✅ #اخلاص در اعمال و #عبوديت الهى
📌 اى عزيزان من!
👈 در عبادات مقيد باشيد به كيف آن، نه كم.
👈 اخلاص در اعمال را بايد در پيشانى هر عملى قرار دهيد.
👈 هر عمل عبادى كه انجام مى دهيد توجه داشته باشيد چه مى گوئيد [و] با كه سخن مى گوئيد.
👈 چون مقصود از خلقت بشر شناختن حق تبارك و تعالى است [و] عبوديت نتيجه شناسائى است، لذا بر شما لازم است شناسائى حق را به عبادات ظاهره به جاى آوريد تا شناسائى، حاصل شود، سپس عبوديت.
👈 عبادات ظاهره البته انسان را از كارهاى ناشايسته باز مى دارد ولى اگر خلوص آن ها زياده گردد مقرب تر گردد و مى تواند شما را به مقام عبوديت رساند.
📚 بخشی از وصایای اخلاقی آیة الله #سعادت_پرور (ره) به فرزندان🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
https://eitaa.com/aftabefetrat
✅ فضيلت #اصحاب_سید_الشهداء ع
🏴 #حر_بن_یزید_ریاحی
✍️ [در] ريشه يابىِ موفقيّت و تنبّه [حر] شايد بتوان گفت، همان «حفظ #ادب» نسبت به مقام والاى سيّدالشّهدا- عليه السّلام- باشد:👈 يكى، در اوّلين برخورد با حضرت در مسير عراق كه حاضر نشد با سپاه خود نماز بخواند؛ بلكه به حضرت اقتدا نمود.👈 مورد ديگر آن جا كه چون حضرت خواست با همراهانش به مدينه بازگردد و حرّ مانع شد، حضرت فرمود: مادرت به عزايت بنشيند، چه مى خواهى؟ و وى در جواب گفت: ... به خدا قسم، در به ياد كردن از مادرت راهى ندارم جز به نكوتر از آن كه بر آن قدرت داريم.
👈بديهى است كه اگر #حيا_و_ادب- كه دو صفت بارز انسانيّت است- در قلب هر مسلمانى باشد، باعث نجاتش خواهدبود.
👈هنگامى كه حرّ از اسب بر زمين افتاد و در آستانه ى جان دادن قرار گرفت، اصحاب پيكر او را خدمت حضرت مى آورند، وى دست مبارك خود را بر صورت حرّ مى كشد و مى فرمايد: «أَنْتَ الْحُرُّ كَما سَمَّتْكَ أُمُّكَ، وَ أَنْتَ الْحُرُّ فِى الدُّنْيا وَ أَنْتَ الْحُرُّ فِى الآخِرَةِ.»
👈فراز اوّل كلام حضرت خطاب به حرّ: «أَنْتَ الْحُرُّ»، بيانگر گسستگى او از تعلّقات دنيوى و هوا و هوس ها و رسيدن به مقام «مخلَصيّت» مى باشد (بلكه مى توان گفت: كمالات شهيدان كربلا، در نتيجه ى نظر ولايى امام بوده است).
👈 آزاد شدن از گرفتارى هاى آخرت هم از نتايج رسيدن به آن كمال مى باشد؛ چنان كه جمله ى «وَ أَنْتَ الْحُرُّ فِى الآخِرَةِ.» به آن اشاره دارد.
📚 برگرفته از کتاب فروغ شهادت🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
🔹بالاترين درجه يقين🔹
✅امام زین العابدین (علیه السلام):
✍️«الرَضىَ بِمكروه القضاءِ، أرفَعُ درجاتِ اليقينِ.» خشنودى از قضاى ناخوشايند، بالاترين درجه يقين است.
📚 بحارالانوار، ج 75، ص 135، حديث 3.
https://eitaa.com/Nedaysaadat
هدایت شده از سعیدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ معرفی کتاب #فروغ_شهادت (یا اسرار مقتل سید الشهداء) تالیف #آیة_الله_سعادت_پرور ره در برنامه #سمت_خدا
پایگاه اطلاع رسانی و فروش:
http://ketabrah24.ir
https://eitaa.com/Nedaysaadat
https://eitaa.com/aftabefetrat
🌾 #تواضع
🌾 #تواضع و افتادگى، بشر را به مقامات بلند و #فطرت_توحيدى خود متوجّه مى سازد؛ كه:
«مَنْ تَواضَعَ، عَظَّمَهُ اللَّهُ وَرَفَعَهُ.» (هركس فروتنى نمايد، خداوند او را بزرگ داشته و بالا مى برد.)
🌾 ولى كسى كه به خود مغرور باشد و تكبّر ورزد، از رسيدن به مقامات معنوى محروم مانده و مطرود درگاه الهى خواهد شد.
📚برگرفته از کتاب جمال آفتاب (شرح غزلیات حافظ) تالیف#آیة_الله_سعادت_پرور ره)🌱
http://ketabrah24.ir
https://eitaa.com/Nedaysaadat
https://eitaa.com/aftabefetrat
✅ ارتباط بين خشنودى خداوند سبحان و زندگى گوارا
✍️ كسى كه تحصيل خشنودى خدا را رها كرده و به دنبال رضاى نفس خويش يا جامعه است، دائماً در نگرانى، پريشانى و تلخ كامى از زندگى و پيچيده شدن كارها و سختى در امور زندگى است و در نتيجه زندگى گوارا از او سلب مى شود
👈 بر خلاف كسى كه در صدد بدست آوردن خشنودى خداوند متعال و آباد كردن اوقات شبانه روزش با صرف عمر در اين راه است.
👈 چنين كسى مى داند كه خداوند برايش تكاليف شخصى و اجتماعى مقرر فرموده و آن ها را براى كسب رضايت پروردگار انجام مى دهد و در نتيجه به مشكلات بيش از حد در امور زندگى و افتادن در مسير خلاف فطرت مبتلا نمى شود.
👈 و مهمتر اينكه طلب رضايت الهى، خود يك عمل صالح است كه سبب زياد شدن كمالات نفسانى و رسيدن به مقامات عاليه توحيدى مى شود.
📚برگرفته از کتاب سرالاسراء شرح حدیث معراج، تالیف آیة الله سعادت پرور ره🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
https://eitaa.com/aftabefetrat
✅ ... مسلمانان موظفند كه از احكام الهى پاسدارى نموده و در برابر تهاجمات دشمنان، از اسلام دفاع نمايند.
📚برگرفته از کتاب ظهور نور، تالیف حضرت آیة الله سعادت پرور ره🌱
✌️هفته #دفاع_مقدس مبارک باد
https://eitaa.com/Nedaysaadat
✅ اقسام زهد
📌« #الزهد_للدنيا» زهد براى دنيا- كه گروهى از اهل دنيا به آن مبتلا هستند- اين است كه از نعمت هايى كه به دست آورده اند، بهره اى نمى برند و فقط به لذت بردن از كسب، نگهدارى و تماشاى آنها اكتفا مى كنند. اين زهد در دين اسلام پسنديده نيست.
📌 « #الزهد_من_الدنيا» زهد نسبت به دنيا، اگر براى پرهيز از مبتلا شدن به عواقب و نتايج زيانبار دنياطلبى باشد تا آنجا كه موجب غفلت از آخرت نشود، خوب است و نيز اگر پرهيز از زياده طلبى در دنيا و بهره ورى از آن، به دليل ترس از طولانى شدن حساب و كتاب قيامت و ميزان و وقوف در محشر باشد، مورد تأييد اسلام است، اگر منظورى غير از اين دو چيز داشته باشد، پسنديده نيست.
📌 « #الزهد_فى_الدنيا» امّا زهد در دنيا، براى هر كسى مقدور نيست؛ بلكه اين دسته از زاهدان به نيرويى باطنى، قدرتى معنوى، تلاشى پيگير، اندرونى آرام و نفسى مطمئن نيازمندند؛ به طورى كه بعد از رسيدن به دنيا، از آن وارسته باشند و بدان دل مشغول و متوجه نباشند. ...اين زهد است كه به استقرار حكمت در دل، ديدن نقائص دنيا، سالم بيرون رفتن از دنيا به سمت دارالسلام، پذيرش قلبى آخرت، آمادگى براى آن، چشيدن شيرينى محبت خدا و آثار بلند ديگر مى انجامد.
📚برگرفته از کتاب سرالاسراء تالیف حضرت آیة الله سعادت پرور ره🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
✅ فساد انسان های غیر مهذب
✍️ اگر انسان به جهت معنوى خود توجّه ننمايد و خود را نسازد و همواره از خلقت خاكى خويش و خواسته هاى آن پيروى نمايد، عيوبش عالم را به فساد مى كشد، همان گونه كه شاهد آن هستيم.
📚 برگرفته از کتاب نورهدایت؛ تالیف حضرت آیة الله سعادت پرور ره🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
🏴 #معنای_زهد_ثروت_فقر_سخاوت
از #امام_حسن- عليه السّلام- پرسيدند:
🏴 «ما الزهدُ؟ قال: الرغبة فى التَقوى و الزَهادَةُ فى الدنيا.» #زهد چيست؟ فرمود: ميل به پرهيزگارى و بى رغبتى در دنيا.
🏴 «فَما الغِنَى قال: رضِى النَفسِ بِما قُسِّم لَها و إن قلَّ.» #ثروت_و_دارايى چيست؟ فرمود: خشنودى نفس از قسمتش، هر چند اندك باشد.
🏴 «فما الفَقُر؟ قال: شَرَهُ النفسِ إلى كُلّ شىءٍ.» #تنگدستى_و_ندارى چيست؟ فرمود: حريص بودن نفس به هر چيزى.
🏴«فما الجودُ؟ قال: بَذلُ المَجهودِ.» #جود_و_سخاوت چيست؟ فرمود: بخشيدن به اندازه توانايى.
📚بحارالانوار؛ ج75، ص 103 تا 110، به نقل از کتاب پاسداران حریم عشق، تالیف آیة الله سعادت پرور ره 🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
✅ نتیجه #بندگی خداوند
📌 امام حسن مجتبی علیه السلام:
🕋«مَنْ عَبَدَ اللَّهَ، عَبَّدَ اللَّهُ لَهُ كُلَّ شَىْءٍ.» (هركس خدا را بندگى كند، خداوند همه چيز را مطیع او مى گرداند.) 📖مجموعه ورّام، ج 2، ص 108
✍️ عبوديّت و سر نهادن به آستان دوست است كه بنده را به مقام سلطنت حقيقى و مقام خليفة اللّهى مى رساند.
✍️ اين مقام از آنِ انبياء و اولياء عليهم السلام است، و ديگران به متابعت آنان به گوشه اى از آن دست خواهند يافت.
📚 برگرفته از شرح غزلیات حافظ، تالیف حضرت آیة الله سعادت پرور ره🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
📖 أمَّنْ یجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَیکشِفُ السُّوءَ
📖با قرائت هفت مرتبه سوره حمد
🔹سلامتی و فرج آقا حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و شفای تمامی بیماران را از خداوند متعال درخواست کنیم.
—- ندای سعادت —-
https://eitaa.com/Nedaysaadat
✅ #وقار
✍️ #وقار، آرامش و سكينه ى باطنى است كه بنده در مقابل #حوادث و #ابتلائات و مشكلات زندگى بايستى آن را داشته و نسبت به آن ها صابر و شكيبا باشد؛ همه را از خداوند سبحانه دانسته و حلّ آن ها را هم به دست با كفايت او بداند.
📚برگرفته از کتاب نور هدایت، تالیف حضرت آیة الله سعادت پرور ره🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
✅ وظائف شيعه در دوره غيبت
🌖... روايات در صدد بيان اين مطلب هستند كه ابتلاء و آزمايش و سرافراز درآمدن از آنها، ميدان رشد انسانى، بازگشت به سوى پروردگار و مبناى رسيدن به درجات و كمالات است.
🌖...[همچنین] راه رهايى از تنگناها و مصيبتها در دوره غيبت و چگونگى حركت در مسير خالى از آفات و شبهات مربوط به طولانى شدن غيبت و فتنه هاى آن است.
🌖 و تنها، كسىكه از درياى معرفت پروردگار چشيده باشد و به قلزم شناخت پيامبر و ائمه و امام غايب عليهم السّلام دستى رسانده و از كج راهه هاى گمراهى و سرگردانى پرهيز كرده باشد، سختي هاى دوره غيبت را به آسانى تحمل خواهد كرد و ناباوريها، برايش به يقين مبدّل خواهد شد.
📚برگرفته از کتاب ظهور نور ترجمه الشموس المضیئه، فی الغیبة و الظهور و الرجعه، تالیف حضرت آیة الله سعادت پرور ره🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
✅ #گناه_غفلت
🔷 حضرت آیت الله #سعادت_پرور
🔹اگر ما هیچ گناهی هم در طول هفته نکنیم، به #گناه_غفلت مبتلا هستیم و خود #غفلت در محضر ربوبی گناه کمی نیست.
🎙برگرفته از بیانات یکی از شاگردان
https://eitaa.com/Nedaysaadat
✅ #اخلاق چيست؟
✍️ در عمل بدون علم هيچ خير و منفعتى نيست و علم بدون عمل شرافت و فضيلتى ندارد، علم، صاحبش را به عمل مى خواند و با تكرار و ادامه علم و عمل، خُلق به وجود مى آيد؛ بنابراين اخلاق حسنه صرفاً به دانستن آن چيزى كه انجام يا تركش باعث رضايت خداوند مى شود نيست، همچنانكه فقط به انجام اعمال نيك و دست برداشتن از بديها محدود نمى شود
✍️ بلكه حقيقت اخلاق، به فعليّت و كمال عملى رسيدن مقتضا و مطلوب فطرت الهى انسان است و اين مقصود جز با مداومت و استمرار علم و عمل توأمان حاصل نمى شود
📚برگرفته از کتاب سرالاسراء، شرح حدیث معراج، تالیف آیة الله سعادت پرور ره🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
🏴 «أَلسَّلامُ عَلى أَسيرِ الْكُرُباتِ وَ قَتيلِ الْعَبَراتِ.»
🏴 گريستن، يا براى به ظهور درآوردن صفت رحمت در طرف مقابل است (چنان كه طفل با گريستن، مادر را به رحمت مى خواند)؛ و يا منشأ گريه، صفت رحمت است كه يكى از صفات بارز الهى است تا با اظهار آن، بقا و الفت اجتماع همواره برقرار باشد، بنابراين، صفت بارز رسولى هم كه براى آنان فرستاده، رحمت قرار داده است، كه: وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ.
🏴 ظلم و ستم و عصيان زمان هاى جاهليّت تا زمان حضرت سيّدالشّهدا-ع - به اعلى درجه ى خود رسيد، و صفت رحمت را به فراموشى سپرد، به گونه اى كه امّ كلثوم-ع- در خطبه ى خود فرمود: و رحمت، از دل هاى شما كنده شده است.
🏴 حال، سيّدالشّهدا-ع- با كلام «أَنَا قَتيلُ الْعَبْرَةِ.» مى خواهد بفرمايد: من كشته شدم تا اين صفت، با گرياندن و گريستن در مصايب من آشكار و در نتيجه، رحمت الهى، شامل حال امّت شود.
📚برگرفته از کتاب فروغ شهادت ، تالیف حضرت آیة الله سعادت پرور ره
https://eitaa.com/Nedaysaadat
✅ احسان پروردگار و اسائه ى بندگان
📖 «أَللَّهُمَّ! إِنِّى أَعُوذُ بِكَ أَنْ يَكُونَ جَزآءُ إِحْسانِكَ الْإِسآئَةَ مِنِّى.» (اقبال الاعمال، ص 47)
🔷 اين جمله ى كوتاه، خواننده را به وفور نعمت هاى بى حدّ و احسان بى شمار پروردگار به بندگان، و ناشكرى ها و اسائه ى ادب ايشان در پيشگاه با عظمتش و نيز به چگونه زيستن و بودن در مقابل احسان هاى خداوند توجّه مى دهد.
🔶 مراد از احسان او- سبحانه- تنها نعمت هاى ظاهرى و مادّى نيست، بلكه هر نَفَس كشيدن و چشم بر هم گذاشتن نيز احسان الهى است و در واقع، تمام امور معنوى و مادّى، از اوّل خلقت گرفته تا هنگام مرگ احسانهايى از او به بندگانش مى باشد؛ چنان كه مقصود از اسائه ى بندگان به او نيز تنها نافرمانى كردن نيست، بلكه هر نَفَسى كه بندگان براى او به كار نزنند، اسائه ى ادب است. 👈 تو خود حديث مفصّل بخوان از اين مجمل.
📚 برگرفته از کتاب نور هدایت
https://eitaa.com/Nedaysaadat
📖 أمَّنْ یجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَیکشِفُ السُّوءَ
📖با قرائت هفت مرتبه #سوره_حمد
🔹سلامتی و فرج آقا حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و شفای تمامی بیماران را از خداوند متعال درخواست کنیم.
—- ندای سعادت —-
https://eitaa.com/Nedaysaadat
بسمه تعالی
انا لله و انا الیه راجعون
سرور ارجمند حضرت حجة الاسلام و المسلمین حاج آقای صالحان (زید عزه)
رحلت والده مکرمه را خدمت حضرتعالی و دیگر فرزندان ایشان تسلیت و تعزیت عرض می کنیم.
از خداوند متعال رحمت الهی و همنشینی با اولیائش را برای آن مرحومه و پدر بزرگوارتان خواهانیم.
بیت حضرت آیة الله سعادت پرور (ره)
🏴🏴🏴
⚫️ خداوند- تباركوتعالى- رسول اللَّه- ص- را هم از نظر خلقت نورى و جهات معنوى بر همه ى پيامبران گذشته- ع- مقدّم داشت، و هم پس از خلقت مادّى او را بر همه ى پيامبران گذشته-ع- از نظر كمالات معنوى و ظاهرى، و احكام ظاهرى و معنوى شرافت و برترى داد.
⚫️ بنابراين، رسول اللَّه- ص- به حساب جامعيّتش، كار تمامى انبياى پيش از خود را نسبت به راهنمايى امّتش مىكند؛ بلكه افزون بر دعوت آنان بهتوحيد و يگانگى حضرت حقّ، آن ها را به توحيد اعظم و مقام احديت و منزلت لا اسمى و لا رَسمى خويش دعوت مىنمايد.
⚫️ انبياى گذشته-ع- توجّه به منزلت احديّت داشته اند ولى داراى آن نبوده اند، و اين رسول اللَّه خاتم انبيا- ص- بود كه خداوند كمال والاى احديّت را به او عطا نموده
⚫️ وقتى خداوند- تباركوتعالى- مقام احديت را به آن بزرگوار- ص- عطا فرموده و پيش از آفرينش مخلوقات جامع تمام اسماى خويش گردانيده باشد، به اين حساب تمام عوالم- همانگونه كه ظهور يافته ى اسماى حقّ اند- ظهور يافته ى اسماى او- ص- نيز مى باشند. بنابراين، به اين اعتبار عالم اوست، و اوست عالم و «جهانى اندر اين يك ميم غرق است»
📚برگرفته از کتاب راز دل، تالیف حضرت آیة الله سعادت پرور ره🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
🏴 امام حسن عليه السلام :
🏴 من عَبَدَ اللّهَ عَبَّدَ اللّهُ لَهُ كُلَّ شَىءٍ؛
🏴 هر كس خدا را بندگى كند، خداوند همه چيز را بنده او گرداند.
📚تنبيه الخواطر ، ج ۲ ، ص ۱۰۸🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
🏴 ...أبى الحسن الرّضا عليه السّلام: «... أنّ شيعتنا لمكتوبون بأساميهم و اسامى آبائهم، أخذ اللّه علينا و عليهم الميثاق، يردون موردنا، و يدخلون مدخلنا، ليس على جملة الإسلام غيرنا و غيرهم الى يوم القيامة ...» 📖 بحار الأنوار، ج 26، ص 241، الرّواية 5
🏴 ...امام رضا عليه السّلام: «...شيعيان ما و نيز پدرانشان با نام و نشان مشخص شده اند، خداوند از ما و آنها پيمان گرفته است، در مسير ما هستند و به جايگاه ما راه مى يابند، جز ما و آنها كسى تا روز قيامت بر اسلام باقى نمى ماند ...»
📚به نقل از کتاب: الشموس المضیئه؛ فی الغیبة و الظهور و الرجعه، تالیف آیة الله سعادت پرور ره🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
✅ #گناه؛ مبارزه با خداوند
🔹...گناه، مبارزه با حضرت حقّ سبحانه مى باشد و انسان با ارتكاب گناه، پرده ى عبوديّت ميان خود و خدا را مى دَرد: «أَنَا الَّذِى بارَزْتُكَ بِسَيِّئآتِى، وَ كَشَفْتُ قِناعِى»
🔹 زيرا انسان هنگام ارتكاب گناه، همانند شيطان به نفس خويش اعتماد نموده و دوبين مى گردد و با استقلال دادن به خويش، حجاب عالم بشريّت و خلقيّت را- كه خود حجابى ميان بنده و حضرت حقّ است و با صداى رسا از عبوديّت بنده پرده بر مى دارد- مى درد و همانند فرعون أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلى مى گويد و جا براى توجّه و عبوديّت او باقى نمى گذارد و در اثر آن، گستاخى نموده و هيچ چيز او را از گناه باز نمى دارد.
📚برگرفته از کتاب نور هدایت، تالیف حضرت آیة الله #سعادت_پرور ره🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
✅ #اثر_صفات_رذیله
🔹هر درّنده و گزنده اى اگر درندگى و گزندگى خود را به كار مى زند، براى آن است كه خميره ى او چنين است، و يا مى خواهد دفع ضرر از خود كند، امّا ضررش به يك نفر بيشتر نمى رسد
🔹ولى اگر صفات رذيله، مانند حرص، بخل، نخوت، و ديگر صفات نامطلوب در بشر پيدا شود ضررش به همه ى عالم مى رسد👈بلكه گاهى هزار سال بعد هم اثرش باقى مى ماند👈 بلكه در قبل هم اثر مى كند و به حساب از بين بردن سُنَن حسنه و ناراحت كردن واضِعين سُنَن حسنه، آن ها را نيز مى گزد
📚برگرفته از کتاب راز دل، تالیف آیة الله سعادت پرور ره🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat