eitaa logo
نویسنده شو ✍
1.8هزار دنبال‌کننده
456 عکس
24 ویدیو
3 فایل
📝 رویاهاتو با کلمات بساز 📚 آموزش نویسندگی خلاق، داستان، فیلم‌نامه، سناریونویسی، ویراستاری، یادداشت‌، خاطره‌نویسی، مقاله تبلیغاتی و... 👤 مدیریت کانال: محمدجواد ابراهیم‌زاده 📱آیدی جهت ارتباط: @mj_ebrahimzade
مشاهده در ایتا
دانلود
❗️ اینگونه به سراغ شخصیت‌پردازی برویم 📝 اگر قصد دارید رمانی شخصیت‌محور خلق کنید، شاید بهترین کار این باشد که قبل از رمان‌نویسی، برای مدتی نوشتنِ حدیثِ نفس را تجربه کنید. 👥 چرا که شخصیت‌های رمان نیاز به عمق دارند و اگر شما خود و زندگی‌تان را نزیسته باشید، نمی‌توانید به آن‌ها عمقی بدهید که ساختگی و مصنوعی به نظر نرسند. ❓موقع شخصیت‌پردازی، سعی کنید بفهمید کاراکتر داستان چه آرزوهایی دارد؟ یا برای پر کردن چه خلأ‌هایی در زندگی فلان کار را می‌کند و این‌جور چیزها. 💢 ممکن است بخش اعظم این جزئیات را هرگز مستقیماً به مخاطب نگویید؛ اما برای اینکه شما کاراکتر را بشناسید، دانستن پاسخ این سوالات ضروری است. 📚@nevisandeshoo
👌 قدرت تداوم و علاقه رو دست کم نگیر... 📚@nevisandeshoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 تا انتهای صفحه را پُر کن 🔸 البته واضح و مبرهن است که کار نیکو کردن از پر کردن است. 🔸 بهتر است هر بار که شروع می‌کنیم به نوشتن؛ سعی کنیم هر طور شده تا انتهای صفحه بنویسم و هیچ بخشی از صفحه را خالی نگذاریم. 🔸 این کار شاید ساده و کم‌اهمیت به نظر برسد اما مثل بسیاری از عادت‌های ساده که در طولانی مدت تاثیرات شگفت‌انگیزی دارند، تلاش برای پر کردن صفحات نیز ما را غافل‌گیر خواهد کرد. 🔸 ممکن است بگوییم نمی‌شود وقتی که حرفی برای گفتن نداریم با زور و اجبار کاغذ را پر کنیم. 🔸 مهم نیست چه چیزی می‌نویسم، گاهی شاید نوشتن همین جمله که حرفی برای نوشتن نداریم کافی باشد. مهم این است خودمان را موظف کنیم تا هر طور شده تا انتهای صفحه بنویسیم. 📚@nevisandeshoo
❗️هر روز حداقل دو ساعت پشت میز 🔹 داستان‌نویس باید برده داستان خود بشود؛ یعنی نوعی نظم اداری ذهنی. 🔹 تو باید هر روز و در ساعت معیّن، حداقل دو ساعت پشت میز کار بنشینی؛ حتی اگر چیزی برای نوشتن نداشته باشی؛ چرا که تنها یک غفلت، ممکن است به قیمت از نو آغاز کردن تمام شود. چه‌بسا که فضا و هوای داستان را هم از دست بدهی. 🔹 داستان‌نویس باید با خودش خوش‌قول باشد؛ زیرا هیچ‌چیز تنبل‌تر از ذهن نیست! 📚@nevisandeshoo
نوشتن رفتن در تاریکی است؛ کشف ندانسته‌ها. نه به معنی دانستن، یعنی آگاه شدن به ندانستن‌ها. هیچ نویسنده بزرگی را پیدا نمی‌کنید که بگوید من این را کشف کردم و دانستم و این حقیقت است. به‌ محض اینکه گفت حقیقت است، آن حقیقت بدل به ایدئولوژی می‌شود و به مفت نمی‌ارزد. نوشتن، ماندن در شب تاریک است. همواره در ابهام راه می‌روید؛ مثل کار کریستف کلمب است. می‌رود تا از شرق سر دربیاورد، جای دیگری را پیدا می‌کند! 📚@nevisandeshoo
❌ می‌باشد  کاربرد فعل «می‌باشد» در نوشتارهای فارسی تقریباً تازه است و با گسترش مکاتبه‌های اداری، رواج یافته است. در متون معتبر قدیمی به‌ندرت از این فعل استفاده شده است. در زبان گفتار هم به‌کار نمی‌رود. ✅ در زبان معیار بهتر است به جای آن از «است» استفاده کنیم یا لااقل از به کاربردن آن به طور زیاد و در مواقع غیرضروری پرهیز کنیم. 📚@nevisandeshoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️ با این سر و صدا چگونه بنویسم؟ می‌گویی: - اطرافیانم سر و صدا می‌کنند. برادر کوچکم کاغذهایم را پخش و پلا می‌کند، صدای سریال‌های مادرم همه جای خانه را گرفته، پدر بازنشسته‌ام مدام در حال خاطره‌گویی است، خلاصه خانه‌ ما لحظه‌ای ساکت نمی‌شود که برای نوشتن تمرکز کنم. می‌گویم: - منتظر سکوت و آرامش مطلق بودن تجمل است، تو می‌توانی توی اتوبوس و مترو هم بنویسی! 🔸 ولی بازهم اگر دلت می‌خواهد توی سکوت ناب، بدون هیچ مزاحمتی یکی دوساعتی روی تقویت مهارت نویسندگی‌ات کار کنی، کاری را بکن که کم‌تر کسی حاضر است بکند. 🔸 سحرها بنویس. سَحَر سِحرآمیز است. یک ماه که هر روز سحر بیدار شوی، سحرخیزی به عادت تو تبدیل می‌‌شود، حتی اگر ساعت دو شب هم به رختخواب رفتی، ساعت چهار یا پنج بیدار شو و یکی دو ساعتی در سکوت و آرامش مطلق بنویس. بعدش می‌توانی به خوابت ادامه بدهی. 🔸 شک ندارم ساعت چهار پنج صبح نه مادرت سریال می‌بیند، نه برادرت شلوغ می‌کند‌ و نه پدرت بیدار است که خاطرات سربازی‌اش را برای بار هزارم تعریف کند. 🔸 برای نوشتن ایثار کن. زمان را ایجاد کن. زمان را بدزد. جولیا کامرون در جایی از کتاب درخشانش «حق نوشتن» می‌نویسد: 🔸 زمانی زن زیرکی به من گفت: «پرمشغله‌ترین و مهم‌ترین مرد هم اگر عاشقت باشد همیشه می‌تواند برایت وقت پیدا کند؛ اگر نتواند، عاشقت نیست.» وقتی ما عاشق نوشتن باشیم، می‌توانیم برایش وقت پیدا کنیم. 📚@nevisandeshoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دستاورد یا شانس؟ بسیاری از ما با مشاهده موفقیت‌های دیگران آن را به شانس نسبت می‌دهیم. غافل از اینکه گام‌های هرچند کوچک اما مستمر زیادی در پس آن دستاورد نهفته است. معمولا آنچه مشاهده می‌شود، حاصل تلاش‌های بسیار و چه‌بسا شکست‌های بسیاری است که هرگز دیده نشده است. 📚@nevisandeshoo
❓نویسنده کیست؟ ▫️ نویسنده لزوماً کسی نیست که رمان و داستان می‌نویسد و کتاب چاپ می‌کند. ▫️ تو می‌توانی نویسنده‌ای باشی که هیچ داستان و کتاب چاپ‌شده‌ای ندارد. ▫️ می‌توانی خاطرات و تأملات شخصی خودت را بنویسی و نویسنده باشی. ▫️ می‌توانی برای تقویت روابط عاطفی و کاری‌ات نامه بنویسی و نویسنده باشی. ▫️ می‌توانی وبلاگ ‌بنویسی و در حوزه تخصصی‌ات محتوا تولید کنی و نویسنده باشی. ▫️ نویسنده‌ کسی است که هر روز می‌نویسد و به یاری نوشتن، روزبه‌روز از هر لحاظ بهتر و بهتر می‌شود. 📚@nevisandeshoo
📚 معرفی یک کتاب کاملا کاربردی و کم‌حجم در زمینه ویراستاری و درست‌نویسی 🆔 @nevisandeshoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وقتی انسان آموخت چگونه با رنج‌هايش تنها بماند و چگونه بر اشتياقش به گريختن چيره شود، آن وقت چيز زيادی نمانده كه ياد نگرفته باشد. هرگونه احساس خشم و اندوهی كه تجربه می‌‌كنيد و هر راه تاريك و مُبهمی كه در آن قدم می‌گذاريد، ممكن است ترسناك باشد، اما اين تاريكی تاريكی ِ گور نيست، تاريكی ِ رحِم است، تاريكی كه انسان را به تولد دوباره می‌رساند. از اين تاريكی نبايد ترسيد چرا كه هر انسانی كه با خود در صلح است و قدرتمند، و شما اثر و انرژی آن را تحسين می‌كنيد، روزی در اين تاريكی بوده و از آن عبور كرده است. هيچ انسانی بدون عبور از اين تاريكی نمی‌تواند تجربه تولد دوباره را داشته باشد. ✍ 📚@nevisandeshoo
❗️⁣برای مرده‌ها محتوا تولید نکنید تصور کنید نوشته شما در صفحه اول گوگل است. در این صفحه ۱۰ پیشنهاد به مخاطب داده می‌شود و همگی از نظر ظاهری شبیه یکدیگر هستند. تیتر، لینک، توضیحات و اطلاعات کوچک دور و اطراف آن. خوشحال هستید که در صفحه اول هستید؟ متأسفم، خبر بدی برای‌تان دارم، صفحه اول گوگل بودن برنده شدن نیست، شما تازه اجازه حضور در مسابقه را گرفته‌اید و اتفاقی رخ نداده است! زمانی برنده‌اید که از بین لینک‌های موجود، نوشته شما برای خوانده شدن انتخاب شود. در این شرایط آدرس سایت در انتخاب مخاطب تأثیرگذار است؟ به نظر نمی‌رسد تأثیری داشته باشد! توضیحات زیر لینک چطور؟ آن‌ها هم که معمولاً خوانده نمی‌شوند! پس چه چیزی اهمیت دارد؟ یک کلام، تیتر! تیترها هستند که خواننده را برای خواندن تشویق می‌کنند. تحقیقات نشان داده 80% مطالعه یک نوشته از تیتر آن تأثیر می‌گیرد، حالا به خودمان برگردیم، از 100% زمان تولید محتوا، چند درصد از آن را برای نوشتن یک تیتر خوب در نظر می‌گیریم! شجاعانه بگوییم تقریباً صفر درصد. تیتر کلید دیده شدنِ محتوا است. شما که نمی‌خواهید برای مرده‌ها محتوا تولید کنید؟! 🆔 @nevisandeshoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام دوستان 🤚🏻 چند تا برنامه خفن برای کانال تعریف کردم که تو خیلی از موضوعات نویسندگی، مطالب هم کاربردی‌تر پیش بره، هم تخصصی‌تر... تو این چند وقت خیلی از پیش نیازها و مقدمات نویسندگی رو کار کردیم، دیگه وقتشه بریم سراغ آموزش و پست‌های جدی‌تر... ✍ ابراهیم‌زاده
↙️ اصول شخصیت‌پردازی در داستان (۱) هر شخصیتی در داستان باید دارای یک هدف اصلی باشد؛ این هدف می‌تواند رسیدن به یک آرزو، یک تغییر در شخصیت یا مواجهه با یک چالش اساسی، مواجهه با خطری بزرگ و ... باشد. 🔻 در این راستا توجه به نکات زیر الزامی است: 1⃣ تعیین هدف اصلی ابتدا باید به دقت بررسی کنید که هر شخصیت در داستان به چه هدفی دست خواهد یافت. 2⃣ ارتباط با دیگر شخصیت‌ها هدف شخصیت باید با داستان و دیگر شخصیت‌ها هم‌خوانی داشته باشد؛ این ارتباطات می‌توانند موجب پیچیدگی و عمق داستان شود. 3⃣ تعیین دلایل و انگیزه برای ایجاد یک هدف قوی باید دلایل و انگیزه شخصیت را مشخص کنید؛ این انگیزه‌ها می‌توانند از گذشته یا تجربیات شخصیت نشأت گرفته و داستان را پشتیبانی کنند. 4⃣ تغییر و تحولات هدف شخصیت باید به‌گونه‌ای باشد که امکان تغییر و تحول در طول داستان وجود داشته باشد؛ این تغییرات می‌توانند شخصیت را به سمت رشد و پیشرفت هدایت کنند. 5⃣ ایجاد موانع بهتر است موانع و چالش‌ها نیز در مسیر دستیابی به هدفِ شخصیت قرار گیرند. این موانع می‌توانند جهت داستان را جذاب‌تر کرده و تا انتهای داستان توجه خواننده را جلب کنند. 📚 @nevisandeshoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 موانع رایج نویسندگی و نحوه مقابله با آن‌ها (۱) ▫️ناتوانی در تصمیم‌گیری نویسندگان تازه‌کار ممکن است در مواجهه با انتخاب موضوع یا سبک نوشتاری دچار چالش شوند. برای حل این مشکل، به تدریج با موضوعات مختلف آشنا شوید و تصمیم‌گیری را تجربه کنید. ▫️ناتوانی در مدیریت زمان اداره زمان یکی از مهارت‌های اساسی در نویسندگی است. برنامه‌ریزی زمان خود را به دقت انجام دهید و وقت لازم برای نوشتن را در برنامه روزانه خود قرار دهید. تعیین اولویت‌ها و پیشرفت گام به گام می‌تواند کمک‌کننده باشد. ▫️ ناتوانی در تسلط بر زبان اگر زبان نوشتاری برای شما چالش برانگیز است می‌توانید با خواندن بیشتر و تمرین مداوم، تسلط بر زبان را افزایش دهید؛ هم‌چنین با دیدن نمونه‌های نوشتاری از نویسندگان حرفه‌ای از ساختارها و واژگان بهتری استفاده کنید. ▫️احساس ناامنی و ترس از قضاوت بسیاری از نویسندگان تازه‌کار احساس می‌کنند که ممکن است نوشته‌هایشان مورد انتقاد قرار گیرد. این ترس می‌تواند عمل نوشتن را برای شما محدود کند بنابراین برای پیشرفت ، به تدریج این ترس را کنار بگذارید و از بازخوردها به عنوان فرصتی برای یادگیری بهره ببرید. ▫️ناتوانی در نوشتن یک داستان جذاب اگر موانعی در ایجاد یک داستان جذاب یا جذب خواننده دارید با مطالعه زیاد و تمرین مستمر می‌توانید مهارت‌های خود را بهبود بخشید. یادگیری اصول اولیه داستان‌نویسی به شما کمک می‌کند. 📚@nevisandeshoo
❗️امروز یک داستان کوتاه بنویسید ❓گاهی اوقات یک داستان با این پرسش «چه می‌شد اگر؟» در ذهن نویسنده شکل می‌گیرد. قوه تخیل خود را به‌کار بیندازید و این جمله را کامل کنید: 💎چه می‌شد اگر همسایه‌مان واقعاً از... بعد تصور کنید که با آن‌ها برای گردش به خارج از شهر رفته‌اید. ابتدا کمی درباره آن‌ها و این که چه‌جور آدم‌هایی هستند بنویسید. گفت‌وگو بین شخصیت‌ها را هم به آن اضافه کنید. 📙هزارتوی داستان، نشر چشمه، ص ۳۰ 🆔 @nevisandeshoo
یک برنامه، هدف یا ایده را انتخاب کن و بعد شروع کن، یک قدم کوچک بردار... همیشه اولین قدم به سوی موفقیت سخت‌ترین قدم است؛ قدم‌هایی که در پی آن می‌آیند آسان‌تر می‌شوند. 🆔 @nevisandeshoo
📖 صد سال تنهایی رمان «صد سال تنهایی» نوشته «گابریل گارسیا مارکز» نویسنده کلمبیایی و برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۸۲ است. این اثر به لحاظ ساختار، زبان غنی، فراوانی رمز و رازها و همچنین تلفیق عناصر واقعیت و تخیل، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نمونه‌های رئالیسم جادویی در ادبیات جهان شناخته می‌شود. 📚 @nevisandeshoo