eitaa logo
نوجوانیا :: NOJAVANIA :: نوجوانان طرفدار دکتر سعید جلیلی در انتخابات ایران 1403
1.2هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
5.4هزار ویدیو
267 فایل
حق را وارونه جلوه ندهید و حقیقت را آگاهانه کتمان نکنید. البقره ۴۲ همه ثواب فعالیت کانال به پیشگاه مقدس امام علی بن محمد(ع) هدیه میشود 💚 مسئول: @alo_hi کانال‌ها nojavania.com/feeds حمایت: bonyana.com/s/sn صد کانال برتر: @sadbartar
مشاهده در ایتا
دانلود
چاره‌ی ما؛ چاووش کردن به صراحت بیان معصوم زیارت روی بردار خانه-عتبه اگر پیاده باشد، کامل‌ترین شکل خود را می‌یابد: من خرج من منزله یرید زیارة قبر الحسين إن كان ماشياً. این یعنی با اراده‌ی پیاده رسیدن به مزار، پیاده‌روی کامل روی این بردار به حائر می‌رسد و پیاده‌روی قاصر جایی روی این بردار می‌ایستد و از دور زیارت می‌کند. پیاده‌روی کامل اتفاقی رائج در عراق حتا در مسافت‌هایی دور است. این شاید به آن دلیل است که عراقی‌ها سنت زیارت را پیاده از خانه آموخته‌اند و در آشناترین مصداق آن اربعین، از مبدأ پیاده‌روی و موکب‌داری و شبکه‌سازی کرده‌اند.‌ پیاده‌روی قاصر اگر چه در عراق نیز معمول است اما هر چه از کانون عتبات به لبه‌های جهانی امت می‌رویم رائج‌تر می‌شود تا آن جا که در آن سوی آب‌ها در جایی چون قاره‌ی امریکا و استرالیا چاره‌یی جز پیاده‌روی قاصر در کار نیست. با پذیرش پیاده‌روی قاصر در کنار پیاده‌روی کامل، بردار خانه-عتبه در عمق امت تا حائر مزار مبدل به یک نقطه‌چین خواهد بود و آن نقاط میانی مسیرهای خطی را نقطه‌ی چاووش می‌توان نامید.‌ نقطه‌ی چاووش یک آستانه در بردار پیاده‌ی خانه-عتبه است که در امر زیارت می‌توان به آن رسید و روی آن ایستاد و یا از آن رد شد. این یعنی چاووش کردن رسیدن و ایستادن روی یک نقطه‌ی چاووش با اراده‌ی رفتن به زیارت مزار است. آخرین نقطه‌ی چاووش عتبه‌ی حسینی را حرم حضرت عباس می‌توان دانست؛ آخرین نقطه‌یی که در پیاده‌روی به آن باید برسیم و در آن بایستیم و چاووش بخوانیم و آخرین بازه را در بین‌الحرمین تا حائر حسینی طی کنیم. آستانه‌ی خانه‌ی هر کدام از مؤمنین به صراحت بیان معصوم نخستین نقطه‌ی چاووش است؛ نخستین آستانه‌یی که باید به آن رسید و روی آن رسید و پیاده‌روی روی بردار خانه-عتبه و قدم‌شمار آن بیان از آن شروع می‌شود. در فاصله‌ی نخستین نقطه‌ی چاووش و آخرین نقطه‌ی چاووش عتبه‌ی حسینی فراوانی نقطه‌ی چاووش وجود دارد که شاخص‌ترین آن‌ها شاید هم‌این‌ها باشد: نقطه‌ی چاووش محله، نقطه‌ی چاووش روستا، نقطه‌ی چاووش شهر، نقطه‌ی چاووش استان، نقطه‌ی چاووش کشور. نخستین چاووش کردن و حتا چاووش خواندن ما هم‌این رسیدن به آستانه‌ی در خانه با نیت زیارت عتبه است و پس از آن به چاووش کردن در محله و شهر و کشور می‌رسیم. در این اسلوب کسانی دیگر هم هستند که تا آستانه‌ی خانه یا محله یا شهر با ما به طرف عتبه هم‌گام می‌شوند و در آن جا چاووش می‌خوانند و ما به طرف عتبه رد می‌شویم و آن‌ها قصر می‌کنند و به خانه بر می‌گردند. این هم‌آن سنت تاریخی چاووش‌خوانی‌ در پیشینه‌ی ما بوده است: رفتن توده‌های مؤمنین تا نقطه‌های چاووش و زیارت قاصر و بدرقه و رها شدن نخبه‌هایی به قصد زیارت کامل. و چاره‌ی ما در دوره‌ی همه‌گیری چیزی بیش از امتداد هم‌این سنت نیست: چاووش کردن تا آن نقطه‌یی که می‌شود؛ مرز عراق اگر بسته ماند تا نقطه‌های چاووش ملی روی صفر مرز می‌توان رفت و برگشت و مرزهای شهر و روستا اگر بسته شد تا حد ترخص آن‌ها می‌توان چاووش کرد. حتا با قرنطینه‌ی درون شهر باز تا نقطه‌‌های چاووش محله‌ها می‌توان رفت و اگر قرنطینه از در خانه بود کار ما چاووش کردن تا آستانه‌ی در خانه‌مان به طرف کربلاء خواهد بود.‌ با این اسلوب نه پیاده‌روی و نه زیارت غدیر و عرفه و نه حتا دسته‌ی عاشورا و هیأت شب‌های محرم تعطیل نمی‌شود. تنها تفاوت این الگوی تعظیم شعائر آن است که نه پی تجمع که پی تقرب هستیم. چاووش کردن تبدیل شعائر زیارت از تجمع عریض به تقرب عمیق است. یعنی شریان‌های پراکنده‌ی بردار خانه-عتبه بی آن که پی ازدحام با هم باشند در شب‌های محرم یا روز غدیر و اربعین تا هر جا که بتوانند چاووش می‌کنند و چاووش می‌خوانند و بر می‌گردند؛ تا آستانه‌ی خانه، یا آستانه‌ی محله، یا آستانه‌ی شهر. اسلوب چاووش از طرفی امکان پیاده‌روی واقعی و نه نمادین را برای تمام مؤمنین در تمام عالم میسر می‌کند و در هر کشور و قاره‌یی شریان‌های پیاده‌روی اربعین را ترسیم می‌کند و از طرف دیگر مسأله‌ی جامانده‌های اربعین در شهرهای ما را با آوردن پیاده‌روی و موکب‌داری و شبکه‌سازی آن‌ها روی بردار خانه-عتبه حل می‌کند. چاووش کردن نه تنها انحصار تصمیم و تعطیل در باره‌ی مناسک اربعین را از دولت عراق یا حتا دولت ایران می‌گیرد بل که امکان پیاده‌روی در تمام شب‌ها و روزهای زیارتی حضرت سیدالشهداء را به تمام مؤمنین در تمام زمان‌ها و مکان‌ها می‌دهد. چاره‌ی ما در امر زیارت روی محور خانه-عتبه برای ام‌سال و هر سال روشن است: چاووش کردن... نویسنده : محمد مهدی فاطمی صدر برای مطالعه متن های حجت الاسلام محمد مهدی فاطمی صدر کانال ایشان را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید : تلگرام : t.me/mm_fatemisadr_ir توییتر: twitter.com/fatemisadr_ir بله : ble.ir/fatemisadr_ir ایتا : eitaa.com/fatemisadr_ir 📲 @bonyana 💚 @nojavania
صبح اربعین، در نقطه‌ی چاووش از حدیث‌هایی که در باره‌ی زیارت پیاده‌ی حضرت حسین به ما رسیده است این طور بر می‌آید که کامل‌ترین مسیر پیاده‌روی از در خانه‌ی هر زائر است؛ پیاده از خانه. عبارت منزل که در این حدیث‌ها مکرر آمده است در کامل‌ترین مصداق هم‌آن خانه‌های سکونت ما است تا برسیم به منزل‌های موقت در مسیر زیارت تا خانه‌ی پدری همه‌ی ما که کوفه/نجف است. بازخوانی سنت پیاده‌روی به عتبات در عراق هم نمایای هم‌این است که روی یک وارون‌درخت طولانی از جنوب و شرق و شمال، زائرها از خانه‌ها شروع می‌کنند و در مسیر به هم می‌پی‌وندند و در شریان‌هایی عمیق، گاه از مبدأ ساحل خلیج فارس یا مرز ایران، به حرم‌های مطهر می‌رسند. این پیاده از خانه و این پیاده‌روی عمیق ماهیتی است که چه در مناسک اربعین و چه در روزها و شب‌های زیارتی دیگر کمابیش به مقصد کربلاء و نجف و کاظمیه و سامراء با آن مواجه هستیم‌. یعنی در عراق جدای از اربعین و نیمه‌ی شعبان و عرفه حتا در شب‌های جمعه‌ی معمول نیز باز عده‌یی از زائران هستند که از شمال و جنوب و شرق خود را پیاده به شب زیارتی حضرت حسین در کربلاء می‌رسانند. با این همه، به خصوص در مسیرهای عمیق پیاده‌روی مانند فاو در جنوب و عماره در شرق و بغ‌داد در شمال همه‌ی زائرها همه‌ی مسیر را پیاده طی نمی‌کنند و بناء به محدودیت ممکن است نصف ‌روز یا یک ساعت از خانه پیاده بروند و پس آن گاه سواره ادامه دهند و یا حتا به خانه برگردند. این پیاده‌روی قاصر و مختصر چاره‌ی هم‌آن جریانی است که در ایران جامانده‌ها خوانده می‌شوند. یعنی شروع پیاده‌روی از خانه و انجام زیارت در لبه‌ی بیرونی شهر و روستا رو به عتبات و بازگشت به خانه. در سنت تاریخی زیارت در ایران ما مواجه با نقاطی در خروجی شهر و روستا به طرف عتبات عراق بوده‌ییم که برای زائران پیاده و سواره چاووش می‌خوانده‌اند و بدرقه‌شان می‌کرده‌اند. نقطه‌ی چاووش هم‌آن جایی است که می‌تواند نهایت پیاده‌روی قاصر جامانده‌ها باشد، اگر چه برخی مانند مرحوم علی‌اکبر ابوترابی سال‌ها پیش تا نقطه‌ی چاووش ایران در صفر مرز هم می‌رفته‌اند و در مرز خسروی زیارت عرفه می‌خوانده‌اند. زائران پیاده‌یی که پی‌وسته و کامل تا کربلاء می‌روند تنها در نقطه‌ی چاووش نفسی تازه می‌کنند و بدرقه می‌شوند و سپس به جاده‌ی عتبات می‌زنند، زائرهای قاصر و گسسته و جامانده اما از خانه تا نقطه‌ی چاووش پیاده می‌روند و از هم‌آن جا زیارت می‌کنند و پرچم‌شان را می‌کوبند و سلام می‌دهند و باز می‌گردند. نقطه‌ی چاووش آخرین نقطه‌ی شهر و روستا به طرف عتبات است و طبیعی است که روی مسیر پیاده‌روی کامل به کربلاء قرار می‌گیرد. در پیاده‌روی پی‌وسته البته ممکن است ما تا حائر حسینی برسیم و یا ناگزیر باشیم در فاصله‌ی کوتاه یا بلند از آن زیارت کنیم و برگردیم. واقعیت همه‌گیری ام‌سال و جامانده‌گی دیگر سال‌ها کار را به این جا رسانده است که پای همه‌ی ما به پیاده‌روی اربعین در عراق نمی‌رسد. چاره، دست انداختن به پیاده‌روی قاصر از خانه تا نقطه‌ی چاووش شهر و روستا در صبح اربعین است؛ ما لا یدرک کله، لا یترک کله. نقطه‌ی چاووش یک آستانه است؛ آستانه‌ی رهایش. نخستین نقطه‌ی چاووش که می‌توان چاووش خواند و پرچم کوبید و زیارت خواند و شده یک قدم به سمت عتبات پیاده رفت و سلام داد هم‌آن آستانه‌ی در خانه‌ی ما است. آخرین نقطه‌ی چاووش حرم حضرت عباس است که از آن جا به حرم حضرت حسین چاووش می‌کنیم و آخرین پیاده‌روی را در بین‌الحرمین می‌رویم. میان این دو نقطه‌ی چاووش روستا و شهر است که جایی است که دیوارهای روستا و شهر تمام می‌شود و جاده‌ی عتبات شروع می‌شود تا برسیم به نقطه‌ی چاووش کشور که هم‌آن منفذ مرزی است. اسلوب کار هم‌این است که صبح اربعین و پس از آن صبح‌های جمعه تا برسیم به نیمه‌ی شعبان و عید غدیر و روز عرفه، از خانه به نقطه‌ی چاووش شهر و روستا پیاده برویم و زیارت بخوانیم و سلام بدهیم و بازگردیم تا برسیم به نهال کاشتن و تابلو زدن و مسجد ساختن در این نقطه. جاگزین کردن بردار معهود اربعین از مبدأ جای بردار معمول اربعین از مقصد، که پیاده‌روی اربعین را هم‌آن بازه‌ی کوتاه پایانی نجف-کربلاء می‌بیند، باعث می‌شود تا مناسک پیاده‌روی اربعین با هیچ اتفاقی در عراق یا ایران تعطیل نشود و شده در نقطه‌ی چاووش آستانه‌ی خانه یا لبه‌ی شهر این شعائر تعظیم شود. هر چه بشود، پیاده‌روی در روزها و شب‌های زیارت حضرت حسین را نباید ترک کرد اگر چه به یک گام از در خانه... —— نویسنده : محمد مهدی فاطمی صدر برای مطالعه متن های حجت الاسلام محمد مهدی فاطمی صدر کانال ایشان را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید : تلگرام : t.me/mm_fatemisadr_ir توییتر: twitter.com/fatemisadr_ir بله : ble.ir/fatemisadr_ir ایتا : eitaa.com/fatemisadr_ir 📲 @bonyana 💚 @nojavania #️⃣ 💚 علیه السلام 💚
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اربعین از مبدا ؛ به روایت محمد مهدی فاطمی صدر. ۳۰ شهریور ۱۴۰۰. تشکل فراگیر تبلیغ گروهی طلاب. قم مقدسه. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روش های پیاده روی اربعین در ایام همه گیری بیماری این لینک https://bonyana.com/19958 را بخوانید. برای مطالعه متن های حجت الاسلام محمد مهدی فاطمی صدر کانال ایشان را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید : تلگرام : t.me/mm_fatemisadr_ir توییتر: twitter.com/fatemisadr_ir بله : ble.ir/fatemisadr_ir ایتا : eitaa.com/fatemisadr_ir 📲 @bonyana 💚 @nojavania ❤️ #️⃣ #اربعین #امام_حسین علیه السلام ❤️ #پیشنهاد_ویژه
تبلیغ شریانی اربعین شریان‌های شیعی پیاده‌روی اربعین بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی عیان در عراق هستند.‌ از ساحل خلیج فارس در فاو تا مرز ایران در عماره و بدره و خانقین تا محله‌های بغ‌داد و سامراء و موصل، وارون‌درخت انبوه مسیرهای پیاده‌روی به عتبات کلان‌شاکله‌های هم‌کناری سالانه‌ی شیعیان و حتا سنیان در مناسک اربعین هستند. چه در هم‌گامی روزانه در جاده‌ها و چه در شب‌مانی جمعی در خانه‌ها، بدنه‌ی بیاده ساعت‌ها و روزها با هم هستند و خطای عمده‌ی مبلغان ایرانی و عراقی هم‌این است که جای هم‌راه شدن در این مسیر در حاشیه‌ی آن منتظر ایستادن زائرها و مطلب رساندن هستند. زائران پیاده اما در دل این شبکه‌ی کلان اجتماعی صحبت می‌کنند و صحبت می‌شنوند و رفاقت می‌کنند و حتا به وصلت و تجارت می‌رسند و هر سال این گردهم‌آیی سراسری در عراق شیعه و حتا بخشی از عراق سنی تکرار می‌شود. در ایران هم مسیر بیاده خواه‌ناخواه و دیریازود هم‌این هیأت را خواهد یافت. این سال‌ها کاروان‌ها و زائرهای اندکی از مشهد و قم و بوشهر و اهواز و آبادان پیاده به اربعین کربلاء می‌روند، اما اندک نخواهند ماند. با عکس شدن بردار پیاده‌روی ایرانی‌ها از اربعین از مقصد و بسنده به فاصله‌ی نجف-کربلاء به اربعین از مبدأ و توسعه به تمام فاصله‌ی خانه تا عتبه، شریان‌های تمدنی اربعین در تمام پهنای ایران گسترده خواهند شد و حتا به بیرون از آن به ترکیه و آذربای‌جان و پاکستان و خراسان ادامه خواهند یافت. این وارون‌درخت پیاده‌روی طی دو ماه محرم و صفر زیرساخت شبکه‌ی تبلیغ پیاده‌یی در مسیر رسیدن به عتبات است که می‌توان آن را تبلیغ شریانی اربعین خواند؛ تبلیغ پیاده در جاده‌ها و موکب‌ها از خانه تا عتبه. نزدیک‌ترین الگوی تبلیغ به این الگوی شیعی، الگوی جماعت تبلیغ سنی‌ها است، با این تفاوت اساسی که در جماعت تبلیغ مبلغ پی مردم می‌رود و در پیاده‌روی اربعین مردم پی مبلغ می‌روند. این شاید دلیل آن است که مبلغان پیاده‌ی جماعت تبلیغ در مسجد می‌خوابند و از مردم چیزی نمی‌پذیرند و اما مبلغان پیاده‌ی اربعین در خانه‌های مردم می‌خوابند و از سفره‌ی آن‌ها می‌خورند و گاه حتا پس از جدا شدن از میزبان مبلغ بودن‌شان را کسی نمی‌داند و نیازی به دعوت کسی برای خروج در سال‌های بعد ندارند. تجربه‌ی زیسته‌ی نویسنده از پیاده‌روی اربعین از قم تا کاظمیه و کربلاء و از خرم‌شهر و فاو تا نجف و کربلاء این را می‌گوید که اقتضای راه و هم‌راهی چه در مسیر و چه در مبیت پذیرش بالای زائرها و میزبان‌ها از مبلغ‌های پیاده است. فائده‌ی دیگر تبلیغ بیاده در شریان‌های تمدنی اربعین در پهنای ایران و عراق درک عیان و عمیق از پی‌وستار مخاطبان امر تبلیغ است. این ادراک به ما کمک می‌کند که در باقی سال و دیگر اسلوب‌های تبلیغ از جمله‌ی محیط رایان مخاطب خود تا قلب قریه‌های دورافتاده را به دقت و درستی بشناسیم. از طرف دیگر شاید توان اکنونی ما حضور دائم در تمام شهرها و روستاهای ایران نباشد یا همه‌ی منبری‌ها و مداح‌های شاخص نتوانند در آن‌ها حاضر شوند، اما پیاده‌روی در مسیر اربعین امکان حضور مختصر و مفید در آن‌ها را فراهم می‌کند و‌ این به تدریج به احیای معنوی این مسیر منتها می‌شود‌. در نهایت حضور زنده‌ی مبلغان مؤثر از کانون‌های حوزوی در مسیر طولانی تا عتبات، زیرساخت کارآیی برای بسط دیگر گونه‌های کار جهادی در باقی روزهای سال را فراهم می‌کند... ——— نویسنده : محمد مهدی فاطمی صدر برای مطالعه متن های حجت الاسلام محمد مهدی فاطمی صدر کانال ایشان را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید : تلگرام : t.me/mm_fatemisadr_ir توییتر: twitter.com/fatemisadr_ir بله : ble.ir/fatemisadr_ir ایتا : eitaa.com/fatemisadr_ir 📲 @bonyana 💚 @nojavania ❤️ #️⃣ علیه السلام ❤️
چاووش کردن؛ شیوه‌نامه‌ی اجمالی یک؛ نقطه‌ی چاووش روستا و شهر را بیابید. نقطه‌ی چاووش جایی است که دیوار روستا و‌ شهر تمام می‌شود و جاده‌ی عتبات شروع می‌شود؛ جایی حوالی حد ترخص. قدری به محله‌ها عقب بیایید یا در جاده پیش بروید تا نقطه‌ی شاخص مناسبی بیابید؛ یک امام‌زاده، مزار شهید، مسجد، تکیه، بوستان، پل، تپه. جایی که بتوان در آن جمع شد و روضه خواند و پرچم کوبید و نهال کاشت و بعدها مسجد چاووش را ساخت. برخی شهرها از پیش نقاط چاووش خود را داشته‌اند و تنها باید تثبیت‌شان کرد: تپه‌ی سلام در مشهد، حرم روح‌الله در طهران، امام‌زاده جمال در قم، امام‌زاده طاهر در کرج، حسینیه‌ی اعظم در زنجان، مزار نعمان‌بن‌مقرن در نهاوند، معراج شهداء در اهواز، یادمان شلم‌چه در خرم‌شهر. دو؛ پای شورای شهر و روستا را باز کنید تا نقطه‌ی چاو‌وش را تثبیت کنند؛ با نامیدن میدان و معبر و بوستان و دیگر محیط‌ها به نام چاووش، با زدن تابلوی کیلومترشمار تا کربلاء و مکه و قدس، با زدن میل پرچم، با ساختن آب‌نما، با محوطه‌سازی و نقاشی محیطی، با آوردن زیرساخت آب و برق و گاز. سه؛ جایی را برای بنای مسجد چاووش معین کنید و تا ساخت آن تکیه و خیمه‌ی عزا را در آن بالا بیاورید و جای دیگری را به موکب چاووش بدهید، تا برسید به جانمایی مضیف چاو‌وش. شبکه‌یی از نقاط چاووش در شهرها و روستاهای ایران اسلامی از شرق تا غرب آن معبر و مبیت زائران پیاده‌ی عتبات خواهد بود. چهار؛ در هر محله‌ی شهر و روستا یک نقطه‌ی میانی معین کنید؛ این نقطه‌ی میانی هم‌آن نقاط چاووش محله‌ها است؛ جایی که زائران پیاده پس از خروج از خانه‌ها در آن جا به هم می‌رسند و به نقطه‌ی چاووش شهر و روستا می‌روند. برخی شهرها نقاط میانی شاخصی دارند: حرم امیرالمؤمنین در نجف، حرم حضرت معصومه در قم، حرم حضرت عبدالعظیم در طهران. پنج؛ فاصله‌ی نقطه‌های میانی تا نقطه‌ی چاووش را سامان‌دهی کنید؛ در این فاصله پرچم بکوبید و کتیبه بزنید و موکب‌ها بچینید و حتا عمودها را شماره بزنید و روی عمودها عکس علماء و شهدای شهر و روستا را بزنید.‌ شش؛ موقعیت نقطه‌ی چاووش و مسیرهای میانی پیاده‌روی در شهر و روستا را روی نقشه‌های عیان و رایان ثبت کنید و برای زائران پیاده تابلو بزنید: به طرف کربلاء. هفت: اگر پیاده کامل به کربلاء می‌روید صبح روز خروج از خانه به نقطه‌ی میانی بروید و از آن جا به نقطه‌‌ی چاووش بروید و در ضحا چاووش کنید و به جاده بزنید. هر شهر روز خروج خود را برای رسیدن به اربعین کربلاء دارد؛ روز خروج مشهد عاشوراء است و روز خروج قم اول صفر و روز خروج خرم‌شهر هفتم صفر. هم‌این روز خروج بر اساس کندرو یا تندرو بودن زائرهای هر موکب پیاده پس و‌ پیش می‌شود. هشت؛ اگر جامانده هستید و پیاده‌روی‌تان قاصر است صبح روز اربعین پرچم بر دوش بگیرید و به نقطه‌ی میانی بروید و از آن جا به نقطه‌ی چاووش بروید. در ضحای روز اربعین زیارت بخوانید و سلام بدهید و چاووش کنید و بیرق‌تان را بکوبید و به خانه برگردید. اگر موکب‌دار هستید در فاصله‌ی نقطه‌‌های میانی تا نقطه‌ی چاووش خدمت‌رسانی کنید. نه؛ اگر جامانده هستید، در روز خروج با زائران کامل می‌توانید تا نقطه‌ی چاووش بروید و قصر کنید و چاووش کنید و آن‌ها را بدرقه کنید و از هم‌آن جا سلام بدهید و برگردید. ده؛ هر زائری که کامل یا قاصر به نقطه‌ی چاووش برود می‌تواند نهالی بکارد تا یادگار باشد و آن نقطه آباد شود؛ نهال سیب، زیتون، نخل. یازده؛ در دیگر روزها و شب‌های زیارتی حضرت حسین تا نقطه‌ی چاووش پیاده‌روی قاصر کنید به قصد زیارت ایشان. در ولادت و شهادت دیگر امامان نیز به نیت رفتن تا عراق و حجاز نیز می‌توان تا نقطه‌ی چاووش رفت و سلام داد و بازگشت. دوازده؛ آخرین نقطه‌ی چاووش پس حرم حضرت عباس است که آخرین پاره‌ی پیاده‌روی در میان نخلستان بین‌الحرمین پس از چاو‌وش کردن در حرم ایشان است. پرچم سرخ حضرت عباس را در نخستین نقطه‌ی چاووش که آستانه‌ی خانه است بزنید تا نقطه‌ی چاووش شهر و روستا بر فراز مسجد و تکیه و خیمه‌ی چاووش... نویسنده : محمد مهدی فاطمی صدر برای مطالعه متن های حجت الاسلام محمد مهدی فاطمی صدر کانال ایشان را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید : تلگرام : t.me/mm_fatemisadr_ir توییتر: twitter.com/fatemisadr_ir بله : ble.ir/fatemisadr_ir ایتا : eitaa.com/fatemisadr_ir 📲 @bonyana 💚 @nojavania ❤️ #️⃣ علیه السلام ❤️
چاووش اربعین.pdf
3.84M
چاووش اربعین ؛ راه کاری برای احیای پیاده روی اربعین جامانده گان. یک طرح کارا: ۲۲ .جامعه ایمانی‌ مشعر. براساس سخنان استاد فاطمی صدر | تهیه توسط جامعه ایمانی مشعر @www1542org | دریافت فایل ورد و صوت در آدرس : http://heyat.co/p/3918 📲 @bonyana 💚 @nojavania ❤️ #️⃣ #اربعین #امام_حسین علیه السلام ❤️
درباره پی دی اف " یک طرح کارا : شماره ۲۲ " حجت‌الاسلام محمدمهدی فاطمی‌صدر مشاور مجمع تشکل‌های بین‌الملل که با حرکت پیاده‌روی «الی بیت‌المقدس» نامش بر سر زبان‌ها افتاده است؛ در روز قدس سال گذشته برای عبور از محدودیت‌های کرونا طرح شناسایی نقاط چاووش و حرکت به سمت این نقاط را با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی ارائه داد. از این طرح که با عنوان حرکت پیاده‌روی «الی بیت‌المقدس» رونمایی شد، در کشورهای مختلف هم استقبال خوبی صورت گرفت و توانست حرکت جمعی و شبکه قابل ملاحظه‌ای را در راه آرمان فلسطین رقم بزند. حجت‌الاسلام فاطمی‌صدر معتقد است باید از ظرفیت عظیم اربعین برای تکریم روز جهانی قدس استفاده کرد و تأکید دارد می‌شود اربعین را توسعه داد و بنا بر فرمایش رهبر معظم انقلاب، روساخت‌های روز قدس را بر زیرساخت‌های اربعین سوار کنیم و از این ظرفیت عظیم اربعین در جهت تکریم روز جهانی قدس بهره ببریم. این شماره از یک طرح کارا به تشریح نگاه مشاور مجمع تشکل‌های بین‌الملل در رابطه با روساخت‌های روز قدس و زیرساخت‌های اربعین و نسبت مطلوب این دو پرداخته است که تقدیم محضر عزیزان می‌گردد. ‌- تهیه توسط جامعه ایمانی مشعر @www1542org | دریافت فایل ورد و صوت در آدرس : http://heyat.co/p/3918 کسب اطلاعات درباره روش های پیاده روی از شهر و محله خودمان به سوی حرم در ایام اربعین و شیوع بیماری در این لینک :» https://bonyana.com/19958 📲 @bonyana 💚 @nojavania
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ابو شکرا محمد ، فعال فلسطینی و ماجراجو ، پرچم فلسطین ❤️ را بر فراز برخی از بلندترین قله های جهان برافراشت. 📲 @bonyana 💚 @nojavania
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
أبو شقرا محمد ، فعال فلسطینی و ماجراجو ، پرچم فلسطین ❤️ را بر فراز برخی از بلندترین قله های جهان برافراشت. 📲 @bonyana 💚 @nojavania
بیاده در نیمه‌ی شعبان مناسک اربعین ام‌سال در چنبره‌یی از کارشکنی دولت طاغوت عراق و بی‌کفایتی طرف ایرانی به اتمام رسید؛ یعنی گذشته از تنکی پیاده‌روی کامل تا حائر حسینی، ستاد اربعین و سازمان تبلیغات و سازمان اوقاف حتا از سامان‌دهی پیاده‌روی قاصر تا آستانه‌ی خانه‌ها و لبه‌ی شهرها برای جامانده‌ها هم ناتوان بودند، و نتیجه‌ی ناخواسته به طور طبیعی شکسته شدن مرزها بود. تا رسیدن به موسم مناسک اربعین آینده اما کار تمام نشده است. چاره؟ احیای پیاده‌روی نیمه‌ی شعبان توسط ملت مشتاق و‌ سامان‌دهی و تسهیل‌گری آن به دست دولت مکتبی. شش‌ماه دیگر تا ماه شعبان مانده است و تا آن زمان روند تزریق واکسن به جایی رسیده است که این بهانه از دست طرف عراقی و ایرانی برداشته شده باشد. از طرف دیگر واقعیت پیش آمدن اربعین در تابستان توان‌فرسای عراق آرام‌آرام طی سال‌های آینده حضور زائران و به خصوص خان‌واده‌ها را در آن سخت و سخت‌تر خواهد کرد. نیمه‌ی شعبان اما به عنوان دومین موسم مهم پیاده‌روی نجف-کربلاء کشش پذیرش زائران پیاده در خنکای زمستان عراق را دارد. پیاده‌روی نیمه‌ی شعبان البته مانند پیاده‌روی عرفه و دیگر موسم‌ها هیچ گاه جای‌گزین پیاده‌روی اربعین نخواهد شد، چه خلاف آن به عمده به صورت قاصر در فاصله‌ی نجف-کربلاء متمرکز است و حرکت پیاده از خانه در آن اندک است. با این همه از دست رفتن موسم ام‌سال پیاده‌روی اربعین و عطش سیرآب نشده‌ی زائران پیاده و گرمای پیش رو در موسم‌های آینده ما را وا می‌دارد که به موسم‌هایی موازی برای اربعین بیندیشیم... نویسنده : محمد مهدی فاطمی صدر برای مطالعه متن های حجت الاسلام محمد مهدی فاطمی صدر کانال ایشان را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید : تلگرام : t.me/mm_fatemisadr_ir توییتر: twitter.com/fatemisadr_ir بله : ble.ir/fatemisadr_ir ایتا : eitaa.com/fatemisadr_ir 📲 @bonyana 💚 @nojavania ❤️ #️⃣ علیه السلام ❤️
🔹 برنامه اندروید پیام رسان ایتا به نسخه 5.0 بروزرسانی شد 🔸 امکاناتی که در این نسخه به برنامه افزوده شده در لینک زیر قابل مشاهده است: https://eitaa.com/eitaa/202 ✅ امکاناتی که در ارائه شده است: 🔹امکان ایجاد در گفتگوی شخصی، کانال و گروه 🔸 نمایش میزان حجم دانلود/آپلود شده حین بارگیری/بارگذاری 🔹 امکان درج لینک ایتافلای در هایپرلینک 🔸 افزوده شدن تب جستجو در وب به صفحه جستجو 🔹 بهبود فرایند اشتراک گذاری ویدئو با کپشن از واتس‌اپ به ایتا 🔸 رفع باگ‌ها و اصلاح ایرادات گزارش شده 🔹 منابع رسمی برای دریافت این نسخه: 1️⃣ مایکت: ( https://myket.ir/app/ir.eitaa.messenger ) 2️⃣ چارخونه: ( https://www.charkhoneh.com/content/930547917 ) 3️⃣ وب‌سایت رسمی ایتا : ( http://www.eitaa.org/dl/apk ) 📲 @bonyana 💚 @nojavania
در این دوران خطرناک، وجود رسانه‌هایی همچون سایت بنیانا و سایت نوجوانیا به عنوان رسانه جویای حقیقت و تولید کننده محتوا ضروری است. ما به هیچ نهاد یا سازمانی وابستگی نداریم و برای درآمد از تبلیغات استفاده نمی‌کنیم ، به این معنی که رسانه ما عاری از نفوذ و سیاسی و عاری از تبلیغات است – این ما را متفاوت می کند. سایت نوجوانیا و سایت بنیانا از راه روشنگری برای درک بهتر موضوعات به مردم قدرت می‌دهد تا تصمیم درست بگیرند. شما می‌توانید با فقط هزار تومان از تیم تحریریه سایت بنیانا و سایت نوجوانیا پشتیبانی کنید. – فقط یک دقیقه طول می کشد. اگر می توانید ، لطفاً هر ماه با مبلغ معمولی از ما حمایت کنید. متشکریم. توضیحات بیشتر و حمایت : http://bonyana.com/s/sn 📲 @bonyana 💚 @nojavania
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏شریان‌های شیعی #اربعین اکنون تا دل دره‌های بشاگرد رفته است، اگر چه قاصر؛ کامل که بشود یکی از روزهای محرم پیاده به طرف میناب و شیراز و اهواز بیرون خواهد رفت تا به چذابه و عماره و نجف و کربلاء برسد... تلگرام : @mm_fatemisadr_ir توییتر و بله و ایتا : @fatemisadr_ir 📲 @bonyana 💚 @nojavania
هریسون فورد را آفیش کنید! 🎞 [به قلم محمدرضا شهبازی درباره هالیوود و لجن و زکام] ———- اولین برخورد جدی من با رئیس جمهور آمریکا در حوال چهارده پانزده سالگی رخ داد. حدود 20 سال پیش. سی‌دی کلوپ‌ها که جای ویدئوکلوپ‌ها را گرفته بودند، هنوز رونق داشتند و فللاپی دیسک‌ها آخرین زورهایشان را می‌زدند از چرخه حیات تکنولوژی حذف نشوند. فیلم‌ها سی‌دی یک و دو داشتند و روی یک سی‌دی جا نمی‌شدند. «ایرفورس وان» را از سی‌دی‌کلوپ گرفته بودم و همان اول، چند بار پشت سر هم دیدم. چه شکوهی! چه عظمتی! چه جایگاهی داشت رئیس‌جمهور آمریکا؛ چقدر آدم مهمی بود. چقدر برای دنیا مهم بود که او زنده باشد و چقدر برای این کار تدابیر و تجهیزات مختلفی آماده کرده بودند. و او چقدر شجاع و فداکار بود و در عین حالی که همه حاضر بودند خودشان را فدای او کنند، کنار بقیه ماند و تنهایشان نگذاشت. مهمترین اتفاقی که این روزها در امریکا افتاده است، تغییر چهره رئیس جمهور آمریکا از «هریسون فورد» ایرفورس وان، به دونالد ترامپ است. از آن رئیس‌جمهور مهم، عاقل، شجاع و از خودگذشته به دیوانه زن‌باره‌ای که فرمان خوردن وایتکس می‌دهد و برای حفظ قدرت پایتخت آمریکا را به آشوب می‌کشد؛ و انقدر کله‌خر است که حتی ‌می‌ارزد کل ادعای آزادی‌بیان آمریکا برود زیر سوال اما حسابهای اینترنتی خودش و هوادارانش مسدود شود تا بیشتر از این به همه چیز گند نزند. از کسی که وقتی هواپیمای حامل رئیس جمهور آمریکا دزدیده می‌شد، بجای فرار با مدرن‌ترین تجهیزات پیش‌بینی‌شده، ماند و پیروز شد، تا رئیس جمهوری که اتفاقا خودش خلبان است و ریاست جمهوری را دزدیده و گروگان گرفته. هالیوود و رسانه های آمریکایی سالها سعی کردند چنان چهره‌ای از آمریکا بسازند و حالا ترامپ به تنهایی گند زده به آن و واقعیت آمریکا و دموکراسی و آزادی بیانش را پیش چشم جهانیان آورده. حالا بعد از ترامپ، دوباره هالیوود باید کمر همت را سفت‌تر ببندد تا لجنی که ترامپ به