eitaa logo
ندای تهذیب
8هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
1.9هزار ویدیو
961 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ خطوط کلی حاکم بر سیاست الهی (قسمت دوم)✅ 👇👇👇👇 4️⃣ آزمایش انسان ها در قرآن حدود بیست مرتبه مسئله آزمایش و امتحان مطرح شده واز سنّتهای الهی است. پیامبران نیز مورد آزمایش الهی قرار می گیرند. «واذ ابتلی ابراهیم»(بقره/124) ثُمَّ جَعَلْنَاکُمْ خَلَائِفَ فِی الْأَرْ ضِ مِنْ بَعْدِهِمْ لِنَنْظُرَ کَیْفَ تَعْمَلُونَ (یونس/14) سپس شما را پس از (هلاکت) آنان، جانشینانی در زمین قرار دادیم، تا ببینیم شما چگونه عمل می کنید. * حکومت و تمکّن در زمین، وسیله ی آزمایش الهی است. * همه ی اقوام، نزد خدا یکسانند و قانونِ آزمایش الهی، درباره ی همه جاری می شود. أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثًا وَأَنَّکُمْ إِلَیْنَا لَا تُرْ جَعُونَ(مؤمنون/115) آیا پنداشتید که شما را بیهوده آفریده ایم و شما به سوی ما بازگردانیده نمی شوید. وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَ اتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِ ینَ (بقره/155) وقطعاً شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، زیان مالی وجانی وکمبود محصولات، آزمایش می کنیم وصابران (در این حوادث وبلاها را) بشارت بده. 5️⃣ هلاکت امت های گنهکار یکی از وعده ها و سنّت های الهی، نصرت و دفاع از مؤمنین است و خداوند این دفاع و حمایت را به عنوان یک حقّ، بر خود لازم فرموده است: « وَکَانَ حَقًّا عَلَیْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِینَ »(روم/ 47.) البتّه معنای دفاع و نصرت الهی، همیشه دفاع و نصرت فوری و کوتاه مدّت نیست، بلکه دفاع دراز مدّت را نیز شامل می شود، زیرا در آیات دیگر می فرماید: «والعاقبه للمتّقین» آری، ممکن است در یک درگیری و جنگ، مؤمنین به ظاهر شکست بخورند ولی عاقبت، اهداف و تفّکر آنان پیروز می شود. أَلَمْ یَرَ وْا کَمْ أَهْلَکْنَا مِنْ قَبْلِهِمْ مِنْ قَرْ نٍ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْ ضِ مَا لَمْ نُمَکِّنْ لَکُمْ وَأَرْ سَلْنَا السَّمَاءَ عَلَیْهِمْ مِدْرَ ارً ا وَجَعَلْنَا الْأَنْهَارَ تَجْرِ ی مِنْ تَحْتِهِمْ فَأَهْلَکْنَاهُمْ بِذُنُوبِهِمْ وَأَنْشَأْنَا مِنْ بَعْدِهِمْ قَرْ نًا آخَرِ ینَ (مائده/6) آیا ندیدند که چه بسیار امت های پیش از آنان را هلاک کردیم، با آنکه در زمین به آنان جایگاه و توانی داده بودیم که به شما نداده ایم؟ و (باران و برکت) آسمان را پی در پی برایشان فرستادیم و نهرهای آب از زیر پاهایشان جاری ساختیم، پس آنان را به کیفر گناهانشان هلاک کردیم و نسل دیگری پس از آنان پدید آوردیم. * هلاکت مردم به سبب گناهانشان، از سنّت های الهی است. « فَأَهْلَکْنَاهُمْ بِذُنُوبِهِمْ » وَمَا کَانَ رَ بُّکَ مُهْلِکَ الْقُرَ یٰ حَتَّیٰ یَبْعَثَ فِی أُمِّهَا رَ سُولًا یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِنَا وَمَا کُنَّا مُهْلِکِی الْقُرَ یٰ إِلَّا وَأَهْلُهَا ظَالِمُونَ (قصص/59) و پروردگارت قریه ها (و شهرها) را نابود نمی کند، مگر این که در میان آنان پیامبری برانگیزد، که آیات ما را بر آنان تلاوت کند. و ما هیچ آبادی را هلاک نکردیم مگر آنکه اهل آن ظالم بودند. 6️⃣ سنت آسانی بعد از سختی فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرً ا . إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرً ا (شرح/5 و6) پس (بدان که) با هر سختی آسانی است. آری، با هر دشواری آسانی است.* سنّت و برنامه الهی آن است که بدنبال هر سختی، آسانی است. (در جای دیگر قرآن می خوانیم: «سیجعل الله بعد عُسر یُسراً» (طلاق / 7.) سختی ها و مشکلات زوال پذیرند و به آسانی تبدیل می شوند). به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
✅ خطوط کلی حاکم بر سیاست الهی (قسمت سوم)✅ 👇👇👇👇 7️⃣ امدادهای الهی به مؤمنان وَلَقَدْ کُذِّبَتْ رُ سُلٌ مِنْ قَبْلِکَ فَصَبَرُ وا عَلَیٰ مَا کُذِّبُوا وَأُوذُوا حَتَّیٰ أَتَاهُمْ نَصْرُ نَا وَلَا مُبَدِّلَ لِکَلِمَاتِ اللَّهِ وَلَقَدْ جَاءَکَ مِنْ نَبَإِ الْمُرْ سَلِینَ (انعام/34) و همانا پیش از تو نیز پیامبرانی تکذیب شدند، لیکن در برابر آنچه تکذیب شدند و آزار دیدند صبر کردند، تا یاری ما به آنان رسید. (تو نیز چنین باش زیرا) برای کلمات (و سنّت های) خداوند، تغییر دهنده ای نیست. قطعاً از اخبار پیامبران برای تو آمده است (و با تاریخ آنان آشنا هستی). * سنّت های الهی تغییر ناپذیر است و خداوند خلف وعده نمی کند. * یکی از بهترین اهرم های مقاومت در برابر شداید، توجه به امدادهای الهی است. إِنَّ اللَّهَ یُدَافِعُ عَنِ الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ کُلَّ خَوَّانٍ کَفُورٍ(حج/38) قطعاً خداوند از کسانی که ایمان آورده اند دفاع می کند، بی شک خداوند هیچ خیانتکار ناسپاسی را دوست ندارد. یکی از وعده ها و سنّت های الهی، نصرت و دفاع از مؤمنین است و خداوند این دفاع و حمایت را به عنوان یک حقّ، بر خود لازم فرموده است: « وَکَانَ حَقًّا عَلَیْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِینَ »(روم/ 47) البتّه معنای دفاع و نصرت الهی، همیشه دفاع و نصرت فوری و کوتاه مدّت نیست، بلکه دفاع دراز مدّت را نیز شامل می شود، زیرا در آیات دیگر می فرماید: «والعاقبه للمتّقین» آری، ممکن است در یک درگیری و جنگ، مؤمنین به ظاهر شکست بخورند ولی عاقبت، اهداف و تفّکر آنان پیروز می شود. إِنَّا لَنَنْصُرُ رُ سُلَنَا وَالَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَیَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهَادُ (غافر/51)همانا ما پیامبران خود و کسانی را که ایمان آورده اند، هم در زندگی دنیا و هم روزی که گواهان (برای گواهی دادن) به پا می خیزند یاری می کنیم. در قرآن سخن از نصرت الهی درباره ی انبیا و مؤمنان بسیار است و ما گوشه ای از آن را می آوریم تا مصداقی باشد بر این آیه و آیه ی « إِنْ تَنْصُرُ وا اللَّهَ یَنْصُرْ کُمْ »(محمد/ 7) * نصرت نوح علیه السلام : « فَنَجَّیْنَاهُ وَمَنْ مَعَهُ فِی الْفُلْکِ »(یونس/ 73) ما او و کسانی را که با او در کشتی بودند نجات دادیم. * نصرت ابراهیم علیه السلام : «یَا نَارُ کُونِی بَرْ دًا وَسَلَامًا»( انبیاء/ 69) ای آتش! بر ابراهیم سرد وسلامت باش. * نصرت لوط علیه السلام : « إِذْ نَجَّیْنَاهُ وَأَهْلَهُ أَجْمَعِینَ»(صافات/ 134) ما او و بستگانش (جز همسرش) را نجات دادیم. * نصرت یوسف علیه السلام : « وَکَذَٰلِکَ مَکَّنَّا لِیُوسُفَ فِی الْأَرْ ضِ یَتَبَوَّأُ مِنْهَا حَیْثُ یَشَاءُ »(یوسف/ 56) و ما این گونه برای یوسف در زمین مکنت قرار دادیم که هر جای آن را که می خواهد برگزیند. * نصرت شعیب علیه السلام : « نَجَّیْنَا شُعَیْبًا وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ »(هود / 94) ما شعیب و مؤمنان همراه او را نجات دادیم. * نصرت صالح علیه السلام : « نَجَّیْنَا صَالِحًا وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ »(هود / 66) ما صالح و مؤمنان همراه او را نجات دادیم. * نصرت هود علیه السلام : «نَجَّیْنَا هُودًا وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ »(هود / 58) ما هود ومؤمنان همراه او را نجات دادیم. * نصرت یونس علیه السلام : « وَنَجَّیْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ »(انبیاء / 88) ما یونس را از غم نجات دادیم. * نصرت موسی علیه السلام : « وَأَنْجَیْنَا مُوسَیٰ وَمَنْ مَعَهُ أَجْمَعِینَ »(شعراء / 65) ما موسی و کسانی را که با او بودند نجات دادیم. * نصرت عیسی علیه السلام : « إِنِّی مُتَوَفِّیکَ وَرَ افِعُکَ إِلَیَّ »(آل عمران / 55)من تو را (از میان ظالمان) برمی گیرم و به سوی خود بالا می برم. * نصرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم : « إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُبِینًا »(فتح / 1) همانا ما برای تو پیروزی آشکاری گشودیم. * نصرت مؤمنان: « وَلَقَدْ نَصَرَ کُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَأَنْتُمْ أَذِلَّهٌ »(آل عمران / 123) همانا خداوند شما را در جنگ بدر در حالی که ذلیل بودید یاری کرد. به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
📌 ثبت نام اردوی آموزشی تابستانه 💠 "طرح نظام جامع اندیشه اسلامی" 🔘 برپایه آرای ۹متفکر انقلاب اسلامی ✅ ویژه طلاب _ همراه با ۲ گواهی پایان دوره، (گواهی طرح جامع اندیشه اسلامی و گواهی مهارتهای پژوهشی) 🔔 ثبت نام: تا ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ ⏱ زمان دوره: ۱ تا ۳۰ تیر ـ بمدت ۳۰ روز 🔹 مکان دوره: مشهد مقدس ✏️ ثبت نام و جزئیات بیشتر: پیشخوان حوزه ـ به آدرس👇 http://reg.ismc.ir/rules/191 ✅ معاونت تهذیب و تربیت ❇️ دبیرخانه نظام جامع اندیشه اسلامی به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
🔰 احکام | استفاده شخصی از اینترنت محل‌کار ❓آیا استفاده از اینترنت محل کار برای کار شخصی جایز است؟ 🔹استفاده شخصی، جایز نیست و موجب ضمان است؛ مگر آنکه با اذن مسئولی باشد که شرعا و قانونا چنین حقی دارد. به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
15.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | رهبر انقلاب: انتخاب مطلوب و انتخاب دولتی لایق حکمرانی در بیانات اخیر رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی 📱قابل استفاده در بخش IGTV اینستاگرام 💻 @Khamenei_ir مسئولین دولت نباید نا امید باشند اگر انسان ناامید و افسرده ای را بر کار گماشتیم، کار پیش نخواهد رفت به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
✅ ایجاد نظام اسلامی به نحو کامل، مطالبه اسلام از مسلمین ✅ آنچه ما از مجموع معارف قرآنی استفاده میکنیم و درمی‌یابیم، این است که مطالبه‌ی اسلام از مسلمین، ایجاد نظام اسلامی به‌نحو کامل است؛ مطالبه‌ی اسلام، تحقّق کامل دین اسلام است. این آن چیزی است که انسان در مجموع آن را احساس میکند. دین حدّاقلّی و اکتفای به حدّاقل‌ها، از نظر اسلام قابل قبول نیست؛ ما در معارف خودمان چیزی به‌عنوان دین حدّاقلّی نداریم، بلکه در قرآن کریم در موارد متعدّدی اکتفای به بعضی از تعالیم دینی دون بعضی، مذمّت شده است؛ «اَلَّذینَ جَعَلُوا القُرءانَ عِضین» ( سوره مبارکه الحجر آیه ۹۱) یا آیه‌ی شریفه‌ی «وَ یَقولونَ نُؤمِنُ بِبَعضٍ وَ نَکفُرُ بِبَعض» ( سوره مبارکه الحجر آیه ۹۱) که مربوط به منافقین است، اشاره‌ی به همین است. حتّی برخی از بخشهای دین که خیلی برجسته است - مثل اقامه‌ی قسط - هم کافی نیست که انسان دل خود را خوش کند که ما حالا دنبال اقامه‌ی قسطیم و اقامه‌ی قسط خواهیم کرد، پس اسلام تحقّق پیدا کرد؛ نه، این نیست. بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى ۱۳۹۳/۱۲/۲۱ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
✅ اقامه دین ✅ ما {روحانیون} در حرکت این قطار جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی، باید دایم سهیم باشیم. نمیشود عالم دینی خودش را کنار بکشد و بگوید به من ربطی ندارد. چه‌طور ربطی ندارد؟! حکومت دین، حکومت اسلام، به ما ربطی ندارد؟! اگر در گوشه‌یی از زوایای عالم که از ما هزاران فرسنگ فاصله داشت، حکومتی بر اساس دین تشکیل میشد، من و شما وظیفه داشتیم که به آن حکومت کمک کنیم. اقامه‌ی دین، وظیفه است. حاکمیت دین، هدف مهم همه‌ی ادیان است؛ «لیقوم النّاس بالقسط». قیام به قسط، قیام به عدل و حاکمیت الهی، هدف بزرگ ادیان است. اصلاً ائمه‌ی ما(علیهم‌الصّلاةوالسّلام) تمام زجر و مصیبتشان به خاطر این بود که دنبال حاکمیت الهی بودند؛ والّا اگر امام صادق و امام باقر(صلوات‌اللَّه‌علیهما) یک گوشه مینشستند و چندنفر دور خودشان جمع میکردند و فقط یک مسأله‌ی شرعی میگفتند، کسی به آنها کاری نداشت... مسأله، مسأله‌ی داعیه‌ی خلافت و امامت بود. در راه این داعیه، ائمه‌ی ما کشته شدند، یا به زندان رفتند. امامت یعنی چه؟ آیا یعنی همین که مسأله بگویی، و دنیا را دیگری اداره کند؟ آیا معنای امامت در نظر شیعه و در نظر مسلمین، این است؟ هیچ مسلمانی این را قایل نیست؛ چه‌طور من و شمای شیعه میتوانیم به این معنا قایل باشیم؟ امام صادق دنبال امامت بود - یعنی ریاست دین و دنیا - منتها شرایط جور نمیآمد؛ اما ادعا که بود. برای خاطر همین ادعا هم آن بزرگواران را کشتند. پس، این معنای حاکمیت دین است که پیامبران برایش مجاهدت کردند، و ائمه برایش کشته شدند. حالا حاکمیت دین، در بلد و در وطن خود ما - نه آن سر دنیا - به وجود آمده است؛ آیا میشود یک نفر بگوید من دیندارم، من آخوندم، اما خودش را سرباز این دین نداند؟ مگر چنین چیزی میشود؟ هر کسی که ادعای دینداری کند و حاکمیتی را که بر مبنای دین است، از خود نداند و دفاع از آن را وظیفه‌ی خود نشمارد، دروغ میگوید. وقتی که میگوییم دروغ میگوید، یعنی اشتباه میکند و خلاف واقع میگوید؛ ولی نمیفهمد. بعضیها ملتفت نیستند، تشخیصشان چیز دیگر است و منکرند که این برنامه‌ها بر اساس دین است بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از روحانیون استان لرستان‌ ۱۳۷۰/۰۵/۳۰ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
شماره ۲ 👇👇👇👇 برخی می گویند ما با انتخاب خود شریک گناهان و تقصیرات آن مسئول می شویم. لذا از اول شریک جرم نمی شویم؟ به بیانی، این سخن صحیح است؛ و آن در صورتی است که شما در تشخیص اصلح کوتاهی کنید و تلاش خود را برای شناخت اصلح به کار نگیرید. اگر تلاش کردید، همان برای شما ماجور است و کوتاهی ها و کم کاری های فرد انتخاب شده، به گردن شما نمی افتد. مهم این است که شما در انتخاب خود آگاهانه و با نیت تقویت نظام اسلامی عمل کنید. در استفتایی که از آیت الله مکارم شیرازی شده، آمده است: آیا این مبنای فقهی صحیح است که شرعا خطاها و گناه هایی که رئیس جمهور منتخب اینجانب در آینده مرتکب خواهد شد و فسادهای مرتکب بر آن به عهده من خواهد بود؟ ایشان پاسخ فرمودند: «اگر به قدر کافی درباره شخص منتخب تحقیق شود درباره اعمال آینده او مسئولیتی نخواهد داشت». (منبع: سایت آیت الله مکارم شیرازی) به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
✅سوره مبارکه ، صفحه 473، آیات 50 تا 58 🗓1400/02/28 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
473.mp3
389.1K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه‌‌ ‌ 473 🗓1400/02/28 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir