135.pdf
129.6K
📂هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_سی_و_پنج
✅ اوصاف و اسامی روز قیامت
✏️5. روز ملاقات و حکومت مطلق خداوند
🗓1399/06/06
🏴 @nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#روضه_حضرت_علی_اصغر
بسیار سوزناک / پیشنهاد دانلود
حاج محمود کریمی
🏴@nedaye_tahzib
چرا براي حضرت علي اصغر فضيلت قائليم و او را باب الحوائج مي ناميم؟
معناي باب الحوائج تقريبا همان معناي لغوي آن مي باشد. يعني درب و راه و مسير حاجات و البته خاصيتش دو طرفه است، يعني دقيقا مانند درب خانه كه هم از آن داخل مي شوند و هم خارج مي شوند.
باب الحوائج نيز، هم براي طلب حاجات است و هم براي دادن حاجت. از آنجا كه برخي از بزرگان و اولياي دين وسيله و عامل مشكل زدائي در پيشگاه خدا مي باشند و از مقربان درگاه الهي هستند به آنان باب الحوائج گفته مي شود. زيرا وسيله ارتباطي با خدا و واسطه فيض الهي هستند در قرآن كريم آمده است «كيست آن كه جز به اذن او در محضرش وساطت و شفاعت كند».(1(
پس باب الحوائج بودن به اذن خداست. عنوان باب الحوائج اختصاص به حضرت علي اصغر يا حضرت عباس يا حضرت موسي بن جعفر ندارد، همان طور كه مثلا صفت «باقر العلوم يا كاظم» مختص به امام پنجم يا هفتم نيست و دلالت ندارد بر اين كه مثلا حضرت علي ـ عليه السلام ـ اين گونه نبوده است، بلكه به خاطر شرايط زماني خاص، آن بزرگواران به اين صفات معروف شده اند. در مورد باب الجوائج بودن هم همه اولياء خدا و معصومين ـ عليهم السلام ـ اين صفت را دارند، هر چند كه اين سه بزرگوار به اين صفت معروفند.
در بحارالأنوار(2) بابي به عنوان «همانا دعاي انبياء با توسل و طلب شفاعت از ايشان مستجاب مي شود » وجود دارد كه در آن حدود 16 روايت بدين مضمون نقل شده كه مي توانيم خدا را به حق اين بزرگواران قسم دهيم.
در كربلا، بين ياران حضرت، از همه رده هاي سني پيدا مي شد از جمله زنان و حضرت علي اصغر ـ عليه السلام ـ كه حضورشان بيان گر اين مطلب بود كه امام قصد جنگ ندارند و اين حركت براي اصلاح و امر به معروف و نهي از منكر مي باشد. پس صرف حضور اين طفل فضيلت نداشت بلكه كاركرد اين حضور به آن فضيلت مي دهد.
پس به عنوان خلاصه مي توان گفت كه باب الحوائج بودن ايشان به خاطر همان فضائلي بود كه عرض شد «فرزند امام بودن، طفل بودن و بي گناه بودن، به صورت فجيع شهيد شدن و تأثير خون ايشان در شفاف تر شدن راه و مظلوميت و حقانيت امام حسين ـ عليه السلام ـ» مي باشد.
گاهي يك حركت، يك حضور و يك كمك ناچيز در جمع يك حادثه بزرگ قرار مي گيرد و ارزشي صد چندان پيدا مي كند. و خون اين عزيز امضا و تأييدي شد بر حقانيت و مظلوميت اصحاب امام حسين ـ عليه السلام ـ در طول تاريخ. سخن آخر اينكه خداوند اين خاندان و جمعي از اولاد كرام آنها را خواسته كه مايه هاي هدايت و دستگيري بشريت قرار دهد و اين موهبتي است خدادادي و اعطايي كه موجب خير و بركت براي همه بشريت است.
پاورقی:
1. بقره:255.
2. مجلسي، محمد باقر، ج26، ص319.
🏴@nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرصت ویژه کرونا برای عزاداری امام حسین علیه السلام
سخنران: حجت الاسلام پناهیان
🏴@nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_محرم
اباعبدالله الحسین علیه السلام هنگامی که علی اکبر را به میدان میفرستاد، فرمود:
خدایا شاهد باش! جوانی به سوی این قوم میرود که شبیهترین مردم از نظر خلق و خوی و منطق به رسول الله (ص) است وهر گاه مشتاق سیمای رسول تو می شدیم به چهره اش می نگریستیم
🏴@nedaye_tahzib
136.pdf
111.6K
📂هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_سی_و_شش
✅ اوصاف و اسامی روز قیامت
✏️6. روز نزدیک
🗓1399/06/07
🏴 @nedaye_tahzib
تبارشناسی علی بن الحسین (علی اکبر(ع))
عـلی اکبر، نـخستین فـرزند پسر امام حسین(ع) بود. علت نامیده شـدن او بـه «عـلی بـزرگ تر» ایـن بـود که امام حسین(ع) به دلیل شدت علاقه ای که به نام پدر بزرگوارش داشت، نام سه فرزند پسر خود را «علی» گذاشت. از این جهت اولی به «علی بزرگ تر» و دومی به «علی مـیانه» و سومی به «علی کوچک تر» معروف شدند (محمدی ری شهری، 1430: 315). مادر علی اکبر، لیلی دختر ابومُره فرزند عُروه بن مسعود ثقفی و کنیۀ ایشان، ابوالحسن بود (ابن قولویه، 1356: 240). درباره سن علی اکبر در هنگام شهادت در کربلا، اختلاف نظر وجـود دارد و تـا بیست و هشت سال نیز گزارش شده است؛ لیکن بنا بر نظریه مشهور - که ایشان بزرگ تر از امام زین العابدین(ع) بوده است - و با عنایت به این که امام زین العابدین(ع) هنگام واقعۀ عاشورا، بـیست و سـه سال داشته، باید سن علی اکبر، بیش از این باشد و لذا گزارش های مبنی بر «ولادت وی در زمان خلافت عثمان» و بیست و پنج ساله بودن وی در وقت شهادت»، دربارۀ سـن ایـشان، واقع بینانه تر به نظر مـی رسد (مـحمدی ری شهری، 1430: 323).
دربـاره دوران کـودکی علی اکبر، روایتی نقل شده که گویای اعجاز و کرامت و تربیت او در دامان حسین بن علی(ع) است. در کتاب ضیاء العالمین از «زفیر بن یحیی» و او از «کثیر بن شاذان» گزارش نموده که گفت:
خودم شاهد بودم که علی اکبر در غیر فصل مناسب، از پدر بزرگوارش، انـگور طـلب کرد. نـاگاه امام حسین(ع) با دست به کناره دیوار مسجد زد که انگور و موزی از آن خارج شد؛ پس فرزند خود را از آن خورانیده و فـرمود: ما عندالله لاولیائه اکثر.
ویژگی های اخلاقی علی اکبر(ع) چنین نقل شـده اسـت کـه هرشب بر بام خانه، شعله آتشی بر می افروخت تا مستمندان و بیچارگان و بی پناهان، به سوی شعله های کرامت و سـخاوت او بـیایند و پای سفره اطعام و مهمان نوازی اش بنشینند؛ هیزم میهمان نوازی اش را آن چنان زیاد می کرد که هر فقیر و درمـانده ای از دورتـرین نـقطه آن را ببیند و نظرش را جلب کند؛ علی اکبر(ع) آن قدر در این صفت مشهور شد که به «نار القری: آتش فـروزان» مدینه لقب گرفت و شاعران عرب به مدح او پرداختند (اصفهانی، 1428: 46):
لم تری عین نظرت مـثله
من محتف یمشی ومـن نـاعل
یغلی نئی اللحم حتی اذا
أنضج لم یغل علی الأکل
کان اذا شبت له ناره
وقدها بالشرف الکامل
کیما یراه بائس مرمل
او فرد حی لیس بالآهل
اعنی ابن لیلی ذا السدی والندی
اعنی ابن بنت الحـسین الفاضل
لایؤثر الدنیا علی دینه
ولا یبیع الحق بالباطل
🏴@nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_محرم
تا روز محشر پرچمت بالاست عباس
مدیون کام خشک تو دریاست عباس
گرچه به ظاهر مادرت امّ البنین است.
اما به باطن مادرت زهراست عباس
پشت و پناه اهل بیتی یا اباالفضل
دلگرم نامت زینب کبراست عباس
یک رکن عاشورا اگر نام حسین است
نام تو هم یک رکن عاشوراست عباس
🏴 @nedaye_tahzib
137.pdf
82.3K
📂هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_سی_و_هفت
✅ اوصاف و اسامی روز قیامت
✏️7. روز آشکار شدن رازها و نهانها
🗓1399/06/08
🏴 @nedaye_tahzib
شنبه 23.pdf
90.7K
📂انس با قرآن و عترت
📚هفته بیست و سوم( شنبه)
✅ خشم و پرخاشگری 1
❌کنترل خشم
🗓1399/06/08
#انس_با_قرآن_و_عترت
🏴 @nedaye_tahzib
الگوی تربیتی و تأثیر آن در تربیت دینی
الگوگیری، از روش های تربیت و تغییر رفتار در روان شناسی است کـه در آیـات و روایات بر آن تأکید شده است؛ چنان که خداوند در قرآن کریم، حضرت ابراهیم و پیامبر اکرم(ص) را الگو ی اهل ایـمان دانـسته (احزاب: 21؛ ممتحنه: 4) و مؤمنان را به پیروی از ایشان، توصیه نموده است. به سبب اهـمیت فـراوان الگوبرداری در تربیت و زندگی انسان ها، امام حسین(ع) در سـخنرانی روز عـاشورا فـرمود:
... فَلَکُمْ فِیَّ أُسْوَهٌ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ نـَقَضْتُمْ عـَهْدَکُمْ، وَ خَلَعْتُمْ بَیْعَتِی مِنْ أَعْنَاقِکُمْ، فَلَعَمْرِی مَا هِیَ لَکُمْ بِنُکْرٍ، لَقَدْ فَعَلْتُمُوهَا بِأَبِی وَأَخـِی وَ ابـْنِ عَمِّی مُسْلِمٍ. ... (ابومخنف، 1433: 200)
این سـخن شـریف، بیانگر آن اسـت کـه امـام حسین(ع) خود را «الگو در زمینه های مختلف تـربیتی بـخصوص ستیز با ظلم» معرفی نمود؛ در حالی که می دانست مخاطبانش نقض عهد کرده اند. بـنابراین مـسلّم است که این «الگو بودن» بـرای کسانی که نمی پذیرند بـی اثر بـود و از این رو به نظر می رسد امـام درصـدد معرفی الگو برای آیندگان بود تا از این قیام مقدس و انسانی و الهی، الگو بـردارند؛ هـمان گونه که بسیاری از مسلمانان و غیر مـسلمانان بـا الگـو گرفتن از قیام حـسینی، در بـرابر ستم ایستادند و به عـزت و سـرافرازی دست یافتند (صداقت، 1391: 40).
در کربلا برای تمام انسان ها، الگوهای بی بدیل وجود داشت؛ الگوهایی مانند «زهـیر» بـرای پیران، «جون» برای بردگان، «وهب، مـادر و هـمسرش» برای تـازه مـسلمانان، «حـضرت زینب و دیگر زنان قـهرمان حاضر در کربلا» برای زنان و الگویی مانند علی بن الحسین (علی اکبر) برای جوانان، هم چنان تأثیرگذاری خود را در عرصۀ «تـربیت دیـنی» حفظ نموده اند که برخی نمودهای عـینی آن را هـمه سـاله در ایـام عـزاداری حسینی شاهدیم.
🏴 @nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_محرم
نماهنگ شبیه سازی لحظه وداع امام حسین علیه السلام با حضرت زینب و حضرت رقیه سلام الله علیها در ظهر عاشورا
🏴 @nedaye_tahzib