eitaa logo
گناه شناسی
1.1هزار دنبال‌کننده
370 عکس
118 ویدیو
1 فایل
༻﷽༺ سلام این کانال کاملا شخصی اداره می شود. تبادل و تبليغ: eitaa.com/joinchat/271056896Cd610d948e9 ادمین اصلی(فقط پیشنهاد، انتقاد و درخواست مربوط به محتوا): @alavizade 🌐 وبسایت: Nidamat.com
مشاهده در ایتا
دانلود
🎄حکایت هر چه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی🎄 إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها ( اسراء/۷) اگر نیکی کنید، به خودتان نیکی می کنید؛ و اگر بدی کنید باز هم به خود می کنید. در حکایتی آمده است که: درویشی در راه می‌رفت و می‌گفت: هر چه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی پیرزنی این گفته را شنید و گفت: من به این درویش ثابت می‌کنم که این حرف، درست نیست. پیرزن، نانی پخت و در آن زهر ریخت. هنگامی‌که درویش به خانه آمد، نان را به او داد. درویش نان را گرفت و روانه شد. نزدیک خانه پیرزن، پسری به درویش رسید و گفت: من از راه دور آمده‌ام، گرسنه‌ام. درویش، نان را به پسر داد. پسر تا لقمه‌ای از نان را خورد، فریاد زد: سوختم. مردم از خانه‌ها بیرون ریختند و پیرزن هم براثر سروصدای آن‌ها، داخل جماعت شد و دید، کسی که نان را خورده، پسر اوست که پس از مدت‌ها از سفر آمده بود. پیرزن با مشاهده این صحنه، بی‌اختیار با خویش گفت: هر چه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی مطالب بشتر در: http://nidamat.com/18261 🔅کانال گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 nidamat.com/18988/
استفاده از آلات موسیقی برای نواختن موسیقی لهوی (مناسب مجالس خوشگذرانی) و مطرب (مهیّج) جایز نیست و به کار گیری آنها برای نواختن موسیقی غیرلهوی اشکال ندارد، به شرط این که مستلزم مفاسد دیگری نباشد. 📚اجویة الاستفتائات، ص ۲۶۸، ۲۷۰ و ۲۷۱، با استفاده از س ۱۱۳۵ و ۱۱۴۵ 🔅کانال گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 http://nidamat.com/?p=546
🎸حکم شرعی استفاده از آلات موسیقی چیست؟🎼🎧 سوال: حکم شرعی استفاده از آلات موسیقی چیست؟ امام خمینی (ره): نواختن موسیقی مطرب (مهیّج) حرام است و از استعمال آلات لهو باید اجتناب نمود اگر آلات ممحض (صرفا)برای لهو (خوشگذرانی) است. استفتائات ، ج ۲، ص ۱۲ و ۱۴، با استفاده از س ۲۵ و ۳۰ آیت الله اراکی (ره): نواختن هر گونه موسیقی مطرب (مهیّج) به وسیله آلات موسیقی جایز نیست. احکام روابط زن و مرد، ص ۲۳۱، س ۳۰۵ آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه): کلیه صداها و آهنگ هایی که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام و غیر آن حلال است و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف خواهد بود. تعلیم و تعلم و استفاده از آلات قسم حرام، حرام است. آیت الله بهجت (ره): استفاده از آنها در لهو (خوشگذرانی) حرام و در غیر لهو خلاف احتیاط است .و الله العالم استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء (قم) آیت الله تبریزی (ره): استعمال آلات موسیقی در لهو حرام است. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء (قم) آیت الله خامنه ای (دام ظلّه): استفاده از آلات موسیقی برای نواختن موسیقی لهوی (مناسب مجالس خوشگذرانی) و مطرب (مهیّج) جایز نیست و به کار گیری آنها برای نواختن موسیقی غیرلهوی اشکال ندارد، به شرط این که مستلزم مفاسد دیگری نباشد. اجویة الاستفتائات، ص ۲۶۸، ۲۷۰ و ۲۷۱، با استفاده از س ۱۱۳۵ و ۱۱۴۵ آیت الله سیستانی (دام ظلّه): معیار کیفیت نواختن است که ذکر شد. (اگر نواختن به کیفیت مناسب مجالس لهو و لعب باشد جایز نیست) استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء (قم) آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه): حرام است. والله العالم استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء (قم) آیت الله فاضل لنکرانی (ره): موسیقی اگر مطرب و مهیّج و مناسب مجالس خوشگذرانی باشد استماع، نواختن، یاد دادن و یاد گرفتن آن حرام می باشد. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء (قم) آیت الله گلپایگانی (ره): حرام است. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء (قم) آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه): کلیه صداها و آهنگ هایی که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام و غیر آن حلال است و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف خواهد بود. تعلیم و تعلم و استفاده از آلات قسم حرام، حرام است. 📚استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء (قم) 🔅کانال گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 http://nidamat.com/?p=546
رسول خدا صلی الله عليه و آله: امر به معروف و نهی از منكر نمی كند، جز كسی كه در او سه خصلت باشد: در آنچه بدان امر يا از آن نهی می كند، اهل مدارا باشد؛ و در آنچه بدان امر يا از آن نهی می كند، ميانه رو باشد؛ و به آنچه بدان امر يا از آن نهی می كند، عالم باشد. 📚 النوادر للراوندي: ۱۴۳/ ۱۹۵ 🔅کانال گناه شناسے 🔅 🌐 http://nidamat.com/?p=18640 🆔 @nidamat
☝️سه شرط اصلی و اولیه ☝️ رسول خدا صلی الله عليه و آله: امر به معروف و نهی از منكر نمی كند، جز كسی كه در او سه خصلت باشد: در آنچه بدان امر يا از آن نهی می كند، اهل مدارا باشد؛ و در آنچه بدان امر يا از آن نهی می كند، ميانه رو باشد؛ و به آنچه بدان امر يا از آن نهی می كند، عالم باشد. لا يَأمُرُ بِالمَعروفِ ولا يَنهی عَنِ المُنكَرِ إلّا مَن كانَ فيهِ ثَلاثُ خِصالٍ: رَفيقٌ بِما يَأمُرُ بِهِ، رَفيقٌ بِما يَنهی عَنهُ؛ عَدلٌ في ما يَأمُرُهُ، عَدلٌ في ما يَنهی عَنهُ؛ عالِمٌ بِما يَأمُرُ بِهِ، عالِمٌ بِما يَنهی عَنهُ. 📚 النوادر للراوندي: ۱۴۳/ ۱۹۵ 🔅کانال گناه شناسے 🔅 🌐 http://nidamat.com/?p=18640 🆔 @nidamat
«مَثَل الَّذينَ حُمِّلُوا التّوراةِ ثمّ لم يَحمِلوها كَمَثل الحِمارِ يَحمل اَسفاراً» «كسانى كه به دستورات تورات، مکلف شدند، ولى حق آن را ادا نکردند، همانند الاغى هستند كه كتابهايى با خود حمل می‌کند (و از آن كتابها بهره‌ای جز سنگينى آن‌ها نبرد).[۱] [۱]. جمعه /۵ 🔅کانال گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐nidamat.com/?p=18681
❗️❗️آمرِ به معروف و ناهی از منکر بی عمل نباشید😱 اینکه شخص عالم مردم به چیزی امر و نهی کند که خود بدان ملتزم نیست در دید مردم بسیار زشت و ناپسند است و یقیناً این را اگر بفهمند که: واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می‌کنند چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند اثرات سوئی بر روی آنها خواهد گذاشت و آن عالم دینی جایگاهش را در نزد مردم از دست خواهد داد و از چشم آنها خواهد افتاد. نه‌تنها در نزد مردم این نوع دورویی و رفتار متناقض زشت و ناپسند است بلکه دین مبین اسلام هم از آن نهی فرموده است. خداوند متعال در قرآن کریم درباره علمای یهود که به تورات ملتزم نبودند می‌فرمایند: «مَثَل الَّذينَ حُمِّلُوا التّوراةِ ثمّ لم يَحمِلوها كَمَثل الحِمارِ يَحمل اَسفاراً» «كسانى كه به دستورات تورات، مکلف شدند، ولى حق آن را ادا نکردند، همانند الاغى هستند كه كتابهايى با خود حمل می‌کند (و از آن كتابها بهره‌ای جز سنگينى آن‌ها نبرد).[۱] حضرت امام على علیه السلام هم در ضمن حدیث مفصلی می‌فرمایند: «لا تَـکُنْ مِمَّنْ … یَنْهى وَ لا یَنْتَهى وَ یَاْمُرُ بِمالا یَاْتى…»[۲] از کسانى نباش که از گناه بازمی‌دارند، اما خود بازنمی‌ایستند، به کارهایى فرمان می‌دهند که خود انجام نمی‌دهند! ____________ [۱]. جمعه /۵ [۲]. نهج‌البلاغه، از حکمت ۱۵۰ 🔅کانال گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐nidamat.com/?p=18681
امام حسن عسکرى ع: هر کس برادر (دینی‌اش) را پنهانى نصیحت کند، او را آراسته و اگر آشکارا نصیحتش نماید، ارزش او را کاسته است. 📚تحف العقول، ص ۴۸۹ گر کنی به خلوت کن که جز این شیوه نصیحت نیست هر نصیحت که بر ملا باشد ان نصیحت به جز فضیحت نیست 🔅کانال گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐nidamat.com/?p=18646
👌فرق نصیحت پنهانی و آشکار امام حسن عسکرى علیه السلام: هر کس برادر (دینی‌اش) را پنهانى نصیحت کند، او را آراسته و اگر آشکارا نصیحتش نماید، ارزش او را کاسته است. مَنْ وَعَظَ اَخاهُ سِرّا فَقَدْ زانَهُ وَ مَنْ وَعَـظَـهُ عَلانیَةً فَقَدْ شانَهُ؛ 📚تحف العقول، ص ۴۸۹ گر کنی به خلوت کن که جز این شیوه نصیحت نیست هر نصیحت که بر ملا باشد ان نصیحت به جز فضیحت نیست 🔅کانال گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐nidamat.com/?p=18646
امام صادق علیه السلام : ای سفیان پدرم مرا به سه چیز ادب کرد… و فرمود: ای پسرکم … هر کس وارد جای بدی شود، مورد اتهام واقع گردد. 📚بحار الأنوار (ط – بيروت)، ج۶۸، ص: ۲۷۸ 🔅کانال گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 http://nidamat.com/?p=18657
هر کس وارد جای بدی شود، مورد اتهام واقع گردد! امام صادق علیه السلام به سفیان می‌فرمایند: ای سفیان پدرم مرا به سه چیز ادب کرد… و فرمود: ای پسرکم … هر کس وارد جای بدی شود، مورد اتهام واقع گردد![۱] نه تنها نباید انسان عاقل به جایی برود که مورد تهمت قرار بگیرد، بلکه باید سعی نماید که کاری نکند که مردم به او سوء ظن پیدا کنند و در موارد سوء ظن، آن‌ها را روشن کند تا سوء ظنشان برطرف گردد. نقل شده است پیامبر اکرم صلی الله علیه آله وقتی که در مسجد معتکف بودند، زنی به دیدار ایشان رفت، در همین هنگام دو نفر از انصار که عبور می‌کردند، به آن حضرت سلام نمودند. فوراً پیامبر خدا جواب سلامشان را دادند و فرمودند: این زن همسر من صفیه است! آن دو عرض کردند: سبحان الله! یعنی (ای رسول خدا ما هرگز به شما شک نداریم!) پیامبر فرمود: شیطان مانند خون در رگهای بنی آدم جاری می‌شود پس ترسیدم که شری را در دل شما بیفکند.[۲] [۱]. عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ قَالَ: يَا سُفْيَانُ أَمَرَنِي وَالِدِي ع بِثَلَاثٍ وَ نَهَانِي عَنْ ثَلَاثٍ فَكَانَ فِيمَا قَالَ لِي يَا بُنَيَّ مَنْ يَصْحَبْ صَاحِبَ السَّوْءِ لَا يَسْلَمْ وَ مَنْ يَدْخُلْ مَدَاخِلَ السَّوْءِ يُتَّهَمْ وَ مَنْ لَا يَمْلِكْ لِسَانَهُ يَنْدَمْ ثُمَّ أَنْشَدَنِي عَوِّدْ لِسَانَكَ قَوْلَ الْخَيْرِ تَحْظَ بِهِ– إِنَّ اللِّسَانَ لِمَا عَوَّدْتَ مُعْتَادٌ– مُوَكَّلٌ بِتَقَاضِي مَا سَنَنْتَ لَهُ– فِي الْخَيْرِ وَ الشَّرِّ فَانْظُرْ كَيْفَ تَعْتَادُ 📚بحار الأنوار (ط – بيروت)، ج۶۸، ص: ۲۷۸ [۲].: «… عن صفيّة، قالت: كان رسول اللّه صلّى اللّه عليه [و آله] و سلّم معتكفا، فأتيته أزوره ليلا، فحدّثته و قمت فانقلبت، فقام معي ليقلبني، و كان مسکن‌ها في دار أسامة بن زيد، فمرّ رجلان من الأنصار. فلمّا رأيا النبيّ صلّى اللّه عليه [و آله] و سلّم أسرعا، فقال النبيّ صلّى اللّه عليه [و آله] و سلّم: على رسلكما إنّها صفيّة بنت حيىّ. قالا: سبحان اللّه يا رسول اللّه! قال: إنّ الشيطان يجري من الإنسان مجرى الدم، فخشيت أن يقذف في قلوبكما شيئا- أو قال: شرّا». 📚منية المريد، ص: ۱۸۶ 🔅کانال گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 http://nidamat.com/?p=18657