🔍🗂 #پرونده_هشتم
📍 اکبر هاشمی رفسنجانی از اوج تا سقوط...
⚠️ #اکبر_هاشمی_رفسنجانی
♻️فصل اول↘️
@nofoz_shenasi
✡بیوگرافی
اکبر هاشمی بهرمانی (زادهٔ ۳ شهریور ۱۳۱۳ در رفسنجان – درگذشتهٔ ۱۹ دی ۱۳۹۵ در تهران) مشهور به علیاکبر هاشمی رفسنجانی، به عنوان یکی از پرنفوذترین شخصیتهای سیاسی جمهوری اسلامی شناخته میشد.
خانه وی در محله جماران و در کنار خانه حضرت امام خمینی (ره) قرار دارد، که هم اکنون به خانه موزه تبدیل شده است.
او از ۲۵ مرداد ۱۳۶۸ تا ۱۲ مرداد ۱۳۷۶ چهارمین رئیسجمهور ایران بود. پیش از آن وی اولین رئیس مجلس شورای اسلامی از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۸ بود. در طول جنگ ایران و عراق رفسنجانی به عنوان نماینده رهبر در شورای عالی دفاع عملاً فرماندهی نیروهای مسلح را برعهده داشت. رفسنجانی از سال ۱۳۶۸ تا زمان مرگ، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده داشت.
او در همه ادوار مجلس خبرگان رهبری نمایندگی استان تهران در آن را بر عهده داشت و از ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰، دومین رئیس این مجلس بود. رفسنجانی رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی بود.
@nofoz_shenasi
📌بخش اول، بررسی کارنامه اعتقادی و عقیدتی هاشمی رفسنجانی
@nofoz_shenasi
آقای هاشمی در سیر زندگی سیاسی خود دچار تغییرات بسیار تعجب انگیزی بوده است.
از سویی افراطی گریهای بسیار شگفت انگیز در مقولات عقیدتی و از سویی انحرافات تعجب انگیزتر در سیر تاریخی زندگی او به وفور مشاهده میشود.
که به صورت اجمالی به برخی از این انحرافات و تغییرات عقیدتی اشاراتی خواهیم داشت.
@nofoz_shenasi
در اواخر سال ۱۳۹۲، هاشمی در جمع اعضای حزب اصلاحطلب اراده ملت ایران میگویند:
@nofoz_shenasi
«تندروی گاهی کار را خراب میکند… ما خودمون دهه اول انقلاب دچار تندروی شدیم، تندرویهایی کردن که عدهای از مردم را رنجاندن، البته اکثریت این کار را نکردن، یه عدهای رنجیدن، نباید این کارها را انجام میدادن… باید تندروی نمیکردن، دادگاهها تندروی کردن، هرکسی از بخشهای مختلف تندروی کردن، نباید اینطوری میشد، بعدش هم تندرویها عوض شد و نوع دیگری پیدا کرد…»
@nofoz_shenasi
اما به راستی منظور مرحوم هاشمی از افراطی گری و افراط گریان چیست و کیست؟
@nofoz_shenasi
برای روشنتر شدن معنای افراط، از اظهارات خود مرحوم هاشمی رفسنجانی بهره میبرم.
@nofoz_shenasi
آقای هاشمی در روز ۱۲ اردیبهشتماه ۱۳۶۵ با اختصاص بخشی از خطبه نماز جمعه به مسئله خانواده و حجاب و عفاف، به انتقاد از رواج الگوهای غربی در بین خانوادهها پرداخته و در یک رویکرد عجیب وغیرقابلقبول درباره بدحجابها چنین میگوید:
@nofoz_shenasi
😳😳«ما الآن افرادی را میبینیم و هرقدر نصیحت میکنیم و از طریق تقوا میخواهیم به این محیط سالم برسانیم هنوز یک مقاومتهای منفی هست و خانمهایی متأسفانه پس از هفت سال از انقلاب هنوز به این راضیاند که مقداری از مویشان بیرون باشد؛ تابهحال با اینطور افراد خیلی با نصیحت و موعظه برخورد کردهایم و هنوز هم بعضی از شهرهای بزرگ این بلیّه را دارند و در بعضی مغازهها اینگونه مسائل ترویج میشود و در بعضی ادارات هنوز خوب مراعات نمیشود و اینها خطرناک است و فکر میکنم که پس از هفت سال تحملمان هم تمام بشود. مردم حزبالله چند بار طغیان و دیدید که در خیابانها ریختند و از همین تریبون نماز جمعه، وزیر کشور و دیگران خواهش کردند و به آنها وعده دادیم که اینها خودشان آدم میشوند و بازمیبینیم که مثلاینکه اینها یک مقدار احتیاج به خشونت دارند»😳😳
@nofoz_shenasi
جالبتر از این اظهارات، خطاب کردن زنان بدحجاب به دزد و ضد انقلاب در دهه شصت توسط هاشمی است؛
به این متن توجه کنید:👇🏻👇🏻👇🏻
@nofoz_shenasi
«فکر شده که اینها نوعاً آدمهای مرفهی هستند که درد مشقت کار و این حرفها را نچشیدهاند و با پولهای بادآوردهای که یا شوهرشان دزدیده یا خودشان میدزدند یا به ارث رسیده و یا از چیزهای دیگر، دیگر اینجوری بار آمدهاند و فکر شده که در هر منطقهای یک اردوگاه برای اینها درست کنند و در آن اردوگاه وسایل کار بگذارند، معلمین اخلاق نیز در آنجا بگذارند. احکام دادگاه! یعنی همینجوری نیست که از خیابان بگیرند و به آنجا ببرند؛ کسانی که اینجوری میکنند تحویل دادگاههای فوری میدهند و دادگاهها اینها را محاکمه میکنند و اگر دیدند که مداومت بوده، اینها را تحویل به اردوگاه میدهند. تعیین هم میکنند ۳ ماه، ۲ ماه، ۵ ماه، یک سال، دو هفته آنجا بماند درس بخوانند و کار هم بکنند. خرجشان را هم باید خودشان در آنجا بدهند، چون اینها نوعاً از قشر مرفه هستند. یا آنجا کار بکنند و خرج خودشان را بدهند، یا اینکه در همانجا نخواستند کار بکنند – چون شورای نگهبان که اجباری نمیگوید اینها باید کار بکنند، آزادی است- بنابراین اساس آنها بروند آنجا بنشینند و خرجشان را هم شوهرانشان باید بدهد، دولت خرجی به اینها نخواهد داد.»
@nofoz_shenasi
و یا به این متن از همان خطبه ی نماز جمعه ی آقای هاشمی دقت بفرمایید:
@nofoz_shenasi
"آقایانی که به کشورهای غربی رفتهاند، میبینند که نسل آنجا به چه بلایی دچار هستند. خانمهایی که فکر میکنند به نام آزادی و…، این حرفها زده میشود، چه میکنند؟ وقتیکه غرب، جنس زن را بهصورت مانکن در ویترین فروشگاهها میگذارد تا زیرپوش، سینهبند و شورت را نمایش دهد، آیا این ارزش و آزادی زن است؟! اگر زنها یکذره شعور داشتند، همین نقطه کافی بود که علیه این آزادی شورش کنند.
@nofoz_shenasi
🚩سربازانقلاب| سیدفخرالدین موسوی
«فکر شده که اینها نوعاً آدمهای مرفهی هستند که درد مشقت کار و این حرفها را نچشیدهاند و با پولهای
زنان بدحجاب و بی حجاب را دزد و ضد انقلاب معرفی کرده است و حتی به دنبال مصوبهای از شورای عالی قضائی برای فرستادن این زنان به اردوگاه کار اجباری است.
مرحوم هاشمی در خطبهای دیگر، زنان بدحجاب را بی شعور هم خطاب میکند.
@nofoz_shenasi
«ببینید من بارها در این بحثم گفتم که به اینها اهانتِ مرگ بر بیحجاب و اینها نکنید، بذارید اینها کمکم بفهمند، اما نمیفهمند؛ بعضیهایشان عناد دارند، بعضیهایشان اصولاً ضدانقلاب هستند؛ یعنی چون با انقلاب مخالف هستند اینجوری میکنند که بگویند ما با انقلاب نیستیم. بههرحال مطمئن باشید که از این به بعدان شاء الله با آمدن قانون که حرکت قانونی باشد، دیگر در جمهوری اسلامی ما تحمل نمیکنیم که برای تضعیف خانواده و تضعیف رابطه زن و شوهر و تضعیف رابطه بچه و مادر، تضعیف خواهر و برادر و به هم زدن این نهاد مقدس، افراد لاابالی و هوسباز بتوانند مصلحت این جامعه را به بازی بگیرند.»
@nofoz_shenasi
البته آقای هاشمی دقیقاً ۵ سال بعد (سال ۱۳۷۰) و در زمان ریاست جمهوری، حرفی متناقض با این اظهارات تند و افراط گونه و ۱۸۰ درجه برعکس میگوید.
آقای هاشمی در پرسش و پاسخ با دانشجویان راجع به برخورد با بدحجابی میگوید:
@nofoz_shenasi
«دیگه حالا شما اگر بخواهید بگید که باید چطور باشد و چطور نباشد، یا توی خیابون از نظر شما خانم با حجابی، حجابش مناسب نباشد، اینکه در اسلام هم نیست که ما بتوانم اینها را به خاطر این حالت مثلاً بیاییم بگیریم حبس بکنیم، اینکه اینطور نمیشود… بهتدریج ما اولاً اینهمه داره نصیحت میشود اینهمه داره توجیه میشود اینهمه قانون گذراندیم بالاخره نیروهای انتظامی مواظب هستند جایی که طغیانی میشود مواظبش هستند اگر فکر میکنید که اقدام دولت این باید باشد که آنچنان بگیروببند بکند که دیگه هیچکس جرئت نکند تخلفی بکند که این وضع در اسلام هم نیست؛ یعنی اسلام چنین چیزی را از شما خواسته به این اجباری که فکر میکنید؟ به نظر من اونایی که زیادتر از این میخواهند یه مقداری افراط به نظر میرسد پیش میآید. »
@nofoz_shenasi
📌بخش دوم/ تخریب و تحقیر، عملکرد نیروهای انقلابی با برچسب زدن
@nofoz_shenasi
تحقیر و تضعیف دلسوزان مبانی اعتقادی و دینی جامعه رویهای بود که از مدتها در برخی اظهارات آقای هاشمیرفسنجانی مشاهده میشد.
هاشمیرفسنجانی در یکی از اظهارات خود در جمع تعدادی از دانشجویان این بار کسانی که برخی نگرانیها را نسبت به اصول اعتقادی جامعه بیان میکنند با عنوان #جدیدالاسلام لقب داده بود.
@nofoz_shenasi
👈🏻 «خب! کسانی که حسرت قدرت دارند، کسانی که دل از قدرت نمیکنند، کسانی که قدرت را برای خودشان ابدی و مادرزادی و ارث حساب میکنند، اینها تصورات دیگری هم میتوانند بکنند. چقدر تلاش شد که نگذارند در کشور اینترنت باشد.
چقدر ماهواره را از بالای پشتبامها جمع کردند و من نمیدانم چه تاثیری کرد؟ نهتنها از آگاهی مردم چیزی کم نکرد بلکه بر آگاهی مردم افزود، خیلی از گرهها الان باز شده و یک فضای جدیدی به وجود آمده. دو، سه تا مانع هم دارد؛ یکی از موانع بزرگ، خارجی است که هنوز رضایت نمیدهد ما آنچه داریم بتوانیم برای خودمان نقد کنیم و استفاده بکنیم. یکی از موانع، داخلی است که فرصتطلبها و آنهایی که جدیدالاسلام هستند نسبت به انقلاب زیادهخواهی میکنند و خب! آن انقلابیون اصلی که در موقعی که هیچکس امید نداشت که بشود رژیم شاه و آمریکا را بیرون کرد، فقط به خاطر اینکه وظیفه انجام بدهند میآمدند، میدان و زندانها را پر کرده بودند. الان اکثر آنها را از میدان بیرون کردهاند».👉🏻
@nofoz_shenasi
از آن جهت که هاشمیرفسنجانی برخی دغدغههای موجود را به جدیدالاسلامها نسبت داده بود، بد نیست به همین مناسبت، چند استفتا از دفتر تعدادی از مراجع عظام تقلید، درباره استفاده از ماهواره را جویا شویم.
@nofoz_shenasi
⁉️سوال از حضرات آیات عظام نوریهمدانی، وحید خراسانی و شبیریزنجانی بدین شرح است: با عرض سلام بنده به عنوان یک جوان میخواستم بدانم استفاده از ماهواره و مشاهده برنامههای آن به لحاظ شرعی چه حکمی دارد؟
@nofoz_shenasi
آیتالله نوریهمدانی: خرید و فروش و نگهداری آن جایز نیست.
آیتالله شبیریزنجانی: اگر خوف وقوع در گناه یا ترتب مفسدهای دیگر در آن نباشد، فیحدنفسه اشکالی ندارد. اگر قانونی در این زمینه وجود دارد بنابر احتیاط رعایت شود.
آیتالله وحید خراسانی: اگر فایده حلال آن زیاد باشد که عرفا از آلات لهو به حساب نیاید خرید، فروش، نصب و راهاندازی آن جایز است ولی خرید و فروش یا نصب و راهاندازی برای استفاده حرام آن به فتوا حرام میباشد و اگر فایدههای حلال آن کم باشد به طوری که عرفا از آلات لهو به حساب میآید، خرید، فروش، نصب و راهاندازی آن جایز نیست و بنابر احتیاط واجب باید آن را از بین برد و لو به تغییر دادن هیات آن مثل اینکه آن را بشکنند.
@nofoz_shenasi