چهره آمریکا و دموکراسی و آزادی ‌بیان و جایگاه ریاست جمهوری‌ش کشیده را پاک کند. اگرچه امثال زیباکلام اینجا سالهاست زکام هستند، اما بوی گند این لجن را امثال مکرون خوب میفهمند که همان ساعت سه نیمه‌شب حمله به کنگره، جلوی دوربین ظاهر می‌شوند تا شهادت دهند، «این دموکراسی آمریکایی نیست» و هر عیب که هست از این دیوانه است و دموکراسی آمریکایی به ذات خود ندارد عیبی! سه سال پیش ترامپ دستور داد تا رنگ‌آمیزی هواپیمای حامل رئیس جمهور آمریکا (ایرفورس وان) از سفید و آبی، به سفید و قرمز و آبی تغییر کند تا «آمریکایی‌تر بشود. حالا رنگی که ترامپ به کنگره و انتخابات و آزادی‌بیان زد، همه چیز را آمریکایی‌تر کرده است. نقاب افتاده است و هریسون فورد باید دوباره تیپ بزند و بیاید جلوی دوربین. یادداشتی که خواندید چند ماه قبل به قلم آقای محمدرضا شهبازی در کانال نوشته های ایشان که ماهبندان ( mahbandan ) نام دارد منتشر شده است. برای دیدن این یادداشت در تلگرام روی این لینک t.me/mahbandan/265 بزنید 📲 @bonyana 💚 @nojavania
📌 بررسی فیلم ابلق ساخته نرگس آبیار [ یادداشتی از محمدرضا شهبازی ] ————- 🔻حواله‌ت به صاحب همان پرچم و کتیبه 🔹فیلم «عرق سرد» مثلا بر اساس واقعیت بود. یک مجری تلویزیون، به همسرش که عضو تیم ملی‌ست اجازه خروج از کشور و همراهی با تیم ملی بانوان را نمی‌دهد. فقط یک فرق بزرگ با واقعیت داشت. در واقعیت، مجری تلویزیون یکی بود مثل کارگردان فیلم؛ از همان طبقه و با همان نگاه سیاسی و اجتماعی که مجری برنامه‌های شبکه ورزش بود. اما در فیلم، مجری تلویزیون یکی بود مثل نجم‌الدین شریعتی! مجری برنامه‌های معارفی. 🔹کارگردان به همین راحتی دروغ گفته بود و مشکلی را که به هم‌مسلک‌های خودش و خلق و خوی کثیفشان ربط داشت، انداخته بود توی زمین مذهبی‌ها. 🔹جنبش هم برملا کننده گند و کثافت اخلاقی همین طبقه بود. معلوم شد از زیر پوست هالیوود گرفته تا کارگاههای هنری و گالری‌ها و میتینگ‌های سیاسی و ارتباطات فردی همین قشر، چه فضاحتی برپاست و چطور قربانی‌های جنسی در این طبقه خفه می‌شوند و اجازه فریاد زدن پیدا نمی‌کنند. 🔹اما حالا نرگس آبیار روی همین موج «ابلق» را ساخته. اما بصورت ناجوانمردانه‌ای بجای پرداختن به خاستگاه اصلی آن جنبش و نشان دادن لجنزار اصلی، داستان را آورده در یک محیط مذهبی و سنتی. جایی که صلوات از دهن مردمش نمی‌افتد، مردها یکی در میان به زن و دخترشان تذکر می‌دهند روسری را بکشند جلوتر، روی دیگ‌ها «یا حسین» نوشته شده و… از قضا کسی که حکم به سرپوش گذاشتن بر تعرض می‌دهد، کارش دوخت و دوز پرچم و کتیبه است! 🔹اشارات و نمادهای مذهبی در فیلم خیلی بیشتر از اینهاست که می‌گذریم. بالاخره شاید از نظر خانم آبیار آن کسی هم که –در آخرین مورد- روی ماجراهای آیدین آغداشلو خاک ریخت و تابلوهایش را 12 میلیارد آب کرد، مذهبی‌ها و سنتی‌ها بودند! 🔹بگذریم! نه من منتقدم نه این متن نقد فیلم است. فقط خواستم بگویم نه ما انقدر ابله هستیم که نفهمیم سازنده ابلق چه کرده، و نه دنیا انقدر بی‌حساب و کتاب است که بیایی هر حرفی را بزنی و هر چیزی را توی فیلمت بگذاری و بروی. ان‌شاالله خود صاحب آن پرچم و کتیبه جواب فیلمساز را می‌دهد. همین! یادداشتی که خواندید به قلم آقای محمدرضا شهبازی در کانال نوشته های ایشان که ماهبندان ( mahbandan ) نام دارد منتشر شده است. برای دیدن این یادداشت در تلگرام روی این لینک t.me/mahbandan/267 بزنید 📲 @bonyana 💚 @nojavania پیشنهاد می کنیم در ادامه حتما این مطلب را هم بخوانید » درباره سینمایی شبی که ماه کامل شد ؛ چرا این فیلم ضد اسلام و تشیع است؟ » https://bonyana.com/17096/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ نماینده کنگره آمریکا علی رغم دریافت دو مرحله واکسن، به کرونا مبتلا شد...! 🔻200 هزار نفر در رژیم صهیونیستی به همین وضع دچار شده‌اند...! 🔗 @kavoshplus 📲 @bonyana 💚 @nojavania