eitaa logo
ندای تهذیب
7.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
928 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 اداره اخلاق | تلبس @khedmat14 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
⚛️ سلسله مباحث تربیت دینی فرزند شماره 4 موضوع: ضرورت تسریع در تربیت فرزندان از دیدگاه امام علی(علیه‏ السلام) برای موجوداتی که در طریق تغییر، تحول، رشد و تکامل هستند، معمولاً موسم مناسبی وجود دارد که در آن به بهترین و مناسب‏‌ترین رشد خود می‏‌رسند و آثار مورد انتظار از آنها تجلی می‌یابد، گلها در موسم بهار می‏‌رویند، چشمه‌ها در فصل زمستان جاری می‏‌شوند. ابرها در زمستان بارور می‌گردند و قطرات بارانش، میهمان زمین می‏‌گردند و… تربیت فرزند نیز موسم مناسب خود را دارد که در آن بهتر و آسان‌تر به بار می‏‌نشیند. موسم مناسب تربیت، در اوایل زندگی یعنی دوره کودکی، نوجوانی و عنفوان جوانی است، آن گاه که فرزند هنوز قلبی آسمانی و بی‌آلایش دارد، آنگاه که هنوز هواهای نفسانی و خواهش‌های غیر انسانی به سرزمین وجود او هجمه نیاورده، آنگاه که هنوز پلیدی‌ها و زنگارها میهمان ناخواسته دل او نگشته و کشت زار دل او آماده پذیرش هر بذری است. از سوی دیگر والدین به عنوان مهمترین مربیان فرزندان خود نیز همیشه فرصت و حوصله تربیت ـ که امری ظریف و در عین حال پیچیده است را ندارند زیرا آن گاه که بهار عمر والدین به روزهای آخر رسید و ضعف و سستی بر آنان مستولی گشت و حافظه‌شان چونان جسم‌شان به ضعف و نقصان گرائید، توان تربیت و راهنمایی مفید را نداشته و از ایفای نقش مربیگری برای فرزندان، عاجز می‌گردند. علی(علیه ‏السلام) مربی بزرگ بشریت در منشور تربیتی خود به امام حسن مجتبی(علیه ‏السلام)، به این نکته مهم و ظریف توجه نموده و دیدگاه تربیتی گران‌سنگی ارائه نموده است؛ آن حضرت فرموده‌‏اند: «فرزند دلبندم! چون دیدم سالیانی را پشت سر نهاده و به سستی در افتاده‌ام، بدین وصیت برای تو مبادرت نموده‌ام و خصلت‌هایی را در آن بر شمردم پیش از آن که مرگ بشتابد و مرا دریابد و آنچه در اندیشه دارم به تو ناگفته ماند یا اندیشه‏‌ام همچون تنم، نقصان بهم رساند یا پیش از نصیحت من، پاره‌‏ای خواهش‌های نفسانی بر تو غالب گردد یا فریبندگی‌های دنیا تو را بفریبد و همچون شتری گریزان و نافرمان باشی. و به ‏درستی که دل جوان، همچون زمین ناکشته است، هر چه در آن افکنند، بپذیرد. پس به ادب آموختنت پرداختم پیش از آن که دلت سخت شود و خِرَدت، هوایی دیگر گیرد… -و در قسمت دیگر آن، می‌فرماید:”…- چون به کار تو چونان پدری مهربان عنایت داشتم و بر ادب آموختنت همت گماشتم، چنان‏ دیدم که این عنایت در عنفوان جوانی‌ات به کار رود و در بهار زندگانی که ‏نیتی پاک داری و نفسی صاف و بی‏ آلایش.. (منبع: نامه 31 نهج البلاغه) 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
Panahian-Clip-ZekrHayeKoodakan-64k.mp3
3.9M
موضوع:راه تسهیل انتقال مفاهیم دینی به کودکان و نوجوانان استاد: پناهیان حدیث شریفی است در من لایحضره الفقیه، از امام صادق(ع) و امام باقر(ع) نقل شده. می‌فرماید فرزندتان به سه سالگی که رسید به او لااله الا الله یاد بدهید. سوال مجری: یعنی چی لااله الّا الله یاد بدهید؟ حاج آقا: مفهوم لااله الّا الله. پس ما بچه که سه ساله شد، با ذکر لااله الّا الله آشنا می‌شود. با مفهومی به نام خدا آشنا می‌شود. حتی به اندازۀ تکرار زبانی آن. بچه اسباب‌بازی را می‌شناسد، پدر و مادر را می‌شناسد، و خواهر و برادر را می‌شناسد، دیگرانی را هم می‌شناسد به عنوان دیگران در سه سالگی. حالا آنجا باید با نام خدا آشنا بشود. آن هم به شیوۀ ذکر لااله الّا الله، نه با اذکار دیگری مثل الله اکبر، الله رحمن، نمی‌دانم خیلی از کلمات دیگر. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی شماره 23 موضوع: طلبه کارآمد/ قسمت اول/ کارآمدی در فهم دین و تشخیص بدعت از سنت این پرسش، اینک به صورتی طبیعی پیش روی ماست که طلبه برای انجام مسئولیت صنفی خود چه توانایی‏هایی باید کسب کند و در چه موضوعاتی باید کارآمد باشد؟ حوزة تأثیر طلبه چگونه گسترش می‏یابد و طلبگی طلبه چگونه پر ثمرتر می‏شود؟ بی‌شک به دست آوردن مهارت‌هایی که مربوط به تعریف طلبه و هویت صنفی اوست، برای طلبه لازم است اما سایر توانایی‌ها و مهارت‌ها برای طلبه تنها یک فضیلت به شمار می‌رود و ضروری نیست. 1.. کارآمدی در فهم دین و تشخیص بدعت از سنت یکی از مهم‌ترین مهارت‏هایی که یک طلبه باید به دست آورد، هنر فهم آموزه‏های دینی است. «تفقه» مقوّم هویت روحانی و از ذاتیات شخصیت صنفی اوست و اگر حد نصاب دین‏شناسی و آگاهی از معارف اسلام در کسی نباشد، اطلاق «روحانی» بر او مَجاز یا دروغ است! این ویژگی، هم چهره اثباتی و هم چهره سلبی دارد؛ یعنی طلبه هم باید با آموزه‏های اصیل دین آشنا باشد و هم آموزه‏های تقلبی مشابه را بشناسد و هنر تشخیص بدعت‏ها و تحریف‏ها را داشته باشد و عقربه‏های حساسیت علمی او، نسبت به کجی‏ها، انحرافات، تأویل‏ها و استنادات ناروا واکنش نشان دهد. سرمایه‏های حوزه علمیه باید برای انتقال این مهارت به طلبه اختصاص یابد و طلبه نیز موظف است همه نعمات الهی از زمان، توان، انرژی، عمر، نشاط و استعدادی که در اختیار دارد، را صرف همین هدف کند تا تجهیزات لازم برای پاسداری از پیکره دین و جلوگیری از ورود هرگونه آسیب اجتماعی به آن را داشته باشد. بدین ترتیب، هر چه طلبه در تشخیص انحرافات دقیق‏تر باشد و قدرت حدس لوازم و فروعات مخفی گزاره‏ها را پیش از بروز آسیب، بیشتر داشته باشد، کارآمدتر و ارزنده‏تر است. امام صادق از قول پیامبر اسلام فرمودند: یحمِلُ هذَا الدّینَ فی کلِّ قَرنٍ عُدولٌ ینفونَ عَنهُ تَأویلَ المُبطِلین وَ تَحریفَ الغالینَ وَ انتِحالَ الجاهِلینَ[رجال كشی ص4، و نیز كافی ج 1 ص 32.]؛ رادمردانی، در هر عصر بار دین را به دوش می‏کشند و تأویل اهل باطل و تحریف اهل غلو و استناد ناروای اهل جهالت را از دین نفی می‏کنند. فَضلُ العالِمِ عَلَی العابِدِ بِسَبعینَ دَرَجَةً بَینَ کلّ دَرَجَتَینِ حُضرُ الفَرَسِ سَبعینَ عاماً وَ ذلک أنَّ الشَّیطانَ یضَعُ البِدعَةَ لِلنّاسِ فَیبصِرُها العالمُ فینهی عَنها وَ العابِدُ مُقبلٌ عَلی عِبادَتِهِ لایتَوَجَّهُ لَها وَ لایعرِفُها[روضه الواعظین ص 12.]؛ فضیلت عالم نسبت به عابد، هفتاد درجه است که میان هر دو درجه، معادل هفتاد سال مسیر یک اسب تیز رو فاصله است و این بدان جهت است که شیطان میان مردم بدعت می‏گزارد که عالم آن را می‏شناسد و از آن نهی می‏کند، در حالی که عابد به عبادت خویش مشغول است و به آن بدعت توجهی ندارد (و اگر توجهی کند) آن را نمی‏شناسد. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه243، آیات 64 تا 69 🗓1399/07/09 🌻 @nedaye_tahzib
243.mp3
628.1K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه243 🗓1399/07/09 🌻@nedaye_tahzib
169.pdf
134.7K
📂هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ اقسام ایمان ✏️ 1. ایمان مقطعی (موسمی) 🗓1399/07/09 🌻 @nedaye_tahzib
🔹 ثبت نام کلاس های معارف خانواده ( طرح کوثر ) ویژه خانواده طلاب قم 🔸 جهت اطلاعات بیشتر و ثبت نام به سایت معاونت تهذیب حوزه های علمیه مراجعه نمائید http://tahzib-howzeh.ir 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی قنوت دل 🔸موضوع: لزوم خواندن نماز شب شماره9 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
شماره 2 موضوع: اخلاق بد یک نوع بیماری است / قسمت اول همه می دانیم که در میان تمام موجودات زنده، انسان یک وضع خاص و استثنایی دارد، زیرا وجود او مرکب از نیروهای متضادی است؛ از سویی یک سلسله هوسهای سرکش و غرایز و امیال حیوانی او را به طغیان، تعدی نسبت به حقوق دیگران، هوسبازی و شهوترانی، دروغ و خیانت دعوت می کنند؛ و از طرف دیگر نیروی عقل و ادراک، عواطف انسانی و وجدان، او را به عدالت، نوع دوستی، پاکدامنی، درستکاری و تقوی فرامی خوانند. کشمکش این نیروها در همه انسانها وجود دارد و پیروزی نسبی یکی از این عوامل موجب می شود که افراد از نظر ارزشهای انسانی در سطوح کاملًا مختلفی باشند و فاصله «قوس صعودی» و «نزولی» انسان فوق العاده زیاد گردد. گاهی از مقربترین فرشتگان بالاتر و زمانی از خطرناک ترین درندگان پست تر شود! این حقیقت از احادیث فراوانی نیز استنباط می گردد، به عنوان نمونه امیر مؤمنان علی علیه السلام می فرماید: «انَّ اللَّهَ خَصَّ الْمَلَکَ بِالْعَقْلِ دُونَ الشَّهْوَهِ وَ الْغَضَبِ، وَ خَصَّ الْحَیواناتِ بِهِما دُونَهُ وَشَرَّفَ الْانسانَ بِاعْطاءِ الْجَمِیعِ فَانِ انْقادَتْ شَهْوَتُهُ وَغَضَبُهُ لِعَقْلِهِ، صارَ افْضَلَ مِنَ الْمَلائِکَهِ لِوُصُولِهِ الی هذِهِ الرُّتْبَهِ مَعَ وُجُودِ الْمُنازِعِ»( نراقی، جامع السعادات 1/ 34) «خداوند فرشته را تنها عقل داد، نه شهوت و غضب؛ و حیوانات را تنها شهوت و غضب داد، نه عقل؛ ولی انسان را به اعطای همه اینها شرافت بخشید، لذا اگر شهوت و غضب او تحت فرمان عقلش قرار گیرد بالاتر از فرشتگان خواهد بود، زیرا به چنین مقامی با وجود نیروی مخالف رسیده است». ولی نکته ای که در اینجا لازم است به آن توجه شود این است که غرایز و امیال و شهوات بصورت اصلی و طبیعی و متعادل نه تنها زیانبخش نیستند، بلکه وسایل ضروری ادامه حیات خواهند بود. ادامه دارد...... 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
شماره 2 موضوع: اخلاق بد یک نوع بیماری است / قسمت دوم به عبارت دیگر، همانطور که در ساختمان جسم انسان یک عضو بی مصرف و بیکار آفریده نشده، در ساختمان روح و جان او نیز هر انگیزه و غریزه و میلی نقش حیاتی دارد، و تنها در صورت انحراف از وضع طبیعی و برهم خوردن تعادل، بصورتهای خطرناک و کشنده بیرون می آیند. مثلًا چه کسی می تواند نقش «غضب» را در حیات انسان انکار کند؟ آیا هنگامی که حقوق یک فرد مورد تجاوز قرار می گیرد اگر تمام قدرتهای ذخیره وجود او در پرتو غضب برافروخته و بسیج نگردد چگونه ممکن است در حال خونسردی که شاید یک دهم نیروهای ذخیره خود را وارد میدان مبارزه نمی کند از حقوق خویش دفاع کند؟ اما همین خشم و غضب اگر از محور اصلی خود منحرف گردد و از صورت ابزار نیرومندی در دست عقل خارج شود، انسان را به صورت حیوان درنده ای بیرون می آورد که هیچگونه حد و مرزی را به رسمیت نمی شناسد. همچنین نقش میل معتدل انسان به ثروت و مقام و امثال آنها، در کوشش هرچه بیشتر در راه ترقی و پیشرفت بر همه کس روشن است؛ همانطور که اثر مخرب ثروت پرستی و جاه طلبی یعنی افراط در این امیال بر هیچ کس مخفی نیست. بنابراین همانطور که بهم خوردن تعادل جسمی همیشه با عوارض ناگواری همراه است که نام «بیماری» به آن می دهند، بهم خوردن تعادل قوای روحی و غرایز و امیال نیز یک نوع «بیماری روحی» محسوب می گردد که علمای اخلاق به آن «بیماری قلب» می گویند. این تعبیر در اصل از قرآن مجید گرفته شده که نفاق منافق را مرض قلمداد کرده است آنجا که می فرماید: (فی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً)( سوره بقره( 2) آیه 10) در دلهای آنها یک نوع بیماری است، خداوند (به خاطر اعمال زشتشان) بر بیماری آنان افزوده است. 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع: محاسبه نفس راهي براي اصلاح سخنران: آیت الله حق شناس معصوم (ع) فرمود: «ای هشام ثمن و بهای بدن تو چیزی غیر از بهشت نمی‌باشد، پس اگر خدای نخواسته گناه کردی،‌ خودت را به ثمن بخس فروختی و معامله کردی.» هرکسی که نفسش را محاسبه کند به عیب‌هایش آگاه می‌شود. 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
ندای تهذیب
☝️☝️ موضوع: سیر مطالعاتی اخلاق اسلامی / قسمت اول اخلاق یکی از شاخه‌های علوم اسلامی است كه از زمان شکل‌گیری آن تاکنون صدها کتاب در آن به روش‌های مختلف (عقلی، شهودی، نقلی و تلفیقی) تألیف شده است. حوزه‌های علمیه از آغاز به اخلاق اهتمام داشته و درس‌های پررونق فراوانی به خود دیده است. علاوه بر درس‌های اخلاق كه منبر موعظه و ذكر و مجلس تربیت و تحول نفوس محسوب می‌شوند در سال‌های اخیر توجه به دانش و معرفت اخلاقی و اخلاق نظری اسلامی نیز در حوزه‌های علمیه و دانشگاه-های کشور بیشتر شده است. همچنین رشتۀ اخلاق اسلامی به عنوان یك گرایش تخصصی در حوزه‌های علمیه دایر است. اما آنچه¬که روشن است شرکت در این دوره¬های تخصصی برای همه مقدور نیست و روحانیون محترم مقیم شهرها و روستاها و نیز کسانی که از لحاظِ سنی واجد شرایط نیستند از شرکت در این دوره¬ها محرومند، در حالی که بسیاری علاقه¬مندند از طریق مطالعه آزاد، با دانش اخلاق اسلامی آشنا شوند و به نظر می¬رسد که در این حد نیز لازم است از تجارب و راهنمایی¬¬های استادان فن بهرمند شوند. از این رو معاونت تهذیب و تربیت حوزه¬های علمیه با استفاده از نظرات اساتید، سیر مطالعاتی اخلاق اسلامی را در سه سطح و با محوریت موضوعاتی همچون روش¬شناسی علم اخلاق، انسان¬شناسی، فلسفۀ اخلاق و اخلاق کاربردی، آداب و اخلاق بندگی، فردی و اجتماعی، تربیت اخلاقی، سیرۀ اسوه¬های اخلاقی(معصومان(علیهم السلام)، عالمان و مجاهدان)، آداب و اخلاق خانوادگی،آداب و اخلاق طلبگی و اخلاق در متون ادبی به صورت آسان به مشکل و از عمومی به تخصصی تهیه و تنظیم و در اختیار طلاب و دانش پژوهان گرامی قرار داده است. هر هفته روزهای با سیر مطالعاتی مذکور بیشتر آشنا خواهیم شد ادامه دارد........ 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح حدیث اخلاقی با بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی موضوع: هشدار نسبت به پیروی از طاغوت طاغوتها و پیروان آنها شما را فریب ندهند! پیروانشان در درجۀ اوّل اطرافیان، بعد هم آن تودهای از مردم که دل به طاغوت میسپارند، بدون تحقیق، بدون احساس مسئولیت و تعهّد دنبال او راه میافتند. برای این که به هوسها و حُطام دنیوی دست پیدا کنند. 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی شماره 24 موضوع: طلبه کارآمد / قسمت دوم/ کارآمدی در انتقال معارف و ابلاغ دین پس از «تفقه»، هنر «پیام رسانی» و قدرت «انتقال آموزه‏ها»، مهم‌ترین مهارت لازم برای طلبه است. روحانی باید بتواند دانش خود را به جریان اندازد و از آنجا که در خطوط انتقال وحی قرار می‏گیرد، تجهیزات لازم برای توزیعِ با سلیقة تعالیم دینی را بدون هرگونه افتادگی و ضایعه، در میان توده‏ها داشته باشد. هر عنصری که به این هدف کمک کند، در راستای اهداف طلبگی است و طلبه را کارآمدتر و مؤثرتر می‏گرداند. مهم‌ترین این مهارت‏ها قدرت نوشتن و هنر سخن‏وری است، زیرا بیشترین حجم اطلاعات از طریق گفتار و نوشتار منتقل می‏شود. امروزه ارزش صنایع بسته‏بندی در توزیع فراورده‏های صنعتی و جلب اقبال مشتریان، برای همه آشکار است؛ چه بسیار اجناس مرغوبی که به خاطر بسته‏بندی نامناسب، بر روی دست تولید کننده باقی می‏ماند و چه بسیار اجناس نامرغوبی که به جهت استفاده از بسته‏بندی جذاب و زیبا، به سرعت به دست مصرف کنندگان بداقبال رسیده است. مهارت‏هایی که موجب جلب توجه مخاطب، تحریک عواطف و تأثیرگذاری بیشتر پیام می‏شود؛ از صنایع ادبی و آرایه‏های لفظی و معنوی، آهنگ جذاب، نوسان صدا، شور و حرارت بیان، مثال‏ها و تمثیل‏های گویا و گیرا و سلیقه در انتخاب بهترین قالب برای عرضة فراورده‏های فرهنگی، هم‌سنگ آشنایی با صنایع بسته‏بندی است و عرضة کالای دین به مخاطب را موفق‏تر می‏سازد. اگر بخواهیم میان این مهارت‏ها و مهارت اول (شناخت عمیق دین)، مقایسه کنیم، باید به صراحت بگوییم که دستة دوم از نظر ارزش، در رتبة دوم و درجة نازل‏تری قرار دارد، زیرا دین‏شناسی، محتوا و درون‏مایة پیام را تشکیل می‏دهد و مهارت‏های تبلیغی، قالب و شکل آن را؛ یعنی اگر امر تبلیغ میان «محتوای اصیل در قالب ضعیف» و «محتوای ضعیف در قالب جذاب» دائر باشد، بدون تردید گزینة اول مقدم است. جنس مرغوب حتی اگر بسته‏بندی مناسب نداشته باشد، آرام آرام حقیقت خود را آشکار و اعتماد مخاطب را جلب می‏کند. به همین دلیل، بیشتر توجه طلاب علوم دینی باید به اصالت، استناد و استحکام محتوای پیام باشد و بهترین توان و استعداد خود را برای آن به کار گیرند، اما برای کارآمدی و تأثیرگذاری بیشتر، هرگز نباید از این ویژگی‏های درجه دوم غفلت کرد؛ چنان که اعجاز بلاغی قرآن کریم، عامل انتشار اعجاب آور پیام آسمانی اسلام و نفوذ سریع آن در اعماق جان مخاطبان بود. از این رو، آنچه در دانش بلاغت و نیز صنعت خطابه در دانش منطق آموخته می‏شود باید با تلاش و تمرین مستمر به ملکه و مهارت تبدیل گردد. ذکر این نکته لازم است که تکنیک‏های امروزی بلاغت، بسیار بیش از آن است که در کتب گذشتگان گرد آمده است؛ بلاغت به معنای «رسایی پیام» است و امروزه در تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه محدود نیست. طرح‏ها، نمودارها، جداول، تقسیم بندی‏های درختی، خلاصه بحث، برجسته کردن واژه‏ها و جملات مهم، ویرایش دقیق متن، تصویر، ابزارهای کمک آموزشی و استفاده از روش‌ها و ابزارهای جدید انتقال پیام مانند رایانه و اینترنت نیز در بلاغت کلام مؤثراند. طلبه همان گونه که رسالت فهم دین دارد و باید در آن، کارآزموده و چالاک باشد، رسالت ابلاغ سخن دین را نیز دارد و باید بتواند تمام ظرفیت‏های موجود را برای ابلاغ بهتر و کامل‏تر دعوت الهی به خدمت بگیرد. پیامبر اسلام(ص) فرمودند: إذا ظَهَرَتِ البِدَعُ فی اُمَّتی فَلیظهِرُ العالِمُ عِلمَهُ فَمَن لَم یفعَل فَعَلَیهِ لَعنَةُ اللهِ[كافی ج 1 ص 54.]؛ هرگاه انحرافات و بدعت‏ها در میان امت من ظاهر شد، بر دانشمندان (دین) است که علم خود را آشکار کنند و هر کس چنین نکند، لعنت خدا بر او باد. 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه244، آیات 70 تا 78 🗓1399/07/10 🌺 @nedaye_tahzib
244.mp3
611.9K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه244 🗓1399/07/10 🌺@nedaye_tahzib
170.pdf
132.2K
📂هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ اقسام ایمان ✏️ 3. ایمان گزینشی 🗓1399/07/10 🌺 @nedaye_tahzib
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی / الگوی رفتاری علما در خانواده موضوع: فداکاری برای همسر شماره 12 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
موضوع: سیره عملی امام خمینی رحمه الله در خانواده / ابراز علاقه به همسر ابراز علاقه نسبت به همسر، از دستورهایی است که در دین اسلام بر آن بسیار سفارش شده است. امام رحمه الله نیز نسبت به این مسئله توجه خاصی داشت. با این توضیح که شیوه ابراز علاقه، متناسب با شخصیت هر فرد است. خانم فریده مصطفوی می گوید: «امام قرار گذاشته بودند که سالی یک بار خانم به تهران بروند و سه ماه تابستان را در تهران بگذرانند. خودشان هم به خمین می رفتند. این برنامه همیشه بود. حتی تا بزرگ شدن ما نیز ادامه داشت. امام سختشان بود که خانم در زمستان به مسافرت بروند و از روزی که خانم به مسافرت می رفتند، اخم های امام درهم بود تا خانم برگردد. امام در موقع ورود خانم به منزل می خندیدند و این، یکی از راه های ابراز علاقه آقا به خانم بود».( پا به پای آفتاب، ج 1، ص 94( آقای محتشمی نیز می گوید: «امام رحمه الله هیچ گاه در طول پانزده سالی که در نجف بودم، با کسی با تلفن صحبت نمی کردند. وقتی که به پاریس رفتیم، همان روز اول و دوم بود که فرمودند: تلفن نجف را بگیرید، من با خانم صحبت کنم. در مدتی که حضرت امام رحمه الله در پاریس بودند، این مسئله چندین بار اتفاق افتاد که با همسرشان چندین بار تلفنی صحبت کردند. به سبب همین نزدیکی و رابطه عاطفی که ایشان با خانواده شان داشتند، چندین بار از پاریس پیام دادند که هرچه زودتر کار گذرنامه و ویزای خانم را درست کنید تا ایشان هم به پاریس تشریف بیاورند و سرانجام نیز بعد از یکی دو هفته ایشان آمدند. وقتی خانواده امام وارد پاریس شدند، یک احساس طمأنینه و آرامشی را در امام احساس کردیم» (منبع: پا به پای آفتاب، ج 2، ص 159) 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ده سال بعد از ازدواج یکی از مقوله‌های خیلی مهم در زندگی ما نوع نگاه ما است. هیچ‌کس می‌گوید کاش مامان من خوشگل‌تر بود؟ فکر نکنیم کسی به ذهنش برسد یک همچین چیزی. کاش بابای من، بابایم است! بابایم است مامانم است. بعد از ازدواج مرد می‌شود شوهرم است، مثل بابا مامانم است، زن می‌شود همسرم است مثل بابا مامانم است. زاویۀ دید است دیگر، از چه زاویه‌ای نگاه می‌کنی؟ اوّلش به زیبایی خانمت نگاه می‌کردی، حالا به زیبایی روحش که به تو ده سال خدمت کرد، تو را تحمّل کرد. ده سال پیش به تو بله گفت. لذا مردهای خوب خانم به نظر از ظاهر افتاده برایشان یک میلیون برابر بیشتر از فرشته و پری عزیز هستند. بعد به خانمت بگو اطمینان بده خانم‌ها خیلی نگران می‌شوند. می‌گویند یعنی شوهرم هنوز من را می‌پسندد؟ می‌گوید بابا من هیکل تو را دوست دارم، من اصلاً روح تو را دوست دارم. هر چی مربوط به تو است دوست دارم! من با این صفا می‌کنم. زاویۀ دید است دیگر. 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com