eitaa logo
ناوخدا
87 دنبال‌کننده
401 عکس
149 ویدیو
12 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
# ناخدا- 47 ما أنزل الله! «نتیجه اینکه امام سجاد علیه السلام سه کار اصلی دارد: اول: تدوین اندیشة اسلامی به صورت درست و طبقِ ما أنزل الله، پس از آنکه مدت هایی بر تحریف یا فراموشی این اندیشه گذشته است. دوم: اثبات حقانیت اهل بیت و استحقاق آنها نسبت به خلافت و ولایت و امامت سوم: ایجاد تشکیلات منسجم برای پیروان آل محمد یعنی پیروان تشیع ... در کنار این سه کار، کارهای دیگری هم وجود دارد که اینها کارهای حاشیه ای یا ضمنی است.» 🌴 کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 197 لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 48 آزادمردی نیست؟! «بزرگ ترین نقش امام سجاد علیه السلام این است که تفکر اصیل اسلامی یعنی توحید، نبوت، مقام معنوی انسان، ارتباط انسان با خدا و بقیة چیزها را تدوین کرده است و مهمترین نقشِ صحیفة سجادیه همین بود. ... در همان وقتی که همة مردمِ دنیای اسلام در جهت مادی گری و به سوی حرکات و انگیزه های مادی سیر می کردند و از شخص خلیفه که عبدالملک مروان است تا علمای اطراف او ... همه فکر خودخواهی و دنیاخواهی را تعقیب می کنند، امام سجاد علیه السلام به مردم خطاب می کند و چنین می گوید: «... آیا آزادمردی نیست که این پسماندة دهان سگ را برای اهلش بگذارد.» 🌴 کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 195 و 196 لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 49 برای درازمدت! «امام سجاد علیه السلام بر خلاف امام صادق علیه السلام نظرشان این نبود که در زمان خودشان این حاکمیت تبدیل پیدا کند و حکومت اسلامی برقرار شود، زیرا معلوم بود که زمینه در دوران زندگی امام سجاد آماده نمی شد. ظلم و اختناق و تاریکی و فشار بیش از اینها بود که در ظرف این سی سال بتوان آنها را برطرف کرد، بلکه امام سجاد علیه السلام برای دوران آینده کار می کرد. حتی به قراین متعددی می فهمیم که امام باقر علیه السلام هم در دوران زندگیشان به قصد این نبودند که حکومت اسلامی را در زمان خودشان تشکیل بدهند. یعنی از سال شصت و یک تا سال نود و پنج ه .ق که شهادت امام سجاد است و از سال نود و پنج تا سال صد و چهارده که شهادت امام باقر است، هیچ کدام از اینها به این فکر که در زمان خودشان این حکومت تشکیل بشود، نبودند. و لذا برای درازمدت کار می کردند. بنابراین همان گونه که اشاره شد، روش امام سجاد برای درازمدت بود.» 🌴 کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 198 لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 50 دیدار به قیامت! «در دوران امام سجاد علیه السلام چیزی که حاکی از برگشت از تفکرات اسلامی حتی به وسیلة حکام باشد، وجود ندارد. البته در یک مورد به نظر من می رسد و آن شعر یزید است، که یزید در مجلسی که اسرای اهل بیت را وارد کردند، شعری از روی سرمستی خواند و گفت: «لعَبِتَ هَاشِمٌ باِلمُلكِ فلَا خَبرٌَ جَاءَ وَ لَا وَحيٌ نزََل» یعنی بنی هاشم با حکومت بازی می کردند و مسئلة دین و وحی در کار نبود. در این مورد هم می توان گفت که اگر غلطی کرده، مست و در حالت مستی این سخن را گفته است. واِلّا حتی مثل خود عبدالملک یا حجاج، کسانی نبودند که آشکارا با اندیشة توحید یا اندیشة نبوت مخالفت کنند. عبدالملک مروان کسی بود که آن قدر تلاوت قرآن می کرد که یکی از قرّاء قرآن شناخته شده بود. منتهی وقتی که به او خبر دادند تو خلیفه شدی و به حکومت رسیدی، قرآن را بوسید و گفت: «هَذا فِراقُ بَينی وَ بَينَک» یعنی دیگر دیدار من و تو به قیامت افتاد.» 🌴 کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 204 لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 51 خیلی آرام! «امام سجاد یک نامه ای دارند که این نامه خیلی مفصل است و به اندازة یک رسالة واقعی به اصطلاح ما است. (رسالة الحقوق) ... در اینجا امام از تمامی حقوقی که افراد و اشخاص بر یکدیگر در سمت های گوناگون دارند یاد می کند. مثلاً حق خدا بر تو، حق اعضا و جوارحت، حق گوشَت ، حق چشمت، حق زبانت، حق دستت، اینها چه حقوقی بر تو دارند. سپس حق حاکم جامعة اسلامی بر تو، حق تو بر حاکم جامعة اسلامی، حق تو بر دوستانت، حق تو بر همسایگانت، حق تو بر خانواده ات. ... امام، خیلی آرام و بدون اینکه نامی از حکومت و مبارزه و نظام آینده بیاورد، در این نامه مبانی مناسبات نظام آینده را ذکر کرده است که اگر یک روزی نظام حکومت اسلامی در دورة خودِ امام سجاد که البته احتمالش تقریباً منتفی بود یا در دوره های بعد پدید آمد، از پیش در ذهن مسلمان ها مناسبات جاری بین مردم در آن نظام شکل گرفته و منظم شده باشد و یعنی مردم را با اسلامی که حکومتش در آینده به وجود خواهد آمد، آشنا می کند.» 🌴 کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 211 لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 52 به زبانِ دعا! «... و شایسته است کسانی روی کتاب شریف صحیفة سجادیه کار کنند .صحیفة سجادیه مجموعه ای است از دعا دربارة همة موضوعاتی که انسان در یک زندگی بیدار و هوشمندانه به آن موضوعات توجه دارد. بیشترین تکیه در این دعاها به روابط قلبی و ارتباطات معنوی انسان است. مناجات های گوناگون، دعاهای گوناگون، خواسته های معنوی و تکامل زای فراوان و بی شمار در این کتاب هست و امام در ضمنِ این دعاها و به زبانِ دعا، انگیزه های یک زندگی اسلامی را در ذهن مردم بیدار و زنده می کند. یکی از نتایجی که دعا می تواند داشته باشد و بارها آن را ما تکرار کردیم این است که انگیزه های سالم و صحیح را در دل ها بیدار می کند.» 🌴 کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 211 و 212 لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 53 اگر ... قطع کنیم! «یعنی امام سجاد را در تصویری که کردیم، به صورت انسان بردبار و صبوری می یابیم که در طول سی تا سی و پنج سال سعی می کند تا زمینة شدیداً نامناسب جهان اسلام را به سمتی سوق دهد که در آن میان، خود آن حضرت و یا جانشینانش بتوانند فعالیت ها و تلاش های اصلی و نهایی را برای ایجاد جامعة اسلامی و حکومت اسلامی به وجود آورند. اگر سی و پنج سال تلاش امام سجاد را از زندگی ائمه علیهم السلام قطع کنیم، قطعاً به آنجایی نخواهیم رسید که امام صادق علیه السلام رفتاری آن چنان صریح و آشکار با حکومت اموی یا بعدها با حکومت عباسی داشت.» 🌴 کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 220 لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 54 غُل و زنجیر! «علیرغم اینکه امام سجاد علیه السلام در دوران امامت پربار خود، که سی و چهار سال طول کشیده است، تعرضِ آشکاری با دستگاه خلافت نداشتند، ولی چیدن همان بساط پربار امامت و تعلیم و تربیت تعداد زیادی از عناصر مؤمن و مخلص و گستردن دعوت اهل بیت، کار خود را کرد و دستگاه خلافت بنی امیه را نسبت به آن حضرت بدبین و اندیشناک کرد، به طوری که به آن بزرگوار تعرض هایی هم نمودند، و لااقل یک بار آن حضرت را با غُل و زنجیر از مدینه به شام بردند. ... یعنی حضرت را از مدینه سوار شتر کردند و با غُل و زنجیر به شام بردند و در موارد متعددِ دیگری هم، مورد شکنجه و آزارِ مخالفان قرار گرفتند و سرانجام هم در سال نود و پنج هجری در زمان خلافت ولید بن عبدالملک به وسیلة عُمّالِ دستگاه خلافت مسموم شدند و به شهادت رسیدند.» 🌴 کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 228 لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 55 تشکیلات حزبی! «دوران زندگي امام پنجم، امام باقرعلیه السلام ، به طور كامل ادامة منطقي دوران زندگي امام سجاد است. اكنون ديگر، جمعي گرد آمده اند و شيعه دوباره احساس وجود و شخصيت مي كند. دعوت شيعي كه چند سالي بر اثر حادثة كربلا و حوادث خونين پس از آن مانند حادثة حرّه و حادثة توّابين و سختگيري هاي خلفا، متوقف مانده بود و جز در پوشش هاي بسيار ضخيم ارائه نمي شد، اكنون در بسياري از اقطار كشورهاي اسلامی، مخصوصاً در عراق و حجاز و خراسان، ريشه دوانيده و قشر وسيعي را به خود متوجه ساخته و حتي در دايره اي محدودتر به صورت یک پيوند فكري و عملي كه مي توان از آن به یک «تشکیلات حزبی» تعبير كرد، درآمده است. ... امام باقر در دوران امامتِ خود، گامي پيش رفته و تلاش و مجاهدت شيعي را به سمت آخرين گام، مرحله اي فراتر برده است؛ و همين است كه شاخصة دوران امامت امام باقر را تشيكل مي دهد.» 🌴 کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 231 و 232 لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 56 نَفَسِ امام! «مبارزة فرهنگى فقط نشستن و از احكام اسلام چيزهایی را بيان كردن بدون یک جهت گيرى، بدون یک سَمت گيرىِ انقلابى و مبارزى نيست، اين مبارزه نيست. بلكه مبارزة فرهنگى اين است كه سعى كنند ذهنيت مردم را و فرهنگ حاكم بر ذهن هاى مردم را عوض كنند، تا راه را براى حكومت الهى هموار كنند و راه را بر حكومت طاغوتى و شيطانى ببندند و امام باقر اين كار را شروع كرد. باقرالعلم الاولين يعنى اين؛ حضرت شكافندة حقايق قرآنى و دانش هاى اسلامی بود. واقعاً قرآن را براى مردم تبيين می کرد. لذا بود که هركسى كه نفَس امام باقر عليه الصلاة و السلام به او می خورد و او وابسته نبود، سر سپرده نبود، سرش در آخور جایی بند نبود، اين يقيناً نسبت به وضع حاكميتِ زمان، نظرش بر می گشت.» 🌴 کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 234 لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 57 با همدیگر! «تشيع يعنى اين، يعنى پيروى از مكتب اهل بيت براى ايجاد حاكميت حقيقى اسلام، براى اعلای حقيقى كلمة قرآن و براى روشن كردن و پياده كردن معارف قرآنى در ميان مردم. هركسى كه امام باقر با او ارتباط پيدا می کرد و مطالب را به او می گفت ذهنيت او تغيير پيدا می کرد و عوض می شد. اين كار اول امام باقر بود كه یک كار بسيار مهم و اساسى بود و بيشترين كار امام باقر عليه الصلاة و السلام هم اين بود. کار ديگرى در زندگى آن حضرت هست كه آن عبارت است از تشكل. يعنى چه؟ ... یک عده اى را بگمارند، افرادى را مأمور كنند در سرتاسر دنياى اسلام براى اينكه آن كسانى كه تحت تأثير اين تبليغات و تعليمات عاليه قرار می گيرند، اينها اشكالاتشان را با آنها برطرف كنند و مطرح كنند؛ معرفت بيشترى پيدا كند، تحت تأثير القائات دشمن قرار نگيرند، اشتباه نكنند، پيوستگى شان را با همديگر حفظ كنند.» 🌴 کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 235 لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 58 مردي از اهل بهشت! «با حضرت ابوجعفر بوديم و خانه پُر بود. پيرمردي وارد شد، سلام كرد و گفت: اي پسر پيامبر! به خدا سوگند من شما و دوست دارانتان را دوست دارم و به خدا سوگند كه اين دوستي از روي طمع به زيورهاي زندگي نيست. دشمنِ شما را دشمن مي دارم و از او بيگانه و بيزارم و اين کینه و خصومت به خاطر خوني نيست كه ميان ما ريخته شده باشد. به خدا سوگند من امر و نهي شما را پذيرنده ام و انتظار مي کشم كه زمان پيروزي شما كي فرا خواهد رسيد. اكنون آيا براي من اميدي داري؟ فدايت گردم.» امام مرد را نزد خود خواند و کنار خود نشانید؛ آنگاه گفت: «ای پيرمرد! كسي از پدرم علي بن الحسين عيناً همين را پرسيد. پدرم به او گفت: اگر در اين انتظار بميري، بر پيامبر و بر علي و حسن و حسين و علي بن الحسين فرود مي آيي و دلت خنك و جانت كامياب و چشمت روشن خواهد شد و همراهِ گزاره نويسانِ بزرگوار خداوند در آغوشِ آسايش و گشايش جاي خواهي گرفت و اگر زنده بماني، در همين جهان روزگاري را خواهي ديد كه چشم تو روشن شود و در آن روزگار با ما و در كنار ما برترين جايگاه را خواهي پيمود.» پيرمرد مي رفت و امام به او مي نگريست و مي گفت: «هركه مي خواهد به مردي از اهل بهشت بنگرد، به اين مرد بنگرد.» 🌴 کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 246 لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
هدایت شده از فطرس
«من دنیا را طور دیگری می‌بینم. دنیای من دنیای خالص است. مثل الماس است که ماده‌ای خالص است... من شیعه هستم. شیعه تک است. چیزی دارد که سایر ادیان ندارند و آن وابستگی به ولایت اهل‌بیت (ع) است. اهل‌بیتی که هر کدامشان تک و بدون مشابه هستند. ما تنها یک امام علی (ع) داریم، یک امام حسین (ع) که تک است. کاری که امام حسین (ع) کرد را هیچ‌کسی در تاریخ نکرد... همه این اهل‌بیت (ع) منحصربه‌فرد و تک هستند و این مشخصه شیعه است... اگر بتوانیم در مسائل فرهنگی این را به جوامع غیرمسلمان انتقال بدهیم، این الماس‌بودن را می‌پذیرند. زیرا شیعه الماس است... شیعه مانند دنیایی است که جداگانه و زنده در این دنیا وجود دارد. اذان شیعه تک است، نمازش تک است و مهم‌تر از همه اینکه اهل‌بیت (ع) و رهبران اصیل دارد.» 24 آبان (15 نوامبر) سالروز شهادت ادرواردو (مهدی) آنیلی 👇👇👇 http://fna.ir/4w76j
# ناخدا- 59 نقشة موفق! «امام به فرزندش جعفر بن محمد دستور مي دهد كه وي بخشي از دارايي او را- هشتصد درهم- در طول ده سال، صرف عزاداري و گريستن بر او نمايد. مكان عزاداري، صحراي مِني است و زمان آن، موسم حج؛ همين و بس.... اگر پيامي باشد كه مي بايد به همة جهان اسلام رسانده شود، فرصتي از اين مناسب تر نيست. ... سال هاست كه جمعي از مردم مدينه ... در اينجا و در اين ايام محفلي مي سازند. براي چه كسي؟ براي یکی از برجسته ترين چهره هاي جهان اسلام؛ براي محمد بن علي بن الحسين؛ مرد بزرگي از دودمان پيامبر؛ سرآمد فقها و محدثين؛ استاد همة نام آوران فقه و حديث. ... و کوته سخن، دعوت شيعي از هزارها كانالِ عظيم ترين شبکة تبليغاتيِ جهانيِ آن روزگار. و اين است نقشة موفقِ امام باقرعلیه السلام- نقشة جهاد پس از مرگ- و اين است آن وجود بركت خيز كه زندگي و مرگش براي خدا و در راه خداست؛ «و جَعلَه مُبارَكاً اَينَما کانَ و سَلامٌ عَليه يوَمَ وُلدَ و يوَمَ يمَوت و يوَم يبُعث حياًّ.» 🌴 کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 248 و 249 لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 60 بدسگالي! «امام باقر علیه السلام در پنجاه و هفت سالگي و در روزگار سلطنت یکی از مقتدرترين خلفاي بنی امیه، هشام بن عبدالملك، درگذشت. اوضاع و احوالِ آشفته و گرفتاري ها و سرگرمي هاي بي شمارِ حكومتِ اموي در سراسر كشورِ پهناور مسلمان، مانع از آن نبود كه هشام از توطئه و بدسگالي (بدخواهی) نسبت به قلب تپندة تشكیلات شيعي يعني امام باقر غافل بماند. به توصية او، مزدورانش امام را مسموم كردند و طاغية جبّار اموي لذت و سرمستيِ فتوحاتش در مرزهاي غربي و شرقي كشور را با قتل بزرگ ترين و خطرناك ترين دشمنِ خود در داخل كشور، كامل كرد. رژيم بني اميه در ساليان آخر زندگي امام باقر و نيز سال هاي آغاز امامت فرزندش امام صادق، یکی از پُرماجراترين فصول خود را مي گذرانيد.» 🌴 کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 253 لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 61 قيام كنندة ...! «اوضاع و احوال مساعد و نيز زمينه هايي كه كار امامِ پيشين فراهم آورده بود، موجب مي شد كه با توجه به راهِ دراز و پرُمشقّتِ نهضت تشيع، امام صادق مظهر همان اميد صادقي باشد كه شيعه سال ها انتظار آن را كشيده است؛ همان «قائم»ی كه مجاهدت طولاني اسَلافِ خود را به ثمر خواهد رسانيد و انقلاب شيعي را در سطح وسيع جهان اسلام برخواهد افروخت. اشاره ها و گاه حتي تصريح امام باقر نيز در پرورش نهال اين آرزو مؤثر بوده است. جابر بن یزيد مي گويد: كسي از امام باقرعلیه السلام دربارة قيام كنندة بعد از او پرسيد؛ امام با دست بر شانة ابي عبدالله (جعفر بن محمد) كوفت و گفت: اين است به خدا قيام كنندة آل محمد.» 🌴 کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 257 لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 62 اينها قائم آل محمدند! «نقشة امام صادق اين بود كه بعد از رحلت امام باقر كارها را جمع وجور كند، یک قيام علنى به راه بياندازد و حكومت بنی اميه را ... واژگون كند و از خراسان و رى و اصفهان و عراق و حجاز و مصر و مراكش و همة مناطق مسلمان نشين كه در همة اين مناطق شبكة حزبى امام صادق يعنى شيعه همه جا گسترده بود، از همة آنها نيرو بيايد مدينه و امام لشكركشى كند به شام، حكومت شام را ساقط كند و خودش پرچم خلافت را بلند كند و بيايد مدينه و حكومت پيغمبر را به راه بياندازد؛ اين نقشة امام صادق بود. لذا وقتى كه در خدمت امام باقر در روزهاى آخر عمرش صحبت می شود و سؤال می شود كه «قائم آل محمد» كیست، حضرت یک نگاهى می کنند به امام صادق می گويند كه گويا می بينم كه قائم آل محمد اين است. البته می دانيد كه قائم آل محمد یک اسم عام است، اسم خاص نيست، اسم ولىّ عصر صلوات الله عليه نيست. حضرت ولىّ عصر صلوات الله عليه قائم نهایی آل محمد است.» 🌴 کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 261 و 262 لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 63 تکلیف سیاسی! «امام صادق صلوات الله عليه یک تشکیلات عظيمى از مؤمنانِ به خود و از طرفداران جريان حكومت علوى در سراسر عالم اسلام، از اقصاى خراسان و ماوراءالنهر تا شمال آفريقا، به وجود آورده بود. تشکیلات يعنى چه؟ يعنى اينكه وقتى امام صادق اراده می کند آنچه را كه او می خواهد بدانند، نمايندگان او در سراسر آفاقِ عالم اسلام، به مردم می گويند تا بدانند. يعنى از همه جا وجوهات و بودجه براى ادارة مبارزة سياسىِ عظيمِ آل على جمع كنند. يعنى وکلا و نمايندگان او در همة شهرها باشند، كه مردم (و) پيروان امام صادق به آنها مراجعه كنند و تكليف دينى و همچنين تكليف سياسى خود را از آن حضرت بپرسند. تكليف سياسى هم مثل تكليف دينى واجب الاجرا است. آن كسى كه براى ما واجب الاطاعة و ولی ّامر است، فتواى مذهبى و اسلامی اش در باب نماز، زكات، روزه، بقية واجبات، با فتواى سياسی اش و فرمان سياسی اش در زمينة جهاد، روابط سياسى، روابط داخل كشور و همة مسائل، یکسان است؛ همه واجب الاطاعة است.» 🌴 کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 263 لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
هدایت شده از فطرس
بسم الله الرحمن الرحيم ▶️ بر نفس خود دچارم، یابن الحسن اغثنی عبدی خرابکارم، یابن الحسن اغثنی در غفلت از قیامت، با شعله ی جهالت آتش گرفته بارم، یابن الحسن اغثنی تاریک و روسیاهم، افتاده قعر چاهم ای شمس روزگارم یابن الحسن اغثنی از شرم ناگزیرم، از شرم سر به زیرم از شرم بی قرارم، یابن الحسن اغثنی جز رحمت نگاهت، جز گرمی پناهت آرامشی ندارم، یابن الحسن اغثنی ای ذوالکرم می آیی؟ بالاسرم می آیی... هنگام احتضارم؟ یابن الحسن اغثنی هستم فقیر خوانت، بر لطف بی کرانت خیلی امیدوارم، یابن الحسن اغثنی مانند والدینم، گریه کن حسینم این است اعتبارم، یابن الحسن اغثنی عقده گشایی ام کن، کرب و بلایی ام کن دلتنگ آن دیارم، یابن الحسن اغثنی ⏹ 🔹 🔹 http://eitaa.com/joinchat/1035468802Cef07e8d2e7
# ناخدا- 64 كانالي مطمئن! «نكتة ديگري كه بايد مورد توجه قرار گيرد، اين است كه امام(صادق) در مواردي به اين بسنده نمي کند كه امامت را براي خويش اثبات كند؛ بلكه همراه نام خود، نام امامانِ به حق و اَسلاف پيشين خود را نيز ياد مي كند و در حقيقت سلسلة امامت اهل بيت را متصل و جدايي ناپذير مطرح مي سازد. اين عمل با توجه به اينكه تفكر شيعي، همة زمامدارانِ نا به حقِ گذشته را محكوم كرده و آنان را «طاغوت» به شمار مي آورده، مي تواند اشاره به پيوستگي جهاد شيعيانِ اين زمان به زمان هاي گذشته نيز باشد. در واقع امام صادق با اين بيان، امامت خود را یک نتيجة قهري كه بر امامت گذشتگان مترتّب است، مي شمارد و آن را از حالت بي سابقه و بي ريشه و پايه بودن، بيرون مي آورد و سلسلة خود را از كانالي مطمئن و ترديدناپذير به پيامبر بزرگوار متصل مي كند.» 🌴 کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 267 و 268 لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 65 به جز سياست! «دستگاه خلافت در اسلام، از اين جهت با همة دستگاه هاي ديگرِ حكومت متفاوت است كه اين فقط یک تشکیلات سياسي نيست؛ بلكه یک رهبريِ سياسي مذهبي است. نام و لقبِ «خليفه» براي حاكم اسلامي، نشان دهندة همين حقيقت است كه وي بيش از یک رهبر سياسي است؛ جانشين پيامبر است و پيامبر، آورندة یک دين و آموزندة اخلاق و البته درعين حال حاكم و رهبر سياسي است. پس خليفه در اسلام، به جز سياست، متكفّل امور دينيِ مردم و پيشواي مذهبي آنان نيز هست. این حقیقتِ مسلّم موجب شد که پس از نخستین سلسلة خلفای اسلامی، زمامداران بعدی که از آگاهی های دینی، بسیار کم نصیب و گاه به کلی بی نصیب بودند، درصدد برآیند که این کمبود را به وسیلة رجالِ دینیِ وابسته به خود تأمین کنند و با الحاق فقها و مفسران و محدثانِ مزدور به دستگاه حکومت خود، این دستگاه را باز هم ترکیبی از دین و سیاست سازند.» 🌴 کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 271 لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 66 اصیل و امین! «از قدیم ترین ادوار اسلامی، فقه و حدیث و تفسیر، به دو جریان کلی تقسیم شد: یکی جریان وابسته به دستگاه حکومت های غاصب ... و دیگری جریانِ اصیل و امین که هیچ مصلحتی را بر مصلحت تبیینِ احکامِ درست الهی مقدم نمی ساخت و قهراً در هر قدم، رویاروی دستگاهِ حکومت و فقاهتِ مزدورش قرار می گرفت؛ و از آن روز در غالب اوقات، شکل قاچاق و غیررسمی داشت. با اين آگاهي، به وضوح مي توان دانست كه فقه جعفري در برابر فقه فقيهانِ رسمي روزگار امام صادق فقط یک اختلافِ عقيدة دينيِ ساده نبود؛ بلكه درعين حال دو مضمونِ متعرضانه را نيز با خود حمل مي کرد. نخست و مهمتر: اثبات بي نصيبي دستگاه حكومت از آگاهي ديني و ناتواني آن از ادارة امور فكري مردم یعنی در واقع، عدم صلاحیتش برای تصدّیِ مقام خلافت و ديگر، مشخص ساختن موارد تحريف در فقه رسمي، كه ناشي از مصلحت انديشي فقیهان در بيان احكام فقهي و ملاحظه کاري آنان در برابر تحَکّم و خواست قدر تهاي حاکم است.» 🌴 کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 272 و 273 لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 67 بي نصيبيِ خلفا! «تهديدها و فشارها و سخت گيري هاي نامحدودِ منصور نسبت به فعاليت هاي آموزشي و فقهيِ امام(صادق) كه در بسي رواياتِ تاريخي از آن ياد شده، از جمله ناشي از همين توجه و احساس بوده است؛ (احساس معارضه آمیز بودن بساط علمی و فقهی امام) و نيز تأکید و اصرار فراوان وي بر گردآوردن فقهاي معروف حجاز و عراق در مقرّ حكومت خود -که باز مضمون چندين روايت تاريخي است- از احساس همين نياز نشأت می گرفته است. در مذاكرات و آموزش هاي امام به ياران و نزديکانش، بهره گيري از عاملِ «بي نصيبيِ خلفا از دانش» به عنوان دليلي بر اينكه از نظر اسلام آنان را حق حكومت كردن نيست، به وضوح مشاهده مي شود؛ يعني اينكه امام همان مضمون متعرضانه اي را كه درس فقه و قرآن او دارا بوده، صريحا نيز در میان مي گذارده است.» 🌴 کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 273 لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 68 ... یعنی این! «امام صادق توانسته بود به كمك تلاش وسيع پدرانش يعنى امام سجاد و امام باقر، مخصوصا اواخر زندگى امام باقر و سپس خودش به كمك اين تلاش توانسته بود یک عده مؤمن و مسلمان مكتبى، اصيل، انقلابى، فداكار، آماده براى خطرپذيرى در سراسر عالم اسلام درست كند. و اينها آدم هاى عادى نبودند؛ آدم هاى عادى نبودند نه اينكه از طبقات ممتازه بودند نه، همين كاسب و تاجر و غلام و از اين چيزها، اما از لحاظ پايگاه معنوى به هيچ وجه اينها به آدم هاى عادى شبيه نبودند. كسانى بودند كه زندگيشان در هدفشان و در مكتبشان خلاصه می شد و همه جا هم بودند. عجيب اين است كه ياران امام صادق همه جا بودند، نه خيال كنيد فقط در مدينه، نه؛ در كوفه بيشتر از مدينه بودند، در خود شام حتى كسانى بودند. اينها آن شبكة عظيم تشکیلاتی امام صادق است. حزب علوى، حزب تشيع، اينی که گفتم آن شبكة تشکیلاتی همان تشيع است يعنى اين.» 🌴 کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 275 لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda