# ناخدا- 83
در نوجوانى!
«امام جواد مانند ديگر ائمة معصومين براى ما اسوه و مقتدا و نمونه است. زندگى كوتاه اين بندة شايستة خدا، به جهاد با كفر و طغيان گذشت. در نوجوانى به رهبرى امت اسلام منصوب شد و در سال هایی كوتاه، جهادى فشرده، با دشمن خدا كرد به طورى كه در سن بیست و پنج سالگى يعنى هنوز در جوانى، وجودش براى دشمنان خدا غيرقابلِ تحمل شد و او را با زهر شهيد كردند. همان طورى كه ائمة ديگر ما عليهم السلام با جهادِ خودشان، هر كدام برگى بر تاريخ پر افتخار اسلام افزودند، اين امام بزرگوار هم گوشة مهمى از جهادِ همه جانبة اسلام را در عملِ خود پياده كرد و درس بزرگى را به ما آموخت. آن درس بزرگ اين است كه در هنگامى كه در مقابل قدرت هاى منافق و رياكار قرار می گيريم، بايد همت كنيم كه هوشيارى مردم را براى مقابلة با اين قدرت ها برانگيزيم. اگر دشمن، صريح و آشكار دشمنى بكند و اگر ادعا و رياكارى نداشته باشد، كار او آسان تر است. اما وقتى دشمنى مانند مأمون عباسى چهره اى از قداست و طرفدارى از اسلام براى خود می آرايد، شناختن او براى مردم مشكل است.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 321
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 84
بحث آزاد!
«این بزرگوار (امام جواد) نمودار و نشانة مقاومت است. انسان بزرگى است كه تمام دوران كوتاه زندگي اش با قدرت مزوّر و رياكارِ خليفة عباسىِ مأمون مقابله و معارضه كرد و هرگز قدمى عقب نشينى نكرد و تمام شرايط دشوار را تحمل كرد و با همة شيوه هاى مبارزة ممكن، مبارزه كرد. اولين كسى بود كه به طور علنى بحث آزاد را بنيان گذارى كرد. در محضر مأمون عباسى، با علما و داعيه داران و مدعيان و موجّهان، دربارة دقيق ترين مسائل حرف زد و استدلال كرد و برترى خود را و حقانيت سخن خود را ثابت كرد. بحث آزاد، ميراث اسلامى ماست، بحث آزاد در زمان ائمة هدى رایج بوده است و در زمان امام جواد به وسيلة آن امام بزرگوار با آن شكلِ نظيف انجام گرفته است.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 322
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 85
تارومار شدند!
«در نبرد بين امام هادى عليه السلام و خلفایی كه در زمان ايشان بودند، آن كس كه ظاهراً و باطناً پيروز شد، حضرت هادى عليه السلام بود. در زمان امامت آن بزرگوار، شش خليفه، یکي پس از ديگرى، آمدند و به درَك واصل شدند. آخرين نفرِ آنها مُعتزّ بود كه حضرت را شهيد كرد و خودش هم به فاصلة كوتاهى مُرد. اين خلفا غالباً با ذلت مُردند؛ یكي به دست پسرش كشته شد، ديگرى به دست برادرزاده اش و به همين ترتيب بنی عباس تارومار شدند، به عكسِ شيعه. شيعه در دوران حضرت هادى و حضرت عسکرى عليهماالسلام و در آن شدتِ عمل، روزبه روز وسعت پيدا كرد، قوى تر شد.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 322
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 86
هشتمى كجاست؟!
«دعبل كه با همة خلفاى بنی عباس بد بود و پدر آنها را با شعرهايش درآورده و براى هر كدامشان سندى در تاريخ گذاشته است، چند بيتى راجع به معتصم دارد. می گويد ما در كتاب ها خوانده بوديم كه بنی عباس هفت خليفه اند و حالا می گويند هشت خليفه؛ هشتمى كجاست؟ او مثل اصحاب كهف است، كه هشتمی شان سگشان بود! بعد می گويد: تو كجا و آن سگ كجا! آن سگ هيچ گناهى پيش خداى متعال نداشت؛ تو سر تا پايت گناه است.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 325
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 87
«ما اماميم»!
«چيزى كه موجب می شد اين مبارزه و معارضه با اهل بيت وجود داشته باشد، اين بود كه اهل بيت، خودشان را «امام» می دانستند. می گفتند: «ما اماميم». اصلاً بزرگ ترين مبارزه عليه حكام همين بود. چون كسى كه حاكم شده بود و خود را امام و پيشوا می دانست، می ديد شواهد و قراینى كه در امام لازم است، در حضرت هست و در او نيست و اين موجود را براى حكومت، خطرناك می شمرد؛ چون مدعى است. حكام، با اين روحِ مبارزه می جنگيدند و ائمه عليهم السلام هم مثلِ كوه ايستاده بودند. بديهى است كه در اين مبارزه، معارف، احكام فقهى و خُلقيات و اخلاقياتى كه ائمه ترويج می کردند، جاى خود را دارد. تربيت شاگردِ بيشتر و ارتباطات شيعى، روز به روز گسترده تر شد.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 326
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 88
غلبه مظلوم ها!
«در هيچ زمانى ارتباط شيعه و گسترش تشکیلاتی شيعه در سرتاسر دنياى اسلام، مثل زمان حضرت جواد و حضرت هادى و حضرت عسكرى نبوده است. وجود وکلا و نُوّاب و همين داستان هایی كه از حضرت هادى و حضرت عسكرى نقل می کنند که مثلاً كسى پول آورد و امام معين كردند چه كارى صورت بگيرد نشان دهندة اين معناست. يعنى علی رغم محكوم بودن اين دو امام بزرگوار در سامرا، و قبل از آنها هم حضرت جواد به نحوى، و حضرت رضا سلام الله عليه به نحوى، ارتباطات با مردم همين طور گسترش پيدا كرد. اين ارتباطات، قبل از زمان حضرت رضا هم بوده. منتها آمدن حضرت به خراسان، تأثير خيلى زيادى در اين امر داشته است.
ائمة ما در طول اين 250 سال امامت ... خيلى زجر كشيدند، كشته شدند، مظلوم واقع شدند و جا هم دارد برايشان گريه كنيم؛ مظلوميتشان دل ها و عواطف را به خود متوجه كرده است؛ اما اين مظلوم ها غلبه كردند؛ هم مقطعى غلبه كردند، هم در مجموع و در طول زمان.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 330
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 89
دست نجات بخش!
«اصل مهدويت مورد اتفاق همة مسلمان هاست. اديان ديگر هم در اعتقادات خودشان، انتظار منجى را، در نهايتِ زمانه دارند. آنها هم در یک بخش از قضيه، مطلب را درست فهميده اند؛ اما در بخش اصلىِ قضيه، كه معرفت به شخص منجى است، دچار نقصِ معرفتند. شيعه، با خبرِ مسلّم و قطعىِ خود، منجى را با نام، با نشان، با خصوصيات، با تاريخ تولد، می شناسد.
خصوصيت اعتقاد ما شيعيان اين است كه اين حقيقت را در مذهب تشيع از شكل یک آرزو، از شكل یک امر ذهنىِ محض، به صورت یک واقعيت موجود تبديل كرده است. حقيقت اين است كه شيعيان وقتى منتظر مهدى موعودند، منتظر آن دست نجات بخش هستند و در عالم ذهنيات غوطه نمي خورند؛ یک واقعيتى را جستجو مي كنند كه اين واقعيت وجود دارد. حجت خدا در بين مردم زنده است؛ موجود است؛ با مردم زندگى مي كند؛ مردم را می بيند؛ با آنهاست؛ دردهاى آنها، آلام آنها را حس مي کند.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 333
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 90
بن بستی نیست!
«نكاتى در اعتقاد به مهدويت هست، كه من به اجمال آنها را عرض می کنم. یک نكته اين است كه وجود مقدس حضرت بقيةالله ارواحنافداه استمرار حركت نبوت ها و دعوت هاى الهى است از اول تاريخ تا امروز. ...
نكتة بعدى در باب مهدويت، انتظار فرج است. ... يعنى اينكه بشريت اگر می بيند كه طواغيتِ عالم، تُرك تازى می کنند و چپاول گرى می کنند و افسارگسيخته به حق انسان ها تعدّى می کنند، نبايد خيال كند كه سرنوشت دنيا همين است. نبايد تصور كند كه بالاخره چاره اى نيست و بايستى به همين وضعيت تن داد؛ نه، بداند كه اين وضعيت یک وضعيت گذراست. ... فرج، يعنى اين؛ فرج، يعنى گشايش. مسلمان با درسِ انتظار فرج، می آموزد و تعليم می گيرد كه هيچ بن بستى در زندگى بشر وجود ندارد كه نشود آن را باز كرد و لازم باشد كه انسان، نااميد دست روى دست بگذارد و بنشيند و بگويد ديگر كارى نمی شود كرد.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 334 و 335
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 91
حركت عظيم تاريخى!
«انسانى كه به زندگى عمومى بشر با نگاه کلان نگاه مي كند، به طور طبيعى حالت انتظار دارد. اين معناى انتظار است. انتظار يعنى قانع نشدن، قبول نكردنِ وضع موجودِ زندگى انسان و تلاش براى رسيدن به وضع مطلوب؛ كه مسلّم است اين وضعِ مطلوب با دستِ قدرتمند ولىّ خدا، حضرت حجة بن الحسن، مهدىِ صاحب زمان صلوات الله عليه وعجّل الله فرجه و ارواحنا فداه تحقق پيدا خواهد كرد. ...
انتظار چيست؟ انتظار، دستِ قاهرِ قدرتمندِ الهىِ ملكوتى است كه بايد بيايد و با كمك همين انسان ها سيطرة ظلم را از بين ببرد و حق را غالب كند و عدل را در زندگى مردم حاكم كند و پرچم توحيد را بلند كند؛ انسان ها را بندة واقعى خدا بكند. بايد براى اين كار آماده بود. تشكیل نظام جمهورى اسلامى یکی از مقدمات اين حركت عظيم تاريخى است.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 337
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 92
ميراث بَرِ همه!
«انبياى الهى از آغاز تاريخ بشريت یکي پس از ديگرى آمدند تا جامعه را و بشريت را قدم به قدم به آن جامعة آرمانى و آن هدف نهایي نزديک كنند. انبياء همه موفق شدند؛ حتى یک نفر از رسولان الهى هم در اين راه و در اين مسير ناكام نماند. بارى بود كه بر دوش اين مأموران عالی مقام نهاده شده بود، هر كدام قدمى آن بار را به مقصد و سرمنزل نزديک كردند، كوشش كردند، هر چه توان داشتند به كار بردند. آن وقتى كه عمر آنان سر آمد، اين بار را ديگرى از دست آنان گرفت و همچنان قدمى و مسافتى آن بار را به مقصد نزدیك تر كرد. ولىّ عصر صلوات الله عليه ميراث بَرِ همة پيامبران الهى است كه می آيد و گام آخر را در ايجاد آن جامعة الهى بر می دارد.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 338
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 93
مقدم تر و جلوتر!
«امام زمان صلوات الله و سلامه عليه جامعه اش را بر اين چند پايه بنا می کند؛ اولاً بر نابود كردن و قلع و قمع كردن ريشه هاى ظلم و طغيان. ... دوم، خصوصيت جامعة ايده آلى كه امام زمان صلوات الله عليه آن را می سازد، بالا رفتن سطح انديشة انسان است؛ هم انديشة علمى انسان، هم انديشة اسلامى انسان. ... خصوصيت سومى كه جامعة امام زمان -جامعة مهدوى- دارا هست اين است كه در آن روز همة نيروهاى طبيعت و همة نيروهاى انسان استخراج می شود، چيزى در بطن زمين نمی ماند كه بشر از آن استفاده نكند. ... جملة ديگر و خصوصيت ديگر اين است كه محور در دوران امام زمان، محور فضيلت و اخلاق است. هركس داراى فضيلت اخلاقى بيشتر است او مقدم تر و جلوتر است.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 338 تا 340
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 94
اين را كنديد!
«ما ملت ايران حالا یک انقلابى انجام داديم. انقلاب ما در راه آن هدفى كه امام زمان براى تأمين آن هدف مبعوث می شود و ظاهر می شود یک مقدمة لازم و یک گام بزرگ است. ما اگر اين گام بزرگ را بر نمی داشتيم، يقيناً ظهور ولىّ عصر صلوات الله عليه وعجّل الله تعالی فرجه الشريف به عقب می افتاد. شما مردم ايران و شما مادران شهيد داده و پدران داغدار و افرادى كه در طول اين مبارزه زحمت كشيديد بدانيد، موجب پيشرفت حركت انسانيت به سوى سرمنزل تاريخ و موجب تسريع در ظهور ولىّ عصر صلوات الله عليه شديد. شما یک قدم اين بار را به منزل نزدیک تر كرديد، با اين انقلاب -كه مانع را كه همان دستگاه و نظام پليد ظلم در اين گوشة دنيا بود و سرطان بسيار خطرناك و موذى و آزاردهنده اى بود- اين را كنديد و قلع و قمع كرديد.
خُب، حالا بعد از اين، چه كنيم؟» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 343
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 95
نزدیک شدن معنوى!
«بعد از اين تكليف ما روشن است. اولاً ما بايد بدانيم كه ظهور ولىّ عصر صلوات الله عليه همان طورى كه با اين انقلاب ما یک قدم نزدیک شد، با همين انقلاب ما باز هم می تواند نزدیک تر بشود. ... ثانياً، نزدیک شدن به امام زمان نه نزدیک شدن در مكان هست و نه نزدیک شدن به زمان. ... نزدیک شدن ما به امام زمان یک نزدیک شدن معنوى است، يعنى شما در هر زمانى تا پنج سال ديگر، تا ده سال ديگر، تا صد سال ديگر كه بتوانيد كیفيت و كميّت جامعة اسلامى را افزايش بدهيد، امام زمان صلوات الله عليه ظهور خواهد كرد. ... ما بايد با ظلم نسازيم و بايد عليه ظلم حركت قاطع بكنيم، هرگونه ظلمى و از هركسى. ما بايد جهت خودمان را جهت اقامة حدود اسلامى قرار بدهيم. در جامعة خودمان هيچ مجالى به گسترش انديشة غيراسلامى و ضداسلامى ندهيم. نمی گويم با زور، نمی گويم با قهر و غلبه، كه می دانيم با انديشه و فكر؛ جز از راه انديشه و فكر نمی شود مبارزه كرد، بلكه می گويم از راه هاى درست و منطقى و معقول، بايد انديشة اسلامى گسترش پيدا كند.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 343 تا 344
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
هدایت شده از فطرس
ای شمع پر فروغ شبستان امجدی
پروانه گشته ای تو به گلزار احمدی
بنیانگذار فقه و علوم محمدی
بشکفته ای چو گل به گلستان سرمدی
🌷(تقارن میلاد نور با فجر حضور مبارک باد.)🌷
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 96
گره بزرگ!
«انتظار فرج، يعنى انتظار حاكميت قرآن و اسلام. شما به آنچه فعلاً جهان در آن قرار دارد قانع نيستيد، حتى به همين پيشرفتى هم كه با انقلاب اسلامى به دست آورديد قانع نيستيد، می خواهيد باز هم به حاكميت قرآن و اسلام نزدیك تر بشويد، اين انتظار فرج است. انتظار فرج، يعنى انتظار گشايش از كار انسانيت.
امروز كار انسانيت در گره هاى سخت، پيچيده و گره خورده است. امروز فرهنگ مادى، به زور به انسان ها تحميل شده است؛ اين یک گره است. امروز در سطح دنيا تبعيض، انسان ها را می آزارد؛ اين گرة بزرگى است. امروز كارِ ذهنيت غلطِ مردم دنيا را به آنجا رسانده اند كه فرياد عدالتخواه یک ملت انقلابى در ميان عربده هاى مستانة قدرت گرايان و قدرتمندان گم می شود؛ اين یک گره است. ... فرج يعنى باز شدن اين گره ها.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 343 تا 344
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 97
آرزوی هزار ساله!
«حكومتى كه امروز در دست شما مردم است آرزوى هزار سالة مؤمنان بالله بوده است. امامان همه در اين خط حركت كرده اند كه حاكميتِ خدا را، حاكميتِ قانونِ الهى را بر جامعه ها حكومت بدهند. تلاش ها شده است، جهادها شده است، زجرها كشيده شده است. زندان ها و تبعيدها و شهادت هاى پرثمر و پربار در اين راه تحمل شده است. امروز اين فرصت را شما پيدا كرده ايد؛ همچنانی که بنی اسرائيل پس از قرن ها اين فرصت را در زمان سليمانِ پيغمبر و داوودِ پيغمبر پيدا كردند. آنچه را كه داريد، اى امت مسلمان، اى ملت قهرمان و مبارز ايران قدر بدانيد، خود را نگاه داريد تا اِن شاءالله اين حكومت به حكومت حضرت ولىّ عصر، مهدى موعود، صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه منتهى بشود.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 347 تا 348
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 98
چندان دور نيست!
«اين راهى است كه شما ملت عزيز ايران در پيش گرفتيد، دنبال مي كنيد، حركت مي كنيد و به توفيق الهى اين راه را ادامه خواهيد داد و اين راهى است كه خوشبختانه امروز مشاهده مي كنيم ملت هاى مسلمان در گوشه و كنار جهانِ اسلام، به تدريج و آرام آرام دارند به اين سمت حركت مي كنند. خداى متعال فرموده است: «وَ العاقِبَةُ لِلمُتّقين» اگر چنانچه اين تقوا را ما شيوة عمل خودمان قرار بدهيم، مسلّم عاقبت و سرانجام كار، متعلق به امت اسلامى خواهد بود و اين آينده به اميد خدا چندان دور نيست.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 348
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 99
تك تك افراد!
«آن معصومِ برگزيدة خدا، امروز در ميان ما انسان ها، در یک جاى دنيا كه ما نمی دانيم، زندگى می کند. ... او وجود خارجى دارد، وجود عينى دارد، منتهى براى ما ناشناخته است. اين انسان برگزيدة پروردگار، امروز هست و ما بايد رابطه مان را به صورت شخصى، به صورت قلبى، به صورت روحى نيز علاوة بر شكل اجتماعى و سياسي اش كه بحمدالله نظام ما در جهت خواست آن بزرگوار ان شاءالله هست بايد تقويت بكنيم. يعنى تك تك افراد جامعة ما توسل به ولىّ عصر و آشنایی با آن حضرت و راز و نياز با آن بزرگوار و سلام به آن حضرت و توجه به آن حضرت را بايستى یک وظيفه و یک فريضة خودشان بدانند و دعا كنند براى آن حضرت همچنانى كه ما در روايات داريم و اين دعاى «أللّهمَّ كُن لِوَليِّك» یکي از انواع دعاهاى فراوانى است كه وجود دارد، و زياراتى كه در كتاب ها هست كه همة اين زيارات علاوه بر اينكه بُعد فكرى و آگاهی بخشى و معرفت دارد براى ما كه آنها را بخوانيم، بُعد روحى و قلبى و عاطفى و احساسى هم دارد و ما به اين احتياج داريم.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 348 و 349
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 100
تو را نبینیم!
«اى امام زمان! اى مهدى موعودِ محبوب اين امت! اى سلالة پاك پيامبران! و اى ميراث بر همة انقلاب هاى توحيدى و جهانى! اين ملت ما با ياد تو و با نام تو از آغاز خو گرفته است و لطف تو را در زندگى خود و در وجود خود آزموده است. اى بندة شايستة صالح خدا! ما امروز محتاج دعایی هستيم كه تو از آن دل پاك الهى و ربّانى و از آن روح قدسى براى پيروزى اين ملت و پيروزى اين انقلاب بكنى و به دست قدرتى كه خدا در آستين تو قرار داده است به اين ملت و راه اين امت كمك بفرمایى. «عَزيزٌ عَلَيَّ أن أرَى الخَلقَ وَ لا تُرَى.» اى امام زمان! براى ما خيلى سخت است كه در اين جهان، در اين طبيعت بی پايان كه متعلق به صالحان است، متعلق به بندگان خداست، دشمنان خدا را ببينيم، آثار وجود دشمنان خدا را لمس بكنيم، اما تو را نبينيم و فيض حضور تو را درک نكنيم.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 349
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- پایان
پروردگارا!
پروردگارا! به محمّد و آل محمّد تو را سوگند می دهيم دل هاى ما را با ياد امام زمان همواره باطراوت بدار.
پروردگارا! چشم هاى ما را به جمال ولىّ عصر منوّر بگردان.
پروردگارا! اين جنود الله، اين انسان هایی را كه در راه تو مبارزه كرده اند، سربازان و جانبازان امام زمان قرار بده.
پروردگارا! به محمّد و آل محمّد قلب مقدس ولىّ معصوم خودت را از ما راضى كن. ما را جزو متوجهين و متوسلين به آن حضرت قرار بده.
پروردگارا! به حرمت محمّد و آل محمّد فرج آن حضرت و قيام آن حكومت الهى را هر چه نزدیک تر كن.
پروردگارا! به ما توفيق تشبّه به آن روزگار و به آن نظام را در سازماندهى و بناى اين جامعة نوبنياد اسلامى عنایت بفرما.
پروردگارا! به محمّد و آل محمّد ما را از يارانش، از شيعيانش در همة احوال و در همة كارها قرار بده.»
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 349 و 350
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda