eitaa logo
نسرا گیلان
434 دنبال‌کننده
866 عکس
238 ویدیو
10 فایل
نسرا (نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
مشاهده در ایتا
دانلود
#تامل #خودشیفته_دیجیتالی! 📍اخیرا، انجمن روانپزشکی آمریکا، تمایل گرفتن از خود یا همان عکس #سلفی را به عنوان اختلال روانی تایید کرده است که آن را با اصطلاح «#سلفیتیس» ( selfitis#)، نامیده اند. ✳️۱- اگر روزی سه عکس سلفی از خود می‌گیرید، اما آنها را در #شبکه‌های_اجتماعی به اشتراک نمی‌گذارید، در رده‌ سلفیتیس لب مرزی قرار می‌گیرید. ✳️۲- اگر روزی حداقل سه عکس از خودتان را به این شبکه‌ها ارسال می‌کنید، دچار اختلال سلفیتیس حاد هستید. ✳️۳- اگر اشتیاق غیرقابل کنترلی برای گرفتن روزانه شش عکس از خود و ارسال آنها را تجربه می‌کنید، شما دچار اختلال سلفیتیس مزمن هستید. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
▫️ #مک_لوهان معتقد بود هر وقت رسانه ی جدیدی ظهور می کند، مردم طبیعتا اسیر اطلاعات و محتوایی می شوند که رسانه با خودش می آورد. برای آنها مهم خبرهایی است که در روزنامه می خوانند، موسیقی هایی است که از رادیو می شنوند، برنامه هایی است که در تلویزیون می بینند و کلماتی است که از دهان شخصی در آن سوی خط تلفن به گوش می رسد. ▫️اما شاید عجیب باشد که بدانیم #فناوریِ_رسانه اغلب پشت محتوایی که از طریق آن ارایه می شود (مثل مستندات، سرگرمی، آموزش و غیره) ناپدید می شود. مک لوهان فهمیده بود که هر رسانه ی جدیدی ما را تغییر می دهد. او می نویسد: موضع همیشگی ما در مقابل تمامی رسانه ها، یعنی همین موضع که نحوه ی استفاده از آنهاست که اهمیت دارد، موضع خنثی و بی خاصیت کسی است که از فناوری هیچی سرش نمی شود. زیرا محتوای یک رسانه صرفا آن تکه گوشت لذیذی است که سارق جلوی سگ نگهبانِ ذهن ما می اندازد تا حواسش را پرت کند. صفحات ۱۹ و ۲۰کتابِ «اینترنت با مغز ما چه میکند؟ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
💢حواسمان باشد به اسم گوسفند نباشید، گوسفند فرض نشویم! 👈مراقب تکنیک‌های اقناعی قدرتمندی باشیم که بعضی کانال های تلگرامی یا صفحات اینستاگرامی به کار می گیرند تا ما را تحت تأثیر پیام هایی قرار دهند که برای انتقال بعضی مفاهیم برنامه ریزی شده اند و اگرچه به ظاهر موجه به نظر می رسند، اما هدف آن ها تغییر نگاه ارزشی ماست! 🔻کانال هایی که از اسامی خاص اقناعی استفاده می کنند. مانند: «آگاه باشید!»، «گوسفند نباشید!»، «آریایی بمانید!»، «ایرانی وطن پرست!» و… 🔻در این کانال ها سعی میشود مخاطب تصور کند که پیام ها عین "آگاهی بخشی" است! و اگر آن را قبول نداشته باشد و به آن عمل نکند، حتما فرد ناآگاهیست یا به گفته صاحبان کانال، "گوسفند" محسوب می شود!، یا دچار عذاب وجدان شود که حتما به اندازه کافی "وطن دوست" یا "وطن پرست" نیست! 🔻این مجموعه ها، با استفاده از تکنیک‌های‌ اقناعی همچون ترس، استفاده از افراد مشهور، استفاده از عناوین و القاب، استفاده از آمار و ارقام، ارابه و ... مردم را متقاعد می‌کنند که پیام‌های ارسال شده از سوی آنها، دلسوزانه است. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
💢رسانه و مدگرایی 💢یکی از سوالات مهم این است که از یک پیام چه ارزش ها، سبک زندگی و عقایدی حذف یا به آن اضافه می شود. رواج مانیکور و فال‌گیری در آرایشگاه‌های مردانه یا استفاده از شابلون برای حکاکی نام فوتبالیست موردعلاقه بر روی سر مردان، یا سسونامی عمل های جراحی زیبایی بانوان و....بر ضرورت توجه بیشتر ما به تاثیرات خزنده و آرام تاثیرات پیام های رسانه ای تاکید دارد. پوشش، مدل مو، نمادهایی که روی وسایلمان وجود دارند، تغییرات رفتاری و تغییرات سبک زندگی ما، جا به جایی ارزش ها و تبدیل ضد ارزش ها به ارزش و برعکس تا حد زیادی متاثر از ، و رسانه ای است. روزی پوشیدن شلوار پاره نماد فقر و بدبختی بود امروز به عنوان مد، تبدیل به سبک پوشش برخی شده است که البته از این دست مثال ها فراوان است. چاقو می تواند هم برای پوست کندن میوه استفاده می شود و هم برای قتل دیگری. این ما هستیم که انتخاب می کنیم از ابزارها چگونه و در چه راستایی بهره گیریم. رسانه و اساسا گسترش وسایل ارتباط جمعی و فناوری‌های جدید دقیقا مصداق بازر همان چاقو هستند. یا شما در نهایت خود و دیگری و اساسا فرهنگتان را نابود می کنید یا از آن در راستای اهداف متعالی تری استفاده خواهید کرد. تولیدات رسانه ای نباید باعث تقلید كوركورانه، آن هم در حد افراطی ‌شود. تبدیل ارزش به ضد ارزش و اساسا عادی سازی این مساله از خطرناك‌ترین نوع تاثیرپذیری ما از محتوای رسانه ای است و در میان مدت جامعه را از درون تهی می‌كند. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🚦 یکی از روش هایی که امروزه برای ثاثیرگذاری بر مخاطب استفاده می شود، تکنیک ابهام عددی است. 📍فروش محصولات تا پنجاه درصد تخفیف! این تخفیف که تکنیک اقناعی نامیده می شود، به شدت مخاطب را تحت تأثیر قرار می دهد تا به فروشگاه مربوطه مراجعه نماید. در حالی که در این فروشگاه، مثلا کالای دو هزار تومانی دارای پنجاه درصد تخفیف است اما کالای صد هزار تومانی فقط دو درصد تخفیف دارد که به نسبت قیمت ها، سود کلانی شامل حال خریدار نمی شود. 📍البته، توجه به فریب کاری ها هم ضروری است. اینکه قیمت روی محصول را بیشتر از قیمت واقعی آن درج کنیم و بعد با ابراز لطف (!) به مشتری، به او تخفیف دهیم. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
💢 چرا آب می‌رود؟ 🔺چگونه از ترافیکی که می‌خریم مراقبت کنیم؟ مصرف اینترنت شما توسط سایر کاربران: 🔸 اینترنت‌های وای‌فای، همگی دارای نام کاربری و رمز عبور هستند که کاربر آن را تعیین می‌کند. اگر به میزان مصرف حجم اینترنت خود مشکوک هستید، توصیه می‌کنیم که قبل از هر چیز شبکه اینترنت خود را بررسی کنید و اگر تاکنون برای مودم وای‌فای رمز تعیین نکرده‌اید، بلافاصله با اختصاص رمز ورود، آن را ایمن کنید تا از این طریق، سایر کاربران که معمولا همسایه‌ها و اطرافیان شما هستند، نتوانند بدون مجوز از اینترنت شما استفاده کنند. 🔹 برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های این‌چنینی، در فواصل چند ماهه، این رمز را تغییر دهید تا امکان لو رفتن آن را به حداقل برسانید. سایت‌های سنگین: 🔸 یکی از مواردی که حجم بالایی از اینترنت را به خود اختصاص می‌دهند، سایت‌هایی هستند که داخل آنها ویدئوهایی با حجم بالا و عکس‌‌های متعدد بارگذاری شده‌اند و به محض ورود به آن سایت‌ها، این عکس‌ها و ویدئوها به‌طور خودکار دانلود می‌شوند و حجم بالایی را مصرف می‌کنند. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
#هشدار_شکاف_دیجیتالی_والدین! 40 درصد از والدین استفاده از فناوری ها را از فرزندانشان می آموزند. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
معمولا «با چشم دیدن » معیاری برای بیان حقیقت و واقعیت است. بنابراین برای اینکه مطمئن بودن خود در مورد چیزی را نشان دهیم می گوییم «با چشم خودم دیدم» یا «اگر با چشم خود ندیده بودم باور نمی‌کردم». حال اگر رسانه ای از این اصل استفاده کند و موضوعی غیر واقعی و یا حتی غیر ممکن! را به تصویر بکشد، ذهن ما به صورت نا خودآگاه (حداقل در زمان محدود نمایش پیام) آن را به عنوان واقعیت می‌پذیرد. از سوی دیگر، از «سند و مدرک» تصویری به شکل مکتوبات در ذهن ماست. بنابراین در مواجهه با رسانه‌های مکتوب مخصوصا مکتوبات مجازی باید توجه داشته باشیم که هر مکتوبی «مستند» نیست. ◀ داشتن نگاه انتقادی به محتوای رسانه‌ها اعم از کتاب، عکس، روزنامه، شبکه‌های اجتماعی، تلوزیون و ... اولین و مهمترین گام سواد رسانه‌ای است. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
💠 در رسانه ها 🔻بازنمایی یکی از تکنیک های رایج و مهم رسانه هاست. بازنمایی نوعی تصویر دستکاری شده از واقعیت است. 🔻نگاهی به تغییرات موجود در جامعه مثل علاقه به خانه های مجلل، لباس های مارک، پوشش های متفاوت، داشتن حیوانات خانگی، روابط افراد با یکدیگر و حتی زدن تست ها و داشتن همراه برای درس خواندن و .... همگی در بخش هایی متاثر از بازنمایی های رسانه ای بوده است. 🔻یکی از حوزه های مهمی که تعاریف آن را دستخوش تغییر کرده، تعریف از در جامعه است. 🔻تصویری که از «زن ایده‌آل» در شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام در سال‌های اخیر تعریف شده، تصویری پرزرق و برق از زنانی را نشان می‌دهد که به ظاهر خود توجه موشکافانه‌ای دارند و لزوما با ظاهر بسیاری از زنان در زندگی روزمره همخوان نیست. این تعاریف از «زن زیبا» با توجه به میزان چاقی و لاغری و شکل اندام و وزن زنان هم انجام گرفته است که بعضا توسط دنیای مد یا رسانه ها جنبه‌های اغراق آمیزی هم پیدا کرده است. 🔅این سوالات را خودتان بپرسید که شما به عنوان یک زن چقدر تلاش می کنید یا خودتان را مجاب می‌بینید که ظاهرتان را بر اساس معیارهای زیبایی در نگاه جامعه، دوستان و اطرافیان‌تان تغییر دهید؟ چرا؟ 🔅به نظر شما رسانه ها و به خصوص شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر در تغییر و تعریف مفهوم زیبایی زن چه نقشی داشته اند؟ 🔅تا بحال شده که به خاطر تفاوت ظاهر و اندام شما با آنچه که جامعه از «زن زیبا» تعریف کرده، سرخوردگی و افسردگی شده باشید؟ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
ما باید در مقدار مصرف فضای مجازی #تعادل ایجاد کنیم. توجیه کردن کودکان و تربیت کردن آنها برای اینکه رفتار عقلانی از خود بروز دهند کار بسیار سختی است و نیاز به یک نظام جامع دارد. اگر فرزندی بعد از ساعات مدرسه به حال خود #رها شود طبیعتاً فرصت بیشتری برای پرسه زدن و سرگرم شدن در #فضای_مجازی دارد و این غفلت والدین باعث می گردد فرزندشان روابط خود را با خانواده محدود و محدودتر کند و رفته رفته از پذیرفتن مسئولیت در زندگی فاصله گیرد. اهمیت #رژیم_مصرف در سنین پایین خیلی پر اهمیت است چون سن شکل گیری #هویت است. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔸تفاوت‌های رسانه اجتماعی و شبکه اجتماعی #رسانه_اجتماعی و #شبكه_اجتماعی یك مفهوم نیستند؛ دو مفهوم هستند ▫️رسانه اجتماعی (Social Media) سیستم است و شبكه اجتماعی (Social Network) مكان. ▫️رسانه اجتماعی؛ رسانه پرسیدن است و شبكه اجتماعی؛ رسانه گفتن. ▫️رسانه اجتماعی درون سازمان است و و مناسبات برون سازمانی هم دارد ▫️شبكه اجتماعی بیرون سازمان است؛ سازمان هم به آن راه دارد ▫️بازاریاب‌ها زودتر از همه این تفاوت‌ها را تشخیص دادند ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔸شبکه اجتماعی چیست؟ هسته اصلی دیالوگ است و روابط بر همین اساس شكل می‌گیرد شبكه‌های اجتماعی فرا روایت‌هایی مثل ساختار قصه دارند: كه یك روایت استاندارد مبتنی بر فرمت است و بازنمایی افراد از خودشان در این شبكه‌ها مبتنی بر همین فرا روایت حاكم بر شبكه‌ها و در دیالوگ با سایر اعضای شبكه شكل می‌گیرد. یك تمپلیت پیش ساخته فرهنگی هویتی در چهارچوب بازنمایی است و خوراندن اطلاعات به شبكه اجتماعی از درون همین تمپلیت‌ها صورت می‌گیرد. انتخاب تمپلیت یا طرد. این قاعده بازی در شبكه‌های اجتماعی است. شبكه اجتماعی یك كنش مبتنی بر التزام است؛ یك كانون برای افراد همفكر؛ دارای علائق و اهداف مشترك است كه ارتباطات خود را در یك جماعت (community) می‌سازند. اعضای شبكه‌ها در پاسخ به تمپلیت فرهنگی حاكم برشبكه‌ها؛ خود را بازنمایی می‌كنند. : فیسبوك یك باغ بسته‌ است برای گروگان‌گرفتن کاربران و سیاست‌هایش قاتل نوآوری. : سیلو‌هایی هستند كه اجازه برداشت به افراد نمی‌هند. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan‌