eitaa logo
نوشته های آخوندی
44 دنبال‌کننده
3 عکس
3 ویدیو
0 فایل
کانالی براساس تجربیات آخوندی یک آخوند... .
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 ✏️ چند صباحی بود که می‌خواستم درباره نقل و توسط بزرگان بنویسم؛ اما نمی‌شد تا این‌که سروکلۀ پیدا شد. سر و کله کرونا که در قم پیدا شد، گفتند داریم که در نمی‌آید و حالا دیدید که آمد. پس بقیۀ رویات‌تان هم مثل این یکی می‌تواند کشک باشد و بسیار، چیزهای دیگر. ✏️ واقعیت این است که به مسئلۀ روایت به‌غیر از در جای دیگر نه‌تنها توجه خاصی نمی‌شود؛ که گاهی با آن، سلیقه‌ای برخورد می‌شود؛ به‌ویژه در که گاه، باعث تمسخر دیگران هم می‌شود. بعضی مواقع، عده‌ای از فِرَق که ادعای دین‌داری هم دارند، همین‌گونه با اعتبار برخورد می‌کنند؛ مثلاً یادم می‌آید استادی داشتیم که خود را علاقه‌مند به می‌دانست و مرید . یک‌بار به او گفتم که جناب استاد! این منسوب به خداوند که می‌گوید: «کنت کنزاً مخفیا فاحببت ان اعرف فخلقت الخلق لکی اعرف» کجاست؟ استاد در مقام جواب برافروخت و فرمود: این، جزء مسلمات عرفان است؛ پس قطعا حدیث قدسی است. به‌همین راحتی، عقیده مسلم خود را به نسبت داد؛ چراکه به آن، ایمان داشت و روی آن، تعصب. به‌همین خاطر، حاضر نبود با خود بسنجد که آیا می‌توان از لحاظ سندی، تاریخی و یا هر معیار دیگر، آن را به واسطۀ وحی الاهی بین خدا و مردم نسبت داد یا نه؛ حدیثی که نه دارد و نه هیچ قرینۀ دیگری برای آن که بتوان به معصوم نسبتش داد. ✏️ بگذارید مثال دیگری برای‌تان بزنم. بعصی از اهل منبر، به‌ویژه آنان که خود را ارادت‌مند خاص اهل‌بیت می‌دانند، حدیثی منسوب به پیامبر نقل می‌کنند که فرموده است: «من مات علی حب آل محمد مات شهیداً» شاید باورتان نشود؛ ولی این در هیچ کدام از منابع روایی شیعیان نیست. این را نقل کرده. باز شاید باورتان نشود؛ ولی با قاطعیت می‌گویم که همین مریدان ویژه اهل بیت عصمت و طهارت در دام فتنه احمد بن حنبل افتاده‌اند. زیرا او با جعل این روایت می‌خواسته اعتقاد خودشان مبنی بر صرفاً دوست داشتن اهل‌بیت و نه آنان را نشر بدهد و از پس این کار به‌خوبی برآمده. زیرا این را نه هم‌مذهبی‌های خود؛ که مخالفینش در بوق و کرنا می‌کنند؛ به‌همین راحتی... . ✏️ داستان به‌همین مقدار ختم نمی‌شود. مظلومیت اعتبارسنجی روایت و معلوم شدن استناد متن‌های رسیده به معصوم چند وقتی است به‌شدت بیشتر شده. هر کسی به هر بهانه‌ای به‌این خاطر که روایتی به درد کار و شغلش می‌خورد، روایت‌های غیرمعتبر را برمی‌گزیند و آن را جار می‌زند. یادم می‌آید دوست روان‌شناسی داشتم که مثلاً برای مطلب مورد نظر خود، روایتی از به‌استناد به نقل می‌کرد. من که بررسی کردم، فهمیدم این روایت در نهج البلاغه نیست و جزء روایت‌‌های اضافه‌شده توسط ، عالم معتزلی سنی است که نهج البلاغه را شرح کرده. وقتی به او گفتم، بهانه آورد که روایت با عقل جور در می‌آید و بقیه‌اش هم العهدة علی الراوی؛ باز به‌همین راحنی... . ✏️ شاید با خود، بگویید که خوب، اشکالش چیست؟ روایتی بوده که مشکلی با قواعد دین نداشته و یکی هم آن را برگزیده و استفاده کرده. آسمان که به زمین نیامده. بله، آسمان به زمین نیامده؛ اما زمینه را برای سوء استفادۀ سوءاستفاده‌گران باز کرده؛ سوءاستفاده‌گرانی که منتظر یک زخم‌اند تا روی آن بنشینند و تا می‌توانند بمکند و حالا نوبت‌شان شده. ✏️ روایتی تا دیروز به به در و دیوار قم نصب بوده که آی مردم! فرموده که از قم دفع شده و هر وقت گیر کردید، به قم بیایید. حالا سمت قم هم آمده و از زخم ایجاد شده توسط عده‌ای بی‌خرد سوء استفاده کرده‌اند و به دین و روایت و خدا و پیغمبر می‌تازند؛ اما همان عده از رو نرفته‌اند و شروع کرده‌اند به توجیهات عجیب و غریب. ⁉️ برادر عزیز، دوست عالم‌نما، ای کسی که به‌خاطر کاسبی‌ت از دین خرج می‌کنی! ✏️ لطفا بس کن! تو را به هر کس می‌پرستی، دین را به حال خود، رها کن: آن را به اهلش واگذار بنما. چرا روایتی که تنها در کتاب تاریخ قم نقل شده و اتصالش به حتی اولین نفر سند هم مشخص نیست را به‌خاطر جذب گردشگری در قم و بالا بردن قیمت زمین‌های قم به در و دیوار شهر نصب کردید و حالا در آن، مثل چهارپایی بی شاخ و با دم گیر کرده‌‌اید و دست به توجیهات عجیب و غریب می‌زنید. نتیجۀ آن همه توجیه در روایات ذکرشدۀ این یادداشت و همچنین نقل روایات عجیب و غریب دیگر در بالای منابر که در این یادداشت آورده نشد، همین است که می‌بینید: عده‌ای برای تاختن به پیکر دین به اسب‌های‌شان تعل تازه زده‌اند و بعضی دیگر هم، مانند شما، تنها از دور، تنها شاهد و نظاره‌گر این جنایت هستند... .
🗣 در پایان، ذکر این نکته، ضروری است که احیای مبحث و ممنوعیت نقل آن برای آنان که نزد علما و مباحث مربوط به آن و آن را نیاموخته‌اند، بسیار ضروری است. چرا هنوز بعضی بی خرد باید این‌گونه با بازی کنند و چرا بعضی که می‌دانند چه روایتی را باید نقل کرد و چه روایتی را نه باید در بنشینند و هیچ جایگاهی میان جامعه برای نشر نداشته باشند... .
🔍 نکته‌ای بامزه مرتبط با فاصله‌گذاری در نگارش: 📽 امروز یکی از شبکه‌های تلویزیونی داشت فیلمی از لویی دو فونِس، کمدینِ فرانسوی، پخش می‌کرد. در گوشهٔ صفحهٔ تلویزیون، نام فیلم را به فارسی «بال یاران» نوشته‌بودند. 🌶 فیلم با خوراک و آشپزی و غذاخوری ارتباط داشت؛ به همین دلیل، عنوانِ «بالِ یاران» اندکی مایهٔ کنج‌کاوی شد. 🍗 بعداز کمی جست‌وجو، کاشف به‌عمل آمد که عنوان فیلمْ «بال یا ران» است! L'aile ou la cuisse (1976) [En.: The Wing or the Thigh] @SadeNevisi