🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 22
🌺1️⃣ شاخصها و ملاكهای كلی 🌺
7ـ رعایت انصاف و پرهیز از برآوردن آه حسرت دیگران (قسمت سوم)
آیة اللّه وحید بهبهانی دو پسر داشته است: یكی، به نام آقا محمدعلی و دیگری، با نام آقا محمد اسماعیل. این مرد بزرگ، روزی عروسش (زن آقا محمداسماعیل) را دید كه جامههای عالی و فاخر پوشیده است، به پسرش اعتراض كرد كه چرا برای زنت این جور لباس میخری؟ پسر جواب داد:
«قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللَّهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبَادِهِی وَ الطَّیبَـتِ مِنَ الرِّزْقِ»؛
بگو: چه كسی زینتها و رزقها و غذاهای پاكیزه را كه خدا برای بندگانش آفریده، حرام كرده است؟
مگر اینها حرام است؟ لباس فاخر و زیبا را چه كسی حرام كرده است؟
گفت: پسرم! نمیگویم كه اینها حرام است. البته، حلال است. من روی حساب دیگری میگویم. من مرجع تقلید و پیشوای این مردم هستم. در میان مردم، غنی و فقیر و متمكن و غیر متمكن هست. افرادی هستند كه از این لباسهای فاخر و فاخرتر بپوشند؛ ولی طبقات زیادی هم وجود دارند كه نمیتوانند اینجور لباسها را بپوشند؛ لباس كرباس میپوشند.
ما كه نمیتوانیم این لباس را كه خودمان میپوشیم، برای مردم هم تهیه كنیم و نمیتوانیم كه آنها را در این سطح زندگی بیاوریم؛ ولی یك كار ازما ساخته است و آن همدردی با آنها است؛ آنها چشمشان به ما است. یك مرد فقیر، وقتی زنش از او لباس فاخر مطالبه میكند، یك مایه تسكین خاطر دارد.
او میگوید: گیرم ما مثل ثروتمندان نبودیم، ما مثل خانه آقای وحید زندگی میكنیم. ببین زن یا عروس وحید این جور میپوشند كه تو میپوشی؟
وای به حال آن وقتی كه ما هم زندگی مان را مثل طبقه مرفه و ثروتمند كنیم! این یگانه مایه تسلی خاطر و كمك روحی فقرا هم از دست میرود. من به این منظور میگویم ما باید زاهدانه زندگی كنیم كه زهد ما همدردی با فقرا باشد. ( احیای تفكر اسلامی، ص 78 و سیری در نهج البلاغة، ص 228. )
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #انبیاء، صفحه 329، آیات 82 تا 90
🗓1399/10/05
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.ir
250.pdf
96.5K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_پنجاه
✅برخی دعاهای قرآنی
✏️درخواست حکمت، بصیرت و نیک نامی
🗓1399/10/05
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.ir
#جمعه_های_مهدوی
در سایه امام زمان عمرمان گذشت
باشد که در دولت او نوکری کنیم...
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.ir
#جمعه_های_مهدوی
شماره 10
🌸ضرورت طرح مباحث مهدویت / بعد اعتقادی (قسمت هشتم) / عوامل عدم شناخت امام زمان (عج)🌸
—————-👇👇👇
چه عواملی باعث می شود، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را نشناسیم؟
با توجه به آیات و روایات، بخصوص روایات مهدوی و ادعیه موجود و توقیعات می توان عوامل چندی را به عنوان موانع شناخت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف بیان کرد:
🔅عامل اول: عدم شناخت دین
کسانی که فهم درست از آموزه های دین و معارف الهی ندارند چگونه می توانند به معرفت امام و حجت الهی برسند و از فیوضات معنوی امام بهره ببرند، لذا در روایتی از امام صادق علیه السلام چنین آمده است:
«لا خیر فی من لایتفقّه من اصحابنا؛ (کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج1، ص33)
هرگاه از یاران و اصحاب ما هر یک عمیقانه به مسائل دین ننگرد خیری در او وجود ندارد».
البته منظور حضرت فقاهت مصطلح نیست بلکه منظور حضرت فهم درست و روشن در آموزه های دین است، زیرا همه نمی توانند فقیه باشند لذا از این عبارت امام صادق علیه السلام می توان فهمید بیشترین خسارت و زیان, عدم شناخت دین است،
و این امر نه تنها باعث خسارت فردی نیست بلکه جهالت و نادانی در امور دین، برای جوامع دینی خسارت جبران ناپذیری را به همراه دارد و ائمه علیهم السلام همواره از این افراد نادان و سطحی نگر بیشترین نگرانی را داشتند، (خطبه 27 نهج البلاغه)
آنان کسانی اند که هم به خود ضرر و زیان می رسانند و هم به اهداف وجود مقدس ائمه علیهم السلام.
نمونه اش را می توان در توقیع امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف به محمد بن علی بن هلال کرخی دریافت. آنجا که می فرماید: «یا محمد بن علی قد آذانا جُهلاء الشیعه و حمقائهم و من دینه جناح البعوضه ارجح منه (مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج25، صص266 و 267)؛
یعنی ای محمد بن علی، نادانان شیعه و کم خردان آنان و کسانی که بال پشه از دین آنها برتر و ارزشمندتر است، ما را آزار می دهند.»
ادامه دارد...
#مهدویت
#معرفت
#شناخت_دین
#امام_زمان
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹زیارت امام زمان (عج) در روز جمعه
🔺 با نوای استاد فرهمند
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #انبیاء، صفحه 330، آیات 91 تا 101
🗓1399/10/06
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
251.pdf
119.2K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_پنجاه_و_یک
✅برخی دعاهای قرآنی
✏️درخواست اظهار نیاز به مصلحت و خیر
🗓1399/10/06
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
#شنبه_های_قرآنی
🌺« تَحَدّی » دلیل معجزه بودن قرآن است🌺
« تَحَدّی » دلیل معجزه بودن قرآن است
قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الاِْنْسُ وَ الْجِنُّ عَلی اَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْانِ لایَأْتوُنَ بِمِثْلِه وَ لَوْ کانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهیرا
بگو اگر انسان ها و پریان اتفاق کنند که همانند این قرآن را بیاورند، همانند آن را نخواهند آورد هرچند یکدیگر را در این کار کمک کنند .(88 / اسراء)
این آیه با صراحت تمام ، همه جهانیان را اعم از کوچک و بزرگ ، عرب و غیر عرب ، انسان ها و حتّی موجودات عاقل غیرانسانی ، دانشمندان ، فلاسفه ، ادباء ، مورخان ، نوابغ و غیر نوابغ ، خلاصه همه را بدون استثناء دعوت به مقابله با قرآن کرده است و می گوید اگر فکر می کنید قرآن سخن خدا نیست و ساخته مغز بشر است ، شما هم انسان هستید ، همانند آن را بیاورید و هرگاه بعد از تلاش و کوشش همگانی، خودرا ناتوان یافتید، این بهترین دلیل بر معجزه بودن قرآن است.
این دعوت به مقابله که در اصطلاح علماء عقاید ، « تَحَدّی » نامیده می شود یکی از ارکان هر معجزه است و هر جا چنین تعبیری به میان آمد به روشنی می فهمیم که آن موضوع ، از معجزات است .
وَ لَقَدْ صَرَّفْنا لِلنّاسِ فی هذَا الْقُرْانِ مِنْ کُلِّ مَثَلٍ فَاَبیاَکْثَرُ النّاسِ اِلاّ کُفُورا
ما در این قرآن برای مردم از هر چیز نمونه ای آوردیم ( و همه معارف در آن جمع است ) اما اکثر مردم ( در برابر آن ) جز انکار حق ، کاری ندارند .(89 / اسراء)
« صَرَّفْنا » از ماده « تصریف » به معنی تغییر ، یا تبدیل آمده است .
« کُفُور » به معنی انکار حق است .
گذشته پیامبر اسلام در محیطی پرورش یافته بود که از علم و دانش محدود بشری آن زمان نیز خبری نبود ، آیا وجود این همه محتوای متنوع در زمینه های توحیدی و اخلاقی و اجتماعی و سیاسی و نظامی دلیل بر این نیست که مغز انسان تراوش نکرده بلکه از ناحیه خدا است .
و به همین دلیل اگر جن و انس جمع شوند که همانند آن را بیاورند قادر نخواهند بود . بلکه آثار کهنگی از آن می بارد .
درحالی که قرآن در هرعصر و زمانی که خوانده می شود مخصوصا در عصر ما، آن چنان است که گویی «امروز» و «برای امروز» نازل شده و هیچ اثری از گذشت زمان در آن دیده نمی شود.
#قرآن
#اعجاز_قرآن
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
#شنبه_های_قرآنی / اندیشه قرآنی امام خامنه ای (مدظله العالی)
شماره 4
❇️📚«طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»
/ تحلیل آیت الله احمد عابدی (قسمت دوم)❇️
——————————-👇👇👇👇
#شنبه_های_قرآنی / اندیشه قرآنی امام خامنه ای (مدظله العالی)
شماره 4
❇️📚«طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»
/ تحلیل آیت الله احمد عابدی (قسمت دوم)❇️
——————————-👇👇👇👇
🔅بیان اعتقادات قرآنی با تسلط بر مباحث کلامی و فلسفی
ما یک اعتقاداتی داریم که این کتاب هم اینها را مورد بحث قرار داده، توحید، نبوت، عدل، امامت و معاد و این فکر اصلیاش است، ولی یک مسائل فرعی هم دارد .
عقاید را چند جور میشود بیان کرد. یکوقت مثلاً کسی به صورت کلامی اعتقادات را بحث میکند و اندیشهی اسلامی را مانند کتاب عقاید الإمامیه مرحوم آقای مظفر یا کتاب الهیات آیتالله سبحانی حفظهالله بحث میکند.
یک مرتبه کسی اعتقادات را به صورت فلسفی بحث میکند مثل کتاب تجرید و شرح تجرید.
یک مرتبه کسی اعتقادات را به صورت عرفانی بحث میکند مثل نوع کتابهای آیتالله حسنزاده آملی حفظهالله. آن هم همین اعتقادات است، ولی به صورت عرفانی مطرح شده است.
یک مرتبه کسی میآید اعتقادات را به صورت قرآنی بحث میکند که این کتاب [طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن]محور اصلیاش این است.
یعنی در هر جلسهاش میبینیم آیتالله خامنهای یک آیهی شریفهی قرآن را مورد بحث قرار داده و از قرآن میخواهد اندیشهی اسلامی را بیان بکند.
این به چه خاطر بوده است؟ اولاً میدانید تفکر مشهد که اینگونه بوده است و هست. این یک نکته که مطابق با تفکر مشهد است. ثانیاً اینکه این تفکری که در این کتاب ارائه میشود با توجه و با اشراف به آن دیدگاههای کلامی و فلسفی است.
یعنی گویندهی این مطالب، نویسندهی بزرگوارش، حضرت آقا، با توجه و اشراف کامل به مباحث کلامی و فلسفی این مطالب را ارائه کرده است و لذا اگر کسی بخواهد دقیقاً متوجه بشود که ایشان چه میفرماید، غیر از اینکه باید به تفاسیری که اشاره کردم با آن گرایش نوشته شده است، مراجعه کند؛ باید به مباحث کلامی و فلسفی هم توجه داشته باشد.
ادامه دارد...
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#امام_خامنه_ای
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
39_Khoda-ma-ra-bas-ast.mp3
18.59M
#شنبه_های_قرآنی
#کلیپ_صوتی
«طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» را با صدای استاد #امام_خامنه_ای بشنویم
موضوع: تنها خدا ما را بس است
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 23
🌺 شاخصها و ملاكهای كلی 🌺
🔅سر و وضع ظاهری طلبه
هرگونه لباس، آرایش یا رفتاری كه موجب انگشتنما شدن آدمی در میان دیگران و جلب توجه آنها گردد، لباس شهرت نامیده میشود و از نظر شرعی ممنوع است. مسلمان در انتخاب طرح، رنگ یا جنس لباس، اصلاح سر و صورت و نیز رفتارهای خود باید به گونهای عمل كند كه دیگران به دیده تحقیر یا تمسخر به او نظر نكنند و شخصیت و كرامت او پیوسته در اجتماع از آسیب اعتراض محفوظ ماند. افزودن پیرایههای غیرمعمول به خود، برای خودنمایی و به منظور جلب توجه دیگران ناشی از عقده حقارت و نوعی بیماری است كه دین اسلام زمینه بروز آن را از بین بردهاست. رفتار مسلمان نباید غیرطبیعی و چندشآور باشد؛ بلكه سلوك وی باید همواره زیبا، موزون، متین، با وقار و مورد پسند جامعه باشد. پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله از دو گونه لباس نهی میفرمود:
المَشهورَةُ فی حُسنِها وَ المشهورةُ فی قُبحِها؛
لباسی كه در زیبایی موجب شهرت است و لباسی كه در زشتی انگشتنما است.
(كنز العمال، حدیث 41171. )
امام علی علیهالسلام میفرماید:
البس ما لا تَشتَهِرُ بِهِ وَ لا یزری بِك؛
لباسی بپوش كه تو را انگشتنما نكند و موجب حقارت و استخفاف تو نگردد.
(غررالحكم، حدیث 2316. )
رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله میفرماید:
مَن لَبِسَ ثِیابَ شُهرةٍ فی الدُّنیا أَلبَسَهُ اللهُ ثِیابَ الذُّلِّ یومَ القِیامَةِ؛
هر كس در دنیا لباس شهرت بپوشد، خداوند در قیامت به او لباس ذلت بپوشاند.
(بحارالانوار، ج 101، ص 13. )
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #انبیاء، صفحه 331، آیات 102 تا 112
🗓1399/10/07
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.ir
252.pdf
123.7K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_پنجاه_و_دو
✅برخی دعاهای قرآنی
✏️درخواست رفع کینه نسبت به مومنان
🗓1399/10/07
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.ir