160.pdf
134.9K
📂هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_شصت
✅ دوزخ و برخی عذاب های آن
✏️ مرگ در هر لحظه
🗓1399/06/31
🌷 @nedaye_tahzib
قابل توجه شرکت کنندگان محترم «مسابقه بزرگ تفسیر قرآن کریم»
جهت شرکت در مسابقه بصورت آنلاین در تاریخ
99/06/31 ساعت 9 تا 15 از طریق لینک ذیل اقدام گردد
tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دوشنبه_های_بصیرتی
تیزر؛ ارتباط تصویری مقام معظم رهبری با یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#دوشنبه_های_بصیرتی
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی #منشور_روحانیت
پیام امام خمینی قدّس سرّه به حوزه و روحانیت، شماره 11
موضوع: نگوییم اسلام جوابگوی جامعه است
#حصر_اقتصاد #رگه_های_وابستگی
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#دوشنبه_های_بصیرتی
موضوع: وجوه مشترك عاشورا و دفاع مقدس
رهبر معظم انقلاب، حضرت آيت الله خامنهاي نيز مي فرمايد:
شما ببينيد اين نصف روز حادثه(كربلا)، چه قدر در تاريخ ما بركت كرده و تا امروز هم زنده و الهام بخش است... . اين در انقلاب و جنگ و گذشتة تاريخ ما محسوس بوده است... . ما اگر نخواهيم هشت سال جنگ خودمان را با آن هشتـ نه ساعت عاشوراي امام حسين مقايسه كنيم يا آن را خيلي درخشانتر بدانيمـ كه واقعاً هم همين است، يعني من حادثهاي را در تاريخ نميشناسم كه با فداكاري آن نصف روز قابل مقايسه باشد؛ همه چيز كوچكتر از آن استـ ليكن بالاخره طرحي از آن يا نمي از آن يم است[حديث ولايت. مجموعه رهنمودهاي مقام معظم رهبري ج7 ص236ـ 237 .].
در يك نگاه كلّي، برخي از وجوه مشترك دو فرهنگ عاشورا و دفاع مقدّس عبارتنداز:
يك ـ هر دو براي دفاع از حريم ارزشها و حفظ اسلام و رضاي پروردگار روياروي دشمن مي ايستند؛
دو ـ رهبر هر دو حركت، فرزندان پيامبرند. همان صلابت، پايداري، ذلّت ناپذيري، شهادت پذيري و روح ايثار كه در وجود مبارك اباعبدالله (عليه السلام) هست، در وجود امام خميني(قدس سره) تجلّي يافته است. امام به پيروي از سرور و سالار شهيدان، از هيچ فداكاري در راه مكتب و آرمانهاي الهي دريغ ندارد؛
سه ـ ياران امام خميني (قدس سره)همچون شهيدان كربلا، كانون عرفان ومحبّت الهي و سرشار از شوق شهادت و فداكارياند؛
چهار ـ دشمن رويارو با دو جريان، در نهايت قساوت، پستي، دنياپرستي و خودخواهي است؛
پنج ـ همان مظاهر روز و شب عاشورا در جبهه هاي دفاع مقدّس ديده مي شود؛زمزمه هاي عاشقانه، نماز، عبادت، قرائت قرآن و آمادگي براي وصل و پيوند با محبوب؛
ششم ـ پايداري و شكيبايي زنان امّت امام خميني و نقش روشنگري و صبوري آنان، جلوهاي از صبوري و پيام رساني قافلة اسيران كربلا است؛
هفت ـ هر دو جريان رسواگر ستم شدند و نقاب از چهرة دروغ و تزوير ونفاق برافكندند؛
هشت ـ در هر دو جريان از شهيدان شيرخوار تا پيران سالخورده مي توان يافت؛
نه ـ صحنهها و موقعيتهايي همچون صحنههاي كربلا بارها در جبهههاي دفاع مقدّس اتفاق افتاد؛ مانند تشنگي، جدا شدن سرها، اسارت و ... . اين صحنه ها هماره ذهن ها را به صحنههاي كربلا پيوند مي زند؛
ده ـ جبهههاي هشت سال دفاع مقدّس جلوهگاه اخلاق، فضايل و ارزشهاي الهي و سازندهترين و پرشكوهترين درسها بود؛ درسهايي كه رزمندگان در مكتب عاشورا آموخته بودند. معمولاً، در جبههها همة ارزشهاي اخلاقي، با كربلا تطبيق داده مي شد؛
يازده ـ پايان هشت سال دفاع مقدّس، همچون پايان عاشورا، تمام شدن و توقّف راه نبود، بلكه پس از آن، ايماني كه محصول خلوص و فداكاري رزمندگان بود، هشياري، تحرّك و بيداريهاي بزرگي را رقم زد كه نه تنها تضمين سلامت جامعه، كه الهام بخش مبارزات در گوشه و كنار جهان شد. تأثير اين ايثار و خلوص را در رزمندگان لبنان نيز مي توان يافت.
دوازده ـ همچنان كه انقلاب عاشورا تضمين بقا و سلامت مكتب و اسلام نوپايي شد كه محصول 23 سال تلاش پيامبر (صلي الله عليه واله وسلم) و مجاهدت صحابة بزرگ بود، مجاهدتهاي هشت سال دفاع مقدّس نيز تضمين بقا و سلامت انقلاب اسلامي شد.
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دوشنبه_های_بصیرتی
موضوع: دفاع مقدس (خاطرات مقام معظم رهبری)
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#دوشنبه_های_بصیرتی
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی
شماره 17
موضوع: ویژگیهای کنونی حوزه / بحران منابع انسانی
در میان مردم عادی ـ خصوصاً در مجاورت مراکز حوزوی ـ گاهی تصور میشود «فراوانی طلاب علوم دینی به اندازة کافی پاسخگوی نیاز جامعه هست و امروزه استقبال از سایر رشتههای علمی یا حرفهها و صنایع، اهمیت بیشتری دارد.» این تصور، نزد اهلاطلاع، قضاوتی نابهنگام و تصوری بهشدت مخدوش است زیرا:
1.. همهساله بیش از یکمیلیون نفر از جوانان کشور، متقاضی ورود به دانشگاهها هستند و در رقابتی سنگین صدها هزار نفر جذب رشتههای دانشگاهی میشوند. این درحالی است که متقاضی علوم حوزوی در هرسال تنها چند هزار نفر و مجموع پذیرفتهشدگان فقط کسری از این گروه است. جذابیتهای متراکمی که تحصیل دانشگاهی را در نظر جوان خوش رنگ و نما میگرداند به ضمیمة مخالفت برخی از خانوادهها با تحصیل فرزندان خود در حوزه و منع شدید آنان، به توزیع نابرابر نیروی انسانی دامن میزند.
2.. تخصصهای دانشگاهی عمدتاً درصدد رفع نیازهای جسمی و مادی بشر، و تخصصهای حوزوی عمدتاً ناظر به ابعاد تربیتی و معنوی انسان است. بُعد ناپیدای وجود آدمی که فصل مقوّم ماهیت انسان و حقیقت وجودی اوست به همان نسبت که «اهمیت» افزونتری در مقابل جانب خاکی و مادی او دارد، دارای پیچیدگی بیشتری است. طبعاً «شناخت» آن هم بسیار دشوارتر و «مشکلات» آن فراوانتر و صعبالعلاجتر است. با این وصف (اهمیت بیشتر، شناخت دشوارتر و مشکلات فراوانتر) نیاز به کارشناسان و متخصصان ورزیدهای که در سایة آموزههای آسمانی به شناخت ابعاد روحی و معنوی انسان دست یازند و در حل و رفع این دسته از مشکلات بهکار آیند، نیازی اساسی است و نیروی انسانی شایسته و فراوانی میطلبد.
3.. بخش عمدهای از نیازهای جامعه ما که اینک توسط متخصصان دانشگاهی مرتفع میگردد، در شرایط اضطراری از سایر کشورها نیز قابل تأمین و تدارک است. در ایام دفاع مقدس، شمار قابلتوجهی از پزشکان و متخصصان دیگر مناطق دنیا در کشور ما به ارائة خدمات اشتغال داشتند. این درحالی است که نیاز ما به صاحبنظران دینی، جز از طریق حوزههای علمی شیعی قابل حل نیست. اکنون حوزه، باید پاسخگوی نیاز فراوان همة دنیا به علوم اهل بیت باشند. امروزه دست نیاز مجامع علمی معتبر دنیا به آخرین دستآوردهای حوزوی ما دراز است. کرسیهای خالی اسلامشناسی و شیعهشناسی دانشگاههای مهم جهان متقاضی حضور روحانیان شایسته و تواناست. مراکز فرهنگی مسلمانان در نقاط مختلف پنج قارة دنیا در تکاپو برای دعوت از اندیشمندان و مبلغان، در ارتباط دائم با حوزههای علمی ما هستند. و خلاصه پس از انقلاب اسلامی در ایران، همة انسانهای حقجو در سراسر جهان در عطش فهم پیام آخرین پیامبر، رو بهسوی ما دارند. ادعای بزرگ انقلاب اسلامی این بود که اسلام پاسخگوی تمام نیازهای فردی و اجتماعی انسان از گهواره تا گور میباشد و این نیازها را تا دامنة قیامت تأمین میکند. ارائة دستورالعمل جامع حیات بشر براساس وحی محتاج پژوهشهای عظیم و تلاش فراوان است که نیروی کارآمد حوزوی باید به آن بپردازد.
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
📚#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #هود و یوسف، صفحه235، آیات 118 تا 123 و آیات 1 تا 4
🗓1399/07/01
🌸 @nedaye_tahzib
161.pdf
133K
📂هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_شصت_و_یک
✅ دوزخ و برخی عذاب های آن
✏️ تجدید عذاب کافران
🗓1399/07/01
🌸 @nedaye_tahzib
سه شنبه 26.pdf
103.3K
📂انس با قرآن و عترت
📚هفته بیست و ششم (سه شنبه)
✅ بهشت
❌ اوصاف بهشتیان
🗓1399/07/01
#انس_با_قرآن_و_عترت
🌸 @nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ: #سبک_زندگی_اسلامی از منظر قرآن
🎤توسط استاد: #حجت_الاسلام_ملکی
✅ نکات کلیدی در مورد سوره مبارکه نصر (غفلت زدایی) بر اساس روایات
📑قسمت بیستم
🗓1399/07/01
#طرح_اقوم #ندای_تهذیب
🌸 @ostad_maleki
🌸 @nedaye_tahzib
🗂مجموعه پوسترهای نمایشگاهی #علما_و_دوری_از_گناه
📝موضوع: گناه نکنید
#آیت_الله_بهجت
شماره9
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
#سه_شنبه_های_تربیتی
⚛️ سلسله مباحث تربیت دینی فرزند
شماره 3
موضوع: ضرورت تربیت دینی کودک در اسلام / قسمت اول
امروزه، کودکان ما در سپهر بیکران اطلاعات و ارتباطات، و در معرض پیامهای بیشمار دینی قرار دارند که این مسئله، هشیاری درباره این مخاطبان کم سن و سال را وظیفهای انکارناپذیر میسازد.
یکی از مباحثی که دستاندرکاران حوزه تعلیم و تربیت دینی باید به طور گسترده با آن آشنایی پیدا کنند، نحوه استنباط کودکان در سنین مختلف، از موضوعات و مفاهیم دینی است. به یقین، شالوده تفکر دینی آنان را میتوان در همین مفاهیم و برداشتهای گوناگون جست وجو کرد. اگر درصدد هستیم تا پیام رسانی مذهبی، متناسب با ویژگیهای دانشآموز را برنامهریزی کنیم، ناچاریم در دنیای کودکانه آنان گام نهاده، از دید آنها به معارف دینی بنگریم.
دلیل عمده عدم موفقیت درباره تربیت دینی کودکان، نقص در برنامههاست نه در کودکان. عدم آگاهی از برداشتهای کودکانه، تعلیم و تربیت ما را دچار نواقص و کمبودهای گوناگونی خواهد کرد؛ از جمله این که سبب خواهد شد معارف دینی در سطوحی ارائه شود که با فهم کودکان متناسب نباشد و گاه این، مایه خستگی و دلزدگی آنان از معارف دینی و حتی اصل اسلام میشود. افزون بر این که تفکر خام و محدود، آنان را نه تنها از تصورات و برداشتهای غیرواقعی نجات نمیبخشد، بلکه این تصورات دور از واقعیت را تقویت خواهد کرد؛ زیرا کودک، ناچار است برای درک مفاهیمی فراتر از استعداد خویش، به همان تفکرات کودکانه و خام روی آورده، از این طریق خود را قانع سازد. ازاین روی، ضروری است دست اندرکاران تعلیم و تربیت دینی با پژوهشهای انجام شده درباره برداشت کودکان و نوجوانان از مفاهیم دینی آشنایی پیدا کنند و یافتههای آنها را مد نظر داشته باشند.
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
#هفته_دفاع_مقدس
خلاصه بیانات رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با شرکتکنندگان در آئین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس
تاریخ: 1399/06/31
دفاع مقدس یکی از عقلانیترین حوادث ملت ایران بود. بعضیها مجموعهی دفاع مقدس را متهم میکنند به بیتدبیری؛ مطلقاً اینطوری نیست/ حتی قبول قطعنامه در آن شرایط که امام از آن تعبیر کردند به نوشیدن جام زهر، این هم مدبرانه بود؛ اگر مدبرانه و عاقلانه نبود، امام انجام نمیداد. ما از نزدیک شاهد بودیم و میدیدم که چه دارد میگذرد. کار، بسیار عاقلانه بود.
-------------------------
کار بزرگ امام این بود که از اول، دشمن اصلی را شناخت و تشخیص داد که صدام یک ابزار است. امام میفرمود آمریکا از شوروی بدتر، شوروی از آمریکا بدتر و انگلیس از هر دو بدتر است. یعنی شناخته بود که اینها عاملان اصلی و پشتصحنهی جنگ هستند/ ثانیاً یک تشخیص حیاتی امام داد و آن این بود که این مسئلهی مهم را ملت ایران میتواند حل کند.
------------------------
دفاع مقدس سرمایههای انسانی ما را ارتقا داد. خوشبختانه از عناصر حاضر در دفاع مقدس، افراد بیشماری بعدها، امروز، دیروز مشغول خدمتگزاری بودند و هستند که یک نمونهاش شهید عزیز ما شهید سلیمانی بود که در عرصهی دیپلماسی و بینالمللی و در منطقه یک فعالیت شگفتآوری داشت. واقعاً هنوز ملت عزیز ایران از گسترهی کار شهید سلیمانی مطلع نیستند/ پایهگذاری امثال قاسم سلیمانیها در دوران دفاع مقدس گذاشته شد.
------------------------
کرونا را دستکم نگیرید. اینکه روزی ۱۵۰ هموطن از دست بروند، این چیز کوچکی است؟/ مسئولین که خودشان را دارند فدا میکنند؛ ما مردم بایستی به وظایفمان عمل کنیم/ بعضیها عاشق امام حسین و اربعینند، اما رفتن برای راهپیمایی فقط متوقف به صلاحدید مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا است. اینکه ما بلند شویم برویم دم مرز مثلاً اظهار ارادت به حضرت بکنیم، نه؛ از توی خانه اظهار ارادت بکنیم. مردم زیارت اربعین را با حال و با توجه بخوانند.
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
Panahian-Clip-FarzandaneMomen (1).mp3
2.36M
#سه_شنبه_های_تربیتی چگونه فرزندانی با ایمان تربیت کنیم؟/ چهار روش و تکنیک برای افزایش ایمان کودکان #ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی
شماره 18
موضوع: ویژگیهای کنونی حوزه / بحران منابع انسانی / قسمت دوم
4.. فرهنگ و تربیت جامعه به متولّی نیاز دارد. در محیط کوچک خانواده، خدای متعال یک عنصر فرهنگی و تربیتی که «مادر» نام دارد را در کنار یک عنصر اقتصادی که «پدر» نام گرفته، قرار داده و پدر را مأمور کرده که نگرانی اقتصادی خانواده را برطرف سازد تا مادر فارغالبال و بدون دغدغة معیشت در یک محیط آرام، به وظیفه تربیت بپردازد. در محیط بزرگ جامعه، آیا به یک نهاد فرهنگی و تربیتی نیاز نیست؟
5.. برای ساختن یک ساختمان معمولی، به دهها نیروی کاری متخصص نیاز داریم؛ مهندس، معمار، کارگر، لولهکش، آهنگر، برقکش، نقاش، کابینت ساز و.. . یقینا برای ساختن یک جامعة اسلامی و بنای یک تمدن تاریخی بزرگ بر اساس اسلام، به دهها هزار نیروی دینباورِ زمان آگاهِ وارسته احتیاج داریم. و این نیروها در محیط حوزة علمیه پرورش مییابند.
6.. فقدان چهرههای ممتاز و استوانههای علمی و معنوی حوزه در مبارزات قبل از انقلاب و حوادث پس از پیروزی و نیز عزم راسخ دشمنان بر از بین بردن شخص یا شخصیت بزرگان دین در شرایطی که اندیشه دینی در میان نسل جوان دستخوش طوفان شدید فتنهها و امواج متلاطم شبهات گشته این نیاز را افزونتر نموده است.
7.. درگیری با انبوهی از شبهات تاریخی که از فضای فکری غرب یکباره به زبان بومی ما ترجمه و به جامعة ما سرازیر شد بخش قابل ملاحظهای از نیروهای نخبه حوزه را مشغول به فعالیتهای حاشیهای نموده و از رسالت اصلی خود منحرف گرداندهاست. گرچه همین مبارزه، برکات فراوانی در پی داشته است.
8.. تحقیقات جدیدی که پس از انقلاب در دستورکار حوزه قرارگرفته و موج موضوعات نوینی که بررسی آنها از منابع دینی تازه آغاز گشته یا پساز این باید آغاز گردد، تولید و تدوین دانشهای جدید دینی که غالباً ناظر به ابعاد اجتماعی اسلام میباشد، و نیزمسئولیتهای سترگ اجرایی که قانون اساسی جمهوری اسلامی بر دوش حوزویان نهاده است از عواملی است که نیاز به نیروی انسانی را در این شاخه از فعالیتها روشنتر مینماید.
9.. آشنایی با دین الهی بهعنوان پدیدهای بسیار عظیم، دارای معارفی عمیق و روابطی بسیار پیچیده، فرایندی دراز مدت است. بههمین جهت مراحل پرورش نیروی کارآمد حوزوی در مقایسه با سایر مراکز علمی بیشتر و نیازمند زمانی درازتر است. تحصیل حوزوی 15 تا 20 سال استقامت و تلاش نیاز دارد. این واقعیت پیامدهای ناگواری بر جای میگذارد که شایسته بررسی و تأمل است:
اضطراب و نگرانی ابتدایی و تزلزل همت متقاضیان ورود به حوزه بر اثر دوردست جلوهکردن هدف.
خستگی و دلزدگی طلاب در اواسط مسیر و در نتیجه جدا شدن از خانوادة حوزه.
غفلت از هدف اصلی، ورود در حواشی و فرعیات و پرداختن به اموری که مستقیماً رسالت حوزه محسوب نمیشود.
طلبه بهمراتب بیش از دانشجو به استقامت، نیاز دارد. یکی از دلایل آن این است که دانشجو پس از یک دورة تحصیلی 4 یا 7 ساله خود را در پایان راه تلقی میکند. اما طلبه پس از سالها تحصیل خود را همچنان در آغاز راه مینگرد.
10.. علاوه بر همه این عوامل نرخ ریزش همین تعداد اندک از طلاب که در چنین فضای سنگینی افتخار طلبگی یافتهاند بسیار بالاست. پارهای بهجهت دلزدگی و بیانگیزگی و پارهای بهجهت دشوار بودن مواد درسی، گروهی بر اثر فشار اجتماعی و گروهی دیگر بر اثر مشکلات اقتصادی ـ خصوصاً پس از تشکیل خانواده ـ و گروهی به دنبال جذابیت مراکز دیگر یا فقدان برنامه متناسب با نیاز در حوزه یا.. .
با این وصف، هر یک از طلاب علوم دینی در بحران شدید نیروی انسانی، گوهر گرانبهای کمیابی محسوب میشود و در موقعیت استثنایی و ممتازی قرار گرفته است که با تلاش مضاعف باید جای خالی دیگران را پر کند و به رفع کاستیها همت گمارد. دشواری شرایط فرهنگی به ضمیمة ندرت نیروهای توانمند، مسئولیت بیشتری برای او آفریده است.
بدین ترتیب روشن است که نظام روحانیت و حوزههای علمیه، وظایف بسیار متنوعی بر دوش دارند که هرگونه استعداد و توانایی را میتوانند به خدمت بگیرند. با شرایطی که توصیف شد، هیچکس نمیتواند بگوید من استعداد طلبگی را ندارم. همة انواع روحیات و استعدادها میتوانند به کار خدمت دین بیایند و در نظام روحانیت مورد استفاده قرار گیرند. گرچه مسئولان حوزه نیز موظفاند که امکانات محدود موجود را خرج بهترینها کنند، و در مراحل گزینش و پذیرش دقت نظرهای فراوانی به کار گیرند.
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com