eitaa logo
ندای سعادت
4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
24 ویدیو
20 فایل
#ندای_سعادت تحت اشراف دفتر حفظ و نشر آثار فقیه عارف حضرت آیت الله سعادت پرور (پهلوانی طهرانی). #تنها_مرجع_رسمی ارتباط با مدیر کانال: @saadat153 پست الکترونیک : @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">saadat153@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
🌼تمثّل اعياد اسلامى در قيامت 🌸«إذَا كَانَ يَوْمُ القِيَامَةِ زُفَّتْ أرْبَعَةُ أيَّام إلَى اللهِ كَمَا تَزُفُّ العَرُوسُ إلَى خِدْرِها. قِيلَ مَا هَذِهِ الأيَّامُ؟ قالَ يَوْمُ الأضْحَى وَ يَوْمُ الفِطْرِ وَ يَوْمُ الجُمْعَةِ وَ يَوْمُ الغَدِيرِ وَ إنَّ يَوْمَ الغَديرِ بَيْنَ الأضحَى وَ الفِطْرِ وَالجُمْعَةُ كَالقَمَرِ بَيْنَ الْكَواكِبِ...» (اقبال الاعمال ص464) 🌸هنگامى كه روز قيامت فرا رسد، چهار روز با شتاب به سوى خدا مى روند همان طورى كه عروس را به حجله اش مى برند. سؤال شد، اين روزها كدامند؟ فرمود: روز عيد قربان و عيد فطر و روز جمعه و روز غدير و روز غدير در ميان روزهاى عيد قربان و فطر و جمعه، مانند ماه در ميان ستارگان است. 🌸استاد: اين همان متمثّل شدن اعياد است، مانند تمثل قرآن و غيره كه در روايات است. 📚برگرفته از کتاب ثمرات حیات، ج2، جلسه 194🌱 💢ندای سعادت؛ مرجع رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (ره) https://eitaa.com/Nedaysaadat https://ketabrah24.ir
ولايت امير المؤمنين- عليه السّلام- ✳️در اين كه امير المؤمنين- عليه السّلام-، خليفة اللَّه و حجّت روى زمين، بعد از رسول خدا- صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم- مى ‏باشد، شكى نيست ✳️ و كسى كه هم چون على- عليه السّلام- اين دو منصب را داشته باشد (بنابر معناى لغوى)، مالك امر و قيام كنندۀ به امور بشر، بلكه عالم هستى به اذن اللَّه مى ‏باشد ✳️ و كسى مانند آن حضرت- عليه السّلام- قطعاً اين منصب را بدون منزلت شهود و قرب و انتصاب الهى نمى‏ تواند داشته باشد. قرآن شريف نيز اشاراتى به چنين معنايى دارد و مى ‏فرمايد: 📖إنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا (سوره‏ى مائده، آيه‏ى 55) 📖اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا (سوره‏ى بقره، آيه‏ى 257) 📚برگرفته از شرح معارف ادعیه، تالیف حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره)🌱 💢ندای سعادت؛ مرجع رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (ره) https://eitaa.com/Nedaysaadat https://ketabrah24.ir
🔹امام هادی علیه السلام: ✅خيْرٌ مِنَ الْخَيْرِ فَاعِلُهُ وَ أَجْمَلُ مِنَ الْجَمِيلِ قَائِلُهُ وَ أَرْجَحُ مِنَ الْعِلْمِ حَامِلُهُ وَ شَرٌّ مِنَ الشَّرِّ جَالِبُهُ وَ أَهْوَلُ مِنَ الْهَوْلِ رَاكِبُهُ. ✍️انجام دهنده كار نيك، از خود نيكى بهتر و گوينده سخن زيبا، از سخنش زيباتر و حمل كننده دانش، از دانش برتر و كشنده بدى و شرّ به سوى خود از بدى و شر بدتر و اقدام كننده به كار ترسناك، از آن كار ترسناك تر است. 📚 بحارالانوار، ج 75، ص 370، حديث 4🌱 https://eitaa.com/Nedaysaadat https://ketabrah24.ir
پذيرش ولايت على (ع)؛ عطاى الهى ‏✍️ حضرت صادق- عليه السّلام- [در بخشی از دعای عید غدیر] در دو مورد، پذيرش امرِ ولايت حضرت على- عليه السّلام- را از عطاياى الهى به حساب آورده است ✍️ اين خود حكايت از بزرگى قبول امر ولايت آن حضرت- عليه السّلام- مى‏ كند و اين كه بايد عنايت او سبحانه، شامل حال بندۀ مومن شود تا بتواند ولايت آن بزرگوار را بپذيرد، [آن‌جا که می فرماید:] 📖« اللّٰهُمَّ سَمِعْنا وَأَطَعْنا وَأَجَبْنا داعِيَكَ بِمَنِّكَ»1 📖« رَبَّنا بِمَنِّكَ وَلُطْفِكَ أَجَبْنا داعِيَكَ »2 ——— 1. خدایا به لطف تو شنیدیم و اطاعت کردیم و دعوت‌کننده‌ات را اجابت نمودیم 2. پروردگارا به مهرورزی و لطفت، دعوت‌کننده‌ات را پاسخ گفتیم (اقبال الاعمال، ، ص 472.) ——- 📚برگرفته از شرح معارف ادعیه، تالیف حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره)🌱 💢ندای سعادت؛ مرجع رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (ره) https://eitaa.com/Nedaysaadat https://ketabrah24.ir
🌸فضيلت عيد غدير🌸 💠 حضرت امام صادق (عليه السّلام): ...هُوَ عِيدُ اللَّهِ الْأَكْبَرُ، وَ ما بَعَثَ اللَّهُ- عَزَّ وَ جَلَّ- نَبِيّاً إِلّا وَ تَعَبَّدَ فِى هذَا الْيَوْمِ، وَ عَرَّفَ حُرْمَتَهُ، وَ اسْمُهُ فِى السَّماءِ يَوْمُ الْعَهْدِ الْمَعْهُودِ، وَ فِى الْأَرْضِ يَوْمُ الْمِيثاقِ الْمَأْخُوذِ وَ الْجَمْعِ الْمَشْهُودِ. ...لَعَلَّكَ تَرى‏ أَنَّ اللَّهَ- عَزَّ وَ جَلَّ- خَلَقَ يَوْماً أَعْظَمَ حُرْمَةً مِنْهُ. لا وَ اللَّهِ، لا وَ اللَّهِ، لا وَ اللَّهِ.»1️⃣ 💠 حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره): [در این روایت] نكات برجسته‏ اى وجود دارد كه به عظمت عيد غدير مشير است و شيعيان آن حضرت و پيروان مذهب نبوىّ و علوىّ- عليهم السّلام- را بر اهميّت عيد غدير بر ساير اعياد توجّه مى‏ دهد: 1- «عِيدُ اللَّهِ الْأَكْبَر » نسبت آن عيد به خداوند، دلالت بر بزرگى امر ولايت و شرافت و بزرگى معنوى آن حضرت- عليه السّلام- مى‏ كند. 2- «ما بَعَثَ اللَّهُ- عَزَّ وَ جَلَّ- نَبِيّاً ...» آگاهى همه انبيا نسبت به حرمت عيد غدير 3- «عَرَّفَ حُرْمَتَهُ.» اين بيان نيز دلالت بر شرافت و بزرگى آن جناب- عليه السّلام- دارد. 4- «ما بَعَثَ اللَّهُ- عَزَّ وَ جَلَّ- نَبِيّاً إِلّا وَ تَعَبَّدَ فِى هذَا الْيَوْمِ » تعبُّد داشتن انبيا- عليهم السّلام- در آن روز. آيا ممكن است تعبُّد و فروتنى و خضوع در پيشگاه الهى، جز براى مقام منيع ولايت باشد كه خداوند به آن حضرت- عليه السّلام- عنايت مى‏ فرمايد؟ 5- «وَ اسْمُهُ فِى السَّماءِ يَوْمُ الْعَهْدِ الْمَعْهُودِ » روز عيد در آسمان، روزِ عهدِ معهود نام گذارى شده است: مراد از «سماء» اهل آسمان و ملايكه مى‏ باشند و اين لقب نيز به اعتبار آن بزرگوار- عليه السّلام- نزد آنان شهرت يافته؛ به اعتبار اين كه آنان از ميثاقى كه در ازل بر ولايت حضرت- عليه السّلام- گرفته شده و در اين عالم تجديد شده (بنابر بيانات حضرات معصومين- عليهم السّلام-) آگاه بوده‏اند. 6- «وَ فِى الْأَرْضِ يَوْمُ الْمِيثاقِ الْمَأْخُوذِ وَ الْجَمْعِ الْمَشْهُودِ.» اسم آن روز در زمين، روز ميثاق است اشاره ... است [به این] که در ازل و جمع مشهود از همه‏ ى خلق، بلكه از انبيا- عليهم السّلام- بر ولايت و منزلت حضرت على- عليه السّلام- (هم چون اخذ ميثاق بر توحيد) ميثاق و پيمان گرفته شده است. و شايد مراد از: وَ فِى الْأَرْضِ يَوْمُ الْمِيثاقِ الْمَأْخُوذِ آگاهان بر اخذ ميثاق ازلى، يعنى انبيا و اوصيا- عليهم السّلام- باشند كه در ازل از آنان پيمان ولايت حضرت گرفته شده، از اين رو (به بيانى كه در نكته دوّم و سوّم گذشت)، انبيا تعبّد و حرمت آن را نگاه مى‏ داشتند. 7- «لَعَلَّكَ تَرى‏ أَنَّ اللَّهَ- عَزَّ و جَلَّ- خَلَقَ يَوْماً أَعْظَمَ حُرْمَة مِنْهُ.» حرمت و احترام آن روز بر تمام ايّام سال است: بى‏ تأمّل مى‏ توان گفت: اين شرافت و عظمت، به حساب آن بزرگوار بوده وگرنه شبانه روز همه مثل يكديگرند، از اين روست كه حضرت- عليه السّلام- در آخر سه مرتبه مى‏ فرمايد: «لا وَ اللَّهِ» 8- «لا وَ اللَّهِ» با اضافۀ «لا» بر قسم به اسم جلاله كه آن هم باز بر شرافت مؤكّد صاحب روز دلالت دارد. —-پاورقی —- 1️⃣ اقبال الاعمال، ص 476. (اين روز، بزرگ‏ترين عيد خدا است، خداوند- عزّ و جلّ- هيچ پيامبرى را بر نيانگيخت؛ مگر اين كه دستور عبادات در اين روز را به او داد و ارزش آن را به او شناساند. اسم اين روز در آسمان «عهدِ معهود» و در زمين «ميثاق مأخوذ و جمع مشهود» است... گويا خيال مى‏ كنى خداوند- عزّ و جلّ- روزى باارزش‏تر و محترم‏تر از اين روز آفريده است. به خدا سوگند نه، به خدا سوگند، نه به خدا سوگند نه) 📚برگرفته از شرح معارف ادعیه، تالیف حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره)🌱 💢ندای سعادت؛ مرجع رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (ره) https://eitaa.com/Nedaysaadat https://ketabrah24.ir
🌸همزمان با دهه ولایت و عید سعید غدیر 📚کتاب سرالاسراء (شرح حدیث معراج)، تالیف فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور ره منتشر شد. 🔹متن کامل عربی و فارسی این اثر در دو جلد تنظیم و توسط انتشارات آفتاب فطرت وابسته به دفتر تنظیم و نشر آثار آیة الله سعادت پرور منتشر شده است. 💠 مرکز فروش: قم، بلوار معلم، مجتمع ناشران، طبقه زیرزمین پلاک B 12. 📡 پایگاه اطلاع رسانی و فروش: Ketabrah24.ir ☎️ تلفن: 025 37842549 📩 ارسال پیامک: 09034892982 https://eitaa.com/Nedaysaadat
🌸امام موسی کاظم علیه السلام ✅«لَيْسَ بَيْنَهُ وَبَيْنَ خَلْقِهِ حِجابٌ غَيْرُ خَلْقِهِ، إحْتَجَبَ بِغَيْرِ حِجابٍ مَحْجُوبٍ، وَاستَتَرَ بِغَيْرِ سَتْرٍ مَسْتُورٍ، لا إلهَ إلّا هُوَ الكَبيرُ المُتعالِ.» 💠(ميان خدا و مخلوقات حجابى جز خود خلق نيست، محجوب است بدون آنكه به حجابى محجوب شده باشد، و مستور است بى آنكه پرده اى او را پوشانده باشد. معبودى جز او، كه بزرگ و بلند مرتبه است، نمى باشد.) 🔸ميان عاشق و معشوق، هيچ حايل نيست 🔸تو خود حجاب خودى، حافظ! از ميان برخيز 💢ندای سعادت؛ مرجع رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (ره) @Nedayesaadat https://ketabrah24.ir
⚫️ ابو سالم، ميثم بن يحيى نهروانى تمّار ◾️از اصفياى اصحاب سرّ امير المؤمنين على- عليه السّلام- است كه آن حضرت وى را مطلع بر علوم كثيره و اسرار خفيّه از اسرار وصيت نمود ◾️از اصحاب امام حسن- عليه السّلام- و امام حسين- عليه السّلام- بود ◾️على- عليه السّلام- جريان و كيفيّت كشته شدنش را خبر داد شهادتش ده روز پيش از آمدن سيدالشهدا به عراق، به همان كيفيّت واقع شد. 📚برگرفته از کتاب پاسداران حریم عشق، تالیف فقیه عارف، حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره)🌱 💢ندای سعادت؛ مرجع رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (ره) https://eitaa.com/Nedaysaadat https://ketabrah24.ir
📚آفتاب فطرت منتشر کرد: 📗همای سعادت 📌روش های تربیت اخلاقی در اسلام ، با تأکید بر مکتوبات و روش تربیتی فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور - پهلوانی تهرانی (ره) 💠در این کتاب ضمن بیان تفصیلی اصول، اهداف و شیوه ‌های تربیت اخلاقی، مقاصد ذیل برای نگارش آن دنبال شده است : 🔹جلوگیری از رونق یافتن عرفان ‌ها و روش ‌های تربیتی کاذب با ارائۀ الگوی اسلامی و زمینه‌سازی برای هموار شدن مسیر تربیت اخلاقی صحیح در جامعه. 🔸بازسازی نظام تربیتی موجود با اثبات نقش کلیدی روش تربیتی فقیه عارف، حضرت آیت الله سعادت‌پرور و بیان خصوصیات، امتیازات و جامعیت آن و پاسخگویی به شبهات. مرکز فروش: قم، بلوار معلم، مجتمع ناشران، طبقه زیرزمین پلاک B 12. 📡 پایگاه اطلاع رسانی و فروش: Ketabrah24.ir ☎️ تلفن: 025 37842549 📩 ارسال پیامک: 09034892982 https://eitaa.com/Nedaysaadat https://ketabrah24.ir
🌼معرفت به ولايت؛ آگاهى از مقام والاى محمود 🤲 «أَللَّهُمَّ إِنِّى أَتَقَرَّبُ إِلَيْكَ بِذالِكَ الْمَقامِ الَّذِى لا يَكُونُ أَعْظَم فَضْلًا [مِنْهُ‏]لِلْمُؤْمِنِينَ، وَلا أَكْثَرَ رَحْمَةً بِمَعْرِفَتِكَ إِيّاهُمْ[وَإِخْراجِهِمْ عَنِ الشُّبهاتِ‏]. فَلَوْلا هذَا الْمَقامُ الْمَحْمُودُ الَّذِى أَنْقَذْتَنا وَ دَللَّلْتَنا إِلَى اتّباعِ الْمُحقِّقِينَ مِنْ أَهْلِ بَيْتِكَ وَ عِتْرَتِهِ ( اقبال الاعمال، ص 516) ✅ حضرت ره در توضیح این قسمت از دعای بعد از نماز روز می فرمایند: 💠 از اين بخش دعا به طور اجمال استفاده مى‏ شود كه تقرّب به خداوند را از آشنايى با ‏ و مى‏ توان به دست آورد. 💠 و ... خداوند، به هرمؤمنى كه توفيق آشنايى با آن بزرگواران داده باشد، فضيلتى والا و رحمتى معنوى به او عطا فرموده و او را از شبهات مصون داشته است كه اگر آن آشنايى را نمى‏ داشت، به تهى‏ دستى گرفتار مى‏ بود. 💠 نيز استفاده مى ‏شود كه امام- عليه ‏السّلام- آن شناسايى را نام نهاده است، چرا كه آنان- عليهم‏ السّلام- در منزلت جاى دارند و اين منزلت را از رسول اللَّه به ارث برده ‏اند و دوستانشان نيز- اگر به خوبى از آن بزرگواران تبعيّت كنند- (به قدر ظرفيتشان) از برخوردار خواهند شد. 📚برگرفته از کتاب نور هدایت (شرح معارف ادعیه) https://eitaa.com/Nedaysaadat
🌸همزمان با دهه ولایت و عید سعید غدیر 📚کتاب سرالاسراء (شرح حدیث معراج)، تالیف فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور ره منتشر شد. 🔹متن کامل عربی و فارسی این اثر در دو جلد تنظیم و توسط انتشارات آفتاب فطرت وابسته به دفتر تنظیم و نشر آثار آیة الله سعادت پرور منتشر شده است. 💠 مرکز فروش: قم، بلوار معلم، مجتمع ناشران، طبقه زیرزمین پلاک B 12. 📡 پایگاه اطلاع رسانی و فروش: Ketabrah24.ir ☎️ تلفن: 025 37842549 📩 ارسال پیامک: 09034892982 https://eitaa.com/Nedaysaadat
آیة الله (قدس سره) در مورد زن و مردهایی که باهم اختلاف داشتند و تقصیر را به گردن همدیگر می ‌انداختند خطاب به شاگردانشان می ‌فرمودند: 💠 به آنها بگویید؛ اینجا نه دادگاه است و نه می ‌خواهیم حکم شرعی پیاده کنیم بلکه می ‌خواهیم آدم بشویم 💠ببینید منشأ این اختلاف چیست؟ آیا اعصابش مشکل دارد؟ نفس و شیطان است؟ یا منِ شوهر کاری انجام داده‌ ام که باعث بروز این اختلاف شده است که در این صورت باید توبه کنم تا کارها درست شود. 📗برگرفته از کتاب ، ص 316، در گفتگو با یکی از شاگردان🌱 💢ندای سعادت؛ مرجع رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (ره) https://eitaa.com/Nedaysaadat https://ketabrah24.ir
📌دوستی با سیدالشهداء (علیه السلام) ✅ ريشۀ محبّت موجودات به خود و به يكديگر ◾️محبّت حقّ سبحانه در انسان و ديگر موجودات، امرى فطرى و غريزى است‏، امّا چگونه و با چه كيفيتى؟ ◾️اگر چه در ظاهر محبّت هر موجودى يا به خود تعلّق مى ‏گيرد، و يا به كمالات ظاهرى و مظهرى خويش، و يا به مظاهر ديگر خارج از خود؛ امّا در واقع، تمامى اين صورت‏ هاى عشق و محبت، يا به ذات ربوبى حقّ سبحانه مى ‏باشد كه با همۀ موجودات و محيط به آن‏ هاست‏ و يا به اسما و صفات او كه عين ذات او و مظاهر ظهور يافتۀ از آن‏هاست‏ زيرا موجودات، هر چه از كمالات ظاهرى دارند، به او دارند. هم چنين اگر ذات دارند، به او دارند. ◾️به اين ترتيب، محور و اصل همۀ محبّت‏ ها، به محبّت به حقيقت عالَم (حضرت حقّ سبحانه) باز مى‏ گردد كه جامع همۀ اسماء و صفات و كمالات- در عين وحدت اسما و صفات با ذات- است. 📓بخش هایی منتخب از بیانات فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره) در کتاب ، ص 59 💢ندای سعادت؛ مرجع رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (ره) https://eitaa.com/Nedaysaadat https://ketabrah24.ir
🏴 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ 🏴 همزمان با فرا رسیدن ماه محرم الحرام، مراسم عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام برگزار می گردد. 📆زمان: جمعه هفتم مردادماه، به مدت 14 شب، از نماز مغرب و عشاء ↩️مکان: قم، خیابان صفائيه، کوچه ممتاز(24)، کوچه شماره 3، پلاک 41 ▪️ بیت فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره) ▪️موسسه معارفی فقهی برهان https://eitaa.com/Nedaysaadat @borhan_maaref
🏴حزن و اندوه معصومین (علیهم السلام) در مصیبت ها ◼️پيامبران و اولياى الهى، داراى دو مقام و منزلت هستند: الف. مقام نورانيّت و ولايت ب. منزلت بشرى و جسمانى. ◼️هنگامى كه به تمام معنا به مقام نورانيّت خود توجّه دارند، اگر تير را هم از پایشان بكشند، متوجّه آن نمى‏ شوند.* ولى هنگامى كه به هر دو مقام و منزلت توجّه دارند (كه حال عمومى آن ‏هاست)، خوف و حزن و اندوه و گريه و درك ناملايمات و ديگر امور بشرى- به حساب توجّه به مقام جسمانى- از لوازم آن است، بنابراين اظهار ناراحتى و [حزن و اندوه در مصیبات] مانعى ندارد؛ چنان كه در سيره پيامبران و اوليا- عليهم‏السّلام- بسيار ديده شده است. ◼️البته ايشان به اقتضاى ملازمت با منزلت نورانيّت و داشتن مقام عصمت، حدود آن را كاملًا رعايت مى‏ كنند. 📚برگرفته از کتاب ، تالیف حضرت آیة الله (قدس سره) پی نوشت: * (ارشاد القلوب، جزء 2، ص 217.) 💢ندای سعادت؛ مرجع رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (ره) https://eitaa.com/Nedaysaadat https://ketabrah24.ir
بسمه تعالی انا لله و انا الیه راجعون حضرت حجة الاسلام و المسلمین حاج آقای وزیری فرد (زید عزه) رحلت والده مکرمه را خدمت حضرتعالی و دیگر فرزندان ایشان تسلیت و تعزیت عرض می کنیم. از خداوند متعال رحمت الهی و همنشینی با اولیائش را برای آن مرحومه خواهانیم. بیت حضرت آیة الله سعادت پرور (ره) https://eitaa.com/Nedaysaadat
⚫️فلسفۀ سير سيّدالشّهدا (ع) بر طريق عادى‏ ▪️الف. امتحان مردم‏ لزوم ابتلا و امتحان همۀ افراد بشر در طول تاريخ ،كه جز از طريق عادى امكان‏پذير نيست... امتحان، ابتلا و اختبار در برنامۀ الهى و زندگى بشر، از آغاز تا پايان بوده‏ و خواهد بود. اين، سنّتى است كه پروردگار براى تمييز حقّ از باطل و خبيث از طيّب قرار داده است. يكى از اين موارد، ابتلا و امتحان مردم زمانِ سيّدالشّهدا- ع- به واقعۀ كربلا است. ▪️ب. حركت بر طريق اسباب ظاهرى‏ مأمور بودن وى (سیدالشهداء) به سير بر طريق عادىِ اسباب و مسبّبات است كه تمامى امور بر طبق آن پياده شده ‏اند و اين، نسبت به ابتلا و امتحان به حسب ظاهر ممكن نيست، مگر در برخورد امور صالح و ناصالح، و مظاهر نور و طاغوت... بنابر قانون امتحان است كه هر كس با انتخاب طرف مورد پسند خود، باطن خود را آشكار، و راه خود را به سوى بهشت يا دوزخ انتخاب مى‏ كند. ▪️ج. اتمام حجّت بر مردم‏ از برخى سخنان حضرت با لشكريان يزيد، به خصوص با سران كفر هم چون عمربن سعد و شمر، علاوه بر اين كه اين دو نحوه بيان (امتحان و ابتلا و طريق اسباب و مسبّبات) از آن ‏ها به خوبى مشهود است، بر اتمام حجّت نيز تأكيد شده است تا در پيشگاه الهى ادّعا نكنند كه ما نمى ‏دانستيم. ...و از سوى ديگر اين كه مبادا افراد انگشت ‏شمارى هم چون حرّبن يزيد رياحى- كه انوارى از ايمان و محبّت اهل‏بيت- ع- در قلوب ‏شان تابيده است- در ميان لشكر باشند و تبليغ نشده باشند ▪️د. الگو شدن قيام سيّدالشّهدا -ع- الگو بودن آن نهضت براى همۀ مصلحان و شيعيان آن حضرت در طول تاريخ؛ چنان چه آن حركت بر خلاف مجراى عادى بود، هرگز براى آيندگان- كه در مقام ولايت و عصمت در حدّ آن بزرگوار نبودند- نمى ‏توانست سرمشق باشد؛ چنان كه خود حضرت در نامه‏ اى كه به سران كوفه مرقوم نمود، به اين اصل كلّى اشاره فرمود. به همين دليل است كه بعد از ايشان، در طى قرن ‏هاى متمادى، نهضت‏ هاى زيادى در سراسر كشورهاى اسلامى به وقوع پيوست كه شعار همۀ آن‏ ها «يالثاراتِ الْحُسَيْنِ» و خون ‏خواهى سيّدالشّهدا- ع- و پيروى از ايشان بود. 📚منتخبی از کتاب شریف 💢ندای سعادت؛ مرجع رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (ره) https://eitaa.com/Nedaysaadat https://ketabrah24.ir
🏴محبّت شديد امام حسین ع به عبادت ▪️عمربن سعد، عصر تاسوعا فرمان داد كه لشكر به طرف خيمه هاى امام- عليه السّلام- حركت كنند. امام از برادر خواست تا از آنان، علّت اين امر را جويا شود. پس از بازگشت برادرش عباس- عليه السّلام- از نزد آنان و آوردن پاسخ آن ها، حضرت سيّدالشّهدا- عليه السّلام- به ايشان فرمود: بازگرد و اگر مى توانى تا فردا اين امر را تأخير بيانداز و آن ها را امشب از ما دور بدار. شايد امشب براى پروردگارمان نماز به جاى آريم، و به درگاه او دعا نموده و طلب مغفرت كنيم؛ زيرا او مى داند كه من نمازِ براى او، و خواندن كتابش و زيادى دعا و استغفار را دوست دارم. ▪️اهميّت اين قسمت از كلام حضرت در اين است كه شخصيّت والايى چون سيّد الشّهدا- عليه السّلام- كه معصوم است، مى خواهد در آخرين لحظه هاى حيات، حداكثر بهره را از زندگى دنيوى ببرند؛ لذا دليل درخواستِ تأخير جنگ از دشمن را، اشتغال به نماز و دعا و تلاوت قرآن و استغفار ذكر مى فرمايد. ▪️اگر هيچ دليلى در لسان شرع بر اهميّت اين چهار امر نبود، همين سيره ى عملى سيّد الشّهدا- عليه السّلام- و شدّت اهتمامى كه به آن ابراز داشت، براى ما پيروان ايشان كافى بود تا ملاك بهره ى دنيوى خود را از زندگى مشخّص كنيم و از عمر خود، بيشترين بهره را ببريم. 📖برگرفته از کتاب https://eitaa.com/Nedaysaadat
🏴درك فناى كامل در برابر امام (عليه السلام‏) ⚫️از جمله چهره‏ هاى تابناك عاشوراى حسينى، كه به حقّ شخصيّت دوّم سپاه اسلام، و به تعبير سيّدالشّهدا- عليه‏ السّلام- «پرچمدار امام و سردار لشكر حقّ» بود، سقّاى كربلا، ابوالفضل العباس، قمر بنى‏ هاشم است. ⚫️وقتى از امام اجازه جهاد خواست، حضرت به شدّت گريست ... و هنگامى كه شربت شهادت نوشيد، امام حسين- عليه‏السّلام- به بالينش حاضر شد، گريست و ابياتى را قرائت و سپس فرمود: «أَلْآنَ انْكَسَرَ ظَهْرى وَ قَلَّتْ حيلَتى.» ... 🏴بیان نکته ها و معارف ⚫️ اين نكته را همواره بايد در نظر داشت كه حركت و گفتار امام معصوم، هم چون مردم عادى نيست، كه با احساسات و عواطفِ بى‏ مبنا همراه باشد؛ بنابراين، گريۀ‏ شديد امام در دو مورد (هنگام اجازه‏ى جهاد خواستن برادر و هنگام حضور در كنار پيكر او) را نمى‏ توان تنها به خاطر اين كه برادرش بوده، و يا به علّت بعضى از جهاتى كه در فصل پنجم (این کتاب) گذشت، دانست... ⚫️ جملۀ «أَلْآنَ انْكَسَرَ ظَهْرى» نيز سخن عميقى است كه بيانگر مقام و منزلت و بزرگى قمر بنى‏هاشم است، گويا امام با اين جمله مى‏ خواهد بفرمايد: تمام مصايب، از شهادت مسلم ‏بن عقيل- عليه ‏السّلام- تاكنون به اين حدّ مرا ناراحت ننمود و دل مرا نشكست. ⚫️جملۀ «قَلَّتْ حيلَتى» ممكن است اشاره به ممكن نبودن حمل پيكر مطهّر وى به خيمه باشد. و يا اين كه بخواهد بفرمايد: من ديگر حامى و پشت‏ گرمى ندارم. و يا اشاره به همان جمله‏ اى باشد كه هنگام اجازه خواستن حضرت عبّاس-عليه ‏السّلام- فرمود: «يا أَخى، أَنْتَ صاحِبُ لِوائى، وَ إِذا مَضَيْتَ، تَفَرَّقَ عَسْكَرى» ⚫️در نتيجه، ريشۀ اصلى صدور امورى از اين گونه از سوى سيّدالشّهدا- عليه ‏السّلام- همان ديد معنوى آن بزرگوار نسبت به ياران و عظمت مقام و منزلت معنوى آن‏ هاست. مردم عادى هم اگر گوشه‏ اى از آن ديد امام را دارا شوند و يا حداقل به خصوصيّات اشخاص، بهتر عنايت داشته باشند، گريه و سخنان آنان در فقدان اشخاص، به حساب منزلت آن‏ها در شدّت و ضعف، و كمى و زيادى، متفاوت خواهد بود. 📖برگرفته از کتاب تالیف فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره) https://eitaa.com/Nedaysaadat https://ketabrah24.ir
🏴حضرت زينب- عليها السّلام- در مدخل شهر كوفه، خطبه ‏اى ايراد نمود. 🏴 راوى گفته: آن روز، زينب، دختر علىّ- عليه‏السّلام- را ديدم كه ... به مردم اشاره كرد كه ساكت شويد، پس نَفَس‏ها برگشت و زنگ [مركب‏ها] از كار افتاد. 🏴 سكوت ناگهانى مردم و خاموش شدن صداى زنگ‏ها، با اشاره‏ ى حضرتش كه: «أَنِ اسْكُتُوا»،جز تصرّف ولايى حضرت زينب، چه مى ‏تواند باشد، واگر شخصيّتى مثل حضرت زينب- عليها السّلام- به آثار «حديث قرب نوافل» كه مى ‏فرمايد: «وَ لِسانَهُ الّذى يَنْطِقُ بِهِ.» نرسيده باشد، ديگر چه كسى غير از معصوم مى ‏تواند برسد! 🏴شروع خطبه با جمله‏ ى‏ «أَلْحَمْدُ للَّهِ وَ ...» بعد از آن همه گرفتارى، تنها لفظِ بدون معنا نيست؛ بلكه اظهار «مافى الضّمير» است... 🏴 وقتى اين كلام به تنهايى استعمال شود، مراد توحيد خالص، در فعل و صفت و اسم و ذات است. يعنى شخصِ عارف، با اين كلام، ستايش را در تمام امور (فعل و صفت و اسم و ذات) مخصوص حقّ سبحانه قرار مى ‏دهد، و خلاصه، همه ‏ى چيزها و كمالات را به او، و از او، و به سوى او مشاهده مى ‏كند، خواه امور به سود وى؛ و يا به ظاهر به ضررش باشد. و به اين ترتيب، در آرامش كامل است؛ اگر چه به ظاهر و به اقتضاى عالم بشرى و يا وظيفه، كلامى از او صادرشود، و يا اظهار ناراحتى كند. 📚برگرفته از کتاب 🌱 http://eitaa.com/nedayesaadat