eitaa logo
گناه شناسی
1.1هزار دنبال‌کننده
370 عکس
118 ویدیو
1 فایل
༻﷽༺ سلام این کانال کاملا شخصی اداره می شود. تبادل و تبليغ: eitaa.com/joinchat/271056896Cd610d948e9 ادمین اصلی(فقط پیشنهاد، انتقاد و درخواست مربوط به محتوا): @alavizade 🌐 وبسایت: Nidamat.com
مشاهده در ایتا
دانلود
💲آیا سرمایه و ثروت می‌توانند علت فساد و گناه باشند؟💲 سرمایه و ثروت گاهی زمینه‌ساز فساد و گناه می‌شود، نه اینکه دلیل فساد و گناه باشد آن‌گونه که کمونیست‌ها می‌گویند؛ و فرق است بین زمینه و علت، به عبارت روشن‌تر، سرمایه علت گناه نیست بلکه بی‌جنبگی و ظرفیت پایین و روح ضعیف خود انسان و ایدئولوژی غلط وی است که باعث می‌شود طغیان کند نه فقر یا ثروت و یا هر چیز دیگر. در قرآن می‌خوانیم: «إنّ الاِنسانَ لِیَطغی أنْ راه استَغنی» [۱] «و همانا انسان طغیان می‌کند، به خاطر اینکه خود را بی‌نیاز می‌بیند.» این آیه نمی‌گوید که داشتن پول و ثروت علت و عامل فساد است بلکه می‌گوید اگر انسان خودش را بی‌نیاز و پولدار ببیند یاغی می‌شود. ولی اگر این دید و بینش را نداشته باشد سرمایه علت فساد نخواهد شد. سرمایه همچون چاقو می‌ماند که در دست چاقوکش، مایه فساد است، ولی در دست دکتر وسیله درمان است. مثال دیگر: سرما زمینهٔ سرماخوردگی می‌شود ولی علت آن نیست زیرا در زمستان فقط کسانی که مراقبت نکنند سرما می‌خورند و انسان می‌تواند با حفظ و مراقبت در زمستان سرما نخورد و انسانی هم هست که بر اثر بی‌انضباطی در تابستان سرما می‌خورد؛ بنابراین سرما زمینهٔ بیماری است نه علت آن. سرمایه هم مثل سرماست، زمینهٔ طغیان است نه علت آن. [۲] سرمایه در دست فرعون و قارون عامل فساد است. ولی در دست حضرت سلیمان علیه‌السلام و حضرت داود علیه‌السلام مایه برکت و آبادانی و جبران کمبودهای اقتصادی و اجتماعی است. [۱]. علق / ۶- ۷ [۲]. به عبارت علمی: علت تامه نیست، بلکه مقتضی و علت ناقصه است. 📚منبع: گناه شناسی، ص ۸۹ و ۹۰. 🔅کانال گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 http://nidamat.com/?p=19201
😱مجازات سنگین روزه خواری😱 اگر کسی در ماه مبارک رمضان بدون عذر شرعی و از روی عمد در ملاء عام روزه خواری کند، در صورتی که نزد حاکم شرع ثابت شود، در مرتبه اول و دوم او را مجازات (تعزیر) می کند. اگر باز هم به بی حرمتی نسبت به ماه رمضان ادامه دهد، در مرتبه سوم یا در مرتبه چهارم با اختلافی که در بین فقها وجود دارد اعدام می شود. 📚العروة الوثقى (سید یزدی)، ج۲، ص ۱۶۷. 🔅کانال گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat
😱مجازات سنگین روزه خواری در ملأ عام😱 پرسش: آیا این درست است که بعد از دو بار روزه خواری در ملا عام و اجرای حکم تعزیر در صورت تکرار روزه خواری مجازات اعدام است؟ وچرا این حکم این قدر سنگین است ؟ پاسخ: اگر کسی در ماه مبارک رمضان بدون عذر شرعی و از روی عمد در ملاء عام روزه خواری کند، در صورتی که نزد حاکم شرع ثابت شود، در مرتبه اول و دوم او را مجازات (تعزیر) می کند. اگر باز هم به بی حرمتی نسبت به ماه رمضان ادامه دهد، در مرتبه سوم یا در مرتبه چهارم با اختلافی که در بین فقها وجود دارد اعدام می شود.(۱) دلیل این مسئله روایات است، از جمله: دلیل شلاق در مرتبه اول و دوم: از امام باقر سلام الله علیه نقل شده است که: أَنَّ عَلِیّاً ع أُوتِیَ بِرَجُلٍ مُفْطِرٍ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ نَهَاراً مِنْ غَیْرِ عِلَّةٍ فَضَرَبَهُ تِسْعَةً وَ ثَلَاثِینَ سَوْطاً حَقَّ شَهْرِ رَمَضَانَ حَیْثُ أَفْطَرَ فِیه مردى را نزد على امام علی(ع) آوردند که در روز ماه رمضان بدون عذر افطار کرده بود،حضرت به جهت حقّ ماه رمضان که این شخص در آن افطار کرده بود، سی و نه شلّاق به او زد. (۲) دلیل قتل در مرتبه سوم: عِیسَى عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ وُجِدَ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ وَ قَدْ أَفْطَرَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ قَدْ رُفِعَ إِلَى الْإِمَامِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ قَالَ یُقْتَلُ فِی الثَّالِثَةِ از امام باقر (علیه السلام) سؤال شد از مردی که در ماه رمضان سه بار پیاپی روزه خواری کرده است و سه بار نزد امام (حاکم شرع) برده شده است. امام فرمود: در دفعۀ سوم، کشته می شود.(۳) 👌حکمت این حکم ممکن است این جهت باشد که : کسی که عمدا در ملاء عام و بدون اینکه مسافر یا مریض باشد. روزه خواری کند، در واقع اسلام و احکام اسلام و مسلمانان را زیر سؤال می برد . به علاوه ترویج فرهنگ روزه خواری و بی دینی را می کند . کسی که دو یا سه مرتبه تعزیر و مجازات شده باشد و باز هم اصلاح نشود، وجود چنین افرادی در جامعه اسلامی سبب ایجاد فتنه و فساد می باشد. البته اگر کسی به خاطر عذر شرعی مانند مسافرت یا مریض بودن روزه را بخورد ، مجازات ندارد. کسی که قصد روزه خواری عمدی را دارد، لازم نیست طوری بخورد که دیگران بفهمند . می تواند در خانه خود یا جایی که هیچ کس نیست ، روزه اش را بخورد .البته باز هم روزه خوردنش حرام است و قضا و کفاره دارد. ولی دیگر پیش حاکم شرع نمی برند تا مجازاتش کند. پی نوشت: ۱. العروة الوثقى (سید یزدی)، ج۲، ص ۱۶۷. ۲. مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج۷، ص: ۴۰۱. ۳. الکافی، ج۴، ص۱۰۳. 🔅کانال گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 http://nidamat.com/?p=1085
تاثیر محیط در زمینه سازی گناه قارون با تمام زینت خود در برابر قومش آشکار شد. اکثر مردم تحت تأثیر آن جوّ قرار گرفتند و آه کشیدند و حسرت بردند که کاش ما نیز دارای چنین ثروتی بودیم چنانکه قرآن می‌فرماید: آن‌ها که دلبستگی به دنیا داشتند گفتند: ای‌کاش همانند آنچه به قارون داده شده است ما نیز داشتیم، به‌راستی‌که او بهره عظیمی دارد. سوره قصص 79 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 http://nidamat.com/19209
👌تأثیر محیط فاسد و جهل در ابتلا به گناهان بدون تردید یکی از زمینه‌های گناه محیط فاسد و ناپاک است همان‌گونه که مکان زباله‌های محل، موجب پیدایش و رشد میکرب است. محیط ازنظر کیفی و کمّی دارای اقسامی است، مانند: محیط مدرسه، محیط خانه، محیط اداره، محیط روستا، محیط شهر، محیط دانشگاه، محیط حوزهٔ علمیه، محیط بیمارستان، محیط مجلس، و... در قرآن در آیه 138 تا 141 سورهٔ اعراف آمده: وقتی‌که موسی علیه‌السلام و پیروانش از زیر یوغ دستگاه طاغوتی فرعونی نجات یافتند و از دریا گذشتند در مسیر خود به قومی برخوردند که با خضوع و تواضع اطراف بت‌های خود را گرفته بودند، همراهان موسی علیه‌السلام آن‌چنان تحت تأثیر این صحنه قرار گرفتند که گفتند: «قالوا یا موسی إجعَل لّنا إلهاً کما لَهم آلِهة» «ای موسی! برای ما معبودی قرار بده همان‌طور که آن‌ها معبودانی دارند.» آری! همراهان موسی علیه‌السلام بااینکه همواره از راهنمایی‌های آن حضرت بهره‌مند می‌شدند این‌گونه تحت تأثیر محیط قرار گرفتند. موسی علیه‌السلام آن‌ها را مورد سرزنش قرارداد و به آن‌ها فرمود: «انّکم قوم تَجهلون انّ هولآء مُتَبّر ما هُم فیه و باطِل ما کانوا یعملون» «شما قطعاً جمعیتی جاهل و نادان هستید. این‌ها (را که می‌بینید) سرانجام کارشان نابودی است و آنچه انجام می‌دهند، باطل و بیهوده است.» قارون از سرمایه‌داران طغیانگر زمان حضرت موسی علیه‌السلام بود، روزی برای نمایش ثروت و قدرت عظیم خود با تمام زینت خود در برابر قومش ظاهر شد، چنانکه در قرآن می‌خوانیم: «فَخَرجَ علی قَومِه فی زینتِه» [1] «قارون با تمام زینت خود در برابر قومش آشکار شد.» اکثر مردم تحت تأثیر آن جوّ قرار گرفتند و آه کشیدند و حسرت بردند که کاش ما نیز دارای چنین ثروتی بودیم چنانکه قرآن می‌فرماید: «قال الّذین یریدون الحَیاة الدّنیا یا لیتَ لَنا مثل ما اُوتی قارون انّه لذو حظّ عظیم» [2] «آن‌ها که دلبستگی به دنیا داشتند گفتند: ای‌کاش همانند آنچه به قارون داده شده است ما نیز داشتیم، به‌راستی‌که او بهره عظیمی دارد.» ولی عده‌ای که دارای علم و شناخت بودند، به آن جوّ زدگان جاهل اعتراض کردند، چنانکه می‌خوانیم: «و قال الذین اوتوا العلم ویلکم ثواب الله خیر لمن آمن و عمل صالحاً و لا یلقاها الا الصابرون» «کسانی که علم و دانش به آن‌ها داده شده بود، گفتند: وای بر شما ثواب الهی بهتر است برای کسانی که ایمان آورده‌اند و عمل صالح انجام می‌دهند، اما جز صابران آن را دریافت نمی‌کنند.» نکته: در هر دو داستان فوق، جهل و نادانی به‌عنوان انگیزه تحت تأثیر محیط قرار گرفتن معرفی شد بنابراین جهل و نادانی باعث جو زدگی و افتادن در کام محیط فاسد است و به‌عکس علم و شناخت موجب گریز از تحت تأثیر قرار گرفتن است. ________________________________________ [1]. قصص / 79 [2]. قصص / 79 📚منبع: گناه شناسی. ج 1، ص:102 و 103. 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 http://nidamat.com/19209
امام صادق علیه‌السلام : «ایّاک والْکسل والضَّجر فانّهما یَمنعانک مِن حظّک من الدُّنیا والآخرة» از کسالت و بی‌حوصلگی دوری کن زیرا این دو تو را از بهره‌ات در دنیا و آخرت باز می‌دارند. 📚[فروع کافی، ج ۵ ص ۸۵] 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 http://nidamat.com/?p=19212
🍀تنبلی و بی‌حوصلگی آفت دنیا و دین🍀 و بی‌حوصلگی آفت و دین است و سرچشمه بسیاری از مفاسد است. امام صادق علیه‌السلام دراین‌باره فرمودند: «ایّاک والْکسل والضَّجر فانّهما یَمنعانک مِن حظّک من الدُّنیا والآخرة»[۱] از کسالت و بی‌حوصلگی دوری کن زیرا این دو تو را از بهره‌ات در دنیا و آخرت باز می‌دارند. نیز آن حضرت علیه‌السلام فرمودند: «ومن کسل عما یصلح به امر معیشته فلیس فیه خیر لامر دینه»[۲] کسی که در مورد اموری که زندگی‌اش را تأمین می‌کند، بی‌حوصله و سست باشد، در چنین کسی خیری در مورد دینش نیست. ____________ [۱]. فروع کافی، ج ۵ ص ۸۵ [۲]. فروع کافی، ج ۵ ص ۸۵ 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 http://nidamat.com/?p=19212
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): گروهی را دیدم که سفره‌هایی از گوشتهای پاک و پاکیزه و گوشتهای آلوده جلویشان گسترده بود ولی آنان از گوشتهای آلوده و کثیف می‌خوردند و غذاهای پاکیزه را وا می‌گذاشتند، از جبرئیل پرسیدم: این‌ها چه کسانی هستند؟ جبرئیل: این‌ها کسانی هستند که مال حلال را رها کرده و مال حرام می‌خورند و آنان گروهی از امت تو هستند ای محمد! 📚بحارالانوار ج۷۵ ص۱۷۲ ح ۹ 🔅گناه شناسے 🔅 🆔nidamat
😱حقیقت برزخی کسانی که با وجود اینکه خداوند به آنا ن رزق حلال داده ولی دوست دارند حرام بخورند😱 👌حرام خواران دو دسته هستند یکی کسانی که از راه حلال نتوانسته‌اند مالی را بدست آورند و ناچار شده‌اند که مال حرام بخورند ولی دسته دوم کسانی هستند که در با وجود اینکه خداوند به آنا ن رزق حلال داده ولی دوست دارند لقمه حرام بخورند 👌درباره حقیقت برزخی گروه دوم امام صادق (علیه السلام) در ضمن حدیث معراج فرمود که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: گروهی را دیدم که سفره‌هایی از گوشتهای پاک و پاکیزه و گوشتهای آلوده جلویشان گسترده بود ولی آنان از گوشتهای آلوده و کثیف می‌خوردند و غذاهای پاکیزه را وا می‌گذاشتند، از جبرئیل پرسیدم: این‌ها چه کسانی هستند؟ جبرئیل گفت: این‌ها کسانی هستند که مال حلال را رها کرده و مال حرام می‌خورند و آنان گروهی از امت تو هستند ای محمد! [1] 📚[1]. بحارالانوار جلد ۷۵ صفحه ۱۷۲ حدیث ۹ 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 http://nidamat.com/19218
حضرت امام علی علیه‌السلام: «داد و ستد کنید و قسم نخورید؛ چرا که قسم خوردن، کالا را به پایان می‌رساند و برکت را از بین می‌برد. بیعوا ولا تَحلِفوا؛ فَإِنَّ الیمینَ تُنفِقُ السِّلعَةَ وتَمحَقُ البَرَکةَ.» 📚 المناقب للخوارزمی: 121/ 136. 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 nidamat.com/19222
❓حکم شرعی قسم خوردن در معاملات❓ سؤال: آیا خریدار یا فروشنده می‌تواند برای اطمینان طرف مقابل خود در معاملات قسم بخورد؟ جواب: مسأله 2141 توضیح المسائل مراجع: قسم خوردن در معامله اگر راست باشد مکروه است و اگر دروغ باشد حرام است[1]. یکی از گرفتاری‌های موجود در بازار معاملات و کسب و کار این است که سعی می‌کنیم برای رسیدن به هدف از خدا و پیغمبر و دین مایه بگذرایم تا با این کار بازار فروش کالاهایمان گرم شده و جلب مشتری کنیم. در حالی که در دستورات و منابع دینی از این کار نهی شده است. از رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) روایت شده است که آن حضرت می‌فرمایند: «وای بر تاجرانی که هنگام معامله بگویند به خدا قسم چنین نیست یا بگویند به خدا قسم چنین هست. وَیلٌ لِتُجَّارِ أُمَّتِی مِنْ لَا وَ اللَّهِ وَ بَلَی وَ اللَّه»،[2] حضرت امام علی علیه‌السلام: «داد و ستد کنید و قسم نخورید؛ چرا که قسم خوردن، کالا را به پایان می‌رساند و برکت را از بین می‌برد. بیعوا ولا تَحلِفوا؛ فَإِنَّ الیمینَ تُنفِقُ السِّلعَةَ وتَمحَقُ البَرَکةَ.»[3] ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ [1]. این مسأله، در رساله آیت اللّه (بهجت) نیست. (سیستانی): رجوع کنید به ذیل مسأله 2054 صورت دوم. توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت، فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی. [2]. ابن بابویه، من لا یحضره الفقیه، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1413 ق، ج 3، ص 160، ح 3584. [3]. المناقب للخوارزمی: 121/ 136، المنتخب من مسند عبد بن حمید: 62/ 96، المناقب للکوفی: 2/ 602/ 1103 کلّها عن أبی مطر، کنز العمّال: 13/ 183/ 36547؛ کشف الغمّة: 1/ 164. 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 nidamat.com/19222