eitaa logo
ندای تهذیب
7.8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.7هزار ویدیو
923 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 اداره اخلاق | تلبس @khedmat14 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✅سوره مبارکه ، صفحه 475، آیات 67 تا 77 🗓1400/02/30 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
475.mp3
486.9K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه‌‌ ‌ 475 🗓1400/02/30 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
بقیع تنها یک گورستان نیست، بلکه گنجینه تاریخ اسلام است. قبور چهار امام معصوم شیعیان و نیز قبور همسران، دختران، برخی فرزندان، اصحاب، تابعین و بستگان پیامبر خدا(ص) و نزدیک به ۱۰ هزار نفر از شخصیت‌های نامدار تاریخ اسلام در آنجا واقع است. پیشینه این قبرستان به دوران قبل از اسلام می‌رسد به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
پس از تسلّط سعودیان بر حجاز، با توجه به پیوند فکری و مذهبی آنان با محمدبن عبدالوهاب، در هر شهر و منطقه‌ای که وارد می‌شدند، آثار و ابنیه ساخته شده بر روی قبور بزرگان صدر اسلام را خراب و ویران می‌کردند. وهابیون، بار نخست در سال ۱۲۲۱ هـ.ق بخشی از بناهای قبرستان بقیع را ویران کرده و سپس با تکمیل سلطه خود بر حجاز درهشتم شوال سال ۱۳۴۴ هـ.ق تمامی این بناها و گنبدها و آثار را ویران و اموال و اشیای گرانقیمت موجود در این اماکن را به تاراج بردند و نه تنها در مدینه، بلکه در هرجا گنبد و بارگاه و زیارتگاهی بود، به ویرانی آن اقدام کردند. به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
از بیشتر بدانیم 👇👇👇
از بیشتر بدانیم شماره 1 قبور ائمه بقیع (علیهم السلام) مانند دیگر قبر‌ها در محوطه مکشوف و بدون دیوار و سقف نبوده؛ بلکه قبر آنان مانند تربت پاک رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و حضرت رضا علیه السلام از آغاز دفن اجساد مبارک و پیکر مطهرشان در داخل خانه‌ای که متعلق به عقیل بوده، قرار داشته است و به مرور زمان این خانه به ساختمان مناسب، به شکل مسجد تبدیل شده، سپس در محل همان ساختمان بزرگترین و مرتفع‌ترین گنبد و بارگاه بنا شده است و در قرون متمادی دارای خادم و دربان و دارای ظریفترین و گرانبهاترین ضریح و صندوق با زیباترین روپوش و دارای فرش و قندیل بوده است و بالاخره در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری به وسیله وهابیان منهدم شده است. به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
از بیشتر بدانیم شماره 2 در روز هشتم ماه شوّال سال یک ۱۳۴۵ هجری قمری، تمام بقاع متبرّکه و مشاهد مشرّفه ائمّه بقیع (حضرت إمام حسن مُجتبی، و حضرت إمام زین العابدین، و حضرت إمام محمّد باقر، و حضرت إمام جعفر صادق علیهم السّلام) را با بقیه بقاع از قبور دختران رسول الله (زینب، امّ کلثُوم و رُقَیَّه) و قبور عمّه ‏های رسول الله (صَفِیه و عاتِکه) و قبر حضرت امُّ البنین، و قبر حضرت اسماعیل بن جعفر الصّادق، و قبر حضرت إبراهیم فرزند رسول الله، و قبور تمامی أصحاب و تابعین و أرحام و أزواج رسول الله، و صلحاء و أبراری که از حَدِّ إحصاء بیرون است؛ همگی را خراب و با خاک یکسان کردند. وهابی‌ها در نظر داشتند با تقارن انهدام این قبور، قبر رسول خدا و کعبه را نیز خراب کنند؛ و با دستاویز به آن که بوسیدن و دور زدن بر گرداگرد سنگ‏ها شرک است، خانه خدا را منهدم کنند. به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
از بیشتر بدانیم شماره 3 در مدینه طیبه دیگر اسمی از «محلّه بنی هاشم» نیست، از «خانه أبُو أیوب أنصاری» خبری نیست؛ «بیت الأحزان» را خراب کردند، دیوار «مسجد علی علیه السلام» را با صفحاتی پوشانده؛ و دَرِ آن را مهر و موم کرده ‏اند. «مَشْربه امِّ إبراهیم» محل شریف و مقدّس و آن محلّ نورانی و پر فیض؛ امروز به مزبله شبیه‌تر است تا به مسکن و مأوای رسول خدا و أهل بیت رسول خدا و با این حال متروک و مقفول و مغفول است. مَسجد «الْفَضیخ» که همان مسجد ردّ شمس برای حضرت أمیرالمؤمنین علیه السّلام است، متروک و مهجور است؛ و حتّی کسی نام آن را نمی‏ داند. نام علی بن أبی طالب در خطبه‏‌ها و منبر‌ها برده نمی‏ شود؛ آه چه شهر غریب و مهجوری است مدینه! مدینه که هر وجب آن حکایت از علم و عرفان و قضاء و درایت و ولایت و حَماسه و إیثار یگانه حامی رسول الله، حضرت أمیرالمؤمنین علیه السّلام دارد؛ امروز تاریک و غریب است. به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
از بیشتر بدانیم شماره 4 در کتاب «وفاء الوفاء» جلد سوم از صفحه ۸۹۱ به بعد، قبور بزرگان بقیع را نام می‌برد. از جمله این که به غیر از ستارگان محراب بقیع (حضرت امام حسن مجتبی و زین العابدین و امام محمد باقر و حضرت صادق علیهم السلام)، انوار درخشنده دیگری در این مکان مقدس مدفون هستند که به بعض ایشان اشاره می‌شود: ۱. عثمان بن مظعون، اولین مهاجری که از دنیا رفت و پیامبر گرامی (ص) در تشییع جنازه او شرکت کرده، فرمود: «طُوباکَ یا عُثمانُ لَمْ تُلْبِسْکَ الدُنْیا وَ لَمْ تَلْبَسْها؛ خوشا به حالت که دنیا تو را نپوشانید و تو نیز خود را با دنیا نپوشاندی»، پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه وآله بعد از دفن وی، دستور فرمودند، سنگی را روی قبر وی قرار دهند. جالب این که، سنگ به قدری بزرگ و سنگین بود که اصحاب قادر بر حمل نبودند و شخص پیامبر صلّی اللّه علیه و آله با تمام قدرت کمک فرمود و بعد از تغییراتی که در بقیع وارد شد، قبر او را از همان سنگ بزرگ شناسایی کردند. پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله با این عمل به مردم این درس را داد که قبر افرادی مثل عثمان بن مظعون (که مردی صالح و عابد و زاهد بود، تا جایی که رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله بعد از مرگش، کفن از صورتش کنار زد و صورت او را بوسید)، باید با عزت بماند. ۲. فاطمه بنت اسد، مادر حضرت علی علیه السّلام زنی که دیوار کعبه برای زایمان او شکافته شد و امداد‌های غیبی هنگام تولد فرزندش از آسمان فرود آمد، یازدهمین نفری بود که به رسول خدا (ص) ایمان آورد و حضرت با کلمه «مادرم» به او خطاب می‌فرمود، زنی که پیامبر عزیز (ص) در مرگ او گریه کرد و پیراهن خود را کفن او کرد و چهل تکبیر بر او گفت، زنی که برای دو نفر از اولیای خدا (پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه وآله و امیرالمؤمنین علیه السّلام) خدمت و مادری کرد؛ زنی که برای اسلام مهاجرت کرد، زنی که رسول اللّه صلّی اللّه علیه وآله بعد از دفنش با او سخن گفت: که: «هل وَجَدْتَ ما وَعَد ربّکُ حقّا، آیا به وعده‌هایی که پروردگارت داده بود، دست یافتی؟» او هم گفت: «بله»؛ زنی که رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله قبل از دفن او، وارد قبر شد تا مکان را با بدن خود متبرک کند و برای مدت طولانی مناجات کرد، قبرش در پشت دیوار بقیع در کنار چهار امام واقع شده است. ۳. سعد بن معاذ، مردی والا مقام، از یاران وفادار پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه وآله که در جنگ‌ها همراه حضرت بود و گاهی مورد اصابت تیر قرار می‌گرفت، کسی که رسول خدا صلّی اللّه علیه وآله درباره اش فرمود: «همچون استخوان در گلوی کفاری»، کسی که نود هزار فرشته، در تشییع جنازه او به زمین آمدند؛ او از علاقه‌مندان مخلص علی علیه السلام بود، در ماجرای «خندق» مجروح شد. رسول اکرم صلّی اللّه علیه وآله برای او دعا می‌کرد و در تشییع جنازه او شرکت کرد. 4. عباس عموی پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه وآله که مسؤول آب رسانی به زائران کعبه و مورد احترام همگان بود، تا آنجا که خلیفه دوم در قحط سالی، برای طلب باران، خدا را به مقام عباس سوگند داد 5. و.... به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
از بیشتر بدانیم شماره 5 هشتم شوال، سالروز تخریب حرم شریف ائمه بقیع (ع) به دست وهابیان آل‌سعود است. در این روز، تفکر وهابی‌گری به بهانه برداشت غلط از دین، حرم نورانی ائمه بقیع(ع) و صحابه بزرگوار را ویران کردند و به خیال خود، سنت پیامبر (ص) را احیا کردند. به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹ببينيد| نماهنگی از بیانات رهبر انقلاب درباره حضرت آیت‌الله بهجت ➕دعایی که آیت‌الله بهجت به آیت الله خامنه‌ای توصیه کردند 🏴انتشار به‌مناسبت سالگرد ارتحال ☑️ @Khamenei_ir به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
| شماره ۷ بخش ۱ 👇👇👇👇👇 بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیٖمِ به نام خدا که رحمتش بی اندازه است و مهربانی اش همیشگی علت ابتداء به «بسم اللّٰه » شروع دعای شریف کمیل با منبعِ نوری بی نهایتی چون«بسم اللّٰه » احتمال دارد به سبب چند دلیل باشد. ۱ - امیرالمؤمنین علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله و رسول خدا صلی الله علیه و آله از پروردگارِ جهانیان روایت کرده است که فرمود: کُلّ أَمرٍ ذِی بالٍ لا یُذکَر بِسمِ اللّٰهِ فِیهِ فَهُوَ أَبتَرُ [۱] . هر کار بزرگی که در آن نام خدا یاد نشود، تباه و ضایع است و به محصول و نتیجه نمی رسد. ۲ - مرحوم « طبرسی » در کتاب پرقیمت مکارم الأخلاق از حضرت موسی بن جعفر علیه السلام روایت می‌کند: مَا مِن أَحدٍ دَهَّمَهُ أَمرٌ یَغُمُّهُ أَو کَرَّبَتهُ کُربَةٌ فَرَفَعَ رَأْسَهُ إِلَی السَّمَاءِ ثُمَّ قالَ ثَلاثَ مَرّاتٍ: « بِسمِ اللّٰهِ الرَّحمَنِ الرَّحِیمِ » إِلّا فَرَّجَ اللّٰهُ کُربَتَهُ وَأَذْهَبَ غَمَّهُ إِن شآءَ اللّٰهُ تَعالی [۲] . هیچ کس نیست که او را غم و غصه ای فرا گیرد و سر خود را به آسمان بردارد و سه بار «بسم اللّٰه الرحمن الرحیم » بگوید، مگر این که خدا ناراحتیش را برطرف کند و غصه اش را از میان بردارد، اگر خدای متعال بخواهد. ۳ - در حدیث بسیار مهمّی آمده: لا یُرَدُّ دُعاءٌ أوَّلُهُ « بِسمِ اللّٰهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ » [۳] . دعایی که ابتدایش «بسم اللّٰه الرحمن الرحیم » باشد مردود درگاه حق نمی شود. بدون شک اگر دعا - بخصوص دعای کمیل - با اسم اعظم حق شروع شود، یقیناً به اجابت می‌رسد و خواننده اش همراه با خواسته هایش مورد پذیرش حق قرار می‌گیرد. «بسم اللّٰه » شراب طهوری است که وقتی کام جان و گلوی قلب از دست ساقی عشق سرکشد، وجد و حال و نشاط و شوری بیرون از توصیف پیدا می‌کند و مجذوب جاذبۀ معشوق می‌شود و تا رسیدن به وصال محبوب سر از پا نشناخته بدون خستگی و مستی راه را طی می‌کند. پی نوشت: [۱]. تفسیر امام عسکری علیه السلام: ۲۵، حدیث ۷ ؛ وسائل الشیعة: ۱۷۰/۷، باب ۱۷، حدیث ۹۰۳۲. [۲]. مکارم الأخلاق: ۳۴۶ ؛ بحار الأنوار: ۱۵۹/۹۲، باب ۱۵. [۳]. الدعوات: ۵۲، حدیث ۱۳۱ ؛ مستدرک الوسائل: ۳۰۴/۵، باب ۱۶، حدیث ۵۹۲۹. به بپیوندید: 🌺 کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
✅سوره مبارکه ، صفحه 476، آیات 78 تا 85 🗓1400/02/31 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.ir
476.mp3
442.5K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه‌‌ ‌ 476 🗓1400/02/31 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.ir
لازم ترين موضوع، درك و تصور صحيح از مقام امام زمان(عج) است و اگر تصور ما صحيح شد بسياري مسائل بعدي خود به خود روشن مي شود.  در دعاي شريف ندبه مي خوانيم:  «اَيْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَيْنَ الْأرْضِ وَ السَّماءِ»؛ يعني كجاست آن سببي كه بين زمين و آسمان عامل اتّصال مادون به مافوق است.  اين همان مفهوم واسطة فيض است؛ يعني امام(ع) واسطة بين خدا و كلّ عالم هستي است و اگر متوجّه شويم كه امام(ع) يك حقيقت و يك مقامند در عالم، مي رسيم به اين كه حتّي ملائكه هم وجود خود را از امام مي گيرند. وقتي فهميديم امام واسطة فيض است و واسطة فيض بودن؛ يعني از نظر حقيقت از همة موجودات حتّي از ملائكة مقرّب هم بالاتر است. به بپیوندید: 🌺 کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
👈 امام غایب و نه مخفی 👉 منظور از غيبت امام زمان(عج) اين نيست كه حضرت جايي مخفي شده باشند، بلكه بايد متوجّه بود كه حضرت غايب شده اند، نه مخفي. بايد در مورد اين دو مفهوم تأمل كنيم و مفهوم غايب را بفهميم. متأسفانه بعضي ها مقام غيب امام(عج) را با مخفي كردن يكي گرفته اند و در معرفت نسبت به امام به اشتباهاتي گرفتار شده اند. درك اين مقام به آساني ميسّر نيست، همان طور كه خود ائمه مي فرمايند: «اَمْرُنا صَعْبٌ مُسْتَصْعَب» ؛ يعني امر ما بسيار مشكل و رام ناشدني است. و در جايي ديگر مي فرمايند: «امر ما سرّ در سرّ است» يعني امر ما سرّي است پنهان در سرّ ؛ پس بايد با كمي تلاش آماده درك اين مقام شد و بدون تلاشِ فكري و قلبي حقيقت موضوع به دست ما نمي آيد.  مخفي شدن؛ يعني كسي اين جا هست و در عرض ما هم هست، امّا مثلاً پشت ديوار پنهان شده است، ولي غايب بودن؛ يعني كسي فوق هستيِ مادّي است، مثل ملائكه كه در غيب هستند و در مقامي بالاتر از عالم مادّه جاي دارند. مقام غيب امام زمان(عج) به جهت واسطة فيض بودن حضرت است و هستي در قبضة مقام غيبي حضرت است و اساساً هر مرحله و مرتبة پاييني در قبضة مرتبه بالاترِ غيبي اش قرار دارد. براي روشن شدن واسطة فيض بودن حضرت بايد بتوان اثبات كرد كه امام زمان(عج) از نظر درجة وجودي از تمام ملائكة مقرّب بالاتر است، امّا مخلوق خداست. به قول بزرگان «كُلُّ ما سِوَي الله» است؛ يعني غير از خدا هر چه در هستي، كمال محسوب مي شود، همه در آن مقام جمع است و مراتب وجود در آن حضرت به صورت جامع وجود دارد.   به بپیوندید: 🌺 کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
تبلیغ باید جریان ساز باشد، تبلیغ باید گفتمان ساز باشد، گفتمان یعنی یک مفهوم و یک معرفت همه‌گیر بشود در برهه‌ای از زمان در یک جامعه. آنوقت، این میشود گفتمان جامعه. این، با کارهای جدا جدای برنامه‌ریزی نشده، حاصل نخواهد شد؛ این کار احتیاج دارد به برنامه‌ریزی و کارِ فعال. این کار هیچ نباید متوقف بشود و به برنامه‌ریزی احتیاج دارد. 🎙بیانات مقام معظم رهبری؛ در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون. 1388/09/22 به بپیوندید: 🌺 کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 ورود مردم فلسطین به مسجد الاقصی و عبور عزت مند آنان از مقابل نیروهای امنیتی تحقیر شده رژیم اشغالگر قدس در صبح جمعه پس از اعلام پیروزی مقاومت و اعلام آتش بس😊 به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
✅سوره مبارکه ، صفحه 477، آیات 1 تا 11 🗓1400/03/1 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
477.mp3
511.2K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه‌‌ ‌ 477 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
✅ جايگاه قرآن در حوزه معرفت دينى ✅ قسمت سوم 👇👇👇👇 ◀️ ٱمهات و اصول ویژگی قرآن: 3️⃣ جامعیّت قرآن، در حوزه رسالت خود، جامع است و از بیان هیچ چیزی که در هدایت انسان نقش داشته باشد، فرو گذار نکرده است: «تِبْیَانًا لِّکُلِّ شَیْ ءٍ. (نحل: آیه 89 .) تبیین کننده هر چیزی است» . گذشته از آیات قرآنی، پیامبر صلی الله علیه و آله و اوصیای ایشان نیز بر این موضوع، شهادت داده اند. بزرگ ترین قرآن شناس ، یعنی پیامبر خدا _ که گیرنده وحی است _ ، در حدیثی، در باره جامعیّت این کتاب آسمانی ، چنین می فرماید : هُوَ الدَّلیلُ یَدُلُّ عَلَی السَّبیلِ ، وَ هُوَ کِتابُ تَفصیلٍ وَ بَیانٍ وَ تَحصیلٍ ، هُو الفَصلُ لیسَ بالهَزلِ ، وَ لَهُ ظَهرٌ وَ بَطنٌ ، فَظاهِرُهُ حُکمُ اللّهِ وَ باطِنُهُ عِلمُ اللّهِ تعالی ، فَظاهِرُهُ وَثیقٌ ، وَ باطِنُهُ عَمیقٌ ، لَهُ تُخومٌ ، وَ علی تُخومِهِ تُخومٌ ، لا تُحصی عَجائبُهُ وَ لا تُبلی غَرائِبُهُ ، فیهِ مَصابیحُ الهُدی وَ مَنارُ الحِکمَهِ ، وَ دلیلٌ علَی المَعرِفَهِ لِمَن عَرَفَ النَّصَفَهَ (النوادر، راوندی : ص 143 ح 197) قرآن، ره نمایی است که راه را نشان می دهد. قرآن، کتاب تفصیل و روشنگری و تحصیل [حقایق] است. جداکننده میان حق و باطل است و شوخی بردار نیست. ظاهری دارد و باطنی. ظاهرش حکم [و دستور] خداست و باطنش علم خداوند متعال. پس ظاهر آن، محکم و استوار است و باطنش ژرفایی دارد و ژرفایش نیز ژرفایی دارد. شگفتی هایش بی شمارند و عجایب و غرایبش کهنه و تمام نمی شوند. چراغ های هدایت و پرتوگاه های حکمت، در قرآن اند. و برای کسی که انصاف داشته باشد، راه نمایی به سوی معرفت و شناخت است. امیر مؤمنان علیه السلام _ که پس از پیامبر صلی الله علیه و آله آشناترین انسان با معارف والا و سازنده کتاب الهی است _ ، در حدیثی، قرآن را چنین توصیف فرموده است : سپس کتاب را بر او فرو فرستاد ، و آن ، نوری است که چلچراغ هایش خاموش نمی شوند . چراغی است که شعله اش فروکش نمی کند . دریایی است که به ژرفایش نمی توان رسید . شاه راهی است که پیمودنش [آدمی را] به گم راهی نمی کشانَد . شعاعی است که پرتو آن ، به تاریکی نمی گراید . فرقانی (/ سنجه ای برای حق و باطل) است که بُرهانش ، خاموش [و باطل] نمی گردد . بنای روشنگری است که ارکانش ، فرو نمی ریزند . درمانی است که بیم بازگشت بیماری ها در آن نمی رود . قدرتی است که هوادارانش شکست نمی خورند و حقّی است که یارانش ، تنها و بی یاور، گذاشته نمی شوند . پس قرآن ، معدن ایمان و کانون آن است ، و چشمه های دانش و دریاهای آن ، و بوستان های عدل و آبگیرهای آن ، و پایه های اسلام و بنیان آن ، و درّه های حق و دشت های آن است . دریایی است که هر چه از آن آب بر دارند، آبش تمام نمی شود ، و چشمه هایی است که هر اندازه از آنها آب بکشند ، خشک نمی شوند . آبشخورهایی است که هر اندازه وارد شوندگان از آنها بنوشند ، آبشان کاستی نمی گیرد ، و منزلگاه هایی است که مسافران ، راه آنها را گم نمی کنند ، و نشانه هایی است که از چشم رهپویان ، پوشیده نمی مانند ، و پُشته هایی است که روندگان ، نمی توانند از آنها بگذرند . خداوند ، آن را سیراب کننده عطشِ دانشوران ، و بهارِ دل های دانایان ، و شاه راه نیکان قرار داده است ، و دارویی که پس از آن ، دردی نمی ماند ، و نوری که هیچ تاریکی ای با آن نیست ، و ریسمانی که گِره هایش استوار است ، و قلعه ای که ستیغ آن ، بلند [ و دست نایافتنی] است ، و برای کسی که آن را حامی خویش گیرد ، [ مایه] عزّت [ و قدرت] ، و برای کسی که به آن وارد شود، [ مایه ]سلامت ، و برای کسی که از آن پیروی کند، هدایت ، و برای کسی که خود را به آن نسبت دهد، عذر ، و برای کسی که با آن سخن گوید ، برهان ، و برای کسی که به وسیله آن ستیزه کند ، گواه ، و برای کسی که با آن استدلال کند، [ مایه ]پیروزی ، و برای کسی که به آن عمل کند ، نگه دارنده، و برای کسی که آن را به کار وا دارد ، مَرکب، و برای کسی که نشانه جوید، نشانه ، و برای کسی که سپر بخواهد ، سپر ، و برای کسی که فرا بگیرد ، دانش ، و برای کسی که روایت کند ، خبر ، و برای کسی که داوری کند ، حُکم . (نهج البلاغه : خطبه 198) به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
✅ جايگاه قرآن در حوزه معرفت دينى ✅ قسمت چهارم 👇👇👇👇 ◀️ ٱمهات و اصول ویژگی قرآن: 4️⃣ جاودانگی یکی از برجسته ترین نکاتی که در احادیث پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام در تبیین جایگاه قرآن در اسلام مورد تأکید قرار گرفته ، تداوم حیات و جاودانگی این کتاب آسمانی است . در حدیثی از امام باقر علیه السلام آمده است : إنَّ القُرآنَ حَیٌّ لا یَموتُ ، وَ الآیَهَ حَیَّهٌ لا تَموتُ ، فَلَو کانَتِ الآیَهُ إذا نَزَلَت فِی الأَقوامِ ماتوا ماتَتِ الآیَهُ ، لَماتَ القُرآنُ ، و لکِن هِیَ جارِیَهٌ فِی الباقینَ کَما جَرَت فِی الماضینَ . (تفسیر العیّاشی: ج 2 ص 203 ح 6) قرآن، زنده است و نمی میرد، و آیه[های آن] نیز زنده اند و نمی میرند ؛ زیرا اگر آیه ای که در باره اقوامی نازل شده است ، با مُردن آنها می مُرد، قرآن نیز مُرده بود ؛ بلکه قرآن ، در میان آیندگان ، جاری است ، همچنان که در میان گذشتگان ، جاری بود. همچنین از امام صادق علیه السلام گزارش شده است که : إنَّ القُرآنَ حَیٌّ لَم یَمُت ، وَ إنَّهُ یَجری کَما یَجرِی اللَّیلُ وَ النَّهارُ ، وَ کَما تَجرِی الشَّمسُ وَ القَمَرُ ، وَ یَجری عَلی آخِرِنا کَما یَجری عَلی أوَّلِنا . (تفسیر العیّاشی : ج 2 ص 203 ح 6) قرآن ، زنده است و نمی میرد و هماره [در همه زمان ها] جاری است ، چنان که شب و روز ، و خورشید و ماه ، در جریان اند، و همچنان که بر اوّلین کسانِ ما جاری بوده ، بر آخرین کسان ما نیز جاری است. این سخن ، بدین معناست که معارفی که قرآن در زمینه جهان شناسی و انسان شناسی ارائه می کند و برنامه هایی که برای سعادت انسان دارد ، منطبق با معیارهای عقلی و علمی ، و نیازهای فطری انسانهاست و از این رو، اختصاص به زمان خاصی ندارد؛ بلکه در طول زمان، زنده و جاوید است . به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9