eitaa logo
ندای تهذیب
7.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
928 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 اداره اخلاق | تلبس @khedmat14 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع: قرآن مجسم در قرآن کریم گاه پیامبر مکرم اسلام به صفاتی متصف شده است. با ژرفنگری در اینگونه آیات، این اوصاف را به دو دسته میتوان تقسیم کرد: صفاتی که مختص خود پیامبر اسلام است؛ مانند صفت «خاتم الانبیاء» که در آیه مبارکه 40 سوره احزاب آمده است: »مَا کَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِنْ رِجَالِکُمْ وَلَکِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِیینَ«. اما دسته دیگر از صفات، مشترک میان آن حضرت و قرآن کریم است؛ چنانکه گویی او کتاب و قرآن مجسم است. ما در اینجا هفت صفت مشترک را برشمردهایم که بدین قرار است: 1.. کرامت: هم قرآن با وصف «کریم» آمده و هم پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله: قرآن: إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ واقعه/77. پیامبر اعظم صلی الله علی وآله: إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ کَرِیمٍ تکویر/19. 2.. مبشر بودن: بشارت به رحمتهای الهی و نعمتهای با عظمت پروردگار: قرآن: إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یهْدِی .... وَیبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ .... اسراء/9. پیامبر اعظم صلی الله علی وآله: وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا کَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِیراً وَنَذِیراً ... سبأ/28. 3.. نذیر بودن: ترساندن انسانها از عاقبت شوم اعمال ناصحیح و گناهان آنان از وظایفی است که خداوند متعال برای این دو کتاب صامت و ناطق خویش بر میشمارد: قرآن: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَنْزَلَ عَلَی عَبْدِهِ الْکِتَابَ .... لِینْذِرَ بَأْساً شَدِیداً مِنْ لَدُنْهُ... کهف/1و2. پیامبر اعظم صلی الله علی وآله: لِأُنْذِرَکُمْ بِهِ وَمَنْ بَلَغَ انعام/19. 4.. از طرف خداوند آمدن: هر دو از طرف خداوند آمدهاند: قرآن: قَدْ جَاءَکُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَکِتَابٌ مُبِینٌ مائده/15. پیامبر اعظم صلی الله علی وآله: یا ایهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَکُمُ الرَّسُولُ بِالْحَقِّ مِنْ رَبِّکُمْ... نساء/170. 5.. هدایتگری: یکی از صفاتی که خداوند در سراسر قرآن خود را با آن ستوده، هدایت بندگان است (همانند بقره/213، حج/16، نور/46، احزاب/4، زمر/23) که در برخی آیت قرآن کریم می بینیم این دو حقیقت با عظمت، وسیله ای برای هدایت و تجلی هادی بودن خداوند متعال معرفی شدهاند: قرآن: إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یهْدِی لِلَّتِی هِی أَقْوَمُ ... اسراء/9. پیامبر اعظم صلی الله علی وآله: وَإِنَّکَ لَتَهْدِی إِلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ شوری/52. 6.. نور بودن: هر دو حقیقت متصف به نور بودن شدهاند: قرآن: فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالنُّورِ الَّذِی أَنْزَلْنَا تغابن/8. پیامبر اعظم صلی الله علی وآله: یا ایهَا النَّبِی إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ ... وَسِرَاجاً مُنِیراً احزاب/45 و 46. 7.. سخن الهی: هر دو سخنی جز وحی الهی ندارند: قرآن: وَإِذَا تُتْلَی عَلَیهِمْ آیاتنَا بَینَاتٍ قَالَ الَّذِینَ لا یرْجُونَ لِقَاءَنَا ائْتِ بِقُرْآنٍ غَیرِ هَذَا أَوْ بَدِّلْهُ قُلْ مَا یکُونُ لِی أَنْ أُبَدِّلَهُ مِنْ تِلْقَاءِ نَفْسِی إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا یوحَی إِلَی یونس/15. پیامبر اعظم صلی الله علی وآله: وَمَا ینْطِقُ عَنِ الْهَوَی إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْی یوحَی نجم/3و4. پی نوشت: 1.. ترجمه تفسیر المیزان، ج5، ص570. 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیر آیه 8 سوره بلد با موضوع قضاوت خداوند چشم را با ظرافت تمام آفریده است، اما چشمی که با این ظرافت کار می‌کند گاهی خطا می‌کند؛ سراب می‌بیند و یا استخر عمیق را کم‌عمق می‌بیند. انسان با شنیدن یک حرف و یا دیدن ظاهر فردی نباید به قضاوت بپردازد چون خطا ممکن است. جواد فروغی، قاری بین‌المللی کشور با تدبر در آیه ۸ سوره مبارکه بلد، موضوع قضاوت و علنی کردن آن را در ویدیویی تماشایی به تصویر کشیده است که مشاهده می‌کنیم. 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی شماره 21 موضوع: بایسته‏های طلبگی / قسمت دوم / کارآمدی و توانمندی کودک انسان در مراحل نخست زندگی، برای ماندن و به‌زیستن، به خدمات دیگران سخت وابسته است؛ در خوردن، خوابیدن و آسودن نیز نیازمند «کار» دیگران است و از خود هیچ هنری ندارد.. . اندکی بعد همین کودک، بخشی از کارهای خود را با «همکاری» دیگران انجام می‏دهد. هر چه از مراحل رشد او می‏گذرد، در تأمین نیازهای خود مستقل‏تر می‏شود و نیاز او به «کار» یا «همکاری» دیگران کاهش می‏یابد، گرچه هیچ‏گاه به صورت کامل از جامعه بی‏نیاز نمی‏شود. در سنین جوانی، شایسته است، آدمی تأمین بخشی از نیازهای دیگران را به عهده گیرد و همان‏گونه که خود تاکنون از حاصل کار و دست‌رنج دیگران بهره گرفته بود، از این پس به دیگران بهره برساند؛ اینک وظیفه دارد در قبال خدمات فراوانی که از دیگران دریافت کرده ـ به رسم قدرشناسی ـ از خود واکنشی نشان دهد و خدمتی برساند[هل جزاء الاحسان الا الاحسان؟]. این مرحله آغاز ورود انسان به جریان اجتماع و قرار گرفتن در یک صنف اجتماعی است. قرار گرفتن در یک صنف به معنای انتخاب یک مسئولیت و اعلام آمادگی برای انجام خدمات مشخص است. معلم، راننده، کاسب، کشاورز، آهنگر، کارمند و کارگر هر یک با انتخاب شغل خویش، در یک گروه اجتماعی قرار گرفته، خدمات ویژه‏ای را ارائه می‏دهند، البته در مقابل نیز خدمات دیگری دریافت می‏دارند... . این حکایتِ «چهرة اجتماعی» حیات ما انسان‌ها است. زندگی ما آدمیان چهرة دیگری نیز دارد؛ «چهرة حیات فردی» انسان، به اقتضای انسانیت خود ـ به عنوان یک فرد و فارغ از عضویت در اجتماع بشری ـ موظف است برای دست‌یابی به هدفی بلند، مسیری را طی کند؛ مرد و زن، پیر و جوان، شهری و روستایی، کاسب و کارمند و کارگر و معلم در اصلِ این وظیفه تفاوتی ندارند؛ زیرا همه در انسانیت مشترک‏اند. کسب معرفت، تهذیب نفس، تقوا و تعالی معنوی، ارزش‏های وجودی انسان در زندگی فردی او است. انسان حتی اگر دور از آبادی به سر برد و در جزیرة تنهایی، زیست کند، به حکم انسانیت خویش، موظف به خودسازی و تحصیل عبودیت، قرب، و کمالات اخلاقی است. همچنین موظف به «حضور اجتماعی» است. آدمی به مقتضای سرشت اجتماعی خویش، به عنوان یک فرد، وظیفه دارد در اجتماع زندگی کند. کمال مطلوب انسان نیز در گرو همین زندگی اجتماعی رقم خورده و با حضور در میدان اجتماع قابل دست‌یابی است. همین انسان، آنگاه که با جامعه مرتبط می‏شود و به عنوان عضوی از پیکرة اجتماع در می‏آید، تعریف تازه‏ای می‏یابد و وظایف جدیدی بر دوش می‏گیرد. اینک انسان نه به حکم انسانیت، بلکه به مقتضای حضور اجتماعی‏اش، وظایفی دارد. مثلا موظف است که حقوق دیگران را رعایت کند، به نیازهای هم‌نوعان خویش توجه داشته باشد و در صدد ارائة خدماتی به آنها باشد. در بعد حیات اجتماعی، ارزش انسان بر اساس خدماتی که ارائه می‏دهد، تعیین می‏شود هر چه این خدمات ارزنده‏تر و گسترده‏تر باشد، تأثیر وجود شخص در جامعه بالاتر و در بعد اجتماعی موفق‏تر است. بر این اساس، لازم است: 1.. هر فرد در فرایند انتخاب خود، دقت کافی کند تا مؤثرترین خدمات اجتماعی را شناسایی کند و متناسب با توان و استعداد خود در صنفی قرار گیرد که بهرة بیشتری برساند. 2.. پس از انتخاب نیز توان خود را برای ارتقای سطح خدماتی که ارائه خواهد داد، بالاتر برد. از نگاه دین، هر چه توانمندی، کارآیی، لیاقت و قدرت انسان بیشتر و به قول معروف «با عُرضه‏تر» باشد، و بتواند خدمت بیشتری ارائه کند شایسته‏تر است. بدین ترتیب، دو مطلوبیت و دو ارزش برای انسان مطرح است: ارزش «ایمان، اخلاق و تقوا» و ارزش «کارآمدی و کفایت». إنّ خَیرَ مَنِ استَأجَرتَ القَوی الأمین[قصص 28: 26] ایمان و تقوا ارزش بُعد فردی وجود انسان است و کارآمدی و کفایت، ارزش بُعد اجتماعی او و بدین ترتیب الگوی انسان ترازِ دین «مؤمن خدوم» خواهد بود زیرا مؤمن خدوم با صفت ایمان، خود را به افق کمال نزدیک می‌گرداند و با صفت خدمت جامعه را به سوی کمال حرکت می‌دهد.[ توصیه به قضاء حوائج مؤمنین در معنای گستردة خود، توجه به همین خدمت اجتماعی است. رسول اکرم فرمودند: مَن اَصبَحَ لایَهتَمَّ بِأمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم (وسائل الشیعه ج 16، ص336) کسی که به امور جامعه اسلامی اهتمام نداشته باشد، مسلمان نیست. امام علی‌ نیز فرموده‌اند: اَفضَلُ النّاسِ اَنفَعُهُم لِلنّاسِ (غرر الحکم: 10300) برترین مردم کسی است که فایدة بیشتری برای دیگران داشته باشد. و این اشاره به برتری انسان در حیات اجتماعی است.] 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه240، آیات 38 تا 43 🗓1399/07/06 💐 @nedaye_tahzib
240.mp3
618.2K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه240 🗓1399/07/06 💐@nedaye_tahzib
166.pdf
124.8K
📂هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ ایمان و خدا باوری ✏️ معنای ایمان 🗓1399/07/06 💐 @nedaye_tahzib
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 🔸موضوع: یاران امام صادق علیه السلام روایات اخلاقی، شماره16 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.com
/ آیة الله العظمی مرعشی نجفی / قسمت اول شماره 5 (متولد 1315-متوفی 1411 ه.ق) مرجع عالیقدر و فقیه اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام)،آیة الله العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی،یکی از بزرگان فقه و فقاهت و یکی ازمجتهدین نام آور عصر حاضر به شمار می آید. ولادت ایشان در روز بیستم صفر 1315 ه.ق در نجف اشرف در یک خانواده علم و فضیلت رخ داد و در محیط تربیتی آن خانواده رشد و نما یافت و بالندگی گرفت و به عنوان یکی از مشعلداران فقاهت و زعامت اسلامی درآمد.آن بزرگوار یکی ازاستوانه های فقهی جهان اسلام و یکی از دانشمندان عاشق کتاب و مطالعه بود و در اکثرعلوم و معارف اسلامی متبحر و صاحب نظر بود.تدریس بیش از هشتاد سال در حوزه علمیه نجف،تهران و قم،و تربیت هزاران شاگرد خداجوی که خود هر یک از زمره بزرگان اسلام بوده و می باشند،او را به عنوان یک شاخص فقاهت،در آفاق و اکناف جهان،مشار الیه بالبنان نموده بود. بنیاد چندین مدرسه علمی و دینی و تاسیس چندین مسجد و حسینیه و کتابخانه و مراکز فرهنگی و رفاهی و درمانی در قم و دیگر شهرستانها،در داخل و خارج کشور،احیاء و اشاعه آثار دانشمندان متقدم اسلامی و همچنین تالیف،تصنیف و مقدمه نگاری به بیش از یکصد اثر در معارف مختلف اسلامی،به ویژه فقه،اصول،کلام،تفسیر،رجال،درایه،انساب،ادبیات و تاریخ خود گواهی صادق از تلاشهای ربانی این فقیه وارسته می باشد. دریافت بیش از دویست اجازه روایتی از علمای بزرگ شیعه و اهل سنت وزیدیه،خود گواه صادق بر جامعیت آن بزرگ مرد الهی در رشته های مختلف علوم اسلامی است که در یکی دو سده اخیر،چنین علاقه و جامعیت در کسی سراغ نیست. علاقه خارج از وصف آن مرحوم به مطالعه و جمع آوری آثار گذشتگان به مقصد حفظو نگهداری از ضایع شدن و حراست از تاراج و یغماگری،یکی از اختصاصات آن بزرگ مرجع اسلامی بود.او از روزگارانی که در نجف اشرف به تحصیل و تدریس وتدرس اشتغال داشته است،پیوسته در گردآوری کتابهای نفیس و خطی از هر فرصتی استفاده می نمود.هر چند در مقابل انجام صوم و صلاة استیجاری و انجام کارهای شاق و پرزحمت،مانند کار در کارگاه برنج کوبی در شبها و اکتفاء به یک وعده غذا در 24ساعت به دست آمده باشد.او برخی از کتابها را به این طریق به دست آورده و در اواخرعمر،وقف امت اسلامی خداجوی و حوزه علمیه قم نمود که هم اکنون مورد استفاده میلیونها انسان شیفته علم و معرفت،در ایران و اکناف جهان می باشد. در نتیجه آن تلاشهای مستمر،اکنون شاهد حضور کتابخانه بس نفیس و عظیمی در قلب حوزه علمیه قم هستیم که می توان گفت نبض علمی و فکری حوزه علمیه قم والهام بخش مطالعات و تغذیه های فکری و علمی علماء و دانشمندان جهان اسلام می باشد.محصول تلاشهای خداپسندانه او و فرزند ارجمندش،حجة الاسلام و المسلمین،آقای حاج سید محمود مرعشی،اکنون حوزه علمیه اهل بیت(ع)شاهدکتابخانه عظیمی است که بخشها و واحدهای آن در برگیرنده دهها هزار مجلد کتاب چاپی،عکسی و میکرو فیلم،و دارای 25 هزار نسخه خطی نفیس و منحصر به فردی است که در تمام جهان اسلام بی نظیر است و کتابهای آن دارای پنجاه هزار عنوان می باشد که اغلب به خطوط دانشمندان بزرگ و مشهور اسلامی به رشته تحریر درآمده است که خود آن خطوط،امروز از ذخایر و میراثهای ارزشمند جهان علم و اندیشه وهنر می باشد. 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.com
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 🔸مجموعه تابلوی علما 🔹نکاتی اخلاقی، تربیتی و بصیرتی از علما، شماره8 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.com
56.mp3
477.3K
موضوع: چرا خود را پیدا نمی کنیم؟؟؟ سخنران: شهید مطهری 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.com
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه241، آیات 44 تا 52 🗓1399/07/07 🌷 @nedaye_tahzib
241.mp3
605.9K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه241 🗓1399/07/07 🌷@nedaye_tahzib
167.pdf
133.5K
📂هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ ایمان و خدا باوری ✏️ گرایش فطری قلب‌ها به ایمان 🗓1399/07/07 🌷 @nedaye_tahzib
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 🔸موضوع: سهمیه رایگان نان و گوشت برای بی نوایان اقتصاد مقاومتی، شماره 10 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
موضوع: مرگ در مَدار بصیرت در گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) قم، مزار شهیدی است از کشور فرانسه: «کمال کورسل». او درست در مقطعی که برخی از روشنفکران غرب زده و میلیشاهای مسلح چپ گرا، سوار بر پرواز تهران پاریس می شدند، او سوار بر خط پروازی پاریس تهران شد تا برای کسب معارف تشیع و بازگشت به کشورش برای احیای مکتب اهل بیت(ع) در جوار کریمة اهل بیت(س) به تحصیل بپردازد. اما شیپور جنگ که نواخته شد و دفاع به لحظات حساس خود که رسید و پاریس نشینان در پادگان اشرف عراق گردآمدند و تا تنگة چهارزبر پیش رفتند، حفظ مکتب تشیع را در گرو حفظ نظام مقدس اسلامی دید. دفتر و قلمش را کنار نهاد، درِ حجره اش را در مدرسة حجتیة قم قفل زد و راهی جادة کرمانشاه اسلام آباد شد و در سرانجامی که سرنوشت مقلدان خمینی است، در مصاف با منافقان شربت شهادت نوشید. او جزء خواص بود و اهل بصیرت. به خوبی می دانست تکلیف او «رها کردن درس» است؛ حتی اگر او تنها مبلّغ آیندة کشورش باشد. 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی پیام امام خمینی قدّس سرّه به حوزه و روحانیت، شماره10 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
✅ اعلام نتایج مسابقه بزرگ تفسیر قرآن کریم به تفکیک طلاب / خانواده و فرزندان بالای 15 سال و فرزندان زیر 15 سال جهت مشاهده اسامی و ثبت شماره حساب برگزیدگان به سایت معاونت تهذیب http://tahzib-howzeh.ir مراجعه نمائید 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
D1737285T12988959(Web).mp3
10.64M
موضوع: بصیرت اخلاقی سخنران: آیت الله حائری شیرازی اسلام دین ثروتمندی است. دینی که بهترین ها را دارد و شما به خود ببالید که ثروتمند و دارا هستید. بقیه چی دارند؟ اینها انجیل را تحریف کردند، تورات را تحریف کردند. چیزی جز ضرر در آنها نیست. همواره در حال جهد و تلاش باشید. یک وقت برای پسند دیگران اسلام را وارونه نبینید و بگویید اگر درست ببینم به من می خندند. وقتی که مرگ فرا رسید می فهمی چی از دست داده ای و بازیچه چی بوده ای. چقدر خدا دوست داشتنی بود. چقدر خدا پرستیدنی بود. چقدر خدا با محبت بود. چقدر خدا خوش اخلاق بود. چقدر خدا مهربون بود. چقدر خدا گناهکار را برای اینکه برگردد دوست می داشت. اما من حواسم جای دیگه ای بود. درباره وفاداری مردم به امام در مورد قبول قطعنامه گفتم تا حالا امام مانند امام حسین (علیه السلام) بود و حالا مانند امام حسن علیه السلام است. برای اینکه معلوم بشود مردم این کارها و ایثارگری هایشان به خاطر غیرت وطنی شان بوده یا به خاطر وفاداری به امامشان گفتم امام مانند امام حسن علیه السلام قبول قطعنامه کرد مردم گفتند سمعنا و اطعنا و از این پیداست که اینها به امام زمانشان علیه السلام نیز هم وفادار هستند. این همه شهید برای امام زمان علیه السلام است. اینها همه امتحاناتی است که بفهمیم امت، بعد از هزار سال تنبه پیدا کرده یا نکرده. مسئله این است. دعوا و نزاع این است. هرچه هست همه برای امام زمان علیه السلام است. رابطه ما با امام زمان علیه السلام چگونه است. آیا ما قدر می دانیم یا در عالم خودمان هستیم. 🌷 @nedaye_tahzib
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی شماره ۲۲ موضوع: بایسته‏های طلبگی / قسمت سوم / کارآمدی و توانمندی طلبه با ورود به طلبگی، از میان خدمات مختلف اجتماعی، «خدمات فرهنگی (آموزشی ـ پرورشی) مربوط به حوزة دین» را برگزیده است؛ ثبت نام در حوزة علمیه به معنی اعلام آمادگی برای حضور در صف مقدم حرکت‏های تعلیمی و تربیتی در گسترة آموزه‏های اسلامی است. طلبه به عنوان یک عنصر فرهنگی، از فهرست طولانی نیازهای انسان، مهم‌ترین نیاز، یعنی نیاز به وحی و معنویت را برگزیده است تا با همّت، مجاهدت و پایداری، این نیاز تودة انسان‌ها را تأمین کند. طلبه در امتداد حرکت پیامبران، آن آموزگاران کتاب و حکمت و مربیان سلوک توحیدی و معنویت قرار دارد و با قدم نهادن در مدرسة علمیه، رسالتی آن چنان خطیر و مسئولیتی این چنین سترگ را بر دوش گرفته است: انّ العُلَماءَ وَرَثَةُ الأنبیاءِ؛ دانشمندان دین وارثان حرکت پیامبران هستند. نبی مکرم اسلام عالمان دین را جانشینان خود خوانده و برای آنان دعا کرده است: رَحِمَ اللهُ خُلَفائی.. . الّذینَ یحیونَ سُنّتی وَ یعَلّمونَها عِبادَ اللهِ؛ خداوند جانشیان مرا رحمت کند؛ آنان که سنت مرا زنده نگاه می‏دارند و آن را به بندگان خدا می‏آموزند. بدین ترتیب، طلبه هرگز نمی‏تواند فارغ از خلأها و آسیب‏های اجتماعی و بدون توجه به انحرافات فکری و احتیاجات فرهنگی، روزگار بگذراند. طلبه براساس هویت تعریف شده صنفی خود، باید در قبال خدمات فراوانی که از دستان پر مهر اجتماع دریافت می‏دارد، صادقانه و پر تلاش به آنان خدمت کند؛ آیات خدا را تلاوت کند. دین، کتاب و حکمت را به آنان بیاموزد و در تهذیب و تزکیه نفوس بکوشد؛ یتلوا عَلَیهِم آیاتِک وَ یعَلّمُهُمُ الکتابَ وَ الحِکمَةَ وَ یزَکیهِم؛ و هر چه توان طلبه در ارائه چنین خدماتی بیشتر باشد، ارزش اجتماعی او بیشتر است. پیش از این گفتیم که هر انسان، در قبال مسئولیتی که در اجتماع بر دوش دارد، باید دو گام بزرگ بردارد: نخست انتخاب یک خدمت مؤثر اجتماعی، متناسب با توان خود که بهرة فراوانی به جامعه بشری ارزانی دارد. دوم ارتقای سطح کیفیت این خدمات، تا اندازه ممکن. طلبه در انتخاب مسیر اصلی و ترجیح حوائج معنوی و فرهنگی بر حوائج مادی، بسیار خوش سلیقه عمل کرده و شاهراه حرکت خود را به درستی برگزیده؛ از این رو در گام نخست، موفق بوده است؛ اکنون وظیفه دارد تا در گام دوم، کارآمدی خود را افزایش و حوزة تأثیر خود را در موضوعی که برگزیده گسترش بخشد. شخصیت‏های بزرگ ـ حوزوی یا غیر حوزوی ـ که در سلوک روحانی و خودسازی معنوی موفق بوده‏اند، ولی گوشة عزلت گزیده و به جهت ناتوانی، از انجام خدمات فرهنگی و اجتماعی طفره رفته‏اند، گنجینه‏های پنهان و ذخایر خاموشی هستند که تنها نیمی از راه را پیموده‏اند؛ آنان محیط اطراف خود را روشن نمی‏کنند، گرهی از کار مردم نمی‏گشایند و باری از دوش جامعه بر نمی‏دارند. اینها گرچه ارزش‏های فردی فراوانی اندوخته، اما نخست اینکه در تأمین رضای خدا و امام عصر موفق نبوده‏اند و سپس الگوی کاملی برای طراحی سیمای آینده طلبه نیستند. الگوی کامل طلبه باید هر سه ویژگی «عالم»، «ربانی»، و «کارآمد» را با هم داشته باشد و به گونه‏ای باشد که اگر از میان امت اسلامی برود ضایعه‏ای جبران‏ناپذیر بر پیکر اجتماع وارد‌اید. یعنی وجود او چنان برای جامعه پر فایده و ارزشمند باشد که جای خالی او را هیچ چیز دیگر پر نکند. ما قَبَضَ اللهُ تَعالی عالِماً مِن هذِهِ الأمّة إلا کانُ ثَغرةً فی الاسلامِ، لاتَسُدُّ ثُلمَتُهُ إلی یومِ القِیامَةِ.  خدای تعالی جان عالِمی از این امت را نمی‏گیرد مگر آنکه شکافی در اسلام پدید‌اید که تا روز قیامت پر نمی‏گردد. پیامبر خدا فرمودند: العِلمُ حَیاةُ الاسلامِ وَ عِمادُ الدّینِ دانش مایه حیات اسلام و نگه دارندة ایمان است. همچنین فرمودند: مَن طَلَبَ باباً مِنَ العِلمِ لِیُحییَ بِهِ الاسلامَ کانَ بَینَهُ وَ بَینَ الأنبِیاءِ دَرَجَةً فِی الجَنَّةِ. هرکس باب علمی جستجو کند تا اسلام را به آن زنده گرداند، میان او و پیامبران در بهشت تنها یک درجه فاصله باشد. از امام صادق نیز نقل شده است: عُلَماءُ شیعَتِنا مُرابِطونَ بِالثَّغرِ الَّذی یَلی إبلیسُ وَ عَفاریتُهُ یَمنَعونَهُم عَنِ الخُروجِ عَلی ضُعَفاءِ شیعَتِنا وَ عَن أن یتَسَلّطَ عَلَیهِم إبلیسُ وَ شیعَتُهُ. دانشمندان شیعه پاسداران مرزی هستند که ابلیس و شیاطین به آن نزدیک می‏شوند و آنها را از حمله و تسلط بر شیعیان ضعیف باز می‏دارند. بنابراین وجود عالمان دین باید موجب سرزندگی اسلام و حفاظت ایمان باشد و اگر این فایده بر وجود آنان مترتب نشود علم مورد رضای پیامبر را نیاموخته‏اند 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com