eitaa logo
نگاشته
1.5هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
138 ویدیو
4 فایل
🌱اینجا یه گوشه‌ی دنجه برای فرار از شلوغی‌های شهر! نگاشته گاه نوشته‌های #محمدجوادمحمودی 👇🏻ناشناس نگاشته https://gkite.ir/es/9432380 👇🏻پشتیبان دوره‌های آموزشی @bomb_nevis
مشاهده در ایتا
دانلود
✏️نیاز؛ محور تربیت انسان‌ها بر اساس نیازهایی که دارند، تصمیم‌گیری می‌کنند و همین نشانه‌ی آن است که محور حرکت در بر اساس نیازها شکل می‌گیرد. بنابراین اگر می‌خواهیم فرزندمان، متربی‌مان، دوست‌مان و یا هر کس دیگری را در انتخاب مسیر صحیح کنیم، باید به او نشان دهیم که این مسئله نیاز او است و باید او را به این برسانیم که این مسئله وی را به کمال می‌رساند. اگر بخواهیم او را مجبور به انتخاب مسیری کنیم، مطمئنا حتی اگر در کوتاه مدت اثر داشته باشد، در بلند مدت اثر نخواهد داشت و چه بسا اثر داشته باشد. پدر، مادر، مربی، استاد، همسر و دوست اجازه ندارد حق انتخاب شخص مقابلش را نادیده بگیرد و باید بداند اگر بخواهد متوسل به زور یا تنبیه و محرومیت مدام بشود، اثری جز لجبازی در پی نخواهد داشت؛ چرا که آدمی اگر ببیند حق انتخاب ندارد -ولو اینکه آن راهی که مجبور به آن شده، خوب و صحیح باشد- برای اینکه ثابت کند است، دست به لجبازی می‌زند. بله؛ درست است، همانطور که بعضی مواقع می‌شویم و احساس بی‌اشتهایی می‌کنیم باید به زور هم که شده غذای مقوّی بخوریم، به همین صورت، در برخی مسائل تربیتی نیز این چنین است؛ اما همانطور که گذشت، در بعضی اوقات این ضرورت پیش می‌آید؛ یعنی اصل بر است و اینگونه موارد هستند. کاری که شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های امروز انجام می‌دهند، این است که اطلاعات را مانند بمبی در ذهن افراد می‌کنند که به این سبب، افراد دیگر احساس نیازی نسبت به کسب اطلاعات مورد نیازشان نمی‌کنند. به عبارت بهتر؛ انقدر ورودی زیاد می‌شود که شخص نمی‌تواند بندی کند و در نتیجه فکر می‌کند از کسب اطلاعات است و نتیجه‌اش این است که یا را باید به زور مجاب کنی لااقل در سال، یک مرتبه کتابی را که متناسب با نیازهای تو است، باز کن و بخوان؛ امّا او اصلا احساس نیاز نمی‌کند. در عوض، فضای مجازی و نیازهای دیگری برای وی ایجاد می‌کند که اگر کمی تأمل کند می‌یابد که در حقیقت هیچ نیازی نسبت به این مسئله ندارد و رسانه، تنها با ایجاد جذابیت، برای او نیاز کاذب به وجود آورده است. ما اگر می‌خواهیم دیگران را راهنمایی کنیم به سوی راه صحیح، اگر می‌خواهیم اطرافیانمان اهل مطالعه شوند، اگر می‌خواهیم جامعه را اصلاح کنیم، باید ایشان را نسبت به نیازهای واقعی‌شان آگاه کنیم، پس از آگاه شدن، خودشان به سوی آن شتابان حرکت می‌کنند و به عبارت بهتر آن را انتخاب می‌کنند و الّا در این هیاهوی و بی‌فایده، افراد پس از غرق شدن، فقط دچار نیازهای کاذب و درنتیجه ناهنجاری‌های مختلف می‌شوند. آیت الله حائری شیرازی(ره): « یعنی تعطیلی ، نه به آن معنا که اجازه ندهند شما فکر کنید، بلکه به آن معنا که ندهند شما فکر کنید... ، استعمار رسیدن به قبل از رسیدن به است» برشی از کتاب @negashteh | نگاشته
✏️در میدان جنگ نرم، قلم، اسلحه‌ی اهل است؛ و کلمات، فشنگ‌هایی هستند که به قلب شبهات شلیک می‌شوند. هر افسر جنگ نرم، باید خشاب اندیشه را، با مطالعه و تحقیق پُر کند، تا در مغلوب نشود. 🔹«امروز نیاز مهمّ کشور ما این است که جوانهای ما مجهّز بشوند به انواع تسلیحات نرم، سلاح‌های جنگ نرم؛ یعنی قدرت روحی و قدرت فکری.» ، ۱۳۹۸/۱۱/۲۶ ✍️ @negashteh | نگاشته
✏️دو صد گفته چون نیم کردار نیست! برخی افراد تصور می‌کنند اگر بخواهند انسان خوبی شوند، باید در طول روز دائما ذکر و ورد و مراقبات خاصّ داشته باشند؛ این خوب است، اما برای کسی که به دستورات اولیه‌ی دین پایبند باشد، بعد برود سراغ این مراحل! این افراد، مانند وزنه‌بردار تازه‌کاری هستند که در هفته‌ی اول، هنوز وزنه‌ی ده کیلویی را نمی‌تواند بلند کند؛ رفته سراغ وزنه‌ی صد کیلویی؛ چون دوست دارد زودتر به المپیک برسد. غافل از اینکه با این روش نه تنها به نمی‌رسد؛ بلکه آسیب می‌بیند و چه بسا از این رشته روی گردان شود. من هنوز نمی‌توانم خشم و ناراحتی‌ام را در کنترل کنم، و با کوچک‌ترین مسئله‌ای، همه را آزرده خاطر می‌کنم، آن وقت دنبال دستورالعمل و ذکر و دعای خاص هستم! 🔹«گاهی می‌بینیم که فردی به مجلس (علیهم السلام) می‌آید و اشک می‌ریزد و گریه می‌کند؛ اما وقتی به خانه و خانواده بر می‌گردد، اثری از در زندگی او دیده نمی‌شود؛ زیرا وقتی رابطه‌اش را با همسر و فرزند و فامیل خود اصلاح نکرده باشد، از اهل‌بیت(علیهم السلام) هم نمی‌تواند بهره‌ی کافی ببرد.» کتاب اهل بیتی‌ها؛ استاد محمدرضا عابدینی. ✍️ @negashteh | نگاشته
✏️انسانم آرزوست! یکی از اساتید می‌فرمودند: «انسان گاهی تبدیل به کارخانه کودسازی میشه!» یعنی انقدر بی‌خاصیت میشه؛ انقدر دور از و غایت انسانی میشه؛ انقدر و حواس پرت میشه، که خاصیتی جز تولید کود نداره!!! مرتبه‌ای بدتر و پایین‌تر از حیوانات، چون اونا حداقل یک خاصیتی به تناسب هدف خلقتشون، برای عالم هستی دارن و نسبت به اون تخلف نمی‌کنند. «وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ» «و محققا بسیاری از جن و انس را برای آفریدیم، چه آنکه آنها را دلهایی است بی‌ادراک و ، و دیده‌هایی بی‌نور و ، و گوشهایی ناشنوای ، آنها مانند چهارپایانند بلکه بسی گمراه‌ترند، آنها همان مردمی هستند که غافل‌اند.» سوره مبارکه ، آیه179 ✍ @negashteh | نگاشته
✏️خواهی نشوی رنگ رنگ جماعت شو ✍ @negashteh | نگاشته
✏️منتقد خلّاق در مواجهه‌ی با طرح‌ها و ایده‌های مختلف، سه گونه وجود دارد: 🔹انتقاد 🔹انتقاد 🔹انتقاد بعضی افراد هنگام نقد، ایده‌ی افراد را می‌کُشند؛ یعنی صرفا ایرادات را می‌یابند و فقط بوسیله‌ی بیان نواقص ، جایی برای آن نمی‌گذارند... بعضی دیگر؛ نقدشان سازنده است؛ یعنی نواقص و مشکلات را می‌بینند، اما خوبی‌ها و مزایای را هم بیان می‌کنند؛ در واقع با اینکار، کمک می‌کنند تا ایده، قابلیت و ساخته شدن مجدّد داشته باشد. یکسری از افراد نقدشان، ایده را بالنده می‌کند؛ یعنی ایرادات را می‌یابند، خوبی‌ها و مزایای طرح را هم می‌بینند، اما راهکارها و پیشنهاداتی هم، برای رفع کاستی طرح دارند؛ ایشان، ایده را به پرواز در می‌آورند، و با ارائه‌ی راهکار،آن را به ثمر می‌رسانند... همه‌ی افراد می‌توانند انتقاد کشنده داشته باشند، اما در آن است که علاوه بر نواقص، مزایای ایده را هم ببینیم تا بستر اصلاح آن فراهم شود؛ و این است که علاوه بر ایجاد شرایط اصلاح، با ارائه پیشنهاد، ایده را به نتیجه برسانیم... منتقدِ خلّاق باشیم... «وَ ذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ» «و پیوسته تذکّر ده، زیرا تذکّر مؤمنان را سود می‌بخشد.» سوره مبارکه ، آیه55 ✍ @negashteh | نگاشته
✏️در بزرگی‌ات به هستم که گفت بنده‌ی هستم (علیه السلام): «إنّما أنا عَبدٌ مِن عَبيدِ محمّدٍ صلى الله عليه و آله» ✍ @negashteh | نگاشته
✏️خاتَمِ خاتِم 🔸یادداشتی به مناسب خاتَم و خاتِم پیامبران، حضرت مصطفی(صلی الله علیه و آله و سلّم) قلم زدن در وصف پیامبری که برترینِ فرستادگان الهی است، بسی سخت و چه بسا چون منی از وصف او گفتن، عاجز باشد. 🔹سخنی در دل دارم که نمی‌توانم از گفتن آن خودداری کنم؛ شخصیت در جامعه‌ی امروز ما -حتی قشر مذهبی- بسیار مغفول واقع شده است. متأسفانه در مجالس و محافل مذهبی، کمتر به شناخت و آشنایی با ویژگی‌های پیامبر عظیم الشأن پرداخته می‌شود و گاه به سروده‌ای یا دکلمه‌ای در وصف ایشان، بسنده می‌شود؛ نه بیشتر!!! امّا عمق افسوس آنجایی است که حتی در ، که متولی تبلیغ هستند نیز، آشنایی و انس کافی با شخصیت بی‌بدیل ایشان صورت نمی‌گیرد و متأسفانه، کتابی که طلاب بتوانند با اوصاف و سبک زندگی ایشان آشنا بشوند در دروس رسمی وجود ندارد و این موضوع جزء دروس جنبی محسوب می‌شود!!! اینکه دیگر مذاهب و فرَق اسلامی بیشتر به شناخت و شخصیت ایشان می‌پردازند، دیگر مسئله‌ای است که برای ما، از این جهت که در چنین وظیفه‌ای کوتاهی کرده‌ایم، جای تأسف و اندوه دارد. برخوردار بودن از نعمت (علیهم السلام) که موهبتی است برای ، نباید نه تنها ما را از پرداختن به سیره‌ی نبوی غافل کند بلکه باید ما پیشتاز این امر باشیم. برخی گمان می‌کنند چون پیامبر گرامی، در میان مذاهب مختلف اسلامی شخصیتی محوری و مشترک هستند، طبیعتا توسط بیشتر این مذاهب، شخصیت ایشان مورد واکاوی و تحلیل قرار می‌گیرد و تبلیغ سیره‌ی ایشان به اندازه‌ی کافی انجام می‌شود و ما باید بیشتر به شناخت اهل بیت(علیهم السلام) بپردازیم که مختصّ مذهب ما هستند. امّا این افراد، از این نکته غافل هستند؛ اینکه ما برخوردار از نعمت اهل بیت(علیهم السلام) هستیم، وظیفه سنگین‌ترین برای شناخت و تبلیغ شخصیت پیامبر بر دوش داریم، به جهت اینکه معتقد هستیم اهل بیت(علیهم السلام)، بهترین شناخت را از پیامبر داشته‌اند و در نتیجه کامل‌ترین شناخت را هم، از مکتب ایشان باید دریافت کرد؛ فلذا تبلیغ دیگر مذاهب، از وظیفه‌ی ما نمی‌کاهد و چه بسا بیشتر می‌کند!!! پس ما اگر می‌خواهیم حقیقتا پیرو اهل بیت باشیم، باید بهترین باشیم!!! قرآن کریم در وصف (ص) می‌فرماید: «لَّقَدۡ كَانَ لَكُمۡ فِي رَسُولِ ٱللَّهِ » «قطعاً راه ‌و روش رسول خدا، برای شما سرمشقِ خوبی است» سوره مبارکه ، آیه21 چقدر توانسته‌ایم این الگوی نیکو را به جهانیان معرفی کنیم؟! ✍ @negashteh | نگاشته
✏️امانت‌دار یا امانت‌خوار؟! امروزه در میان افراد جامعه خصوصا و نوجوانان معضل و کم همتی، به شدت رواج یافته است. یکی از مهم‌ترین دلایلی که می‌توان بر شیوع این شمرد، این است که ما خودمان را برای خودمان می‌دانیم. یعنی فکر می‌کنیم نعمتِ دست، چشم، گوش، زبان، فکر، سلامتی و ... برای خودمان است؛ در نتیجه هر گونه که دوست داریم می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. در این دیدگاه که توسعه و ترویج آن توسط صورت گرفته و به جوامع دیگر سرایت پیدا کرده، انسان هر چیزی که دارد برای خودش است و اگر دلش خواست می‌تواند از آن استفاده کند و اگر هم داشت می‌تواند آن را ضایع کند و کسی حق مؤاخذه‌ی او را ندارد! یکی از ثمره‌های این دیدگاه در جایی ظاهر می‌شود که نوجوان یا جوان، ساعت‌ها عمرش را می‌کند، با هر نوع پوششی ظاهر می‌شود و وظایف اولیه‌اش را هم انجام نمی‌دهد و اگر هم کسی به او بخواهد دهد، می‌گوید: «به شما ربطی نداره، مال خودمه!!!» امّا در اندیشه اسلامی، نعمت‌هایی که در اختیار ما هستند، امانت‌های الهی نزد ما می‌باشند؛ در نتیجه ما نسبت به آن‌ها وظایفی داریم که اگر از آن‌ها کوتاهی کنیم، باید پاسخگو باشیم. در این دیدگاه، کسی نمی‌تواند بگوید برای خودم است و هر گونه دلم می‌خواهد رفتار می‌کنم. این می‌گوید همه چی از آن خداست و آنچه تو داری، ودیعه‌ای است از آن پروردگار به تو، که نسبت به آن مسئول هستی و اگر وظیفه‌ات را به درستی انجام ندهی، این نعمت‌ها در پیشگاه عدل الهی، از تو شکایت خواهند کرد. با این ، اتلاف عمر، آسیب رساندن به دیگران، بدرفتاری و ناهنجاری اخلاقی و ... دیگر هیچ معنایی پیدا نمی‌کنند و ، استفاده از عمر، خوش اخلاقی، ادای حقوق دیگران از وظایف انسان شمرده می‌شود. پس برای اصلاح معضلات -که یکی از مصادیقش تنبلی است- باید مظاهر این تفکر شوم، که انسان را موجودی بی‌قید و شرط می‌داند و هیچ مسئولیتی برای او قائل نیست را از زندگی‌مان به کلی پاک کنیم. به خودمان و یاد دهیم باید امانت‌دار باشیم؛ نه امانت‌خوار!!! «ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ» «سپس در آن روز (همه شما) از نعمت‌هایی که داشته‌اید خواهید شد!» سوره مبارکه ، آیه8 ✍ @negashteh | نگاشته
✏️بعضی‌ها حق رو به معنای منفعت شخصی‌شون می‌دونن؛ یعنی پارتی‌بازی ناحقی هست، تا زمانی که برای دیگران باشه، امّا اگه به نفعشون باشه، می‌گن شایستگی‌اش رو داشتیم... ما باید بر محور بگردیم نه حق را به دور بگردانیم ✍ @negashteh | نگاشته
✏️آینه از خواب بلند شدم، بعد از کمی فکر کردن، رفتم سمت روشویی صورتم رو شستم، خودمو تو نگاه کردم؛ موهام حسابی به هم ریخته بود! حس بدی پیدا کردم! آیینه رو تا دیگه موهامو نامرتب نشون نده... شاید با خوندن متن بالا، لبخندی گوشه لبتون بشینه و بگید؛ این دیگه چه مدلشه؟!!! اما بعضیامون روزی هزار بار این کار رو انجام میدیم؛ اون وقتی که یه دوستی بهمون انتقاد میکنه، اما ما تاب نمیاریم و و جواب میدیم... اگر کسی عیبی رو بهمون تذکر میده، در واقع داره راهی باز میکنه برای بهتر شدنمون، اون وقت ما بجای اصلاح خودمون، دوستمون رو می‌کنیم!!! آینه چون نقش تو بنمود خود شکن آیینه شکستن خطاست (صلوات‌الله): «المؤمن مرآت المؤمن» «مؤمن، آینه مؤمن است» وقتی آینه موهاتو نامرتب نشون میده؛ موهاتو شونه میزنی، یا آینه رو میشکنی؟! پ.ن: البته، آینه همانطور که عیوب رو نشون میده، زیبایی‌ها رو هم نشون میده!!! ✍ @negashteh | نگاشته
✏️زندانیِ دندان درباره گناهان زبان بسیار شنیدیم و خواندیم؛ عضوی که ما رو زیاد به دام شیطان می‌اندازه، بی‌آنکه بفهمیم!!! «مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ عَتِيدٌ» سوره مبارکه ، آیه 18 « هیچ را بر نمی‌آورد مگر اینکه همان دم، مراقب و آماده برای انجام مأموریت (و ضبط آن) است!» امّا تا حالا به ساختار ظاهری زبان دقت کردی؟! اصلا نوع ساختار دهان طوری هست که انگار زبان در پشت دندان‌ها زندانی شده؛ یعنی همونطور که زندانی برای آزادی موقت نیاز به قرار وثیقه داره، زبان هم پشت میله‌های دندان محبوس هست تا زمانی که دلیلی برای سخن گفتن داشته باشه!!! اما من این تیکه گوشت رو انقدر آزاد و کردم که استخوان محکمی همچو دندادن، حریفش نمیشه و به ناچار از سر راهش میره کنار...😔😔 و چه بسا این یه تیکه گوشت، با سخنی نا بجا، استخوانی را کند... ای برادر گر تو هستی طلب جز به فرمان لب پس زبان را زندانیِ دندان باید کرد؛ پیش از آنکه زندانی شیطانم کند!!! ✍ @negashteh | نگاشته