# ناخدا- 41
زبانِ خاموش حسین!
«این سؤال وجود دارد که چرا امام سجاد علیه السلام در دوران پس از اسارت بنا را بر ملایمت و نرمش می گذارد و مایل است که تقیّه کند و پوششی از دعا و کارهای ملایم بر روی حرکات انقلابی و تند بگذارد، و در دوران اسارت بدان سان به کارهای تند و پرخاشگرانه و آشکار دست بزند؟ ... امام سجاد در اینجا در حقیقت خودش نیست، بلکه زبان خاموش حسین علیه السلام باید در سیمای این جوانِ انقلابی در شام و در کوفه تجلّی کند. اگر آنجا امام سجاد، این چنین تند و بُرّنده و تیز و صریح مسائل را بیان نکند، در حقیقت زمینه ای برای کار آیندة او باقی نمی ماند، چون زمینة کار آیندة او، خون جوشان حسین بن علی علیه السلام بود، چنان که زمینه برای همة قیام های تشیع در طول تاریخ، خون جوشان حسین بن علی علیه السلام است.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 170 و 171
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 42
تشکیلات پنهانی!
«بعد از حادثة شهادت امام حسین علیه السلام مقداری مردم مرعوب شدند، لکن آن چنان ترسی نبود که به کلی نظام تشکیلات پیروان اهل بیت را به هم بریزد. دلیلش هم این است که ما می بینیم حتی در همان هنگامی که اسرای کربلا را به کوفه آوردند، حرکاتی مشاهده می شود که این حرکات حاکی از وجود تشکیلات شیعه است. البته وقتی از «تشکیلات پنهانی شیعه» سخن می گوییم منظور یک تشکیلات منسجم کامل به شکلی که امروز در دنیا معمول است، نمی باشد؛ بلکه منظورمان رابطه های اعتقادی است که مردم را به یکدیگر متصل می کند و وادار به فداکاری می نماید و به کارهای پنهانی برمی انگیزد و در نتیجه یک مجموعه را در ذهن انسان ترسیم می کند.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 176
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
«اختر رسول» گرافیست مشهور کشمیری و خالق پرتره خلاقانه امام خمینی(ره) درگذشت.
او برای خلق این تصویر از صدها عکس حضرت امام استفاده کرد. 👇👇
http://fna.ir/4a45n
# ناخدا- 43
کاری به سیاست نداشت!
«دربارة امام سجاد علیه السلام سخن گفتن و سیره نوشتن کار دشواری است زیرا زمینة معرفت و آشنایی مردم با این امام بزرگوار بسیار زمینة نامساعدی دارد. در ذهن اغلبِ سیره نویسان و تحلیلگران این طور وارد شده است که این بزرگوار در گوشه ای نشسته و به عبادت مشغول بود و کاری به سیاست نداشت. بعضی از مورخان و سیره نویسان این مسئله را با صراحت بیان کرده اند و آنهایی که با صراحت این چنین نگفته اند، برداشتشان از زندگی امام سجاد چیزی جز این نیست و این معنی را در القابی که به امام داده می شود و تعبیراتی که از ایشان می شود به خوبی می توان فهمید.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 187
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 44
از آن لحظه!
«وقتی امام حسین علیه السلام در ماجرای کربلا به شهادت رسیدند و امام سجاد با آن وضعِ بیماری به اسارت در آمدند، در حقیقت مسؤولیت امام سجاد علیه السلام از آن لحظه آغاز شد. اگر تا آن تاریخ قرار بر این بود که امام حسن و امام حسین آن آینده را تأمین کنند، از آن وقت قرار بر این شد که امام سجاد قیام به امر کند، و سپس امامانِ پس از آن بزرگوار. بنابراین در کلِ زندگی امام سجاد ما باید در جست وجوی این هدف کلی و خط مشی اصلی باشیم و بی تردید بدانیم که امام سجاد علیه السلام درصدد تحققِ همان آرمانی بودند که امام حسن و امام حسین آن را دنبال می کردند.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 189
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 45
برخوردها!
موضع گیری های امام (سجاد) در طول مدت امامت:
1- موضع گیری در برابر عُبیدالله بن زیاد و یزید که بسیار شجاعانه و فداکارانه بود.
2- موضع گیری در مقابل مسرف بن عقبه، کسی که در سال سومِ حکومتِ یزید و به امر او، مدینه را ویران کرد و اموال مردم را غارت نمود. در اینجا موضع گیری امام بسیار نرم و ملایم بود.
3- حرکت امام در رویارویی با عبدالملک بن مروان، قوی ترین و هوشمند ترینِ خلفای بنی امیه، که گاهی تند و گاهی ملایم بود.
4- برخورد با عمر بن عبدالعزیز
5- برخوردهای امام با اصحاب و یاران، و توصیه هایی که به دوستانشان داشتند.
6- برخورد با علمای درباری و وابسته به دستگاه های ستمگر حاکم 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 190
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 46
همه از بین می رفت!
«بعضی فکر می کنند اگر امام سجاد علیه السلام می خواست در مقابل دستگاه بنی امیه مقاومت کند بایستی او هم علَم مخالفت را بر می داشت و یا اینکه مثلاً به مختار یا عبدالله بن حنظلة ملحق می شد و یا اینکه رهبری آنها را به دست می گرفت و آشکارا مقاومتِ مسلحانه می کرد. با در نظر گرفتن وضعیت زمان حضرت سجاد علیه السلام می فهمیم که این تفکر با توجه به هدف ائمه علیهم السلام یک تفکرِ نادرستی است.
اگر ائمه علیهم السلام از جمله امام سجاد علیه السلام در آن شرایط می خواستند به چنین حرکات آشکار و قهرآمیزی دست بزنند، یقیناً ریشة شیعه کنده می شد و هیچ زمینه ای برای رشد مکتب اهل بیت و دستگاه ولایت و امامت در دورانِ بعد باقی نمی ماند، بلکه همه از بین می رفت و نابود می شد.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 193
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 47
ما أنزل الله!
«نتیجه اینکه امام سجاد علیه السلام سه کار اصلی دارد:
اول: تدوین اندیشة اسلامی به صورت درست و طبقِ ما أنزل الله، پس از آنکه مدت هایی بر تحریف یا فراموشی این اندیشه گذشته است.
دوم: اثبات حقانیت اهل بیت و استحقاق آنها نسبت به خلافت و ولایت و امامت
سوم: ایجاد تشکیلات منسجم برای پیروان آل محمد یعنی پیروان تشیع
... در کنار این سه کار، کارهای دیگری هم وجود دارد که اینها کارهای حاشیه ای یا ضمنی است.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 197
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 48
آزادمردی نیست؟!
«بزرگ ترین نقش امام سجاد علیه السلام این است که تفکر اصیل اسلامی یعنی توحید، نبوت، مقام معنوی انسان، ارتباط انسان با خدا و بقیة چیزها را تدوین کرده است و مهمترین نقشِ صحیفة سجادیه همین بود. ... در همان وقتی که همة مردمِ دنیای اسلام در جهت مادی گری و به سوی حرکات و انگیزه های مادی سیر می کردند و از شخص خلیفه که عبدالملک مروان است تا علمای اطراف او ... همه فکر خودخواهی و دنیاخواهی را تعقیب می کنند، امام سجاد علیه السلام به مردم خطاب می کند و چنین می گوید: «... آیا آزادمردی نیست که این پسماندة دهان سگ را برای اهلش بگذارد.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 195 و 196
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 49
برای درازمدت!
«امام سجاد علیه السلام بر خلاف امام صادق علیه السلام نظرشان این نبود که در زمان خودشان این حاکمیت تبدیل پیدا کند و حکومت اسلامی برقرار شود، زیرا معلوم بود که زمینه در دوران زندگی امام سجاد آماده نمی شد. ظلم و اختناق و تاریکی و فشار بیش از اینها بود که در ظرف این سی سال بتوان آنها را برطرف کرد، بلکه امام سجاد علیه السلام برای دوران آینده کار می کرد. حتی به قراین متعددی می فهمیم که امام باقر علیه السلام هم در دوران زندگیشان به قصد این نبودند که حکومت اسلامی را در زمان خودشان تشکیل بدهند. یعنی از سال شصت و یک تا سال نود و پنج ه .ق که شهادت امام سجاد است و از سال نود و پنج تا سال صد و چهارده که شهادت امام باقر است، هیچ کدام از اینها به این فکر که در زمان خودشان این حکومت تشکیل بشود، نبودند. و لذا برای درازمدت کار می کردند. بنابراین همان گونه که اشاره شد، روش امام سجاد برای درازمدت بود.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 198
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 50
دیدار به قیامت!
«در دوران امام سجاد علیه السلام چیزی که حاکی از برگشت از تفکرات اسلامی حتی به وسیلة حکام باشد، وجود ندارد. البته در یک مورد به نظر من می رسد و آن شعر یزید است، که یزید در مجلسی که اسرای اهل بیت را وارد کردند، شعری از روی سرمستی خواند و گفت: «لعَبِتَ هَاشِمٌ باِلمُلكِ فلَا خَبرٌَ جَاءَ وَ لَا وَحيٌ نزََل» یعنی بنی هاشم با حکومت بازی می کردند و مسئلة دین و وحی در کار نبود. در این مورد هم می توان گفت که اگر غلطی کرده، مست و در حالت مستی این سخن را گفته است. واِلّا حتی مثل خود عبدالملک یا حجاج، کسانی نبودند که آشکارا با اندیشة توحید یا اندیشة نبوت مخالفت کنند. عبدالملک مروان کسی بود که آن قدر تلاوت قرآن می کرد که یکی از قرّاء قرآن شناخته شده بود. منتهی وقتی که به او خبر دادند تو خلیفه شدی و به حکومت رسیدی، قرآن را بوسید و گفت: «هَذا فِراقُ بَينی وَ بَينَک» یعنی دیگر دیدار من و تو به قیامت افتاد.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 204
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 51
خیلی آرام!
«امام سجاد یک نامه ای دارند که این نامه خیلی مفصل است و به اندازة یک رسالة واقعی به اصطلاح ما است. (رسالة الحقوق) ... در اینجا امام از تمامی حقوقی که افراد و اشخاص بر یکدیگر در سمت های گوناگون دارند یاد می کند. مثلاً حق خدا بر تو، حق اعضا و جوارحت، حق گوشَت ، حق چشمت، حق زبانت، حق دستت، اینها چه حقوقی بر تو دارند. سپس حق حاکم جامعة اسلامی بر تو، حق تو بر حاکم جامعة اسلامی، حق تو بر دوستانت، حق تو بر همسایگانت، حق تو بر خانواده ات. ... امام، خیلی آرام و بدون اینکه نامی از حکومت و مبارزه و نظام آینده بیاورد، در این نامه مبانی مناسبات نظام آینده را ذکر کرده است که اگر یک روزی نظام حکومت اسلامی در دورة خودِ امام سجاد که البته احتمالش تقریباً منتفی بود یا در دوره های بعد پدید آمد، از پیش در ذهن مسلمان ها مناسبات جاری بین مردم در آن نظام شکل گرفته و منظم شده باشد و یعنی مردم را با اسلامی که حکومتش در آینده به وجود خواهد آمد، آشنا می کند.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 211
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 52
به زبانِ دعا!
«... و شایسته است کسانی روی کتاب شریف صحیفة سجادیه کار کنند .صحیفة سجادیه مجموعه ای است از دعا دربارة همة موضوعاتی که انسان در یک زندگی بیدار و هوشمندانه به آن موضوعات توجه دارد. بیشترین تکیه در این دعاها به روابط قلبی و ارتباطات معنوی انسان است. مناجات های گوناگون، دعاهای گوناگون، خواسته های معنوی و تکامل زای فراوان و بی شمار در این کتاب هست و امام در ضمنِ این دعاها و به زبانِ دعا، انگیزه های یک زندگی اسلامی را در ذهن مردم بیدار و زنده می کند.
یکی از نتایجی که دعا می تواند داشته باشد و بارها آن را ما تکرار کردیم این است که انگیزه های سالم و صحیح را در دل ها بیدار می کند.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 211 و 212
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 53
اگر ... قطع کنیم!
«یعنی امام سجاد را در تصویری که کردیم، به صورت انسان بردبار و صبوری می یابیم که در طول سی تا سی و پنج سال سعی می کند تا زمینة شدیداً نامناسب جهان اسلام را به سمتی سوق دهد که در آن میان، خود آن حضرت و یا جانشینانش بتوانند فعالیت ها و تلاش های اصلی و نهایی را برای ایجاد جامعة اسلامی و حکومت اسلامی به وجود آورند. اگر سی و پنج سال تلاش امام سجاد را
از زندگی ائمه علیهم السلام قطع کنیم، قطعاً به آنجایی نخواهیم رسید که امام صادق علیه السلام رفتاری آن چنان صریح و آشکار با حکومت اموی یا بعدها با حکومت عباسی داشت.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 220
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 54
غُل و زنجیر!
«علیرغم اینکه امام سجاد علیه السلام در دوران امامت پربار خود، که سی و چهار سال طول کشیده است، تعرضِ آشکاری با دستگاه خلافت نداشتند، ولی چیدن همان بساط پربار امامت و تعلیم و تربیت تعداد زیادی از عناصر مؤمن و مخلص و گستردن دعوت اهل بیت، کار خود را کرد و دستگاه خلافت بنی امیه را نسبت به آن حضرت بدبین و اندیشناک کرد، به طوری که به آن بزرگوار تعرض هایی هم نمودند، و لااقل یک بار آن حضرت را با غُل و زنجیر از مدینه به شام بردند. ... یعنی حضرت را از مدینه سوار شتر کردند و با غُل و زنجیر به شام بردند و در موارد متعددِ دیگری هم، مورد شکنجه و آزارِ مخالفان قرار گرفتند و سرانجام هم در سال نود و پنج هجری در زمان خلافت ولید بن عبدالملک به وسیلة عُمّالِ دستگاه خلافت مسموم شدند و به شهادت رسیدند.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 228
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 55
تشکیلات حزبی!
«دوران زندگي امام پنجم، امام باقرعلیه السلام ، به طور كامل ادامة منطقي دوران زندگي امام سجاد است. اكنون ديگر، جمعي گرد آمده اند و شيعه دوباره احساس وجود و شخصيت مي كند. دعوت شيعي كه چند سالي بر اثر حادثة كربلا و حوادث خونين پس از آن مانند حادثة حرّه و حادثة توّابين و سختگيري هاي خلفا، متوقف مانده بود و جز در پوشش هاي بسيار ضخيم ارائه نمي شد، اكنون در بسياري از اقطار كشورهاي اسلامی، مخصوصاً در عراق و حجاز و خراسان، ريشه دوانيده و قشر وسيعي را به خود متوجه ساخته و حتي در دايره اي محدودتر به صورت یک پيوند فكري و عملي كه مي توان از آن به یک «تشکیلات حزبی» تعبير كرد، درآمده است. ... امام باقر در دوران امامتِ خود، گامي پيش رفته و تلاش و مجاهدت شيعي را به سمت آخرين گام، مرحله اي فراتر برده است؛ و همين است كه شاخصة دوران امامت امام باقر را تشيكل مي دهد.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 231 و 232
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 56
نَفَسِ امام!
«مبارزة فرهنگى فقط نشستن و از احكام اسلام چيزهایی را بيان كردن بدون یک جهت گيرى، بدون یک سَمت گيرىِ انقلابى و مبارزى نيست، اين مبارزه نيست. بلكه مبارزة فرهنگى اين است كه سعى كنند ذهنيت مردم را و فرهنگ حاكم بر ذهن هاى مردم را عوض كنند، تا راه را براى حكومت الهى هموار كنند و راه را بر حكومت طاغوتى و شيطانى ببندند و امام باقر اين كار را شروع كرد. باقرالعلم الاولين يعنى اين؛ حضرت شكافندة حقايق قرآنى و دانش هاى اسلامی بود. واقعاً قرآن را براى مردم تبيين می کرد. لذا بود که هركسى كه نفَس امام باقر عليه الصلاة و السلام به او می خورد و او وابسته نبود، سر سپرده نبود، سرش در آخور جایی بند نبود، اين يقيناً نسبت به وضع حاكميتِ زمان، نظرش بر می گشت.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 234
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 57
با همدیگر!
«تشيع يعنى اين، يعنى پيروى از مكتب اهل بيت براى ايجاد حاكميت حقيقى اسلام، براى اعلای حقيقى كلمة قرآن و براى روشن كردن و پياده كردن معارف قرآنى در ميان مردم. هركسى كه امام باقر با او ارتباط پيدا می کرد و مطالب را به او می گفت ذهنيت او تغيير پيدا می کرد و عوض می شد. اين كار اول امام باقر بود كه یک كار بسيار مهم و اساسى بود و بيشترين كار امام باقر عليه الصلاة و السلام هم اين بود. کار ديگرى در زندگى آن حضرت هست كه آن عبارت است از تشكل. يعنى چه؟ ... یک عده اى را بگمارند، افرادى را مأمور كنند در سرتاسر دنياى اسلام براى اينكه آن كسانى كه تحت تأثير اين تبليغات و تعليمات عاليه قرار می گيرند، اينها اشكالاتشان را با آنها برطرف كنند و مطرح كنند؛ معرفت بيشترى پيدا كند، تحت تأثير القائات دشمن قرار نگيرند، اشتباه نكنند، پيوستگى شان را با همديگر حفظ كنند.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 235
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 58
مردي از اهل بهشت!
«با حضرت ابوجعفر بوديم و خانه پُر بود. پيرمردي وارد شد، سلام كرد و گفت: اي پسر پيامبر! به خدا سوگند من شما و دوست دارانتان را دوست دارم و به خدا سوگند كه اين دوستي از روي طمع به زيورهاي زندگي نيست. دشمنِ شما را دشمن مي دارم و از او بيگانه و بيزارم و اين کینه و خصومت به خاطر خوني نيست كه ميان ما ريخته شده باشد. به خدا سوگند من امر و نهي شما را پذيرنده ام و انتظار مي کشم كه زمان پيروزي شما كي فرا خواهد رسيد. اكنون آيا براي من اميدي داري؟ فدايت گردم.» امام مرد را نزد خود خواند و کنار خود نشانید؛ آنگاه گفت: «ای پيرمرد! كسي از پدرم علي بن الحسين عيناً همين را پرسيد. پدرم به او گفت: اگر در اين انتظار بميري، بر پيامبر و بر علي و حسن و حسين و علي بن الحسين فرود مي آيي و دلت خنك و جانت كامياب و چشمت روشن خواهد شد و همراهِ گزاره نويسانِ بزرگوار خداوند در آغوشِ آسايش و گشايش جاي خواهي گرفت و اگر زنده بماني، در همين جهان روزگاري را خواهي ديد كه چشم تو روشن شود و در آن روزگار با ما و در كنار ما برترين جايگاه را خواهي پيمود.» پيرمرد مي رفت و امام به او مي نگريست و مي گفت: «هركه مي خواهد به مردي از اهل بهشت بنگرد، به اين مرد بنگرد.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 246
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
هدایت شده از فطرس
«من دنیا را طور دیگری میبینم. دنیای من دنیای خالص است. مثل الماس است که مادهای خالص است... من شیعه هستم. شیعه تک است. چیزی دارد که سایر ادیان ندارند و آن وابستگی به ولایت اهلبیت (ع) است. اهلبیتی که هر کدامشان تک و بدون مشابه هستند. ما تنها یک امام علی (ع) داریم، یک امام حسین (ع) که تک است. کاری که امام حسین (ع) کرد را هیچکسی در تاریخ نکرد... همه این اهلبیت (ع) منحصربهفرد و تک هستند و این مشخصه شیعه است... اگر بتوانیم در مسائل فرهنگی این را به جوامع غیرمسلمان انتقال بدهیم، این الماسبودن را میپذیرند. زیرا شیعه الماس است... شیعه مانند دنیایی است که جداگانه و زنده در این دنیا وجود دارد. اذان شیعه تک است، نمازش تک است و مهمتر از همه اینکه اهلبیت (ع) و رهبران اصیل دارد.»
24 آبان (15 نوامبر) سالروز شهادت ادرواردو (مهدی) آنیلی 👇👇👇
http://fna.ir/4w76j
# ناخدا- 59
نقشة موفق!
«امام به فرزندش جعفر بن محمد دستور مي دهد كه وي بخشي از دارايي او را- هشتصد درهم- در طول ده سال، صرف عزاداري و گريستن بر او نمايد. مكان عزاداري، صحراي مِني است و زمان آن، موسم حج؛ همين و بس.... اگر پيامي باشد كه مي بايد به همة جهان اسلام رسانده شود، فرصتي از اين مناسب تر نيست. ... سال هاست كه جمعي از مردم مدينه ... در اينجا و در اين ايام محفلي مي سازند. براي چه كسي؟ براي یکی از برجسته ترين چهره هاي جهان اسلام؛ براي محمد بن علي بن الحسين؛ مرد بزرگي از دودمان پيامبر؛ سرآمد فقها و محدثين؛ استاد همة نام آوران فقه و حديث. ... و کوته سخن، دعوت شيعي از هزارها كانالِ عظيم ترين شبکة تبليغاتيِ جهانيِ آن روزگار. و اين است نقشة موفقِ امام باقرعلیه السلام- نقشة جهاد پس از مرگ- و اين است آن وجود بركت خيز كه زندگي و مرگش براي خدا و در راه خداست؛ «و جَعلَه مُبارَكاً اَينَما کانَ و سَلامٌ عَليه يوَمَ وُلدَ و يوَمَ يمَوت و يوَم يبُعث حياًّ.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 248 و 249
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 60
بدسگالي!
«امام باقر علیه السلام در پنجاه و هفت سالگي و در روزگار سلطنت یکی از مقتدرترين خلفاي بنی امیه، هشام بن عبدالملك، درگذشت. اوضاع و احوالِ آشفته و گرفتاري ها و سرگرمي هاي بي شمارِ حكومتِ اموي در سراسر كشورِ پهناور مسلمان، مانع از آن نبود كه هشام از توطئه و بدسگالي (بدخواهی) نسبت به قلب تپندة تشكیلات شيعي يعني امام باقر غافل بماند. به توصية او، مزدورانش امام را مسموم كردند و طاغية جبّار اموي لذت و سرمستيِ فتوحاتش در مرزهاي غربي و شرقي كشور را با قتل بزرگ ترين و خطرناك ترين دشمنِ خود در داخل كشور، كامل كرد.
رژيم بني اميه در ساليان آخر زندگي امام باقر و نيز سال هاي آغاز امامت فرزندش امام صادق، یکی از پُرماجراترين فصول خود را مي گذرانيد.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 253
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda