—سیرۀ سعادت—
🔹هنگامی که علامه طباطبائی (ره) در مدرسۀ حجتیه درس می فرمود، کفِ مسجد زیلو بود، برای ایشان عبا پهن کردیم که روی آن بنشینند ولی ایشان در کنار عبا (نه روی آن) نشستند و فرمودند:
🔸ناراحت می شوم که خود را از دیگران ممتاز ببینم
✍️از خاطرات فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره)🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
https://ketabrah24.ir
🔷 خواجه شمس الدّين محمّد حافظ شيرازى از نگاه آیة الله سعادت پرور
✍خواجه در بيان حقايق و معارف الهى، مقامى والا، و منزلتى بس بلند دارد، بگونه اى كه هيچ يك از شعرا و ادباى فارسى زبان نمى توانند قدم جاى پاى او گذارده و مقامش را درك كنند، البته تقليد از خواجه ممكن است؛ امّا شيوايى بيان مطلبى است، و بيان حقايق و معارف در قالب اصطلاحات (زلف و خال و خط و غيره) امرى ديگر. خواجه بدون آنكه هيچ يك از اين دو امر معناى خود را از دست بدهد، و يا يكى را قربانى ديگرى كند، آن دو را به هم آميخته و شاهكار بزرگى را عرضه نموده، كه تمامى غزليّات وى شاهد بر اين مدّعا است.
https://eitaa.com/Nedaysaadat
https://ketabrah24.ir
✅ حضرت آیتالله خامنه ای(مدظله العالی):
🔸«ما در بین سلسله علمی فقهی و حِکمی خودمان در حوزه های علمیه یک جریان خاص الخاص داریم که می تواند برای همه الگو باشد...
🔸این حرکت عظیم سلوکی و ریاضتی را نه با طرق من درآوردی و تخیّلی - مثل بعضی از سلسله ها و دکان های تصوّف و عرفان و مانند این ها - بلکه صرفاً از طریق شرع مقدّس آن هم با خبرویت بالا، به دست آوردند.
🔸همین سلسله ی مرحوم آقای قاضی همه شان مجتهدین تراز اول بودند.» ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
⚫️ ششم ربیع الاول، سالروز رحلت آیت الحق، علامه سید علی آقا قاضی طباطبایی تبریزی، فقیه، حکیم و عارف کم نظیر و بزرگ شیعه و اسلام را گرامی می داریم.
https://eitaa.com/Nedaysaadat
🌅 امام حسن عسکری علیه السلام
🔶 «إنَّ الوصولَ إلى اللّه عزَّوجَلَّ سَفرٌ لا يُدرَك إلا بِامتطاء اللَّيل، مَن لم يُحسِنْ أن يَمَنَع لم يُحسِنْ أن يُعطِىَ.» (بحار الانوار ج 75 ص 380)
🔶 رسيدن به خداوند متعال سفرى است كه جز با سوارشدن بر مركب شب به دست نمى آيد. آن كس كه با محروم شدن از عطا نيكى نمى كند، با بهره مند شدن از آن نيز اهل نيكى و احسان نيست.
📚پاسداران حریم عشق🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
✅ ندای سعادت تنها مرجع رسمی و اطلاع رسانی مرحوم حجه الحق آیه الله سعادت پرور (رضوان الله تعالی علیه ) در فضای مجازی است که توسط موسسه فرهنگی اندیشه سعادت ،وابسته به دفتر تنظیم و نشر آثار معظم له بوده
👈 ونشر مطالب آن با ذکر نشانی کانال بلا مانع است.
t.me/nedayesaadat
https://eitaa.com/Nedaysaadat
✅ #شهرت_گریزی
🔹مرحوم استاد به شدت از شهرت و اینکه نامشان سر زبانها بیفتد احتراز می کردند و همین رویه را به شاگردانشان توصیه می فرمودند.
🔸روزی در جلسه ای که با شاگردان سلوکی خود داشتند در حالی که به شدت عصبانی و ناراحت بودند فرمودند:
🔹«بعضی از دوستان ما با اینکه گفته ام مرا به دیگران معرفی نکنید گوش نمی دهند و هنوز سر کوچه نرسیده ما را معرفی می کنند ،بدانید که اینها چوب خواهند خورد، چون من راضی نیستم».
https://ketabrah24.ir
http://eitaa.com/nedaysaadat
✅فقیه عارف حجة الحق آیة الله سعادت پرور (قدس سره):
🔹 خداوند- تبارك و تعالى- رسول اللَّه- صلّى الله عليه و آله و سلّم- را هم از نظر خلقت نورى و جهات معنوى بر همه ى پيامبران گذشته- عليهم السّلام- مقدّم داشت، و هم پس از خلقت مادّى او را بر همه ى پيامبران گذشته- عليهم السّلام- از نظر كمالات معنوى و ظاهرى، و احكام ظاهرى و معنوى شرافت و برترى داد.
🔸انبياى گذشته- عليهم السّلام- توجّه به منزلت احديّت داشته اند ولى داراى آن نبوده اند، و اين رسول اللَّه خاتم انبيا- صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم- بود كه خداوند كمال والاى احديّت را به او عطا نموده.
🔹وقتى خداوند- تبارك و تعالى- مقام احديت را به آن بزرگوار- صلّى اللَّه عليه و آله وسلّم- عطا فرموده و پيش از آفرينش مخلوقات جامع تمام اسماى خويش گردانيده باشد، به اين حساب تمام عوالم- همان گونه كه ظهور يافته ى اسماى حقّ اند- ظهور يافته ى اسماى او- صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم- نيز مى باشند.
🔸بنابر اين، به اين اعتبار عالم اوست، و اوست عالم و «جهانى اندر اين يك ميم غرق است» .
📘برگرفته از کتاب راز دل
https://eitaa.com/Nedaysaadat
https://ketabrah24.ir
◀️ امام صادق- عليه السّلام- فرمود: «هر كس خودپسندى كند، هلاك شود
◀️ و هر كس رأى و نظر خود را از همه برتر بداند و خودرأيى كند، نابود شود.
◀️ همانا عيسى بن مريم- عليه السّلام- فرمود: بيماران را مداوا كردم و به اذن خداوند آنان را شفا بخشيدم، كور مادر زاد و پيس را به اذن خداوند شفا دادم و مردگان را به اذن الهى زنده كردم، اما چون درصدد معالجه احمق و نادان برآمدم، نتوانستم او را مداوا كنم.
◀️ به آن حضرت گفته شد: اى روح اللَّه! احمق كيست؟ فرمود: خودپسند و آنكه از خودش خوشش مى آيد و تمام برترى را از آن خود مى داند نه (براى رقيب و ديگران و) به ضرر خودش و خود را كاملًا حق به جانب مى پندارد و براى ديگرى حقى قائل نيست. اين، همان احمقى است كه هيچ راهى براى مداوايش وجود ندارد.»
📖 بحارالانوار، ج 69، ص 320، روایت 35 به نقل ازکتاب سرالاسراء
https://eitaa.com/Nedaysaadat
https://ketabrah24.ir
🔹ابو یزید بسطامی در جواب سائل که از او پرسید:
❓چند سال از عمرت گذشته؟
🔹می گوید: چهار سال!
❗️سائل می گوید: شما در این سن هستی و می گویی چهارسال؟
🔹جواب می دهد: آری ، ایام هجر و غفلت را کسی به حساب عمر نمی گذارد
📚ثمرات حیات، ج3، ص115🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
https://ketabrah24.ir
✅لزوم توجه طالبان علوم دينى به كسب معارف اسلامى علاوه بر فقه و اصول
💢سزاوار است آنان كه در حوزه هاى علميّه تحصيل مى كنند، تنها فقه و اصول واصطلاحات را پايه ى تحصيلات خود قرار ندهند 👈و آشنايى با كتاب الهى و احاديث غير فقهى و دعاها را، به خصوص جزو وظيفه شبانه روزى و يا لااقل در ايّام فراغت قرار دهند و اساتيد آشناى با معارف را نيز در اين امور شاگردى نمايند، تا در پايان تحصيل، فرومايه از معارف الهى نباشند.
📚برگرفته از شرح معارف ادعیه(تالیف حضرت آیة الله سعادت پرور ره)🌱
http://eitaa.com/nedaysaadat
https://chat.whatsapp.com/1huFaIdcJvm6rKo0EtweLV
Ketabrah24.ir
✅ حجة الحق آیة الله حاج شیخ علی سعادت پرور (قدس سره):
💢 دشمنان خدا تنها كسانى نيستند كه در زمان حيات ظاهرى انبيا و اوصيا- عليهم السّلام- با آنان در ستيز و دشمنى بودهاند
💢 بلكه فرد مسلمان و مؤمن بايد در هر زمان با هر كس كه با خدا و فرستادگانش- انبيا و اوصيا- عليهم السّلام- و مقرّرات او دشمنى دارد، دشمن باشد؛ وگرنه در دنيا به انحراف كشيده شده و در آخرت به عذاب الهى دچار خواهد گرديد
💢 اساس سعادت دو جهان، مرهون تولّى و تبرّى در هر عصر و زمان است و سرّ تأكيد به اين دو امر در زيارات معصومين- عليهم السّلام- و دعاها و احاديث وارده از آن بزرگواران نيز همين است.
http://eitaa.com/nedaysaadat
http://Ketabrah24.ir
✅حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره):
💧زندگى مادّى بشر به آب است؛ اگر آب نباشد، به هيچ يك از نعمت هاى ظاهرى كه به آن حيات صورى را ادامه مى دهد، نايل نخواهد گشت
💧و وقتى ادامه ى حيات نداشته باشد، هرگز نخواهد توانست به غرض غايى از خلقت و نتايج اخروى- كه با اعمال و كردار خالصانه حاصل مى شود- نايل گردد.
💧از اين رو مى بينيم در جمله «وَ اغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتِى تَحْبِسُ قَطْرَ السَّماءِ» تقاضاى آمرزش گناهانى كه باعث منع باران مى شود شده، تا هر كس بتواند با ادامه دادن حيات ظاهرى، از امور معنوى و اخروى بهره مند گردد.
http://eitaa.com/nedaysaadat
http://ketabrah24.ir
✅ حجة الحق آیة الله سعادت پرور (قدس سره)
🤝وفای به عهد🤝
👈دوستداران خداوند متعال به واسطه قرب و محبتشان به خداوند و به خاطر او در تمام امور براى خود وظايف دقيقتر و لطيف ترى قائل هستند كه از جملۀ آن ها :
👈وفا به وعده و درستى در پيمان است.
👈بر دوستدار خدا لازم است كه در هيچ شرايطى و نسبت به هيچ پيمانى تخلّف نورزد چه پيمان با خدا باشد و چه با بندگان خدا، در غير اين صورت در ادعاى دوستى خدا راستگو نخواهد بود.
http://eitaa.com/nedaysaadat
http://ketabrah24.ir
✅حضرت حجة الحق آیة الله سعادت پرور (ره):
✍ با دقت در روايات فهميده مى شود كه فرج بر دو قسم است: فرج شخصى و فرج عمومى؛
🔹فرج شخصى
الف. پاك شدن انسان از اخلاق زشت و ويژگي ها و صفات پست و فرومايه، و به دنبال آن، رسيدن به كمالات فطرى و درجات والاى انسانى و اخلاق و منش الهى.
ب. فرجى كه به ولى عصر و امام قائم به حق- عجل اللّه تعالى فرجه- منسوب است . اين نوع از فرج شخصى، ... بر دو نوع است:
1. شناخت مقام نورانيت امام عليه السّلام كه چيزى جز مقام ولايت الهى نيست، و اين معرفت را فقط به دنبال فرج شخصى كه همان رسيدن به كمالات فطرى درونى است مى توان به دست آورد
2. . رسيدن به خدمت امام عليه السّلام و درك زمان ظهور آن حضرت؛ و معلوم است كه اگر اين فرج حاصل شود، فرج به معنى اول كه همان رسيدن به كمالات عالى انسانى است نيز حاصل مى شود .
🔹فرج عمومی
عبارت است از رها شدن جامعه از شرّ ستم و بيداد و رسيدن به عدل و داد و برپا شدن دولت آقايى و عدل كه در آن دولت، حق عزيز و محترم و باطل، ذليل و پايمال گردد. روشن است كسىكه معتقد باشد فرجى عمومى از ناحيه خداوند خواهد رسيد و مسلمانان از ستم و بيداد ستمكاران رهايى مى يابند، و بر اين اعتقاد ثابت بماند و استقامت كند و آخرتش را به دنيا نفروشد، به خاطر اين انتظار، پاداش بزرگى خواهد داشت.
http://eitaa.com/nedaysaadat
http://ketabrah24.ir
فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره):
📖 نظر و نگريستن در قرآن به حساب اين كه كلام الهى است، به خودى خود عبادت است و اين، گام اوّل براى هر خواننده مى باشد تا بدين وسيله به راهنمايى هاى آن توجّه كند و
📖 تفكّر در آيات قرآن، بشر را از عالم طبيعت تجافى داده و خدا و دار آخرت را تمام مقصد او قرار مى دهد.
📖 قرآن كلامى نيست كه با يك بار خواندن، حقايق آن آشكار و احكام آن روشن گردد، بلكه تدبّر در آن است كه انسان را به حقايق و احكام و معارف آن راهنما مى گردد.
http://eitaa.com/nedaysaadat
http://ketabrah24.ir
✅حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره)
✍️بشر همواره احتياج به موعظه دارد، تا از غفلت و نافرمانى دست بكشد؛ زيرا از بنيان عالم خاكى جز فساد و جهل برخاسته نمى شود
✍️گناه و پيروى از عالم طبع است كه سبب مى شود به شنوايى و ديدگان شخص مهر زده شده و ميان انسان و فهم قرآن حجاب كشيده شود و نتواند از قرآن عبرت بگيرد.
✍️از اين رو، انسان بايد مراقب باشد كارى نكند كه نتواند از قرآن ثمره و بهره ى كامل بگيرد.
http://eitaa.com/nedaysaadat
http://ketabrah24.ir
✅فقیه عارف، حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره):
🔷 «...زیاده روى در گفتار و خوردن، سبب طغیان غریزه ها و هوس ها و برانگیختن شهوتها و آرزوها مى شود و در این حال اعضا و فکر و دل و قواى برونى و درونى، بر خلاف هدفى که خداوند آن ها را براى آن خلق کرده است، عمل مى کنند و بنده از حرکت در راه فطرت، رسیدن به هدف خلقت، رستگارى و دستیابى به نعمتهاى مادى و معنوى در دنیا و آخرت منحرف مى شود».
💢برگرفته از شرح حدیث معراج
http://eitaa.com/nedaysaadat
http://ketabrah24.ir
مواعظ أبي محمد العسكري علیه السلام:
حبُّ الأبرارِ لِلأبرارِ، ثوابٌ لِلأبرار و حبُّ الفُجّارِ لِلأبرار، فَضيلةٌ لِلأبرار و بُغضُ الفُجّارِ لِلأبرار، زَينٌ لِلأبرار و بُغضُ الأبرارِ لِلفُجّارِ، خِزْىٌ على الفُّجار.
اگر ابرار و نيكان يكديگر را دوست بدارند، اين پاداشى براى آن ها و اگر اهل گناه و فسق، نيكان را دوست بدارند، اين فضيلت و برترى براى نيكان و اگر اهل فسق و فجور، با نيكان دشمن بودند، اين زينتى براى نيكان و اگر نيكان، فاسقان را دشمن بدارند، اين خوارى براى فاسقان است.
📚بحار الانوار، ج 75، ص 371.🌱
http://eitaa.com/nedaysaadat
http://ketabrah24.ir
✅حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره)
◾️استاد بزرگ علمى و عملى در معارف اسلامى، و مفسّر و فيلسوف عظيم الشأن، حضرت علّامه سيّد محمّد حسين طباطبائى... حقّ بزرگى به گردن فرزندان حوزه هاى علميّه، بالأخصّ حوزه علميه قم، بلكه شيعه، بلكه عالَم اسلام دارد؛
◾️زيرا معارف اسلامى را از طريق كتاب و سنّت و علم و عمل در گفتار و رفتار و تأليفاتش آموخت، به گونه اى كه مى توان گفت:
◾️ بعد از وى علمايى كه مى خواهند اسلام را بشناسند از وى مستغنى نيستند. رَحْمَةُ اللَّهِ وَ رِضْوانُ اللَّهِ تَعالى عَلَيْهِ .
🏴 چهلمین سالگرد ارتحال حکیم، فقیه ،عارف و مفسر بزرگ قرآن را گرامی می داریم
http://eitaa.com/nedaysaadat
http://ketabrah24.ir
📚 #معرفی_کتاب
به مناسبت سالروز عروج ملکوتی علامه طباطبایی(ره) و هفتۀ کتاب:
شرح نصایح سلوکی «لسانالغیب» در «نسیم گرهگشا» توسط انتشارات تراث به زیور طبع آراسته گردید
جهت تهیه این کتاب میتوانید از طریق انتشارات تراث nashretoraath.ir اقدام نموده و یا با تلفن 09197477710 تماس بگیرید.
لینک خبری:
http://rajanews.com/node/352732
@aftabefetrat
✅حضرت آیة الله سعادت پرور (ره) در اواخر عمر شریفشان می فرمودند:
🏴دیگر نمی توانم به حرم مطهر حضرت معصومه (علیها السلام) بروم، اما در آن ایامی که مشرف می شدم، قبل از ورود به حرم، این شعر را با خود زمزمه می کردم:
🏴به طواف کعبه رفتم به حرم رهم ندادند
🏴که تو در برون چه کردی که درون خانه آیی
🏴در همان حال نگران بودم که مبادا این شعر را به من خطاب کنند.
.
♾—- ندای سعادت —-♾
https://eitaa.com/Nedaysaadat
📌آیا عرفان [حقیقی]، بدون عمل به ظواهر دستورات شريعت [محقق] می شود؟
👈🏻 عرفان کاذب از مقولاتی است که میتواند جماعتی را به ورطه نابودی و هلاکت اخروی برساند و در صورتی که سرچشمه آن وحی و ملازمان وحی(محمد و آل محمد علیهمالسلام) نباشد، مسیر هلاکت را برای پیروانش رقم میزند و به جای پاکی و معنویت سر ازظلمت و گمراهی درمی آورد.
👈 یکی از ارکان مهم عرفان، عمل به ظواهر دستورات شریعت است.
بزرگانی که به عرفان مشهور هستند و وجهه عرفانی آنان سرآمد است به این موضوع اذعان داشتهاند و توصیه اکیدی بر آن کردهاند و درحقیقت لازمه سیر و سلوک را همین مسئله میدانند.
👈🏻 علامه طباطبایی در این باره میفرماید: سالک از ابتدای سیر تا مقام وصول، باید ملازم شرع باشد و سر سوزنی از ظاهر شریعت تجاوز ننماید و چون کسی این چنین نباشد منافق است، مگر به عذر و یا خطا و نسیان باشد. این که شنیده شده و به بعضی نسبت دادهاند که چون شخص به کمال رسید، تکلیف از او ساقط می شود افترا و کذب محض است، زیرا رسول الله صلّی الله علیه وآله با این که اشرف موجودات بوده، تا آخرین لحظه حیات تابع و ملازم احکام الهیّه بودند. (ثمرات حیات؛ ج۱؛ ص ۴۰)
👈🏻 این نکته کلیدی در مباحث عرفانی و تأکیداتی که از طرف عرفا بر لزوم عمل به شریعت صورت گرفته در واقع همان عمل به قرآن کریم است که در آیات متعددی ایمان را در کنار عمل صالح قرار داده است.
👈🏻 ایمان بدون عمل صالح کامل نیست و طبیعتا عمل به ظواهر شرع، مصداقی از همان عمل صالحی است که توصیه خداوند در قرآن کریم است. احادیث اهل بیت علیهمالسلام نیز بر همین معنا تأکید کردهاند به عنوان مثال امیرالمؤمنین علیهالسلام در نهج البلاغة،حکمت۲۲۷ میفرماید:« الْإِیمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْکَان؛ ایمان معرفت به قلب، اقرار با زبان و عمل کردن با جوارح است.»
👈🏻 ایمان اگر در اعماق جان نفوذ کند حتما شعاع آن، در اعمال انسان خواهد تابید و اعمال او را صالح میکند. اصولاً افرادی که اهل انجام عمل صالح نیستند، مشکل ایمان دارند و هرچه ایمان ضعیفتر و در سطح نازلتری باشد، عملکردی که رضای خدا در آن باشد هم ضعیفتر خواهد بود.
👈🏻 این حرف عدهای از مدعیان عرفان که میگویند انسان باید دلش پاک باشد، حالا عملش هر چه بود، بود؛ سخن گزافی است که از قضا این اعتقاد، تازگی هم ندارد و مشابه این را نیز، "مرجئه" در زمان امامان معصوم ادعا میکردند و ائمه علیهمالسلام هم در مقابل آنها موضع گیری میکردند.
👈🏻 این کلام باطل در تناقض آشکار با اوامر الهی است؛ چرا که قرآن کریم در آیات متعددی هرجا سخن از ایمان به میان میآورد، عمل صالح را نیز در کنار آن به صورت جداناپذیر مطرح میکند. این، خود گویای آن است که ایمان و عمل، همواره باید قرین یکدیگر باشند.
👈🏻 سیره عملی اهلبیت علیهمالسلام نیز شاهد آشکاری بر این مطلب است که عمل به ظواهر شریعت از اصول اساسی زندگی یک مومن و موحد است و این بزرگان به عنوان معصوم، حجج الهی و پیشوایان دین از پیشگامان و عاملین جدی به این مسئله بودهاند. واقعا کدام انسان حقیقت طلب و منصفی است که بتواند منکر تعبد این بزرگان در انجام واجبات و ترک محرمات شود؟ عبادات جانانه و آنچنانی ایشان زینت بخش تاریخ است و جای اغماض ندارد چه برسد به انکار.
به هر حال از توصیههای اساسی و جدی عرفا عمل به ظاهر شریعت است.
👈🏻 یکی از این شخصیتهای عرفانی مرحوم آیت الله سعادت پرور بوده که از شاگردان ممتاز علامه طباطبایی به شمار میآید.
👈🏻 از جمله ارزشمندترین خدمات استاد سعادت پرور این بود که با تألیفات ارزشمند خود علاوه بر بیان معارف بلند توحیدی منطبق بر شرع مقدس، بخش قابل توجهی از افادات علمی و سرمایههای معنوی و روحانی و آموزههای عرفانی، تربیتی و سلوکی استاد خود، علامه طباطبایی را نیز حفظ کرده و زنده نگه داشتند؛ اهمیت و ارزش کار ایشان آنگاه بیشتر روشن میشود که بدانیم، افادات و آموزههای حضرت علامه از جمله میراث معنوی شفاهی شیعه به شمار میآید.
👈🏻 آیت الله سعادت پرور بر عمل به ظاهر شریعت تأکیداتی داشته و در بیانی فرموده است که هیچ فرقی میان عارف و عامی، فقیه و فیلسوف، زاهد و صوفی نیست، و همه اگر مسلمانند باید ملتزم به ظواهر شریعت باشند.
👈🏻 درجای دیگری چنین بیان میدارد که «طریقت» عمل به شریعت حضرت محمّد صلی الله علیه و آله است و «حقیقت» نتیجه عمل به دستورات شریعت است.
منبع ✍️
http://hawzahnews.com/xbqZb
#محرم_و_نا_محرم؟؟!!
✅میزان معاشرت زن و مرد نامحرم در جامعۀ اسلامی:
❓ارتباط و معاشرت بین زن و مرد نامحرم در جامعه همیشه یکی از معضلات بوده و برای همگان این پرسش مطرح میشود که دیدگاه کتاب و سنّت در این مسئله چیست؟
✍️ قرآن در بیانی زیبا، در عین احترام به استفاده زن از حق طبیعی خود در سخن گفتن و گفت و گو با دیگران، آنان را از «خضوع در قول» نهی کرده و فرموده است: «فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفا»۱ شوخیها، مطایبات و طنزگوییها بین زن و مرد نامحرم، یا از ابتدا به قصد لذت بردن است، یا در ادامه و نهایت به آن منجر می شود و علاوه بر اینکه سبب فروریختن دیوار شرم و حیا میان زن و مرد نامحرم می گردد، حریم عفت و پاک دامنی را متزلزل می کند، انسان را به پرتگاه گناه نزدیک می نماید و راه را برای فساد و فحشا هموار می کند.
✍️علی علیه السلام با اینکه به زنان سلام می کرد، اما خوش نداشت به زنان جوان سلام کند و می فرمود: خوف دارم از اینکه صدای زن در نظرم خوش آید و آنچه از این بابت در قلب من وارد می شود (آثار سوء آن) بیش از پاداشی باشد که از سلام عایدم می شود۲.
✍️ با توجه به آیات و روایات می توان گفت؛ برای پیشگیری از وقوع در حرام، بهتر است مردان از مقدّمات آن و چیزهایی که زمینه آن را فراهم می سازد پرهیز کنند و این درسی است برای انسان ها که مواظب رفتار خود باشند.
🔷 فقیه عارف حضرت آیت الله سعادت پرور (قدس سره) در کتاب شریف جلوۀ نور در خصوص این موضوع می فرمایند:
✍️ ... نکته ای که در کلمات حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) وجود دارد این است که آن حضرت در عبارتِ «أَدْنی ما تَکُونُ مِنْ رَبِّها أَنْ تَلزَم قَعْرَ بَیْتِها»۳، به غرض غایی خلقت که قرب به پروردگار است اشاره نموده و می فرماید: این امر فقط با حفظ عفّت که جز در موارد ضروری با ملازمت در خانه حاصل می شود، میسّر نخواهد بود.
✍️ روح آیات و روایات، بیانگر اصلی کلّی است که باید به عنوان مبنایی ترین اصل در معاشرت و روابط اجتماعی زن و مرد مورد توجّه قرار گیرد و آن، حفظ عفّت و حیای زن در همه شرایط و حالات است. بدیهی است حفظ این ارزش جز با حداقلّ معاشرت زن و مرد نامحرم، و نیز اهتمام به وظیفه اصلی که پروردگار بر عهده او نهاده، یعنی خانه داری و مسئولیّت خطیر تربیت فرزند و پرورش نسل های آینده جوامع بشری میسّر نیست.
✍️ البتّه انجام این مهمّ هیچ منافاتی با رشد علمی و معنوی و فعالیتهای اجتماعی زن ندارد، بلکه مؤیّد آن نیز هست؛ چرا که تجربه نشان داده اختلاط بدون حدّ و مرز زن و مرد، به بهانه رشد اجتماعی، علمی [و معنوی]، عوارض نامطلوبی دارد که مانع شکوفایی استعدادهای بانوان است. اگر بنا باشد به بهانه کسب علم و تخصّص و ...، فضائل انسانی و عفّت زن که ارزش اصلی اوست قربانی شود، جهل بهتر از این علم است.
✍️ اگر زمانی امر مهمّ و لازمی برای اسلام پیش بیاید که نیاز به دخالت زنان باشد، باید با حفظ تمام موازین و دستورات و حدود شرعی و با صلاح دید ولیّ فقیه وقت، وظیفه خود را با کمال احتیاط (نه زیاده و نه کم) انجام دهند، چنانکه این امر را در جریان خطبه خواندن و محاجّه این بزرگواران، و یا در جریان مداوای مجروحین جنگی توسّط زنان در بعضی از جنگها مشاهده می کنیم.
✍️ آری، چنانچه به این پیشگیری های کتاب و سنّت گوش فرا داده می شد، دنیای اسلام امروز این گونه گرفتار هرزگیها و بی عفّتی ها و ازهم پاشیده شدن خانواده ها نمی شد. 👈این سخن که ما باید خود را با اجتماع امروز و لو خلاف کتاب و سنت باشد تطبیق دهیم، سخنی بیهوده، و خلاف نظر اسلام و قرآن شریف و احادیث اهل بیت عصمت و طهارت است. ۴
🔶🔶 با در نظر گرفتن مطالب فوق می توان نتیجه گرفت: برای مردان و زنان، شایسته است اولاً، در موارد غیر ضروری، با نامحرم ارتباط کلامی کمتری داشته باشند تا قلب آنان از وسوسه های شیطانی محفوظ بماند. ثانیا، در مواردی که سخن گفتن به هر دلیل برای زن یا مرد ضرورت دارد و مجاز به ارتباط گفتاری با نامحرم است، به طور متعارف سخن بگویند و از ادای کلمات، به طرزی که مخاطب را نسبت به مسائل جنسی به طمع بیندازد پرهیز کنند. ثالثا، از پرگویی و پرداختن به سخنان طنز و شوخی، که ضرورتی ندارد، پرهیز شود.
https://eitaa.com/Nedaysaadat
---------
👇
پی نوشت ها:
۱. (احزاب: ۳۲)؛ به گونهای هوسانگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند، و به شیوهای پسندیده سخن بگویید.
۲ . کافی ، ج ۵، ص ۵۳۵.؛ عن أبی عبداللّه علیهالسلام قال: کان رسولاللّه صلیاللهعلیهوآله یسلّم علی النساء و یرددن علیه و کان أمیرالمؤمنین علیهالسلام یسلّم علی النساء و کان یکره أن یسلّم علی الشابة منهن و یقول: أتخوف أن یعجبنی صوتها فیدخل علی أکثر مما طلبت من الاجر.
۳ . بحار الانوار، ج ۴۳، ص ۹۱، روایت ۶۱. [زن] زمانی به پروردگارش نزدیکتر است که در قعر خانه اش قرار گیرد.
۴ . کتاب جلوه نور (پرتوی از فضائل فاطمه زهرا سلام الله علیها) تالیف حضرت آیة الله سعادت پرور ره فصل ۲۳ ص ۱۷۷ چاپ انتشارات آفتاب فطرت
—— محمد حسین انصاری ——
https://eitaa.com/Nedaysaadat
⚫️ مراسم هفدهمین سالگرد ارتحال فقیه عارف حضرت حجة الحق آیة الله حاج شیخ علی آقا سعادت پرور -پهلوانی تهرانی- (قدس سره)
◾️زمان: پنجشنبه 1400/09/04 بعد از نماز عشاء.
◾️مکان: قم مسجد اعظم
◾️سخنران: حضرت حجة الاسلام و المسلمین جناب آقای صدیقی (حفظه الله)
پخش زنده:
https://www.aparat.com/nedaye_saadat/live
https://eitaa.com/Nedaysaadat