# کشتی بان- 14
معلوم نیست!
«بالاخره برای شما شیعۀ امام صادق علیه السلام بعد از چهارده قرن معلوم نشد که امام صادق علیه السلام حرف حسابش در این دنیا چه بود؛ آخر هم نفهمیدید آیا ایشان بنا داشتند که در جامعۀ اموی در اول کار و در جامعۀ عباسی در آخر زندگی، مثل یکی از افراد علاقه مند و وفادار آن امپراتوری زندگی کنند؟ یا نه، یک آدم مخالفی بودند؟ اگر مخالف بودند، آیا این مخالفت را به صورت غصه ها و روضه ها و ناراحتی ها در خود حفظ کردند و در دل نگه داشتند تا به فوت ایشان منجر شد؟ یا نه، این را به یک صورتی ظاهر کردند؟ هیچ معلوم نیست. اما این را که مادر امام صادق علیه السلام کیست، غالباً می دانند؛ ... اینکه فرزندان امام چه کسانی بوده اند، مکرر شنیده ایم؛ ... لذاست امروز در روزگار جلوۀ تشیّع، در روزگاری که پیشرفت های فرهنگ فکری عالَم، مخصوصاً فرهنگ انقلابی جهان، همه جا به اصالت شیعه، و واقعیت این آیین، و موافقت این آیین با سنت پروردگار در تاریخ و در انسان، گواهی می دهد، در روزگاری که جا دارد انسانیت، سخن امام شیعه را بفهمد و بشناسد، در یک چنین روزگاری هنوز وقتی که برمی گردیم به تاریخ صدر اسلام، می بینیم چهرۀ بزرگان این مکتب، ناشناخته است.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه سوم، چاپ 1398 ص 80 و 81
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# کشتی بان- 15
دو شغل امام!
«نتیجه ای که تا اینجا می توانیم بگیریم، این است که امام دو شغل دارد: یکی مربوط به مکتب، یکی مربوط به جامعه. امام دو بال دارد که با این دو بال در آفاق محیط امامت پرواز می کند؛ یکی مربوط به فکر، یکی مربوط به عمل؛ یکی مربوط به ذهن، یکی مربوط به واقعیت؛ یکی این است که قرآن را در دست بگیرد، دیگر این است که زمام جامعۀ اسلامی را قبضه کند. این دو کار به عهدۀ امام است. اگر یک وقتی دشمن های دین، دشمن های انسانیت، قدرت های ظالم، و آن کسانی که می خواهند همه چیز را از دست اهلش بگیرند و به خود اختصاص دهند، معارضه کردند، مخالفت کردند، و نگذاشتند که امام این دو وظیفۀ خود را انجام دهد، امام باید بی امان تلاش کند، مبارزه کند، کوشش کند تا بلکه بتواند این دو منصب الهی را باز قبضه کند و راهی را که خدای متعال برای او معیّن کرده است، ادامه دهد.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه سوم، چاپ 1398 ص 88
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# کشتی بان- 16
جادۀ آسفالته!
«جهاد عبارت است از درگیری با یک دشمن -این دشمن، هرکه می خواهد باشد- به یکی از اشکال و شقوق ممکن. ... جهاد تلاش و کوشش در راه پیشبرد هدف است؛ منتها آن تلاش و کوششی که با درگیری با دشمن همراه است. آن تلاشی که با درگیری با دشمن همراه نیست، اسمش جهاد نیست. یعنی اگر ما بخواهیم یک واژۀ کوچکی را، یک لغت بسیطی را در فارسی انتخاب کنیم که جهاد قرآن و جهاد روایت را با آن بخواهیم تطبیق کنیم و این واجب را بفهمیم، باید کلمۀ «مبارزه» را بگوییم؛ مبارزه به این معنا یعنی تلاشِ پُرنیرو درمقابل یک مانع یا یک دشمن. اگر هیچ مانعی درمقابل انسان نباشد، مبارزه وجود ندارد. در جادۀ آسفالته، انسان پایش را روی گاز بگذارد و با باک پُر از بنزین سفر کند؛ این را مبارزه نمی گویند. مبارزه آنجایی است که انسان با مانعی برخورد کند، درگیر شود و سعی کند آنها را از میان بردارد؛ که این مانع در جبهه های انسانی، می شود دشمن؛ و در جبهه های طبیعی، می شود موانع طبیعی.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه سوم، چاپ 1398 ص 99
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# کشتی بان- 17
قضیه فرق می کند!
« دعبل خُزاعی شعرش جهاد است، کمیت شعرش جهاد است. آن وقت امام صادق صلوات الله علیه چون که یک عمل مجاهدت آمیزِ اسلامی انجام گرفته، از این زن بیوه، از آن جوان فقیر، از آن پیر فرتوت، از آحاد بنی هاشم پول می گیرد، چند هزار دینار پول درست می کند، به کمیت می دهد. پس ببینید قضیه فرق می کند. نمازخواندن یک وقت جهاد است، یک وقت جهاد نیست؛ انفاق کردن یک وقت جهاد است، یک وقت جهاد نیست؛ شعر گفتن همین طور، چیز نوشتن همین طور، فکر کردن همین طور؛ راه رفتن گاهی در یک صورتی جهاد است، در یک صورتی جهاد نیست. و این جهاد به یک صورت آرامی از آغاز امامت معنوی امامان -یعنی از روز رحلت پیغمبر تا روزی که امام عسکری صلوات الله علیه امام یازدهم به شهادت رسید- بدون یک لحظه درنگ ادامه داشته است.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه سوم، چاپ 1398 ص 103
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# کشتی بان- 18
چهار دوره!
«چهار دورۀ امامت: دورۀ اول، دورۀ سکوت یا همکاری امام با این قدرت هاست. (دوره 25 ساله پس از رحلت پیامبر اسلام)
دورۀ دوم، دورۀ به قدرت رسیدن امام است. (دوره 4 سال و 9 ماه خلافت امیرالمؤمنین و چند ماه خلافت امام حسن)
دورۀ سوم، بیست سالِ میانۀ صلح امام حسن، سال 41 ، و حادثۀ شهادت امام حسین، محرم سال 61 است. (دورۀ تلاش سازندۀ کوتاه مدت برای ایجاد حکومت و رژیم اسلامی) دوره (چهارم)، روزگار تعقیب و ادامۀ همین روش در برنامه ای درازمدت است؛ در زمان نزدیک به دو قرن، و با پیروزی ها و شکست هایی در مراحل گوناگون، و همراه با پیروزی قاطع در زمینۀ کار ایدئولوژیک، و آمیخته با صدها تاکتیک مناسب زمان، و مزیّن با هزاران جلوه از اخلاص و فداکاری و نمودارهای عظمت انسانِ طرازِ اسلام.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه سوم، چاپ 1398 ص 104 تا 107
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# کشتی بان- 19
دیگران نداشتند!
«از روایات متعددی که در زمینۀ انتظار قیام یا درخواست آن از سوی اصحاب ائمه علیه السلام وجود دارد، به روشنی می توان فهمید که هدف ائمه علیهم السلام یعنی تشکیل حکومت علوی و تلاش برای آن و متوقع بودن آن، از جملۀ مسلّمات در نظر شیعیان و حتی یاران نزدیک ائمه بوده است و این قرینه ای حتمی بر هدف و خط مشی ائمه است. بحث دیگر این است که علت بغض و خصومت خلفا با ائمه چه بوده است؟ آیا فقط حسادت آنان به مقامات معنوی و توجه و علاقۀ مردم به ائمه، موجب و انگیزۀ آن همه دشمنی بوده است؟ ... به نظر ما علت اصلیِ خصومتِ شدید خلفا با ائمه را، که عموماً به شهادت آنان، پس از اسارت ها و تبعیدها و زندان ها می انجامید، در چیز دیگری باید جستجو کرد و آن داعیۀ خلافت و امامت بود که ائمه داشتند، و آن دیگران نداشتند.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه سوم، چاپ 1398 ص 117 و 118
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# کشتی بان- 20
دست خبیث بنی عباس!
«یکی دیگر از مباحث قابل بررسی و تحقیق، حرکات تند و معارضه آمیز اصحاب ائمه علیهم السلام با دستگاه خلافت است. نمونه های این گونه حرکات را در سراسر دوران امامت می توان مشاهده کرد. ... مُعَلَّی بن خُنَیس در مراسم نماز عید، هنگامی که با مردم به صحرا می رفت، با لباس ژولیده و سر و صورتی شوریده و چهره ای غمگین دیده می شد. و چون خطیب به منبر می رفت، دست ها را بلند می کرد و می گفت: «پروردگارا، این منبر و جایگاه، متعلق به جانشینان و برگزیدگان توست،که اینک از آنان غصب شده و به چنگ دیگران افتاده است.» متأسفانه این صحابی عالی مقام که امام صادق علیه السلام قاتل او را لعن و نفرین کردند و او را مورد ستایش قرار داده اند مورد بی لطفی بعضی قرار گرفته و در وثاقت او تردید کرده اند. و بعید نیست که در منشأ این نظرات، دست خبیث بنی عباس نیز دخالت داشته باشد.»
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه سوم، چاپ 1398 ص 118 و 119
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واکنش شاعر آیینی به توهینکنندگان ساحت امام رضا علیه السلام
هدایت شده از اخبار رهبر انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رهبرانقلاب: امام، تیری را به طرف سلمان رشدی پرتاب کردند. این تیر، از چله کمان خارج شده و دیر یا زود، به هدف خواهد رسید.
🔹هر کسی که بتواند این موجود موذی و مضر را، از سر راه مسلمانان برادارد، باید بردارد.
🔹بلاشک، باید این حکم اجرا شود و اجرا هم خواهد شد. الان هم وظیفه همه است...
💠 @akhbar_rahbar
او "ناصری" برای دین خداوند گشته بود
شیدای صاحب الزمان و ز اغیار رسته بود
استاد با صفای مکتب قرآن و اهل بیت
از هر تعلقی به جز هدفش او گسسته بود
درهای رحمتش به روی فقیران همیشه باز
بر اغنیای بی خبر ز خدا، مشت بسته بود
با دوستان ز صدق، حق مروت تمام کرد
از دست نامروتی خسان او چه خسته بود
با عشق صاحب الزمان همگی را صفا بداد
چون عاشقی که کشته عشقی خجسته بود
(رحلت ملکوتی دلداده امام عصر عجل الله تعالی فرجه تسلیت باد.)
بسمه تعالی
برای شادی روح عالم وارسته و شیدای امام زمان(عج)، حضرت آیت الله ناصری(ره) امشب (یکشنبه شب) نماز لیله الدفن را می خوانیم.
کیفیت نماز به دو شیوه است: