eitaa logo
نجات زمین
218 دنبال‌کننده
16 عکس
32 ویدیو
5 فایل
🌱 موضوع اصلی حیات است؛ و مأموریت ما، #نجات_زمین برای تداوم چرخهٔ حیات از خاک تا افلاک! با ما در ارتباط باشید: 🌍 @nejaat0
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْــــــمِ اللَّــــــــهِ الرَّحْـمَنِ الرَّحِيــمِ سلام عـزیـز! طرح شما برای چیست؟ 🆔 @nejaat
💠بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ💠 «وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ» 📚 سوره مبارکه بقره، آیه ۳۰ و آن زمان را یاد آر که پروردگارت به فرشتگان گفت: به یقین جانشینی در زمین قرار می‌دهم. گفتند: آیا موجودی را در زمین قرار می‌دهی که در آن به فساد، دگرگونی و تباهی برخیزد و به ناحق خون ریزی کند و حال آن که ما تو را همواره با ستایشت تسبیح می‌گوییم و تقدیس می‌کنیم. [پروردگار] فرمود: من [از این جانشین و قرار گرفتنش در زمین اسراری] می‌دانم که شما نمی‌دانید.
چرا در موضوع حیات باید به مبارزه ادامه داد؟! ۱. حیات، زیست و زندگی یا به عبارت دیگر هستی یا نابودی موجودات، موضوع فراگیرتری نسبت به سلامت و مرض انسان است؛ به طور معمول انسان‌ها تا بیمار نشده‌اند، قدر سلامتی را نداشته و دایرۀ مخاطبان موضوع طب و سلامت محدود به بیماران و بزرگسالانی است که دیگر شور و نشاط جوانی را ندارند. اما مرگ و زندگی آدمی و بقاء حیات در محیط زیست موضوعی است که می‌تواند ذهن تمام ابناء بشر را درگیر کرده و باب گفتگو را درمورد آن باز کرد. ۲. در موضوع طب و سلامت به طور معمول بیشترِ توجه به خویشتن است؛ منیت و محوریت نفس برای گوینده و شنونده هویداست! برخی برای سلامت خویش و اطرافیان خود پیگیر موضوع می‌شوند و برخی نیز برای کسب معاش از این موضوع! البته هستند کسانی که فارغ از انتفاع شخصی به این موضوع می‌پردازند ولی باز هم محیط گذشت از خویشتن، ضیق است چرا که در طب و سلامت بیشتر ناظر به افراد حاضر و بشر فعلی صحبت می‌شود و تصور از عدالت در کل هستی و حتی عدالت بین نسلی در آن بعید و دور است. اما گفتگو و عملیات در موضوع حیات بیشتر ناظر به دیگر افراد بشر در حال و آینده بوده و حتی فراتر از آن، هستی کل موجودات در روی زمین را شامل می‌شود، لذا جنس فعالیت‌ها به صورتی است که آدمی می‌بایست با عبور کامل از خویشتن برای نجات چرخۀ حیات در زمین تلاش کرده و خود را برای دیگر مخلوقات الهی هزینه کند. ۳. الحمدلله رب العالمین در موضوع طب و سلامت، نخبگان و فعالان موثر بسیاری با رویکرد دینی به کنش اجتماعی دست زده و این عرصه را زنده نگه داشته‌اند. اما گفتگوهای دینی و کنش‌های جمعی کمتری حول موضوع امکانِ بقاء زیست بشر و تداوم چرخۀ حیات در محیط زیست، شکل گرفته و این عرصه خالی از فعالیت‌های دین بنیان است. ۴. در میدان مبارزه با موضوع طب و سلامت بیشتر یورش‌ها به سوی روش‌ها و حتی عوامل داخلی می‌رود. اما در موضوع زیست و حیات، هجمۀ ما به اصل تمدن بشری و تفکرات اومانیستی و ماتریالیستی است، لذا باعث وحدت بخشی در جبهۀ اهل حق گردیده و خط تخاصم با کفر و الحاد را مشخص‌تر می‌کند. ۵. موضوع حیات مقدمه‌ای قابل تفاهم و پیش نیاز اصلی و از مبادی اولیۀ موضوع طب و سلامت بوده و تا مسائل آن مورد بررسی قرار نگرفته و حل نشود، ورود به موضوع طب و سلامت شاید کم اثر باشد. چه در بعد نظری چه در بعد عملی. به طور مثال، در جامعه‌ای که با آلودگی هوا، عدم دسترسی به آب سالم، فرسایش خاک و گرمایش زمین درگیر است و حتی مقدمات لازم را برای تولید محصولات طیب ندارد، می‌توان صحبتی از سلامت و رفع مرض به صورت طبیعی نمود؟! ۶. جبهه باطل و طاغوت موضع خود را از سطح خودآگاه آدمی به سطح ناخودآگاه کشانده و بیوتروریسم نیز آرایش جنگی متناسب با این موضع است، لذا راه مقابله با آن هم در موضوع سلامت و سبک زندگی اسلامی توصیف می‌شود. حال طاغوت با گسترش این نبرد به سطح زیست و حیات در کل هستی، بیوسایبرنتیک یا حکمرانی زیستی را آغاز نموده و راه تقابل با آن نیز است.
💠بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ💠 «وَإِذَا تَوَلَّى سَعَى فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْفَسَادَ» 📚 سوره مبارکه بقره، آیه ۲۰۵ و هنگامی که [چنین دشمن سرسختی] قدرت و حکومتی یابد، می‌کوشد که در زمین فساد، دگرگونی و تباهی به بار آورد، و زراعت و نسل را نابود کند؛ و خدا فساد و تباهی را دوست ندارد.
جمعیت × مصرف = نابودی زمین یک معادله ساده باعث نابودی زمین شده است: «جمعیت × مصرف = نابودی زمین». لذا هر چه بر جمعیت این کره خاکی اضافه شود با تغییر مستقیم در این معادله باعث نابودی زمین خواهیم شد. مصرف هم خود تابعی از الگوی مصرف است. الگویی که چیستی محصولات مصرفی، چرایی مصرف و چگونگی تحقق مصرف را نشان داده و در کل با افزایش و کاهش آن می‌توان به صورت مستقیم در این معادله تاثیر گذاشته و باعث نابودی یا جلوگیری از نابودی زمین شد. در یک نگاه کلی حیات یا فساد، دگرگونی و نابودی در زمین، بستگی به چگونگی بهره‌برداری انسان از زمین دارد. اگر بهره‌برداری از زمین بر پایۀ نفس و خواسته‌های نفسانی صورت پذیرد نتیجه‌ای جز فساد در پی نخواهد داشت. خواسته‌های پایان‌ناپذیری که عطش مصرف تا آخرین عنصر زمین را در خود به همراه دارد. فرهنگ غرب پایۀ اساسی‌اش را بر ارضاء این تمایلات قرار داده و از آن‌جا که خود را مالک و صاحب زمین می‌داند، خود را مجاز به هرگونه دخل و تصرفی در طبیعت می‌داند و در این تصرفات تنها به تمایلات نفسانی خود توجه دارد. به خلاف روشی که فرهنگ غرب برای پاسخ‌گویی به تمایلات نفسانی انسان دارد، دین اساس روش تربیتی خود را بر کنترل و مقید ساختن این تمایلات به قوانین الهی قرار داده است. ارضاء مدام تمایلات نفسانی در انسان موجب شده است تا به طور افسار گسیخته‌ای به طبیعت هجوم آورد و بدون در نظر گرفتن هرگونه مصلحتی به مصرف منابع زمین بپردازد. معضل مصرف گرایی با ارضاء کردن مدام نفس صورت نمی‌گیرد. چرا که نفس همواره به دنبال بیشتر است و هیچ‌گاه روی رضایت و آسایش را نخواهد دید. در مقابل، دین با تعریف مجدد انسان و مفاهیمی مانند فقر و غناء، رضایت و آسایش و... همچنین محدود کردن خواسته‌های نفسانی او سعی در مداوای سرطان مصرفی دارد که تنها برنامۀ غرب برای مواجهه با آن، قتل عام یک سوم از جمعیت زمین تحت عنوان سیاست‌های کنترل جمعیت است. برای مثال دین با تعریف صحیحی که از مفهوم ثروت و بی‌نیازی ارائه می‌کند، بدون اینکه خود را درگیر یک پروسۀ دائمی برای ارضاء امیال نفس بکند، ریشۀ حرص و زیاده خواهی را می‌خشکاند. دین پروسۀ تربیتی خود را برای انسان با تعریف ثروت و غناء حقیقی و ترسیم تصویری از مفهوم رزق شروع می‌کند. در نظر دین ثروت حالتی بیرونی نیست که با درهم و دلار به چنگ آید بلکه حالتی درونی است که صرفاً با قناعت به دست می‌آید. چرا که تا وقتی حرص بر انسان مستولی است به آرامشی که در تمام حیات زمینی خود به دنبال آن است نخواهد رسید. مسیری که نیاز دارد انسان آگاهی جدیدی از ساختمان وجودی خود، هدف و مسیرش در هستی پیدا کرده باشد و خود را صرفاً موجودی مصرف کننده نداند. دگرگون شدن تلقی ما از انسان منجر به دیگرگونی در نحوۀ مصرف ما خواهد شد.
💠بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ💠 «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» 📚 سوره مبارکه روم، آیه ۴۱ در خشکی و دریا به سبب اعمال زشتی که مردم به دست خود مرتکب شدند، فساد، دگرگونی و تباهی نمودار شده است تا [خدا کیفر] برخی از آنچه را انجام داده‌اند به آنان بچشاند، باشد که [از گناه و طغیان] برگردند.
جمعیت × تولید بهینه = احیای زمین برای جلوگیری از نابودی زمین دو راه حل وجود دارد: ۱. کاهش جمعیت، که نسخۀ کاملا غربی این فاجعه است. ۲. درمان سرطان مصرف، که نسخۀ انقلاب اسلامی این بیماری است. شرط لازم در درمان سرطان مصرف این است که فراموش نکنیم ما همه در حیات یکدیگر موثریم پس همۀ ما مسئولیم! لذا با کاهش مصرف و پرهیز از مصارف غیر ضروری، سرطان مصرف کنترل می‌شود، سپس با تغییر در الگوی مصرف و بهینه سازی آن این سرطان درمان و وضعیت به حالت عادی برمی‌گردد، همچنین با شروع به اقدامات هر چند کوچک در جهت بهبود شرایط حیات برای موجودات و در آخر تولید محصولات و خدمات بهینۀ مردم برای تداوم چرخۀ حیات در کل زمین، تغییرات بنیادین در معادلۀ فوق الذکر صورت گرفته و شرایط آرمانی برای حیات و نجات زمین محقق خواهد شد. این چنین انسان به عنوان جانشین خدا در زمین می‌تواند به جای تلاش در انقراض گونه‌های مختلف حیات در هستی سبب احیای هستی و حیات در کل زمین شود: «جمعیت × تولید بهینه = احیای زمین». این مهم نیاز به یادآوری مکرر و تلاش مضاعف دارد.
💠بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ💠 «وَإِلَىٰ ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحًا ۚ قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَٰهٍ غَيْرُهُ ۖ هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ ۚ إِنَّ رَبِّي قَرِيبٌ مُجِيبٌ» 📚 سوره مبارکه هود، آیه ۶۱ و به سوی قوم ثمود، برادرشان صالح را [فرستادیم] گفت: ای قوم من! خدا را بپرستید؛ شما را جز او هیچ معبودی نیست، و او شما را از زمین به وجود آورد و از شما خواست که در آن آبادانی (احیای زمین) کنید؛ بنابراین از او آمرزش بخواهید، سپس به سوی او بازگردید؛ زیرا پروردگارم [به بندگانش] نزدیک و اجابت کننده دعای آنان است.
جهان مطلوبی که ما تصور می‌کنیم: جهانی زنده، سرشار از حیات و زندگی، سرسبز، جاندار و جانبخش و جاندارانی که حیات دیگر موجودات را کمتر به خطر می‌اندازند، نه جهانی مرده و مملو از مصنوعات بی‌جان که چرخۀ حیات را متوقف کرده‌اند و رنگ خدایی ندارند.
اهدافی که باید به آن برسیم: ۱. فراموش نکنیم که ما همه در حیات یکدیگر موثریم پس همۀ ما مسئولیم! ۲. پرهیز از مصارف غیر ضروری و جلوگیری از تخریب طبیعت و محیط زیست در کوتاه مدت. ۳. تغییر در الگوی مصرف و اصلاح و بهینه سازی آن در بلند مدت. ۴. اقدامات هر چند کوچک در جهت بهبود شرایط حیات برای برخی موجودات در کوتاه مدت. ۵. تولید محصولات و خدمات بهینۀ مردم برای تداوم چرخۀ حیات در کل زمین در بلند مدت.
دو راهبرد اساسی که ما را در رسیدن به اهداف کمک می‌کند: الف. مذاکره؛ تشکیل جلسات منظم و سلسله‌وار علمی در راستای تکرار و تثبیت مباحث برای رشد آگاهی و ارتقای انگیزه در جهت تحقق اهداف با گفتگو و معاشرت خیرخواهانه، پیرامون اصول زیر: ۱. رضایت از خالق و رشد دهندۀ موجودات؛ شاخص‌ها: شکر، صبر. ۲. توبه از خواسته‌های نفسانی خویش؛ شاخص‌ها: پاکی، تلاش و جنبش. ۳. مبارزه با تخریب کنندگان طبیعت و محیط زیست؛ شاخص: اصلاح اجتماعی. ۴. انس با تمام موجودات؛ شاخص‌ها: محبت، ایثار و بخشش. ب. حرکت؛ تلاش برای طراحی و اجرای اقدامات عملی هر چند کوچک بر اساس اصول فوق و رعایت حداقل یکی از قواعد کلی زیر: ۱. جلوگیری از گرمایش زمین. ۲. جلوگیری از فرسایش خاک. ۳. جلوگیری از آلودگی هوا. ۴. جلوگیری از کاهش دسترسی به آب.
شجره طیبه.pdf
1.72M
شجره طـیّبه پژوهشی در باب نقش درخت‌مثمر در و احیای تمدن نوین اسلامی 🇮🇷 ضمن تبریک ایام فرخندهٔ دهــهٔ‌فجـــرانقـــلاب‌اســلامی، «شجره طـیّبه» با اضافه شدن بخشی جدید به پژوهش و ترجمهٔ کامـل آیات و روایات، تقدیم شما بزرگواران می‌شود. ▪️متن (word) پژوهش فوق در کانال «نجات‌چرخهٔ‌حیات» موجود است. 🆔 @nejaat
درخت و شارژ آب های زیرزمینی.pdf
3.89M
پیوست شمارهٔ یک شجره طـیّبه پژوهشی در باب نقش درخت‌مثمر در و احیای تمدن نوین اسلامی 🆔 @nejaat
پمپ بیوتیک.pdf
515.4K
پیوست شمارهٔ دو شجره طـیّبه پژوهشی در باب نقش درخت‌مثمر در و احیای تمدن نوین اسلامی 🆔 @nejaat
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا می‌تواند پاسخگوی مسائل امروز ما باشد؟! |از زبان دیگران؛ قسمت اول| 🆔 https://eitaa.com/nejaat
باغ‌شهر، بهترین الگو برای ساخت شهرهای جدید 🔸 لَقَدْ كَانَ لِسَبَإٍ فِي مَسْكَنِهِمْ آيَةٌ ۖ جَنَّتَانِ عَنْ يَمِينٍ وَشِمَالٍ ۖ كُلُوا مِنْ رِزْقِ رَبِّكُمْ وَاشْكُرُوا لَهُ ۚ بَلْدَةٌ طَيِّبَةٌ وَرَبٌّ غَفُورٌ؛ فَأَعْرَضُوا فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ سَيْلَ الْعَرِمِ وَبَدَّلْنَاهُمْ بِجَنَّتَيْهِمْ جَنَّتَيْنِ ذَوَاتَيْ أُكُلٍ خَمْطٍ وَأَثْلٍ وَشَيْءٍ مِنْ سِدْرٍ قَلِيلٍ. (سوره مبارکه سبا) 🔹 یقیناً برای قوم سبا در جای اقامتشان نشانه‌ای [از قدرت و رحمت خدا] وجود داشت، دو باغ میوه از طرف راست و چپ. [گفتیم:] از رزق و روزی پروردگارتان بخورید، و برای او سپاس گزاری کنید، سرزمینی خوش و دلپذیر [شهری پاک و تمدنی الهی دارید]، و پروردگاری بسیار آمرزنده (۱۵) ولی [آنان از سپاس گزاری در برابر نعمت، و از فرمان ها او و دعوت پیامبرشان] روی گرداندند، در نتیجه سیل [ویران گر] «عرم» را بر ضد آنان جاری کردیم [که دو باغ آباد راست و چپ منطقه را نابود کرد]، و ما آن دو باغ پر محصولشان را به دو باغستانی تبدیل کردیم [از درختان بی‌ثمر و کم‌ثمری] که دارای میوه‌هایی تلخ و درخت شورهٔ گز و چیزی اندک از درخت سدر بودند!! (۱۶) 🍇 باغ‌شهرها نه تنها تأثیر به سزایی در رفع گرمایش زمین، فرسایش خاک، آلودگی هوا و عدم دسترسی به آب سالم دارند، بلکه زیر ساختِ اقتصادی معیشتی، سالم و پایدار خواهند بود. در واقع شوق ثمر و اشتیاق بهره برداری از میوه‌ها و محصولات، این شهر را مردم پایه می‌کند و نیاز به تصدی‌گری دولت را به حداقل ممکن می‌رساند.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا می‌تواند پاسخگوی مسائل امروز ما باشد؟! |از زبان دیگران؛ قسمت دوم| لیزی هازلتون، نویسنده و روانشناس یهودی 🆔 https://eitaa.com/nejaat
🔔 فرصت طلایی اسفندماه را برای درختان از دست ندهیم! 🌳 https://eitaa.com/nejaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ آموزش ساده و کاربردی قلمه زنی درخت انگور 🔔 فرصت طلایی اسفندماه را برای درختان از دست ندهیم! 🌳 https://eitaa.com/nejaat