پرسش یکی از کاربران : پیاده از خانه یا از نجف چه فرقی داره؟
پاسخ استاد : إنه من خرج من منزله یرید زیارة قبر الحسین إن کان ماشیاً.
مشروح همه نکات : bonyana.com/26879
کانال استاد فاطمی صدر : t.me/mm_fatemisadr_ir
کانال نوجوانیا : @nojavania
پرسش یکی از کاربران : ما نوکر امام حسین(ع) و زائراشم هستیم. اما شما چرا به این مسئله پر و بال بیخودی و اضافی میدی و بزرگش میکنی؟
پاسخ استاد صدر : گویا شما باور ندارید که پیاده روی اربعین شریانهای جهانی ظهور را میسازد…
پرسش آن فرد در ادامه : کلامی یا دستنوشتهای از معصومین ع در این خصوص دارید، یا این هم الهام قلبی شماست؟
پاسخ استاد : ۱- روایت امام صادق را از نو بخوانید… إنه من خرج من منزله یرید زیارة قبر الحسین إن کان ماشیاً.
۲- این را اگر کنار پرچم یالثارات الحسین حضرت موعود بگزارید تکلیف شریانهای پیادهی عتبات روشن میشود. روایتش را اگر خوانده باشید ایشان در هنگام ظهور خود را با روضهی سیدالشهداء معرفی میکند…
۳- شما ممکن است تعظیم جهانی شعائر حسینی را زنجیر زدن یا تعزیه خواندن یا سریال ساختن بدانید ما اما تعظیم شعائر حسینی و جهانی کردن آن را به پیاده رفتن و زیارت کردن میدانیم و روایت معصوم مؤید هماین است…
پرسش فردی دیگر در ادامه : اگر همگان بخواهند به فرمایش جنابتان عمل کنند … ۹۹ درصد به مشایه نجف تا کربلا نمیرسند و این جمعیت به کربلا نمیرسد …
پاسخ استاد : این فرمایش امام صادق است. دو آن که هیمنهی پیادهروی عتبات در طول جاده است و نه در عرض آن. سه آن که تجربهی عراق میگوید پیاده از خانه که به راه بیفتند، آنها که نمیتوانند سواره از خانه میروند. در آن صوت سخنرانی جمکران کامل تفاوت پیادهروی کامل از قاصر از حاسم توضیح داده شده است…
مشروح همه نکات : bonyana.com/26879
کانال استاد فاطمی صدر : t.me/mm_fatemisadr_ir
کانال نوجوانیا : @nojavania
توسع زمان زیارت اربعین توسط آیتالله سیستانی و توسع مکانی آن با کشیدن نقطهی شروع آن تا ساحل خلیج فارس توسط آیتالله حکیم نشان میدهد که فهم مرجعیت از هیمنهی اربعین ازدحام مسیر نجف تا کربلاء نیست. و بماند آن که اکثریت مطلق پیادههای عراقی از اساس وارد مسیر نجف تا کربلاء نمیشوند…
نسبت جمعیت عراقیهای حاضر در فاصلهی نجف تا کربلاء نسبت به آنهایی که از بصره یا بغداد و حله و کوت مستقیم به کربلاء میروند اقلیت محض است…
مشروح همه نکات : bonyana.com/26879
کانال استاد فاطمی صدر : t.me/mm_fatemisadr_ir
کانال نوجوانیا : @nojavania
پرسش یکی از کاربران : آیا رفع حوائج و گرفتاریهای خلقالله اولی نیست؟
تزاحم واجبات و مستحبات و فیمابین مستحبات قطعا اولویتبردار است
پاسخ استاد :
فاصلهی مدینه تا مکه نزدیک به فاصلهی بصره تا نجف است. امام سجاد اما این فاصله در زیارت را پیاده آمدهاند و تزاحمی حس نکردهاند…
پرسش دیگر : البته این پیادهروی برای افرادی که شغل آزاد دارند، و یا افراد بیکار و فاقد شغل مناسب است.
پاسخ استاد :
پیاده از خانه، نسخهی مطلق زیارت نیست. نسخهی عمر است که شده یک بار در حیات این راه را برویم. برخی البته بیشتر رفتهاند مانند ملاصدرا که هفت بار پیاده به حج رفت.
مشروح همه نکات : bonyana.com/26879
کانال استاد فاطمی صدر : t.me/mm_fatemisadr_ir
کانال نوجوانیا : @nojavania
پرسش : اخوی ما پیاده روی رو قبول داریم …. اما پیادهروی از منزل تا حرم … نه از منزل تا چاووش
پاسخ استاد : ما لا یدرک کله، لا یترک کله…
پرسش دیگر : خیلی هم عالی
ولی این بند و بساط که مسجد بسازیم و نهال بکاریم و اینا رو متوجه نمیشم…هرچند باز هم پیاده رفتن رو درک نمیکنم…الله اعلم…شاید از علما بپرسیم، تایید کنند
پاسخ حجت الاسلام فاطمی صدر :
۱- آن مسجد برای شما نیست؛ برای آن زائری است که از شرق ایران پیاده به طرف غرب و مرز راه میافتد و میداند که در خروجی هر شهر و روستا و ابتدای جادهی کربلاء نقطهیی است که میتواند در آن جا بیتوته کند و فرداش ادامه بدهد.
۲- در همآن قشم اگر به کاروانسرا رفته باشید مسجد و حمام و مبیتش را دیدهیید که هماین کاربری منزل به منزل را داشتهاند…
۳-در همآن قشم هم اگر جماعت تبلیغ اهل سنت را دیده باشید مسجدهایی کانون برنامهی تبلیغ شهری آنها است و کانون شبکهی تبلیغ شریانی اربعین هماین مسجدهای چاووش است…
پرسش آن کاربر در ادامه : البته بنده خوشبینانه نگاه میکنم و به برادران خودم تهمت نمیزنم…اما به نظرم این سبک کارها و پیاده روی اربعین درست نیست.
پاسخ حجت الاسلام فاطمی صدر :
چارهی گره ذهنی شما آن است که جای پیادهروی حاسم، شده یک بار کامل از خانه به عتبه پیاده بروید. آن هنگام به طور طبیعی از نقطهی چاووش شهرتان رد میشوید و از آستانهی آن در جادهی عتبات رها میشوید. تا زمانی که از چنبرهی بینهی اربعین از مقصد در نیایید، نه پایتان به پیادهروی کامل باز میشود و نه متوجه میشوید که از چه سدهها در نقطهی چاووش شهرها و روستاها زائران قاصر برای زائران کامل چاووش میکردهاند، چون زائر حاسمید و بریدهبریده پیاده میروید و بریدهبریده پیادهروی را میفهمید و بریدهبریده داوری میکنید…
پرسش آن فرد در ادامه : اخوی نمیدونم قصدتون از این ادبیات و کلمات سخت چیه…
پاسخ شیخ محمد مهدی فاطمی صدر :
قصدم آن است که شده یک بار در عمر پیاده از خانه به عتبه بروید تا مصداق دعوت معصوم بشوید…
آن روز که از این زیارت پیاده برگشتید دلیل یافتن نقطهی چاووش و رفتن به آن در سالها قبل و بعدتان را در مییابید…
مشروح همه نکات : bonyana.com/26879
کانال استاد فاطمی صدر : t.me/mm_fatemisadr_ir
کانال نوجوانیا : @nojavania
پرسش : پیاده روی تا نقطه چاووش چه فرقی با جاماندگان دارد؟
پاسخ استاد فاطمی صدر :
جاماندهها حرکت نمادین است که نه از خانه شروع میشود و نه به ابتدای جادهی عتبات میرودو..
ایراد درست علمای شیعی به پیادهرویهای نمادین جاماندهها در این سالها در روز اربعین آن است که مناسک مأثور پیادهروی اربعین مشیاً الی الحسین است…
مشروح همه نکات : bonyana.com/26879
کانال استاد فاطمی صدر : t.me/mm_fatemisadr_ir
کانال نوجوانیا : @nojavania
مسیرها و نقطه های چاووش هر شهر و یا روستا یا حرم های مطهر یا …
حضرت حجت الاسلام محمد مهدی فاطمی صدر گاهی در کانال تلگرامی و توییتر خود به بیان برخی مسیرها و نقاط مهم می پردازند که خواندن آنها برای کسی که نیت پیاده رفتن از خانه به سوی کربلا دارد لازم است…
{هر بخش یا نوشته های استاد در یک پیام مشخص، مجزا شده است…}
ابتدای مسیر سبایا از پشت مسجد کوفه در امتداد فرات تا کربلاء و اثنایش از مقام رأسالحسین تا سیدهخوله و سیدهصفیه در بقاع لبنان اکنون زیر گام زائران پیاده است. آن چه مانده، متصل کردن این مسیر با زائرهای پیاده و برپایی موکبهای اربعینی در این فاصله است…
مشروح همه نکات : bonyana.com/26879
کانال استاد فاطمی صدر : t.me/mm_fatemisadr_ir
کانال نوجوانیا : @nojavania
رأسالبیشه، ساحل فاو در خلیج فارس، آخر دنیا است. آخرهای محرم آدمها آن جا پا به دریا میزنند تا آخرهای صفر دستشان در کربلاء به دریا برسد…
مشروح همه نکات : bonyana.com/26879
کانال استاد فاطمی صدر : t.me/mm_fatemisadr_ir
کانال نوجوانیا : @nojavania
نخستین نقطهی چاووش محلی طهران حسینیهی جماران است تا برسیم به امامزاده علیاکبر تا میدان امامحسین تا حرم حضرت عبدالعظیم تا برسیم به نقطهی چاووش شهر طهران: حرم حضرت روحالله؛ از آن جا میشود تا نقطهی چاووش استان، قلعهسنگی پرند، پیادهروی قاصر اربعین رفت و سلام داد و برگشت…
مشروح همه نکات : bonyana.com/26879
کانال استاد فاطمی صدر : t.me/mm_fatemisadr_ir
کانال نوجوانیا : @nojavania
با دوچرخه از مسجد جامع خرمشهر به اربعین کربلای حسین میرفتند. نصف روز با هم مسیر را ،یادمان به یادمان، مرور میکردیم. گفتم: سال بعد از مشهد شروع کنید تا قم تا کرمانشان تا بغداد تا کربلاء. پیشتر گفته بودم: به اسکاتلند فکر کنید تا فرانسه تا اتریش تا ترکیه تا ایران تا عراق…
مشروح همه نکات : bonyana.com/26879
کانال استاد فاطمی صدر : t.me/mm_fatemisadr_ir
کانال نوجوانیا : @nojavania
پیاده از نیشابور اگر به عتبات میروید نقطهی چاووش شما امامزاده هلال در جنوب غرب شهر است. از پیادهروی کامل اربعین اگر جاماندهیید صبح بیستم صفر از خانه تا نقطهی چاووش شهر پیادهروی قاصر کنید، در آن جا سلام بدهید و کنار امامزاده هلال زیارت بخوانید و برگردید…
توضیح استاد در گروه گفت و گو :
مسیر پیادهی مشهد به نیشابور به خسروی در نیشابور وارد شهر میشود چون جادهی کمربندی طولانیتر است. از سر سهراهی وارد خیابان استقلال میشوند و به امامزاده هلال میرسد و تنها بعد ریوبند تا جادهی اصلی به قول عراقیها یک طریق المختصر خاکی داریم…
مشروح همه نکات : bonyana.com/26879
کانال استاد فاطمی صدر : t.me/mm_fatemisadr_ir
کانال نوجوانیا : @nojavania
پیاده از ورامین اگر به عتبات میروید نقطهی چاووش شهر، امامزاده یحیا تا حسینیهی کهنهگل در ابتدای جادهی عتبات است. از پیادهروی کامل اربعین اگر جاماندهیید صبح بیستم صفر از خانه تا نقطهی چاووش شهر پیادهروی قاصر کنید، در آن جا سلام بدهید و کنار امامزاده یحیا زیارت بخوانید و برگردید…
مشروح همه نکات : bonyana.com/26879
کانال استاد فاطمی صدر : t.me/mm_fatemisadr_ir
کانال نوجوانیا : @nojavania
نقطهی چاووش شهر رباط کریم همآن نقطهی چاووش استان طهران است: قلعهی سنگی پرند. از پیادهروی کامل عتبات اگر جاماندهیید صبح اربعین به نقطهی چاووش شهر در ابتدای جادهی عتبات پیاده بروید و چاووش کنید و زیارت بخوانید و برگردید…
مشروح همه نکات : bonyana.com/26879
کانال استاد فاطمی صدر : t.me/mm_fatemisadr_ir
کانال نوجوانیا : @nojavania
پیاده از ساوه اگر به عتبات میروید، نقطهی چاووش شهر همآن بام ساوه است. از پیادهروی کامل اربعین اگر جاماندهیید صبح بیستم صفر به نقطهی چاووش شهر در ابتدای جادهی عتبات بروید، چاووش کنید و زیارت بخوانید و برگردید…
مشروح همه نکات : bonyana.com/26879
کانال استاد فاطمی صدر : t.me/mm_fatemisadr_ir
کانال نوجوانیا : @nojavania
نقطهی چاووش شهر تبریز گلزار شهدای وادی رحمت است. از پیادهروی کامل اربعین اگر جاماندهیید صبح بیستم صفر پیاده از خانه و پرچم به دوش به جنوب شهر و به ابتدای جادهی عتبات برود. کنار مزار شهدای شهر چاووش کنید و زیارت بخوانید و برگردید…
مشروح همه نکات : bonyana.com/26879
کانال استاد فاطمی صدر : t.me/mm_fatemisadr_ir
کانال نوجوانیا : @nojavania
نقطهی چاووش شهر ارومیه امامزاده غریب حسن است. از پیادهروی کامل اربعین اگر جاماندهیید صبح بیستم صفر پیاده از خانه و پرچم به دوش به امتداد جادهی اشنویه و ابتدای جادهی عتبات بروید؛ در جوار امامزاده غریب حسن چاووش کنید و زیارت بخوانید و برگردید…
مشروح همه نکات : bonyana.com/26879
کانال استاد فاطمی صدر : t.me/mm_fatemisadr_ir
کانال نوجوانیا : @nojavania
نقطهی چاووش شهر خوی پل خاتون است. از پیادهروی کامل اربعین اگر جاماندهیید صبح بیستم صفر پیاده از خانه و پرچم به دوش به ابتدای جادهی عتبات و به روی پل خاتون بروید؛ چاووش کنید و زیارت کنید و برگردید…
مشروح همه نکات : bonyana.com/26879
کانال استاد فاطمی صدر : t.me/mm_fatemisadr_ir
کانال نوجوانیا : @nojavania
در ابرشهرها میتوان به نقطههای چاووش محلی رفت و برگشت. البته میتوان طی یک برنامهی دو روزه تا حرم حضرت عبدالعظیم رفت و شب آن جا ماند و صبح به نقطهی چاووش شهر که حرم حضرت روحالله است رفت. برنامهتان را اگر سهروز باشد تا نقطهی چاووش استان، قلعهسنگی پرند، هم میتوان رفت…
مشروح همه نکات : bonyana.com/26879
کانال استاد فاطمی صدر : t.me/mm_fatemisadr_ir
کانال نوجوانیا : @nojavania
نقطهی چاووش سنندج میدان جهاد است؛ آن سوی رودخانه، کنار فرودگاه. از پیادهروی کامل اربعین اگر جاماندهیید صبح روز بیستم صفر پیاده از خانه و پرچم به دوش به امتداد جادهی کرمانشان و ابتدای جادهی عتبات در میدان جهاد بروید؛ چاووش کنید و زیارت بخوانید و برگردید…
مشروح همه نکات : bonyana.com/26879
کانال استاد فاطمی صدر : t.me/mm_fatemisadr_ir
کانال نوجوانیا : @nojavania
اگر میخواهید ترستان از پیادهروی عمیق اربعین در ایران، از خانه تا عتبه بریزد از پیادهروی آیینی روی جادهی سانتیاگو بخوانید. مسیرهای پیادهی چندسد ساله به مقصد کلیسای سنت جیمز که تا عمق اسپانیا و فرانسه و ایتالیا و انگلستان رفته است و فرسنگها راه تا آن جا را پیاده میروند…
مشروح همه نکات : bonyana.com/26879
کانال استاد فاطمی صدر : t.me/mm_fatemisadr_ir
کانال نوجوانیا : @nojavania
پرسش یکی از کاربران درباره نقطه چاووش ورامین … : این مسجد جامع ورامین به گفته قدیمی تر های اهالی شهر قدمگاه امام حسن مجتبی(ع) بوده
در ضمن شهر پیشوا و ورامین قدمت دیرینه و تاریخ مشترکی با هم دارند از ۱۵خرداد سال۴۲
زیبا تر نبود نقطه چاووش امامزاده موسی بن جعفر پیشوا بود
پاسخ استاد فاطمی صدر :
چاووش کردن رفتن به آستانهیی است که در ابتدای جادهی عتبات است. این یعنی نخستین نقطهی چاووش در خانهی ما است و آخرین نقطهی چاووش حرم حضرت عباس. در این میان ما تعدادی نقطهی چاووش محلی و شهری و کشوری داریم که روی لبهی آنها در ابتدای جادهی عتبات قرار دارند.
در بارهی مورد ورامین و پیشوا جادهی عتبات برای آنها هماین جادهی گرمسار به قم است که از چرمشهر رد میشود. در بارهی ورامین نقطهی چاووش هماین ابتدای جادهی چرمشهر است و دیگر مسجد و امامزادهها میتوانند نقطهی چاووش محلی آنهایی باشد که جادهی عتبات از در خانه، از آن جا رد میشود.
حرم جعفر بن موسی هم کمابیش در شرق شهر است و نقطهی چاووش شهر باید جایی در غرب شهر باشد…
پرسش : درباره ریحان آباد ؟
پاسخ : برای شما که شمال ورامین استید، مسجد جامع میتواند یک نقطهی چاووش شهری و میانی باشد. هر چند نقطهی چاووش روستا جایی ابتدای جادهیی است که به قم و به کرمانشان میرود…
مشروح همه نکات : bonyana.com/26879
کانال استاد فاطمی صدر : t.me/mm_fatemisadr_ir
کانال نوجوانیا : @nojavania
پرسش یکی از کاربران : نقطه چاووش مشهد دقيقا
كجاست ؟
پاسخ حجت الاسلام محمد مهدی فاطمی صدر :
نقطهی چاووش مشهد جایی در امتداد جادهی قدیم است. آزادراه از کنار نقاط شاخصی چون خواجه اباصلت و بههشت رضا و تپهی سلام رد میشود اما این مسیر مسیر سواره است و نه مسیر پیاده. با این توصیف نقطهی چاووش اکنون شهر مشهد بوستان غدیر است مگر آن که بخواهیم روی جادهی قدیم جلوتر برویم…
البته روی جادهی قدیم در اطراف طرق تعدادی موکب وجود دارد اما نقطهی شاخصی به چشم نمیخورد به جز رباط ساروق…
پرسش کاربر در ادامه : رباط ساروق بيشتر به نقطه چاووش نزديكتره ؛
منتهی امسال
ان شاء الله برای اولین بار تا بوستان غدیر حرکت میکنیم
پاسخ استاد : رباط ساروق بیشتر نقطهی چاووش طرق است؛ مگر آن که طرق را ملحق به مشهد بدانیم…
مشروح همه نکات : bonyana.com/26879
کانال استاد فاطمی صدر : t.me/mm_fatemisadr_ir
کانال نوجوانیا : @nojavania
نکات مهم برای صحبت درباره پیاده از خانه و پیاده روی اربعین به سوی حرم امام حسین علیه السلام
استاد فاطمی صدر متن زیر را در گروهی که در زمان نگارش این متن ۶۰ عضو داشته است منتشر کردند {اما این متن در کانال ۱۶۰۰ نفری ایشان منتشر نشده است} که به نظر میرسد برای درک موضوع به این لینک https://bonyana.com/19958/arbaeen-pilgrimage-in-iraq-karbala-iran-corona-virus/ بروید و فایل پی دی اف که با اسم «؛ راه کاری برای احیای پیاده روی اربعین جامانده گان. یک طرح کارا: ۲۲ .جامعه ایمانی مشعر» منتشر شده را بخوانید؛
همراه شما مخاطبین سایت بنیانا ، متن استاد را درباره پیاده روی عمیق بخوانیم :
یک: ترویج گفتمانی بینهی پیاده از خانه
دو: تبدیل استفاده از عنوان جامانده از پیادهروی اربعین به جامانده از پیادهروی کامل اربعین
سه: تبیین سه گونهی پیادهروی کامل و قاصر و حاسم اربعین و تکیه بر پیادهروی قاصر اربعین به عنوان نسخهی جاگزین جاماندهها از پیادهروی کامل اربعین.
چهار: تبیین نقطهی چاووش محله و روستا و شهر و استان و کشور به عنوان آستانهی جدایش پیادهروی کامل عتبات از پیادهروی قاصر در ابتدای جادهی عتبات عراق و حجاز و شام.
پنج: مکانیابی و معرفی نقطههای چاووش محله (در ابرشهرها) و نقطهی چاووش روستا و شهر توسط شبکهی مبلغین.
شش: زیرسازی نقاط چاووش مکانیابی شده و آمادهسازی و محوطهسازی جهت عبور پیادهروهای کامل و وقوف پیادهروها قاصر.
هفت: معرفی نقاط چاووش در رسانههای ملی و محلی.
هشت: شرع حرکت احیای چاووشخوانی در سطح محلی و ملی با محوریت جاماندهها از پیادهروی کامل اربعین.
نه: گسیل زائران پیاده از خانه و جامانده از پیادهروی کامل به نقاط چاووش در روز اربعین.
ده: بیرقگردانی و چاووشخوانی و زیارتخوانی در نقطههای چاووش در روز اربعین.
یازده: سازماندهی موکبها در شریانهای اصلی پیادهروی زائران جامانده از پیادهروی کامل اربعین تا لبهی بیرونی شهر و روستا و تا نقطهی چاووش آنها.
دوازده: زمینهسازی برای جمعآوری تبرعات مردمی برای ساخت مسجد و تکیه و مضیف چاووش در مناسک روز اربعین در نقطههای چاووش شهر و روستا.
تفصیل اینها در جزوهی مجموعهی مشعر، به خصوص شیوهنامهی انتهایی آن در دسترس است.
در بارهی برنامهی طهران هم تلاش اضافه کردن نقاط چاووش محلی حسینیهی جماران و امامزاده علیاکبر چیذر در شمال میدان امامحسین و نقطهی چاووش شهر طهران در جنوب آن میتواند باشد. این اگر بشود در طول روز اربعین در هر یک از این نقاط میتوان چاووش کرد؛ زیر عنوان پیاده از خانه-لشکر حسین
نیز میتوان موجی از هیأتهای مذهبی به عنوان هستهی سخت کار را طی روز نوزدهم در این شریانها سرازیر کرد تا پس از شبمانی در موکبهای حرم حضرت عبدالعظیم صبح روز بیستم آن یازده کیلومتر باقیمانده تا حرم حضرت روحالله را پیادهروی کنند و در ایتدای جادهی عتبات زیارت اربعین بخوانند.
نیز برای امسال یا سالهای بعد و برای آنها که بیش از این میطلبد میتوان نقطهی چاووش استان طهران قلعهسنگی پرند را در امتداد جادهی ساوه گویاسازی کرد تا آنها که مسیر بیشتری برای پیادهروی میطلبد به آن جا بروند و چاووش کنند…
نقطههای چاووش شهرهای ایران که جانمایی شده است:
طهران: حرم حضرت روحالله
قم: امامزاده جمالالدین
کرج: امامزاده طاهر
قزوین: شازده حسین
زنجان: حسینیهی اعظم
اردبیل: بوستان شورابیل
یزد: بوستان کوهستان
مشهد: تپهی سلام
طبس: حرم حسین بنموسا
اهواز: معراج شهدای پادگان شهید محمودوند
خرمشهر: میدان مقاومت
آبادان: پل نو
اصفهان: تپهی آتشگاه
مشروح همه نکات : bonyana.com/26879
کانال استاد فاطمی صدر : t.me/mm_fatemisadr_ir
کانال نوجوانیا : @nojavania
جا نماندن
آن که به نیت زیارت قبر حسینبنعلی، پیاده از خانه خارج میشود، برای هر گام حسنهیی برای او نوشته میشود و سیئهیی از او زدوده میشود. [امام جعفر صادق، علیهالسلام]
مناسک اربعین اگر از در خانهی زائر پیاده شروع شود و گام به گام تا کربلای حسین برود، کسی از آن جا نمیماند؛ شده یک قدم از در خانه به نیت عتبه روی جادهی کربلاء گام برداریم یا یکچند سد قدم یا یکچند هزار قدم؛ ما لا یدرک کله، لا یترک کله.
آن که کامل از خانه تا عتبه پیاده میرود مصداق حدیث امام صادق است و همآنهایی که قاصر از خانه تا انتهای شهر و روستا و ابتدای جادهی عتبات عراق میرسند و چاووش میخوانند و از دور سلام میدهند و زیارت میخوانند و بر میگردند.
نقطهی چاووش خواندن و بیرق گرداندن لشکر حسین در صبح اربعین همآن جا است که دیوارهای شهر و روستا تمام میشود و جادهی کربلاء شروع میشود و زائران کامل عتبات در آن جا بدرقه میشوند و گهگاه در آن جا امامزاده یا عالم یا شهیدی آرمیده است.
از پیادهروی کامل به کربلاء اگر جا ماندهییم، صبح روز اربعین پیاده از خانه و پرچم بر دوش روی جادهی کربلاء شریان بشویم و به نقطهی چاووش شهر و روستا برویم و از دور به حسین سلام بدهیم و بازگردیم.
هر که دارد هوس کرببلاء بسمالله…
------
متنی که خواندید به قلم حجت الاسلام محمد مهدی فاطمی صدر ، ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ در کانال تلگرامی ایشان { https://t.me/mm_fatemisadr_ir } منتشر شده است…
مشروح همه نکات : bonyana.com/26879
کانال استاد فاطمی صدر : t.me/mm_fatemisadr_ir
کانال نوجوانیا : @nojavania