دست های خدا باشیم
برای برآوردن رویای انسانی دیگر
این قانون کائنات است
که هرگاه
معجزه زندگی دیگران باشیم
بی شک کس دیگری
معجزه زندگی ما خواهد
#ندای_اردکان
@neday_ardakan🔷
در سفرِ زندگیمان
كولهباری را حمل میكنيم،
لبريزِ خاطرهها و تجربهها و زخمها...
ميراثِ گذشته!
هر چه كولهبارت سنگينتر باشد،
سختتر به پيش میروی
در كلوخ راهها و سراشيبیها!
ای انسان!
سبکتر سفر كن.....
#مارگوت_بیکل
#سلام_و_درود
#صبح_شروع_هفته_تان_بخیر
#ندای_اردکان
@neday_ardakan🔷
رضا فتاحی " شاعر":
سلام.
فروغ فرخزاد (۸ دی، ۱۳۱۳ - ۲۴ بهمن، ۱۳۴۵) شاعر معاصر ایرانی است. وی پنج دفتر شعر منتشر کرد که از نمونههای قابل توجه شعر معاصر فارسی هستند. فروغ فرخزاد در ۳۲ سالگی بر اثر تصادف اتومبیل بدرود حیات گفت. فروغ با مجموعههای «اسیر»، «دیوار» و «عصیان» در قالب شعر نیمایی کار خود را آغاز کرد. سپس آشنایی با ابراهیم گلستان نویسنده و فیلمساز سرشناس ایرانی و همکاری با او، موجب تحول فکری و ادبی در فروغ شد. وی در بازگشت دوباره به شعر، با انتشار مجموعه «تولدی دیگر» تحسین گستردهای را برانگیخت، سپس مجموعه «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» را منتشر کرد تا جایگاه خود را در شعر معاصر ایران به عنوان شاعری بزرگ تثبیت نماید. بعد از نیما یوشیج فروغ در کنار احمد شاملو، مهدی اخوان ثالث و سهراب سپهری از پیشگامان شعر معاصر فارسی است. نمونههای برجسته و اوج شعر نوی فارسی در آثار فروغ و شاملو پدیدار گردید.
ازمجموعه ی اسیر،چند چهارپاره بخوانید باعنوانِ (بازگشت) :
ز آن نامه ای که دادی و زان شکوه های تلخ
تا نیمه شب به یاد تو چشمم نخفته است
ای مایه ی امید من ، ای تکیه گاه دور
هرگز مرنج از آنچه به شعرم نهفته است
شاید نبوده قدرت آنم که در سکوت
احساس قلب کوچک خود را نهان کنم
بگذار تا ترانه ی من رازگو شود
بگذار آنچه را که نهفتم عیان کنم
تا بر گذشته می نگرم ، عشق خویش را
چون آفتاب گمشده می آورم به یاد
می نالم از دلی که به خون غرقه گشته است
این شعر ، غیر رنجش یارم به من چه داد؟
این درد را چگونه توانم نهان کنم
آن دم که قلبم از تو به سختی رمیده است
این شعر ها که روح تو را رنج داده است
فریادهای یک دل محنت کشیده است
گفتم قفس ، ولی چه بگویم که پیش از این
آگاهی از دو رویی مردم مرا نبود
دردا که این جهان فریبای نقشباز
با جلوه و جلای خود آخر مرا ربود
اکنون منم که خسته ز دام فریب و مکر
بار دگر به کنج قفس رو نموده ام
بگشای در که در همه دوران عمر خویش
جز پشت میله های قفس خوش نبوده ام
پای مرا دوباره به زنجیرها ببند
تا فتنه و فریب ز جایم نیفکند
تا دست آهنین هوسهای رنگ رنگ
بندی دگر دوباره به پایم نیفکند
فتاحی رضا
#ندای_اردکان
@neday_ardakan🔷
🎭 #تاریخچه_تئاتر_در_ایران
💠 قسمت_اول
از آغاز آشنایی ایران با تئاتر غربی تا نهادی شدن تئاتر در حدود یک قرن طول کشید و هنوز نیم قرن دیگر لازم بود تا جامعه سنتی ایران تئاتر را بشناسد، بپذیرد و خود زبانی مستقل و ایرانی در تئاتر بیفکند.
مسیر متحول شدن تئاتر را فهرست وار شامل بخش های زیر می توان عنوان کرد
۱- سفرهای هیتهای سیاسی ایرانی و عربی،و نیز اعزام محصلین ایرانی به خارج که در غرب با هنر نمایش آشنا می شدند و اطلاعاتی را به صورت سوغات به ایران می آوردند از عوامل عمده ورود تئاتر به ایران شد. از طرفی سفرا و تجار غربی نیز در دوران اقامت خود در ایران، برای سرگرمی و گفتن نمایش هایی را بر پا می کردند و درباریان و صاحب منصبان را دعوت می کردند. این رفت و آمدها و مراودات بتدریج به شکل گرفتن واژگان و فرهنگ نمایش در ایران کمک رساند.
۲- دارالفنون مهمترین پایگاهی بود که باب ترجمه را در ایران به صورت آکادمیک گشود. اگر چه در دارالفنون بیشتر ترجمه آثار علمی مورد توجه بوده، اما به هر حال در اینجا بود که هنر ترجمه همچون یک وسیله پر اهمیت آموزشی تلقی شد. از اینجا بود که مترجمان در زمره ی اهل علم و فرزانگان بشمار رفتند و در جامعه ی فرهنگی و حتی در دربارهایشان نشان و منزلتی یافتند.
۳- یکی دیگر از مراحل تئاتر در ایران نتایجی بود که سفرهای ناصر الدین شاه به غرب و روسیه پدید آورد. ناصر الدین شاه در کنار دیدارهای رسمی خود از مظاهر علمی و … در شهرهای اروپایی به دیدار نمایشها و سرگرمیهای آنها علاقه نشان می داد که شرح آن را در سفرنامه های خود نوشته است. وی در نوشته های خود از واژه هایی چون اکت Act، سن، لژوکوکمه دلی، باله،اپرا، تماشاخانه و بسیاری از اصطلاحات نمایشی استفاده کرده و چنان است که گویی این واژه ها در زمان او لااقل برای مخاطبان او قابل فهم بوده اند.
دیدارهای مکرر ناصر الدین شاه از تئاتر های غربی موجب شد که به تقلید از سبک معماری آبرت های لندن ،در سال ۱۲۹۰قمری (تکیه دولت) را بنا کند، تا او هم متقابلاً با نمایش های ایرانی از مهمانهای خارجی پذیرایی کند، یا لااقل با کشورهای غربی به رقابت بپردازند.
۴- انقلاب مشروطیت و تبعات آن را باید مهمترین انگیزه های تحول تئاتر در ایران به شمار آورد که هم خود نهضت و هم شیوه های بروز آن تحت تاثیر غرب بوده است. به نظر می رسد که در جریان مشروطیت لااقل قشر تحصیلکرده به اهمیت تئاتر پی برده بودند و با تاسیس گروهها و انجمن ها کوشیدند که تئاتر را به جامعه ی بیدار شده ایرانی معرفی کنند و اگر در این جریان ادامه پیدا می کرد تئاتر امروز وضع دیگری پیدا کرده بود.
۵- تاسیس انجمنها و شرکتها یکی دیگر از عوامل پیشبرد تئاتر بوده اند. انجمن اخوت که در سال ۱۳۱۷قمری تاسیس شد و از اولین گروهایی بود که دست به فعالیتهایی نظیر کنسرت و نمایش زده است. پس از انجمن اخوت تاسیس شرکت فرهنگ را می توان نام برد.
از زمانی که ایرانیان با تئاتر امروزی آشنا شدن تا ان که تئاتر به طور کلی وارد ایران شد گروه ها و عوامل زیادی به این روند کمک کردندد از جمله : – سفرهای هیتهای سیاسی ایرانی و عربی،و نیز اعزام محصلین ایرانی به خارج-مدرسه دارالفنون مهمترین پایگاهی بود که باب ترجمه را در ایران به صورت آکادمیک گشود و نمایش نامه هایی را ترجمعه کرد و در خدمت ایرانیان قرار داد- سفرهای ناصر الدین شاه به غرب و روسیه- انقلاب مشروطیت وایجاد فضای روشن فکری در ایران
در سال ۱۳۲۹ قمری نخستین مکان مستقل نمایش در ایران به نام «تئاتر ملی» دایر شد. تا پیش از تاسیس «تئاتر ملی» انجمنها و مراکز مختلف تحت عناوین گوناگون از تئاتر برای پیشبرد هدفهای سیاسی و تبلیغاتی خود استفاده می کردند ،اما «تئاتر ملی» که ریاست آن را عبدالکریم خان محقق الدوله به عهده داشت امکانات و بودجه ی خود را از محل خیریه آموزش و پرورش تامین می کرد و مستقلاً در اختیار نمایش و اجرای تئاتر قرار داد. فعالیت های چند ساله «تئاتر ملی»موجب شد که تئاتر همچون هنری مستقل که حتی قادر است از نظر مالی خود را تامین کند از طرف مقامات رسمی و مردم شناخته شود و شوق و شوری در میان مردم نسبت به تئاتر بر انگیخته شود. حتی عده ای از دانش جویان که برای تحصیل به خارج رفته بودند در رشته تئاتر تحصیل کردند و با دستهای پر علمی و هنری به ایران بازگشتند و بنای تئاتر نوین ایران را طرح ریزی کردند.
۶- باید دانست که در جریان مشروطیت مردم ایران به حقوقی واقف شدند که پیش از آن از وجود آن آگاه نبودند. در کشور ما حزبهای مختلف ، هر چند به شیوه ی سنتی وجود داشت، اما تئاتر وجود نداشت، لذا به گمان عده ای از منور الفکرها ،تاسیس تئاتر ،گذشته از ارزشهایی که داشت، نمادی از ترقی و رشد فکری تلقی می شد.🎭🦋🦋
.......ادامه دارد
#ندای_اردکان
@neday_ardakan🔷
⭕️ دختر شش ساله جورج فلوید: پدرم دنیا را تغییر داد
🔹جیانا فلوید شش ساله دختر جرجفلوید نشسته بر دوش استیون جاکسون ستاره بسکتبال با شادمانی میگوید: «پدرم دنیا را تغییر داد.»
#ندای_اردکان
@neday_ardakan🔷
⭕️ خانه را گران نخرید تا ارزان شود
🔹وزیر راه: زمانی که قیمت یک کالا گران میشود مردم نباید خریداری کنند تا ارزان شود و این تنها راه مقابله با گرانی کالاست.
🔹بهترین راهکار برای ترکیدن حباب های قیمتی در بازار مسکن و کاهش قیمت خریداری نکردن مردم است.
🔹بازار مسکن هم همانند سایر کالاها از بازار ارز تاثیر میگیرد و این خود مردم هستند که باید مانع افزایش و ایجاد حباب قیمتی شوند.
🔹۶۶ هزار واحد نیمه تمام مسکن مهر در کشور باقی مانده که تا پایان شهریور و ابتدای مهر امسال به بهره برداری می رسد/ فارس
#ندای_اردکان
@neday_ardakan🔷
⭕️ #بمناسبت_گرامیداشت_هفته_محیط_زیست
صورت گرفت:
#اهدا_شاخه_گل به ریاست محترم
اداره محیط زیست شهرستان اردکان
اردکان پهناورترین شهرستان استان یزد می باشد که تنها پارک ملی استان یزد را در دل خویش جای داده وپناهنگاه حیات وحش دره انجیر که زیستگاه یوز ایرانی است ودارای گونه های نادر زیست محیطی جانوری و پوشش های گیاهی خاص منطقه است را داراست .
💢اما شهر اردکان که در قلب کویر واقع شده حال به همت دکتر تابش قطب فولاد که پرآبخواه وآلاینده ترین صنعت جهان است گردییده!؟
ولی بعنوان فعال رسانه و فعال کوچکی از محیط زیست شهرستان قدردان همت والای مدیر پر تلاش ریاست محیط زیست شهرستان اردکان جناب مهندس عزیزی بوده و هستم.
✅هفته محیط زیست بر یکایک فعالین این عرصه حساس وحیاتی مبارک
#خدا_قوت
✍:حبیب اکبری
📸:علی کبیری پور
#ندای_اردکان
@neday_ardakan🔷
🎥 مسابقه تحلیل فیلم کوتاه تالسا 🎥
🕑زمان: ۱۷ خردادماه تا ۲۰ خردادماه
🔹برای شرکت در مسابقه نام و نام خانوادگی خود را به آیدی زیر در پیام رسان های بله و ایتا ارسال نمایید.
@amoozesh_msqsajjadd
🎁زمان اهدا جوایز: ۲۲ خردادماه
#کارگروه_آموزش_شهید_عباس_حیدری
_________________
مسجد امام سجاد علیه السلام و
پایگاه حضرت ولیعصر(عج) اردکان
#ندای_اردکان
@neday_ardakan🔷
📆 ۱۳۹۹/۳/۱۷
▫️اعتراض شهردار اردکان به تقسیم ناعادلانه اعتبارات شهرستانی:
✅ سرانه اعتبارات شهرستانی بر اساس عدالت توزیع شود
✍🏻 شهردار اردکان در نشست شورای اداری شهرستان و در حضور «محمدرضا دشتی اردکانی» نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی و «احمد ترحمی» معاون سیاسی، امنیتی استاندار یزد خواستار تقسیم عادلانه خدمات و اعتبارات شهرستانی شد و افزود: سرانه اعتبارات شهرستانی بر اساس عدالت توزیع شود.
▫️«اباذر غفوری» اظهار داشت: توزیع ناعادلانه اعتبارات در این استان به یک مشکل تبدیل شده که انتظار میرود به این روند رسیدگی شود.
▫️وی به عدم تخصیص اعتبار به بازآفرینی شهری اردکان اشاره کرد و بیان داشت: اعتبار بازآفرینی شهری در استان یزد تنها بین سه و یا چهار شهرستان تقسیم شده و اعتبار بازآفرینی اردکان را به بهانه نداشتن طرح بافت فرسوده تخصیص ندادهاند و این در حالی صورت گرفته که سالهاست طرح بافت فرسوده شهری اردکان مصوب شده است.
▫️شهردار اردکان با بیان اینکه اردکان بیشترین آلودگیها را از حیث هوا، آبوخاک تجربه میکند به تبصره یک ماده ۳۸ عوارض آلایندگی اشاره کرد و خواستار تسریع در پرداخت عوارض آلایندگی به شهرداری شد.
▫️غفوری خواستار توجه مسئولان استان به بافت تاریخی و ارزشمند اردکان شد و خاطر نشان کرد: جای خالی اعتبارات قابلتوجه به بافت تاریخی اردکان قابل مشهود است و باید با افزایش توجه و اعتبار جان دوبارهای به منسجمترین بافت تاریخی کشور داده شود.
▫️شهردار اردکان در بخش پایانی از صحبتهای خود به بلاتکلیفی پروندههای اردکان در کمیسیون ماده ۵ اشاره کرد و خواستار تسریع در برگزاری جلسات کمیسیون ماده ۵ شهرستان اردکان شد.
📌 روابطعمومیشهرداریاردکان
#ندای_اردکان
@neday_ardakan🔷
⭕️ تجلیل از خواهران بسیجی و جهادگران عرصه سلامت حوزه مقاومت بسیج کوثر اردکان
🔻در طی مراسمی با حضور سرهنگ پاسدار سید اسد الله امامی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج اردکان و حجت الاسلام و المسلمین حسین حیدریان دبیر ستاد مردمی مبارزه با کرونا شهرستان اردکان از خواهران بسیجی حوزه مقاومت بسیج کوثر که در ایام شیوع ویروس منحوس کرونا فعالیت جهادی در عرصه سلامت داشتند تجلیل به عمل آمد.
🔹روابط عمومی سپاه اردکان🔹
#ندای_اردکان
@neday_ardakan🔷
⭕️ تقدیر شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان از فرزندان کادر بهداشت و درمان اردکان
فرزندان کادر بهداشت و درمان شهرستان اردکان طی یک مسابقه مجازی، از سوی شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان مورد تجلیل قرار گرفتند.
در این مسابقه که در قالب دردلهای کودکانه برگزار گردید، شرکت کنندگان با ارسال ویدئوهایی به زبان کودکانه ناگفته ها و نکته های آموزشی را اطلاع رسانی و در برخی از ویدئوهای ارسالی از تلاشها و دوری والدین خود از محیط خانه و حضور در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا تقدیر میکردند.
گفتنی است به تمامی شرکت کنندگان در این مسابقه مجازی به رسم یادبود کارت هدیه داده شد.
#ندای_اردکان
@neday_ardakan🔷
ندای اردکان
۰📚تاریخچه روزجهانی تئاتر - هفتم فروردین (27 مارس ) مصادف با روز جهانی تئاتر در سال 1962 میلادی برای
#تاریخچه_تئاتر_در_ایران
💠 قسمت_دوم
دقیقاً مشخص نیست سابقه تئاتر در ایران به چه موقع باز میگردد.
ولی تئاترهای اولیه ایرانی پیوند عمیقی با واقعه کربلا و سایر وقایع و زندگی پیامبران دارد که عموماً تعزیه نامیده میشود.
تئاتر جدید و مدرن اروپایی همچون بسیاری دیگر از مظاهر غربی در زمان ناصرالدین شاه به ایران آمد.
تا قبل از سفرهای سه گانه شاه به اروپا تئاتر غیرتعزیهای ایران تنها به یک سری نمایشهای سبک کوچه بازاری خلاصه میشد. روحوضی و تقلیدکاری نمونهای از آن بود.
اشخاصی چون شیخ شیپور، شیخ کرنا و یا کریم شیرهای تئاترهایی فیالبداهه اجرا میکردند و خاطر شاه منبسط میگردید. ولی سفر شاه به اروپا و دیدن عظمت و شکوه اپراها و سالنهای نمایشی آنجا دل شاه را برد.
وی که شیفته ظاهرسازی بود و قبل از آن تکیه دولت را برای اجرای تعزیه تأسیس کرده بود، برای اجرای تئاتر مدرن فرمان به تأسیس سالنی در تهران داد.
از سوی دیگر، به گفته "الول ساتن" نیز، اولین کسی که به نضج و پیدایش نهضت تئاتر ایران کمک کرد، ناصرالدین شاه قاجار بود که در سال 1290 هجری که وی سفری به فرنگستان کرد.
او تئاتر اروپایی را اندکی دیده بود و چون به ایران بازگشت، مسبب تحولی در اجرای تعزیههای درباری شد. در این دوره بود که تکیه دولت ساخته شد و بدعت دیگر، وجود تعزیهگردان بود که معادل ناظم نمایش یا رژیسور است. مقارن این احوال بود که نخستین رشته از نمایش های غیر مذهبی به زبان فارسی نوشته و بازی شد.
چندین نمایش کوچک که موضوع آنها، اوضاع اجتماعی ایران بود از قلم "میرزا ملکم خان" تراوش کرد و نیز ترجمههای مشهور وزیر خان لنکران - حکایت دزد خرس افکن - که اصل ترکی آنها را فتحعلی آخوند زاده نوشته بود.
.....ادامه دارد
🎭🎭🎭🎸🎬
#ندای_اردکان
@neday_ardakan🔷