هدایت شده از دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
🔰 نشست #تبیین_اندیشه
🔵 موضوع: اندیشه اخلاقی تربیتی رهبر معظم انقلاب (مدظلهالعالی)
🔸 ارائهدهنده: حجت الاسلام والمسلمین عالمزاده نوری
🔹ناقد: حجتالاسلام والمسلمین گرامیپور
🔹 دبیر علمی: حجتالاسلام والمسلمین مددی
🗓 زمان: یکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲ ساعت:۱۸:۰۰
📍مکان: قم، خیابان شهدا، کوچه شهید زینالدین (۲۸), پلاک ۱۲۰
🔴 خواهران و برادران
@qom_khamenei_ir
🔷🔹گروهی از بهترین و باتجربه ترین اساتید احکام کشور گردهم آمدهاند تا احکام و مسائل مبتلابه را که با آن مواجه هستیم بیان کنند👌
✅شما می توانید سوالات شرعی خود را از طریق ادمین برای ما ارسال کنید تا در کوتاهترین زمان پاسخ داده شود⏰
💎 کانال ستاد ترویج احکام
#معرفی_کانال
#احکام
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔸خاطرهای درسآموز از مسئولیتپذیری اجتماعی آیت الله حائری شیرازی🔸
(ناقل خاطره: محمدعلی نادعلی)
در تابستان سال ۷۷ با دوستانی به همدان رفتیم تا دو سه روزی در معیت استاد «حاج شیخ حسین انصاریان» باشیم. پیش از ظهر، ما را به سیاحتی در درّۀ «گنجنامه» بردند. چون تابستان و تعطیلات بود، جمعیت زیادی آمده بودند. متوجه شدیم مردم برای قضای حاجت مشکل دارند. به ما هم سرایت کرد؛ چون سه چشمۀ توالت موجود در گنجنامه گرفته بود که کاسۀ آنها پُر و لبریز از کثافت شده بود. مردم به ناچار با سنگ و کلوخ و ... قضای حاج می کردند.
ما که قصد داشتیم در آنجا تا غروب بمانیم، دیدیم با این وضع ممکن نیست لذا تصمیم گرفتیم کمی در تپه ها و باغات پیاده روی کنیم و برگردیم. ساعاتی بعد که به محل پارک ماشین ها کنار توالت های غیر قابل استفاده برگشتیم، متوجه صف مردم برای قضای حاجت و وضو گرفتن بعضی دیگر شدیم.
تصور کردیم شهرداری یا سازمان گردشگری که پول ورودی می گیرند، دستشویی را درست کرده اند! اما در میان مردم سخن از یک شیخ محترم بود که می گفتند به اینجا آمده برای دیدن گنجنامه و کار را ایشان درست کرده اند. راننده ما -که آنجا مانده بود- برایمان نقل کرد که یک روحانی آمد و وضع مستراح ها و مشکل مردم را که دید، اول سراغ مسئولین را گرفت، کسی حضور نداشت. از راننده و همراهانش کمک خواست و آنان هم چون دیدند آنجا پر از تعفّن و ... است، به ایشان گفتند: «خیلی بوی بد می دهد و ابزاری برای پاکسازی نداریم. شیرهای آب هم خراب اند. نمی توانیم کاری بکنیم». لذا خود ایشان رفتند و اوضاع را دیدند. آنگاه، لباس روحانیت را از تن در آوردند و آستین ها را بالا زدند و دست هایشان را در کیسه های پلاستیکی میوه هایی که در ماشین بود کردند. سپس گفتند هرچه کیسۀ پلاستیک در ماشین ها هست، بیاورند. ایشان پارچه ای روی دهان و بینی خود بستند و شخصاً تمام اشیاء و لجن ها و ... را با دست از کاسه های توالت بیرون کشیده و در کیسه ها ریختند و از راننده و محافظ ها -که حالشان به هم میخورد- خواستند از درّه با دبّه ها آب بیاورند. پس از تخلیه و باز کردن گرفتگی ها، همۀ توالت ها را شسته و آمادۀ استفاده مردم کردند. خرابی لوله ها و شیرهای آب را هم برطرف کردند و سپس، خود را طاهر کرده، وضو گرفته و در گوشۀ باغچه ای در آن نزدیکی به نماز ایستادند.
مشتاق شدم بروم ایشان را ببینم و بدانم کدام روحانی اند. از دور به ما نشانش دادند و تا آمدیم به ایشان برسیم سوار خودرو شده بودند. ماشین چرخی زد و از کنار ما رد شد و دیدم ایشان «آیت الله حائری شیرازی» نمایندۀ ولی فقیه و امام جمعه شیراز است. بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم و به همراهان گفتم: ای کاش رسیده بودیم و برای این کار، دستشان را بوسیده بودیم. همراهم به شوخی گفت: حالا نذر کن هر وقت دیدی، ببوسی تا قضای دست بوسی را بجا بیاوری! من با جدّیت گفتم: نذر می کنم حتما برای بوسیدن هر دو دستش به شیراز بروم.
چند ماه بعد استاد «حاج شیخ حسین انصاریان» را برای منبر به شیراز دعوت کردند و من هم برای دیدن آشنایان و دیدار ایشان و میزبانش «آیت الله حائری» به شیراز رفتم. هم فال بود و هم تماشا. هنگامی که به خانۀ آیت الله حائری رفتیم، تعدادی از روحانیان و مسئولان نشسته بودند. می دانستم آقای حائری به هیج وجه نمی گذارند کسی دستش را ببوسد. وسط مجلس ایستاده و اعلام کردم حاج آقا اجازۀ دست بوسی نمی دهند، اما من چند ماه پیش در همدان برای کاری که کرده اند، نذر شرعی کرده ام تا در نخستین دیدار، هر دو دست ایشان را ببوسم. بلافاصله، به سمتشان رفتم و با ذکاوت و هوشی که داشتند متوجه علت شدند. تا آمدند دست ها را پس بکشند، آن دو را گرفتم و بوسیدم و بر دیده گذاشتم. به مطایبه و نکته پرانی همیشگی گفتند: شما فقط اهل تشویق کار خوب هستید یا اهل عمل به کارهای خوب هم هستید؟ عرض کردم: دعایمان کنید که اهل عمل بشویم، چون پیش از جنابعالی، ما هم گرفتاری مردم و خودمان را در آن تنگه دیده بودیم و رد شدیم. کُمیت کار ما لنگ است، امیدوارم از شما بیاموزیم. بعد آهسته تر فرمود: حالا نمی خواهد به این آقایان بگویید. بین خودمان باشد.
#مسئولیت_پذیری_اجتماعی
#ذلت_باطنه
@haerishirazi
📜«عن علی علیهالسّلام قال: قیل لرسول اللَّه، صلّیاللَّهعلیهوآله، من الذی یباعدالشیطان منا.»
❓چه چیزی شیطان را از ما دور میکند؟
🔅قال: الصوم للَّه یسود وجهه»؛ روزه چهرهاش را سیاه میکند. ...
🔅«و الصّدقه تکسر ظهره» و صدقه پشتش را میشکند؛...
«والحب فی اللَّه تعالی و المواظبت علی العمل الصّالح یقطع دابرة.»
این دو 👆 مهمتر از آنهاست.
✨یکی «حب فیاللَّه» است. یعنی انسان عواطف، بخصوص محبّت خودش را در جهت الهی هدایت کند.
💎اگر کسی را دوست دارید، این محبّت برای #خدا باشد، نه برای دنیا. محبّت را در آنجا خرج کنید که برای خدا باشد.
✨«و المواظبت علیالعمل الصّالح.» مهم این است که انسان از #عمل_صالح مواظبت کند. یعنی در انجام عمل صالح استمرار داشته باشد.
«والدّوام فی الاتّصال بخدمتک» که در دعای کمیل میخوانیم، یعنی انسان دائماً متّصل به خدمت پروردگار باشد. این استمرار و تداوم، خیلی مهم است. اگر این دو، که یکی جنبه #قلبی و #عاطفی و دیگری جنبه #عملی دارد، حاصل شد، «یقطع دابره»؛ یعنی ریشه شیطان را میکَند یا آن را نابود میکند.
«والاستغفار یقطع تینه»؛ استغفار هم شاهرگش را میزند (همان تعبیر کنایی، که در فارسی هم هست). پس، از جمله عواملی که شیطان را نابود میکند، #استغفار است.
📗 از کتاب «نوادر»
🗓 بیانات در آغاز درس خارج فقه؛ ۱۳۷۳/۰۶/۲۰
💬 احادیث طرح شده توسط رهبر انقلاب
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
هدایت شده از انتشارات انقلاب اسلامی
🎉 آیین رونمایی از مجموعهی ۴۰ جلدی «رهنامه» در دانشگاه تهران برگزار میشود
📚 آیین رونمایی از مجموعهی ۴۰ جلدی #ره_نامه تازهترین آثار انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای(مدّظلّهالعالی) با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظّم رهبری در دانشگاهها روز سهشنبه ۵ دیماه در دانشگاه تهران برگزار میشود.
📝 مجموعهی ۴۰ جلدی «رهنامه»، دریچهای برای دانستن و اندیشیدن جوان مؤمن، دانا و انقلابی در مسیر تمدّن نوین اسلامی است که از خلال دیدگاههای اندیشمندانهی رهبر معظّم انقلاب، مبانی، ارزشها و اصول اسلام ناب محمّدی را با توجه به نیازها، پرسشها و چالشهای دوران معاصر تبیین میکند.
این کتابها عرصهی گستردهای از موضوعات در ساحتهای اعتقادی، اجتماعی، سبک زندگی، مباحث تربیتی و اخلاقی، سیاسی و انقلابی را در برمیگیرند.
هر یک از این کتابها مشتمل بر ۱۰ فصل میباشد که فصل اول شامل آیات و روایات، فصل دوم حاوی بیانات حضرت امام خمینی(ره) و هشت فصل دیگر بیانات حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای(مدّظلّهالعالی) میباشد و برای طرح جلد این کتابها نیز از آثار هنری هنرمندان نگارگر انقلاب اسلامی استفاده شده است.
♦️ گفتنیست مراسم رونمایی از این مجموعه، روز سهشنبه ۵ دیماه ساعت ۱۰ در سالن علامهامینی کتابخانهی مرکزی #دانشگاه_تهران برگزار خواهد شد.
📍 شایان ذکر است که مراسم رونمایی، همزمان با دانشگاه تهران، در بیش از ده دانشگاه کشور نیز برگزار خواهد شد.
@KhameneiBook
1.991201 اسلام ناب بر اساس اندیشهی رهبر معظم انقلاب .docx
235.3K
📚#کتاب اسلام ناب بر اساس اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی
✍️حجة الاسلام محمد طهماسبی
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
💠 تقدیر نماینده گروه امام خمینی از معاون تهذیب و تربیت حوزه و مجریان و طراحان دوره پودمانی تعالی
🔹 نماینده شورای صنفی راهنمایان تهذیبی - تربیتی به نمایندگی از گروه امام خمینی(ره) که گروه اول آموزش دیده در دوره های پودمانی تعالی می باشد، با حضور در معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه از حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری تقدیر به عمل آورد.
متن کامل خبر در👇:
🔗https://tahzib.ismc.ir/?p=3334
#اخبار
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
🖥 مجموعه سایتها و کانالهای مرکز مدیریت حوزههای علمیه
🔖سایت و کانال مرکز مدیریت حوزههای علمیه
https://ismc.ir
https://eitaa.com/ismcir
🔖سایت و کانال معاونت تهذیب
https://tahzib.ismc.ir
https://eitaa.com/nedaye_tahzib
🔖سایت معاونت آموزش و کانال سنجش و پذیرش
https://amoozesh.ismc.ir
https://eitaa.com/pazireshhowzeh
🔖سایت و کانال معاونت پژوهش
https://pazhuhesh.ismc.ir
https://eitaa.com/Riismc
🔖کانال دفتر امور اجتماعی و سیاسی
https://eitaa.com/spoh_ir
🔖کانال امور طلاب و دانش آموختگان
https://eitaa.com/ot_news
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله جوادی آملی:
❗️«اگر كسی طلبه باشد، روحانی باشد، معمّم باشد اين #صحيفه_سجاديه در دستش نباشد، خسارت است؛ حالا كتابهای علمی ديگر هم هست؛ ولی منظور اين است كه اينها برای ما اصل است.
📍اينها دعايی كه خدايا مريض مرا شفا بده نيست، اينها آن مرحله نازله است؛ آن مريض را شفا ميدهد، پدر و مادرت را هم ميآمرزد؛ اما عمده فهم است و فهم! جامعه با علم و تحقيق زنده است.»
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
منشور طلبگی - روح الله راسل.pdf
1.85M
📚منشور طلبگی
📖این کتاب دارای مقدمه و 3 فصل میباشد:
1- آیه نفر، منشور طلبگی
2- جایگاه ثقلین در برنامه طلبه.
3- بایسته های ثقلین در حوزه از منظر رهبری
✍️حجة الاسلام روح الله راسل
🔸نگارنده در مقدمه کتاب مینویسد:
تاکنون کتب متعدد و مفیدی در راستای معرفی رسالت طلبه نگاشته شده، اما تا آنجا که نگارنده مطلع است تاکنون کتاب مستقلی با محوریت آیهی نفر (آیهی ۱۲۲ سورهی مبارکهی توبه) که بیان کنندهی منشور طلبگی است نوشته نشده است. همین امر موجب شد تا وظایف طلبه علوم دینی را با بیان بیست و سه پیام مهم که از این آیهی مبارکه به دست می آید در این نگاشته تبیین نماییم.
مشاهده کتاب در سایت حجره نما
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
✍️دستنوشت آیت اللّه مرعشی نجفی (رحمه اللّه) از دوران طلبگی:
📔 «فوائد سیّدمهدی نجفی را خریدم به پول ۳ ماه نماز استیجاری.
🍃و منِ محزون، شهابالدّین حسینی مرعشی نجفی هستم. و این حروف را در حال گرسنگی مینویسم.
🌔یک روز و شب به دلیل نداری، چیزی نخوردهام
امیدوارم بتوانم به برکت اجدادم بر این سختیها صبر نمایم.
🗓 ۱۳۴۱ مدرسه قوام - نجف أشرف
#علمای_ربانی
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
🔆 #پيامبر_اکرم صلیالله عليه و آله:
💠 ليسَ الإيمانُ بالتَّحَلّي و لا بالتَّمَنّي، و لكنَّ الإيمانَ ما خَلَصَ في القلبِ و صَدّقَهُ الأعمالُ؛
❇️ ايمان نه به ظاهر است و نه به آرزو، بلكه ايمان آن است كه در دل خالص باشد و عمل آن را تصديق كند.
📚 بحارالأنوار، ۲۶/۷۲/۶۹
#حدیث
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
گزارش دو سالانه معاونت تهذیب و تربیت 1401-1400 - کم حجم .pdf
12.16M
🔖#گزارش عملکرد دو سالانه معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه
📆سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
📢 #اطلاع_رسانی | مجلس سومین سالگرد ارتحال آیت الله محمدتقی مصباح یزدی(قدس سره)
🔸️سخنران: آیت الله اراکی(حفظه الله)
🔹️مکان: حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) ، شبستان امام خمینی(قدس سره)
🔹️زمان: پنجشنبه، ۷دی ماه ۱۴۰۲، بعد از نماز مغرب و عشا
#بزرگداشت_علامه_مصباح
📱 @mesbahyazdi_ir
✨امام علی عليه السلام :
🔖قوامُ العَيشِ حُسنُ التَّقدِيرِ و مِلاكُهُ حُسنُ التَّدبيرِ
پايداری زندگی به #برنامه_ريزی درست و وسيله رسيدن به آن ، مديريّت صحيح است.
📖غررالحكم و دررالكلم ، ح ۶۸۰۷
#حدیث
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
جزوه زنجیره منطقی 3.docx
7.09M
📚#جزوه زنجیره منطقی
✏️ویرایش سوم
🏷این جزوه زنجیره منطقی است که با کمی ویرایش مقدمه کتاب رسالت روحانیون در دانشگاه ها برای حوزه دانشجویی شریف آماده شد که گامهای انقلاب و نقش حوزه و دانشگاه را توضیح می دهد.
✍️حجة الاسلام محمد طهماسبی
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
31.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️علت تنبلی در نماز شب
🎥 استاد عابدینی به نقل از #آیت_الله_بهجت قدس سره
#نماز_شب
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
2.14000704 ارائهی اسلام ناب.pptx
5.44M
🎞#پاورپوینت ارائه کتاب اسلام ناب
✍️حجة الاسلام محمد طهماسبی
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
هدایت شده از مثل خمینی (ره)
🌀 بسته محتوایی "مثل خمینی" 🌀
هویت و سبک زندگی طلبه عصر انقلاب
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
🎙اساتید و موضوعات:
🔸#آیت_الله_اراکی: امام خمینی (ره) الگوی جامع طلبه عصر انقلاب
حجج اسلام:
🔹#رحیمیان: روایت هایی از 25 سال زندگی در محضر امام خمینی(ره)
🔸#عابدینی: هویت روحانیت اصیل و ضرورت کار تشکیلاتی
🔹#امینی_نژاد: نسبت طلبه با مکتب علمی امام خمینی(ره)
🔸#عالم_زاده_نوری: مختصات معنویت طلبه عصر انقلاب
🔹#قاسمیان: جنگ روایت ها
🔸#موسوی_فرد(امام جمعه اهواز): روایت حیات فرهنگی
🔹#حسن_مرادی: روایت حیات اجتماعی
📲 تهیه محصول از 👈👈 اینجا👉👉
* در صورت مشکل در خرید به @ali4892 پیام دهید.
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
🪴 "مِثـــــــــل خــُـــــــمِیني" 🪴
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 #قرار_عاشقی
🤲غروب جمعه جهت شادی ارواح مطهر امام راحل و #شهدا، تأیید رهبر معظم انقلاب، پیروزی رزمندگان #مقاومت، نجات مردم مظلوم #فلسطین و نابودی اسرائیل کودککش هدیه میکنیم 100 سوره قدر به حضرت #بقیةاللهالأعظم(عج) به نیت عافیت، رضایت، زمینهسازی ظهور و نصرت حضرت
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماهنگ پنج شاخص انقلابی گری از نگاه امام خامنهای
#انقلابی_گری
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
هدایت شده از کانال رسمی مرکز مدیریت حوزه های علمیه
31.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✊ تجمع حماسی طلاب ، اساتید و روحانیون حوزه علمیه به همراه مردم انقلابی و همیشه در صحنه شهر مقدس قم ، نهم دی، روز بصیرت و میثاق امت با ولایت
🔻زمان: شنبه ۹ دی ساعت ۱۰ صبح
📌مکان: مدرسه فیضیه
___________________
:::::🇮🇷 کانال رسمی 🇮🇷:::::
مرکز مدیریت حوزههای علمیه
@ismcir
🔰آزمونها و پرسشنامههای غیربومی در حوزه
🔹بخش۱
✍حجة الاسلام محمود حسنینژاد
📌مدیریت مشاوره معاونت تهذیب حوزههای علمیه
برخی دوستان مشفق استفاده از آزمون شخصیت کتل را ننگ غربزدگی بر پیشانی حوزه برشمرده و ادعا کردهاند که «مرکز مدیریت تنها به طلابی مجوز تلبس میدهد که به موسیقی علاقه داشته باشند!» و بعد غیرتمندانه برآشفتهاند و این مجوز را نه مجوز تلبس به لباس رسول الله که مجوز تلبس به غربزدگی و بردگی فرهنگ منحط غرب دانستهاند.
اصل این غیرت و حساسیت نسبت به اصالتهای فرهنگی و بومی بسیار شایسته است و اقتدا به سیره علمای اصیل اسلام است که همواره در طول تاریخ نسبت به نفوذ فرهنگی بیگانگان نگران و مراقب بودند. طبعا همه ما باید به محصولات دنیای غرب خصوصا محصولات فرهنگی آنان که زاییده علوم انسانی ذاتا مسموم است نگران و حساس و دقیق باشیم و تا به محصولات اسلامی دست نیافتهایم، بدون دقت و پالایش و احتیاط و فراتر از حد ضرورت از آنها استفاده نکنیم.
این دوستان دغدغهمند با این تذکر رسا، بانگ هشدار را به صدا درآورده و حساسیتها را برانگیختهاند. معاونت تهذیب حوزههای علمیه، خود را ثناگوی پاسداران اصالتهای حوزوی میداند و ضمن تشکر از این دوستان مشفق و پذیرفتن اصل انتقاد، بر قصور خود در اصلاح این موضوع اعتراف دارد و بنای هیچ توجیه یا دفاع نابجایی از این کیفیت را ندارد.
اما ذکر این نکات نیز در حاشیه این موضوع خالی از لطف نیست:
۱. برای شناخت شخصیت و کشف ویژگیهای افراد باید آنها را به سخن آورد. تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد. امام علی علیه السلام فرمودهاند: «المرء مخبوء تحت لسانه». برای این منظور استفاده از ابزارهای علمی دقیق، کار را فنیتر و قابل دفاعتر میکند. آزمون، پرسشنامه و مصاحبه ابزارهای تشخیصی هستند که فرد را به سخن میآورند و ویژگیهای شخصیتی را آشکار میسازند.
۲. عوامل انسانی بدون دراختیار داشتن ابزارهای دقیق معمولا به تشخیصهای سلیقهای یا غیرقابل اعتماد مبتلا میشوند و وحدت رویه ندارند. البته باید توجه کرد که اکتفا به ابزارهای علمی بدون بهرهگرفتن از عوامل انسانی نیز کار را خشک و کلیشهای و غیرمنعطف میسازد.
۳. معاونت تهذیب مدتهاست درصدد بوده تا پرسشنامههای بومی و اسلامی را جایگزین پرسشنامههای موجود نماید لکن ملاحظاتی وجود داشته و تا رسیدن به این مقصود قدری فاصله وجود دارد از جمله اینکه هنوز جایگزین مطلوب و مورد اطمینانی بهدست نیامده است، لازم به ذکر است بر اساس پژوهش عالمانهای که توسط حجتالاسلام و المسلمین دکتر رفیعی هنر و حمیدرضا حسنآبادی در نشریه اخلاق وحیانی (شماره ۲۳ تابستان ۱۴۰۱) ارایه شده است ۹۲ تست یا ابزار سنجش اخلاق که در ۵۰ سال گذشته در کشور ما تولید شده از حیث روایی، اعتبار و پاسخگویی در ۹ پارامتر مورد ارزیابی قرار گرفته و در چهار گروه الف) مطلوب ب) قابل قبول ج) نیاز به تکمیل د) نیاز به بازبینی ه) بدون اطلاعات دستهبندی شده است. شگفت آنکه هیچ یک از این ۹۲ تست امتیاز «مطلوب» را به دست نیاورده و تنها 5 درصد آنها «قابل قبول» ارزیابی شدند. این پژوهش نشان میدهد که فناوری تولید مقیاسهای سنجش در میان ما هنوز پیشرفت قابل ملاحظهای ندارد.
۴. تست کتل یک ابزار سنجش علمی است که توسط ریموند کتل در سال ۱۹۵۰ در آمریکا تولید شده و تاکنون حداقل پنج نوبت ویرایش و تکمیل شده است. هرچند این ابزار دقیق و استاندارد است اما بدون شک لازم است مشابه بومی آن نیز طراحی و تولید شود (مانند ایتا و آپارات به جای تلگرام و یوتیوب و خودرو ایرانی به جای خودروهای خارجی) و البته تا زمانی که مشابه بومی آن طراحی نشده است در مواردی از آن استفاده میشود.
۵. توجه داریم که محصولات علمی، رنگ و بوی مبانی و فرهنگ حاکم را به خود میگیرند و حامل معانی دنیای خود هستند. به همین جهت برخی از کشورهای آسیایی به ابزارهای غربی اعتماد نمیکنند و بسیاری از ارگانها و نهادها نیز برای جذب و پذیرش خود تستها و ابزارهای خاص و بومی تولید میکنند.
۶. در میان ابزارهای متعددی که برای شناخت شخصیت پدید آمده، تست کتل تاحدودی فرافرهنگی تلقی میشود و بر خلاف برخی تستهای دیگر از عناصر غیربومی و غیرمشروع (مشروبات الکلی، روابط خارج از حدود و ...) تهی و کمآسیبتر است.
۷. پرسش از موسیقی در آزمون کتل به هدف سنجش ویژگی پایداری یا حساسیت هیجانی و احساساتی بودن در برابر زمختی شخصیت است. بر این اساس آلات رسمی موسیقی مانند تار و تنبور و گیتار به هیچ وجه موضوعیت ندارد و واژه موسیقی در این عبارات شامل هر نوع صدایی از قیبل صوت قرآن، مداحی یا صدای موزون طبیعت میشود. علاوه بر این وجه دیگری در پرسش از موسیقی آشکار میشود و آن تشخیص پایبندی به سنت در مقابل پذیرش تغییرات دنیای مدرن است.
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib