eitaa logo
نجف لک زایی
304 دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
347 ویدیو
135 فایل
پایگاه اطلاع رسانی استاد نجف لک زایی www.lakzaee.ir لینک دعوت https://eitaa.com/joinchat/2181300224C7d6b4e2a42
مشاهده در ایتا
دانلود
⬅️ اولین کارگاه آموزشی کوتاه مدت آشنایی با فیلسوفان سیاسی مسلمان برگزار می شود. 🔹علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به سایت مجمع عالی حکمت اسلامی مراجعه فرمایند. ✅ http://hekmateislami.com/?p=6028 @hekmateislami
اولین کارگاه آموزشی کوتاه مدت آشنایی با فیلسوفان سیاسی مسلمان در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می‌شود. در این دوره مباحثی فلسفه سیاسی اسلامی در اندیشه مستشرقان توسط حجت الاسلام محسن رضوانی، فارابی توسط علیرضا صدرا و حجت الاسلام حمید پارسانیا، ابن سینا توسط حجت الاسلام یارعلی کردفیروزحایی و مرتضی یوسفی راد، شیخ اشراق توسط مهدی فدایی مهربان و خواجه نصیرالدین طوسی توسط مرتضی یوسفی راد و صدرالمتألهین شیرازی توسط شریف لکزایی، علامه طباطبایی توسط حجت الاسلام احمدرضا یزدانی مقدم و مهدی امیدی، امام خمینی توسط نجف لکزایی و داوود مهدوی زادگان، علامه جعفری توسط علیرضا صدرا و مرتضی یوسفی راد و شهید مطهری توسط محمدحسین طالبی تدریس می‌شود. کارگاه آموزشی کوتاه مدت آشنایی با فیلسوفان سیاسی مسلمان روزهای پنج شنبه از ساعت ۸ تا ۱۲ برگزار می‌شود و تاریخ آغاز این کارگاه از ۲۲ فروردین ماه است. علاقه مندان تا ۱۷ فروردین ماه فرصت دارند در این دوره آموزشی ثبت نام کنند.
Photo from N
کتاب سیره پیامبر اعظم در گذر از جامعه جاهلی به جامعه اسلامی را در کتابخوان پژوهان ببینید. pajoohaan.ir/document/1365
💠فقه و امنیت ✳️مقاله 2، دوره 18، شماره 70، زمستان 1390، صفحه 45-86 ♈️نوع مقاله: مقاله پژوهشی ▶️نویسنده :نجف لک زایی 🔵چکیده : تمدن‏ سازى ملازم است با تولید در عرصه‏ هاى علم و فرهنگ، سیاست و قدرت، و اقتصاد و ثروت; و تولید اینها بدون امنیت میسر نیست; و تولید امنیت بدون دانش امنیتى امکان‏ ناپذیر است.  برخى از مسائلى که در این مقاله بحث شده، از این قرار است: جامعیت و فراگیرى نسبى نسبت به ساحات، سطوح، موضوعات و قلمروهاى امنیت; جامعیت و فراگیرى نسبى نسبت به تهدیدات و امنیت سخت و نرم; جامعیت و فراگیرى نسبى نسبت به کارگزاران امنیت و تهدید. فقه امنیت به لحاظ دانشى نیز از مختصاتى چون روشمند بودن، نظام‏ مند بودن، هدف‏مند بودن، عملیاتى و عینى بودن و در نتیجه توجه عمده به مظاهر و شاخص‏هاى تهدید و امنیت برخوردار است. 💠کلیدواژه‌ها: فقه؛ امنیت؛ فقه امنیت؛ احکام امنیت؛ حفظ نفس؛ حفظ مال؛ حفظ نسل؛ حفظ عقل؛ حفظ دین ✳️اصل مقاله مقدمه از نیمه دوم قرن بیستم تاکنون، مطالعات امنیتى در سطح جهان پیوسته در حال گسترش بوده است. در ایران نیز، هرچند با تأخیر، حدود دو دهه است که به این رشته مطالعاتى توجه جدى‏ ترى شده است. دلیل این اقبال جهانى روشن است; انحطاط امنیتى حاکم بر جهان، که در دو جنگ عالمگیر اول و دوم و ده‏ها جنگ بزرگ و کوچک جلوه کرد، و نیز استبداد و استعمار حاکم بر بسیارى از کشورها، که انقلاب‏ها، قیام‏ها و جنبش‏هاى فراوانى را به دنبال داشت، نخبگان سیاسى و فکرى را به تأمل و چاره‏ جویى واداشته است. اما باید اذعان کنیم که بخش عمده ادبیات تولیدشده در این زمینه، از آنِ قدرت‏ هایى است که خود باعث و بانى ناامنى‏ هاى بزرگ جهان معاصر بوده‏ اند، و مع‏ الأسف مسلمانان در ادبیات امنیتى مذکور، سهم اندکى داشته‏ اند. این مسئله، هنگامى جاى تأمل دارد که حوزه مطالعات امنیتى، با پدیده »امنیت« به مثابه امرى هنجارى سروکار دارد، و به شدت آغشته به زمینه‏ هاى ارزشى و بومى است و جز در سطح یافته‏ هاى سخت‏ افزارى، قابل اقتباس و بهره‏ بردارى نیست. از این رو مراجعه به سنت مطالعات امنیتى در علوم اسلامى، امرى لازم است، و بازشناسى، بازسازى و نوسازى آن، متناسب با شرایط و اقتضائات ارزشى و بومى، به‏ منظور ارائه راه‏کارهایى براى خروج جهان و به ویژه جهان اسلام از انحطاط امنیتى، از طریق ارائه مکتب امنیتى اسلام، ضرورى به شمار مى‏آید. اهمیت و ضرورت این مسئله هنگامى روشن‏تر مى‏شود که متوجه شویم سنت مطالعات امنیتى در علوم اسلامى، به اندازه تاریخ اسلام قدمت دارد; زیرا پیدایش اسلام، مباحث درازدامن امنیتى را با خود به همراه داشت; چه در سه سال اول دعوت حضرت ختمى مرتبت(ص) که به صورت مخفیانه بود، و چه بعد از آن، که از حصر و تحریم مسلمانان در شعب ابى‏طالب آغاز شد و تا هجرت به مدینه و سپس حملات متعدد مشرکین به دولت تازه‏ تأسیس اسلامى ادامه داشت، همگى با رنج و زحمت و دفاع توأم بود. 💠متن کامل مقاله http://jf.isca.ac.ir/article_3023.html
به ژولیده نیشابوری گفتند " به صورت بداهه شعری بگو درباره حضرت عباس علیه السلام که 5 عدد کلمه "چشم"  درش به کار رفته باشد. " این شاعر اهل بیت(علیهم السلام) شعری سرود که 10 کلمه چشم در آن به کار رفته بود: چشم ها از هیبت چشمم، به پیچ و تاب بود محو چشمم، چشم ها و چشم من بر آب بود چشم گفتم، چشم دادم، چشم پوشیدم، ز آب من سراپا چشم و چشمم جانب ارباب بود
🔶همایش «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» همراه با رونمایی از 12 اثر در حوزه علم دینی با حضور حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی ✔️ روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 👈سروش و ایتا: 🆔 @tablighnews 👈گپ و بله: 🆔 @tablighnews_dte 🌐 www.DTE.ir 📱 ۰۲۵۳۱۱۵۲۷۲۷
🔶 همایش «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» برگزار می‌ شود رییس شورای سیاستگذاری همایش «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» از رونمایی از ۱۳ اثر در حوزه علم دینی در این همایش خبر داد. جزئیات این خبر در : yon.ir/H7u0p ✔️ روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 👈سروش و ایتا: 🆔 @tablighnews 👈گپ و بله: 🆔 @tablighnews_dte 🌐 www.DTE.ir 📱 ۰۲۵۳۱۱۵۲۷۲۷
✍به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در نشست خبری همایش «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» در مرکز همایش های غدیر قم برگزار شد، با بیان این که سابقه این مسأله به ۱۰ سال پیش بر می گردد، گفت: در حقیقت جرقه های اولیه این کار با سخنان رهبر معظم انقلاب آغاز شد. 💠وی افزود: در حقیقت یک دهه پیش وقتی گزارشی از شیوه تألیف کتب درسی آموزش و پرورش به رهبر معظم انقلاب داده شد، ایشان فرمودند: شما بر اساس کدام نظریه اسلامی این کار را می‌ کنید؟ ارائه دهندگان گزارش گفتند که نظریه خاصی نداریم ولی تلاش می‌ کنیم که کتب خارج از مبانی اسلامی نباشد که ایشان فرمودند: شما باید نظریه روشنی را در حوزه علم دینی به عنوان مبنای کار خود انتخاب کنید. ✳️رییس شورای سیاستگذاری همایش «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» عنوان کرد: این افراد بعدها در قم سراغ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آمدند و درخواست این کار را مطرح کردند؛ بحث علم اسلامی در نظام آموزش و پرورش بعدا تحولاتی پیدا کرد و کار قبلی به مجموعه مقالاتی ختم شد که با بررسی هایی دیدیم خواسته رهبر معظم انقلاب را تأمین نکرده است و به همین جهت، در دوره جدید با اشراف علمی آیت الله اعرافی و حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا وارد عرصه جدیدی شدیم. 🔯وی با تأکید بر این که این کار به پژوهشکده فلسفه و کلام سپرده شده است، گفت: بعد از شکل گیری میز آموزش و پرورش در قطب های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی و با بررسی های گوناگون، نظریه "علم اسلامی" آیت الله جوادی‌آملی انتخاب شد و پیرامون این نظریه نشست های مختلفی برگزار و نظریات دیگری نیز مورد نقد و بررسی قرار گرفت. ♐️حجت الاسلام والمسلمین لک زایی اضافه کرد: این همایش روز پنجشنبه، پنجم اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ با پیام آیت الله جوادی‌آملی برگزار می شود و از ۱۳ اثر رونمایی می‌ شود، یعنی همایش یک جلسه گزارش از کارهایی است که صورت گرفته و تمام شده و پنل های مختلفی نیز برای این همایش تعریف شده است. وی در پایان با تأکید بر رتبه علمی Isc این همایش خاطرنشان کرد: مراکز مختلفی از جمله بنیاد علوم وحیانی اسراء با پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همکاری داشتند، اما همکاری مؤثر سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش نیز نباید از نظر دور بماند. پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
Photo from N
گزارش جلسه بزودی ارائه می شود. ان شاءالله
✍گفت وگو با حجت الاسلام والمسلمين نجف لکزایی ✳️ حجت الاسلام والمسلمين نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و از اساتید حوزه و دانشگاه در گفت وگو با هفته نامه افق حوزه به ضرورت کاربست فلسفه علوم سیاسی و علوم انسانی اسلامی در زندگی فردی و اجتماعی پرداخته که در ادامه می خوانید. 💠تمايزعلوم انسانی با سایر علوم در چیست؟ اگر بخواهیم از منظر حکمت اسلامی پاسخ دهیم، در ابتدا باید بپرسیم که ما به چه دلیل در پی دانش هستیم؟ و سپس اقسام دانش را عنوان کنیم، همانگونه که بسیاری از حکما از جمله ملاصدرا، در جلد اول کتاب اسفار، چنین قائل هستند. ملاصدرا در مقدمه کتاب ، بعد از بیان انگیزه خود از تأليف اسفار، تصریح می کند که سالکان برای نیل به الله ، باید چهار سفر را طی کنند و در واقع ایشان حکمت یا فلسفه را یک سفر در نظر می گیرند. پس از ورود به مسلک اول، مقدمه ای دارند با عنوان ( في تعريف الفلسفة وتقسيمها الأولى وغايتها وشرفها) که منظور از تقسيمها الأولى همان تقسیم اولیه فلسفه است. در ادامه ایشان فلسفه را استكمال نفس می دانند، بدین معنا که اگر انسان می خواهد به کمال برسد باید معرفت خود را به حقایق موجودات، همان گونه که هستند، از طریق فلسفه بالا ببرد و این تنها به وسیله برهان میسر خواهد شد، نه وهم و تبعیت از دیگران. 💠 آیا این فلسفه به معنای متافیزیک است؟ در اینجا فلسفه به معنای عام - اعم از متافیزیک به منظور است اما نفس دارای دو جهت است: جهت تجرد و جهت تعلق . جهتی رو به سمت بالا دارد که منظور از آیه شریفه «لقد خلقنا الإنسان في أحسن تقويم» همان عالم بالا یا عالم عقل است و منظور از «ثم رددناه أسفل سافلین» نیز عالم خلق است. از این جهت اگر انسان می خواهد به کمال برسد، به دو دسته دانش نیز نیازمند است . مقام اول ، مقام توحید است یا همان حکمت نظری که در آن حق را می شناسیم و ملاصدرا از نبی اکرم ا نقل می کند که از خداوند خواسته «رب أرنا الأشياء كما هي»؛ يعني عوالم بالا را همانگونه که هستند، ببینیم، بشناسیم و بفهمیم. اما مقام دوم، مقام تأله است که مربوط به حکمت عملی است یعنی توحیدی و خدایی شدن، یعنی به حق عمل می کنیم و دوباره ملاصدرا سخن نبی اکرم ما را بیان می دارد که فرمودند: «تخلقوا بأخلاق الله». . ممکن است درباره ارتباط آن با دین پرسیده شود، به نظر حکمای اسلامی، از آن جا که انسان از لایه های وجودی متنوعی برخوردار است دین برای کمال انسان آمده است. یکی از آن لایه های وجودی عقل است و اصول دین مربوط به آن است . دیگری نفس است و اخلاق برای آن است: «ونفس وما سواها فألهمها فجورها وتقواها» و آخرین بخش هم رفتارهای ماست که فقه برای تنظیم آن آمده است. به تعبیر قرآن ، انسان به عنوان یک متحرک در حال حرکت و سفر به دو محرک است، محرک معرفتی و محرک انگیزشی. در مورد اول. اگر معرفت درست و حقیقی باشد، این مسافر به سفرومقصدش امیدوار خواهد بود. اما اگر در این جا گرفتار وهم شويم، اصلا معرفتی پیدا نمی شود و یا معرفتمان بر اساس خرافه یا جهل می باشد. محرک های انگیزشی هم دو جهت بیشتر ندارد یا مقرب است و ما را به سمت کارهایی که جنس آنها، میل و مشوق است، سوق می دهد و یا مبعد است که ما را از انجام برخی کارها دور می کند. در واقع این دو محرک نقش عشق و نفرت را برای ما ایفا می کنند. آنچه به ما می گوید که چه چیزی ما را به سعادتمان نزدیک یا از آن دور می سازد، معرفتی است که کسب کرده ایم و لذا معرفتمان هر قدر متقن تر باشد، نظام عمل ما نیز عادلانه تر، دقیق تر و بهتر است و دین، این مجموعه را برای ما ساماندهی می کند. فقه خود دارای همین دو بعد است با عناوین واجب و مستحب یا حرام و مکروه ، البته احکام وضعی نیز دارد. خروجی اخلاق نیز فضائل و رذایل است که مربوط به حوزه رفتاری انسان می شود. ♐️ادامه گزارش در فایل پی دی اف ملاحظه نمایید. پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
فایل pdf متن 👆
‍ ‍ ◀️هشتاد و ششمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی(ویژه بزرگداشت چهلمین سالگرد علامه شهید مرتضی مطهری) با موضوع "امنیت در تمدن سازی نوین اسلامی بر اساس نظریه استاد مطهری"با ارائه حجت الاسلام دکتر نجف لکزایی–چهارشنبه 28 فروردین 98 : ⏪ تمدن در طرح مقام رهبری در بخش پنجم مطرح شده است که در آن انقلاب اسلامی و ایجاد نظام اسلامی و دولت اسلامی و جامعه اسلامی قبل از آن وجود دارد. تمدن سازی نیازمند امنیت است. امنیت به عنوان یک زیرساخت مطرح است. 🔹بحث استاد مطهری از حیث تمدن سازی و نسبت آن با امنیت مطالب جدیدتری نسبت به نظریه های رایج در زمینه امنیت دارد که قابل توجه است. استاد مطهری از امنیت به عنوان سرمایه یاد می کند. به تعبیر ایشان در زندگی نیازمند سرمایه هایی هستیم که در پرتو آن ارتقا پیدا کنیم. از نظر مطهری سه سرمایه اهمیت بیشتری دارد. تربیت، امنیت و آزادی. تربیت عبارت است از یک سلسله عوامل که موجودات زنده برای ادامه حیات به آن نیاز دارند. انسان همه احتیاجات حیوانات را دارد و افزون بر آن به تعلیم و تربیت هم نیاز دارد. امنیت موجود زنده یعنی آنچه را که دارد از او نگیرند. جان، مال، سلامت، و... از او گرفته نشود. 🔸آزادی یعنی کسی جلو راه انسان را نگیرد و مانعی بر سر راه کمال انسان قرار ندهد. سپس بین امنیت و ایمان پیوند برقرار می‌کند. از این رو امنیت جزو مقدسات بشر می شود. احسان، راستی، درستی، عدالت و... از مقدسات بشر هستند.. ریشه امنیت از امن است. امن به باب افعال رفته و شده ایمان. مومن از ایمان است. هم به انسان مؤمن گفته می شود و هم به خدا. خدا وقتی مؤمن است یعنی به انسان ها امنیت می دهد و امنیت در اتصال به خدا معنا می یابد که معنای متعدی ایمان است. وقتی مومن درباره انسان به کار می‌رود یعنی انسان به سمت ایمان رفت و برخوردار از امنیت شد. استاد مطهری از این بحث استفاده می کند که بگوید امنیت فقط از طریق ایمان به وجود می‌آید نه از هیچ طریق دیگری. 🔹مطهری از نگاه صرفا سلبی که در نگاه مکاتب امنیتی وجود دارد فراتر می‌رود. لذا آن دسته از کسانی را که برای نظم و امنیت، عدالت و آزادی را سلب کرده اند نقد می‌کند و آن را نمی پذیرد. این که ما می‌خواهیم نظم و امنیت برقرار کنیم نباید باعث سلب آزادی و عدالت بشود. این موضوع در نظریه‌های خلافت مطرح است که نظم و امنیت مقدم می شود در حالی که در نظریه امامت بحث عدالت ملازم امنیت است. ایشان قائل به نسبی بودن امنیت است. اگر یک فرد ایمان ضعیف داشته باشد وقتی یک مصیبت به انسان وارد شود، نقمت می بیند و اگر ایمان انسان قوی باشد، مصیبت را نعمت می بیند. ما رأيت إلا جميلاً حضرت زینب سلام الله علیها فزت و رب الکعبه امیر المومنین علیه السلام از این قبیل است. 🔸مطهری می گوید اموری است که به سبب نوع تمدن ایجاد می شود که این توسعه ای که اتفاق می‌افتد باعث می شود که ما بگوییم دولت و حکومت به عنوان مظهر قانون و... همچنان نیاز خواهد بود. حتی بنابر نظریه مارکسیستها باز هم مواردی پیش می آید که فرد منافع خودش را مقدم کند. در نتیجه باز هم ناامنی ایجاد می شود و ما به دولت و امنیت نیاز داریم. عوامل مولد امنیت دو بخش نرم و سخت است و هر کدام هم به سلبی و ایجابی تقسیم می‌شود. هر عامل جدیدی که مولد امنیت باشد از نظر ایشان جایز است. از نظر ایشان بیمه گر با بیمه یک اطمینان خاطری به بیمه شده اعطا می کند. از این رو بیمه شرعی است. همچنین ایشان به ملازمه ایمان و امنیت اشاره می‌کند و در این زمینه به روایتی از امام علی علیه السلام تمسک می کند. در آنجا بحث استفاده از عقل و دین را شرط بهره‌برداری از فردی که متخصص است برمی شمارد. زیرا وقتی دین از بین برود، امنیت هم نیست. قاعده مفارقة الدين مفارقة الامن اینجا قابل استنباط است. ایشان در مورد دیگر درباره دوستی این بحث را مطرح می‌کند که با کسی دوست شوید که دین و عقل داشته باشد. اگر انسان با کسی دوست شود که دین نداشته باشد هر لحظه ممکن است او را بفروشد. بنابراین بدون دين امنیت تولید نمی شود. به خاطر این که اثر سرمایه دین طولانی است. ملازمه علم و ایمان هم از سوی استاد مطهری طرح می شود. علم بدون ایمان، ناامنی تولید می‌کند. هم علم و هم ایمان به انسان امنیت می دهد. اما اگر علم بدون پشتوانه ایمان شد، به جای تولید امنیت، ناامنی تولید می کند. وقتی ما به دیگران آسیب نمی زنیم که برخی از محدودیت ها را برای خودمان بپذیریم و این محرومیت را محرومیت نداند. زیربنای هر امنیتی ایمان به خدا است. @hekmateislami
✍ در دیدار مسولین همایش نظریه علم اسلامی با حجه الاسلام شهرستانی مطرح شد 🔯لزوم همت مضاعف در فعالیت های مذهبی 💠در این دیدار که با حضور رئیس محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی ، دکتر ابراهیم علی پور رئیس پژوهشكده فلسفه و كلام ، مدیران و دست اندرکاران همایش نظریه علم اسلامی و کاربست های آن در نظام اموزش و پرورش انجام شد در ابتدا دکتر نجف لک زایی در باره هدف از برگزاری این همایش گفتند: ✅یک دهه پیش وقتی گزارشی از شیوه تألیف کتب درسی آموزش و پرورش به رهبر معظم انقلاب داده شد، ایشان فرمودند: شما بر اساس کدام نظریه اسلامی این کار را می‌ کنید؟ ارائه دهندگان گزارش گفتند که نظریه خاصی نداریم ولی تلاش می‌ کنیم که کتب خارج از مبانی اسلامی نباشد که ایشان فرمودند: شما باید نظریه روشنی را در حوزه علم دینی به عنوان مبنای کار خود انتخاب کنید. رییس شورای سیاستگذاری همایش «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» عنوان کرد: این افراد بعدها در قم سراغ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آمدند و درخواست این کار را مطرح کردند؛ بحث علم اسلامی در نظام آموزش و پرورش بعدا تحولاتی پیدا کرد و کار قبلی به مجموعه مقالاتی ختم شد که با بررسی هایی دیدیم خواسته رهبر معظم انقلاب را تأمین نکرده است و به همین جهت، در دوره جدید با اشراف علمی آیت الله اعرافی و حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا وارد عرصه جدیدی شدیم. وی با تأکید بر این که این کار به پژوهشکده فلسفه و کلام سپرده شده است، گفت: بعد از شکل گیری میز آموزش و پرورش در قطب های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی و با بررسی های گوناگون، نظریه "علم اسلامی" آیت الله جوادی‌آملی انتخاب شد و پیرامون این نظریه نشست های مختلفی برگزار و نظریات دیگری نیز مورد نقد و بررسی قرار گرفت. حجت الاسلام والمسلمین لک زایی اضافه کرد: این همایش روز پنجشنبه، پنجم اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ با پیام آیت الله جوادی‌آملی برگزار می شود و از ۱۳ اثر رونمایی می‌ شود، یعنی همایش یک جلسه گزارش از کارهایی است که صورت گرفته و تمام شده و پنل های مختلفی نیز برای این همایش تعریف شده است. 💠 در ادامه دکتر ابراهیم علیپور رییس همایش نظریه علم اسلامی ضمن اعلام برگزاری همایش نظریه علم اسلامی در رروز پنج شنبه هفته جاری افزودند: حدود ۱۰۰ مقاله و خلاصه به دبیرخانه رسیده است، نزدیک به ۵۰ مقاله به مرحله نهایی همایش راه پیدا کرده اند و ۲۰ مورد نیز به صورت سفارشی به دست ما رسیده است. رئیس همایش نظریه علم اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: در این همایش مشاهیری دست به قلم شده اند و با همکاری مراکز متعدد آثار خوبی تولید شده است، یکی دیگر از اهداف همایش همانطور که گفته شد پاسخ به مطالبات رهبر معظم انقلاب بود که در حوزه اسلامی سازی علوم و بحث نظام آموزش و پرورش مطالبات متعددی داشته اند و این همایش در حقیقت پاسخ به نیاز نظام تعلیم و تربیت کشور هم هست علیپور اضافه کرد: این همایش دارای یک افتتاحیه و یک اختتامیه است و اساتید متنوعی دعوت شده اند که غیر از سخنرانان افتتاحیه و اختتامیه پنل های نظریه علم دینی، نظریه علم دینی حضرت آیت الله جوادی‌آملی، نظریه تربیتی و علم دینی و کاربست علم دینی در تعلیم و تربیت و برنامه ریزی درسی نیز برگزار می‌ شود که دقیقا عنوان محورهای مقالات هم هست. رییس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی با بیان این که بیش از نصف کتب های آماده شده توسط نشر دفتر تبلیغات اسلامی تولید شده است، گفت: برخی از آثار نیز به همت مراکز علمی دیگر و از جمله خودپژوهشگران تولید و به دست ما رسیده است. 🔯در ‍ در ادامه این دیدار حجت الاسلام و المسلمبن شهرستانی نماینده آیت الله العظمی سیستانی ضمن تقدیر و تشکر از دست اندرکاران همایش ، برخی از نکات برای استفاده بهتر از این همایش ها متذکر شدند. ایشان از همایش ها و کنگره های علمی که کارهای تخصصی در آن می شود تجلیل کرد و از زحمات دست اندرکاران همایش نظریه علم اسلامی نیز قدردانی کردند و خواستار ادامه این نوع فعالیت ها و پشتکاری و همت مضاعف در این زمینه شدند. ایشان وظیفه متولیان فرهنگی در عصر حاضر را نشر افکار عالمان دینی به صورت جدی دانستند و یکی از آسیب های برخی از فعالیت های دینی را ، اراِئه ناقص کارها دانستد ، و اضافه كردند كه با مدیریت صحیح می توانیم بسیاری از فعالیت های دینی مانند همایش ها و کنگره های تخصصی را سامان دهی ببخشیم. ✳️✳️در پایان این دیدار برخی از آثار متکلمان امامیه که در پژوهشکده فلسفه و کلام تدوین شده است تقدیم ایشان شد. 🆔@isca24
🔶 دیدار دست اندرکاران همایش «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» با نماینده آیت الله سیستانی در ایران پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
هدایت شده از شریف لک زایی
کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی، با عنوان "فلسفه سیاسی صدرالمتألهین" توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار می گردد. کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی، با عنوان "فلسفه سیاسی صدرالمتألهین" توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در تاریخ 4/2/98 (چهارشنبه) ساعت 17:30، در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی به آدرس: قم، پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار می گرددد. این جلسه با سخنرانی جناب آقای دکتر شریف لک زایی(ارائه دهنده) و دکتر عماد افروغ برگزار می گردد. مدعوین این جلسه، طلاب، دانشجویان و اساتید هستند.
✍ حجت الاسلام والمسلمین لک زایی: 💠فلسفه تعلیم و تربیت متعالی به صورت جدی مورد مطالعه قرار گیرد ✳️رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تقسیم فلسفه تعلیم و تربیت به متعالی و متدانی، تأکید کرد که این حوزه های مطالعاتی باید به دقت مورد بحث و بررسی علمی قرار بگیرد. ▶️مراسم اختتامیه همایش ملی «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» عصر دیروز در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. 💠حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این همایش ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این همایش و استقبال خوب پژوهشگران از آن اظهار داشت: به عقیده من این یک مرحله از کار است و مهمتر از آن فلسفه تعلیم و تربیت است که به فرموده رهبر معظم انقلاب باید جدی گرفته شده و کار شود. 💠استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) در ادامه افزود: طبیعتا این مسأله ما را به نظریه علم دینی هم می‌ رساند و دیگر بخش هایی که در حوزه برنامه ریزی درسی وجود دارد نیز باید مورد عنایت قرار بگیرد که برخی از آنها در جلسات امروز مورد توجه قرار گرفت. ▶️وی با بیان این که مخاطب سخنان رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم جوانان هستند، گفت: توصیه هایی که ایشان به همه ما به ویژه به جوانان دارند توصیه به علم و پژوهش، توصیه دوم اخلاق و معنویت و در کنار آن کرامت و در آخر سبک زندگی است، بنابراین بخش عمده ای از این دستورات به حوزه فلسفه تعلیم و تربیت برمی گردد، از این رو باید جامع قصه دیده شود تا در آن حوزه بحث علم و نظریه علم هم مشخص شود. 🔵حجت الاسلام والمسلمین لک زایی ابراز داشت: این که ایشان فرمودند: فلسفه امامت علوم را برعهده دارد در حوزه فلسفه تعلیم و تربیت به صورت ویژه باید خود را نشان بدهد، در این حوزه یک سری الگوهایی خودش را نشان می‌ دهد که شاید وقتی در حوزه ریزتری در مباحث فلسفه تعلیم و تربیت مواجهیم خیلی خودشان را نشان نمی دهند که یکی از آنها الگوی حرکت است که در فلسفه اسلامی با آن مواجه هستیم. ✳️وی ادامه داد: در فلسفه اسلامی با مقوله حرکت مواجهیم که شما خیلی عملیاتی می‌ توانید فلسفه تعلیم و تربیت متعالی و تعلیم و ترتیب متدانی را نشان بدهید که دومی به معنای دنیا گرایانه است که فقط دنیای ملک را می‌ بیند ولی فلسفه متعالی وارد عوالم دیگر وجود هم شده و عالم جبروت و ملکوت را هم می‌ بیند. ▶️رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به تشابه علم دین و حرکت در فلسفه ابراز داشت: اگر علم دینی یا علم نافع را در الگوی حرکت بیاوریم و در تعلیم و تربیت خودش را نشان بدهد علم متعالی علمی است که به لحاظ مبدأ و مقصد و متحرک و محرک ها و مسیر و مسافت باید متعالی باشد که این متحرک یعنی انسان با توجه به این که تحت کدام محرک های انگیزشی قرار می‌ گیرد تفاوت می‌ کند، ولی باید به سمت فلسفه تعلیم و تربیت برویم. 💠حجت الاسلام والمسلمین لک زایی اضافه کرد: در گام های بعدی باید در حوزه فلسفه تعلیم و تربیت متعالی نیز گام برداریم که عوالم دیگر وجود را می‌ بیند؛ امیدواریم در قدم های بعدی با همین شور و شوقی که بوده و با همکاری عزیزان در آموزش و پرورش گام های دیگری هم برداریم و فلسفه تعلیم و تربیت به شکل بهتری در عرصه آموزش و پرورش، وزارت علوم و حوزه های علمیه دیده شود. 💠جمعه ششم اردیبهشت ۱۳۹۸ پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
بازدید رهبر معظم انقلاب اسلامی از   انتشارات ملک اعظم علوی، مدیر انتشارات ملک اعظم در این باره گفت: «ما در این بازدید دو کتاب جدید سعید عاکف به نام‌های هم‌رنگ خدا و بزم باران را خدمت ایشان معرفی کردیم. کتاب نخست چند روزی است به نمایشگاه آمده و در باره شهید درویشی است که بسیار مورد اقبال مخاطبان است و کتاب دوم به چاپ ششم رسیده و درباره فرمانده سپاه سیستان و بلوچستان (سردار شهید حاج حبیب لک زایی) است. پس از معرفی کتاب‌های آقای عاکف، رهبر انقلاب فرمودند سعی و تلاش خود را درراستای انتشار کتاب‌های دفاع‌مقدس افزایش دهید. ما نیز در این دیدار سه کتاب «هم‌رنگ خدا»، «بزم باران» و «گمشده مزارشریف» را به ایشان هدیه کردیم.»