کمک متواضعانه
تواضع در مقابل فقرا یکی از چیزهایی است که قرآن به صورت صریح به آن دستور داده و میفرماید:
وَأَمَّا السَّائِلَ فَلَا تَنْهَرْ؛[ ضحی،آیه 10]
چون سائلی به تو روی آورد او را با تندی مران.
در سیره کمک مؤمنانه امام حسن مجتبی (علیه السلام) تواضع در مقابل فقیر بهوفور به چشم میخورد تا آنجا که بعضی از اشراف و بزرگان شهر ایشان را به خاطر شدت تواضع و همنشینی با فقرا و ژندهپوشان مورد شماتت و سرزنش قرار میدادند؛ آوردهاند که روزی آن حضرت از کنار کوچهباغی در حال عبور بود که عدهای از فقرا را مشاهده میکنند که در حال خوردن تکههایی از نان خشک هستند آنان رو به حضرت کرده و عرضه داشتند ای پسر رسول خدا آیا هم سفره فقیران میشوی؟! آن حضرت از اسب پیاده شدند و در کنار آنها در روی زمین نشستند و با آنها هم سفره شدند و از همان نان خشک همگی خوردند و سیر شدند سپس حضرت از آنها خواست تا برای بازدید به منزل ایشان مشرف شوند و سفرهای از غذای مطبوع برای آنها انداخت و پس از غذا از اموالی که داشتند به آنها بخشیدند این صفت تواضع در مقابل فقرا که میراث رسول خدا و امیرمؤمنان بود در کریم اهلبیت (علیهم السلام) در حد کامل ظهور پیدا کرد.
منبع: ابن شهر آشوب، المناقب، ج۴، ص۲۳
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
#جمعه_های_مهدوی
جمعه و انتظار
روز جمعه براي منتظر ، معناي ديگري دارد. روز شدّت يافتن انتظار است. در زيارت امام زمان در روز جمعه مي گوييم: هذا يومُ الجمعة وَ هو يومُكَ المتوقَّعُ فيه ظُهورُكَ و الفَرَجُ فيه لِلمؤمنينَ عَلى يَدَيكَ... ؛[ مفاتيح الجنان، زيارت صاحب الزمان در روز جمعه] امروز روز جمعه است و اين روز، روز توست كه انتظار مي رود ظهور تو در اين روز باشد و گشايش براي مؤمنان به دستان تو و هلاكت كافران به شمشير تو باشد. مولاي من! من امروز مهمان تو و پناه جوينده به تو هستم، تو نيز كه از بزرگ زادگاني، مأمور به مهمان داري و اكرام هستي. پس مرا مهمان كن و پناه ده.
شيعه بايد هر جمعه انتظار ظهور حضرتش را داشته باشد و از نظر روحي و اخلاقي آماده رسيدن به خدمتش و امتثال اوامرش باشد. جمعه شيعه منتظر بايدبا روزهاي ديگرش فرق كند، هم شوق ديدار داشته باشد، هم ناله و ندبه فراق. هم انتظار داشته باشد، هم براي ظهور و فرج، دعا كند.
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
🏴 فرا رسیدن هفتم صفر، شهادت مظلومانه امام حسن مجتبی(ع) تسلیت باد
▪️چشمهای نجیب، یعنی تو
▪️غرق در عطر سیب، یعنی تو
▪️السلام ای کریم آلُ الله
▪️به غمِ دل طبیب، یعنی تو
▪️ای فدای مزار ویرانت
▪️در مدینه غریب، یعنی تو
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
165.pdf
120.6K
📂هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_شصت_پنج
✅ خودشناسی (انسان شناسی)
✏️ عبادت و بندگی؛ هدف خلقت انسان
🗓1399/07/05
🌹 @nedaye_tahzib
شنبه 27.pdf
95.9K
📂انس با قرآن و عترت
📚هفته بیست و هفتم (شنبه)
✅ خشم و پرخاشگری 2
❌ سبکهای مقابله با خشم
🗓1399/07/05
#انس_با_قرآن_و_عترت
🌹 @nedaye_tahzib
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸قرآن در سیره علما، شماره 9
موضوع: تماشای قرآن
#قرآن_در_سیره_علما
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
D1737367T10798471(Web).mp3
2.42M
#شنبه_های_قرآنی
موضوع: پاسخگویی به شبهات کرونایی از قرآن / قسمت دوم: نگاه خود را درست کنیم
سخنران: حجت الاسلام محسن قرائنی
در قرآن دو نوع زلزله ذکر می شود. یکی زلزله زمین است یکی هم مردم به هم می ریزند(عقایدشان به هم می ریزد)
ما باید در حوادث و سختی ها نگاه خود را درست کنیم. تا سختی نباشد رشد نمی کنیم. ما باید به مسیرمان باور داشته باشیم. در امتحان هم تلخی هست و هم شیرینی. توقع ما اگر عوض شود هم از خدا راضی شده، تسلیم شده و به آرامش می رسیم.
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
#شنبه_های_قرآنی
موضوع: قرآن مجسم
در قرآن کریم گاه پیامبر مکرم اسلام به صفاتی متصف شده است. با ژرفنگری در اینگونه آیات، این اوصاف را به دو دسته میتوان تقسیم کرد: صفاتی که مختص خود پیامبر اسلام است؛ مانند صفت «خاتم الانبیاء» که در آیه مبارکه 40 سوره احزاب آمده است:
»مَا کَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِنْ رِجَالِکُمْ وَلَکِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِیینَ«.
اما دسته دیگر از صفات، مشترک میان آن حضرت و قرآن کریم است؛ چنانکه گویی او کتاب و قرآن مجسم است. ما در اینجا هفت صفت مشترک را برشمردهایم که بدین قرار است:
1.. کرامت: هم قرآن با وصف «کریم» آمده و هم پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله:
قرآن: إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ واقعه/77.
پیامبر اعظم صلی الله علی وآله: إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ کَرِیمٍ تکویر/19.
2.. مبشر بودن: بشارت به رحمتهای الهی و نعمتهای با عظمت پروردگار:
قرآن: إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یهْدِی .... وَیبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ .... اسراء/9.
پیامبر اعظم صلی الله علی وآله: وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا کَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِیراً وَنَذِیراً ... سبأ/28.
3.. نذیر بودن: ترساندن انسانها از عاقبت شوم اعمال ناصحیح و گناهان آنان از وظایفی است که خداوند متعال برای این دو کتاب صامت و ناطق خویش بر میشمارد:
قرآن: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَنْزَلَ عَلَی عَبْدِهِ الْکِتَابَ .... لِینْذِرَ بَأْساً شَدِیداً مِنْ لَدُنْهُ... کهف/1و2.
پیامبر اعظم صلی الله علی وآله: لِأُنْذِرَکُمْ بِهِ وَمَنْ بَلَغَ انعام/19.
4.. از طرف خداوند آمدن: هر دو از طرف خداوند آمدهاند:
قرآن: قَدْ جَاءَکُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَکِتَابٌ مُبِینٌ مائده/15.
پیامبر اعظم صلی الله علی وآله: یا ایهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَکُمُ الرَّسُولُ بِالْحَقِّ مِنْ رَبِّکُمْ... نساء/170.
5.. هدایتگری: یکی از صفاتی که خداوند در سراسر قرآن خود را با آن ستوده، هدایت بندگان است (همانند بقره/213، حج/16، نور/46، احزاب/4، زمر/23) که در برخی آیت قرآن کریم می بینیم این دو حقیقت با عظمت، وسیله ای برای هدایت و تجلی هادی بودن خداوند متعال معرفی شدهاند:
قرآن: إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یهْدِی لِلَّتِی هِی أَقْوَمُ ... اسراء/9.
پیامبر اعظم صلی الله علی وآله: وَإِنَّکَ لَتَهْدِی إِلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ شوری/52.
6.. نور بودن: هر دو حقیقت متصف به نور بودن شدهاند:
قرآن: فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالنُّورِ الَّذِی أَنْزَلْنَا تغابن/8.
پیامبر اعظم صلی الله علی وآله: یا ایهَا النَّبِی إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ ... وَسِرَاجاً مُنِیراً احزاب/45 و 46.
7.. سخن الهی: هر دو سخنی جز وحی الهی ندارند:
قرآن: وَإِذَا تُتْلَی عَلَیهِمْ آیاتنَا بَینَاتٍ قَالَ الَّذِینَ لا یرْجُونَ لِقَاءَنَا ائْتِ بِقُرْآنٍ غَیرِ هَذَا أَوْ بَدِّلْهُ قُلْ مَا یکُونُ لِی أَنْ أُبَدِّلَهُ مِنْ تِلْقَاءِ نَفْسِی إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا یوحَی إِلَی یونس/15.
پیامبر اعظم صلی الله علی وآله: وَمَا ینْطِقُ عَنِ الْهَوَی إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْی یوحَی نجم/3و4.
پی نوشت:
1.. ترجمه تفسیر المیزان، ج5، ص570.
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com