#سه_شنبه_های_تربیتی
⚛️ سلسله مباحث تربیت دینی فرزند
شماره 3
موضوع: ضرورت تربیت دینی کودک در اسلام / قسمت اول
امروزه، کودکان ما در سپهر بیکران اطلاعات و ارتباطات، و در معرض پیامهای بیشمار دینی قرار دارند که این مسئله، هشیاری درباره این مخاطبان کم سن و سال را وظیفهای انکارناپذیر میسازد.
یکی از مباحثی که دستاندرکاران حوزه تعلیم و تربیت دینی باید به طور گسترده با آن آشنایی پیدا کنند، نحوه استنباط کودکان در سنین مختلف، از موضوعات و مفاهیم دینی است. به یقین، شالوده تفکر دینی آنان را میتوان در همین مفاهیم و برداشتهای گوناگون جست وجو کرد. اگر درصدد هستیم تا پیام رسانی مذهبی، متناسب با ویژگیهای دانشآموز را برنامهریزی کنیم، ناچاریم در دنیای کودکانه آنان گام نهاده، از دید آنها به معارف دینی بنگریم.
دلیل عمده عدم موفقیت درباره تربیت دینی کودکان، نقص در برنامههاست نه در کودکان. عدم آگاهی از برداشتهای کودکانه، تعلیم و تربیت ما را دچار نواقص و کمبودهای گوناگونی خواهد کرد؛ از جمله این که سبب خواهد شد معارف دینی در سطوحی ارائه شود که با فهم کودکان متناسب نباشد و گاه این، مایه خستگی و دلزدگی آنان از معارف دینی و حتی اصل اسلام میشود. افزون بر این که تفکر خام و محدود، آنان را نه تنها از تصورات و برداشتهای غیرواقعی نجات نمیبخشد، بلکه این تصورات دور از واقعیت را تقویت خواهد کرد؛ زیرا کودک، ناچار است برای درک مفاهیمی فراتر از استعداد خویش، به همان تفکرات کودکانه و خام روی آورده، از این طریق خود را قانع سازد. ازاین روی، ضروری است دست اندرکاران تعلیم و تربیت دینی با پژوهشهای انجام شده درباره برداشت کودکان و نوجوانان از مفاهیم دینی آشنایی پیدا کنند و یافتههای آنها را مد نظر داشته باشند.
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
#هفته_دفاع_مقدس
خلاصه بیانات رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با شرکتکنندگان در آئین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس
تاریخ: 1399/06/31
دفاع مقدس یکی از عقلانیترین حوادث ملت ایران بود. بعضیها مجموعهی دفاع مقدس را متهم میکنند به بیتدبیری؛ مطلقاً اینطوری نیست/ حتی قبول قطعنامه در آن شرایط که امام از آن تعبیر کردند به نوشیدن جام زهر، این هم مدبرانه بود؛ اگر مدبرانه و عاقلانه نبود، امام انجام نمیداد. ما از نزدیک شاهد بودیم و میدیدم که چه دارد میگذرد. کار، بسیار عاقلانه بود.
-------------------------
کار بزرگ امام این بود که از اول، دشمن اصلی را شناخت و تشخیص داد که صدام یک ابزار است. امام میفرمود آمریکا از شوروی بدتر، شوروی از آمریکا بدتر و انگلیس از هر دو بدتر است. یعنی شناخته بود که اینها عاملان اصلی و پشتصحنهی جنگ هستند/ ثانیاً یک تشخیص حیاتی امام داد و آن این بود که این مسئلهی مهم را ملت ایران میتواند حل کند.
------------------------
دفاع مقدس سرمایههای انسانی ما را ارتقا داد. خوشبختانه از عناصر حاضر در دفاع مقدس، افراد بیشماری بعدها، امروز، دیروز مشغول خدمتگزاری بودند و هستند که یک نمونهاش شهید عزیز ما شهید سلیمانی بود که در عرصهی دیپلماسی و بینالمللی و در منطقه یک فعالیت شگفتآوری داشت. واقعاً هنوز ملت عزیز ایران از گسترهی کار شهید سلیمانی مطلع نیستند/ پایهگذاری امثال قاسم سلیمانیها در دوران دفاع مقدس گذاشته شد.
------------------------
کرونا را دستکم نگیرید. اینکه روزی ۱۵۰ هموطن از دست بروند، این چیز کوچکی است؟/ مسئولین که خودشان را دارند فدا میکنند؛ ما مردم بایستی به وظایفمان عمل کنیم/ بعضیها عاشق امام حسین و اربعینند، اما رفتن برای راهپیمایی فقط متوقف به صلاحدید مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا است. اینکه ما بلند شویم برویم دم مرز مثلاً اظهار ارادت به حضرت بکنیم، نه؛ از توی خانه اظهار ارادت بکنیم. مردم زیارت اربعین را با حال و با توجه بخوانند.
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
Panahian-Clip-FarzandaneMomen (1).mp3
2.36M
#سه_شنبه_های_تربیتی چگونه فرزندانی با ایمان تربیت کنیم؟/ چهار روش و تکنیک برای افزایش ایمان کودکان #ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی
شماره 18
موضوع: ویژگیهای کنونی حوزه / بحران منابع انسانی / قسمت دوم
4.. فرهنگ و تربیت جامعه به متولّی نیاز دارد. در محیط کوچک خانواده، خدای متعال یک عنصر فرهنگی و تربیتی که «مادر» نام دارد را در کنار یک عنصر اقتصادی که «پدر» نام گرفته، قرار داده و پدر را مأمور کرده که نگرانی اقتصادی خانواده را برطرف سازد تا مادر فارغالبال و بدون دغدغة معیشت در یک محیط آرام، به وظیفه تربیت بپردازد. در محیط بزرگ جامعه، آیا به یک نهاد فرهنگی و تربیتی نیاز نیست؟
5.. برای ساختن یک ساختمان معمولی، به دهها نیروی کاری متخصص نیاز داریم؛ مهندس، معمار، کارگر، لولهکش، آهنگر، برقکش، نقاش، کابینت ساز و.. . یقینا برای ساختن یک جامعة اسلامی و بنای یک تمدن تاریخی بزرگ بر اساس اسلام، به دهها هزار نیروی دینباورِ زمان آگاهِ وارسته احتیاج داریم. و این نیروها در محیط حوزة علمیه پرورش مییابند.
6.. فقدان چهرههای ممتاز و استوانههای علمی و معنوی حوزه در مبارزات قبل از انقلاب و حوادث پس از پیروزی و نیز عزم راسخ دشمنان بر از بین بردن شخص یا شخصیت بزرگان دین در شرایطی که اندیشه دینی در میان نسل جوان دستخوش طوفان شدید فتنهها و امواج متلاطم شبهات گشته این نیاز را افزونتر نموده است.
7.. درگیری با انبوهی از شبهات تاریخی که از فضای فکری غرب یکباره به زبان بومی ما ترجمه و به جامعة ما سرازیر شد بخش قابل ملاحظهای از نیروهای نخبه حوزه را مشغول به فعالیتهای حاشیهای نموده و از رسالت اصلی خود منحرف گرداندهاست. گرچه همین مبارزه، برکات فراوانی در پی داشته است.
8.. تحقیقات جدیدی که پس از انقلاب در دستورکار حوزه قرارگرفته و موج موضوعات نوینی که بررسی آنها از منابع دینی تازه آغاز گشته یا پساز این باید آغاز گردد، تولید و تدوین دانشهای جدید دینی که غالباً ناظر به ابعاد اجتماعی اسلام میباشد، و نیزمسئولیتهای سترگ اجرایی که قانون اساسی جمهوری اسلامی بر دوش حوزویان نهاده است از عواملی است که نیاز به نیروی انسانی را در این شاخه از فعالیتها روشنتر مینماید.
9.. آشنایی با دین الهی بهعنوان پدیدهای بسیار عظیم، دارای معارفی عمیق و روابطی بسیار پیچیده، فرایندی دراز مدت است. بههمین جهت مراحل پرورش نیروی کارآمد حوزوی در مقایسه با سایر مراکز علمی بیشتر و نیازمند زمانی درازتر است. تحصیل حوزوی 15 تا 20 سال استقامت و تلاش نیاز دارد. این واقعیت پیامدهای ناگواری بر جای میگذارد که شایسته بررسی و تأمل است:
اضطراب و نگرانی ابتدایی و تزلزل همت متقاضیان ورود به حوزه بر اثر دوردست جلوهکردن هدف.
خستگی و دلزدگی طلاب در اواسط مسیر و در نتیجه جدا شدن از خانوادة حوزه.
غفلت از هدف اصلی، ورود در حواشی و فرعیات و پرداختن به اموری که مستقیماً رسالت حوزه محسوب نمیشود.
طلبه بهمراتب بیش از دانشجو به استقامت، نیاز دارد. یکی از دلایل آن این است که دانشجو پس از یک دورة تحصیلی 4 یا 7 ساله خود را در پایان راه تلقی میکند. اما طلبه پس از سالها تحصیل خود را همچنان در آغاز راه مینگرد.
10.. علاوه بر همه این عوامل نرخ ریزش همین تعداد اندک از طلاب که در چنین فضای سنگینی افتخار طلبگی یافتهاند بسیار بالاست. پارهای بهجهت دلزدگی و بیانگیزگی و پارهای بهجهت دشوار بودن مواد درسی، گروهی بر اثر فشار اجتماعی و گروهی دیگر بر اثر مشکلات اقتصادی ـ خصوصاً پس از تشکیل خانواده ـ و گروهی به دنبال جذابیت مراکز دیگر یا فقدان برنامه متناسب با نیاز در حوزه یا.. .
با این وصف، هر یک از طلاب علوم دینی در بحران شدید نیروی انسانی، گوهر گرانبهای کمیابی محسوب میشود و در موقعیت استثنایی و ممتازی قرار گرفته است که با تلاش مضاعف باید جای خالی دیگران را پر کند و به رفع کاستیها همت گمارد. دشواری شرایط فرهنگی به ضمیمة ندرت نیروهای توانمند، مسئولیت بیشتری برای او آفریده است.
بدین ترتیب روشن است که نظام روحانیت و حوزههای علمیه، وظایف بسیار متنوعی بر دوش دارند که هرگونه استعداد و توانایی را میتوانند به خدمت بگیرند. با شرایطی که توصیف شد، هیچکس نمیتواند بگوید من استعداد طلبگی را ندارم. همة انواع روحیات و استعدادها میتوانند به کار خدمت دین بیایند و در نظام روحانیت مورد استفاده قرار گیرند. گرچه مسئولان حوزه نیز موظفاند که امکانات محدود موجود را خرج بهترینها کنند، و در مراحل گزینش و پذیرش دقت نظرهای فراوانی به کار گیرند.
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
162.pdf
147.6K
📂هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_شصت_دو
✅ دوزخ و برخی عذاب های آن
✏️ جاودانگی در دوزخ
🗓1399/07/02
🌻 @nedaye_tahzib
D1737501T15725342(Web) - Copy.mp3
7.94M
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
سخنرانی آیت الله حسین مظاهری
موضوع "بهشت و جهنم ثمره ادب"
انسان باید در مقابل دیگران مؤدب باشد. آنکه ادب ندارد، شخصیت ندارد. عذابهای جهنم را خودمان تهیه میکنیم و به تعبیر قرآن کریم "ذلک بما قدمت ایدیکم" . در قرآن بیش از صد آیه در مورد تجسم عمل است. خواری و ذلت اهل جهنم از بیادبی سرچشمه میگیرد. آب حمیمی که روی سر او ریخته میشود، چیزی است که خود تهیه کرده است. همچنین بهشتیان از طرف ملائک و اهل بیت (ع) و خداوند متعال احترامی خاصی دارند که از همان ادبشان فراهم شده است.
در عالم آخرت هرچه مینوشی، هرچه میپوشی همه از عمل خودت میباشد. رعایت ادب در همه انقساماتش لازم است؛ ادب در مقابل پروردگار، ادب در مقابل اهل بیت (ع)، ادب در مقابل قرآن، ادب در مقابل پدر و مادر و ...
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
موضوع: آیا اخلاق و روحیات اشخاص، در سایه تربیت قابل تغییر است؟
این سؤالی است که سرنوشت علم اخلاق را روشن می سازد، زیرا اگر قبول کنیم که اخلاق و روحیات افراد تابع وضع ساختمان روح و جسم آنهاست، علم اخلاق علم بیهوده ای خواهد بود. اما اگر پذیرفتیم که قابل تغییر است، اهمیت و ارزش این علم بخوبی روشن خواهد شد.
بعضی از دانشمندان احتمال اول را پذیرفته اند و معتقدند همانطور که برخی درختان مثلًا میوه تلخ دارند، با تربیت باغبان تغییر ماهیت نمی دهند، بدگوهران و ناپاکدلان نیز با «تربیت» تغییر روحیه نخواهند داد و اگر هم تغییری پیدا کنند بسیار سطحی است و بزودی به حال اول باز می گردند!
آنها می گویند: ساختمان جسم و جان، رابطه نزدیکی با «اخلاق» دارد، و در واقع اخلاق هرکس تابع وضع خلقت روح و جسم اوست و به همین دلیل قابل تغییر نیست! و احادیثی مانند:
«النّاسُ مَعادِنٌ کَمَعادِنِ الذَّهَبِ وَالْفِضَّهِ»
مردم همچون معادن طلا و نقره اند(مجلسی، بحارالانوار 61 ، روایت 51.) را نیز شاهد مدعای خود قرار می دهند.
در برابر این طرز تفکر، اکثریت دانشمندان معتقدند که اخلاق و روحیات اشخاص در سایه تربیت کاملًا قابل تغییر می باشد.
تجربیات فراوانی که روی افراد «فاسد الاخلاق» شده، نیز این حقیقت را کاملًا اثبات کرده است که بر اثر «محیط سالم» و «معاشرت خوب» و «تربیت عالی» بسیاری از افراد شرور و نادرست کاملًا اصلاح شده اند؛ بعلاوه اگر این نبود تمام دستورهای آسمانی انبیا و پیشوایان دینی لغو می شد، زیرا اینها همه برای تربیت نفوس انسانهاست؛ همچنین تمام مجازاتهایی که جنبه تأدیبی دارند و در میان تمام اقوام جهان معمول است، بیهوده بود!
ما می بینیم حتی حیوانات درنده و وحشی را در سایه تربیت رام می کنند و در راههایی برخلاف خلق و خوی اصلی به کار وامی دارند، چگونه می توان باور کرد که اخلاق سوء در افراد انسان از درنده خویی حیوانات وحشی ریشه دارتر باشد!
منبع: زندگی در پرتو اخلاق/ تالیف مکارم شیرازی.
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
ماجرای نبش قبرحضرت رقیه
ملا محمدهاشم خراسانی(ره) حکایت نبش قبر حضرت رقیه سلام الله علیها توسط ایشان به منظور ترمیم قبر و رفع آبگرفتگی مضجع شریف حضرت رقیه(س) در سال ۱۲۸۰ هجری، را نقل میکند:
جناب آقا سیّد ابراهیم دمشقی که نَسَبش به سیّد مرتضی علمالهدی منتهی میشد و سنّ شريفش بيش از 90 سال بود، سه دختر داشت و اولاد پسر نداشت. شبي دختر بزرگ ايشان حضرت رقيّه دختر امام حسين عليهالسلام را در خواب ديد كه فرمودند: «به پدرت بگو: به والي بگويد: ميان لحد و جسد من آب افتاده، و بدن من در اذّيت است، بيايد قبر و لحد مرا تعمير كند.»
دختر به سيّد عرض كرد، ولي سيّد از ترس اهل تسنّن، به خواب اعتنا ننمود. شب دوّم دختر وسطي سيّد همين خواب را ديد و به پدر گفت، ترتيب اثري نداد. شب سوّم دختر كوچك سيّد همين خواب را ديد و به پدر گفت، باز ترتيب اثري نداد. شب چهارم خود سيّد حضرت رقيّه را در خواب ديد كه به طريق عتاب فرمودند: چرا والي را خبردار نكردي؟!
سيّد بيدار شد، صبح نزد والي شام رفت و خوابش را گفت. والی به علماء و صلحاء شام از شیعه و سنّی امر کرد که غسل کنند و لباسهای پاکیزه بپوشند، به دست هر کس قفل ورودی حرم مطهّر باز شد، همان کس برود و قبر مقدّس او را نبش کند، پیکر را بیرون آورد تا قبر را تعمیر کنند.
صلحاء و بزرگان از شیعه و سنّی در کمال آداب غسل کردند و لباس پاکیزه پوشیدند، قفل به دست هیچ کس باز نشد مگر به دست خود مرحوم سیّد، و چون میان حرم آمدند کلنگ هیچ کدام بر زمین اثر نکرد، مگر به دست سیّد ابراهیم.
حرم را قُرق کردند و لحد را شکافتند. دیدند بدن نازنین حضرت رقیه سلامالله علیها، میان لحد و کفن صحیح و سالم است اما آب زیادی میان لحد جمع شده است.
سیّدابراهیم در قبر رفت، همین که خشت بالای سر را برداشت دیدند ،سیّد افتاد. زیر بغلش را گرفتند،
هی میگفت: «ای وای بر من.. وای بر من..
به ما گفته بودند یزید لعنةالله علیه، زن غسّاله و کفن فرستاده ولی اکنون فهمیدم دروغ بوده، چون دختر با پیراهن خودش دفن شده. من بدن را منتقل نمیکنم، میترسم بدن را منتقل کنم و دیگر به عنوان "رقیّه بنت الحسین" شناخته نشود و من نتوانم جواب بدهم.
سیّد بدن شریف را از میان لحد بیرون آورد و بر روی زانوی خود نهاد و سه روز بدین گونه بالای زانو خود نگه داشت و گریه میکرد تا اینکه قبر را تعمیر کردند.
وقت نماز که می شد سیّد بدن حضرت را بالای جایی پاکیزه میگذاشت. پس از فراغ از نماز برمیداشت و بر زانو مینهاد، تا اینکه از تعمیر قبر و لحد فارغ شدند، سید بدن را دفن کرد.
و از معجزه آن حضرت این که سیّد در این سه روز احتیاج به غذا و آب و تجدید وضو پیدا نکرد و چون خواست بدن را دفن کند دعا کرد که خداوند پسری به او عطا فرماید.
دعای سیّد به اجابت رسید و در سن پیری خداوند پسری به او لطف فرمود که نام او را "سیّد مصطفی" گذاشت.
آنگاه والی واقعه را به سلطان عبدالحمید عثمانی نوشت؛ او هم تولیت زینبیّه و مرقد شریف حضرت رقیّه و امّ کلثوم و سکینه را به سید ابراهیم واگذار کرد.
این قضیه در سال ۱۲۴۲ هجری شمسی رخ داده و در کتاب «معالی» هم این قضیّه مجملاً نقل شده و در آخر اضافه کرده است:
«فَنزلَ فی قبرها و وَضع علیها ثوباً لفَّها فیه و أخْرجها، فإذا هی بنتٌ صغیرةٌ دُونَ البُلوغِ و کانَ متْنُها مجروحةً مِنْ کثرةِ الضَّرب»
« آن سیّد جلیل وارد قبر شد و پارچه ای بر او پیچید و او را خارج نمود، دختر کوچکی بود که هنوز به سن بلوغ نرسیده، و پشت شریفش از زیادی ضربات مجروح بود.»
پس از درگذشت سیّد ابراهیم، تولیت آن مشاهد مشرفه به پسرش سیّد مصطفی و بعد از او به فرزندش سیّد عبّاس رسید.فرزندان سیّد ابراهیم دمشقی معروف و مشهور به "مستجاب الدعوه" هستند.
پی نوشت:
1-اسرار الشهادة، صفحه ٤٠٦.
2-منتخب التواریخ، صفحه ۳۸۸.
3-مقتل جامع مقدم، جلد ۲، صفحه ۲۰۸.
تراجم اعلام النساء، جلد ۲، صفحه ۱۰۳.
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
نماهنگ | گرچه دوریم به یاد تو سخن میگوییم
حضرت آیتالله خامنهای: «حالا بحث اربعین پیش آمده، بعضیها خب عاشق امام حسین هستند، عاشق اربعینند؛ [خب،] معلوم است، همهی ما [هستیم]؛ حالا خیلی از شماها که خودتان رفتهاید، بنده که محروم بودم و مشتاق هم بودم -گر چه دوریم به یاد تو سخن میگوییم- امّا خب رفتن برای راهپیمایی اربعین، فقط متوقّف به صلاحدید مسئولان ستاد ملّی مربوط به کرونا است. اگر گفتند نه -که تا الان گفتند نه- باید همه تابع باشند، همه باید تسلیم باشند. اینکه مثلاً فرض کنید ما بلند شویم برویم لب مرز اظهار ارادت به حضرت بکنیم، نه [نمیشود]؛ از داخل خانه اظهار ارادت کنیم. دو سه زیارت مهم روز اربعین وارد است؛ روز اربعین، همهی مردم بنشینند زیارت اربعین را با حال، با توجّه بخوانند و شِکوه کنند پیش امام حسین (علیه السّلام) و بگویند یا سیّدالشّهداء، ما دلمان میخواست بیاییم، نشد، وضع این جوری است تا یک نظری بکنند، یک کمکی بکنند.» 31/6/1399
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی
شماره 19
موضوع: ویژگیهای کنونی حوزه / حوزه، بهترین پایگاه آشنایی با دین
حوزه، بهترین پایگاه آشنایی با معارف اسلام است. هیچ مرکز دیگری در سراسر جهان وجود ندارد که در آن به صورت رسمی و با برنامهای جامع، با فرهنگ دین و سخن پیشوایان معصوم، بتوان آشنا شد. از این نظر شرایطی که برای طلبه پدید میآید بسیار مغتنم و قابل استفاده است.
حوزهها ـ مانند همه سازمانها، ادارات و مراکز دیگرـ تا رسیدن به نقطة مطلوب و رفع همة نقاط ضعف، فاصلهای طولانی در پیش دارند. اما همة کسانی که نقاط ضعف و کاستیهای آن را گوشزد مینمایند، باید به این مسئله بهخوبی توجه کنند و توجه دهند که هیچ سازمان و مرکز دیگری، رسالت عظیم حوزه و کارکرد آن را نمیتواند عهدهدار شود. حوزه، علیرغم همة کاستیها و بایستهها، برای اسلامشناسی و درک عمیق فرهنگ دین، بهترین شرایط را فراهم میکند. البته در میان حوزههای مختلف، خوب و بهتر وجود دارد و هر کسی موظف است شرایط رشد و تحصیل بهتری برای خود ایجاد کند و از فرصتها و امکانات بیشتری بهرهبرداری نماید. اما بههر حال محدودیت و کاستی در همه جا وجود دارد. هنر آن نیست که پس از تأمین همة شرایط و امکانات حرکت کنیم. هنر آن است که در تنگناها و محدودیتها بهترین استفاده را نماییم. اگر بخواهیم منتظر اصلاح همه کاستیها و مطلوب شدن همة موجودها باشیم تا پس از آن، اقدام را آغاز کنیم، باید بدانیم که هیچوقت به چنین نقطهای نخواهیم رسید. همیشه ایدهآلهای ما از واقعیت موجود بسیار فاصله دارد. پس عاقلانهتر آناست که بهجای تقاضای توسعة امکانات، توجه به بهرهگیری از امکاناتِ موجود کنیم و با اراده و اختیار خود گرههای بسته را باز نماییم.
نظام آموزشی و پرورشی امروز حوزه در کنار همة کاستیها، امتیازات چشمگیری نیز دارد. در این مجموعه با همین امتیازات، شخصیتهای برگزیدة فراوانی رشد یافته و رسالت پیامبران الهی را بر دوش گرفتهاند. نه وجود چنین برگزیدگانی بهانة موجهی برای عدم اصلاح کاستیهای حوزه است و نه وجود آن کاستیها، بهانة موجهی برای نفی کامل حوزه.
استاد شهید مطهری در این باره میفرمایند: «لازم است روحانیت را اصلاح کرد نه این که آن را از بین برد. ثابت نگاهداشتن سازمان روحانیت در وضع فعلی نیز به انقراض آن منتهی خواهد شد. این مطلب را حدود 10 سال است که بارها و بارها تکرار کرده و گفتهام که روحانیت یک درخت آفتزده است و باید با آفتهایش مبارزه کرد. کسی که میگوید دست به ترکیب این درخت نزنید معنای سخنش این است که با آفتهای آن هم مبارزه نکنید و این باعث میشود که آفتها، درخت را از بین ببرند. آن کسی نیز که میگوید اصلاً این درخت را باید از ریشه کند اشتباه بزرگی مرتکب میشود. زیرا اگر این درخت کنده شود دیگر هیچ کس قادر نخواهد بود تا نهال جدیدی به جای آن بکارد.»[ پیرامون انقلاب اسلامی، ص 184]
امروزه هر یک از عناصر برنامة آموزشی حوزه، متولی سرسختی برای مخالفت، پیشِ رو دارد. اگر مجموع این مخالفتها را گرد هم آوریم چیزی از نظام آموزشی حوزه باقی نخواهد ماند! درحالیکه اینگونه نیست. همین متون و همین کتابها، دستمایة دانشمندان دین در آشنایی با آموزههای مکتب انبیا بوده است.
تکامل این نظام آموزشی و بهبود کیفیت آن همواره مد نظر مصلحان و دلسوزان قرار داشته، اما همان بزرگان بارها تأکید کردهاند که موجودی خود را نباید به جرم نداشتن پارهای کمالات، یکباره از دست داد!
بدترین اثری که این انتقادها و اعتراضها بر بدنة جوان حوزه وارد آورده، از بین بردن ایمان و اعتقاد آنها به استحکام این بنیان رفیع است. ایمان و اعتقاد به فعالیتی که انجام میدهیم، موتور حرکت و پویش ماست. «شبهه» این موتور را سرد و خاموش و ما را از حرکت متوقف میسازد و خود، توجیه فریبندهای برای سستی و کاهلی قرار میگیرد.
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
163.pdf
131.5K
📂هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_شصت_سه
✅ خودشناسی (انسان شناسی)
✏️ برتری و کرامت انسان بر سایر مخلوقات
🗓1399/07/03
🌺 @nedaye_tahzib
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
#مشق_عشق / الگوی رفتاری علما در خانواده
موضوع: درک اهمیت کار همسر
#علامه_جعفری
شماره 11
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
#پنجشنبه_های_مشاوره_ای
موضوع: سیره عملی امام خمینی رحمه الله در خانواده / رعایت احترام به همسر
امام رحمه الله برای همسر خویش احترام خاصی قائل بود، به گونه ای که این احترام زبانزد همه کسانی بود که با ایشان ارتباط داشتند. همسر حضرت امام در این باره می گوید:
«به من خیلی احترام می گذاشتند و خیلی اهمیت می دادند؛ یعنی یک حرف بد و یا زشت به من نمی زدند. همیشه در اتاق جای خوب را به من تعارف می کردند. همیشه تا من نمی آمدم سر سفره، غذا را شروع نمی کردند. به بچه ها می گفتند صبر کنید تا خانم بیاید».( مجله ندا، ش 12، ص 14)
این گونه رفتار از سوی حضرت امام رحمه الله از چنان ارزشی برخوردار بود که احترام به همسر و مادر به صورت فرهنگی همگانی در خانواده ایشان حاکم شده بود. خانم فریده مصطفوی، فرزند حضرت امام رحمه الله در این باره می گوید:
«این قدر ایشان (امام رحمه الله) در خانه نسبت به خانم محبت و احترام قائل بودند که ما فرزندان هم تحت تأثیر تقلید ایشان قرار گرفته بودیم. ما از اول که چشم باز کردیم، می دیدیم که ایشان تا زمانی که خانم سر سفره حاضر نشده و دست به غذا دراز نمی کردند، غیرممکن بود سر سفره بیایند و مشغول غذا خوردن بشوند و خواه ناخواه ما نیز صبر می کردیم تا مادرمان بیایند و مشغول غذا خوردن بشوند، بعد ما مشغول شویم».( پیام زن، ش 3، ص 23)
امام رحمه الله حتی در وصیت نامه ای که در سال 1356 به صورتی مختصر نوشته بود، همین مسئله را به فرزندان خود یادآور می شود:
«فرزندان من عموما و احمد خصوصا، موظفند از مادر خود اطاعت کنند و با احترام با او رفتار کنند و رضای او را به دست آورند که خیر دنیا و آخرت آنان در آن است و ...».( مجله حضور، ش 21، ص 15)
ایشان حتی در اوج مبارزه و در شرایطی که به ترکیه تبعید شده بود، از وضعیت همسر خویش غافل نشد و در هر پیغامی به فرزندان، به ایشان در مورد همسرشان نیز بسیار سفارش می کرد. ایشان در قسمت هایی از نامه خویش به فرزندش، شهید مصطفی خمینی در تاریخ 19/8/43 می فرماید:
«...لازم است در موضوع مادر، خواهرها و احمد و بستگان به شما تأکید کنم. رضای خداوند و رضای من در حسن سلوک با آنهاست. مادر خیلی احتیاج به خدمت دارد. باید از هر حیث مادی و معنوی رضایت او را به دست آورید. نگذارید نگرانی پیدا کند، راحتی او را فراهم کنید».
«... به من در تهران گفتند اگر خانواده را بخواهید می فرستیم، لکن صلاح نیست. اینجا به ایشان بد خواهد گذشت. من هم از ناراحتی ایشان ناراحت خواهم شد».
خانم فریده مصطفوی از اهتمام حضرت امام رحمه الله درباره همسرشان می گوید:
«خانم اگر کاری در خانه انجام می دادند، حتی اگر استکانی را جابه جا می کردند و ما نشسته بودیم، امام با ناراحتی به ما می گفتند شما نشسته اید و خانم کار می کنند»؟( پیام زن، ش 3، ص 26.)
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پنجشنبه_های_مشاوره_ای
موضوع: مهم ترین نکته در مدیریت خانواده | دلیل اهمیت خوب شوهرداری کردن برای زن
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com