم، این جوانان بخش زیادی از اوقات فراغت خود را در این شبکه ها می گذرانند. اما باز هم آنها یک اولویت دارند و این "یوتیوب" است که در رأس فهرست پلتفرم های اجتماعی مورد علاقه زومرها (نسل زد) گرفته است، بنابراین اگر می خواهید این گروه سنی را هدف قرار دهید، این برنامه با نرخ بازدید ۸۴ درصدی قرار دارد. پس از یوتیوب، تیک تاک با نرخ بازدید ۶۱ درصد در مقایسه با ۵۸ درصد برای اسنپ چت و ۵۶ درصد برای اینستاگرام، قرار دارد. فیس‌بوک و توییتر، قدیمی‌ترین شبکه‌های اجتماعی، تنها ۳۴ درصد و ۳۳ درصد از جوانان نسل زد را مورد هدف قرار می‌دهند. همچنین از پلتفرم‌های دیگر مانند پینترست (۲۷ درصد)، لینکدین (۱۰ درصد)، ردیت (۲۴ درصد) و توییچ (۱۰ درصد) نیز نباید غافل شد. این به شما بستگی دارد که استراتژی رسانه های اجتماعی خود را با این اولویت زومرها تطبیق داده تا آنها را بهتر مورد توجه قرار دهید. نسل زد: مصرف سریع محتوا با این نسل که دارای خلق و خوی متغیر و سطح بالایی از کنجکاوی است، باید انتظار هر چیزی را داشته باشید. اما برای اینکه بتوانیم پیش بینی و سازگاری داشته باشیم بهتر است بدانیم این جوانان چگونه از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. آنها چگونه محتوایی را که به صورت آنلاین می یابند می کنند مصرف می کنند؟ نسل زد ذاتا صبور نیست. با سبک زندگی شلوغ این جوانان، زمان زیادی را به محتوا اختصاص نمی دهند. بعد از ۳ ثانیه مشاهده، بیشتر آنها به چیز دیگری نگاه می کنند. آنها دوست دارند محتوای مختلف موجود در اینترنت را مرور کنند و فقط محتوایی که مورد علاقه و توجه آنها است را حفظ می کند. بنابراین علاقه مند به پخش محتوای جذاب باشید تا توجه آنها را از اولین ثانیه های بازدید جلب کنید. درگفتار خود کوتاه اما تاثیرگذار باشید تا آنها را تشویق کنید که تبلیغات شما را تماشا کنند.
نسلی که همیشه به دنبال محتوای معتبر و الهام بخش است نسل جوان زد که همیشه به دنبال مطالب معتبر است، سخت راضی می شود. در این مورد، به یاد داشته باشید که همیشه نوآوری داشته باشید تا بتوانبد مطالب بدیع و جذاب به آنها ارائه دهید. چرا برنامه زنده را در زمان واقعی آن پخش نمی کنید تا آنها را تحت تأثیر قرار دهید؟ همچنین، از ارسال وبلاگ های صادقانه که ممکن است توجه آنها را جلب کند، دریغ نکنید. ما همچنین به علاقه شدید آنها به محتوای جذاب و سرگرم کننده اشاره کردیم. هنوز مطمئن شوید که محتوای آموزنده ارائه می دهید زیرا این نسل بیش از همه برای کسب اطلاعات و یادگیری در اینترنت گشت و گذار می کند. بنابراین محتوای آموزشی آنها را الهام می بخشد. همچنین، برای ارضای کنجکاوی آنها، آموزش ایجاد کنید. لازم به ذکر است که بخش زیادی از زومرها از شبکه های اجتماعی برای کشف برندها استفاده می کنند. از این موقعیت برای شناخته شدن خود استفاده کنید. زومرها تعامل را دوست دارند برای نسل زد، رسانه های اجتماعی بستری برای بیان و فعالیت هستند. اگر این جوانان آنجا هستند به این دلیل است که به دنبال بیان خلاقیت و اعتقادات خود هستند، نظرات و احساسات خود را به اشتراک می گذارند. آنها همچنین از آن برای شرکت در بحث ها، چالش ها یا مسابقات استفاده می کنند. بنابراین محتوای رسانه ای شما باید به آنها اجازه دهد تا خود را پیدا کنند و اشتیاق خود را به دنیای دیجیتال کاملاً تجربه کنند. بدانید که چگونه توجه آنها را با محتوایی مطابق با دیدگاه های آنها مانند فمینیسم، بوم شناسی، برابری و غیره جلب کنید. شما قادر خواهید بود با افراد شناخته شده مانند اینفلوئنسرها برای ایجاد یک جامعه تعاملی کار کنید. به طور خلاصه، برای اینکه بتوانید یک استراتژی ارتباطی مرتبط را برای نسل زد پیاده سازی کنید، باید بدانید که این نسل زمان بیشتری را در شبکه های اجتماعی می گذراند که قادر به ارائه محتوای جذاب، معتبر و تعاملی مانند یوتیوب و تیک تاک هستند. بنابراین استراتژی رسانه های اجتماعی خود را با این الگوهای مصرف تطبیق دهید تا به اهداف خود برسید. https://www.sharing.agency/comment-la-generation-z-utilise-les-reseaux-sociaux-pour-faire-de s-recherches-en-ligne/ ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🔴 موضوع نشست: تحلیل تحولات سوریه؛ بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای و چشم انداز پیش رو 🔹سخنران: دکتر مجید روحی (دکتری روابط بین الملل و عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان) 📆مورخه: دوشنبه ۳ دی ⏱ساعت: ۱۹:۳۰ 🔸بستر برگزاری: روبیکا 📲 پخش زنده از کانال نسرا گیلان در پیام رسان روبیکا 👇👇👇 https://rubika.ir/nasra_guilan 🔰با ما همراه باشید ... 📖 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی (نسرا) استان گیلان 🆔 https://rubika.ir/nasra_guilan
🔘۱۲ ویژگی نسل آلفا؛ پرجمعیت‌ترین نسل تاریخ چگونه است؟ 📝بر اساس بررسی مرکز پژوهشی بتا در یک تقسیم‌بندی پژوهشی رد‌ه‌های مختلف سنی در طول صد سال گذشته به ۶ دسته تقسیم شده‌اند. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
💠 نور عشق، شکوه زن 🔸حضرت (س)، بانویی که نامش در بلندای تاریخ همچون خورشیدی می‌درخشد، نماد کمال انسانی، شکوه ایمان و روح محبت است. ولادت این بانوی بزرگ، نه تنها رویدادی مبارک در تاریخ اسلام، بلکه نقطه عطفی در تعریف جایگاه زن در فرهنگ و تمدن اسلامی است. فاطمه (س) تنها دخت پیامبر اکرم (ص) نبود، بلکه الگوی تمام‌نمای زن در دو بُعد خانوادگی و اجتماعی به شمار می‌رود. 💠 در فرهنگ ایرانی و اسلامی، زن همیشه نقش محوری در پویایی خانواده و جامعه داشته است. از مادرانی که قهرمانان تاریخ را پرورش داده‌اند تا بانوانی که در عرصه‌های علمی، هنری و اجتماعی می‌درخشند، زنان همواره تجلی‌بخش رحمت و خلاقیت بوده‌اند. این نگاه، برگرفته از آموزه‌های عمیق اسلامی است که در آن زن به‌عنوان ستون اصلی خانواده و جامعه شناخته می‌شود. 💠ولادت حضرت زهرا (س) فرصتی است تا به یاد بیاوریم که زن تنها یک عضو خانواده نیست، بلکه تربیت‌کننده نسل‌ها و سازنده آینده است. اما در دنیای امروز، به‌عنوان آیینه فرهنگ جوامع، نقشی مهم در بازنمایی تصویر زن ایفا می‌کنند. رسانه‌های مسئولیت‌پذیر باید با الهام از الگوی حضرت زهرا (س)، زنان را نه به‌عنوان ابزار تبلیغاتی، بلکه به‌عنوان الگوهای الهام‌بخش در زندگی واقعی به تصویر بکشند. 💢ولادت حضرت زهرا (س) و روز زن، تجدید عهدی است با ارزش‌های انسانی و اخلاقی که به یادمان می‌آورد زن، هم‌چون گوهری تابناک، سزاوار احترام، عشق و ارج‌گذاری است. 💠این روز بزرگ را به تمامی زنان و ماردان عزیز تبریک می‌گویم. ✍ ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
📝اوباش اینترنتی | Troll ترول یا اوباش اینترنتی (Troll) در گفتمان اینترنتی به افرادی گفته می‌شود که با رفتار تخریب‌گرانه در فضای وب به دنبال جلب نظر کاربران، ایجاد تشنج و بیان مطالب محرک و توهین‌آمیز هستند. اوباش اینترنتی افرادی هستند که در اتاق‌های گفتگو، تالارها، وب نوشت‌ها یا تارنماهای کاربر-محور پیام‌هایی ارسال می‌کند که حاوی مطالب ناراحت کننده یا جنجال برانگیز است. در حالی که در یک جمع اینترنتی کاربرانی با حسن نیت بحثی را دنبال می‌کنند، اوباش اینترنتی با تحریک سایرین و با پیش کشیدن بحث‌های نامربوط یا توهین آمیز، به دنبال مطرح کردن خود و متشنج کردن فضای گفتگو است. وقتی اعضای گروه زیاد باشند، مهار این افراد دشوار است اما رایج‌ترین روش‌های خلاصی از دست آن‌ها بلاک کردن حساب کاربرهای فردی (و گاهی آی‌پی‌ها به‌طور کلی)، گزارش به مسئولان، یا بستن کامل بخش نظرات مطلبی در بلاگ، صفحۀ ویدئو یا موضوعی خاص است. ترول‌های اینترنتی، فارغ از اینکه کجا کمین کرده‌اند، گروه‌ها را به‌شکلی یکسان (و اغلب پیش‌بینی‌پذیر) آزار می‌دهند. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🔴 ایران؛ نقطه پایان هر بازی استعماری 🔺 امروز میدان رقابت قدرت‌هایی است که رؤیای محاصره ایران و تحمیل اراده خود را در سر دارند. از سرنگونی دولت بشار اسد تا برنامه‌های ژئوپلیتیکی نظیر پروژه کریدور زنگزور و نفوذ فرهنگیِ شبکه‌های خارجی مانند TRT فارسی، بخشی از نقشه‌ای پیچیده برای مهار ایران هستند؛ نقشه‌ای که با هدایت رژیم صهیونیستی و حمایت غرب و برخی مزدوران داخلی و منطقه‌ای دنبال شده تا حلقه‌ای از بحران را در اطراف کشورمان شکل دهد! 🔺در این کارزار پرمخاطره، تنها یک راه وجود دارد: . باید قدرتی آفرید که هیچ دولتی جرأت تهدید یا دخالت در امور ایران را نداشته باشد. تاریخ ثابت کرده است که بقا و امنیت در این منطقه‌ی پرآشوب، تنها به ملت‌هایی تعلق می‌گیرد که هزینه قوی شدن را پذیرفته‌اند. امروز، بیش از هر زمان دیگری، نیازمند ایجاد بازدارندگی واقعی در برابر دشمنان هستیم. این با لبخندهای دیپلماتیک در جلوی دوربین‌ها حاصل نمی‌شود؛ بلکه از اقتدار نظامی و حتی نشأت می‌گیرد. 💢 جمهوری اسلامی ایران باید با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های خود، پیامی صریح و قاطع به جهان ارسال کند: این سرزمین، نقطه پایان هر بازی استعماری است. دشمنان باید بدانند بدون ایران، هیچ در خاورمیانه معنا پیدا نمی‌کند و هرگونه تحرک علیه این ملت، تنها هزینه‌ای غیرقابل جبران برای آنها خواهد داشت. 🔺 اکنون زمان آن است که با عزم راسخ و اتحاد ملی، مسیری را انتخاب کنیم که ایران را نه‌تنها به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای، بلکه به‌عنوان یک بازیگر تعیین‌کننده در معادلات جهانی معرفی کند. 📌ایرانِ قدرتمند و هسته‌ای، نقطه تعادل آینده‌ی خاورمیانه خواهد بود. ✍ ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🔘دستکاری در شبکه‌های اجتماعی به صورت آنی ▫️شبکه‌های اجتماعی به یکی از قدرتمندترین ابزارهای جامعه مدرن تبدیل شده‌اند. ▫️از پلتفرم‌هایی مانند فیسبوک، توییتر و اینستاگرام گرفته تا تیک‌تاک، سرعت و گستردگی این شبکه‌ها نحوه ارتباط، مصرف اطلاعات و شکل‌دهی به عقاید را به‌طور کامل متحول کرده است. ▫️این توانایی برای ارتباط با میلیاردها نفر به صورت آنی، شبکه‌های اجتماعی را به ابزاری قدرتمند برای عملیات روانی (PsyOps) تبدیل کرده است و به بازیگران—چه دولتی و چه غیردولتی—این امکان را می‌دهد که در لحظه درک عمومی را دستکاری کنند، رفتارها را تحت تأثیر قرار دهند و روایت‌ها را کنترل کنند. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
چه مشکلی دارد که همه دربارۀ همه‌چیز نظر بدهند؟ 🔴 هر کس چندوقتی در شبکه‌های اجتماعی پرسه زده باشد، با ‌پدیده‌ای عجیب و باورنکردنی مواجه شده است: «همه دربارۀ همه‌چیز حرف می‌زنند». مسئله وقتی ترسناک‌تر می‌شود که نه‌تنها این کار نهی نمی‌شود، بلکه تحت فشار عمومی، از آن‌هایی که چنین کاری نمی‌کنند هم خواسته می‌شود که دربارۀ هیچ موضوعی ساکت نباشند و نظرشان را بگویند. اگر مقاومت کنند و حرفی نزنند هم با تعابیری مثل «ترسو»، «بی‌مسئولیت» یا «محافظه‌کار» تنبیه می‌شوند. جراد هندرسن، پژوهشگر فلسفه، می‌گوید باید فکری به حال این وضعیت بکنیم. 🔴 هندرسن می‌گوید فقط این فشار بیرونی نیست که ما را ترغیب یا مجبور می‌کند که دربارۀ همه‌چیز حرف بزنیم، بلکه بخش مهمی از این فشار، درونی شده است: خودمان را با دیگران مقایسه می‌کنیم که دربارۀ هر اتفاقی موضعی دارند و به خودمان می‌گوییم چرا ما موضع نگیریم؟ 🔴 بااین‌حال، نتیجۀ این فرایند واقعاً مأیوس‌کننده است. واقعیت این است که وقتی تلاش می‌کنیم دربارۀ هر چیزی نظر بدهیم، چاره‌ای نداریم جز اینکه مزخرف ببافیم. و وقتی در سطح جمعی همه همین‌کار را می‌کنند، کل فضای عمومی پر می‌شود از مزخرفات. آن‌وقت اگر بخواهی از حقیقتِ موضوعی سر در بیاوری، تقریبا امکان ندارد بتوانی موفق شوی. هندرسن برای توصیف این وضعیت، از نظریۀ مشهور هری فرانکفورت دربارۀ «مزخرفات» استفاده می‌کند. مزخرف چیزی است خارج از دوگانۀ حقیقت و دروغ. 🔴 فرانفکورت می‌گوید مزخرف از «عدم توجه» آب می‌خورد. موقعیتی که مسئله دیگر حقیقت‌داشتن، یا حقیقت‌نداشتن نیست، بلکه از اساس حقیقت بی‌اهمیت است. از این جهت بین مزخرف‌گو و دروغ‌گو تفاوتی هست: برای دروغ‌گو حقیقت اهمیت دارد، هرچند انکارش می‌کند. اما برای مزخرف‌گو صدق و کذب فرقی با هم ندارند. 🔴 اگر می‌خواهید بهتر بفهمید سازوکارِ مزخرفات چطور است، به کلمۀ «وایب» که این روزها خیلی مد شده است توجه کنید. وقتی آدم‌ها در شبکۀ اجتماعی حرف می‌زنند، دیگر به درست‌بودنش فکر نمی‌کنند؛ همه‌چیز فقط وایب است. وقتی آدم‌ها چنین کاری می‌کنند، عملاً خودشان را در لاکی محافظ قرار می‌دهند که از هر انتقادی مصون است. اگر از آن‌ها بپرسی بر چه مبنایی حرف می‌زنند، لبخندزنان جواب می‌دهند: «چرا من رو جدی می‌گیری؟ من خودمم خودم رو جدی نمی‌گیرم!». 🔴 مزخرف‌گوها ظاهراً آسیبی به ما نمی‌زنند، صرفاً بامزه و سرگرم‌کننده‌اند. اما در واقع هزینۀ سنگینی بابت کارشان پرداخت می‌کنیم: «به آن‌ها عادت می‌کنیم.» و با عادت‌کردن به راه و رسم آن‌ها، به آدم‌های بدتری تبدیل می‌شویم. این خطر جدی است و ای بسا لازم باشد فعالانه در برابر آن مقاومت کنیم. 🔴 هندرسون می‌گوید باید برای خودمان مقرراتی سختگیرانه بگذاریم تا از وسوسۀ فراگیر مزخرف‌گویی جان به در ببریم. روش پیشنهادی او «کوچک‌فکرکردن» است. کوچک‌فکرکردن یعنی تمرکز بر یک موضوع مشخص و تلاش برای سردرآوردن از حقیقتِ آن. باید مثل آدم‌هایی رفتار کنیم که حقیقت را جدی می‌گیرند، یعنی شواهد جمع می‌کنند، به جزئیات استدلال‌ها توجه می‌کنند و تمام ارجاعات را بررسی می‌کنند و از همه مهم‌تر، دربارۀ چیزهایی که نمی‌دانند، حرف نمی‌زنند. حتی اگر این کار باعث شود برچسب بخورند و از جمعِ آدم‌های باحال کنار گذاشته شوند. 📌 آنچه خواندید مروری کوتاه است بر مطلب «این روزها اهمیت‌دادن به حقیقت کاری افراطی به شمار می‌رود» که در سی‌وسومین شمارۀ مجلۀ ترجمان علوم انسانی منتشر شده است. این مطلب در تاریخ ۱۸ آذر ۱۴۰۳ در وب‌سایت ترجمان نیز بارگذاری شده است. این مطلب نوشتۀ جراد هندرسن است و محمد مهدی‌پور آن را ترجمه کرده است. برای خواندن نسخۀ کامل این مطلب و دیگر مطالب ترجمان، به وب‌سایت ترجمان سر بزنید. 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: B2n.ir/r67667 ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan