⚖️ #عدالت_الهی ⚖️
⚖️ ...اگر ...سه قوّه (عفّت، شجاعت و حكمت) در كسى به طور اعتدال جمع شود، ... عدالت ...، ظهور خواهد كرد.
⚖️... منظور از [عدالت] ... غير از عدالتى است كه در كتب فقهى ياد شده است؛ زيرا عدالت در فقه به معناى پرهيز از كبائر و اصرار نداشتن بر صغائر است، ولى در اينجا به معناى «إِعْطاءُ كُلِّ ذِي حَقٍّ حَقَّهُ» مى باشد كه ضامن اخلاق و ملكات و اعمال صالحه و امور تعبّدى اى است كه شرع مقدّس به آن ها امر فرموده است و همه در حدّ عدالت قرار دارند، و انسان را به اين ملكات و حاصل شدن آن ها سوق مى دهند.
📚برگرفته از کتاب راز دل شرح گلشن راز شبستری🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
ندای سعادت
⚖️ #عدالت_الهی ⚖️ ⚖️ ...اگر ...سه قوّه (عفّت، شجاعت و حكمت) در كسى به طور اعتدال جمع شود، ... عدالت
✅ علماى اخلاق ...مى گويند:
✍️ از تكرار عمل، ملكه حاصل مى شود، يعنى از تكرّر اعمال صالحه و تعبّد، خُلْق حاصل مى شود، به گونه اى كه عملى كه در ابتدا به نظر سخت و دشوار مى نمود، بعد از يك مرتبه انجام دادن سختى و دشوارى آن كمتر مى شود، و با تكرار، دشوارى اش به كلّى از بين خواهد رفت.
✍️ البته گاهى هم خُلْق، بدون عمل حاصل مى شود؛ مانند خُلق سخاوت حاتم طايى.
📚برگرفته از کتاب راز دل شرح گلشن راز شبستری🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
🏴فضیلت #گریه و #زیارت #سید_الشهداء علیه السلام
⚫️ پس از رحلت #آیة_الله_سعادت_پرور ره، ایشان را در عالم رؤیا دیده بودند و از ایشان پرسیده بودند که چه عمل صالحی در دنیا بیشتر در عالم آخرت مورد توجه واقع شده است؟
⚫️ فرموده بودند: #گریه_و_زیارت_سید_الشهداء علیه السلام
☑️ برگرفته از خاطرات یکی از شاگردان
https://eitaa.com/Nedaysaadat
✅ #اخلاص در اعمال و #عبوديت الهى
📌 اى عزيزان من!
👈 در عبادات مقيد باشيد به كيف آن، نه كم.
👈 اخلاص در اعمال را بايد در پيشانى هر عملى قرار دهيد.
👈 هر عمل عبادى كه انجام مى دهيد توجه داشته باشيد چه مى گوئيد [و] با كه سخن مى گوئيد.
👈 چون مقصود از خلقت بشر شناختن حق تبارك و تعالى است [و] عبوديت نتيجه شناسائى است، لذا بر شما لازم است شناسائى حق را به عبادات ظاهره به جاى آوريد تا شناسائى، حاصل شود، سپس عبوديت.
👈 عبادات ظاهره البته انسان را از كارهاى ناشايسته باز مى دارد ولى اگر خلوص آن ها زياده گردد مقرب تر گردد و مى تواند شما را به مقام عبوديت رساند.
📚 بخشی از وصایای اخلاقی آیة الله #سعادت_پرور (ره) به فرزندان🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
https://eitaa.com/aftabefetrat
✅ فضيلت #اصحاب_سید_الشهداء ع
🏴 #حر_بن_یزید_ریاحی
✍️ [در] ريشه يابىِ موفقيّت و تنبّه [حر] شايد بتوان گفت، همان «حفظ #ادب» نسبت به مقام والاى سيّدالشّهدا- عليه السّلام- باشد:👈 يكى، در اوّلين برخورد با حضرت در مسير عراق كه حاضر نشد با سپاه خود نماز بخواند؛ بلكه به حضرت اقتدا نمود.👈 مورد ديگر آن جا كه چون حضرت خواست با همراهانش به مدينه بازگردد و حرّ مانع شد، حضرت فرمود: مادرت به عزايت بنشيند، چه مى خواهى؟ و وى در جواب گفت: ... به خدا قسم، در به ياد كردن از مادرت راهى ندارم جز به نكوتر از آن كه بر آن قدرت داريم.
👈بديهى است كه اگر #حيا_و_ادب- كه دو صفت بارز انسانيّت است- در قلب هر مسلمانى باشد، باعث نجاتش خواهدبود.
👈هنگامى كه حرّ از اسب بر زمين افتاد و در آستانه ى جان دادن قرار گرفت، اصحاب پيكر او را خدمت حضرت مى آورند، وى دست مبارك خود را بر صورت حرّ مى كشد و مى فرمايد: «أَنْتَ الْحُرُّ كَما سَمَّتْكَ أُمُّكَ، وَ أَنْتَ الْحُرُّ فِى الدُّنْيا وَ أَنْتَ الْحُرُّ فِى الآخِرَةِ.»
👈فراز اوّل كلام حضرت خطاب به حرّ: «أَنْتَ الْحُرُّ»، بيانگر گسستگى او از تعلّقات دنيوى و هوا و هوس ها و رسيدن به مقام «مخلَصيّت» مى باشد (بلكه مى توان گفت: كمالات شهيدان كربلا، در نتيجه ى نظر ولايى امام بوده است).
👈 آزاد شدن از گرفتارى هاى آخرت هم از نتايج رسيدن به آن كمال مى باشد؛ چنان كه جمله ى «وَ أَنْتَ الْحُرُّ فِى الآخِرَةِ.» به آن اشاره دارد.
📚 برگرفته از کتاب فروغ شهادت🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
🔹بالاترين درجه يقين🔹
✅امام زین العابدین (علیه السلام):
✍️«الرَضىَ بِمكروه القضاءِ، أرفَعُ درجاتِ اليقينِ.» خشنودى از قضاى ناخوشايند، بالاترين درجه يقين است.
📚 بحارالانوار، ج 75، ص 135، حديث 3.
https://eitaa.com/Nedaysaadat
هدایت شده از سعیدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ معرفی کتاب #فروغ_شهادت (یا اسرار مقتل سید الشهداء) تالیف #آیة_الله_سعادت_پرور ره در برنامه #سمت_خدا
پایگاه اطلاع رسانی و فروش:
http://ketabrah24.ir
https://eitaa.com/Nedaysaadat
https://eitaa.com/aftabefetrat
🌾 #تواضع
🌾 #تواضع و افتادگى، بشر را به مقامات بلند و #فطرت_توحيدى خود متوجّه مى سازد؛ كه:
«مَنْ تَواضَعَ، عَظَّمَهُ اللَّهُ وَرَفَعَهُ.» (هركس فروتنى نمايد، خداوند او را بزرگ داشته و بالا مى برد.)
🌾 ولى كسى كه به خود مغرور باشد و تكبّر ورزد، از رسيدن به مقامات معنوى محروم مانده و مطرود درگاه الهى خواهد شد.
📚برگرفته از کتاب جمال آفتاب (شرح غزلیات حافظ) تالیف#آیة_الله_سعادت_پرور ره)🌱
http://ketabrah24.ir
https://eitaa.com/Nedaysaadat
https://eitaa.com/aftabefetrat
✅ ارتباط بين خشنودى خداوند سبحان و زندگى گوارا
✍️ كسى كه تحصيل خشنودى خدا را رها كرده و به دنبال رضاى نفس خويش يا جامعه است، دائماً در نگرانى، پريشانى و تلخ كامى از زندگى و پيچيده شدن كارها و سختى در امور زندگى است و در نتيجه زندگى گوارا از او سلب مى شود
👈 بر خلاف كسى كه در صدد بدست آوردن خشنودى خداوند متعال و آباد كردن اوقات شبانه روزش با صرف عمر در اين راه است.
👈 چنين كسى مى داند كه خداوند برايش تكاليف شخصى و اجتماعى مقرر فرموده و آن ها را براى كسب رضايت پروردگار انجام مى دهد و در نتيجه به مشكلات بيش از حد در امور زندگى و افتادن در مسير خلاف فطرت مبتلا نمى شود.
👈 و مهمتر اينكه طلب رضايت الهى، خود يك عمل صالح است كه سبب زياد شدن كمالات نفسانى و رسيدن به مقامات عاليه توحيدى مى شود.
📚برگرفته از کتاب سرالاسراء شرح حدیث معراج، تالیف آیة الله سعادت پرور ره🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
https://eitaa.com/aftabefetrat
✅ ... مسلمانان موظفند كه از احكام الهى پاسدارى نموده و در برابر تهاجمات دشمنان، از اسلام دفاع نمايند.
📚برگرفته از کتاب ظهور نور، تالیف حضرت آیة الله سعادت پرور ره🌱
✌️هفته #دفاع_مقدس مبارک باد
https://eitaa.com/Nedaysaadat
✅ اقسام زهد
📌« #الزهد_للدنيا» زهد براى دنيا- كه گروهى از اهل دنيا به آن مبتلا هستند- اين است كه از نعمت هايى كه به دست آورده اند، بهره اى نمى برند و فقط به لذت بردن از كسب، نگهدارى و تماشاى آنها اكتفا مى كنند. اين زهد در دين اسلام پسنديده نيست.
📌 « #الزهد_من_الدنيا» زهد نسبت به دنيا، اگر براى پرهيز از مبتلا شدن به عواقب و نتايج زيانبار دنياطلبى باشد تا آنجا كه موجب غفلت از آخرت نشود، خوب است و نيز اگر پرهيز از زياده طلبى در دنيا و بهره ورى از آن، به دليل ترس از طولانى شدن حساب و كتاب قيامت و ميزان و وقوف در محشر باشد، مورد تأييد اسلام است، اگر منظورى غير از اين دو چيز داشته باشد، پسنديده نيست.
📌 « #الزهد_فى_الدنيا» امّا زهد در دنيا، براى هر كسى مقدور نيست؛ بلكه اين دسته از زاهدان به نيرويى باطنى، قدرتى معنوى، تلاشى پيگير، اندرونى آرام و نفسى مطمئن نيازمندند؛ به طورى كه بعد از رسيدن به دنيا، از آن وارسته باشند و بدان دل مشغول و متوجه نباشند. ...اين زهد است كه به استقرار حكمت در دل، ديدن نقائص دنيا، سالم بيرون رفتن از دنيا به سمت دارالسلام، پذيرش قلبى آخرت، آمادگى براى آن، چشيدن شيرينى محبت خدا و آثار بلند ديگر مى انجامد.
📚برگرفته از کتاب سرالاسراء تالیف حضرت آیة الله سعادت پرور ره🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
✅ فساد انسان های غیر مهذب
✍️ اگر انسان به جهت معنوى خود توجّه ننمايد و خود را نسازد و همواره از خلقت خاكى خويش و خواسته هاى آن پيروى نمايد، عيوبش عالم را به فساد مى كشد، همان گونه كه شاهد آن هستيم.
📚 برگرفته از کتاب نورهدایت؛ تالیف حضرت آیة الله سعادت پرور ره🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat