بازم میگم
به این بحث کلیشه ای نگاه نکنید
خیلی خوندیم و شنیدیم از فضای مجازی و مضراتش و ...
اینجا میخوایم به مسئله جامعه شناختی نگاه کنیم
این نگاه جدید باعث میشه تا راحت تر و البته دقیقتر بتونیم وقایع رو تحلیل
تا اینجا تقریبا علت مسئله روشن شده
اگه کسی جامونده نظرش رو بنویسه
ظهر ان شاءلله جمع بندی میکنم
و بعد میریم سراغ قدم بعدی
اینکه چطوری این تغییره میتونه جامعه رو تغییر بده
همون طوری که جامعه ی ما رو از دهه ی هشتاد از اینرو به اون رو کرد
#بمب_نویس
تا قبل از جمع بندی
روی هشتگ بمب نویس بزن
پنج قدم تکنیکی رو توضیح دادیم قبلا
الانم که مواد نوشته رو میپزیم
ببینم کسی میتونه یه متن خوشمزه برامون بنویسه یا نه
ممنون از مشارکت و نکات دقیقی که گفتید
من فقط میخوام جمع بندی کنم
سر نخها رو مینویسم
شما با تامل اون رو پرورش بدید و ببینید تا کجا ها میره
بعدش میریم سراغ نکتهی دوم و در آخر هم منتظر کوتاه نوشت های شما با همین موضوع خواهم بود
بریم دههی شصت
اصلا تو زمان حاضر نباشید
چون نمیتونید تحلیل کنید
علتش هم اینه که زندگی ما الان ممزوج با مجازیه
و وقتی با چیزی قاطی باشی
نمیتونی اونو از بیرون ببینی
پس سوار ماشین شو یه سی چهل سالی بیا عقب
ببین
درون هر آدمی دو ندا وجود داره
که در آیین ها و ایدئولوژی های مختلف اسمای متفاوتی روش میذارن
مثلاً ندایی که به خیر فرا میخواند و ندایی که به شر فرا میخواند
یا مثلاً در آیین ما بهش میگن نفس اماره و لوامه
نگاشته
ببین درون هر آدمی دو ندا وجود داره که در آیین ها و ایدئولوژی های مختلف اسمای متفاوتی روش میذارن مث
که ندای خیر همان ندای فطرته
یه بخشی از ادراک این فطرت اصن نیازی به دین نداره
مثلا بدی ظلم و خوبی عدل
اینو خود آدم به خوبی درک میکنه
اینو میگم که مدام در این دو شخصیتی شدن سریع سراغ آدم مذهبی نرید
ما میخوایم بگیم این دو رنگی برای هر کسی اتفاق میفته
حالا چرا؟
تو جامعهی دهه شصتی( اصن هر جامعه ای که هنوز فضای مجازی وارد نشده و همه با شخصیت حقیقی سرکار دارن)
نگاشته
تو جامعهی دهه شصتی( اصن هر جامعه ای که هنوز فضای مجازی وارد نشده و همه با شخصیت حقیقی سرکار دارن)
یکسری هنجارها و اصولی حاکم هست
ممکنه اون اصول و هنجار
از فرهنگ باستانی باشه
از آیینها باشه
یا حتی از قوانین و ضوابط عقلایی و پارلمانی شکل گرفته باشه
نگاشته
یکسری هنجارها و اصولی حاکم هست ممکنه اون اصول و هنجار از فرهنگ باستانی باشه از آیینها باشه یا حتی
و این هنجارها غالبا بر اساس همون ندای فطرت شکل میگیره
مثلا محبت به خانواده
کمک به نیازمندان
دقت کن
من دارم از جوامع پیش از دنیای مجازی حرف میزنم
نیا بگو الان بیشتر هنجارهایی که در دنیا میبینم خلاف فطرته!
دنیای الان ما،
همون دنیای پس از غلبه است
گفتم سوار ماشین شو بیا سی چهل سال قبل
پس یکسری هنجارهای کلی که غالبا فطری هست شکل میگیره و بر اساس همون هم روابط و ارزش ها ایجاد میشن
از اون طرف هم گفتیم آدم یه ندای درونی داره که میخواد سر کشی کنه
میخواد از خط قرمز ها عبور کنه
اینو همه مون داریم
اصن ضعف و قوت آدما به مدیریت همین ندای درونه
نگاشته
پس یکسری هنجارهای کلی که غالبا فطری هست شکل میگیره و بر اساس همون هم روابط و ارزش ها ایجاد میشن از ا
حالا تو اون جامعه
همه این ندای درون رو دارن
ولی کسی جرئت بروز نداره
سعی میکنه یه جوری کنترلش کنه
یا نهایت نهایت یه طوری انجامش بده که کسی نفهمه
همون روحیه ای که متاسفانه الان خیلی تخریبش میکنن
اینکه طرف ولو یه رذیله اخلاقی داره
ولی نمیاد اونو عیان نشون بده و دریدگی کنه
ولی الان یه جوری شده این آدما باید برچسب بخورن که شما تو خلوتتون فلانید و بهمان
بیاید مثل ما کف جامعه بروز بدید و خودتون باشید!!!
آقا
دریده بودن رو به اسم یک رو بودن بهتون غالب نکنن
نگاشته
حالا تو اون جامعه همه این ندای درون رو دارن ولی کسی جرئت بروز نداره سعی میکنه یه جوری کنترلش کنه یا
گفتیم که هنجارها سبب میشن که ناهنجاری های درونی که برای هر کسی (جز ائمه علیهم السلام) وجود داره، ظهور خارجی پیدا نکنه چون میدونه که بقیه تاب نمیارن
اصن یکی از فلسفههای دین و فرهنگ همینه
ایجاد یک تعادل رفتاری
و برای مبارزه با اون حالت درونی هم راهکار داده
و برای کسی هم که جرئت پیدا کرده این ساختار رو بشکنه و بخواد خلاف فطرت قدم برداره مجازات گذاشته